A teraz, gdy ludzie przestali zdobywać wykształcenie w szkołach katolickich mamy postęp nieznany w historii cywilizacji.
Wniosek z tego prosty: oddanie nauki pod skrzydła kościoła to największy błąd ludzkości.
Heh zabawne. Wiesz na co teraz najbardziej narzekają naukowcy? Że trudno czymkolwiek nowym się wykazać bo wszystko co ważne i podstawowe zostało juz powiedziane. Jedyne co teraz zostało to wprowadzać teorie w praktykę ale w tym też słabiutko ostatnio idzie. Od kilkudziesięciu lat nie możemy postawić nogi dalej niż Księżyc i stoimy w miejscu. Więc twój wpis do niczego.
@kldkaa przede wszystkim medycyna droga Pani, tworzywa sztuczne i teorie dotyczące astronomii takie jak teoria strun albo promieniowanie Hawkinga. Nie mówiąc już o całej masie nowych urządzeń badających kosmos, od teleskopu Hubble'a przez badania neutrin kończąc na programie SETI.
SETI jeszcze nic nie osiągnęło. Teoria strun leży. Ale ja nie zaprzeczam że cokolwiek się dzieje. To ty grasz nie fair nie uznając faktów podanych w democie.
edit. I nie jestem Panią, choć widzę że juz nieźle sie wkręciłeś w to, sorry ;)
OdpowiedzKomentuj obrazkiem
Zmodyfikowano
1 raz.
Ostatnia modyfikacja:
18 listopada 2018 o 10:37
@kldkaa przepraszam za złą formę płci, zwykle w języku polskim imiona damskie kończą się na "a", podobnie jak nicki.
Co do uznawania tych faktów to poniżej jest taki wiele oddający komentarz "Oczywiście to, że jedynym miejscem gdzie jakąkolwiek naukę w tamtych czasach można było pobierać nie ma nic wspólnego z tym, że poza kościołem niemożliwe było oświecanie społeczeństwa. Prawda?". Odnosi się on, podobnie jak mój pierwszy komentarz to faktu, że skoro przez kilka stuleci cała nauka była w rękach kościoła de facto to z prostego prawdopodobieństwa wynika, że największe szanse na dokonania naukowe mieli kapłani lub osoby przez nich kształcone. A teraz, gdy nauka wyrwała się spod jarzma kościoła widać jak bardzo hamował on jej rozwój.
Ps. Cokolwiek się dzieje? A nagrody Nobla to zawsze na ładne oczy dają, nie za wyniki?
@kldkaa, bo koszt wynalezienia/odkrycia rośnie z każdym kolejnym wynalazkiem/odkryciem, pozostają te coraz trudniejsze. Taka wyprawa dalej niż na Księżyc to mimo ogromnych chęci, odwagi i genialnych pomysłów jakiejś grupy ludzi, nadal wymaga gigantycznych sum na realizację, bez jakiejkolwiek gwarancji, że się zwróci, czy w ogóle zakończy powodzeniem.
Nie ma sensu toczyć tej jałowej dyskusji. Ty wiesz że lepiej by było jakby heretycy prowadzili uczelnie przy swoich wioskach no i co ja ci poradzę? Odnośnie nagród nobla cytat z jednego z laureatów Wernera Heisenberga, jednego z najważniejszych ludzi nauki, miedzy innymi twórcy mechaniki kwantowej "pierwszy łyk nauk przyrodniczych zrobi z ciebie ateistę, ale na dnie szklanki czeka na ciebie Bóg". Dziękuję, nie mam pytań.
To ja się odwdzięczę cytatem Einsteina "The word God is for me nothing more than the expression and product of human weaknesses, the Bible a collection of honorable, but still primitive legends,"
I na dodatek ładny cytat z tych oświeconych chrześcijańskich mędrków "„Zarodek płci męskiej staje się człowiekiem po 40 dniach, zarodek żeński po 80. Dziewczynki powstają z uszkodzonego nasienia lub też w następstwie wilgotnych wiatrów.” św. Tomasz z Akwinu oraz mój osobisty hicior zaraz po cytacie którym podpierano niewolnictwo „Kobieta jest istotą pośrednią, która nie została stworzona na obraz i podobieństwo Boga. To naturalny porządek rzeczy, że kobieta ma służyć mężczyźnie.” św. Augustyn
Einsteinem bym nie szastał, osiągnał nieprawdopodobnie wiele ale sam twierdził że wiele razy się mylił bo tak było. Oto inny jego cytat "nauka bez wiary jest kulawa, wiara bez nauki jest ślepa" więc trudno ocenic co naprawdę myslał o tym. A co do starych zwyczajów to wtedy gdy Tomasz z Akwinu rozważał błednię ale jednak niektore sprawy, to heretycy których bronisz bili się kijami i taplali w błocie. Masz porównanie.
@kldkaa Wielu wierzących wyrywa ten cytat z kontekstu i powołuje się nań twierdząc, że Einstein tak właśnie cenił religię i jej wpływ na naukę... Przeczytaj najpierw cały referat Einsteina a potem szafuj cytatami. W tym przytoczonym przez Ciebie chodzi o "wiarę" w nieco innym niż religia kontekście. Bliżej nie chce mi się tłumaczyć.
@kldkaa chrześcijaństwo - półtora tysiąca lat, z czego pół tysiąca trwało odbudowanie poziomu zbliżonego do Starożytnego Rzymu(powiedzmy lata 500-1000 n.e.), później(czyli okres gdzie kościół miał najwięcej do powiedzenia) aż do renesansu odkrycia stały bardzo słabo. Dopiero renesans odkrył na nowo to, co Starożytni wiedzieli. Czyli mamy jakieś 1000lat które chrześcijaństwo zmarnowało. Nie potrafili nawet utrzymać na poziomie tych dóbr cywilizacyjnych które mieli. Nie mówiąc już nawet o tym, co mogli by w tym czasie osiągnąć. Cywilizacja która miała akwedukty, systemu podnośników i cement została zatracona na 1000lat.Co w tym czasie pomagał odkryć kościół?
Pierwsze zachowane do dziś piramidy wzniesiono jakieś 2500lat przed naszą erą. 3000lat rozwoju ludzkości od niepiśmiennych kultur do cywilizacji, które były w stanie podbić większość kontynentu. Cywilizacje które były w stanie wznieść takie budowle jak Koloseum czy Piramidy, których uczeni potrafili przewidywać zaćmienia Słońca i Księżyca, wylewy Nilu, znali podstawy hydrodynamiki i potrafili wykazać, że Ziemia nie jest płaska. To oni zbudowali podwaliny tego, co kościół na 1000lat pogrzebał.
Pewnie każdy by zabronił. Weź teraz zaprzecz jakiejś podstawowej teorii np Wielkiego Wybuchu. Ciekawe kto ci to opublikuje. Tak że żadna sensacja ale fakt jest faktem.
@kldkaa ty tak serio? To, ze nikomu nie bedzie sie chcialo czegos opublikowac zestawiasz z ZAKAZEM pod grozba SMIERCI? Faktem jest, ze od kiedy sekta katolicka zepchnie jest w kat swiat zrobil naukowy postep nieznany do tej pory w historii, a to wszystko na przestrzeni uwaga 50 lat. Najwiekszym wynalazkiem religii bliskiego wschodu jest bieda i smierc zwyklych szarakow oraz rozpasanie i bogactwo kaplanow.
A zadałeś sobie pytanie czemu wczesniej odkrycia naukowe w większości były dokonywane przez osoby ściśle związane z kościołem? Po drugie to nie do końca jest prawdą. Poczytaj o Iluminatach i dlaczego powstała ta organizacja.
Żałosne. Każda religia ogranicza światopogląd nauce, tak jak inna ideologia. Gdyby nie kościół pewnie kilkaset lat temu latalibyśmy w kosmos. W tamtych czasach eksperymenty fizyczne, chemiczne, niezgodne z religia uznawane były za szarlataństwo. Dzieła Kopernika były zakazane przez KK, bo nie zgadzały się z jego linią. Dopiero poprzez uparte dążenie do celu ci ludzie mogli coś wynaleźć.
Bla bla bla poganie za to byli bardzo otwarci na wszystko co nowe. Pod warunkiem ze byłeś z ich wioski bo inaczej od razu zatłukli cię kijami zanim cokolwiek powiedziałeś. Tak by właśnie wygladał rozwój gdyby nie chrześcijaństwo wokół ktorego gromadził się cywilizowany świat.
@kldkaa właśnie podważyłaś okrycia Greków, Egipcjan i Chińczyków.
Przypomnij mi zatem kto spalił Bibliotekę Aleksandryjską, czemu przez setki lat po opanowaniu Europy przez chrześcijaństwo to muzułmanie wiedli prym w sprawach naukowych i skąd się wzięło określenie Wieki Ciemne?
Po pierwsze mówimy o naszym kręgu kulturowym. Po drugie nie podważam odkryć innych wyznań tylko "odkrycia" pogan i heretyków, a np muzumanie to byli innowiercy a nie poganie. Po trzecie Wieki Ciemne to od pogan właśnie, barbarzyńców, życia plemiennego, dopiero chrześcijaństwo to zmieniło. Popatrz na zabytki, uczelnie, praktycznie wszystkie w naszej części świata związane z chrześcijaństwem, czy to są pozostałości "wieków ciemnych"?
@kldkaa Partenon, Koloseum, Piramidy w Gizie, Wieża Eiffla, Wersal, Most Karola, Brama Brandenburska, London Tower i London Eye tak bardzo związane z chrześcijaństwem.
Starożytni Grecy i Egipcjanie to byli według katoli poganie, a znaczna część naszej cywilizacji jest oparta na ich dokonaniach. Tak więc podałem całe mnóstwo przykładów podważające Twoje twierdzenie, że wszystko czego Europa dokonała jest związane z chrześcijaństwem.
