A dlaczego tylko Pudzianowskiemu się oberwało?Rosenzweig cieszy się bardziej.
Czy tylko dlatego nie można go obrazić i wyzwać bo Ukraińcy zamordowali mu rodzinę a Pudzianowskiemu nie?
Oba komentarze są nie na miejscu nawet mimo tego, że obaj mają rację.
Normalny człowiek chciałby ukarania sprawców, ale że od mordu minęło prawie 80 lat, to raczej niemożliwe.
A debil, cóż.. debil obciąża odpowiedzialnością zbiorową całe narody, nie zdając sobie pewnie sprawy, że właśnie stawia się w jednym szeregu ze zbrodniarzami.
@Goretex Zgadzam się z przedmówcą. Dodałbym jeszcze że uważam, że Polsce naprawdę potrzebne są dobre relacje z sąsiadami (nawet z Niemcami). Więc ta wojna to okazja żeby tym dobrym sąsiadem być, bo od tego się zaczyna, trzeba wyciągnąć rękę. Z dobrym sąsiadem to i kwestie historyczne da się załatwić. W mikroskali - ja miałem sąsiadów Ukraińców i to byli bardzo dobrzy sąsiedzi, spędzaliśmy razem dość czasu żeby się dobrze poznać. To byli porządni ludzie, pracowici, pomocni, uczynni. Bardzo do nas podobni, tacy Polacy z kresowym akcentem. Tak ja widzę Ukraińców - przez pryzmat własnych doświadczeń, a nie działań ich odległych przodków.
@polkong @Goretex Kłopot w tym że współczesna Ukraina bardzo chętnie do tradycji banderowskiej nawiązuje, wieszając czarno-czerwone flagi, nazywając ulice i place nazwiskami zbrodniarzy a nawet zabraniając ekshumacji pomordowanych. Więc współcześni Ukraińcy sami na siebie biorą tę odpowiedzialność.
@johndoe_ z pewnością Ukraina ma sporo do nadgonienia jeśli chodzi o własną historię. Ma ten sam problem z Banderą co choćby Rosja ze Stalinem. Na wyjaśnienie wspólnej historii przyjdzie czas.
Nie obarczaj tak szybko odpowiedzialnością "współczesnych Ukraińców". Pewnie wiedzą o całej sprawie tyle, co "współczesny Polak" o historii naszych wzajemnych stosunków w okresie międzywojennym, kiedy budowało się nasze państw, czyli nic.
@szka889 współcześni Polacy też stawiają pomniki tym którym nie powinni.
Czujesz się jakość szczególnie odpowiedzialny za to, że w 2017 roku odsłonięto pomnik upamiętniający m.in "Burego" którego czyny w 2005 roku IPN zakwalifikował jako noszące znamiona ludobójstwa ? Ja niespecjalnie. Lokalna inicjatywa która wynosi na piedestał postać tragiczną.
Ukraińcy wiele muszą się nauczyć o swojej historii, to fakt. My zresztą też, o czym pisałem wyżej. Ale też po tej wojnie mogą już wymienić fałszywych bohaterów na prawdziwych.
@Goretex Zadałam proste pytanie, może powtórzę: "Nie obarczaj tak szybko odpowiedzialnością "współczesnych Ukraińców"", a kto Banderze stawia pomniki, jak nie współcześni ukraińcy?
Do wyboru masz:
- Tak, te pomniki stawiają współcześni Ukraińcy
- Nie, te pomniki stawiają Rosjanie
- Nie mam bladego pojęcia
Później mogę odpowiedzieć na wątek z Twojego wpisu.
@Goretex Gdyby o tej sprawie nie wiedzieli, to by tak histerycznie nie blokowali ekshumacji ofiar.
@polkong Być może. Też mam taką nadzieję ale jest to nadzieja bardzo słaba i raczej wbrew faktom. Znacznie bardziej prawdopodobne jest że jak już zagrożenie minie, to się na nas wypną i wrócą do otwartego kultywowania banderyzmu. Bo tak było po euromajdanie w 2014.
@johndoe_ ekshumacje kiedyś były prowadzone, później zostały zablokowane, to kwestia dogadania się między rządami. A prawdy i tak się nie ukryje.
Nie fantazjowałbym też z tym kultywowaniem banderyzmu. Wystarczy sprawdzić jakie poparcie w wyborach mają nacjonaliści (rok 2019)
Partia Swoboda - 1 poseł
Prawy sektor - 1 poseł
Nacjonalizm, a może raczej stawianie na fałszywych bohaterów to problem, ale nie dorabiałbym do tego większej ideologii niż potrzeba.
@Goretex Co do drugiego wpisu. to budujesz symetrię tam, gdzie jej nie ma. To samo zresztą próbują robić współcześni ukraińscy naziści, apologeci UPA (np. Wiatrowycz, obecnie poseł a kiedyś szef ichniejszego IPNu).
Po pierwsze nie "pomniki" tylko jeden pomnik w Poświętnem. Nie jest on zresztą poświęcony Buremu, tylko zwycięskiej bitwie z ubecją, a Bury jest tam wymieniony tylko jako jeden z uczestników. Nie jest mi znany żaden inny pomnik ani ulica poświęcona tej postaci, nawet w najbardziej zabitej dechami pipidówie. Bandera, Szuchewycz, Kłaczkiwski i inni zbrodniarze mają pomniki i ulice w kilkudziesięciu dużych miastach Ukrainy, w tym jedne z największych ulic w Kijowie.
