@okume Jest nawet jeszcze inna odpowiedz. Może być 30. Od 90 odejmujesz 18 a od każdego następnego "wyniku" odejmujemy 18 pomniejszone o 2(nasze x-2) Stąd od 42 odejmiemy 12 i mamy 30
@Evanag127
ten ciąg działa dla 9 z 10 której nie widać
zatem jest też prawdziwy dla 3 z 4 której też nie widać = zdecydowanie 12
gdyby miało wyjść 18 to dla 10 musiałoby być 0 a nie 90
@Zakrill I tak i nie. Jeśli masz na myśli "logikę matematyczną" to można tak napisać.
Ale tego drugiego członu jak nie ma o to "zwykła" logika jest cytuję
"Logika jako samodzielna dziedzina nauki wykształciła się z nauk filozoficznych. Obecnie jest nauką autonomiczną, której przedmiotem jest definiowanie i badanie prawdy. Przedmiotem zainteresowania logiki jest analiza poprawności pojęć, sądów i wnioskowań."
A wg wiki dopiero współczesna logika dodała do zainteresowań matematykę a potem i informatykę czy badania nad sztuczną inteligencją.
Wiec to raczej matematyka jest częścią logiki, oczywiście w ograniczonym zakresie.
"Staram się od czasu do czasu zaglądać do internetu, by poćwiczyć umysł na nowych zagadkach matematycznych. Porównuję je do zagadek które wymienialiśmy z kolegami na studiach. Dziś bardzo ważne jest zjawisko, pani mnie pyta o zagadki internetowe, natomiast po drugiej stronie są ludzie piszący te zagadki. Cieszą się z tego, że z wyjątkiem nielicznych marud wszyscy radośnie biegną je rozwiązywać, rosną wyświetlenia, polubienia, nawet punkty za komentarze."
@Elathir Wg mnie, gdyby chodziło o mnożenie przez liczbę z poprzedniego wiersza, to nad 9 powinna być 10, a jej nie ma. Zatem (zakładając, że "=" nie znaczy tego, co naprawdę znaczy) poprawne rozwiązanie tej zagadki to 12.
Ech... "=" jest tu znakiem umownym 9->90 , 8->72 itd . 3-> ? daje 3-> 18 (albo jak kto woli 3=18) bo kolejne wartości są liczbą będącą wynikiem przemnożenia z poprzednikiem czyli 3 x 6 =18. Ale jak widzę po komentarzach jest wielu znakomitych kandydatów na "kreatywnych księgowych" albo nawet na następcę Glapińskiego.
OdpowiedzKomentuj obrazkiem
Zmodyfikowano
1 raz.
Ostatnia modyfikacja:
17 marca 2023 o 10:25
@Captain_Nemo Racja. Taka kombinacja to tzw. przeciażanie operatora, tylko to się kojarzy z programowaniem. Do matematyki blisko sa języki formalne, ale chwila szukania i tam jest tak, jak piszesz.
@andrkac 9->90 to wartość początkowa . gdyby ktoś pytał co mogło być wcześniej to byłoby 10=x gdzie x wskazywałoby na poprzednik 10. a tu kolejno:
8x9 =72 7x8 =56 , 6x7=42 , 3x6 = ....18.
@Captain_Nemo Zapis zagadki nie sugeruje nawet żadnej wartości początkowej, a rzuca się w oczy przeskoczenie kilku wartości w "ciągu". Jeżeli miałby to byc rzeczywiście ciąg, to powinien mieć sens. I wtedy używanie kolejnych wyrazów miałoby jakieś podstawy logiczne. Tu nie ma - to jest zbiór kilku przekształceń powiązanych ze sobą tylko sposobem przekształcenia, ale nie wartościami.
@Captain_Nemo rzeczywiście kolejne wartości są wynikiem przemnożenia z poprzednikiem. Podany przez kilka osób wzór n*(n+1) również można uznać za słuszny. Do wyciągnięcia poprawnego wniosku trzeba spojrzeć na problem w szerszym kontekście. Przede wszystkim zgadzam się, zadanie nie jest problemem matematycznym, a logicznym.
Istnieje jeszcze jedna zależność o której żaden z poprzedników nie wspomniał, a prowadzi do wyniku 18.