Ps. Rzymianie znali świetną metodę produkcji cementu, przyszło chrześcijaństwo i ups... technologia zaginęła na jakiś tysiąc lat.
Most, brama, wieża, ale mi to przykłady heh. Jak chodzi o uczelnie nie masz praktycznie nic. Jeśli nawet nie wszystkie są chrześcijańskie to zdecydowana większość. A co do innych wyznań nic do nich nie mam jak już wspomniałem. Dawaj jakieś znane heretyckie kurhany albo lepianki jeśli chcesz się licytować ;)
@Klindal widocznie znamy inne definicje niektórych słów. Dla mnie anglikanie, muzułmanie, starożytna Grecja i Rzym itd to nie heretycy tylko innowiercy. Słowo innowierca funkcjonuje i funkcjonowało i zapewne nie jest synonimem słów heretyk lub poganin. Wielokrotnie też powtarzam w komentarzach (nawet jeden komentarz wyżej) że nie odnoszę się do osiągnięć ludzi innej wiary. Żeby wszystko było jasne zastąp słowa heretyk i poganin w moich komentarzach w sformułowanie "niewierzący w Boga" i mam nadzieję że to wystarczy na potrzeby dyskusji a nie wywoła kolejnych pretensji i udowadniania że dla niektórych niejasno się wyraziłem ;)
BTW co sądzisz o wpisie ktory komentujemy: "Każda religia ogranicza światopogląd nauce". To użytkownik @ZawszeNaNie neguje wkład starozytnych Rzymian, Greków i anglikanów, a nie ja.
OdpowiedzKomentuj obrazkiem
Zmodyfikowano
2 razy.
Ostatnia modyfikacja:
18 listopada 2018 o 14:49
@Kindal a odnośnie samego sensu demota i faktów które są w nim opisane masz coś do powiedzenia czy tylko przyszedłeś wylać troche żalów i wypłakać się nie na temat?
Oczywiście to, że jedynym miejscem gdzie jakąkolwiek naukę w tamtych czasach można było pobierać nie ma nic wspólnego z tym, że poza kościołem niemożliwe było oświecanie społeczeństwa. Prawda? Nieprawda.
Poza kościołem można było oświecać społeczeństwo. Takie lekcje "nosiły nazwę heretyzacji" i były nagradzane cieplutkim stosikiem na środku rynku. W imię nauki i by żyło się lepiej.
Może chodzi o to, że większość szkolnictwa europejskiego jak np. uniwersytety były związane bezpośrednio z kościołem gdyż uniwersytety świeckie rozpowszechniły się znacznie później? Albo to, że wiara albo przynależność wyznaniowa wynalazcy lub twórcy niekoniecznie musiała wpływać na jego osiągnięcia tym bardziej, że często potem przez ten kościół były nieakceptowane i odrzucane?
@lolo7 może tak, a może nie. Skąd wiesz że ateiści byliby bardziej tolerancyjni? Jak widzimy dziś nawet po tutejszych komentarzach wcale nie są i nie zdziwiłbym się gdyby jeszcze bardziej eliminowali ze wzgledu na ideologię.
@kldkaa
Nie wiemy czy ateiści byliby bardziej tolerancyjni bo sytuacja taka żeby ateiści posiadali aż taką władzę nie miała nigdy miejsca. Nie mniej patrząc po świecie nauki jakoś naukowcy nigdy nie dyskredytują nawzajem swoich odkryć ze względu na wiarę. Podejmują się polemiki, dowodzą wzajemnych błędów ale nigdy nie wygląda to tak, że odrzucają coś ponieważ ,,Nie bo nie!''.
Tym co tak zaciekle atakują kościół, rozumek dęba staje i idą w zaparte, gdy się okazuje, że najbardziej zaawansowana cywilizacja pod każdym względem, od stuleci, to ta bezpośrednio powiązana z chrześcijaństwem. Nawet ich światopogląd by nie powstał bez tej religii.
Ten sam objaw co u religijnych fanatyków.
@Nace92 o czym my tu rozmawiamy, bo się pogubiłem? Że ludzie z tego gatunku krzykaczy, mieli cokolwiek wspólnego z podwalinami czegokolwiek niż degeneracji?
Nigdy nie napisałem, że odkrycia są zasługą religii, tyle, że tych odkryć dokonano akurat w miejscu dominacji tejże, tylko o to mi chodziło.
Był jedynym właścicielem wiedzy, bo jak nie było kościoła to na znacznej większości terenów europy nikt nawet by nie pomyślałby o tym by jakąś spisaną wiedzę posiadać. :)
Mam wrażenie, że oceniasz tamte czasy przez pryzmat dzisiejszych i na tej podstawie krytykujesz ówczesnych ludzi, to jakiś absurd, postaraj się być obiektywny i odwołaj się do kultur amerykańskich, bliskiego czy dalekiego wschodu z tamtego okresu.
@survive Badania przeprowadzane w Stanach Zjednoczonych wśród tamtejszych naukowców dowodzą, że wiara w Boga jest odwrotnie skorelowana z posiadaniem wykształcenia naukowego.
@Nace92, doczekam się jakiegoś sensownego odwołania do filozofii w ówczesnych czasach, albo chociaż jakie inne czynniki były istotniejsze i doprowadziły do tego, że to Europa zdominowała świat, jeśli to nie była zasługa światopoglądu współczesnych? (Tak na marginesie, to filozofia/światopogląd zawiera bardzo wiele zmiennych sama w sobie, więc oskarżanie mnie o kompletne ich ignorowanie to przesada, kopiować stron z książek też nie zamierzam, bo nikt tego nawet by nie przeczytał.)
Czy mam być jedynie minusowany za każda tutaj wypowiedź, przez wielbiących "fakty, logikę i dyskusję"? Bo jak narazie, to tą jedyną odpowiedź można streścić "Tak było, ale to nadinterpretacja bo..." Chwileczkę, są dwie opcje na odpowiedź pozytywna/negatywna a tu otrzymałem trzecią?
Albo Europejczycy osiągnęli światowy sukces albo nie, specjalnie rozbijesz coś z pozoru prostego na czynniki, żeby móc potem na swoją korzyść rozegrać faktami.
Interesuje mnie też rozwinięcie tej myśli ostatniego akapitu o rybakach, to ciekawe, że wg. Ciebie każdy mógł być dowolną wielką postacią, bo mi się wydaje, że to nie zupełnie prawda, trzeba mieć sprzyjające warunki i predyspozycje by pełnić jakaś funkcję, czy tym bardziej zasłynąć w niej. :)
@Nace92, jaka religia dominowała w tamtym okresie od dłuższego czasu w Europie? Jak bardzo różniła się w XVw Europa chrześcijańska od Europy? Naprawdę jest co rozdzielać?
Dobre pytanie, myślę, ze można na to w pewien sposób odpowiedzieć. Załóżmy, że punktem wyjścia są śródziemnomorskie kultury starożytności, Fenicja potem Grecja i ich kolonie zdominowały to miejsce, do momentu kiedy Rzym sprawował tam władzę poziom kultury był właściwie równy, największe zmiany zaczęły się powiększać wraz schizma wschodnią a potem jeszcze większe, związane ekspansją arabską, gdzie wyparto rzymskie zwierzchnictwo razem z wierzeniami, z pokaźnego obszaru, czyli całe ziemie cesarstwa w Afryce i Azji zostały utracone na korzyść nowej religii, przy okazji cała Persja również została przez nich podbita. Dlaczego dawna kolebka cywilizacji straciła swoją chwałę i stała się kolonią, miejscem eksploatacji surowców?
W Europie germańskiej, celtyckiej, słowiańskiej, nordyckiej, wiedzę przekazywano z ust do ust, uważasz, że te kultury nie miały kapłanów z masą wolnego czasu i zaufania społecznego którego nadużywali?
Nie zawdzięczamy wszystkiego chrześcijaństwu i okresowi w którym ono panowało, ale zawdzięczamy obecny stan min. chrześcijaństwu które się do tego przyczyniło w istotnym stopniu i które przyswoiło dorobek kultury Greków i Rzymian, stając się w pewnym stopniu ich kontynuacją. To nadal nadinterpretacja?
@Nace92 nic nigdy nie będzie całkowicie dobre czy złe, bo nawet te dwa pojęcia są subiektywne. Mi chodziło o dokonania i osiągnięcia które są bilansem złych i dobrych decyzji, których wynik mamy w postaci obecnych realiów.
PS.
Wiara wciskana jest powszechnie do teraz, choćby przez rodziców i chrzest.
Nauka rozwijała się głównie przy klasztorach i katedrach bo tylko tam były szkoły, to chyba logiczne. Mieszanie do tego chrześcijaństwa to już przesada.
Kościół szybko wpadł na to że lud ma być ciemny aby bez szemrania słuchał księży...
@aKasia69 przecież heretycy i poganie też mieli swoje miejsca, domy, wioski. Były całe terytoria gdzie chrześcijaństwo długo sie nie zapuszczało, np ziemie germańskie lub plemiona wschodnie. Czemu tam nie budowali szkół i nie poświęcali się nauce? Słyszałaś żeby ktoś tam tworzył wynalazki albo studiował nauki? Łatwo krytykować chrześcijaństwo ale jakby nie patrzeć wychodzi na to że poganie byli jeszcze głupsi. Sorry, ale skoro idziemy w mocne argumenty to taka jest prawda.
@GunMeat Nie, lud miał być ciemny żeby łatwiej było nim manipulować. Jak popatrzeć na dzisiejszych ludzi kościoła a właściwie ich naiwność w pewnych kwestiach, to można pomyśleć że ta strategia nie zmieniła się do dziś. Ty z tymi swoimi LEWAKAMI to się lepiej schowaj do jakiejś jaskini, jak wydoroślejesz wyjdź.
@aKasia69
Niestety, mylisz się. Księża byli bardzo wykształceni i tę wiedzę przekazywał chłopom. Jaki ksiądz zawiera dziś w kazaniach najnowszą wiedzę z rozmaitych dziedzin nauk przyrodniczych, jak to miało miejsce w Średniowieczu (wiem, bo miałam dostęp do średniowiecznych kazań)?