Po drugie, nasz IPN uznał Burego za zbrodniarza wojennego (pomimo jego zasług w walce z komuną), a ukraiński prezydent uznał Banderę i Szuchewycza za bohaterów Ukrainy. Nie mówiąc o publikacjach tamtejszego IPNu, który robi wszystko żeby zakłamać ich historię i umniejszyć winy.
I wreszcie skala. Bury to pionek i detalista, naliczyłem 77 jego ofiar. Szuchewycz miał na sumieniu 100 000 Polaków. Bury mordował będąc już zaszczutym przez komunistów wyrzutkiem z garstką podwładnych. Ukraińcy swoje zbrodnie metodycznie zaplanowali a do ich przeprowadzenia zbudowali cały aparat zbrodni o rozbudowanej strukturze, liczący kilkadziesiąt tysięcy członków.
@johndoe_ symetrię ? Wskazuję jedynie jak idiotyczne jest rozciąganie odpowiedzialności na cały naród, a właściwie to chyba już 3 pokolenie po wojnie.
Słusznie, że wspomniałeś o przyznaniu Banderze i Szuchewyczowi tytułów bohaterów Ukrainy, szkoda jednak że nie wspomniałeś o tym, że sąd w 2011 uchylił te dekrety. Rozumiem, że jesteś wyczulony tylko na pewne informacje a inne wolisz przemilczeć.
@Goretex "współcześni Polacy też stawiają pomniki tym którym nie powinni" ... "Ukraińcy wiele muszą się nauczyć o swojej historii, to fakt. My zresztą też" ... - to jest właśnie budowanie symetrii.
Ty z kolei "zapominasz" o tym że zrobił to sąd w Doniecku który de facto nie jest już i nie będzie częścią Ukrainy. A tamtejszy NSA podtrzymał tę decyzję wyłącznie z przyczyn formalnych. I stało się to dopiero pod rządami Janukowycza.
Banderyzm popierają nie tylko skrajni nacjonaliści, bo robiła to koalicja Juszczenki, blok Julii Tymoszenko i partia UDAR Kliczki. Obecny rok jest "rokiem UPA" i znalazła się większość w lwowskiej radzie obwodowej żeby to przegłosować. A tak na marginesie, prawy sektor na tle tamtych niespecjalnie mi przeszkadza, podobnie jak ruch azowski, bo oni są raczej antyrosyjcy niż antypolscy.
Ekshumacje dało się prowadzić pod rządami prorosyjskiego Janukowycza które już nie wrócą. I od tamtej pory jakoś nie udało się dogadać między rządami, bo warunki z ich strony są nie do zaakceptowania (odbudowa pomnika UPA w Polsce).
@johndoe_ symetrię wymyśliłeś sobie sam. Ja nie mam potrzeby porównywać czy usprawiedliwiać jakichkolwiek zbrodni. Wszystkie powinny być spisane.
Lwowska rada obwodowa ogłosiła rok 2022 rokiem UPA, tyle że Lwów jest częścią Ukrainy a nie całą Ukrainą. Dobrze choć, że zamieściłeś tą informację w drugiej części zdania, miejsce przemilczenia zajęło niedopowiedzenie dla niezorientowanych.
Mówisz, że ekshumacje tylko za Janukowycza ? Był premierem do lutego 2014 roku, a ekshumacje wstrzymano w kwietniu 2017 roku. Spora niedokładność.
Odbrązawianie bohaterów zajmuje zawsze trochę czasu, szczególnie kiedy zostali wyniesieni na piedestał dopiero w XX wieku przez siły polityczne które potrzebowały zbudować sobie tożsamość.
@DeusExMachina po tym co napisałeś, to raczej oczywiste, że potrzebujesz specjalistycznej pomocy. Proszę, żebyś zwrócił się do fachowców, którzy pomogą Ci zrozumieć jak toksyczne masz podejście.
Po pierwsze radość Pana Pudziana była delikatnie powiedziawszy niewłaściwa ale miał też racje
nie wolno nam zapomnieć o Wołyniu i ponieważ nie da się bezpośrednich sprawców ukraca należy wyciągnąć reperacje od ukrainny za te czyny ale to PO WOJNIE z Rosją a teraz dlaczego:
-Ukrainy Gloryfikuje UPA czyli morderców Polaków budując im pomniki i uznając za bohaterów narodowych (jeśli mordowanie kobiet i dzieci robi z kogoś cos innego niż zbrodniarza to chyba wypada na to jakoś zareagować)
-Rząd Ukrainy był zdecydowanie anty polski dawał na to wile dowodów chodzi by cały cyrk z cmentarzem orląt lwowskich
Ten kto nie uczy się historii jest zmuszony błędy z niej powtarzać wiec ta sprawę trzeba załatwić ale nie teraz
Po drugie stoimy na granicy wojny z Rosja choć niektórzy powiedzieli by że już ją toczymy tylko nie w tak otwarty sposób jak Ukraina walczymy z czerwona zaraz w najtańszy sposób jaki się da bo nie narażamy naszych miast na bombardowanie i nie wysyłamy naszych synów na wojnę tylko dajemy środki do walki z putlerem i mimo ze bije się duch naszych wrogów to Ukrainie trzeba pomóc bo jej przegrana nie jest w interesie polski
OdpowiedzKomentuj obrazkiem
Zmodyfikowano
1 raz.
