@raven000 Owszem, to samo - wiek i stulecie to synonimy. Stulecie czy też wiek mają 100 lat. A to znaczy, że setny rok od początku jest ostatnim rokiem danego stulecia, a nie pierwszym kolejnego.
@egoiste nie kolego nie są synonimy, wiek jest liczony od 1 do 0 bo nie było roku zerowego.
Stulecie jest od 00 do 99 z tego samego powodu bo nie było zerowego stulecia.
OdpowiedzKomentuj obrazkiem
Zmodyfikowano
1 raz.
Ostatnia modyfikacja:
1 stycznia 2021 o 19:07
@raven000 "Stulecie jest od 00 do 99 z tego samego powodu bo nie było zerowego stulecia."
Zarówno wiek jak i stulecie oznaczają okres 100 lat. Skoro sam piszesz, że nie było roku zerowego, to które stulecie może przypadać na 1900 rok?
O jakim zerowym stuleciu ty piszesz? Stulecie to sto lat. To że w liczbie lat masz 19xx 20xx nie oznacza numeru stulecia. Rok 1 n.e. był pierwszym rokiem pierwszego stulecia. Rok 100 był z kolei jego ostatnim rokiem. Następne stulecie zaczęło się od roku 101. Dojedź tak sobie do 1900 roku i zrozumiesz.
Oprócz wspólnego znaczenia stu lat, "stulecie" może oznaczać setną rocznicę,
"wiek" - okres od początku istnienia czegoś do określonej chwili
"Od bitwy pod Grunwaldem w 2010r. minęło 6 stuleci." Daje jasną informację o tym iż bitwa odbyła się w 1410r. "
Od bitwy pod Grunwaldem w 2010r. minęło 6 wieków" To kiedy była bitwa? W 1509r czy w 1410r., a może gdzieś po środku?
Wiek tego drzewa szacuje się na 2 stulecia; czy może dwa wieki?
Wczoraj odbyło się przyjęcie z okazji stulecia lokalnej gazety czy z okazji wieku lokalnej gazety?
Temat był szeroko wałkowany na przełomie 1999/2000.
Teraz rozumiesz czy dalej uparcie będziesz twierdził, że to samo?
@magic1948 Nie no jestem załamany że tyle bicia piany przy tak prostej rzeczy.
Jaki XVIII wiek? To kiedy twoim zdaniem zaczął się XIX wiek? Teraz żyjemy w XX wieku?
Łopatoligicznie:
1-100 I wiek
101-200 II wiek
201-300 III wiek
301-400 IV wiek
401-500 V wiek
501-600 VI wiek
601-700 VII wiek
701-800 VIII wiek
801-900 IX wiek
901-1000 X wiek
1001-1100 XI wiek
1101-1200 XII wiek
1201-1300 XIII wiek
1301-1400 XIV wiek
1401-1500 XV wiek
1501-1600 XVI wiek
1601-1700 XVII wiek
1701-1800 XVIII wiek
1801-1900 XIX wiek
1901-2000 XX wiek
2001-2100 XXI wiek
OdpowiedzKomentuj obrazkiem
Zmodyfikowano
2 razy.
Ostatnia modyfikacja:
2 stycznia 2021 o 11:57
@egoiste Sorki, źle doczytałem. Oczywiście, że 1900 to XIX wiek a mnie się ubzdurało że odczytałem 1800. Stąd ta pomyłka. Oczywiście, że masz rację. Tutaj mój błąd wynikający z pobieżnego przeczytania a potem pisania błędnego. Bez sensu i głupi błąd. Chyba nie wytrzeźwiałem po sylwku.
OdpowiedzKomentuj obrazkiem
Zmodyfikowano
1 raz.
Ostatnia modyfikacja:
2 stycznia 2021 o 17:52
@egoiste Tak. Byłem jeszcze posylwestrowy. Pisałem co innego (miałem zamiar napisać 1800) i tyle. Każdemu się zdarzy. Umiem się przyznać, że popełniłem gafę. Wiem oczywiście że do 1900 włącznie był XIX wiek. Bez przesady. Teraz, na chłodno i trzeźwo zupełnie inaczej to widzę itp. Sam nie wiem, jak mogłem napisać takie pierdoły.
