Demotywatory.pl

Pokaż panel
Szukaj
+
71 79
-

Komentarze ⬇⬇


Komentarze


Dodaj nowy komentarz Zamknij Dodaj obrazek
S Syphar
+1 / 1

@egoiste zastanawia mnie tylko czemu tylko do 5 czerwca. Jasnowidze?

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
H Homer2008
+3 / 5

@egoiste żadne rozporządzenie nie ma mocy prawnej.
W Polsce obowiązuje Konstytucja. Wszystkie rozporządzenia rządu są nagłaśniane przez media za sprawą rządu, a ludzie nie mają pojęcia o tym, że są niewiążące. Każdy sąd wydaje wyroki uniewinniające w przypadku nielegalnych mandatów za maseczki
Ale o tym już media nie mówią.
Dlatego przestańcie słuchać medialnej papki i poczytajcie konstytucję.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem

Zmodyfikowano 1 raz. Ostatnia modyfikacja: 6 maja 2021 o 22:55

J konto usunięte
-1 / 1

Art. 13 ruchu drogowego pkt. 3

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
T truskawka90
-2 / 6

@Homer2008 Oczywiście, że rozporządzenia mają moc prawną. Nie wiem skąd taki dziwny wniosek.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
H Homer2008
0 / 4

@truskawka90 @egoiste
Zgodnie ze stanowiskiem Sądu Najwyższego wyrażonym w uzasadnieniu wyroku z dnia 16 marca 2021 r. sygn. akt II KK 64/21, Stosownie do art. 92 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, rozporządzenia są wydawane przez organy wskazane w Konstytucji, na podstawie szczegółowego upoważnienia zawartego w ustawie i w celu jej wykonania. Upoważnienie powinno określać organ właściwy do wydania rozporządzenia i zakres spraw przekazanych do uregulowania oraz wytyczne dotyczące treści aktu, a organ upoważniony do wydania rozporządzenia nie może przekazać swoich kompetencji innemu organowi. Oznacza to, że rozporządzanie musi być wydane na podstawie wyraźnego szczegółowego upoważnienia, mieścić się w zakresie określonym w upoważnieniu i w granicach tego upoważnienia oraz nie może być sprzeczne z normami Konstytucji, aktem na podstawie którego zostało wydane i innymi aktami, które regulują materię będącą przedmiotem rozporządzenia. Naruszenie tych warunków wszystkich razem lub choćby jednego z nich powoduje niezgodność rozporządzenia z ustawą, a tym samym nie może być źródłem obowiązku dla obywateli i w konsekwencji podstawą do ukarania za niestosowanie się do tego obowiązku. Z kolei art. 31 ust. 3 Konstytucji RP stanowi, że ograniczenia w zakresie korzystania z konstytucyjnych wolności i praw mogą być ustanawiane tylko w ustawie i tylko wtedy, gdy są konieczne w demokratycznym państwie dla jego bezpieczeństwa lub porządku publicznego, bądź dla ochrony środowiska, zdrowia i moralności publicznej, albo wolności i praw innych osób, przy czym ograniczenia te nie mogą naruszać istoty wolności i praw. Kwestie te mają istotne znaczenie w niniejszej sprawie, albowiem warunkiem formalnym zgodnego z Konstytucją ograniczania praw osobistych jest wprowadzenie takich ograniczeń tylko w drodze ustawowej. W ten sposób Konstytucja RP wyraźnie zastrzega wyłączność ustawy przy ograniczaniu konstytucyjnych praw obywateli. Jest przy tym oczywiste, że nakładanie - obowiązujących erga omnes - ograniczeń w zakresie podstawowych wolności i praw człowieka i obywatela musi odbywać się na podstawie prawidłowo stanowionego prawa, w szczególności zgodnie z podstawowymi zasadami wyrażonymi w Konstytucji, a zatem wprowadzenie powszechnych nakazów i zakazów dotyczących podstawowych praw i wolności obywatelskich może nastąpić tylko w przypadku wprowadzenia jednego z trzech stanów nadzwyczajnych, co dotychczas nie miało miejsca. Zgodnie bowiem z art. 228 ust. 1 Konstytucji R.P., w sytuacjach szczególnych zagrożeń, jeżeli zwykłe środki konstytucyjne są niewystarczające, może zostać wprowadzony odpowiedni stan nadzwyczajny: stan wojenny, stan wyjątkowy lub stan klęski żywiołowej, przy czym biorąc również pod uwagę ust. 3 powoływanego art. 228 Konstytucji RP - zasady działania organów władzy publicznej oraz zakres, w jakim mogą zostać ograniczone wolności i prawa człowieka i obywatela w czasie poszczególnych stanów nadzwyczajnych - powinna określać ustawa. Skoro pomimo zaistnienia przesłanek do wprowadzenia stanu klęski żywiołowej, władza wykonawcza nie zdecydowała się na wprowadzenie tego stanu, wprowadzając jedynie stan epidemii, a wcześniej stan zagrożenia epidemiologicznego, przy czym żaden z tych stanów nie może być uznany za stan nadzwyczajny w rozumieniu art. 228 Konstytucji, zatem ograniczenia wynikające z wprowadzenia takiego stanu nie mogą naruszać podstawowych praw i wolności.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
H Homer2008
-1 / 3

