Demotywatory.pl

Pokaż panel
Szukaj
+
1059 1073
-

Komentarze ⬇⬇


Komentarze


Dodaj nowy komentarz Zamknij Dodaj obrazek
P pawelusa74
+10 / 10

Potweierdzam ,wychowalem sie na wsi w latach 80 i pamietam jak kon sam ciagnow woz z mlekem do mleczarni a chlopy szli za wozem i se rozmawiali,to samo z powrotem do domu.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
A Ata11
+23 / 25

Znajomy opowiadał (rzecz się dzieje w czasach "bez komórkowych"), że jego sąsiad miał taką przygodę z koniem w roli głównej.
Woził zboże na skup wozem konnym kilka wsi dalej. W drodze powrotnej w 2-3 knajpkach czy sklepach wypił ze znajomymi po piwku lub kielonku, a konik spokojnie go dostarczał do domu w stanie upojenia lub gorzej.
Więc wyobraźcie sobie zdenerwowanie żony, jak kiedyś wrócił koń z wozem, ale bez gospodarza..
Wypytywała znajomych czy widzieli męża, a oni twierdzili, ze wszystko normalnie, bo koń stał czujnie pod kolejną knajpką czy sklepem.
Awantura się zrobiła, jak po kilku godzinach wrócił prawie trzeźwy i wściekły gospodarz. Żona nie chciała mu uwierzyć, że wracał ze skupu na piechotę...
I cóż się okazało? Gospodarz zadowolony z wyjątkowo udanej transakcji zaczął pić już na skupie, czego wcześniej nie było, więc koń po rozładunku przyjął kierunek na dom. Po drodze zaliczył obowiązkowe postoje i zgodnie z "rozkładem jazdy" (dokładniej niż PKP) dotarł do domu.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
A acotam43
+4 / 6

@Ata11 świetna historia haha, dzięki

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
U konto usunięte
+3 / 5

@Ata11 trochę mu się program zawiesił,brak weryfikacji czy kierowca(woźnica) był na pace,ale tak to nieźle

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
avatar rafik54321
0 / 8

Tak na serio, zrobienie autonomicznego auta jest chyba najtrudniejszym wyzwaniem i chyba każdy inny typ pojazdu (poza oczywiście pojazdami drogowymi) byłby tutaj dużo łatwiejszy do realizacji.

Najprostszy jest samolot. Bo na tej wysokości gdzie latają samoloty nie ma w co pierdyknąć przypadkiem, na 10 tys m n.p.m, nie ma nic. Nawet ptaków. Lokalizacja i kurs wszystkich samolotów jest znana, bo jest przesyłana, a gdyby 2 samoloty leciały na kursie kolizyjnym, to jeden ciut w górę, drugi ciut w dół i się ominą. No ale autonomicznych samolotów nie zrobią - bo nie.

Kolejny przykład - pociągi. Tu już masz tylko gaz i hamulec, cała radość. Poza tym, na torach nie powinno znajdować się nic. A jeśli się jednak coś znajdzie to i tak nie wyhamujesz. Więc wystarczyłby prosty program, w stylu "rozpędź do danej prędkości, utrzymuj prędkość do danej lokalizacji, rozpocznij hamowanie, zatrzymaj się na danym peronie na np 15min". Tu nawet skomplikowanego programu nie trzeba. No ale pociągu nie zrobią, bo nie.

Podobnie okręty na morzu. Wielkie kontenerowce są na tyle stabilne, że i sztorm im niegroźny. I dopiero teraz pierwszy się pojawia.

A na drodze masz pierdyliard czynników nie do przewidzenia. Ściśle wyznaczoną drogę, wobec której systemy nie mogłyby się odnosić (bo nie trzyma ona "kursu" pojazdu). Systemy musiałyby uwzględniać wszystkie znaki drogowe. Pieszych których system musiałby automatycznie wykrywać. Dzikie zwierzęta. Śliską nawierzchnię. Czynniki losowe jak wypadki. Nieodpowiedzialne zachowanie innych uczestników ruchu. I to niby ma być "łatwiejsze" niż zrobienie automatycznego samolotu, gdzie takich problemów nie ma?

Znowu jeśli jednak taki system nawali, taki autonomiczny wóz, to kto płaci za kuku? Właściciel auta, czy jego producent? Wg mnie producent. Bo to on zapewniał że jego wóz da radę.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
avatar rafik54321
+4 / 12

a zdajesz sobie sprawę z tego że teraz i tak lata głównie autopilot, tylko piloci startują oraz lądują?