Biorąc pod uwagę ówczesne możliwości określania pozycji na pełnym morzu z dokładnością do kilku-kilkunastu kilometrów - życzę szczerze powodzenia w takim rozumowaniu.
Pomijając już to, że nawet znając perfekcyjnie pozycję, wjazd statkiem co do sekundy i co do metra można między bajki włożyć.
@Malachia widzisz, po co celować z dokładnością do metra i co do sekundy, skoro można "pomylić" (co wynika z błędów pomiarowych) się o kilkanaście kilometrów i opowiadać anegdoty.
Stulecie a wiej używane są zamiennnie, lecz nie są synonimami. Stulecie-setna rocznica, jeden dzien po minieciu stu lat, natomiast wiek-okres stu lat. Reasumujac 5 stuleci, 5 wiekow oznaczac bedzie tyle samo czasu, lecz same slowa maja odmienne znaczenie. Stulecie to konkretny moment w czasie, wiek to przedzial czasowy
Akurat w kontekście demota wiek i stulecie to to samo (https://sjp.pl/stulecie), więc nie wiem po co na siłę chcecie ludzi przekonać, że autor nie popełnił błędu.
Północ na linii zmiany daty to jedyny moment w ciągu dnia, w którym na całej planecie jest TAKA SAMA DATA.
Żeby osiągnąć opisany skutek statek powinien znaleźć się tam 31 grudnia o dowolnej godzinie, byle nie o północy.
OdpowiedzKomentuj obrazkiem
Zmodyfikowano
1 raz.
Ostatnia modyfikacja:
2 stycznia 2021 o 17:42
Autor ewidentnie nie uważał na geografii, ponieważ na zachód od I.D.L. mamy "nowy dzień", na wchód "stary". Rysunek jest niespójny z opisem. Więc, rufa to 1900, a dziób 1899.
Poza tym uwzględniając wszystkie kwestie techniczne, tzn. precyzję określenia współrzędnych- poprawki do systemu GNSS, pływy, ruch obrotowy Ziemi, itd., to dokonanie tego byłoby możliwe może w drugiej połowie XX wieku.
Poza wspomnianym błędem w kwestii różnych stuleci i również wspomnianym brakiem możliwości tak dokładnego ustalenia pozycji w tamtych czasach mamy też niewspomniany błąd dotyczący początkowej odległości od miejsca przecięcia linii zmiany daty z równikiem: pół stopnia to na równiku ok. 30 mil morskich czyli ciut więcej niż "parę mil".
@Jorn Pół stopnia na kole wielkim to dokładnie 30 mil morskich - wynika to z definicji mili morskiej ;) A oni byli jakieś 42 mile od 0,180. A co do pomiaru co do metra za pomocą sekstansu i zegarka....... przemilczę ;) Raczej wyglądało to tak:
- kapitanie, mamy pozycję 0,31N 179,30W i 4 godziny do północy
- ok - kurs 135, utrzymywać prędkość 10 węzłów
.....
- uwaga - godzina 0000 - zapisać w dzienniku pokładowym pozycję 0,00-180,00, otwieramy szampana.
Pomijając kwestie błędów z określeniem dat i brakiem możliwości wyznaczenia wystarczajaco dokładnej pozycji to zacznijmy od tego że argument pory roku jest totalnym inwalida gdyż żaden z klimatów równikowych nie ma lata ani zimy. Najczęściej pory roku w strefie równikowej są określane jako pora sucha i pora deszczowa zima i lato oraz inne pokrewne są powiązane ze strefami klimatycznymi występującymi pomiędzy zwrotnikami a kołami podbiegunowymi.
