Demotywatory.pl

Pokaż panel
Szukaj
+
438 474
-

Komentarze


Dodaj nowy komentarz Zamknij Dodaj obrazek
P pawel_4096
-4 / 6

autor demota, albo oplacany przez opozycje, albo kompletnie bez pojecia, albo na uslugach ruskich

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
E Elathir
+2 / 4

@pawel_4096 albo własnie wie o co chodzi. Jest to projekt bez sensu kosztujący grube pieniądze i z definicji deficytowy. Port w Elblągu działał prężnie w czasach gdy transport morki wyglądał inaczej niż obecnie. Ale czym ma się zajmować teraz? W 2017 (nie mogę znaleźć nowszych danych) obsłużono niecałe 30 tys. pasażerów i nieco ponad 99 tys. ton towarów przeładowano. to tyle co nic. Takie przeładunki nie pokryją połowy kosztów utrzymania przekopu (trzeba będzie odmulać) nie mówiąc już nic o zwrocie kosztu inwestycji.

By inwestycja miała sens, to te wartości musiałby wzrosnąć co najmniej kilkukrotnie. A na to się nie zapowiada. O ile przeładunek towarów w 2014 jeszcze jakoś rokował (ponad 3-krotnie wyższy niż w 2017) tak zaniechanie inwestycji w samym porcie, zdominowanie ruchu na Bałtyku przez większe jednostki oraz rozwój pozostałych portów, zwłaszcza w Gdańsku, sprawiają, że niespecjalnie wiadomo w jakim w ogóle kierunku ten port powinien pójść.

Rozważano pójcie w kierunku załadunku materiałów sypkich i pylnych (kosztem portu w Gdynii, który mógłby wtedy przenieść te zasoby na ładunki mniej uciążliwe dla mieszkańców) ale port ten, podobnie jak w Gdynii, jest zbyt blisko centrum miasta i mieszkańcy niespecjalnie byli ochoczo nastawieni do tego pomysłu (na tym zaczął się wybijać port w Ustce ostatnio, choć mniejszy niż w Elblągu to rośnie).

Zresztą sami mieszkańcy są rozdarci, bo z jednej strony by port chcieli, z drugiej po wycofaniu się rządu z planów rozwoju portu niespecjalnie chcą by miasto i samorząd poniósł koszta koniecznych inwestycji, bez których sam przekop mierzei niewiele zmieni.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem

Zmodyfikowano 3 razy. Ostatnia modyfikacja: 10 czerwca 2020 o 10:03

K KatNaPisdy
+1 / 1

@pawel_4096
a ty pała, albo ruski cwel abo troll za kasę ze skoków....

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
avatar koszmarek66
0 / 0

@Elathir Jak najwięcej tak rzeczowych komentarzy.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
Q Quant
0 / 0

@Elathir - patrzysz na to jednowymiarowo - tylko pod kątem ekonomii. Tymczasem przekop mierzei wiślanej jest przede wszystkim przedsięwzięciem geopolitycznym, a nie ekonomicznym. Weźmy za przykład rurociąg Nordstream. Dlaczego Niemcy i Rosjanie ciągną go po dnie Bałtyku skoro jest to kilka razy droższe niż pociągnięcie kolejnej nitki istniejącego już rurociągu przechodzącego przez Polskę? Ano właśnie dlatego aby on nie przechodził przez Polskę, bo Polska z definicji ma interesy rozbieżne z Rosją. Gdyby chodziło tylko o dostarczanie gazu, to nikt by się nie bawił w drążenie w dnie morza, tylko wybrał tańszą opcję. Przekop mierzei wiślanej ma na celu uniezależnienie szlaku komunikacyjnego od Rosji, która w każdej chwili może go odciąć. Czy to będzie rentowne, jest tu kwestią drugorzędną. Polecam Ci posłuchanie wykładów Bartosiaka czy Sykulskiego, albo przeczytanie dowolnej książki o geopolityce. Wówczas zrozumiesz dlaczego z pozoru nieopłacalne inwestycje, stają się bardzo opłacalne.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
K ka71yetan
0 / 2