Ostatnia modyfikacja:
2 maja 2022 o 10:13
@raptor1
Do lurego tego roku to był wielki problem Ukrainy. Brak tego czegoś co by spajało naród. Po zniszczeniu Rusi Kijowskiej w zasadzie nie istnieli jako jedno państwo aż do upadku ZSRR. Co gorsza nie potrafili się zjednoczyć. To był główny powód nie pojawienia się Ukrainy na mapach w XVII wieku (Rzeczpospolita Trojga Narodów) i po 1919. W efekcie zostal im Holodomor, Chmielnicki i UPA. Słaby wybór.
Szczerze mówiąc to liczę, że Ukraina wygra ten kolflikt i zbuduje silną państwowość opartą na pamięci o poświęceniu. Jeśli się im uda to bedziemy mieli silnego sojusznika. Sojusznika odciągającego uwagę impereium zła od nas.
@raptor1 poczytaj trochę książek a dowiesz się że pomiędzy nami a ukraińcami cały czas dochodziło do różnych tarć i wzajemnego mordowania. Należy pamiętać ale nie dążyć do vendetty, bo to niczego nie zmieni
@raptor1 "Ten kto nie uczy się historii jest zmuszony błędy z niej powtarzać"
Popularny cytat ale ma on w tej sprawie w przyszłości sens?
Przed wojną władze Ukrainy były raczej mało przyjazne a prezydent miał dużo niższe poparcie niż obecnie, ale Ukraina teraz musi starać się o utrzymanie dobrych relacji i opinii w Europie żeby dźwignąć się ze strat wojennych. Wspominanie swojego nazistowskiego okresu w historii zdecydowanie temu nie posłuży zwłaszcza po tym co o nich cały czas mówił Putin
@humman Więc dopóki będą od nas brać to będą grzeczni, a jak tylko im się poprawi i wreszcie mogliby stać się dla nas wartościowym sojusznikiem to natychmiast się na nas wypną i wrócą do banderyzmu. Gdzie tu korzyść dla Polski?
@johndoe_
Proste musimy mieć jakiś mur odgradzający nas od ruskich a po tym równani które zafundował im putler długo nie staną na nogi a poza tym by muc prowadzić z nami wojnę musieli by mieć zabezpieczone jakoś plecy bo nie są wielkim krajem i nie sądzę by Rosja przegapiła okazje na kolejną interwencje a wojna z nami by się mocno przeciągnęła dając czas by ci którzy chcieli by cos uciąć z ukrainny zaatakowali...
druga sprawą jest to że po wojnie na ukrainne wybuchnie wielki głód i bieda możliwe że nawet tak wielki jak po reformie rolnej ZSSR którą wprowadzono u naszych wschodnich sąsiadów i aby stanąć na nogi będą musieli się jeszcze bardziej zadłużyć i nie tylko u nas a tu pytanie jak spłacą te długi nasi politycy gdyby mile odrobine rozumu odezwali by się o część ziemi np. Lwów jako spłaty długu
@borg8472
Masz racje ale my nie budowaliśmy naszego państwa na spuściźnie morderców cywili stawiając ich na ołtarzu a skoro oni to zrobili nie jako podpisali się pod ich zbrodniami a wiec wypada by cos za to zapłacili bo jeśli przemilczymy to to tak jakbyśmy się na to zgodzili że jest to oki
OdpowiedzKomentuj obrazkiem
Zmodyfikowano
1 raz.
Ostatnia modyfikacja:
2 maja 2022 o 16:23
@johndoe_ Nie bo, teraz tworzy się ich nowa anty-rosyjska tradycja narodowa, po co komu jakiś nazista z przed 80-ciu lat, przed 2014 to był w połowie rosyjski kraj ale putin wszystko zepsuł nub naprawił, zależnie od perspektywy
@humman Być może masz rację, ale ja mam takie przeczucie że wcale tego nazisty nie porzucą tylko będą go czcili dalej. Chciałbym się mylić, ale pamiętam że w ostatnią zimę, tuż przed wojną, kiedy amerykański wywiad poinformował i ich i nas że wojna wkrótce wybuchnie, podczas wizyty naszego ministra spraw zagranicznych powiesili na budynku w którym odbywały się rozmowy czarno-czerwoną flagę. Także nadziei na prawdziwe pojednanie nie mam zbyt wielkich.
@raptor1 Owszem, dlatego popieram pomoc walczącej Ukrainie. Ale cały czas musimy grać na równowagę sił i pamiętać żeby nie wyhodować sobie jeszcze gorszego wroga. W 1683 polska armia uratowała Wiedeń przed odwiecznym wrogiem Polski, Turcją. W podzięce za to Austriacy niecałe 100 lat później zniszczyli i rozgrabili Polskę.
Rosja ze swoim niewydolnym modelem cywilizacyjnym jest na równi pochyłej do upadku i za kilkadziesiąt lat może przestać istnieć albo przestać być groźna. Poza tym rosja jako wróg nie jest jeszcze taka najgorsza. Oni zawsze chcieli nas podbić, zniewolić i ograbić ale nigdy nie chcieli nas wszystkich wymordować. Ich model cywilizacyjny polega na niewolniczej eksploatacji podbitych ludów a z martwego niewolnika nie ma pożytku. Zabija się tylko tylu żeby nie fikali a reszta niech pracuje. Natomiast są dwa inne narody które pokazały że zależy im na wytępieniu wszystkich Polaków i przejęciu ich terytorium. To są Niemcy i właśnie Ukraińcy. Dlatego niezależnie od aktualnych sojuszy i chwilowej sytuacji taktycznej dobrze jest o tym cały czas pamiętać.
