Demotywatory.pl

Pokaż panel
Szukaj
+
61 76
-

Komentarze ⬇⬇


Komentarze


Dodaj nowy komentarz Zamknij Dodaj obrazek
avatar rafik54321
-1 / 5

Tylko zapominasz o kwestii kluczowej. Różnica pomiędzy benzyną a dieslem jest NIEWIELKA. Na bonus wypada dodać, że jeśli wywalić z obu konstrukcji "polepszacze spalin" jak filtry DPF itp, to diesel jest dużo gorszy.
Po trzecie, założenie gazu do benzyny to pikuś, a redukuje CO2 o 60-70%. W dieslu, można niby LPG założyć, ale to mieszanka 70% ON i 30% LPG, więc korzyść bardzo niewielka.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
V vlkplzn
-2 / 10

@rafik54321

W jaki sposób gaz (propan-butan) redukuje CO2 o 70%, jak spalanie większe?
Gaz ma tylko niższą akcyzę i dlatego się opłaca.

Na ON spalanie poniżej 5 l na trasie to norma. W mieście niech dojdzie literek.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
T Tibr
+1 / 3

@vlkplzn 1 lierek w mieście? Chyba powiatowym, które nigdy nie widziało korka xD
Problem nie tylko jest CO2 ale inne pierwiastki towarzyszące spaleniu ropy jak i benzyny. Przy gazie stosunkowo największym problemem jest para wodna ponieważ powoduje korozję układu wydechowego co jednak przekłada się na konieczność czestrzej wymiany to można uznać, za nie eko.
@rafik54321 co do emisyjności samego CO2 to wszystko zależy kiedy badania były robione, Niemcy nie odwrócili się od diesli z powodu samego CO2 ale tego co jeszcze powstaje przy spalaniu ropy.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
avatar rafik54321
+1 / 3

@vlkplzn a jeśli ci powiem że tak na prawdę, diesel spala najwięcej?
Bo czego jest więcej? Piór w 1l pierza, czy kamieni w 1l stosie kamieni?

Gaz LPG w butlach np do kuchenek, sprzedaje się na kilogramy, a nie litry. Bo tak na prawdę paliwo powinno się sprzedawać właśnie na kilogramy, aby pominąć kwestię gęstości danej substancji, jak również ciśnienia.
Tylko że taka sprzedaż jest nieco kłopotliwa. A sprzedaż na litry jest praktyczna dla paliw ciekłych.

W chemii nie używa się wgl substancji szacowanych w litrach (mówię o poziomie profesjonalnym). Tylko właśnie odmierzanych w masie. Dlaczego np w lekach, zawsze się podaje substancje w mg, a nie ml? :P . Właśnie dlatego drogi kolego.

I teraz do sedna, ON jest bardzo "gęstym" paliwem, mającym największą masę w objętości 1l. LPG jest najlżejsze, blisko 2 krotnie lżejsze od ON.
Jednakże kaloryczność (czyli bezpośredni parametr określający to jak dużo energii może oddać paliwo) jest najniższe na 1kg dla ON, a najwyższa dla LPG.

Kolejna rzecz. LPG składa się z krótkich łańcuchów węglo-wodorowych, a im taki łańcuch jest krótszy, tym więcej jest w nim wodoru w stosunku do węgla. Im mniej węgla, tym mniej CO2. Proste.

ON raczej spalanie na poziomie 7l/100km to norma. W mieście dojdzie ze 3-4 literki :P . Mój 20 letni civic, na trasie potrafił zejść do 7l/100km.

Kolejna humoreska. A jeśli ci powiem że niektóre silniki, mogą spalać mniej (nawet w litrach) LPG niż benzyny? Szok, niedowierzanie? Już tłumaczę.
Benzyna ma zwykle liczbę oktanową 95-98. Jednak LPG nie schodzi poniżej 105, a dochodzi do 120 (zależy od partii produkcyjnej, nikt nie klasyfikuje LPG pod tym kątem, bo po co, skoro silniki są projektowane pod 98 oktan?).
Sama liczba oktanowa nie da nam dodatkowych koni, to jasne. Jednakże jeśli przekalibrować silnik, dołożyć większe ciśnienie na cylindrach, to możemy uzyskać dużo większy stopień sprężania BEZ spalania stukowego! A co za tym idzie, odzyskać sporo więcej energii ze spalania paliwa, a więc drastycznie obniżyć spalanie. Tylko że to mogą potrafić wyłącznie silniki które są sterowanie elektronicznie, posiadają czujniki spalania stukowego itp, a i tu jest różnie ostatecznie, bo zależy jak producent auta zaprogramował sterownik.

@Tibr wiesz, akurat korozja wydechu to najmniejszy problem. Ostatecznie można po prostu dorobić wydech z stali kwasoodpornej i mieć sprawę załatwioną na wieki ;) . A wbrew pozorom, taki dorabiany tłumik z kwasiaka, nie będzie droższy niż tłumik tuningowy.

A to że w dieslu, przy spalaniu powstaje jeszcze tona innego szajsu to oczywiście też fakt.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem

Zmodyfikowano 1 raz. Ostatnia modyfikacja: 24 lipca 2021 o 8:04

avatar rafik54321
0 / 0

@5g3g oczywiście 70% jest wyłącznie w najbardziej sprzyjających warunkach, ale założyłem że to oczywiste.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
V vlkplzn
+2 / 2

@rafik54321

Średnie zużycie ON - 5 l/100km = 4,15 kg
Średnie zużycie LPG - 10-12 l/100 km = 5-6 kg.
Dla aut o podobnych masach.
Przy spokojnej jeździe. Dla jazdy bardziej dynamicznej jest jeszcze większa przewaga (mniejsze zużycie paliwa) na korzyć Diesla.

Musi tak być, bo Diesle mają sprawność 50%. Coś nieosiągalnego dla silników z zapłonem iskrowym sprawność poniżej 40%.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
avatar rafik54321
0 / 4

@vlkplzn Raczej średnie zużycie ON 7-8l/100km, zużycie LPG w okolicach 8-9l/100km. Przy autach o podobnej masie. W porównaniu VW caddy silnik 1.9 TDI i dacia logan z silnikiem 1.6.

No właśnie przy dynamicznej jeździe, diesel pali jeszcze więcej i spokojnie można przebić 10l/100km ropy. Wiem, bo jeździłem dieslami, benzyniakami i gazowcami na przemian.

"Musi tak być, bo Diesle mają sprawność 50%. Coś nieosiągalnego dla silników z zapłonem iskrowym sprawność poniżej 40%." - weź bo padnę ze śmiechu XD. Żaden silnik cieplny nie ma sprawności wyższej niż 30%.

Dobra, koniec tematu bo pitolisz bzdury.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
avatar rafik54321
-1 / 1

Do 50% to czlonek a nie wartosc... mogliby napisac "do 100%" i efekt bylby taki sam

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
T Tibr
0 / 0

@rafik54321 z tą korozją to był lekki przekąs;) jak dla mnie zawsze dyskomfortem jest stanie w korku za dieslem. Nawet te nowe niby cichsze i czystsze dalej dalej w korku ... no chyba, że ktoś jedzie na oleju roślinnym to czuję się jak w macu xD osobiście wolę benzynę niezagazowana ale to dalej kwestią co kto woli;)
Co do dyskusji widzę, że nie przetłumaczysz komuś komu względu ekonomiczne mylą się z ekologicznymi

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
avatar Dawletiarow
-1 / 1

@rafik54321 pojechałeś tak, że aż pomyślałem, że może masz rację i sprawdziłem...Myślałem, że faktycznie coś jest na rzeczy i różnice są spore. Ale jednak nie...

Różnica masy Benzyna/Ropa to ok 10%, a jak masz gorszej jakości benzynę to mniej.

Wartość energetyczna też jakoś nie powala:
-LPG 46MJ/kg
-ON 43MJ/kg
-95 42MJ/kg
I ta bajka, że Diesel pali mniej bo paliwo cięższe. Gdyby tak było to różnica w spalaniu wynosiłaby tyle ile różnica w masie litra paliwa czyli ok 10%.
A jednak różnica na korzyść Diesla to średnio 30% a może być i więcej.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem

Zmodyfikowano 2 razy. Ostatnia modyfikacja: 24 lipca 2021 o 11:01

avatar rafik54321
0 / 0

@Tibr tylko że i na ten "korek wstydu" jest opcja. Bo przecież nikt ci nie nakazuje go montować na samym dole zderzaka. Jak klapka wlewu paliwa jest wystarczająco duża, to i tam idzie upchnąć korek.

