Demotywatory.pl

Pokaż panel
Szukaj
+
368 376
-

Komentarze ⬇⬇


Komentarze


Dodaj nowy komentarz Zamknij Dodaj obrazek
T tenqoba
+2 / 6

tez bym nie rozwiązał, 30 lat temu pisałem maturę z historii. :)

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
J konto usunięte
0 / 0

@samodzielny68 Humanista potrafi się posługiwać matematyką.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
A Aqq300
+1 / 1

Zaprawdę, ironia to zbyt skomplikowana figura retoryczna dla większości czytających Twe posty.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
A Agnen67
+4 / 6

Mój kumpel został zastępcą wlaściciela firmy gdy padły kompy, a on policzył wszystko ręcznie, od czasu do czasu wykorzystując zwykły kalkulator.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
avatar Cammax
-1 / 15

Trudno wymagać żeby sobie poradzili, bo teraz nawet się nie robi takich zadań, ani nawet nie uczy się wzorów, których trzeba tam użyć (przynajmniej nie na podstawie, bo co do rozszerzenia, to nie wiem, ale raczej wątpię).

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
P piotrKrokodyl
+5 / 7

@Cammax
pierwsze zadanie dziś wzulibyśmy do fizyki, a nie matematyki. Zadanie 2,3,4 jestem w stanie rozwiązać- pozdrawiam kolega piszący rozszerzoną matematyka kilka lat temu

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
P Prally
+1 / 1

@Cammax W moim roczniku matury z matematyki nie trzeba było zdawać, ja nie zdawałem bo się jej bałem, a pamiętam że rozwiązywałem takie zadania i robiłem to całkiem dobrze.

Na rozszerzeniu mieli dodatkowo całki, różniczki i coś jeszcze, nie pamiętam co.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
K killerxcartoon
+5 / 7

@TomorrowNeverKnows

I napisz krótki wiersz lub opowiadanie opisujące jakie drwal miał uczucia ścinając drzewa.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem

Zmodyfikowano 1 raz. Ostatnia modyfikacja: 7 maja 2021 o 14:28

avatar damianix21037
-4 / 28

obecni maturzyści mają o wiele bardziej zaawansowane zadania niż te na załączonym obrazku. przestańcie rozpowszechniać mit o tym że teraz matematyka w szkołach jest coraz bardziej uproszczana. to jest fejk którym dowartościowują się osoby którym kiedyś nie poszło i chcą wytłumaczyć to sobie tym że mieli trudniej, a nie mieli

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
B Bihar
+7 / 13

@damianix21037 no niekoniecznie, ale trzeba zwrócić uwagę, że matura sprzed 100 lat miała prestiż obecnego ukończenia studiów. O wiele mniej osób zdobywało maturę, a zatem były to pewnego rodzaju elity intelektualne.
Dziś matura jest powszechna i normalnym jest, że jest łatwiejsza. Ale po to są warianty, aby każdy kto się uczył napisał ją na podstawowym poziomie, a ten kto czuł się świetnie mógł spróbować swoich sił w rozszerzonej.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
avatar jeykey1543
+9 / 13

@damianix21037 "obecni maturzyści mają o wiele bardziej zaawansowane zadania" np. jakie xD

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
A konto usunięte
+1 / 5

@jeykey1543 No jak to jakie? Dzisiejsi maturzyści mierzą się z problemami milenijnymi xD

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
P Prally
+2 / 2

@jeykey1543 Takie zadania jak wyżej to ja rozwiązywałem w liceum na podstawie z matematyki, a nawet nie podchodziłem do matury z matematyki bo się jej bałem i nie było obowiązku.
Jedynie z pierwszym zadaniem miałbym wtedy problemy, bo nie miałem żadnych obliczeń na fizyce i nie miałbym pojęcia co wynika z liczby określającej ciężar właściwy żelaza.

Na rozszerzeniu robili jeszcze całkowanie.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem

Zmodyfikowano 1 raz. Ostatnia modyfikacja: 8 maja 2021 o 3:14

avatar jeykey1543
0 / 0

@Prally ale co jest trudnego w całkowaniu? Całkowaniem to się straszy dzieci z liceum :D Całka nieoznaczona, oznaczona, podwójna, potrójna. Jeśli przypadek nie jest na uwalenie to się podstawia do wzoru i tyle. Całkowanie przez podstawienie, przez części i się leci. Dużo gorsze byłyby jakieś równania różniczkowe drugiego rzędu ;) ale wracając do liceum, pewnie całeczki były banalnie proste i samo to, że to są całki nic nie zmienia. W pierwszym zadaniu wyszły tragiczne liczby i bez mojego Kazika nie wiem nawet czy zrobiłem to dobrze, a nie chce mi się szukać funkcji w Excelu na pierwiastek 3 stopnia lub w necie. Mam sentyment do wpisywania w Kazika.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
T taria
+18 / 18

No, nie żartujcie sobie! To są zadania na poziomie obecnych zadań maturalnych na rozszerzeniu za 3- 4 pkt. Wzory, które trzeba znać: objętość kuli, gęstość, suma szeregu geometrycznego, wzór parametryczny koła, wzór na kąt między wektorami. W zadaniu 2 i 4 korzysta się z tablic trygonometrycznych albo zapisuje wynik w postaci arcsin.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
7 konto usunięte
+8 / 8

@taria większość już tego po prostu nie pamięta, dlatego wydaje się to kosmicznie trudne :) ja nie pamiętam nawet matematyki ze studiów, co dopiero z matury ':)

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
K kireboj290
+2 / 6

10min, 3min, 3min, 5 min
Matura bez całek i pochodnych?

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
M Magda7la
-3 / 9

I po cholere takie zadania.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
P Prally
+1 / 1

@Magda7la

No właśnie nie wiadomo.

Podręcznik akademicki do matematyki potrafi być bardziej zrozumiały niż podręczniki dla szkół, bo w podręcznikach szkolnych są jakieś wzory, i ani nie jest wyjaśnione jak one działają, jak do tego ludzie doszli, ani nawet po co one są.

Kiedy w podręczniku akademickim bywa wyprowadzony, i opisany oprócz wzoru w jezyku naturalnym dowód najprostszych nawet twierdzeń matematycznych, ta sama rzecz bywa wytłumaczona kilka razy.
Jakby to podręczniki akademickie były pisane dla dzieci, a szkolne dla matematyków.

To teraz pytanie co tu się dzieje? Bo moim zdaniem program szkolny i ministerstwo z jakiegoś dopuszczają po prostu do szkół najgorsze podręczniki jakie można napisać.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
M Magda7la
0 / 0

Dokladnie. Skoro rodzice, czytając zadania matematyczne swoich dzieci muszą sie natrudzic zeby zgadnąć co autor miał na mysli, to coś tu jest nie tak. Gdzie w tym wszystkim radosc z uczenia sie?

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
avatar KulturaOryniacka
0 / 0

@Prally mi ojciec zawsze mowil ze matematyka po prostu rozwija inteligencje

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
P Prally
+1 / 1

@KulturaOryniacka

Zgadzam się z twierdzeniem Twojego ojca, ale uważam że nie odnosi się do matematyki uczonej w taki sposób jak to się obecnie robi w Polsce. Dużo łatwiej jest zrozumieć treść podręcznika akademickiego do matematyki, niż np. podręcznik do pierwszej klasy liceum.

Właściwie podręcznika do liceum nie da się zrozumieć, bo są w nim tylko wzory i zadania, a w podręczniku akademickim jest dowód w języku naturalnym z objaśnieniami.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem

Zmodyfikowano 1 raz. Ostatnia modyfikacja: 9 maja 2021 o 0:56

avatar BrickOfTheWall
+6 / 14

Litości, przecież to zadania na poziomie podstawówki, maksymalnie jakiejś mocno "chumanistycznej" średniej.

Chociażby to pierwsze. Odjąć objętości dla dwóch promieni i ma wyjść 7,7 razy mniej niż większa objętość czyli 300/77 (ciężar właściwy wody to 1). Poskracać i wynik to pierwiastek 3 stopnia z Pi w środku.

Dugie: ciąg a*r^n
a*(r^0+..+r^5) = 189
a*(r^6+...+r^11) = a*r^6*(r^0+...+r^5)=12096 => r^6 = 12096/189 = 64 => r=2
=> 189 = a*(1+2+4+8+16+32) = a* 63 => a=3

Trzecie:
Wymnażamy, z pierwszego wyliczamy sinx i wstawiamy do drugiego, itd...
wychodzi: sinx = 0,52 siny=0,4666666... Odczytujemy wartości z tablicy trygonometrycznej.

czwarte:
Narysować kropki. środek koła leży na tej samej osi co punkt C (bo symetria), pod osią x. Odległość AO = CO (bo A i C leżą na okręgu) stąd i z "popularnego" trójkąta prostokątnego 3,4,5 mamy środek koła w O( 2, -1.5). Stąd szybciutko tangens połowy kąta środkowego = cotangensowi połowy kąta stycznych (tg(90-a)=ctg(a)) a są równe 4/3 Odczytujemy z tablic.