Trzeba było jeszcze napisać że na dziobie było +40 stopni a na rufie -50 a po środku kadłuba pojawiła się na chwilę miniaturowa czarna dziura z której wyszedł Czarek Pazura i zaśpiewał kolędę ;)
Otóż nie Początek nowego stulecia byłby dopiero 1 stycznia 1901 r. - łatwo wytłumaczyć na palcach - dziesiąty należy do pierwszej dziesiątki, dopiero jedenasty zaczyna drugą Nauka elementarnych zasad historii i chronologii leży
@Fenin Nie, nie był w dwóch różnych stuleciach. 1900 rok to dalej XIX wiek.
@egoiste To zależy kto liczy. Na całym świecie jest XXI wiek, a w Polsce dalej średniowiecze.
@egoiste kolego stulecie to nie to samo co wiek.
@raven000 Owszem, to samo - wiek i stulecie to synonimy. Stulecie czy też wiek mają 100 lat. A to znaczy, że setny rok od początku jest ostatnim rokiem danego stulecia, a nie pierwszym kolejnego.
@egoiste nie kolego nie są synonimy, wiek jest liczony od 1 do 0 bo nie było roku zerowego.
Stulecie jest od 00 do 99 z tego samego powodu bo nie było zerowego stulecia.
Zmodyfikowano 1 raz. Ostatnia modyfikacja: 1 stycznia 2021 o 19:07
@raven000 "Stulecie jest od 00 do 99 z tego samego powodu bo nie było zerowego stulecia."
Zarówno wiek jak i stulecie oznaczają okres 100 lat. Skoro sam piszesz, że nie było roku zerowego, to które stulecie może przypadać na 1900 rok?
O jakim zerowym stuleciu ty piszesz? Stulecie to sto lat. To że w liczbie lat masz 19xx 20xx nie oznacza numeru stulecia. Rok 1 n.e. był pierwszym rokiem pierwszego stulecia. Rok 100 był z kolei jego ostatnim rokiem. Następne stulecie zaczęło się od roku 101. Dojedź tak sobie do 1900 roku i zrozumiesz.
@egoiste "stulecie" i "wiek" nie są synonimami.
Oprócz wspólnego znaczenia stu lat, "stulecie" może oznaczać setną rocznicę,
"wiek" - okres od początku istnienia czegoś do określonej chwili
"Od bitwy pod Grunwaldem w 2010r. minęło 6 stuleci." Daje jasną informację o tym iż bitwa odbyła się w 1410r. "
Od bitwy pod Grunwaldem w 2010r. minęło 6 wieków" To kiedy była bitwa? W 1509r czy w 1410r., a może gdzieś po środku?
Wiek tego drzewa szacuje się na 2 stulecia; czy może dwa wieki?
Wczoraj odbyło się przyjęcie z okazji stulecia lokalnej gazety czy z okazji wieku lokalnej gazety?
Temat był szeroko wałkowany na przełomie 1999/2000.
Teraz rozumiesz czy dalej uparcie będziesz twierdził, że to samo?
@raven000 "Od bitwy pod Grunwaldem w 2010r. minęło 6 stuleci"
Oznacza dokładnie to samo co
"Od bitwy pod Grunwaldem w 2010r. minęło 6 wieków"
Bo wiek w tym kontekście... to okres 100 lat.
https://sjp.pwn.pl/sjp/wiek;2535854.html
2. «okres stu lat»
"Wiek tego drzewa szacuje się na 2 stulecia; czy może dwa wieki?"
Dwa stulecia to dwa wieki. Tyle, że pierwsze "wiek" zostało użyte w innym znaczeniu.
"Wczoraj odbyło się przyjęcie z okazji stulecia lokalnej gazety czy z okazji wieku lokalnej gazety?"
To są tylko i wyłącznie kwestie stylistyczne, bo słowo "wiek" ma jeszcze inne znaczenia.
"Temat był szeroko wałkowany na przełomie 1999/2000."
Tak, przez ignorantów którzy sobie ubzdurali, że wiek zaczyna się rok później niż tysiąclecie.
A całość można sprowadzić do zadania z I klasy szkoły podstawowej:
X urodził się 1 stycznia 1 roku ne. Oblicz w którym roku skończy sto lat.
@egoiste 1900 to nie dalej XIX wiek, tylko dalej XVIII.