Szkoły były jedynie przy kościołach, gdyż tak było logiczniej: Kościół zapewniał najlepsze wykształcenie, a do szkół mogli chodzić jedynie najinteligentniejsze jednostki. Reszta odpadała już przy samej nauce czytania. W Średniowieczu uczono czytać tak, że najpierw uczono tekstu na pamięć, potem rozróżniania poszczególnych zdań, wyrazów i liter. Działo się tak dlatego, że same materiały były tak drogie, że nie można było sobie pozwolić na ich marnowanie, a z drugiej strony- właśnie między innymi dlatego, że szkoły były przykościelne, każdy chłop mógł posłać tam swoje najzdolniejsze dziecko. Dziecko- niezależnie, czy był to chłopiec, czy była to dziewczynka. Bo go było po prostu na to stać.
W rękach Kościoła szkoły znajdowały się z jeszcze jednego powodu- bo właśnie Kościół je zakładał. No, ale zakładanie szkół to wg. was szerzenie ciemnoty, prawda?
OdpowiedzKomentuj obrazkiem
Zmodyfikowano
1 raz.
Ostatnia modyfikacja:
21 listopada 2018 o 10:44
Szanuje ich za wkład w rozwój cywilizacji. W democie specjalnie użyłem słowa "głównie" aby zostawić miejsce dla innych niż chrześcijanie. Warto w tym miejscu podkreślić że oni też byli wierzący.
@dingo4kris chrześcijaństwo - półtora tysiąca lat, z czego pół tysiąca trwało odbudowanie poziomu zbliżonego do Starożytnego Rzymu(powiedzmy lata 500-1000 n.e.), później aż do renesansu(czyli okres gdzie kościół miał najwięcej do powiedzenia) odkrycia stały bardzo słabo. Dopiero renesans odkrył na nowo to, co Starożytni wiedzieli. Czyli mamy jakieś 1000lat które chrześcijaństwo zmarnowało.
Pierwsze zachowane do dziś piramidy wzniesiono jakieś 2500lat przed naszą erą. 3000lat rozwoju ludzkości od niepiśmiennych kultur do cywilizacji, które były w stanie podbić większość kontynentu. Cywilizacje które były w stanie wznieść takie budowle jak Koloseum czy Piramidy, których uczeni potrafili przewidywać zaćmienia Słońca i Księżyca, wylewy Nilu, znali podstawy hydrodynamiki i potrafili wykazać, że Ziemia nie jest płaska. To oni zbudowali podwaliny tego, co kościół na 1000lat pogrzebał.
@Tylko_mówię, z takim podejściem to tysiąc lat temu oskarżałbyś Rzym o zmarnowanie jednego milenium, bo poza prawem i drogami to wymyślili jedynie podboje(i tak mniej spektakularne niż te pewnego Macedończyka), ich wiedza naukowa bazowała na tej, na długo przed Rzymem zdobytej przez Greków, Egipcjan i Fenitów, Rzymianie to byli inżynierowie(którzy uczyli się od Greków), wojownicy i politycy, żadni naukowcy.
Galileusz też miał sporo wspólnego z kościołem! Można powiedzieć, że przez pewien czas go kościół utrzymywał zapewniając mu jedzenie i dach nad głową....
A ile z tych rzeczy trafilo na indeks ksiag zakazanych? Nie mylmy ksiedza z kosciolem. To ze ksiadz czy zakonnik jak np kopernik cos wynalazl to nie znaczy ze to zasluga kosciola. Bo o ile mnie pamiec nie myli to kosciol staral sie to zwalczyc :D
@Taymishi
Niestety, sprawa z Indeksem Ksiąg Zakazanych była skomplikowana. Mikołaj Kopernik nie miał wystarczających dowodów na to, że Ziemia obraca się wokół Słońca i został wpisany na Indeks właśnie z tego powodu. Hipotezę przekazał jako teorię.
Cała współczesna nauka to zasługa Kościoła. Dał on po prostu filozoficzne podstawy odchodząc od zabobonu i myślenia magicznego (w Średniowieczu herezją było stwierdzenie, że magia istnieje, gdyż było to przypisywanie diabłu boskiej mocy), oddzielając naukę od wiary (stąd też filozoficzne rozważania na temat jak czytać poszczególne fragmenty Pisma Świętego) i- rzecz najważniejsza- stwierdzenie, że człowiek ma nie tylko prawo, ale i obowiązek poznawania mechanizmów działania stworzonej przez Boga natury.
Nauki wyzwolone dawały doskonałą podstawę do innych studiów. Mówię tu zwłaszcza o logice, kompletnie wyjętej dziś z ram nauczania. W przeciwieństwie do dzisiejszego programu uczono tam autentycznego myślenia, zamiast przetwarzania wiedzy. Dzisiejszy program nauczania, gdzie nie uczą myślenia, zawdzięczamy właśnie oświeceniowym wrogom Kościoła Katolickiego.
Paradoks - Kosciol nie ma dowodów na istnienie Boga, ale pali przeciwników na stosie. Kopernik przedstawia logiczną hipotezę, ale również nie ma na to dowodów i jego dzieło ląduje w IKZ. Tak jak bardzo wiele innych.
Kościół miał niezaprzeczalny udział w dziejach świata. Ale nie był on wyłącznie pozytywny. Pod egida kosciola zniszczono to co wiemy o czasach przed chrzescijanskich, chociażby o słowianach czy majach, inkach itd. Kościół propagował (i dalej propaguje to) co jest mu wygodne, a nie to co jest naukowe. Gdy tylko jakaś teoria zaczynała się kłócić z postrzeganiem świata promowanym przez tą instytucje, to trafiała na IKZ. Dla mnie to nie jest postęp, tylko dyktatura.
@Taymishi Inkwizycja ostrożnie ferowała wyroki śmierci (tak kończyło się bodajże 1% procesów). Ateiści nie mają dowodów na nieistnienie Boga i w imię ateizacji zamordowali ok. 100 mln. ludzi. Najbardziej zbrodnicza ideologia rozpoczęła się właśnie od twierdzenia, że Boga nie ma.
To nie było podobne do Kościoła Katolickiego, żeby cokolwiek niszczyć. Od zawsze nauczał, że wiarę w Boga należy przyjmować dobrowolnie (np. św. Augustyn tak twierdził). Heretycy byli ścigani (jak dla mnie zbyt łagodnie), gdyż herezja stanowiła zagrożenie dla porządku publicznego. Inkwizycja powstała w celu powstrzymania wydawania niesłusznych wyroków śmierci, które wydawane były przez sądy świeckie, ale nie było powodów, by prześladować pogan.
Z IKZ sprawa była bardziej skomplikowana. IKZ nie było jednolite tak dokładnie, jak się wydaje. O Mikołaju Koperniku pisałam wyżej, w innym komentarzu, więc sprawę tę pominę. Dzieliło się ono na kilka działów. Dziś też pornografia (przynajmniej w teorii) jest ograniczona, w Polsce zakazuje się sprzedaży niektórych książek, które łamią polskie prawo. Taką samą rolę pełnił IKZ w czasach, w których istniał. Stanowił on istotną część Magisterium Kościoła wskazując dokładnie, które książki mogą stanowić zgubę dla duszy (lub psychiki) człowieka.
@kea1111 Tylko zapominasz, że kościół to religia. Dobrowolność tej religii to żart i to nieśmieszny. W samym piśmie świętym masz zapiski o tym, że niewiernych trzeba wyrżnąć (patrz przybycie izraelitów do kaananu). Oczywiście w starym testamiencie :D
-Kościół negował magie, ale palił "wiedźmy".
-Kościół promował naukę, ale dodawał księgi do IKZ "wskazując dokładnie, które książki mogą stanowić zgubę dla duszy (lub psychiki) człowieka.". W to akurat wierzę, wszystkie te które mu nie sprzyjały :D
-Kościół prowadził do oświecenia jednocześnie paląc historię niechrześcijańską
-Kościół dawał religię dobrowolnie jednocześnie paląc heretyków na stosach (sam papież zaabsorbował takie metody, istnie miłosierdzie
-Kościół wzywał do krucjat - które były po prostu wyprawami ognia i miecza by szerzyć jego poglądy.
Proszę Cię, takim gadaniem możesz oszukać dziecko w kościele, które nie zna historii. Mowić o miłosierdziu i sprawiedliwości xD
Bulla Innocentego IV Ad extirpanda z 15 maja 1252 - de facto zezwoliła na tortury aby otrzymać efekt ( w postaci przyznania się do winy oczywiście xD np kobiety o uprawianie czarów)
OdpowiedzKomentuj obrazkiem
Zmodyfikowano
1 raz.
Ostatnia modyfikacja:
21 listopada 2018 o 12:11
@Taymishi
Pismo Święte, zwłaszcza Starego Testamentu, to ciężka lektura. Nie należy go czytać w oderwaniu od kontekstu historycznego, kulturowego, prawnego (trzeba znać prawo rzymskie- do NT- oraz żydowskie), żeby je zrozumieć.
Po pierwsze: papież nie palił. Po drugie: Trybunał Inkwizycyjny NIE POWSTAŁ po to, żeby sądzić za czary. Nawet wiarę w magię uznawano za herezję, dlatego, że było to przyznawanie szatanowi boskiej mocy (w umyśle ludzi Średniowiecza).
Bulla, o której piszesz, zawiera właśnie liczne obwarowania dot. tortur, a nie je wprowadza, tak, że niemal niemożliwe było stosowanie. Należy pamiętać, że w prawodawstwie świeckim stosowano je bez żadnych ograniczeń.
Poganie a heretycy to dwie, różne sprawy. Pogaństwo istniało, ale herezja zagrażała porządkowi publicznemu, toteż ścigano ją już wcześniej z prawodawstwa świeckiego. Z tym, że książęta i królowie nieraz oskarżali niewinnych ludzi prowadząc ich na stos, żeby przejąć ich majątek.