@truskawka90 @egoiste
cd
Oczywiście, wolność ta nie ma charakteru nieograniczonego oraz bezwarunkowego i – jak już wyżej zauważono – może podlegać ograniczeniom określonym w ustawie, przy czym restrykcje w tym zakresie mogą być ustanawiane tylko w sytuacjach określonych w art. 31 ust. 1 i 3 Konstytucji RP. Z kolei, w świetle art. 31 ust. 3 Konstytucji RP można sformułować trzy kumulatywnie występujące przesłanki ograniczenia konstytucyjnych praw lub wolności obywatelskich. Pierwsza ma charakter formalny i wymaga wprowadzenia określonych ograniczeń w formie ustawy (wyłączone są więc regulacje podustawowe, jakimi są rozporządzenia). Drugą można określić, jako przesłankę materialną – pozwala na wprowadzenie tylko takich ograniczeń, które nie naruszają istoty danej wolności lub prawa podmiotowego. Trzecia natomiast, wytycza granice dopuszczalnego ograniczenia, tj. uznaje za akceptowalne takie ograniczenie, które jest konieczne w demokratycznym państwie dla jego bezpieczeństwa lub porządku publicznego, bądź dla ochrony środowiska, zdrowia, moralności publicznej albo wolności i praw innych osób (por. P. Wiliński, "Proces karny w świetle Konstytucji", Warszawa 2011, r. 272-273 i cyt. tam orzecznictwo TK; a także wyrok TK z dnia 11 listopada 1998 r., K 39/97).
W odniesieniu do obowiązku przestrzegania nakazu zachowania ustawowej formy wprowadzania ograniczeń naruszających sferę wolności obywatelskich, w wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 12 stycznia 2000 r. (P 11/98, OTK 2000, z. 1, poz. 3) zwrócono też uwagę na to, że „skoro ograniczenia konstytucyjnych praw i wolności mogą być ustanawiane "tylko" w ustawie, to kryje się w tym nakaz kompletności unormowania ustawowego, które musi samodzielnie określać wszystkie podstawowe elementy ograniczenia danego prawa i wolności, tak aby już na podstawie lektury przepisów ustawy można było wyznaczyć kompletny zarys (kontur) tego ograniczenia. Niedopuszczalne jest natomiast przyjmowanie w ustawie uregulowań blankietowych, pozostawiających organom władzy wykonawczej czy organom samorządu lokalnego swobodę normowania ostatecznego kształtu owych ograniczeń, a w szczególności wyznaczania zakresu tych ograniczeń".
Także w wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 28 czerwca 2000 r. (K 34/99, OTK 2000, z. 5, poz. 142) podkreślono, że „Ustawodawca nie może przekazywać do unormowania w drodze rozporządzenia spraw o istotnym znaczeniu dla urzeczywistnienia wolności i praw człowieka i obywatela zagwarantowanych w konstytucji. Wymienione sprawy muszą być regulowane bezpośrednio w ustawie.” Z tego wywodzi się, że brak zachowania ustawowej formy dla ograniczeń wolności i praw zagwarantowanych w Konstytucji RP prowadzić musi do dyskwalifikacji danego unormowania, jako sprzecznego z art. 31 ust. 3 Konstytucji (wyroki TK: z dnia 19 maja 1998 r., U 5/97; z dnia 12 stycznia 1999 r., P 2/98 i z dnia 12 stycznia 2000 r., P 11/98; z dnia 13 lipca 2011 r., K 10/09, OTK-A 2011, z. 6, poz. 56; z dnia 19 lipca 2011 r., P 9/09, OTK-A 2011, z. 6, poz. 59).

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
T truskawka90
0 / 0

@Homer2008 Świetnie tylko, że napisałeś tak "żadne rozporządzenie nie ma mocy prawnej" a teraz odnosisz się do rozporządzenia nakładającego ograniczenia.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem

Zmodyfikowano 1 raz. Ostatnia modyfikacja: 7 maja 2021 o 17:15

H Homer2008
0 / 2

@truskawka90
Może nie do końca precyzyjnie się wyraziłem. Dlatego wysyłam to. To jest opinia prawnicza.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
H Homer2008
-1 / 1

@egoiste

Odpowiedz Komentuj obrazkiem

Zmodyfikowano 1 raz. Ostatnia modyfikacja: 8 maja 2021 o 10:15

H Homer2008
-1 / 1

@egoiste
Wystarczy powiększyć obraz.
4 maja 2021. Data jest w górnym rogu.
Sorry nie mam lepszej jakości.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem

Zmodyfikowano 1 raz. Ostatnia modyfikacja: 8 maja 2021 o 10:39

avatar rafik3001
+2 / 4

Nie trzeba w Kagancach chodzić trzeba znać swoje obywatelskie prawa i tyle a i z nich korzystać

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
avatar rafik3001
-1 / 1

@egoiste żeby coronka była wpisana w zakazane musi umrzeć ok 10% populi. A umarło może 2% zobacz co wymyślił prezydent wAUbrzycha Roman Mengele i jak to się skończyło

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
G gemini1234
+3 / 3

Zatem mamy dwa rodzaje dróg i placów, bulwarów, cmentarzy i parkingów:
a) na otwartym powietrzu - bez maseczek
b) na zamkniętym powietrzu - w maseczkach.
W kolejnym rozporządzeniu będzie definicja "zamkniętego powietrza" i będzie jasne:-)

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
avatar Buka1976
0 / 0

@egoiste Czytam, czytam i wychodzi mi, że jak się nie obrócisz to z tyłu dupa. Pkt 3 wyraźnie mówi, że znoszą zakaz noszenia maseczek na wolnym powietrzu ale tylko w zakresie miejsc "kultu religijnego".

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
G gemini1234
0 / 0

@egoiste Twoja interpretacja jest dość pokręcona. Skąd nagle bierze ci się data 15 marca?

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
avatar Buka1976
+1 / 1

@egoiste Przysiadłem nad tym, na spokojnie. Masz rację. Punkty są oznaczone 1. (Tzw ustęp) i punkt ustępu - 1). Mała różnica a potrafi namieszać.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
R rz_in_tfi
-1 / 1

Trzeba czytać ze zrozumieniem. No chyba, że lubisz siać fake newsy i ferment.

Ustęp 1 - nakaz noszenia maseczek.
Nowy ustęp 2 - likwiduje nakaz noszenia maseczek z ustępu 1, o ile miejsce jest na otwartym powietrzu (jeśli np. cmentarz jest w podziemiu, to nakaz maseczek dalej obowiązuje)

Odpowiedz Komentuj obrazkiem