Demotywatory.pl

Pokaż panel
Szukaj
+
345 349
-

Komentarze


Dodaj nowy komentarz Zamknij Dodaj obrazek
W wojekwiesiek
+4 / 12

To są OKRĘTY, statki są cywilne, wojenne to okręty.
I cóż z tego, że Chińczycy mieli tak duże okręty, jeśli nie byli w stanie skolonizować nawet bliskiej Japonii, nie mówiąc już o przepłynięciu Pacyfiku.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
avatar Purple_Piper
+9 / 21

Wielkość nie świadczy o wszystkim. Dżonka jest statkiem płaskodennym, czyli nie ma kilu, co powoduje małą dzielność morską - czyli to tylko wielki statek przybrzeżny. Właśnie dlatego zwykły sztorm zniszczył całą flotę Mongołów u wybrzeży Japonii. A mniejsze statki europejskie mogły pływać po oceanie, potrafiąc przetrwać wielkie fale i silny wiatr.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
K killerxcartoon
+5 / 11

@Purple_Piper
Bzdury opowiadasz... Dżonka Chińska , Japońska i Koreańska to bardzo udane konstrukcje służące podobnie jak Drakkary Wikingów do żeglugi zarówno pełnomorskiej jak i śródlądowej rzekami. Okręt kolumba był mały , jeśli dobrze rozpoznaje to Santa Maria największy z I wyprawy , karaka mająca 21-22 metry długości . Wielkość tej Dżonki jest zbliżona do największych Galeonów Manilskich jakie miały długość około 60 metrów, największy hiszpański galeon z końca XVII wieku maił 72 metry długości bez omasztowania i 17 szerokości.
Dżonki w stosunku do europejskich Galeonów miały mniej więcej ta sama prędkość i ładowność, za to posiadały oddzielne grodzie co pozwalało przetrwać drobniejsze uszkodzenie kadłuba,bo nadal miał pływalność. A przy mniejszym zanurzeniu mniej był narażony na uszkodzenie przy zderzeniu z rafą. Do tego ożaglowanie sztywne z wzmocnieniami bambusowymi mogło obsługiwać kilkukrotnie mniej marynarzy i na dodatek nie wymagały wspinania się na maszt. Do tego były bardzo manewrowe te pełnomorskie w odróżnieniu od tych przeznaczonych tylko do rzek posiadały dwu lub trzykrotny ster rufowy

Dopiero Fregaty i Klipry europejskie jakie zastąpiły galeony były szybsze i lepsze od Dżonek

Odpowiedz Komentuj obrazkiem

Zmodyfikowano 2 razy. Ostatnia modyfikacja: 13 lutego 2020 o 3:38

avatar GunMeat
+2 / 2

@Purple_Piper A w ogóle to już Rzymianie budowali wielkie okręty do transportu zboża.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
avatar Purple_Piper
-2 / 4

@killerxcartoon Nie opowiadam bzdur - dżonka jest płaskodenna, dlatego podróż oceaniczna jest loterią. Oczywiście, posiadała grodzie i one przydawały się zwłaszcza w momencie wywrotki. Ja nie umniejszam jakości i zalet dżonek, ale podaję ich największą wadę. Ciekawe jest to, że nie próbowano nawet wprowadzić stępki po kontakcie z Arabami, których dau stępkę miały i po poznaniu zalet kila.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
K killerxcartoon
+3 / 3

@Purple_Piper

Jeszce w XIX wieku Japończycy i Chińczycy budowali sprawdzone Dżonki jakie bez problemowo pływały do USA.
Fakt nie posiadania stępki i kilu nie w oznacza że nie były stateczne nawet na wzburzonych wodach. Mało tego często miały dwa boczne stery wywodzące się jeszcze z czasów sterów wiosłowych z opuszczanym piórem jakie dawały im dużą stabilność. i dużą manewrowość. Mało tego w porównaniu z galeonami czy karakami jakie miały w zasadzie tylko ożaglowanie proste i mogły pływać tylko z wiatrem Dżonki dzięki typowi sztywnego ożaglowania mogły płynąc pod wiatr. Dopiero klipry i szkuty jakie wprowadziły skośne żagle arabskie mogły pływać pod wiatr

Upadek cywilizacyjny Chin zaczął pod koniec panowania dynastii Ming w w XVI wieku aż do jej upadku. wraz z wejściu w połowie XVII wieku dynastii Qing po licznych wojnach domowych na moment rozbudowała swoje wpływy i podboje ponownie się zaczęła izolacja w XVIII. Qing ograniczyła kontakty handlowe z zagranicą i zabetonowała jakiekolwiek zmiany społeczne a nawet powodując ich regres. Miedzy innymi urzędy zaczęły być dziedziczone przez Mandżurską arystokrację i zrezygnowano z egzaminów urzędniczych.
Podobnie Japonia od czasów Tokugawy zamknęła się cywilizacyjnie na poczatku XVII wieku co doprowadziło do tego że po 200 latach izolacji ich technologie były przestarzałe wobec rozkwitu technologicznego europy jaki nastąpił po zakończeniu wojny 30letniej.