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
avatar rafik54321
+2 / 10

No tak w samolocie funkcja auto pilota to dla beki jest... Brawo

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
avatar ZONTAR
+4 / 6

@rafik54321 Tylko duże samoloty mają ACAS, chociaż stopniowo było to wymagane w kolejnych krajach. Nadal masz wiele mniejszych samolotów, z którymi komputer sobie nie pogada i potrzebujesz kontroli lotów. Zadaniem pilota jest głównie rozwiązywanie problemów, reagowanie na wszelkie awarie i niecodzienne sytuacje. Właściwie działa to już podobnie do autopilota w wielu samochodach. Siedź, obserwuj i przejmij kontrolę jak coś pójdzie nie tak. Samolot ma pewną, charakterystyczną wadę. W razie problemu nie zatrzymasz go w locie aby zaczekał na obsługę techniczną. I z tego powodu pełna autonomia jeszcze nie jest stosowana.
Pociągi bezobsługowe istnieją już od dawna. Po prostu nie wszędzie da się je stosować. Niektóre linie nie mają nawet trakcji elektrycznej, a co tu mówić o jednolitym systemie sterowania pociągami.

W każdym wypadku jest jednak inna, bardzo ważna rzecz - opłacalność. 2-3 pilotów na kilkuset pasażerów, 20-30 osób w załodze gigantycznego kontenerowca czy 1-2 maszynistów w dużym składzie to mały wydatek. Jeden kierowca na cztery miejsca siedzące w samochodzie to całkiem spore koszta. I stąd jest takie parcie głównie na automatyzację osobówek. Systemy autonomiczne są już całkiem dobre i to tylko kwestia czasu, aż wejdą do powszechnego użytku. Niestety pozostaje ten problem odpowiedzialności i to może skończyć się na zakazie ingerowania w cokolwiek w samochodzie. Nawet sobie żarówki bez ASO nie wymienisz, bo producent jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo jazdy. Ludzie staną się niewolnikami takiej technologii.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
M mieteknapletek
0 / 2

@rafik54321
"A na drodze masz pierdyliard czynników nie do przewidzenia."
paradoksalnie, wiekszosc stanowi mniejsze problemy dla ai niz dla czlowieka
natomiast faktycznie, problemem jest to co wspomniales, czyja bedzie wina jak dojdzie do wypadku
kolejna sprawa, kwestie etyczne, jezeli dojdzie do sytuacji zagrozenia, to kogo ai powinno ratowac, pasazerow czy osoby postronne

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
A konto usunięte
+1 / 1

@rafik54321 Nie masz chłopczyku pojęcia co piszesz.
"Kolejny przykład - pociągi. Tu już masz tylko gaz i hamulec, cała radość"

Absolutne minimum, do którego musi się stosować maszynista:

Ir-1
https://www.plk-sa.pl/files/public/user_upload/pdf/Akty_prawne_i_przepisy/Instrukcje/Wydruk/Ir-1_format_A4_03.2021.pdf

Ie1
https://www.plk-sa.pl/files/public/user_upload/pdf/Akty_prawne_i_przepisy/Instrukcje/Wydruk/Ie/Ie-1__E-1__2020_WCAG_.PDF

Ir-9
https://www.plk-sa.pl/files/public/user_upload/pdf/Akty_prawne_i_przepisy/Instrukcje/Wydruk/Instrukcja_o_technice_wykonywania_manewrow_Ir-9_-_obowiazuje_od_1_marca_....pdf

Ie-3
https://www.plk-sa.pl/files/public/user_upload/pdf/Akty_prawne_i_przepisy/Instrukcje/Wydruk/Ie-3_WCAG.pdf

Ir-1a dla ERTMS/ECTS poziomu 1
https://www.plk-sa.pl/files/public/user_upload/pdf/Akty_prawne_i_przepisy/Instrukcje/Wydruk/Ir-1a_8.12.2019.pdf

Ir-1b ERTMS/ECTS poziomu 2
https://www.plk-sa.pl/files/public/user_upload/pdf/Akty_prawne_i_przepisy/Instrukcje/Wydruk/Ir-1b_-_obowiazuje_od_8_grudnia_2019_r..pdf

Dodatkowo szereg pomniejszych instrukcji i regulaminów zarządcy infrastruktury, oraz przewoźników.