@magic1948 no chyba nie XD serio, określania wieków uczą w podstawówce.
@magic1948 Nie no jestem załamany że tyle bicia piany przy tak prostej rzeczy.
Jaki XVIII wiek? To kiedy twoim zdaniem zaczął się XIX wiek? Teraz żyjemy w XX wieku?
Łopatoligicznie:
1-100 I wiek
101-200 II wiek
201-300 III wiek
301-400 IV wiek
401-500 V wiek
501-600 VI wiek
601-700 VII wiek
701-800 VIII wiek
801-900 IX wiek
901-1000 X wiek
1001-1100 XI wiek
1101-1200 XII wiek
1201-1300 XIII wiek
1301-1400 XIV wiek
1401-1500 XV wiek
1501-1600 XVI wiek
1601-1700 XVII wiek
1701-1800 XVIII wiek
1801-1900 XIX wiek
1901-2000 XX wiek
2001-2100 XXI wiek
Zmodyfikowano 2 razy. Ostatnia modyfikacja: 2 stycznia 2021 o 11:57
@raven000 To które stulecie było w roku 21 naszej ery i ile trwało (czyli w jakich latach)? Bo jak nie jest to synonim, to trwało 99 lat.
@raven000 To są synonimy- sprawdź:
https://sjp.pwn.pl/szukaj/wiek.html
@qwerty1431 Taka dyskusja i minusy dokładnie pokazują na jakim poziomie intelektualnym współczesne społeczeństwo.
@egoiste Sorki, źle doczytałem. Oczywiście, że 1900 to XIX wiek a mnie się ubzdurało że odczytałem 1800. Stąd ta pomyłka. Oczywiście, że masz rację. Tutaj mój błąd wynikający z pobieżnego przeczytania a potem pisania błędnego. Bez sensu i głupi błąd. Chyba nie wytrzeźwiałem po sylwku.
Zmodyfikowano 1 raz. Ostatnia modyfikacja: 2 stycznia 2021 o 17:52
@egoiste Odbiegając od liczenia i wyobrażając sobie sytuację w drugą stronę to facet cofnął by się o rok w czasie :)))
@magic1948 Zamiast 1900 odczytałeś 1800 i dlatego we własnym komentarzu napisałeś 1900?
@egoiste Tak. Byłem jeszcze posylwestrowy. Pisałem co innego (miałem zamiar napisać 1800) i tyle. Każdemu się zdarzy. Umiem się przyznać, że popełniłem gafę. Wiem oczywiście że do 1900 włącznie był XIX wiek. Bez przesady. Teraz, na chłodno i trzeźwo zupełnie inaczej to widzę itp. Sam nie wiem, jak mogłem napisać takie pierdoły.
@egoista moim zdaniem to bitwa była w 1410r., i rzeczywiście w 2010r była 600na rocznica;-)
@mambolinski A czy ja napisałem coś odmiennego?
Biorąc pod uwagę ówczesne możliwości określania pozycji na pełnym morzu z dokładnością do kilku-kilkunastu kilometrów - życzę szczerze powodzenia w takim rozumowaniu.
Pomijając już to, że nawet znając perfekcyjnie pozycję, wjazd statkiem co do sekundy i co do metra można między bajki włożyć.
@Malachia widzisz, po co celować z dokładnością do metra i co do sekundy, skoro można "pomylić" (co wynika z błędów pomiarowych) się o kilkanaście kilometrów i opowiadać anegdoty.
Rozumiem, że autor demota uważa, że jak uzbiera 9 złotych to ma dychę ;)
Stulecie a wiej używane są zamiennnie, lecz nie są synonimami. Stulecie-setna rocznica, jeden dzien po minieciu stu lat, natomiast wiek-okres stu lat. Reasumujac 5 stuleci, 5 wiekow oznaczac bedzie tyle samo czasu, lecz same slowa maja odmienne znaczenie. Stulecie to konkretny moment w czasie, wiek to przedzial czasowy
@Qooras NIE, stulecie oznacza właśnie okres 100 lat. Tak samo jak wiek.
https://sjp.pwn.pl/slowniki/wiek.html
Akurat w kontekście demota wiek i stulecie to to samo (https://sjp.pl/stulecie), więc nie wiem po co na siłę chcecie ludzi przekonać, że autor nie popełnił błędu.
Północ na linii zmiany daty to jedyny moment w ciągu dnia, w którym na całej planecie jest TAKA SAMA DATA.
Żeby osiągnąć opisany skutek statek powinien znaleźć się tam 31 grudnia o dowolnej godzinie, byle nie o północy.
Zmodyfikowano 1 raz. Ostatnia modyfikacja: 2 stycznia 2021 o 17:42
Autor ewidentnie nie uważał na geografii, ponieważ na zachód od I.D.L. mamy "nowy dzień", na wchód "stary". Rysunek jest niespójny z opisem. Więc, rufa to 1900, a dziób 1899.
Poza tym uwzględniając wszystkie kwestie techniczne, tzn. precyzję określenia współrzędnych- poprawki do systemu GNSS, pływy, ruch obrotowy Ziemi, itd., to dokonanie tego byłoby możliwe może w drugiej połowie XX wieku.
@Buka1976
To jest proste, najlepiej widać to na globusie - podstawy geografii. Ruch obrotowy Ziemi odbyła się z zachodu na wchód.
Zmodyfikowano 1 raz. Ostatnia modyfikacja: 3 stycznia 2021 o 13:58
@vewer Facet cofnął się w czasie! Masz rację. Z godzinami jest odwrotnie na wschodzie są wcześniej ale zmiana daty do przodu obowiązuje na zachód.
Zmodyfikowano 1 raz. Ostatnia modyfikacja: 3 stycznia 2021 o 14:45
Osiągnięcie na miarę rekordu Guinnessa w połykaniu pędzli.
Data i godzina to tylko usystematyzowanie porządku świata. W praktyce nie ma to żadnego znaczenia.
Poza wspomnianym błędem w kwestii różnych stuleci i również wspomnianym brakiem możliwości tak dokładnego ustalenia pozycji w tamtych czasach mamy też niewspomniany błąd dotyczący początkowej odległości od miejsca przecięcia linii zmiany daty z równikiem: pół stopnia to na równiku ok. 30 mil morskich czyli ciut więcej niż "parę mil".
@Jorn Pół stopnia na kole wielkim to dokładnie 30 mil morskich - wynika to z definicji mili morskiej ;) A oni byli jakieś 42 mile od 0,180. A co do pomiaru co do metra za pomocą sekstansu i zegarka....... przemilczę ;) Raczej wyglądało to tak:
- kapitanie, mamy pozycję 0,31N 179,30W i 4 godziny do północy
- ok - kurs 135, utrzymywać prędkość 10 węzłów
.....
- uwaga - godzina 0000 - zapisać w dzienniku pokładowym pozycję 0,00-180,00, otwieramy szampana.
Historia jest tak piękna, że aż szkoda, że nie jest prawdziwa.
Pomijając kwestie błędów z określeniem dat i brakiem możliwości wyznaczenia wystarczajaco dokładnej pozycji to zacznijmy od tego że argument pory roku jest totalnym inwalida gdyż żaden z klimatów równikowych nie ma lata ani zimy. Najczęściej pory roku w strefie równikowej są określane jako pora sucha i pora deszczowa zima i lato oraz inne pokrewne są powiązane ze strefami klimatycznymi występującymi pomiędzy zwrotnikami a kołami podbiegunowymi.
Trzeba było jeszcze napisać że na dziobie było +40 stopni a na rufie -50 a po środku kadłuba pojawiła się na chwilę miniaturowa czarna dziura z której wyszedł Czarek Pazura i zaśpiewał kolędę ;)
Otóż nie Początek nowego stulecia byłby dopiero 1 stycznia 1901 r. - łatwo wytłumaczyć na palcach - dziesiąty należy do pierwszej dziesiątki, dopiero jedenasty zaczyna drugą Nauka elementarnych zasad historii i chronologii leży