PS: stępka i kil jest potrzebny jak masz wysoki maszt bo przy bocznym wietrze przy tak dużej dźwigni działa ogromna siła jaka jest w stanie przewrócić statek... przykład Galeonu Waza.... Dżonki maja o wiele niższe maszty mniej więcej 1/2 wysokości tej jakie miały podobnej wielkości galeony i 1/3 tego co miały takiej samej wielkości klipry, Dzięki czemu są znacznie stabilniejsze przy swoim płaskim dnie. Za to wysokość masztów nadrabiały ich ilością i mogły być dwa rzędy masztów co się konstrukcjach europejskich nie zdarzało z uwagi na typ ożaglowania , a przy sztywnym żaglu i braku odciągów jest możliwe działało bardzo bo żagiel do pracy nie potrzebował naprężenia jak europejski bo już był naprężony przez usztywnienie bambusowe. Dodatkowo w Dżonkach japońskich mogły być żagle wachlarzowe rozkładane po bokach.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem

Zmodyfikowano 3 razy. Ostatnia modyfikacja: 14 lutego 2020 o 1:28

avatar Xar
+2 / 4

Wszystko spoko, tylko wyprawa Kolumba to koncowka wieku XV i ogolnie epoka Wielkich Odkryc Geograficznych to poczatek XVI wieku

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
P profix2
+1 / 5

Chińczycy tak na prawdę wyprzedzili inne cywilizacje jeśli chodzi o wiele sprzętów i wynalazków. Ale wynajdywali je za wcześnie i nie potrafili znaleźć dla nich najlepszego zastosowania. Na morzach też by byli potęgą, gdyby nie to, że w czasie kiedy mieli wielką flotę, do władzy doszła frakcja, która w dupie miała żeglowanie i odkrycia geograficzne. Np Chińczycy odkryli Australię, i gdyby się za nią wzięli to dziś kontynent ten byłby "azjatycki", a nie post europejski.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
K killerxcartoon
+4 / 6

@profix2
To nieprawda... Wynajdywali i miały bardzo dobre zastosowanie... problemy Chin nastąpiły na początku XVII wieku kiedy to w skutek kumoterstwa i korupcji zanikła nauka. Chiny były pierwszym państwem gdzie o urząd mógł się starać każdy a decydował wynik egzaminu. Niestety w tym okresie urzędy ,stanowiska w administracji jak i te związane z nauczaniem zaczęły być dziedziczne a dzieci nie koniecznie wykazywały talenty i wiedzę swoich rodziców wystarczyły trzy pokolenia by zatracić wiedzę. W XV wieku na dworze chińskim istniało obserwatorium astronomiczne z bardzo bardzo zmyślnymi instrumentami pozwalającymi dokładnie mierzyć kąty przestrzenne do tego używały już optyki . Jak w XVII wieku zobaczyli je misjonarze natychmiast je skopiowali i byli nimi zachwyceni. Ale miejscowi astronomowie nie potrafili się już nimi posługiwać. Podobnie z zegarem . Chiński dwór był zachwycony jak francuski dyplomata podarował cesarzowi zegar sprężynowy z mechanizmem wymykowym jaki niedawno odkryto w europie. Nikt na dworze nie wiedział i nie rozumiał jak on działa Co ciekawe w XV wieku w Chinach na dworze cesarza istniał zegar wodny z mechanizmem wymykowym jaki nie tylko mierzył czas ale też fazy księżyca, godziny świtu i zachodu , oraz pozycje kilku planet . Niestety jak się pod koniec XVI wieku zepsuł nie było nikogo na dworze kto umiał by go naprawić.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
P profix2
0 / 0

@killerxcartoon Zaczynasz, od nieprawda, a potem piszesz to samo co ja. Np jeszcze wynaleźli proch, ale nie skonstruowali broni palnej, i wiem że wynaleźli zegar, i że im przepadł ten wynalazek. Dlatego napisałem, ze nie potrafili znaleźć dla swych wynalazków odpowiedniego, powszechnego zastosowania.Gdyby upowszechniali te wynalazki, to więcej ludzi by o nich wiedziało, uczyło się je obsługiwać, a może i naprawiać. No i pisałem, że doszli do władzy ludzie którzy mieli gdzieś odkrycia. Ty mówisz, że całą naukę. Skoro tak, niech ci będzie.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
K killerxcartoon
0 / 2