@Quant Geopolityka pełną gębą. Ruscy się tylko ucieszą, że głupie nadęte Polaczki wyrzuciły kupę kasy w błoto..., przepraszam w muł rzeczny

Odpowiedz Komentuj obrazkiem

Zmodyfikowano 1 raz. Ostatnia modyfikacja: 10 czerwca 2020 o 23:35

E Elathir
0 / 0

@Quant rosyjski gaz jest dla Niemców towarem strategicznie niezbędnym do funkcjonowania wręcz. Tutaj nordstream ma zapewnić niezależność o sytuacji politycznej nie tylko w Polsce, bo o tą wbrew pozorom martwią się mnie, ale też na Ukrainie i Białorusi, które to kraje z punktu widzenia interesów Rosyjsko-Niemieckich są niestabilne.

Port w Elblągu nie ma dla Polski żadnego strategicznego znaczenia. Nawet gdyby Moskwa walnęła focha i go odcięła nie tracimy specjalnie wiele, a za miliardy wpakowane w budowę przekopu można by pomóc Elblągowi w takiej sytuacji w inny sposób.

Ten projekt geopolitycznie też nie ma za wiele sensu, o tyle co propagandowy.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
Q Quant
0 / 0

@Elathir - port w Elblągu nie jest najważniejszy, ale absolutnie nie można powiedzieć, że nie ma dla Polski żadnego strategicznego znaczenia. W kontekście istnienia takiego tworu jak obwód kaliningradzki i rosyjskich systemów antydostępowych na Bałtyku, każdy port ma dla Polski znaczenie, a w kontekście zagrożenia ze strony Rosji, port w Elblągu może się okazać ważniejszy niż np. szczeciński - jakkolwiek nie ma tu porównania pod względem wielkości. I nie chodzi o to aby się szykować na wojnę z Rosją, ale aby mieć zdolności - w tym również komunikacyjne. Jest zasadą, że szlaki komunikacyjne nie mogą bezpośrednio zależeć od wrogiego państwa. Z tą zasadą po prostu się nie dyskutuje. Rosja może zablokować port w Elblągu jedną prostą decyzją administracyjną i to jest sytuacja nie do przyjęcia. Bez względu na to czy jest to wielki port, czy mały, ważny czy mniej ważny.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
E Elathir
+1 / 1

@Quant tylko jeżeli zatoka zostanie opanowana w celu odcięcia Trójmiasto to odcięty będzie tez Elbląg. W wypadku konfliktu to już większy pożytek będzie z Kołobrzegu, bo zatoka naturalnie będzie kluczowym celem (ośrodek komunikacyjny, port "marynarki wojennej", ośrodek przemysłowy, itd.). No i ten port i tak nie jest w stanie specjalnie czegokolwiek obsłużyć na ten moment. Po przekopie również. Strategicznie byłby bez znaczenia. Najważniejsza w wypadku konfliktu, w tym na zimno, byłaby kwestia paliw (ropa, gaz itd.) a port w Elblągu nie ma infrastruktury do ich odbioru.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
Q Quant
0 / 0

@Elathir - nieźle kombinujesz :) Ale generalnie nie o to chodzi.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
E Elathir
0 / 0

@Quant ale ja wiem o co chodzi, tutaj jedynym czynnikiem jest propaganda (zobaczcie, zrobiliśmy coś przeciwko Rosji nie ważne, że oni to ledwo zauważą) i kupowanie głosów (zobaczcie robimy coś na czym zależało ludziom w regionie, nie ważne, że bez inwestycji w port i jego rozwoju to nie ma najmniejszego sensu).

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
avatar MemBlue
+2 / 2

Jak widać - polski murzyn POTRAFI !
Nie to co te amerykańskie ...

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
Q Quant
+1 / 1

O proszę, nie dość że kontener, to od razu z uchodźcami ;)

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
K ka71yetan
-1 / 1

To Gdynię i Gdańsk zamkną, żeby nie robić konkurencji dla Elbląga?

Odpowiedz Komentuj obrazkiem