Ponadto znajomość profilu poprzecznego i podłużnego linii kolejowej, miejsc przecięcia z drogami kołowymi i sposobu ich zabezpieczenia, długości użytecznej peronów, rodzaju zastosowanej blokady liniowej; samoczynna, półsamoczynna (dwu, trzy czy czterostawna), jedno czy dwukierunkowa. Rodzaj możliwej trakcji. Ograniczenia stałe i czasowe. Usterki SSP.

Szczególnie znajomość profilu podłużnego jest istotna, gdyż pod długie i duże wzniesienia maszynista w zależności od warunków lokalnych musi dynamicznie reagować na sytuacje utraty przyczepności i poślizg zestawów kołowych.

Nie wspomnę o sytuacjach nietypowych które zdarzają się każdego dnia i szybkość oceny i reakcji jest wówczas kluczowa.

Hamowanie także nie wygląda tak jak w samochodzie który musiałeś jakiś czas temu złomować. Zaufaj mi, to dosyć skomplikowane, możesz on tym poczytać:
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://intercityzachod.files.wordpress.com/2010/05/instrukcja_cw11.pdf&ved=2ahUKEwiBr9j08Z30AhVlposKHXSECysQFnoECBIQAQ&usg=AOvVaw3Wm15R5DCNQNIueIB5GX-_

Jesteś ignorantem. Znasz się na czymś w życiu lepiej niż przeciętnie?
To skup się na tym, bo troszkę się ośmieszasz.

@ZONTAR
'Niektóre linie nie mają nawet trakcji elektrycznej" - sieci trakcyjnej.
Trakcja może być elektryczna, spalinowa, parowa, ciśnieniowa. To sposób dostarczania energii pojazdowi trakcyjnemu.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem

Zmodyfikowano 1 raz. Ostatnia modyfikacja: 16 listopada 2021 o 23:07

M Mariusz483
-1 / 1

@ZONTAR jakby nie bylo trakcji to by pociag nie jechal. Parowe zostaly juz wycofane.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
avatar ZONTAR
0 / 0

@Admin_Ssa Tak, powinienem precyzyjnie nazwać część infrastruktury, a nie walić ogółami. Co nie zmienia faktu, że bez sieci trakcyjnej nie ma trakcji elektrycznej.

@Mariusz483 Bez trakcji elektrycznej możesz spokojnie jeździć z trakcją spalinową.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
A konto usunięte
0 / 0

@Mariusz483 We Wolsztynie kursuje regularny pociąg, który jest w normalnym rozkładzie jazdy i kilka razy w tygodniu ciągnie go do Poznania Parowóz.
Warto zobaczyć. Polecam też przyjechać tu w maju na "Paradę parowozów".

Odpowiedz Komentuj obrazkiem

Zmodyfikowano 1 raz. Ostatnia modyfikacja: 17 listopada 2021 o 14:52

A konto usunięte
0 / 0

@ZONTAR Spoko, użyłeś potocznego słownictwa. A ja chciałem pomędrkować sobie, a może akurat ktoś się dowie czegoś ciekawego.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
avatar PrezesGanguNieudacznikuff
+1 / 1

@Admin_Ssa Gdyby chcieć to odnieść do lotnictwa, wyszłoby bez porównania więcej, temat - rzeka, ale przecież typ wie lepiej. Nie warto z takimi dyskutować, omijać z daleka. I nie mam zamiaru silić się na żadne mądrości. Tutaj nie ma to sensu.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem

Zmodyfikowano 1 raz. Ostatnia modyfikacja: 18 listopada 2021 o 0:46

avatar PrezesGanguNieudacznikuff
-5 / 11

Ale marka Mercedes jest o wiele lepiej znana na świecie niż marka Nasza Szkapa.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
K konto usunięte
+10 / 10

@PrezesGanguNieudacznikuff
Ale Nasz Szkapa, jak widać, skuteczniejsza :)

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
A konto usunięte
0 / 0

@PrezesGanguNieudacznikuff nasza szkapa była znana na świecie dużo wcześniej niz mercedes.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
L Lestar
+6 / 6

Mój dziadek handlowej końmi i z opowieści babci wiem ,że zdarzało się mu wracać na autopilocie i młody zakupiony koń był zapięty z tyłu wozu.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
U konto usunięte
+2 / 2

@Lestar no musiał się nauczyć,to znaczy wgrać program(drogę,trasę) :D

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
E Evengeline29
+1 / 3

W drugim przypadku możesz pić, ile chcesz. Ważne żeby koń był trzeźwy, drogę zna i sam do domu zawiezie. Przewyższa pod tym względem najnowocześniejsze auta.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
avatar karolsk8er
0 / 0

@Wluczyryjek E tam, niemy był od urodzenia.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem