Demotywatory.pl

Pokaż panel
Szukaj
+
43 62
-

Komentarze


Dodaj nowy komentarz Zamknij Dodaj obrazek
avatar Xar
-3 / 9

Rondo to skrzyzowanie, wiec skrecajac w lewo albo zawracajac nalezy miec wlaczony lewy kierunkowskaz. A ze ma ruch okrezny, to inna sprawa, ale nadal jest to skrzyzowanie(ba, i jesli nie ma "ustap pierwszenstwa" przy wjezdzie to bedac na nim nalezy ustapic wjezdzajacym - a tak, zdarzaja sie jeszcze takie skrzyzowania)

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
N Nricke
0 / 0

Nie zalapałeś sarkazmu. Stoimy po tej samej stronie barykady ;)

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
A antydemagog
+3 / 3

@Xar tez tak myslalem. Niedawno pojawil sie artykuł, ktory opisywal wyrok sadu ze jednak jedynym koniecznym sygnalem jest w prawo jak sie zjezdza + przy zmianie pasow na samym rondzie. Mysle ze autor do tego pije. Nie chce mi sie szukac tego artykułu, ale jestem pewien ze predzej czy pozniej ci sie nawinie.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
S Syphar
+3 / 3

@Xar wiesz, teoretycznie masz rację, problem pojawia się jak weźmiemy typowe rondo i zapytamy "które lewo" oraz a co on daje ten lewy kierunek, skoro nikt z innych wjazdów Cię w praktyce nie widzi (no może z następnego, ale z piątego i dalej to już nie, a to przecież jest "w lewo lub zawracanie"). Tego nie można traktować "od jednej linii" bo już takich widywałem, nawet dzisiaj jadąc do pracy. Facet na środkowym pasie ronda z lewym kierunkiem. Gdzie wjechał? Czym jest dla niego lewo? Nie wiem, nie widzę przez ściany budynku na środku ronda. A może on zmienia pas? Nie, no długo z tym lewym jechał coś...

Lewy w praktyce powoduje mylenie innych.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem

Zmodyfikowano 1 raz. Ostatnia modyfikacja: 7 listopada 2019 o 14:33

N niemoja
+2 / 2

@Xar: Właśnie o to chodzi, że nakaz ruchu okrężnego zmienia sposób sygnalizowania na skrzyżowaniu. Zgodnie z kodeksem masz sygnalizować zmianę kierunku jazdy, a kierunek jazdy odnosi się do drogi, po której jedziesz. Dlatego nie włączasz kierunkowskazów na zakrętach - bo cały czas jedziesz WZDŁUŻ drogi (czyli masz kierunek jazdy zgodny z kierunkiem ruchu na drodze), a zasygnalizować masz, że skręcasz w POPRZEK drogi (czyli zmieniasz kierunek jazdy).
Jeśli masz na rondzie znak C12, czyli nakaz ruchu okrężnego, to - jadąc wokół wyspy, jedziesz zgodnie z kierunkiem ruchu, a tego nie musisz sygnalizować. Jeśli masz rondo bez C12 (czyli skrzyżowanie z wyspą centralną), to skręt w lewo musisz sygnalizować.

Żeby było ciekawiej, w starym kodeksie był zapis, który zwalniał kierowców z obowiązku sygnalizowania prawym kierunkowskazem wjazdu na rondo.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
avatar Xar
+1 / 1

Moze rozwine wypowiedz: przed zjazdem na ktory sie skreca, nalezy wlaczyc kierunkowskaz w prawo. Dobra praktyka jest tez wylaczyc kierunek "w lewo" bedac na poprzedzajacym sygnalizowanie(w prawo) zjezdzie

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
N Nricke
0 / 0

@niemoja @grjama
Tak. I to właśnie tworzy korki przed rondami. A dlaczego? Spójrz na zdjęcie demota:

1. Prawy kierunkowskaz widoczny jest o wiele później niż lewy - zaprzeczysz? Broniąc tego przepisu zabraniasz używania osprzętu, który jest widoczny o wiele wcześniej i służy do informowania innych o zamiarach.
2. Gdy jakiś ignorant opuszcza rondo BEZ prawego kierunkowskazu (bo ma je i innych w nosie), to nie odróżnisz go od jadącego przepisowo, kto ma zamiar kontynuwać jazdę po rondzie - kierunkowskazy obu wyglądają z naszej perspektywy tak samo, bo lewy jest zabroniony jak marihuana. To samo dzieje się na skrzyżowaniach T, gdy chcesz wyjechać w lewo z podporządkowanej i po Twojej lewej ignorant bez kierunkowskazu skręca w prawo w tę podporządkowaną. Jak odróżnisz go od jadącego na wprost?

Piszesz "jedziesz zgodnie z kierunkiem ruchu, a tego nie musisz sygnalizować" - robisz więc tylko to co trzeba, bez tego co można i pomaga. Lewy kierunkowskaz tam jest, można go wykorzystać, by usprawnić ruch. Wyłączony oznaczałby, że włączony jest niewidoczny dla nas prawy, a to pozwalałoby wjeżdżać na rondo, i to o wiele wcześniej.

Uff. Dobrego dnia!

Odpowiedz Komentuj obrazkiem

Zmodyfikowano 3 razy. Ostatnia modyfikacja: 8 listopada 2019 o 13:46

W w0lnosc
+2 / 4

wyobraź sobie rondo wielopasmowe. Jesteś na prawym pasie tego ronda. Jak rozróżnić gościa chcącego zmienić pas, od tego, co porusza się po prostu po okręgu, jeżeli mógłbyś mieć kierunkowskaz włączony?

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
N Nricke
-1 / 1

Dzięki za komentarz. Wiem co masz na myśli, w pełni się z Tobą zgadzam. Tu jednak skupiam się na małych rondach, takich jak na zdjęciu lub mniejszych, gdzie sytuacja jest inna niż na wielopasmowym.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
G Garumi
0 / 2

@w0lnosc
Rondo wielopasmowe łączy drogi wielopasmowe. Tak więc na logikę powinno się ustawić na właściwym pasie przed wjazdem na rondo.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
W w0lnosc
0 / 0

@Garumi niekoniecznie. Znam rondo wielopasmowe o średnicy 500 metrów...
Poza tym są ronda turbinowe, które maksymalnie zakładają skręt w ostatni zjazd, a Ty możesz mieć ochotę zawrócić...

@Nricke
"Tu jednak skupiam się na małych rondach, takich jak na zdjęciu lub mniejszych, gdzie sytuacja jest inna niż na wielopasmowym."
1. Bez sensu robić wyjątki, bo po co?
2. Odruch kierowcy będzie błędny...

Odpowiedz Komentuj obrazkiem

Zmodyfikowano 1 raz. Ostatnia modyfikacja: 7 listopada 2019 o 15:27

N Nricke
-1 / 1

@w0lnosc
Ad 1, bo się różnią, i mogą być zorganizowane wiele sposobów. Skupmy się na omawianym tu jednopasmowym.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
W w0lnosc
0 / 0

@Nricke acha. Czyli socjalista, który potrzebuje 1 miliona reguł, dla prostej sytuacji.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
avatar grjama
+3 / 3

Przepisy jasno mowia, na rondzie wlaczamy prawy kierunkowskaz gdy z ronda zjezdzamy, uzywanie lewego kierunkowskazu jest dozwolone tylko w przypadu zmiany pasa ruchu, lub ominiecia przeszkody

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
S Syphar
+6 / 8

@Nricke nie. Nie wolno tego robić, żeby nie mylić innych. Aby zrozumieć czemu wystarczy sobie w głowie zadać pytanie "w które lewo niby" oraz skąd ktoś 2 wjazdy dalej ma wiedzieć w które skręcasz, rentgenowski wzrok? No i ewentualnie czemu skręcasz (w które lewo? skąd?) a nie zmieniasz pas np. ze środkowego na lewy na wysokości piątego lub szóstego zjazdu, bo zmieniłeś zdanie?

Używanie lewego na rondach powoduje zamieszanie i to jest przyczyna.

A jak powiesz, że masz na myśli małe ronda na wsiach, to ja powiem - a jak chcesz JEDEN przepis zapisać, żeby nie robić kołomyi i działał i na rondzie po którym jeżdżę w sumie codziennie (3 pasy, 8 wjazdów, na środku budynek, plac i przystanek tramwajowy) i na moim małym osiedlowym (1 pas, 4 wjazdy, na środku słupek rozmiarów śmietnika)?

Odpowiedz Komentuj obrazkiem

Zmodyfikowano 1 raz. Ostatnia modyfikacja: 7 listopada 2019 o 14:39

N Nricke
-4 / 4

Nie wolno informować innych o swych zamiarach?

Lewy kierunkowskaz wskazuje zamiar kontynuowania ruchu po okręgu ronda - jeśli czekasz by wjechać na rondo i widzisz jak nadjeżdżam z włączonym lewym, nie wjeżdżasz.

O tym, którym zjazdem ja opuszczam rondo mówi mój prawy kierunkowskaz - którego Ty na małym rondzie nie widzisz. Czekasz więc, aż dojadę bliżej, zjeżdżam po Twojej lewej stronie i okazuje się, że czekałeś niepotrzebnie i mogłeś wjeżdżać.

A gdybyś nie zabraniał używania lewego, mój wyłączony lewy kierunkowskaz znaczyłby, że możesz wjeżdżać.

Małe ronda to te nowe, których nie przewidziano w archaicznych przepisach. Często to tradycyjne skrzyżowanie przerobione dwumetrową wyspą centralną, przy pomocy którego można skręcić w lewo.

Ronda wielopasmowe opisuje jeden prosty przepis: w lewo i zawrotów wewnętrznym, w prawo i prosto zewnętrznym.

Ja nie mówię o wielopasmowych, ani nie prezentuję zdjęcia ronda wielopasmowego - trzymajmy się tematu właściwego. Mam nadzieję, że będziemy mogli kontynuować tę dyskusję w przyjaznej atmosferze. ;)

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
G Garumi
0 / 2

Skrzyżowanie .... ale z wlotami i wylotami z prawej strony ....

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
E esbek2
+1 / 3

@Garumi Oczywiście. Na rondzie nigdy nie skręcamy w lewo (chyba, że w Anglii), tylko skręcamy w prawo w pierwszy zjazd, drugi zjazd, trzeci zjazd i tak dalej. A kierunkowskazu używamy przy zmianie pasa ruchu. Gdy pas ruchu prowadzi dookoła to możemy nim jechać bez włączania kierunkowskazu tak długo jak mamy paliwo.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
N Nricke
0 / 0

@esbek2
Co robisz z kierownicą na rondzie? Skręcasz nią tylko w prawo?
Rondo opuszczamy zjazdami, tak. Ale PRZY POMOCY ronda można pojechać na wprost, zawrócić, skręcić w prawo i - uwaga! w lewo.

Zechciej zobaczyć jak uczą w Anglii. https://www.nidirect.gov.uk/articles/appendix-roundabouts

Odpowiedz Komentuj obrazkiem

Zmodyfikowano 2 razy. Ostatnia modyfikacja: 8 listopada 2019 o 13:54