to normalne. czasami za niektórymi samolotami tworzą się dużo większe zawirowania i wtedy musi być pewna przerwa az sie powietrze uspokoi. ale tutaj jest wszystko ok
Normalne. Przy obecnym natężeniu ruchu samoloty startują i lądują jeden za drugim. Przerwa nieco dłuższa wymagana jest przy sekwencji lądowanie- lądowanie z powodu zawirowań. Przy sekwencji start -lądowanie praktycznie mogą sobie siedzieć na ogonach.
Jak dla mnie kontroler zawalił sprawę. Wystarczyło by że startujący ma awarie (np ptak wlatuje w silnik, awaria silnika, lub opony) podczas startu przed oderwaniem się od ziemi i lądujący musi gwałtownie odchodzić.
@adam606l
Lądujący w takim przypadku dostaje informacje, że ma podchodzić zgodnie z procedurą, ale nie ma zgody na lądowanie. Powinien być gotowy na to, że zgodę dostanie na kilkanaście sekund przed przyziemieniem lub będzie musiał odejść na drugi krąg. Procedury odejścia są określone dla każdego pasa startowego i kontroler pilnuje, jedynie żeby ewentualne odejście nie spowodowało utraty separacji ze startującym samolotem.
OdpowiedzKomentuj obrazkiem
Zmodyfikowano
1 raz.
Ostatnia modyfikacja:
29 września 2022 o 14:17
Separacje między odlatującymi a przylatującymi statkami powietrznymi
W przypadku gdy przylatujący statek powietrzny wykonuje pełne podejście według wskazań przyrządów, wówczas odlatujący statek powietrzny może wystartować:
w każdym kierunku aż do chwili, kiedy przylatujący SP rozpocznie zakręt proceduralny lub zakręt podstawowy prowadzący do podejścia końcowego;
w kierunku, który różni się przynajmniej o 45 stopni od kierunku przeciwnego kierunkowi podejścia, po rozpoczęciu przez przylatujący SP zakrętu proceduralnego lub podstawowego prowadzącego do podejścia końcowego pod warunkiem, że start zostanie wykonany przynajmniej na 3 minuty przed czasem, w którym przewiduje się, że przylatujący SP znajdzie się nad początkiem oprzyrządowanej drogi startowej.
W przypadku gdy przylatujący statek powietrzny wykonuje podejście z prostej, to odlatujący statek powietrzny może wystartować:
w każdym kierunku – przynajmniej na 5 minut przed czasem, w którym przewiduje się, że przylatujący SP znajdzie się nad oprzyrządowaną drogą startową;
w kierunku, który różni się przynajmniej o 45 stopni od kierunku przeciwnego kierunkowi podejścia przylatującego SP:
- przynajmniej na 3 minuty przed czasem, w którym według przewidywań przylatujący SP znajdzie się nad początkiem oprzyrządowanej drogi startowej;
- zanim przylatujący SP minie wyznaczoną pozycję (fix) na linii drogi podejścia, pozycja tego punktu powinna być określona przez właściwą władzę ATS w konsultacji z użytkownikami.
Czyli jak na mój gust było stanowczo za ciasno.
OdpowiedzKomentuj obrazkiem
Zmodyfikowano
3 razy.
Ostatnia modyfikacja:
29 września 2022 o 17:44
@chooch ale w jakim sensie nieciekawie? Dokładnie tak by się stało - gdyby startujący musiał przerwać, lądujący nie dostałby zgody na lądowanie a go arounda. Póki co ma zgodę na podejście i zapewne info "expect late landing clearance", co nie jest równoważne z lądowaniem..
to normalne. czasami za niektórymi samolotami tworzą się dużo większe zawirowania i wtedy musi być pewna przerwa az sie powietrze uspokoi. ale tutaj jest wszystko ok
Normalne. Przy obecnym natężeniu ruchu samoloty startują i lądują jeden za drugim. Przerwa nieco dłuższa wymagana jest przy sekwencji lądowanie- lądowanie z powodu zawirowań. Przy sekwencji start -lądowanie praktycznie mogą sobie siedzieć na ogonach.