Mi w dieslu najbardziej nie pasuje charakterystyka pracy tych silników. Dajesz mu buta, a to nie idzie. Turbo, też cholera wie czy będzie dmuchać czy nie. Czasem się jako-tako wkręci, a czasem przyśpiesza jakby palił na 3 gary.

Wolę silniki wysokoobrotowe, zwłaszcza japońskie. No ale to już kwestia prywatnych preferencji kierowcy.

@Dawletiarow pomijasz inne kwestie. Że dany silnik projektuje się pod konkretne paliwo. Gdyby tak nie było, to do diesla mógłbyś wlać benzyny. Ale tak nie jest. Silnik o zapłonie iskrowym (tzw benzynowy) różni się baaaardzo od silnika z zapłonem samoistnym (diesel).

No i wartość opałowa ON nie jest tak duża. Wyciągnąłeś górne widełki dla ON i dolne dla benzyny, dlatego tak ci wyszło ;) .

Nikt nie projektuje silników samochodowych bezpośrednio pod LPG. Co nie oznacza że się nie da, bo wózki widłowe są głównie na LPG z butli. Gdyż ciężko by było popylać widlakiem na stację paliw, więc wymienia się całe butle. I tu taka butla wystarcza na baaardzo długo. Ale taki silnik jest od początku projektowany pod LPG.
A silniki o zapłonie iskrowym są dostosowywane aby pracować na LPG, ale to muszą być kompromisy.

No i skoro diesel jest taki super sprawny - dlaczego ma tak wielką chłodnicę? XD. Bo gdyby silnik cieplny miał 100% sprawności, to nie generowałby ciepła. Im więcej utraconego ciepła, tym mniejsza sprawność.

Kolejna sprawa. Rozmiar silnika ma znaczenie. Zwykle, diesle są silnikami większymi (pojemność skokowa). Ale generują mniejszą moc, generując wyższy moment obrotowy. Silniki benzynowe, są mniejsze, tylko że zbyt mały silnik benzynowy (a teraz mamy erę debilnego pomniejszania silników co nie ma żadnego sensu), nie jest w stanie odpowiednio skutecznie dopalać paliwa. Turbo nie jest rozwiązaniem. Paradoksalnie, większy silnik benzynowy, może spalić nawet mniej paliwa niż mniejszy.
Ale diesle o poj mniejszej niż 1.9 nie są powszechne. A benzyny? Jak najbardziej.

Znowu jeśli oczekiwałeś różnic na poziomie 50% to cóż, nie, aż tak duże nie są, tu się rozbija o kilka-kilkanaście %.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
avatar Niktobcy
-2 / 2

@rafik54321 co ty pindolisz jak disel pali jak najwięcej?? wytłumacz mi to. Mam disla z 10 lat moje volvo 2.4 robił wiecej kilometrów niż 1.6 benzyna w focusie a 1.9 w passacie to wogóle mistrzostwo świata w spalaniu, poniżej piątki jak jeździsz przepisowo...

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
T Tibr
0 / 0

@rafik54321 (sorki byłem w trasie i później zauważyłem, że dodało mi 2x odpowiedz - a myślałem, że przez słaby zasięg nie weszło) generalnie to ten "korek wstydu" mi nie przeszkadzał bardziej ... zawsze gdzieś jakieś mankamenty pracy silnika mi wyskakiwały i gdyby nie to jeździł bym na gazie, się dwa razy zraziłem trzeciego nie próbuję;)

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
T Tmaniek
0 / 4

1.9 TDI król?

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
S Sevivo
-4 / 6

To zależy od założeń. Tzn. czy demonizuje się CO2 czy nie.

Ale jeżeli założyć, że demonizuje się CO2 to z obiektywnych! przyczyn należałoby demonizować też wytwarzanie pary wodnej.