@profix2
G prawda.. najstarszy wizerunek broni palnych pochodzi z Chin z przełomu IX-X wieku. Jet to wizerunek żołnierza w zbroi trzymającego poziomo coś na kształt dzbana z jakiego wydobywają się iskry oraz leci kula,
Armaty były tam znane i używane. Po konfliktach w w XIII wieku z Koreą (państwo Jason) jakie posiadało bardzo skuteczna broń w postaci wieloprowadznicowych rakiet jakie potrafiły razić na ponad pól kilometra strzałami lub włóczniami (tymi na bliższy dystans). Były też znane pojedyncze rakiety mogące przelecieć 3-5 kilometrów mające wybuchająca głowicę z ładunkiem prochu i kamieni około 100-200 kilogramów . Chiny przyswoiły tą technologię. Koreańczycy a za nimi Chińczycy posiadali torpedy napędzane rakietowo z ładunkami wybuchowymi na 4 wieki przed tym jak wpadli na to Europejczycy. tak zwana płaszczaka. Chiny jeszcze w XVII wieku na początku dynastii Madżurskij Qing podbili spora część Azji np Tybet a wasalami był Wietnam i Korea. Ich broń palna była na takim samym poziomie co europejska. Mam przykłady np zamków lontowych skokowych z automatycznie otwierana panewką. z XVI wieku. Czy wielolufowych dział albo dział z obracanymi lufami. Koreańczycy podczas wojny koreańsko-Japońskiej zbudowali pierwsze pancerniki w XVI wieku . A przypomnę że pierwsze pancerne statki kultury zachodniej to wojna secesyjna w XIX wieku (USS Victory, CSS Virginia i USS Monitor )
poczytaj czym była łódź żółw zwana Geobukseon czego nie piszą w artykule w Wiki był pokryty przynitowaną blachą i pociski się od niego odbijały. Obsługę ożaglowania można było wykonywać z pod pokładu.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Geobukseon

W XVIII wieku w europie zaczęła się mechanizacja produkcji i jej masowość a w Chinach jak i Japonii i Korei nadal trwały przy rzemiośle i małych warsztatach z produkcja ręczną ...

Odpowiedz Komentuj obrazkiem

Zmodyfikowano 2 razy. Ostatnia modyfikacja: 14 lutego 2020 o 1:39

avatar balard
+1 / 1

Ale w czym rzecz? U nas po Bałtyku plywala większą krypa niż Santa Maria.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
M mwa
+2 / 4

Moment, o ile kojarzę to ten model "chińskiego statku wojennego" został stworzony na podstawie relacji jakiegoś chińskiego oficjela zapisanej w jakimś zwoju. Nie ma żadnych fizycznych dowodów że takie statki rzeczywiście budowano.
To tak jakby Duda napisał w pamiętniku " podróżowałem polskim niszczycielem o długości 2000 m" a za tysiąc lat ktoś na tej podstawie ktoś konstruował makiety "polski niszczyciel o dł. 2000m, obok współczesny mu lotniskowiec amerykański"

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
K killerxcartoon
0 / 0

@mwa
Są .. jest kilka odkrytych wraków w tym ten koło Korei odkryty w latach 80tych gdzie wprawdzie nie zachowało się zbyt wiele drewna , ale zachował się cały ładunek porcelany z dynastii Song . Okręt miał około około 80-90 metrów długości i jakieś 25-30 szerokości. W okresie początku dynastii Xixia i pod koniec Liao na żółtej rzece walczono łodziami napędzanymi kołami łopatkowymi jakie miały po 60 i więcej metrów długości , Największa miał ponoć 100 metrów długości i poza marynarzami napędzającymi koła łopatkowe mieściła 200 żołnierzy i 300 łuczników lub kuszników .
Z ciekawostek Chńczycy mieli kompas stabilizowany za pomocą żyroskopu , Na niektórych okrętach były platformy z ogromnymi balistami stabilizowane też za pomocą żyroskopu.

Już za czasów dynastii Han czyli w II wieku p.n.e posiadali magazynkowe powtarzalne kusze. druk za pomocą bloczków drewnianych znany był tam w V wieku pne, w okolicach III wieku znali już ruchomą czcionkę drewniana. A nawet automatyczne sortownice do nich Wynalezienie odlewanych cynowych lub ołowianych czcionek z kolei to wynalazek Koreańczyków na ponad 300 lat przed narodzinami Gutendberga

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
C Combo2104
0 / 0

Mają rozmach...

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
K kinia25
-1 / 1

Który jest który?

Odpowiedz Komentuj obrazkiem