Raczej jest okay.
"An aircraft can land on a runway while another aircraft in front of it is taking off from that runway, provided that the first aircraft is airborne."
https://aviation.stackexchange.com/questions/68230/can-two-aircraft-be-allowed-to-stay-on-the-same-runway-at-the-same-time
znaczy dogęszczanie dotyczy nie tylko architektury miejskiej
Jak dla mnie kontroler zawalił sprawę. Wystarczyło by że startujący ma awarie (np ptak wlatuje w silnik, awaria silnika, lub opony) podczas startu przed oderwaniem się od ziemi i lądujący musi gwałtownie odchodzić.
@adam606l
Lądujący w takim przypadku dostaje informacje, że ma podchodzić zgodnie z procedurą, ale nie ma zgody na lądowanie. Powinien być gotowy na to, że zgodę dostanie na kilkanaście sekund przed przyziemieniem lub będzie musiał odejść na drugi krąg. Procedury odejścia są określone dla każdego pasa startowego i kontroler pilnuje, jedynie żeby ewentualne odejście nie spowodowało utraty separacji ze startującym samolotem.
Zmodyfikowano 1 raz. Ostatnia modyfikacja: 29 września 2022 o 14:17
Air Control 8K ładna grafika , grałem w Air Control HD
Separacje między odlatującymi a przylatującymi statkami powietrznymi
W przypadku gdy przylatujący statek powietrzny wykonuje pełne podejście według wskazań przyrządów, wówczas odlatujący statek powietrzny może wystartować:
w każdym kierunku aż do chwili, kiedy przylatujący SP rozpocznie zakręt proceduralny lub zakręt podstawowy prowadzący do podejścia końcowego;
w kierunku, który różni się przynajmniej o 45 stopni od kierunku przeciwnego kierunkowi podejścia, po rozpoczęciu przez przylatujący SP zakrętu proceduralnego lub podstawowego prowadzącego do podejścia końcowego pod warunkiem, że start zostanie wykonany przynajmniej na 3 minuty przed czasem, w którym przewiduje się, że przylatujący SP znajdzie się nad początkiem oprzyrządowanej drogi startowej.
W przypadku gdy przylatujący statek powietrzny wykonuje podejście z prostej, to odlatujący statek powietrzny może wystartować:
w każdym kierunku – przynajmniej na 5 minut przed czasem, w którym przewiduje się, że przylatujący SP znajdzie się nad oprzyrządowaną drogą startową;
w kierunku, który różni się przynajmniej o 45 stopni od kierunku przeciwnego kierunkowi podejścia przylatującego SP:
- przynajmniej na 3 minuty przed czasem, w którym według przewidywań przylatujący SP znajdzie się nad początkiem oprzyrządowanej drogi startowej;
- zanim przylatujący SP minie wyznaczoną pozycję (fix) na linii drogi podejścia, pozycja tego punktu powinna być określona przez właściwą władzę ATS w konsultacji z użytkownikami.
Czyli jak na mój gust było stanowczo za ciasno.
Zmodyfikowano 3 razy. Ostatnia modyfikacja: 29 września 2022 o 17:44
@qra_633, nie no, przez niemal 7 s oba były w powietrzu, takie marnotrawstwo ;-)
Gdyby startujący sp musiał przerwać start albo lądujący A380 musiał wykonac go around byłoby raczej nieciekawie.
@chooch ale w jakim sensie nieciekawie? Dokładnie tak by się stało - gdyby startujący musiał przerwać, lądujący nie dostałby zgody na lądowanie a go arounda. Póki co ma zgodę na podejście i zapewne info "expect late landing clearance", co nie jest równoważne z lądowaniem..
To jest nagranie z Airshow w Farnborough. A350 startuje tuz przed lądującym A380. https://youtu.be/MQgQuVLvrOs