Na marginesie, demonizując CO2 bardziej ekologiczny jest diesel. Jest też bardziej ekonomiczny. Ale moim zdaniem nie jest (sozologiczny - bo ekologiczne to są wszystkie - ha ha ha! A diesel moim zdaniem jest najbardziej ekologiczny - ha ha ha!).

Dla idiotów - co znaczy, że diesel jest najbardziej ekologiczny, to znaczy, że ma największy wpływ na środowisko.

I dla tychże idiotów dodatkowe - ha ha ha!

Odpowiedz Komentuj obrazkiem

Zmodyfikowano 7 razy. Ostatnia modyfikacja: 24 lipca 2021 o 3:25

T tst
+1 / 1

Raport raczej jest prawdziwy, bo jest spójny z innymi w tym temacie. Np. grupy naukowców zrzeszonych w Transport & Environment.
Tylko żeby dokładnie zrozumieć o czy mowa trzeba się skupić na detalach. Jeśli porównujemy ślad węglowy transportu samochodowego od momentu wyprodukowania auta i wraz z emisyjnością produkcji prądu i paliw to wychodzą mniej więcej takie wyniki. W kontekście śladu węglowego i zmian klimatu faktycznie podium układa się właśnie tak. EV, Diesel, Benzyna.
Ale główny hejt na diesle nie dotyczył klimatu i śladu węglowego. Tylko cząstek stałych, NOxów i innych pochodnych niezbyt dokładnego spalania diesla. Czyli krótko mówiąc smogu. Zwłaszcza w kontekście wykrytych oszustw producentów aut, czy masowego w niektórych kręgach eliminowania systemów oczyszczania spalin.
Trzeba bardzo wyraźnie odróżnić te dwie kwestie. Zasoby, gazy cieplarniane i klimat to sprawy globalne. Ich działanie ma wpływ długofalowy na cały świat. Raz wyemitowany gaz cieplarniany latami pozostaje w cyklu węglowym cały czas oddziałując na klimat.
Smog to sprawa w zasadzie lokalna, jest problemem tam gdzie nastąpiło zadymienie. I stosunkowo krótkotrwała. Przyjdzie wiatr lub deszcz i problem znika aż do momentu następnego emitenta. Ale za to jego skutki także są widoczne o wiele szybciej. Nie potrzeba dekad by zobaczyć zmianę gołym okiem. Nowotworu możesz dostać w ciągu dosłownie miesięcy.
Także są to dwie strony tego samego medalu. I fakt, że w czymś diesel wypada lepiej nadal nie powoduje że staje się dobrym wyborem np. na miejskie dojazdy do pracy.
Nawet auto elektryczne, które pod wszystkimi tymi względami jest o wiele lepsze nijak nie może się mierzyć z rowerem czy transportem zbiorowym. O zwykłym chodzeniu nawet nie wspominając.



Odpowiedz Komentuj obrazkiem
L Lestar
-3 / 3

Diesel emituje mniej CO2 poprzez mniejsze spalanie paliwa no i obroty silnika mniejsze co za tym idzie mniejsze zużycie"powietrza"(obroty x pojemność).Zakładając małe pojemności 1,4-1,6.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
avatar rafik54321
-1 / 1

@Lestar tylko że największym problemem diesla jest to, że jego paliwo jest najcięższe. Tak jak ołów jest cięższy od aluminium. To że czegoś zużyjesz mniej objętościowo, nie oznacza że użyłeś tego mniej.
Tak bardziej na logikę. W 1l ciekłego tlenu, jest więcej tlenu, niż w 1l tlenu w stanie lotnym.
Dlatego i tylko dlatego diesel spala "mniej" paliwa. A tak po prawdzie, spala to jeszcze więcej, jeśli by wziąć wagę. Gdyby spalanie szacować w kilogramach na 100km, to diesel wypadałby tragicznie źle XD.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
avatar Niktobcy
-1 / 1

@rafik54321 niby fajnie to objaśniłeś ale i tak zdectdowanie wiecej kilosów robisz na ON niż PB a tankujesz tak samo lub mniej bo droższy....

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
avatar Niktobcy
-1 / 1

@rafik54321 nawet focus 1.8 td w sporcie palił mniej niz 1.6 w benzynie ...

Odpowiedz Komentuj obrazkiem