Krucjaty miały zadanie odzyskania Ziemi Świętej z rąk muzułmanów. Wystarczy spojrzeć na mapkę religii przedstawiające ekspansję muzułmańską oraz mapkę wypraw krzyżowych. Poza tym- im młodsze źródło tym lepiej je przedstawia (wiem, bo mój chłopak pisał pracę naukową na ich temat).
Nie wiem, o co chodzi z paleniem cywilizacji niechrześcijańskiej. Chyba nie turbosłowianizm hurr durr?
OdpowiedzKomentuj obrazkiem
Zmodyfikowano
1 raz.
Ostatnia modyfikacja:
21 listopada 2018 o 13:44
Trochę sobie poczytałem wasze komentarze. I nie prawdą jest mówienie ze chrześcijaństwo zapomniało o dorobku starożytności m.in. dlatego, że teologia katolicka oparta jest na augustynizmie i tomizmie. A oni czerpali z myśli greckiej Platona czy Arystotelesa. Sprawdziłem w Wikipedii. Linki poniżej: https://pl.wikipedia.org/wiki/Augustianizm https://pl.wikipedia.org/wiki/Tomizm
Pozwoliłem sobie też zerknąć na daty odkryć niektórych uczonych wymienionych na democie. Angelo Secchi i Giuseppe Piazzi żyli w XIX w. a Georges Lemaître w XX w. Nie uzasadnione są zarzuty, że szkolnictwo miałoby być non stop w rękach Kościoła. Przecież w epoce oświecenia (koniec XVII w. do początku XIX) istniały już świeckie uniwersytety. Zresztą ci naukowcy, korzystali czasami z dorobku z pogan. Wniosek. Wg mnie wszystko co jest prawdą powinno służyć ludzkości. Obojętnie jakiego kto jest wyznania. Najważniejsza jest prawda. Nie ma co się kłócić, kto wierzy kto nie. Ważne, że jest to wkład w dorobek ludzkości, a Kościół miał i ma w tym udział.
I na koniec małe spostrzeżenie. Georges Lemaître stworzył hipotezę Wielkiego Wybuchu. Wszyscy o tej teorii słyszeliśmy, ale w szkole nigdy czy to od nauczyciela czy z podręcznika, nie dowiedziałem się ze to był ksiądz katolicki. Dziękuję za wstawkę.
OdpowiedzKomentuj obrazkiem
Zmodyfikowano
2 razy.
Ostatnia modyfikacja:
19 listopada 2018 o 15:13
@44strazak chrześcijaństwo oczywiście że nie zapomniało o dorobku starożytności, oni go po prostu adoptowali do własnych potrzeb. Boże narodzenie w grudniu ? dobry dowcip.
@44strazak Jak zauważasz świeckie nauczanie to efekt XVI wiecznej reformacji i przegranego konfliktu przez kościół w XVII wieku w wojnie 30 letniej. To prawda ze wielu mnichów i uczonych kościoła wpadło na wiele ciekawych pomysłów i idei głównie dzięki dostępowi do innych myśli filozoficznych rozwinęli własne rozbudowując poprzednie czy zaprzeczając poprzednim. Z ciekawszych Wiliam Ockham twórca logiki i teorii poznania. Podstawę jak by nie patrzeć nauki i inżynierii czy George Jochan Mendel twórca genetyki. Problem w tym ze Kościół dokładnie miał wiedze ale zawsze chciał ja zachować tylko dla siebie i sprawującej władzy szlachty i królów oraz celowo ogłupia plebs by łatwiej się dało go wykorzystywać. Dopiero reformacja nawoływała do upowszechnienia edukacji i samodzielnej interpretacji świata i biblii co się KK nie podobało. I to ruchy wolnomyślicieli i masonów tworzył publiczne biblioteki, tworzył świeckie szkoły . To za nim kryją się idee humanitaryzmu i wolności I jak zauważasz cywilizacja, technologia i filozofia rozwinęły się burzliwie w państwach protestanckich a nie katolickich. We wszystkich państwach katolickich dopiero w połowie lub pod koniec XIX zwrócono chłopom wolność. Ten sam kościół jaki uważasz za źródło wiedzy i postępu spalił na stosie Jordano Brun za herezję obalająca geocentryzm i szklane sfery i teorie mówiącą że gwiazdy to tak na prawdę odległe słońca i że planety mogą mieć własne księżyce jakie sam zaobserwował. Przez wieki ten sam kościół miał wiele twierdzeń jakie nie oparły się czasowi i rozwoju wolnej nie skrępowanej wiedzy jaka niestety prawi zawsze obala tezy teologiczne kościoła. Z ciekawszych tez kościelnych przypomnę: Krew nie krąży, życie powstaje dzięki darowi boskiemu, teoria kreacjonizmu pnspermii jako opozycji do ewolucji darwinowskiej, twierdzenie ze ziemia jest niezmienna i bzdurach związanych z astronomią i płaską ziemią nie wspomnę . Na początku wieku kościół sprzeciwiał się przetaczaniu krwi twierdząc że to diabelstwo.. w latach 50tcy XX sprzeciwiał się transplantologii twierdząc ze to nienaturalne a na przełomie XX i XXI genetyce i badaniom nad genetyką... teraz ma coś do komórek macierzystych gdzie już wiadomo ze są skuteczną terapią przy niektórych schorzeniach. Malo tego widzę nadal że kościół usiłuje ogłupiać ludzi i napuszczać jednych na drugich w imię swoich interesów . W latach 90 miałem w łapach drukowane kolo mnie w kaplicy broszurki neonazistowskie o żydach składających chrześcijan w ofierze i o boskim stworzeniu i ewolucja jest wymysłem masonów... Teraz nawet te bzdury w szkołach publicznych uczą w większej ilości niż chemii czy fizyki albo matematyki.
Zapomniałeś o jeszcze wielu ludziach, którzy mieli wtedy otwartą głowę na wiedzę, niestety , ale wiara, która się wtedy panoszyła, czyli rzymski kościół narodu niemieckiego, na dzień dzisiejszy "CESARSTWO RZYMU NARODU NIEMIECKIEGO" jaki i wtedy i dziś panuje i miesza ludziom "wszech i wobec" tych, których wymieniłeś, on ich po prostu wykloł, za szerzenie herezji, "WYKLĄŁ, sprawdź? panowanie ciemnogrodu jakie obowiązywało co widać w średniowieczu cofnęło nas o rozwój o ok 1000 lat. POWAŻNIE MOŻESZ TO SPRAWDZIĆ. TAK WIĘC NIE P-OL. ,Obrażasz ludzi.
rzadko szla.. dzięki kościołowi została powstrzymana na co najmniej 1000 lat .. Poziom technologiczny Rzymian i Greków osiągnęliśmy około końca XVI wieku dopiero...
Jeszcze wpisałabym Roberta Grosseteste (nawet zamiast Georga Lemaitre- wystarczy poczytać jego traktat "O świetle, czyli o pochodzeniu form" - jest na chomikuj) również jako współwynalazcę soczewki oraz jako człowieka, który odegrał kluczową rolę w rozwoju metod badań naukowych, gdyż podkreślał on wagę eksperymentu w kontrolowanych warunkach. Również wypisał niemal wszystko to, co wiemy dziś o świetle.
Bernard Gui- pierwszy człowiek, który zwalniał osoby psychicznie chore od odpowiedzialności karnej (od niego w ogóle się to wzięło). W ogóle Inkwizycja to fajna sprawa była: znacznie ograniczyła tortury, przyznawała oskarżonym prawo do wykształconego obrońcy (jako pierwsza!) itp. itd. Wybitnym Inkwizytorem był również Thomas de Torquemenada.
Twórcy ekonomii: Domingo de Soto, Francisco de Vitoria, Luis de Molina. Do tej kategorii można zaliczyć również i twórcę księgowości.
Kościołowi Katolickiemu zawdzięczamy powstanie prawa międzynarodowego- stawał on w obronie Indian uciśnionych przez Hiszpanów (papież, na wieść o prześladowaniach, jakie spotykały tych ludzi, ekskomunikował winnych). Jezuici stworzyli również słowniki języków Indian.
Dzięki ludziom Kościoła powstały dwie dziedziny nauki: ginekologia (tu zasługi ma Hildegarda z Bingen, również i wybitna kompozytorka) oraz geologia (zwana "jezuicką nauką").
Wprowadzono zasadę rozdziału wiary i nauki. Katolicki święty, Albert Wielki, z powodu tej zasady odmówił napisania traktatu na temat fizyki.
W zasługi Kościoła można wpisać znaczny rozwój sztuki, muzyki, architektury. Kościół zachował również pisma pogan oraz pierwsze konferencje naukowe organizowano w klasztorach.
@kea1111 dzięki za kolejną dawkę informacji. Ja w zamian polecam zainteresować się osobą siostry zakonnej Mary Kenneth Keller, myślę że jej historia przypadnie do gustu :) No i zachęcam żeby wrzucić jakiegoś demota w temacie bo widzę że masz ciekawe informacje. Pozdrawiam.
A teraz, gdy ludzie przestali zdobywać wykształcenie w szkołach katolickich mamy postęp nieznany w historii cywilizacji.
Wniosek z tego prosty: oddanie nauki pod skrzydła kościoła to największy błąd ludzkości.
Heh zabawne. Wiesz na co teraz najbardziej narzekają naukowcy? Że trudno czymkolwiek nowym się wykazać bo wszystko co ważne i podstawowe zostało juz powiedziane. Jedyne co teraz zostało to wprowadzać teorie w praktykę ale w tym też słabiutko ostatnio idzie. Od kilkudziesięciu lat nie możemy postawić nogi dalej niż Księżyc i stoimy w miejscu. Więc twój wpis do niczego.