Przynajmniej widać do kogo jesteś narodowo uprzedzony, a kogo jesteś w stanie "racjonalnie" tłumaczyć. Swoją drogą, to przecież bezsensowne tak "metkować" narody w XXI wieku..
Identyfikować i walczyć trzeba z tymi którzy głoszą i wyznają zbrodnicze ideologie.
@Goretex "rosjanie ... zabijali Polaków nawet przed wybuchem II wojny", przed 2WS nie było Rosjan, byli sowieci, którym chcesz przyklepać wszystkie zbrodnie ZSRR. I ty innym zarzucasz uprzedzenie? To jest nie tylko historyczny analfabetyzm, ale i logiczny, współczuję
Mam pytanie do autora demota: Wskaż proszę miejsce w wypowiedzi pana Pudzianowskiego, które dobitnie świadczy o tym, że pan Pudzianowski "cieszy się" z tego, że "ruscy mordują Ukraińców". Autor demota zarzuca panu Pudzianowskiemu de facto, że ten odczuwa radość ze zbrodni i krzywdy popełnianej przez człowieka na człowieku. To poważne słowa i LEPIEJ, ŻEBY MIAŁY SILNĄ PODSTAWĘ.
Moje spojrzenie jest takie: Pan Pudzianowski napisał "Wołyń - karma", czyli powołał się na wszystkim znane prawo wszechświata, że "karma zawsze wraca". Wnioskuję, że on uważa, że sprawiedliwość wszechświata dosięgnęła Ukraińców za ich zbrodnie na narodzie polskim. Wnioskuję, że według Pudzianowskiego stało się to "wreszcie", "nareszcie" i "w końcu" - nie mógł doczekać się tej sprawiedliwości wszechświata, na co może wskazywać użycie przez niego czterech wykrzykników i wielu kropek.
W każdym razie ja tu nie widzę uradowania. Nie ma żadnej emotikonki, uśmieszku, heheszków czy słownego wyrazu radości.
Skąd Twoje śmiałe wnioski, autorze demota? Dlaczego zarzucasz Pudzianowskiemu sadyzm (bo tym w istocie jest czerpanie radości z tego, że człowiek morduje człowieka)?
W dzisiejszych czasach jest tak, że jak powiesz "XYZ", to inni zrozumieją "ASKKK(#@ SGCCC! ADQWE". Świat oszalał.
Czy ktos wiedzial, ze zbrodnia wołyńska, to zemsta za zdrade Pilsudskiego, ktory za plecami dogadal sie z Ruskimi i zdradzil Ukraine i żołnierzy ukrainskich, ktorzy walczyli razem z Polakami przeciwko Rosji?
Kilka tys ukrainski zolniezy trafilo do niewoli rosyjskiej a Ukraina zostala podzielona miedzy Polske i Rosje.
Wołyn dostala Polska!!!
"Przeprassam was Panowie, ale to bardzo was przepraszam, nie mialo to tak byc"
J. Pilsudski
@Cichy820 bajki dla dzieci nie znajacych historii. Rzez rozpoczeto od Zydow . Potem od Ukraincow nie popierajacych Bandery a chcacych Demokratycznej Ukrainy 20 000 ludzi ponad. Potem dopiero rznieto Polakow, Ormian, Rosjan Czechow, Wegrow. Polska polityka nie ma tu nic do rzeczy. Sam fakt ze mordowano wszystkich nie-Ukraincow jest wystarczajacym dowodem na chec robienia zwyklej czystki etnicznej. Polakow mordowano nie za polityke a za bycie Polakami. Czechow za bycie Czechami, Zydow za bycie Zydami. Ukraincow za ukrywanie innych narodowosci i inne pomysly niz etnicznie czysta Ukraina.Te wszystkie wymysly dotyczace polskiej polityki to tylko dorobiona wiele lat po wojnie proba usprawiedliwienia ludobojswa. Kazdego ktory pisze o Pilsudzkim itd pytam a czemu w takim razie wyrznieto tez Ormian albo Czechow czy Slowakow? Dlaczego mordowano pro-ukrainskich politykow? I to jeszcze przed wojna? Teraz nalezy wspierac Ukraine ale wybielaniu rzezi kobiet starcow i dzieci bede sie sprzeciwial.
A dlaczego tylko Pudzianowskiemu się oberwało?Rosenzweig cieszy się bardziej.
Czy tylko dlatego nie można go obrazić i wyzwać bo Ukraińcy zamordowali mu rodzinę a Pudzianowskiemu nie?
Oba komentarze są nie na miejscu nawet mimo tego, że obaj mają rację.
Normalny człowiek chciałby ukarania sprawców, ale że od mordu minęło prawie 80 lat, to raczej niemożliwe.
A debil, cóż.. debil obciąża odpowiedzialnością zbiorową całe narody, nie zdając sobie pewnie sprawy, że właśnie stawia się w jednym szeregu ze zbrodniarzami.
@Goretex Zgadzam się z przedmówcą. Dodałbym jeszcze że uważam, że Polsce naprawdę potrzebne są dobre relacje z sąsiadami (nawet z Niemcami). Więc ta wojna to okazja żeby tym dobrym sąsiadem być, bo od tego się zaczyna, trzeba wyciągnąć rękę. Z dobrym sąsiadem to i kwestie historyczne da się załatwić. W mikroskali - ja miałem sąsiadów Ukraińców i to byli bardzo dobrzy sąsiedzi, spędzaliśmy razem dość czasu żeby się dobrze poznać. To byli porządni ludzie, pracowici, pomocni, uczynni. Bardzo do nas podobni, tacy Polacy z kresowym akcentem. Tak ja widzę Ukraińców - przez pryzmat własnych doświadczeń, a nie działań ich odległych przodków.
@polkong @Goretex Kłopot w tym że współczesna Ukraina bardzo chętnie do tradycji banderowskiej nawiązuje, wieszając czarno-czerwone flagi, nazywając ulice i place nazwiskami zbrodniarzy a nawet zabraniając ekshumacji pomordowanych. Więc współcześni Ukraińcy sami na siebie biorą tę odpowiedzialność.
@johndoe_ z pewnością Ukraina ma sporo do nadgonienia jeśli chodzi o własną historię. Ma ten sam problem z Banderą co choćby Rosja ze Stalinem. Na wyjaśnienie wspólnej historii przyjdzie czas.
Nie obarczaj tak szybko odpowiedzialnością "współczesnych Ukraińców". Pewnie wiedzą o całej sprawie tyle, co "współczesny Polak" o historii naszych wzajemnych stosunków w okresie międzywojennym, kiedy budowało się nasze państw, czyli nic.
@Goretex "Nie obarczaj tak szybko odpowiedzialnością "współczesnych Ukraińców"", a kto Banderze stawia pomniki, jak nie współcześni ukraińcy?
@szka889 współcześni Polacy też stawiają pomniki tym którym nie powinni.
Czujesz się jakość szczególnie odpowiedzialny za to, że w 2017 roku odsłonięto pomnik upamiętniający m.in "Burego" którego czyny w 2005 roku IPN zakwalifikował jako noszące znamiona ludobójstwa ? Ja niespecjalnie. Lokalna inicjatywa która wynosi na piedestał postać tragiczną.
Ukraińcy wiele muszą się nauczyć o swojej historii, to fakt. My zresztą też, o czym pisałem wyżej. Ale też po tej wojnie mogą już wymienić fałszywych bohaterów na prawdziwych.
@Goretex Zadałam proste pytanie, może powtórzę: "Nie obarczaj tak szybko odpowiedzialnością "współczesnych Ukraińców"", a kto Banderze stawia pomniki, jak nie współcześni ukraińcy?
Do wyboru masz:
- Tak, te pomniki stawiają współcześni Ukraińcy
- Nie, te pomniki stawiają Rosjanie
- Nie mam bladego pojęcia
Później mogę odpowiedzieć na wątek z Twojego wpisu.
@johndoe_ jestem zdania że będziemy w stanie to z nimi sobie powyjaśniać. Im lepsze będziemy mieć relacje, tym lepiej. Na to przyjdzie czas.
@Goretex Gdyby o tej sprawie nie wiedzieli, to by tak histerycznie nie blokowali ekshumacji ofiar.
@polkong Być może. Też mam taką nadzieję ale jest to nadzieja bardzo słaba i raczej wbrew faktom. Znacznie bardziej prawdopodobne jest że jak już zagrożenie minie, to się na nas wypną i wrócą do otwartego kultywowania banderyzmu. Bo tak było po euromajdanie w 2014.
@johndoe_ ekshumacje kiedyś były prowadzone, później zostały zablokowane, to kwestia dogadania się między rządami. A prawdy i tak się nie ukryje.
Nie fantazjowałbym też z tym kultywowaniem banderyzmu. Wystarczy sprawdzić jakie poparcie w wyborach mają nacjonaliści (rok 2019)
Partia Swoboda - 1 poseł
Prawy sektor - 1 poseł
Nacjonalizm, a może raczej stawianie na fałszywych bohaterów to problem, ale nie dorabiałbym do tego większej ideologii niż potrzeba.
@Goretex Co do drugiego wpisu. to budujesz symetrię tam, gdzie jej nie ma. To samo zresztą próbują robić współcześni ukraińscy naziści, apologeci UPA (np. Wiatrowycz, obecnie poseł a kiedyś szef ichniejszego IPNu).
Po pierwsze nie "pomniki" tylko jeden pomnik w Poświętnem. Nie jest on zresztą poświęcony Buremu, tylko zwycięskiej bitwie z ubecją, a Bury jest tam wymieniony tylko jako jeden z uczestników. Nie jest mi znany żaden inny pomnik ani ulica poświęcona tej postaci, nawet w najbardziej zabitej dechami pipidówie. Bandera, Szuchewycz, Kłaczkiwski i inni zbrodniarze mają pomniki i ulice w kilkudziesięciu dużych miastach Ukrainy, w tym jedne z największych ulic w Kijowie.
Po drugie, nasz IPN uznał Burego za zbrodniarza wojennego (pomimo jego zasług w walce z komuną), a ukraiński prezydent uznał Banderę i Szuchewycza za bohaterów Ukrainy. Nie mówiąc o publikacjach tamtejszego IPNu, który robi wszystko żeby zakłamać ich historię i umniejszyć winy.
I wreszcie skala. Bury to pionek i detalista, naliczyłem 77 jego ofiar. Szuchewycz miał na sumieniu 100 000 Polaków. Bury mordował będąc już zaszczutym przez komunistów wyrzutkiem z garstką podwładnych. Ukraińcy swoje zbrodnie metodycznie zaplanowali a do ich przeprowadzenia zbudowali cały aparat zbrodni o rozbudowanej strukturze, liczący kilkadziesiąt tysięcy członków.