VOILA 15 minut

PS. Na maturze obliczałem objętość bryły powstałej przez obrót sześcianu jednostkowego wokół jego głównej przekątnej. Powodzenia. (ułatwienie: ten rowek w środkowej warstwie to hiperboloida)

Odpowiedz Komentuj obrazkiem

Zmodyfikowano 7 razy. Ostatnia modyfikacja: 7 maja 2021 o 19:02

avatar jeykey1543
-1 / 3

@BrickOfTheWall "tablicy logarytmicznej"?
PS w geomterycznym używa się q, ale szczegół.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem

Zmodyfikowano 1 raz. Ostatnia modyfikacja: 6 maja 2021 o 21:25

P PrawdziwieTrue
0 / 2

@jeykey1543 można używać q, to nie reguła, można nawet użyć symbolu alfy/tety/gammy/"o"/"j" itd., za to punktów nie zabierają oraz nie jest to błędem.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
H hokek
0 / 0

@BrickOfTheWall czwarte z równania okręgu, a nie z kropek, ale też nic trudnego i jest to w programie obecnie

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
T taria
0 / 0

@BrickOfTheWall

W pierwszym zadaniu zapomniałeś, że kula jest zanurzona do połowy, więc jej ciężar jest równy ciężarowi PÓŁKULI wody przez nią wypartej. "Odjąć objętości dla dwóch promieni i ma wyjść 7,7 razy mniej niż POŁOWA większej objętości"

W drugim, że pierwszy wyraz postępu geometrycznego nie musi być równy 1 Dlatego (pozostając przy Twoich oznaczeniach) to a*r^0+..+a*r^5=189 i wychodzi r=2 ,a=3.

Co do zadania z sześcianem... Czy liczyłeś je metodą "ucznia mat-fizu" wykorzystując podany na lekcjach wzór z całką na objętość bryły powstałej przez obrót krzywej, czy tak, jak wyprowadza się wzór na objętość kuli - licząc granicę sumy objętości pierścieni kołowych? A może jeszcze inaczej?
W każdym razie, jeżeli w czasie maturalnym rozwiązałeś to zadanie bez użycia całek, to chapeau bas! (samo wyznaczenie krzywej ograniczającej nie jest takie trywialne)

Odpowiedz Komentuj obrazkiem

Zmodyfikowano 1 raz. Ostatnia modyfikacja: 7 maja 2021 o 13:48

avatar LordArhon
0 / 0

@BrickOfTheWall Nie jestem specjalistą ale jeśli w drugim zadaniu pod r podstawimy 2 to nie wyjdzie 189.
1+2+4+8+16+32=63
Nawet jak dodamy 7 pozycje to nie dojdziemy do 189.
prawidłowy ciąg to:
3, 6, 12, 24, 48, 96

Odpowiedz Komentuj obrazkiem

Zmodyfikowano 2 razy. Ostatnia modyfikacja: 7 maja 2021 o 14:24

avatar jeykey1543
0 / 0

@PrawdziwieTrue nie jest to błędem, ale wzór pi^2 na pole kwadratu wygląda co najmniej dziwnie, mimo że można i tej zmiennej użyć.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
L LCCL
+1 / 1

Oczywiście się czepiam, ale w pierwszym chciałem tylko zauważyć, że ciężar w SI wyrażamy w niutonach, a MASĘ w kg ;) Poza tym gdybyśmy z tą kulą wylądowali na Marsie, to jej ciężar byłby ~3 razy mniejszy niż na ziemi, ale masa wciąż taka sama. Może właśnie dlatego maturzyści sobie nie dają rady z takimi zadaniami :D

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
S sancz79
+1 / 1

@LCCL to matura z 1920 , uklad Si wszedł w 1960, w Polsce jeszcze póżniej. Wez np projekt konstrukcyjny z lat 60. Masz obciązenia w KG a takie wytrzymałości betonu Rw wyrażone w KG/cm.kw

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
T taria
0 / 0

@LCCL Zauważ, że w zadaniu nie mówią o masie ani o gęstości, ale o ciężarze i ciężarze właściwym i powinno być napisane 30 kG (głowę dam, że w oryginale było, tylko przepisujący pomyślał, że to błąd).