@kldkaa pomyślałaś może, że w komentarzu chodzi o okres ostatnich 100-150 lat?
Od kilkudziesięciu lat stoimy w miejscu? A to dobre!
W większości po prostu udoskonalamy to co już wcześniej było odkryte. A pędzi bardziej konsumpcja niz rozwój. A twój wpis był głupiutki i tyle.
@kldkaa przede wszystkim medycyna droga Pani, tworzywa sztuczne i teorie dotyczące astronomii takie jak teoria strun albo promieniowanie Hawkinga. Nie mówiąc już o całej masie nowych urządzeń badających kosmos, od teleskopu Hubble'a przez badania neutrin kończąc na programie SETI.
SETI jeszcze nic nie osiągnęło. Teoria strun leży. Ale ja nie zaprzeczam że cokolwiek się dzieje. To ty grasz nie fair nie uznając faktów podanych w democie.
edit. I nie jestem Panią, choć widzę że juz nieźle sie wkręciłeś w to, sorry ;)
Zmodyfikowano 1 raz. Ostatnia modyfikacja: 18 listopada 2018 o 10:37
@kldkaa przepraszam za złą formę płci, zwykle w języku polskim imiona damskie kończą się na "a", podobnie jak nicki.
Co do uznawania tych faktów to poniżej jest taki wiele oddający komentarz "Oczywiście to, że jedynym miejscem gdzie jakąkolwiek naukę w tamtych czasach można było pobierać nie ma nic wspólnego z tym, że poza kościołem niemożliwe było oświecanie społeczeństwa. Prawda?". Odnosi się on, podobnie jak mój pierwszy komentarz to faktu, że skoro przez kilka stuleci cała nauka była w rękach kościoła de facto to z prostego prawdopodobieństwa wynika, że największe szanse na dokonania naukowe mieli kapłani lub osoby przez nich kształcone. A teraz, gdy nauka wyrwała się spod jarzma kościoła widać jak bardzo hamował on jej rozwój.
Ps. Cokolwiek się dzieje? A nagrody Nobla to zawsze na ładne oczy dają, nie za wyniki?
@kldkaa, bo koszt wynalezienia/odkrycia rośnie z każdym kolejnym wynalazkiem/odkryciem, pozostają te coraz trudniejsze. Taka wyprawa dalej niż na Księżyc to mimo ogromnych chęci, odwagi i genialnych pomysłów jakiejś grupy ludzi, nadal wymaga gigantycznych sum na realizację, bez jakiejkolwiek gwarancji, że się zwróci, czy w ogóle zakończy powodzeniem.
Nie ma sensu toczyć tej jałowej dyskusji. Ty wiesz że lepiej by było jakby heretycy prowadzili uczelnie przy swoich wioskach no i co ja ci poradzę? Odnośnie nagród nobla cytat z jednego z laureatów Wernera Heisenberga, jednego z najważniejszych ludzi nauki, miedzy innymi twórcy mechaniki kwantowej "pierwszy łyk nauk przyrodniczych zrobi z ciebie ateistę, ale na dnie szklanki czeka na ciebie Bóg". Dziękuję, nie mam pytań.
To ja się odwdzięczę cytatem Einsteina "The word God is for me nothing more than the expression and product of human weaknesses, the Bible a collection of honorable, but still primitive legends,"
I na dodatek ładny cytat z tych oświeconych chrześcijańskich mędrków "„Zarodek płci męskiej staje się człowiekiem po 40 dniach, zarodek żeński po 80. Dziewczynki powstają z uszkodzonego nasienia lub też w następstwie wilgotnych wiatrów.” św. Tomasz z Akwinu oraz mój osobisty hicior zaraz po cytacie którym podpierano niewolnictwo „Kobieta jest istotą pośrednią, która nie została stworzona na obraz i podobieństwo Boga. To naturalny porządek rzeczy, że kobieta ma służyć mężczyźnie.” św. Augustyn
Einsteinem bym nie szastał, osiągnał nieprawdopodobnie wiele ale sam twierdził że wiele razy się mylił bo tak było. Oto inny jego cytat "nauka bez wiary jest kulawa, wiara bez nauki jest ślepa" więc trudno ocenic co naprawdę myslał o tym. A co do starych zwyczajów to wtedy gdy Tomasz z Akwinu rozważał błednię ale jednak niektore sprawy, to heretycy których bronisz bili się kijami i taplali w błocie. Masz porównanie.
@kldkaa Wielu wierzących wyrywa ten cytat z kontekstu i powołuje się nań twierdząc, że Einstein tak właśnie cenił religię i jej wpływ na naukę... Przeczytaj najpierw cały referat Einsteina a potem szafuj cytatami. W tym przytoczonym przez Ciebie chodzi o "wiarę" w nieco innym niż religia kontekście. Bliżej nie chce mi się tłumaczyć.
@kldkaa chrześcijaństwo - półtora tysiąca lat, z czego pół tysiąca trwało odbudowanie poziomu zbliżonego do Starożytnego Rzymu(powiedzmy lata 500-1000 n.e.), później(czyli okres gdzie kościół miał najwięcej do powiedzenia) aż do renesansu odkrycia stały bardzo słabo. Dopiero renesans odkrył na nowo to, co Starożytni wiedzieli. Czyli mamy jakieś 1000lat które chrześcijaństwo zmarnowało. Nie potrafili nawet utrzymać na poziomie tych dóbr cywilizacyjnych które mieli. Nie mówiąc już nawet o tym, co mogli by w tym czasie osiągnąć. Cywilizacja która miała akwedukty, systemu podnośników i cement została zatracona na 1000lat.Co w tym czasie pomagał odkryć kościół?
Pierwsze zachowane do dziś piramidy wzniesiono jakieś 2500lat przed naszą erą. 3000lat rozwoju ludzkości od niepiśmiennych kultur do cywilizacji, które były w stanie podbić większość kontynentu. Cywilizacje które były w stanie wznieść takie budowle jak Koloseum czy Piramidy, których uczeni potrafili przewidywać zaćmienia Słońca i Księżyca, wylewy Nilu, znali podstawy hydrodynamiki i potrafili wykazać, że Ziemia nie jest płaska. To oni zbudowali podwaliny tego, co kościół na 1000lat pogrzebał.
Eeee o kto zabronił publikować książkę Kopernika?
Pewnie każdy by zabronił. Weź teraz zaprzecz jakiejś podstawowej teorii np Wielkiego Wybuchu. Ciekawe kto ci to opublikuje. Tak że żadna sensacja ale fakt jest faktem.
@kldkaa ty tak serio? To, ze nikomu nie bedzie sie chcialo czegos opublikowac zestawiasz z ZAKAZEM pod grozba SMIERCI? Faktem jest, ze od kiedy sekta katolicka zepchnie jest w kat swiat zrobil naukowy postep nieznany do tej pory w historii, a to wszystko na przestrzeni uwaga 50 lat. Najwiekszym wynalazkiem religii bliskiego wschodu jest bieda i smierc zwyklych szarakow oraz rozpasanie i bogactwo kaplanow.
A zadałeś sobie pytanie czemu wczesniej odkrycia naukowe w większości były dokonywane przez osoby ściśle związane z kościołem? Po drugie to nie do końca jest prawdą. Poczytaj o Iluminatach i dlaczego powstała ta organizacja.
Żałosne. Każda religia ogranicza światopogląd nauce, tak jak inna ideologia. Gdyby nie kościół pewnie kilkaset lat temu latalibyśmy w kosmos. W tamtych czasach eksperymenty fizyczne, chemiczne, niezgodne z religia uznawane były za szarlataństwo. Dzieła Kopernika były zakazane przez KK, bo nie zgadzały się z jego linią. Dopiero poprzez uparte dążenie do celu ci ludzie mogli coś wynaleźć.
Bla bla bla poganie za to byli bardzo otwarci na wszystko co nowe. Pod warunkiem ze byłeś z ich wioski bo inaczej od razu zatłukli cię kijami zanim cokolwiek powiedziałeś. Tak by właśnie wygladał rozwój gdyby nie chrześcijaństwo wokół ktorego gromadził się cywilizowany świat.
@kldkaa właśnie podważyłaś okrycia Greków, Egipcjan i Chińczyków.
Przypomnij mi zatem kto spalił Bibliotekę Aleksandryjską, czemu przez setki lat po opanowaniu Europy przez chrześcijaństwo to muzułmanie wiedli prym w sprawach naukowych i skąd się wzięło określenie Wieki Ciemne?
Po pierwsze mówimy o naszym kręgu kulturowym. Po drugie nie podważam odkryć innych wyznań tylko "odkrycia" pogan i heretyków, a np muzumanie to byli innowiercy a nie poganie. Po trzecie Wieki Ciemne to od pogan właśnie, barbarzyńców, życia plemiennego, dopiero chrześcijaństwo to zmieniło. Popatrz na zabytki, uczelnie, praktycznie wszystkie w naszej części świata związane z chrześcijaństwem, czy to są pozostałości "wieków ciemnych"?
@kldkaa Partenon, Koloseum, Piramidy w Gizie, Wieża Eiffla, Wersal, Most Karola, Brama Brandenburska, London Tower i London Eye tak bardzo związane z chrześcijaństwem.
Starożytni Grecy i Egipcjanie to byli według katoli poganie, a znaczna część naszej cywilizacji jest oparta na ich dokonaniach. Tak więc podałem całe mnóstwo przykładów podważające Twoje twierdzenie, że wszystko czego Europa dokonała jest związane z chrześcijaństwem.
Ps. Rzymianie znali świetną metodę produkcji cementu, przyszło chrześcijaństwo i ups... technologia zaginęła na jakiś tysiąc lat.
Most, brama, wieża, ale mi to przykłady heh. Jak chodzi o uczelnie nie masz praktycznie nic. Jeśli nawet nie wszystkie są chrześcijańskie to zdecydowana większość. A co do innych wyznań nic do nich nie mam jak już wspomniałem. Dawaj jakieś znane heretyckie kurhany albo lepianki jeśli chcesz się licytować ;)
@Klindal widocznie znamy inne definicje niektórych słów. Dla mnie anglikanie, muzułmanie, starożytna Grecja i Rzym itd to nie heretycy tylko innowiercy. Słowo innowierca funkcjonuje i funkcjonowało i zapewne nie jest synonimem słów heretyk lub poganin. Wielokrotnie też powtarzam w komentarzach (nawet jeden komentarz wyżej) że nie odnoszę się do osiągnięć ludzi innej wiary. Żeby wszystko było jasne zastąp słowa heretyk i poganin w moich komentarzach w sformułowanie "niewierzący w Boga" i mam nadzieję że to wystarczy na potrzeby dyskusji a nie wywoła kolejnych pretensji i udowadniania że dla niektórych niejasno się wyraziłem ;)
BTW co sądzisz o wpisie ktory komentujemy: "Każda religia ogranicza światopogląd nauce". To użytkownik @ZawszeNaNie neguje wkład starozytnych Rzymian, Greków i anglikanów, a nie ja.
Zmodyfikowano 2 razy. Ostatnia modyfikacja: 18 listopada 2018 o 14:49
@Kindal a odnośnie samego sensu demota i faktów które są w nim opisane masz coś do powiedzenia czy tylko przyszedłeś wylać troche żalów i wypłakać się nie na temat?
Oczywiście to, że jedynym miejscem gdzie jakąkolwiek naukę w tamtych czasach można było pobierać nie ma nic wspólnego z tym, że poza kościołem niemożliwe było oświecanie społeczeństwa. Prawda? Nieprawda.
Poza kościołem można było oświecać społeczeństwo. Takie lekcje "nosiły nazwę heretyzacji" i były nagradzane cieplutkim stosikiem na środku rynku. W imię nauki i by żyło się lepiej.
Może chodzi o to, że większość szkolnictwa europejskiego jak np. uniwersytety były związane bezpośrednio z kościołem gdyż uniwersytety świeckie rozpowszechniły się znacznie później? Albo to, że wiara albo przynależność wyznaniowa wynalazcy lub twórcy niekoniecznie musiała wpływać na jego osiągnięcia tym bardziej, że często potem przez ten kościół były nieakceptowane i odrzucane?
@lolo7 może tak, a może nie. Skąd wiesz że ateiści byliby bardziej tolerancyjni? Jak widzimy dziś nawet po tutejszych komentarzach wcale nie są i nie zdziwiłbym się gdyby jeszcze bardziej eliminowali ze wzgledu na ideologię.
@kldkaa
Nie wiemy czy ateiści byliby bardziej tolerancyjni bo sytuacja taka żeby ateiści posiadali aż taką władzę nie miała nigdy miejsca. Nie mniej patrząc po świecie nauki jakoś naukowcy nigdy nie dyskredytują nawzajem swoich odkryć ze względu na wiarę. Podejmują się polemiki, dowodzą wzajemnych błędów ale nigdy nie wygląda to tak, że odrzucają coś ponieważ ,,Nie bo nie!''.
Tym co tak zaciekle atakują kościół, rozumek dęba staje i idą w zaparte, gdy się okazuje, że najbardziej zaawansowana cywilizacja pod każdym względem, od stuleci, to ta bezpośrednio powiązana z chrześcijaństwem. Nawet ich światopogląd by nie powstał bez tej religii.
Ten sam objaw co u religijnych fanatyków.
@survive dokładnie. Nie są w stanie przełknąć nawet kilku faktów i nic więcej :)
@survive sugerujesz istnienie przeciwników kościoła chrześcijańskiego, przed Chrystusem? Odważne. :)
@Nace92 o czym my tu rozmawiamy, bo się pogubiłem? Że ludzie z tego gatunku krzykaczy, mieli cokolwiek wspólnego z podwalinami czegokolwiek niż degeneracji?
Nigdy nie napisałem, że odkrycia są zasługą religii, tyle, że tych odkryć dokonano akurat w miejscu dominacji tejże, tylko o to mi chodziło.
Był jedynym właścicielem wiedzy, bo jak nie było kościoła to na znacznej większości terenów europy nikt nawet by nie pomyślałby o tym by jakąś spisaną wiedzę posiadać. :)
Mam wrażenie, że oceniasz tamte czasy przez pryzmat dzisiejszych i na tej podstawie krytykujesz ówczesnych ludzi, to jakiś absurd, postaraj się być obiektywny i odwołaj się do kultur amerykańskich, bliskiego czy dalekiego wschodu z tamtego okresu.
@survive Badania przeprowadzane w Stanach Zjednoczonych wśród tamtejszych naukowców dowodzą, że wiara w Boga jest odwrotnie skorelowana z posiadaniem wykształcenia naukowego.
@Nace92, doczekam się jakiegoś sensownego odwołania do filozofii w ówczesnych czasach, albo chociaż jakie inne czynniki były istotniejsze i doprowadziły do tego, że to Europa zdominowała świat, jeśli to nie była zasługa światopoglądu współczesnych? (Tak na marginesie, to filozofia/światopogląd zawiera bardzo wiele zmiennych sama w sobie, więc oskarżanie mnie o kompletne ich ignorowanie to przesada, kopiować stron z książek też nie zamierzam, bo nikt tego nawet by nie przeczytał.)
Czy mam być jedynie minusowany za każda tutaj wypowiedź, przez wielbiących "fakty, logikę i dyskusję"? Bo jak narazie, to tą jedyną odpowiedź można streścić "Tak było, ale to nadinterpretacja bo..." Chwileczkę, są dwie opcje na odpowiedź pozytywna/negatywna a tu otrzymałem trzecią?
Albo Europejczycy osiągnęli światowy sukces albo nie, specjalnie rozbijesz coś z pozoru prostego na czynniki, żeby móc potem na swoją korzyść rozegrać faktami.
Interesuje mnie też rozwinięcie tej myśli ostatniego akapitu o rybakach, to ciekawe, że wg. Ciebie każdy mógł być dowolną wielką postacią, bo mi się wydaje, że to nie zupełnie prawda, trzeba mieć sprzyjające warunki i predyspozycje by pełnić jakaś funkcję, czy tym bardziej zasłynąć w niej. :)
@Nace92, jaka religia dominowała w tamtym okresie od dłuższego czasu w Europie? Jak bardzo różniła się w XVw Europa chrześcijańska od Europy? Naprawdę jest co rozdzielać?
Dobre pytanie, myślę, ze można na to w pewien sposób odpowiedzieć. Załóżmy, że punktem wyjścia są śródziemnomorskie kultury starożytności, Fenicja potem Grecja i ich kolonie zdominowały to miejsce, do momentu kiedy Rzym sprawował tam władzę poziom kultury był właściwie równy, największe zmiany zaczęły się powiększać wraz schizma wschodnią a potem jeszcze większe, związane ekspansją arabską, gdzie wyparto rzymskie zwierzchnictwo razem z wierzeniami, z pokaźnego obszaru, czyli całe ziemie cesarstwa w Afryce i Azji zostały utracone na korzyść nowej religii, przy okazji cała Persja również została przez nich podbita. Dlaczego dawna kolebka cywilizacji straciła swoją chwałę i stała się kolonią, miejscem eksploatacji surowców?
W Europie germańskiej, celtyckiej, słowiańskiej, nordyckiej, wiedzę przekazywano z ust do ust, uważasz, że te kultury nie miały kapłanów z masą wolnego czasu i zaufania społecznego którego nadużywali?
Nie zawdzięczamy wszystkiego chrześcijaństwu i okresowi w którym ono panowało, ale zawdzięczamy obecny stan min. chrześcijaństwu które się do tego przyczyniło w istotnym stopniu i które przyswoiło dorobek kultury Greków i Rzymian, stając się w pewnym stopniu ich kontynuacją. To nadal nadinterpretacja?
@Nace92 nic nigdy nie będzie całkowicie dobre czy złe, bo nawet te dwa pojęcia są subiektywne. Mi chodziło o dokonania i osiągnięcia które są bilansem złych i dobrych decyzji, których wynik mamy w postaci obecnych realiów.
PS.
Wiara wciskana jest powszechnie do teraz, choćby przez rodziców i chrzest.
Nauka rozwijała się głównie przy klasztorach i katedrach bo tylko tam były szkoły, to chyba logiczne. Mieszanie do tego chrześcijaństwa to już przesada.
Kościół szybko wpadł na to że lud ma być ciemny aby bez szemrania słuchał księży...
@aKasia69 przecież heretycy i poganie też mieli swoje miejsca, domy, wioski. Były całe terytoria gdzie chrześcijaństwo długo sie nie zapuszczało, np ziemie germańskie lub plemiona wschodnie. Czemu tam nie budowali szkół i nie poświęcali się nauce? Słyszałaś żeby ktoś tam tworzył wynalazki albo studiował nauki? Łatwo krytykować chrześcijaństwo ale jakby nie patrzeć wychodzi na to że poganie byli jeszcze głupsi. Sorry, ale skoro idziemy w mocne argumenty to taka jest prawda.
@aKasia69 Mieszanie do tego chrześcijaństwa to przesada? Księża zakładali szkoły - czyli szerzyli ciemnotę? Ot, LEWACKA logika.
@GunMeat Nie, lud miał być ciemny żeby łatwiej było nim manipulować. Jak popatrzeć na dzisiejszych ludzi kościoła a właściwie ich naiwność w pewnych kwestiach, to można pomyśleć że ta strategia nie zmieniła się do dziś. Ty z tymi swoimi LEWAKAMI to się lepiej schowaj do jakiejś jaskini, jak wydoroślejesz wyjdź.
@aKasia69
Niestety, mylisz się. Księża byli bardzo wykształceni i tę wiedzę przekazywał chłopom. Jaki ksiądz zawiera dziś w kazaniach najnowszą wiedzę z rozmaitych dziedzin nauk przyrodniczych, jak to miało miejsce w Średniowieczu (wiem, bo miałam dostęp do średniowiecznych kazań)?
Szkoły były jedynie przy kościołach, gdyż tak było logiczniej: Kościół zapewniał najlepsze wykształcenie, a do szkół mogli chodzić jedynie najinteligentniejsze jednostki. Reszta odpadała już przy samej nauce czytania. W Średniowieczu uczono czytać tak, że najpierw uczono tekstu na pamięć, potem rozróżniania poszczególnych zdań, wyrazów i liter. Działo się tak dlatego, że same materiały były tak drogie, że nie można było sobie pozwolić na ich marnowanie, a z drugiej strony- właśnie między innymi dlatego, że szkoły były przykościelne, każdy chłop mógł posłać tam swoje najzdolniejsze dziecko. Dziecko- niezależnie, czy był to chłopiec, czy była to dziewczynka. Bo go było po prostu na to stać.
W rękach Kościoła szkoły znajdowały się z jeszcze jednego powodu- bo właśnie Kościół je zakładał. No, ale zakładanie szkół to wg. was szerzenie ciemnoty, prawda?
Zmodyfikowano 1 raz. Ostatnia modyfikacja: 21 listopada 2018 o 10:44
@kldkaa a co ze starozytna Grecją i Rzymem ?
Szanuje ich za wkład w rozwój cywilizacji. W democie specjalnie użyłem słowa "głównie" aby zostawić miejsce dla innych niż chrześcijanie. Warto w tym miejscu podkreślić że oni też byli wierzący.
@dingo4kris chrześcijaństwo - półtora tysiąca lat, z czego pół tysiąca trwało odbudowanie poziomu zbliżonego do Starożytnego Rzymu(powiedzmy lata 500-1000 n.e.), później aż do renesansu(czyli okres gdzie kościół miał najwięcej do powiedzenia) odkrycia stały bardzo słabo. Dopiero renesans odkrył na nowo to, co Starożytni wiedzieli. Czyli mamy jakieś 1000lat które chrześcijaństwo zmarnowało.
Pierwsze zachowane do dziś piramidy wzniesiono jakieś 2500lat przed naszą erą. 3000lat rozwoju ludzkości od niepiśmiennych kultur do cywilizacji, które były w stanie podbić większość kontynentu. Cywilizacje które były w stanie wznieść takie budowle jak Koloseum czy Piramidy, których uczeni potrafili przewidywać zaćmienia Słońca i Księżyca, wylewy Nilu, znali podstawy hydrodynamiki i potrafili wykazać, że Ziemia nie jest płaska. To oni zbudowali podwaliny tego, co kościół na 1000lat pogrzebał.
@Tylko_mówię, z takim podejściem to tysiąc lat temu oskarżałbyś Rzym o zmarnowanie jednego milenium, bo poza prawem i drogami to wymyślili jedynie podboje(i tak mniej spektakularne niż te pewnego Macedończyka), ich wiedza naukowa bazowała na tej, na długo przed Rzymem zdobytej przez Greków, Egipcjan i Fenitów, Rzymianie to byli inżynierowie(którzy uczyli się od Greków), wojownicy i politycy, żadni naukowcy.
Klerykalizm i dewocja autora mogą konkurować jedynie z Jego skłonnością do szerzenia propagandy. Absolwent toruńskiej kuźni talentów czy quis fallus?
Galileusz też miał sporo wspólnego z kościołem! Można powiedzieć, że przez pewien czas go kościół utrzymywał zapewniając mu jedzenie i dach nad głową....
Ksiądz Jan Pikul - twórca systemu obsługi polskich czcionek pod AmigaOS (standard XJP).
Kopernik był świeckim kanonikiem, przepraszam, że się wtrącę.
A ile z tych rzeczy trafilo na indeks ksiag zakazanych? Nie mylmy ksiedza z kosciolem. To ze ksiadz czy zakonnik jak np kopernik cos wynalazl to nie znaczy ze to zasluga kosciola. Bo o ile mnie pamiec nie myli to kosciol staral sie to zwalczyc :D
@Taymishi
Niestety, sprawa z Indeksem Ksiąg Zakazanych była skomplikowana. Mikołaj Kopernik nie miał wystarczających dowodów na to, że Ziemia obraca się wokół Słońca i został wpisany na Indeks właśnie z tego powodu. Hipotezę przekazał jako teorię.
Cała współczesna nauka to zasługa Kościoła. Dał on po prostu filozoficzne podstawy odchodząc od zabobonu i myślenia magicznego (w Średniowieczu herezją było stwierdzenie, że magia istnieje, gdyż było to przypisywanie diabłu boskiej mocy), oddzielając naukę od wiary (stąd też filozoficzne rozważania na temat jak czytać poszczególne fragmenty Pisma Świętego) i- rzecz najważniejsza- stwierdzenie, że człowiek ma nie tylko prawo, ale i obowiązek poznawania mechanizmów działania stworzonej przez Boga natury.
Nauki wyzwolone dawały doskonałą podstawę do innych studiów. Mówię tu zwłaszcza o logice, kompletnie wyjętej dziś z ram nauczania. W przeciwieństwie do dzisiejszego programu uczono tam autentycznego myślenia, zamiast przetwarzania wiedzy. Dzisiejszy program nauczania, gdzie nie uczą myślenia, zawdzięczamy właśnie oświeceniowym wrogom Kościoła Katolickiego.
@kea1111
Paradoks - Kosciol nie ma dowodów na istnienie Boga, ale pali przeciwników na stosie. Kopernik przedstawia logiczną hipotezę, ale również nie ma na to dowodów i jego dzieło ląduje w IKZ. Tak jak bardzo wiele innych.
Kościół miał niezaprzeczalny udział w dziejach świata. Ale nie był on wyłącznie pozytywny. Pod egida kosciola zniszczono to co wiemy o czasach przed chrzescijanskich, chociażby o słowianach czy majach, inkach itd. Kościół propagował (i dalej propaguje to) co jest mu wygodne, a nie to co jest naukowe. Gdy tylko jakaś teoria zaczynała się kłócić z postrzeganiem świata promowanym przez tą instytucje, to trafiała na IKZ. Dla mnie to nie jest postęp, tylko dyktatura.
@Taymishi Inkwizycja ostrożnie ferowała wyroki śmierci (tak kończyło się bodajże 1% procesów). Ateiści nie mają dowodów na nieistnienie Boga i w imię ateizacji zamordowali ok. 100 mln. ludzi. Najbardziej zbrodnicza ideologia rozpoczęła się właśnie od twierdzenia, że Boga nie ma.
To nie było podobne do Kościoła Katolickiego, żeby cokolwiek niszczyć. Od zawsze nauczał, że wiarę w Boga należy przyjmować dobrowolnie (np. św. Augustyn tak twierdził). Heretycy byli ścigani (jak dla mnie zbyt łagodnie), gdyż herezja stanowiła zagrożenie dla porządku publicznego. Inkwizycja powstała w celu powstrzymania wydawania niesłusznych wyroków śmierci, które wydawane były przez sądy świeckie, ale nie było powodów, by prześladować pogan.
Z IKZ sprawa była bardziej skomplikowana. IKZ nie było jednolite tak dokładnie, jak się wydaje. O Mikołaju Koperniku pisałam wyżej, w innym komentarzu, więc sprawę tę pominę. Dzieliło się ono na kilka działów. Dziś też pornografia (przynajmniej w teorii) jest ograniczona, w Polsce zakazuje się sprzedaży niektórych książek, które łamią polskie prawo. Taką samą rolę pełnił IKZ w czasach, w których istniał. Stanowił on istotną część Magisterium Kościoła wskazując dokładnie, które książki mogą stanowić zgubę dla duszy (lub psychiki) człowieka.
@kea1111 Tylko zapominasz, że kościół to religia. Dobrowolność tej religii to żart i to nieśmieszny. W samym piśmie świętym masz zapiski o tym, że niewiernych trzeba wyrżnąć (patrz przybycie izraelitów do kaananu). Oczywiście w starym testamiencie :D
-Kościół negował magie, ale palił "wiedźmy".
-Kościół promował naukę, ale dodawał księgi do IKZ "wskazując dokładnie, które książki mogą stanowić zgubę dla duszy (lub psychiki) człowieka.". W to akurat wierzę, wszystkie te które mu nie sprzyjały :D
-Kościół prowadził do oświecenia jednocześnie paląc historię niechrześcijańską
-Kościół dawał religię dobrowolnie jednocześnie paląc heretyków na stosach (sam papież zaabsorbował takie metody, istnie miłosierdzie
-Kościół wzywał do krucjat - które były po prostu wyprawami ognia i miecza by szerzyć jego poglądy.
Proszę Cię, takim gadaniem możesz oszukać dziecko w kościele, które nie zna historii. Mowić o miłosierdziu i sprawiedliwości xD
Bulla Innocentego IV Ad extirpanda z 15 maja 1252 - de facto zezwoliła na tortury aby otrzymać efekt ( w postaci przyznania się do winy oczywiście xD np kobiety o uprawianie czarów)
Zmodyfikowano 1 raz. Ostatnia modyfikacja: 21 listopada 2018 o 12:11
@Taymishi
Pismo Święte, zwłaszcza Starego Testamentu, to ciężka lektura. Nie należy go czytać w oderwaniu od kontekstu historycznego, kulturowego, prawnego (trzeba znać prawo rzymskie- do NT- oraz żydowskie), żeby je zrozumieć.
Po pierwsze: papież nie palił. Po drugie: Trybunał Inkwizycyjny NIE POWSTAŁ po to, żeby sądzić za czary. Nawet wiarę w magię uznawano za herezję, dlatego, że było to przyznawanie szatanowi boskiej mocy (w umyśle ludzi Średniowiecza).