@johndoe_ symetrię ? Wskazuję jedynie jak idiotyczne jest rozciąganie odpowiedzialności na cały naród, a właściwie to chyba już 3 pokolenie po wojnie.
Słusznie, że wspomniałeś o przyznaniu Banderze i Szuchewyczowi tytułów bohaterów Ukrainy, szkoda jednak że nie wspomniałeś o tym, że sąd w 2011 uchylił te dekrety. Rozumiem, że jesteś wyczulony tylko na pewne informacje a inne wolisz przemilczeć.
@Goretex "współcześni Polacy też stawiają pomniki tym którym nie powinni" ... "Ukraińcy wiele muszą się nauczyć o swojej historii, to fakt. My zresztą też" ... - to jest właśnie budowanie symetrii.
Ty z kolei "zapominasz" o tym że zrobił to sąd w Doniecku który de facto nie jest już i nie będzie częścią Ukrainy. A tamtejszy NSA podtrzymał tę decyzję wyłącznie z przyczyn formalnych. I stało się to dopiero pod rządami Janukowycza.
Banderyzm popierają nie tylko skrajni nacjonaliści, bo robiła to koalicja Juszczenki, blok Julii Tymoszenko i partia UDAR Kliczki. Obecny rok jest "rokiem UPA" i znalazła się większość w lwowskiej radzie obwodowej żeby to przegłosować. A tak na marginesie, prawy sektor na tle tamtych niespecjalnie mi przeszkadza, podobnie jak ruch azowski, bo oni są raczej antyrosyjcy niż antypolscy.
Ekshumacje dało się prowadzić pod rządami prorosyjskiego Janukowycza które już nie wrócą. I od tamtej pory jakoś nie udało się dogadać między rządami, bo warunki z ich strony są nie do zaakceptowania (odbudowa pomnika UPA w Polsce).
@johndoe_ symetrię wymyśliłeś sobie sam. Ja nie mam potrzeby porównywać czy usprawiedliwiać jakichkolwiek zbrodni. Wszystkie powinny być spisane.
Lwowska rada obwodowa ogłosiła rok 2022 rokiem UPA, tyle że Lwów jest częścią Ukrainy a nie całą Ukrainą. Dobrze choć, że zamieściłeś tą informację w drugiej części zdania, miejsce przemilczenia zajęło niedopowiedzenie dla niezorientowanych.
Mówisz, że ekshumacje tylko za Janukowycza ? Był premierem do lutego 2014 roku, a ekshumacje wstrzymano w kwietniu 2017 roku. Spora niedokładność.
Odbrązawianie bohaterów zajmuje zawsze trochę czasu, szczególnie kiedy zostali wyniesieni na piedestał dopiero w XX wieku przez siły polityczne które potrzebowały zbudować sobie tożsamość.
@DeusExMachina po tym co napisałeś, to raczej oczywiste, że potrzebujesz specjalistycznej pomocy. Proszę, żebyś zwrócił się do fachowców, którzy pomogą Ci zrozumieć jak toksyczne masz podejście.
Chciałam coś napisać, ale szkoda kla...
Po pierwsze radość Pana Pudziana była delikatnie powiedziawszy niewłaściwa ale miał też racje
nie wolno nam zapomnieć o Wołyniu i ponieważ nie da się bezpośrednich sprawców ukraca należy wyciągnąć reperacje od ukrainny za te czyny ale to PO WOJNIE z Rosją a teraz dlaczego:
-Ukrainy Gloryfikuje UPA czyli morderców Polaków budując im pomniki i uznając za bohaterów narodowych (jeśli mordowanie kobiet i dzieci robi z kogoś cos innego niż zbrodniarza to chyba wypada na to jakoś zareagować)
-Rząd Ukrainy był zdecydowanie anty polski dawał na to wile dowodów chodzi by cały cyrk z cmentarzem orląt lwowskich
Ten kto nie uczy się historii jest zmuszony błędy z niej powtarzać wiec ta sprawę trzeba załatwić ale nie teraz
Po drugie stoimy na granicy wojny z Rosja choć niektórzy powiedzieli by że już ją toczymy tylko nie w tak otwarty sposób jak Ukraina walczymy z czerwona zaraz w najtańszy sposób jaki się da bo nie narażamy naszych miast na bombardowanie i nie wysyłamy naszych synów na wojnę tylko dajemy środki do walki z putlerem i mimo ze bije się duch naszych wrogów to Ukrainie trzeba pomóc bo jej przegrana nie jest w interesie polski
Zmodyfikowano 1 raz. Ostatnia modyfikacja: 2 maja 2022 o 10:13
@raptor1 a gdzie Pudzianowski miał rację ? Napisał "pamiętajmy o Wołyniu" ? Nie przypisuj mu może własnych słów.
@raptor1
Do lurego tego roku to był wielki problem Ukrainy. Brak tego czegoś co by spajało naród. Po zniszczeniu Rusi Kijowskiej w zasadzie nie istnieli jako jedno państwo aż do upadku ZSRR. Co gorsza nie potrafili się zjednoczyć. To był główny powód nie pojawienia się Ukrainy na mapach w XVII wieku (Rzeczpospolita Trojga Narodów) i po 1919. W efekcie zostal im Holodomor, Chmielnicki i UPA. Słaby wybór.
Szczerze mówiąc to liczę, że Ukraina wygra ten kolflikt i zbuduje silną państwowość opartą na pamięci o poświęceniu. Jeśli się im uda to bedziemy mieli silnego sojusznika. Sojusznika odciągającego uwagę impereium zła od nas.
@raptor1 poczytaj trochę książek a dowiesz się że pomiędzy nami a ukraińcami cały czas dochodziło do różnych tarć i wzajemnego mordowania. Należy pamiętać ale nie dążyć do vendetty, bo to niczego nie zmieni
@raptor1 "Ten kto nie uczy się historii jest zmuszony błędy z niej powtarzać"
Popularny cytat ale ma on w tej sprawie w przyszłości sens?
Przed wojną władze Ukrainy były raczej mało przyjazne a prezydent miał dużo niższe poparcie niż obecnie, ale Ukraina teraz musi starać się o utrzymanie dobrych relacji i opinii w Europie żeby dźwignąć się ze strat wojennych. Wspominanie swojego nazistowskiego okresu w historii zdecydowanie temu nie posłuży zwłaszcza po tym co o nich cały czas mówił Putin
@humman Więc dopóki będą od nas brać to będą grzeczni, a jak tylko im się poprawi i wreszcie mogliby stać się dla nas wartościowym sojusznikiem to natychmiast się na nas wypną i wrócą do banderyzmu. Gdzie tu korzyść dla Polski?
@johndoe_
Proste musimy mieć jakiś mur odgradzający nas od ruskich a po tym równani które zafundował im putler długo nie staną na nogi a poza tym by muc prowadzić z nami wojnę musieli by mieć zabezpieczone jakoś plecy bo nie są wielkim krajem i nie sądzę by Rosja przegapiła okazje na kolejną interwencje a wojna z nami by się mocno przeciągnęła dając czas by ci którzy chcieli by cos uciąć z ukrainny zaatakowali...
druga sprawą jest to że po wojnie na ukrainne wybuchnie wielki głód i bieda możliwe że nawet tak wielki jak po reformie rolnej ZSSR którą wprowadzono u naszych wschodnich sąsiadów i aby stanąć na nogi będą musieli się jeszcze bardziej zadłużyć i nie tylko u nas a tu pytanie jak spłacą te długi nasi politycy gdyby mile odrobine rozumu odezwali by się o część ziemi np. Lwów jako spłaty długu
@borg8472
Masz racje ale my nie budowaliśmy naszego państwa na spuściźnie morderców cywili stawiając ich na ołtarzu a skoro oni to zrobili nie jako podpisali się pod ich zbrodniami a wiec wypada by cos za to zapłacili bo jeśli przemilczymy to to tak jakbyśmy się na to zgodzili że jest to oki
Zmodyfikowano 1 raz. Ostatnia modyfikacja: 2 maja 2022 o 16:23
@johndoe_ Nie bo, teraz tworzy się ich nowa anty-rosyjska tradycja narodowa, po co komu jakiś nazista z przed 80-ciu lat, przed 2014 to był w połowie rosyjski kraj ale putin wszystko zepsuł nub naprawił, zależnie od perspektywy
@humman Być może masz rację, ale ja mam takie przeczucie że wcale tego nazisty nie porzucą tylko będą go czcili dalej. Chciałbym się mylić, ale pamiętam że w ostatnią zimę, tuż przed wojną, kiedy amerykański wywiad poinformował i ich i nas że wojna wkrótce wybuchnie, podczas wizyty naszego ministra spraw zagranicznych powiesili na budynku w którym odbywały się rozmowy czarno-czerwoną flagę. Także nadziei na prawdziwe pojednanie nie mam zbyt wielkich.
@raptor1 Owszem, dlatego popieram pomoc walczącej Ukrainie. Ale cały czas musimy grać na równowagę sił i pamiętać żeby nie wyhodować sobie jeszcze gorszego wroga. W 1683 polska armia uratowała Wiedeń przed odwiecznym wrogiem Polski, Turcją. W podzięce za to Austriacy niecałe 100 lat później zniszczyli i rozgrabili Polskę.
Rosja ze swoim niewydolnym modelem cywilizacyjnym jest na równi pochyłej do upadku i za kilkadziesiąt lat może przestać istnieć albo przestać być groźna. Poza tym rosja jako wróg nie jest jeszcze taka najgorsza. Oni zawsze chcieli nas podbić, zniewolić i ograbić ale nigdy nie chcieli nas wszystkich wymordować. Ich model cywilizacyjny polega na niewolniczej eksploatacji podbitych ludów a z martwego niewolnika nie ma pożytku. Zabija się tylko tylu żeby nie fikali a reszta niech pracuje. Natomiast są dwa inne narody które pokazały że zależy im na wytępieniu wszystkich Polaków i przejęciu ich terytorium. To są Niemcy i właśnie Ukraińcy. Dlatego niezależnie od aktualnych sojuszy i chwilowej sytuacji taktycznej dobrze jest o tym cały czas pamiętać.
@johndoe_ "nie najgorsi" rosjanie ... zabijali Polaków nawet przed wybuchem II wojny
https://dzieje.pl/aktualnosci/prof-materski-w-zsrs-w-latach-1937-38-zginelo-ok-140-tys-polakow
A wielki głód na Ukrainie wywołał się sam i w sumie to nikt przecież nikogo wprost nie zabił,
https://pl.wikipedia.org/wiki/Wielki_g%C5%82%C3%B3d_na_Ukrainie
Przynajmniej widać do kogo jesteś narodowo uprzedzony, a kogo jesteś w stanie "racjonalnie" tłumaczyć. Swoją drogą, to przecież bezsensowne tak "metkować" narody w XXI wieku..
Identyfikować i walczyć trzeba z tymi którzy głoszą i wyznają zbrodnicze ideologie.
@Goretex "rosjanie ... zabijali Polaków nawet przed wybuchem II wojny", przed 2WS nie było Rosjan, byli sowieci, którym chcesz przyklepać wszystkie zbrodnie ZSRR. I ty innym zarzucasz uprzedzenie? To jest nie tylko historyczny analfabetyzm, ale i logiczny, współczuję
@szka889 " przed 2WS nie było Rosjan, byli sowieci"
I Ty próbujesz nieudolnie wyzywać kogoś od analfabetów ? To może Niemców też nie było tylko hitlerowcy ?
Rosyjska socjaldemokratyczna partia polityczna działająca w latach 1898–1918.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Socjaldemokratyczna_Partia_Robotnicza_Rosji
https://pl.wikipedia.org/wiki/Rosjanie
@Goretex Nie wstydź się, analfabetyzm się leczy, historyczny też, polecam na początek- https://pl.wikipedia.org/wiki/Związek_Socjalistycznych_Republik_Radzieckich
Czytaj, nawet jak twoją pusta łepetynkę zaboli.
@szka889 to istnieli rosjanie przed II wojną ? czy też może pojawili się znikąd zaraz po jej zakończeniu albo rozpadzie ZSRR ?
Pytam z ciekawości, choć jak czytam inne twoje komentarze, to mam wrażenie że nie do końca płacą Ci za dyskutowanie ze mną o prawdzie historycznej.
Mam pytanie do autora demota: Wskaż proszę miejsce w wypowiedzi pana Pudzianowskiego, które dobitnie świadczy o tym, że pan Pudzianowski "cieszy się" z tego, że "ruscy mordują Ukraińców". Autor demota zarzuca panu Pudzianowskiemu de facto, że ten odczuwa radość ze zbrodni i krzywdy popełnianej przez człowieka na człowieku. To poważne słowa i LEPIEJ, ŻEBY MIAŁY SILNĄ PODSTAWĘ.
Moje spojrzenie jest takie: Pan Pudzianowski napisał "Wołyń - karma", czyli powołał się na wszystkim znane prawo wszechświata, że "karma zawsze wraca". Wnioskuję, że on uważa, że sprawiedliwość wszechświata dosięgnęła Ukraińców za ich zbrodnie na narodzie polskim. Wnioskuję, że według Pudzianowskiego stało się to "wreszcie", "nareszcie" i "w końcu" - nie mógł doczekać się tej sprawiedliwości wszechświata, na co może wskazywać użycie przez niego czterech wykrzykników i wielu kropek.
W każdym razie ja tu nie widzę uradowania. Nie ma żadnej emotikonki, uśmieszku, heheszków czy słownego wyrazu radości.
Skąd Twoje śmiałe wnioski, autorze demota? Dlaczego zarzucasz Pudzianowskiemu sadyzm (bo tym w istocie jest czerpanie radości z tego, że człowiek morduje człowieka)?
W dzisiejszych czasach jest tak, że jak powiesz "XYZ", to inni zrozumieją "ASKKK(#@ SGCCC! ADQWE". Świat oszalał.
Czy ktos wiedzial, ze zbrodnia wołyńska, to zemsta za zdrade Pilsudskiego, ktory za plecami dogadal sie z Ruskimi i zdradzil Ukraine i żołnierzy ukrainskich, ktorzy walczyli razem z Polakami przeciwko Rosji?
Kilka tys ukrainski zolniezy trafilo do niewoli rosyjskiej a Ukraina zostala podzielona miedzy Polske i Rosje.
Wołyn dostala Polska!!!
"Przeprassam was Panowie, ale to bardzo was przepraszam, nie mialo to tak byc"
J. Pilsudski
@Cichy820 Problem w tym, iż ukraińcy z UPA na Wołyniu mordowali też Żydów, Węgrów, Słowaków, to też za Piłsudskiego?
@Cichy820 bajki dla dzieci nie znajacych historii. Rzez rozpoczeto od Zydow . Potem od Ukraincow nie popierajacych Bandery a chcacych Demokratycznej Ukrainy 20 000 ludzi ponad. Potem dopiero rznieto Polakow, Ormian, Rosjan Czechow, Wegrow. Polska polityka nie ma tu nic do rzeczy. Sam fakt ze mordowano wszystkich nie-Ukraincow jest wystarczajacym dowodem na chec robienia zwyklej czystki etnicznej. Polakow mordowano nie za polityke a za bycie Polakami. Czechow za bycie Czechami, Zydow za bycie Zydami. Ukraincow za ukrywanie innych narodowosci i inne pomysly niz etnicznie czysta Ukraina.Te wszystkie wymysly dotyczace polskiej polityki to tylko dorobiona wiele lat po wojnie proba usprawiedliwienia ludobojswa. Kazdego ktory pisze o Pilsudzkim itd pytam a czemu w takim razie wyrznieto tez Ormian albo Czechow czy Slowakow? Dlaczego mordowano pro-ukrainskich politykow? I to jeszcze przed wojna? Teraz nalezy wspierac Ukraine ale wybielaniu rzezi kobiet starcow i dzieci bede sie sprzeciwial.
Mojemu tacie spalili banderowcy rodzinny dom, ale nie jestem debilem nie widzę w obecnej sytuacji zadośćuczynienia.
https://monitorwolynski.com/pl/news/777-osadnicy-wojskowi
Nie pamiętają ludziska jak ukraincy mordowali Polaków!!!?