Układ SI zatwierdzono dopiero w latach sześcdziesiątych XXw. Wcześniej w szkołach wykładano tzw. techniczny układ miar.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Uk%C5%82ad_jednostek_miar_ci%C4%99%C5%BCarowy

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
S stts
+1 / 1

Co roku się ten obrazek pojawia xD Tak, poradziliby sobie, to nie są jakieś wybitnie skomplikowane zadania. Co najwyżej pierwsze wydaje mi się, że nie jest "w stylu" obecnych zadań na maturze.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem

Zmodyfikowano 1 raz. Ostatnia modyfikacja: 7 maja 2021 o 10:58

C Cainne
+3 / 5

Co? Takie rzeczy to chleb powszedni na rozszerzeniu. Większość osób na profilu mat-fiz czy mat-inf powinna sobie z tym poradzić.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
K krickin
+2 / 2

W porównaniu z obecną maturą rozszerzoną ta jest banalnie łatwa. 4 proste zadanka na które masz 5 godzin można rozwiazac w mniej niż godzinę skoczyć do kina na film i wrócić przed czasem. (brakuje załozenia że kula jest w środku pusta i gęstości wody[nie ma informacji że jest to woda destylowana])

Odpowiedz Komentuj obrazkiem

Zmodyfikowano 3 razy. Ostatnia modyfikacja: 7 maja 2021 o 14:00

M Margarettap1
0 / 4

Zad 2 i 4 mogłyby się pojawić na maturze podstawowej, a 3 na rozszerzonej. Zad. 1to fizyka, na matmie teraz tego nie ma.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
T taria
-1 / 1

O pojęciu gęstości ( +- to samo, co ciężar właściwy) mówi się na matematyce w 6 kl. SP.
Jedyne, co tu jest z fizyki, to prawo Archimedesa, czyli równość masy pływającego ciała i wypartego przez nie płynu, ale tego też uczą w 7 kl SP. Cała trudność zadania 1 to matematyka (objętość kuli, rozwiązywanie równań (potencjalnie) trzeciego stopnia)

Równie dobrze mógłbyś powiedzieć, że zadanie: "W pudełku są pająki i osy. Razem mają 18 głów i 60 nóg. Ile mają razem skrzydeł?" to zadanie na maturę z biologii, bo na matmie nie uczą, ile nóg ma pająk :)

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
P Prally
+1 / 1

@taria

I co z tego że się mówi, skoro już za kilka lat nic z tego w głowie nie zostaje? Program jest przeładowany, a mózg ludzki skonstruowany tak, że o ile czegoś nie używa na co dzień, to nie zapamięta tego.
Dlatego uczenie matematyki na zasadzie nauczania wzorów jest zupełnie bez sensu, bo rozwiązywanie zadań w ten sposób jest nudne, a jeżeli komuś jest potrzebna bardziej zaawansowana matematyka to i tak musi wszystkie wzory, z małą pomocą, poodkrywać sam, bo inaczej nie będzie rozumiał co właściwie robi.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
B Bebej1
-1 / 1

A to nie jest w obronie doktoratu?

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
P Prally
0 / 0

@Bebej1 Nie.

Mam znajomego który jest magistrem informatyki. Chodziliśmy do szkoły w mniej więcej w tym samym czasie. Z matematyki był bardzo dobry, rozwiązywał bez problemu dużo trudniejsze zadania, a za pierwszym podejściem wywalili go z politechniki. Mówił że ludzie na podobnym poziomie płakali próbując dojść o co chodzi w różnych metodach i zadaniach, a to nawet nie były studia z matematyki.

Spędziłem właśnie rok na studiach w Anglii i z tego co widzę to dużo wyższy poziom studiów jest w Polsce.
Brytole pradwodpodobnie wygrywają tylko tym, że przyciągają najzdolniejszych i mają takie laboratoria i fundusze na badania, o jakich u nas można tylko pomarzyć.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
T Tomasz1977
0 / 0

he he, umiem to rozwiązać, a maturę miałem ponad 20 lat temu

Odpowiedz Komentuj obrazkiem