Bulla, o której piszesz, zawiera właśnie liczne obwarowania dot. tortur, a nie je wprowadza, tak, że niemal niemożliwe było stosowanie. Należy pamiętać, że w prawodawstwie świeckim stosowano je bez żadnych ograniczeń.
Poganie a heretycy to dwie, różne sprawy. Pogaństwo istniało, ale herezja zagrażała porządkowi publicznemu, toteż ścigano ją już wcześniej z prawodawstwa świeckiego. Z tym, że książęta i królowie nieraz oskarżali niewinnych ludzi prowadząc ich na stos, żeby przejąć ich majątek.
Krucjaty miały zadanie odzyskania Ziemi Świętej z rąk muzułmanów. Wystarczy spojrzeć na mapkę religii przedstawiające ekspansję muzułmańską oraz mapkę wypraw krzyżowych. Poza tym- im młodsze źródło tym lepiej je przedstawia (wiem, bo mój chłopak pisał pracę naukową na ich temat).
Nie wiem, o co chodzi z paleniem cywilizacji niechrześcijańskiej. Chyba nie turbosłowianizm hurr durr?
Zmodyfikowano 1 raz. Ostatnia modyfikacja: 21 listopada 2018 o 13:44
Trochę sobie poczytałem wasze komentarze. I nie prawdą jest mówienie ze chrześcijaństwo zapomniało o dorobku starożytności m.in. dlatego, że teologia katolicka oparta jest na augustynizmie i tomizmie. A oni czerpali z myśli greckiej Platona czy Arystotelesa. Sprawdziłem w Wikipedii. Linki poniżej:
https://pl.wikipedia.org/wiki/Augustianizm
https://pl.wikipedia.org/wiki/Tomizm
Pozwoliłem sobie też zerknąć na daty odkryć niektórych uczonych wymienionych na democie. Angelo Secchi i Giuseppe Piazzi żyli w XIX w. a Georges Lemaître w XX w. Nie uzasadnione są zarzuty, że szkolnictwo miałoby być non stop w rękach Kościoła. Przecież w epoce oświecenia (koniec XVII w. do początku XIX) istniały już świeckie uniwersytety. Zresztą ci naukowcy, korzystali czasami z dorobku z pogan. Wniosek. Wg mnie wszystko co jest prawdą powinno służyć ludzkości. Obojętnie jakiego kto jest wyznania. Najważniejsza jest prawda. Nie ma co się kłócić, kto wierzy kto nie. Ważne, że jest to wkład w dorobek ludzkości, a Kościół miał i ma w tym udział.
I na koniec małe spostrzeżenie. Georges Lemaître stworzył hipotezę Wielkiego Wybuchu. Wszyscy o tej teorii słyszeliśmy, ale w szkole nigdy czy to od nauczyciela czy z podręcznika, nie dowiedziałem się ze to był ksiądz katolicki. Dziękuję za wstawkę.
Zmodyfikowano 2 razy. Ostatnia modyfikacja: 19 listopada 2018 o 15:13
@44strazak chrześcijaństwo oczywiście że nie zapomniało o dorobku starożytności, oni go po prostu adoptowali do własnych potrzeb. Boże narodzenie w grudniu ? dobry dowcip.
@44strazak Jak zauważasz świeckie nauczanie to efekt XVI wiecznej reformacji i przegranego konfliktu przez kościół w XVII wieku w wojnie 30 letniej. To prawda ze wielu mnichów i uczonych kościoła wpadło na wiele ciekawych pomysłów i idei głównie dzięki dostępowi do innych myśli filozoficznych rozwinęli własne rozbudowując poprzednie czy zaprzeczając poprzednim. Z ciekawszych Wiliam Ockham twórca logiki i teorii poznania. Podstawę jak by nie patrzeć nauki i inżynierii czy George Jochan Mendel twórca genetyki. Problem w tym ze Kościół dokładnie miał wiedze ale zawsze chciał ja zachować tylko dla siebie i sprawującej władzy szlachty i królów oraz celowo ogłupia plebs by łatwiej się dało go wykorzystywać. Dopiero reformacja nawoływała do upowszechnienia edukacji i samodzielnej interpretacji świata i biblii co się KK nie podobało. I to ruchy wolnomyślicieli i masonów tworzył publiczne biblioteki, tworzył świeckie szkoły . To za nim kryją się idee humanitaryzmu i wolności I jak zauważasz cywilizacja, technologia i filozofia rozwinęły się burzliwie w państwach protestanckich a nie katolickich. We wszystkich państwach katolickich dopiero w połowie lub pod koniec XIX zwrócono chłopom wolność. Ten sam kościół jaki uważasz za źródło wiedzy i postępu spalił na stosie Jordano Brun za herezję obalająca geocentryzm i szklane sfery i teorie mówiącą że gwiazdy to tak na prawdę odległe słońca i że planety mogą mieć własne księżyce jakie sam zaobserwował. Przez wieki ten sam kościół miał wiele twierdzeń jakie nie oparły się czasowi i rozwoju wolnej nie skrępowanej wiedzy jaka niestety prawi zawsze obala tezy teologiczne kościoła. Z ciekawszych tez kościelnych przypomnę: Krew nie krąży, życie powstaje dzięki darowi boskiemu, teoria kreacjonizmu pnspermii jako opozycji do ewolucji darwinowskiej, twierdzenie ze ziemia jest niezmienna i bzdurach związanych z astronomią i płaską ziemią nie wspomnę . Na początku wieku kościół sprzeciwiał się przetaczaniu krwi twierdząc że to diabelstwo.. w latach 50tcy XX sprzeciwiał się transplantologii twierdząc ze to nienaturalne a na przełomie XX i XXI genetyce i badaniom nad genetyką... teraz ma coś do komórek macierzystych gdzie już wiadomo ze są skuteczną terapią przy niektórych schorzeniach. Malo tego widzę nadal że kościół usiłuje ogłupiać ludzi i napuszczać jednych na drugich w imię swoich interesów . W latach 90 miałem w łapach drukowane kolo mnie w kaplicy broszurki neonazistowskie o żydach składających chrześcijan w ofierze i o boskim stworzeniu i ewolucja jest wymysłem masonów... Teraz nawet te bzdury w szkołach publicznych uczą w większej ilości niż chemii czy fizyki albo matematyki.
bo kościół kontrolował naukę, od samego początku, gdy niszczył wiedzę starożytnych...
lol reszta klechów - 'nie ma ewolucji, bog cie stworzył
Skok cywilizacyjny zawdzieczamy REFORMACJI, a nie kulturze chrzescijanskiej jako takiej.
Reformacji Lutra? czy Trydentowi?
Zapomniałeś o jeszcze wielu ludziach, którzy mieli wtedy otwartą głowę na wiedzę, niestety , ale wiara, która się wtedy panoszyła, czyli rzymski kościół narodu niemieckiego, na dzień dzisiejszy "CESARSTWO RZYMU NARODU NIEMIECKIEGO" jaki i wtedy i dziś panuje i miesza ludziom "wszech i wobec" tych, których wymieniłeś, on ich po prostu wykloł, za szerzenie herezji, "WYKLĄŁ, sprawdź? panowanie ciemnogrodu jakie obowiązywało co widać w średniowieczu cofnęło nas o rozwój o ok 1000 lat. POWAŻNIE MOŻESZ TO SPRAWDZIĆ. TAK WIĘC NIE P-OL. ,Obrażasz ludzi.
a kościół chciał spalić Kopernika za herezje
Warto również zauważyć, że każde inne, niezwiązane z kościołem formy nauki były tępione.
rzadko szla.. dzięki kościołowi została powstrzymana na co najmniej 1000 lat .. Poziom technologiczny Rzymian i Greków osiągnęliśmy około końca XVI wieku dopiero...
Jeszcze wpisałabym Roberta Grosseteste (nawet zamiast Georga Lemaitre- wystarczy poczytać jego traktat "O świetle, czyli o pochodzeniu form" - jest na chomikuj) również jako współwynalazcę soczewki oraz jako człowieka, który odegrał kluczową rolę w rozwoju metod badań naukowych, gdyż podkreślał on wagę eksperymentu w kontrolowanych warunkach. Również wypisał niemal wszystko to, co wiemy dziś o świetle.
Bernard Gui- pierwszy człowiek, który zwalniał osoby psychicznie chore od odpowiedzialności karnej (od niego w ogóle się to wzięło). W ogóle Inkwizycja to fajna sprawa była: znacznie ograniczyła tortury, przyznawała oskarżonym prawo do wykształconego obrońcy (jako pierwsza!) itp. itd. Wybitnym Inkwizytorem był również Thomas de Torquemenada.
Twórcy ekonomii: Domingo de Soto, Francisco de Vitoria, Luis de Molina. Do tej kategorii można zaliczyć również i twórcę księgowości.
Kościołowi Katolickiemu zawdzięczamy powstanie prawa międzynarodowego- stawał on w obronie Indian uciśnionych przez Hiszpanów (papież, na wieść o prześladowaniach, jakie spotykały tych ludzi, ekskomunikował winnych). Jezuici stworzyli również słowniki języków Indian.
Dzięki ludziom Kościoła powstały dwie dziedziny nauki: ginekologia (tu zasługi ma Hildegarda z Bingen, również i wybitna kompozytorka) oraz geologia (zwana "jezuicką nauką").
Wprowadzono zasadę rozdziału wiary i nauki. Katolicki święty, Albert Wielki, z powodu tej zasady odmówił napisania traktatu na temat fizyki.
W zasługi Kościoła można wpisać znaczny rozwój sztuki, muzyki, architektury. Kościół zachował również pisma pogan oraz pierwsze konferencje naukowe organizowano w klasztorach.
@kea1111 dzięki za kolejną dawkę informacji. Ja w zamian polecam zainteresować się osobą siostry zakonnej Mary Kenneth Keller, myślę że jej historia przypadnie do gustu :) No i zachęcam żeby wrzucić jakiegoś demota w temacie bo widzę że masz ciekawe informacje. Pozdrawiam.