Zadanie zawiera 5 wierszy, cztery ze wskazówką oraz piąty z pytaniem. Analizując wiersz po wierszu, zależność lewej i prawej strony "równania", można zaobserwować:
Wiersz pierwszy 9*10 - 9*0 = 90 (9*0, zero reprezentuje pierwszy wiersz zadania, każdy następny wiersz będzie powiększał to zero o 1)
Drugi wiersz 8*10 - 8*1 = 72
Trzeci wiersz 7*10 - 7*2 = 56
Czwarty wiersz 6*10 -6*3 = 42
Piąty wiersz 3*10 - 3*4 = 18
Skoro to jest zagadka, nieprzypadkowo jej twórca 'opuścił' liczby 4,5. Zrobił to specjalnie w tym przypadku aby stworzyć drugą ścieżkę otrzymania wyniku poprawnego. Moim zdaniem autorowi zadania chodziło o odnalezienie wyniku =18.
To nie ma nic wspólnego z matematyką. W matematyce wszystko jest do bólu konkretne. Można użyć algebry symbolicznej i używać dowolnych symboli o dowolnie przypisanych znaczeniach ALE trzeba być w tym przypisaniu konsekwentnym.
jest mały szkopuł ... matematyka z tego co mi profesor na studiach wmawiał opiera się na założeniach.. ktoś założył że 2+2=4.. a ktoś wcześniej założył że 1=1 i ile to jest. idąc w tym kierunku konkrety w matematyce?
12
12
12
18
Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi: 12 lub 24, zależy od postawionego pytania.
Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi: 12 lub 18. Zależy od postawionego pytania
@okume 18 odpada, bo skąd wzięłaby się 10 w pierwszym mnożeniu.
@okume Jest nawet jeszcze inna odpowiedz. Może być 30. Od 90 odejmujesz 18 a od każdego następnego "wyniku" odejmujemy 18 pomniejszone o 2(nasze x-2) Stąd od 42 odejmiemy 12 i mamy 30
18
@Evanag127
ten ciąg działa dla 9 z 10 której nie widać
zatem jest też prawdziwy dla 3 z 4 której też nie widać = zdecydowanie 12
gdyby miało wyjść 18 to dla 10 musiałoby być 0 a nie 90
Jeśli to jest test z matematyki to odpowiedź brzmi: pierwsze 4 równania są błędne, a 3=3
Zmodyfikowano 1 raz. Ostatnia modyfikacja: 16 marca 2023 o 9:18
ja tu piszę błędne zapisy matematyczne. Zamiast "równa się" powinno być ono przekreślone
To nie jest test z matematyki ale ze spostrzegawczości, umiejętności wyszukiwania związków. Czyli bardziej IQ.
No i ten paskudny znak równości... Matematyka się w podręcznikach przewraca. Nie można tam było dać np. serduszka?
A co na to AI ? ;)
tam nie powinno być znaków równości tylko kreski czy strzałki i to nie do końca test matematyczny a bardziej logiczny na IQ
Zmodyfikowano 1 raz. Ostatnia modyfikacja: 16 marca 2023 o 15:24
@antyfrajer fakt, strzalki mialyby wiecej sensu i powodowaly mniej zamieszania... ale jesli chodzi o logike, to niestety tez jest to czesc matematyki
@Zakrill I tak i nie. Jeśli masz na myśli "logikę matematyczną" to można tak napisać.
Ale tego drugiego członu jak nie ma o to "zwykła" logika jest cytuję
"Logika jako samodzielna dziedzina nauki wykształciła się z nauk filozoficznych. Obecnie jest nauką autonomiczną, której przedmiotem jest definiowanie i badanie prawdy. Przedmiotem zainteresowania logiki jest analiza poprawności pojęć, sądów i wnioskowań."
A wg wiki dopiero współczesna logika dodała do zainteresowań matematykę a potem i informatykę czy badania nad sztuczną inteligencją.
Wiec to raczej matematyka jest częścią logiki, oczywiście w ograniczonym zakresie.
@antyfrajer no coś w tym stylu. Raczej powiedziałbym, że matematyka działa na zasadzie logiki
30
30
12
To nie zadanie matematyczne, ale test na inteligencję. Kto myśli, że to zadanie matematyczne ten test oblał.
No raczej 24
30
"Staram się od czasu do czasu zaglądać do internetu, by poćwiczyć umysł na nowych zagadkach matematycznych. Porównuję je do zagadek które wymienialiśmy z kolegami na studiach. Dziś bardzo ważne jest zjawisko, pani mnie pyta o zagadki internetowe, natomiast po drugiej stronie są ludzie piszący te zagadki. Cieszą się z tego, że z wyjątkiem nielicznych marud wszyscy radośnie biegną je rozwiązywać, rosną wyświetlenia, polubienia, nawet punkty za komentarze."
9*10
8*9
7*8
6*7
5*6
4*5
3*4
Na tej podstawie wyszlo mi 12
Są dwie poprawne odpowiedzi:
3x6 = 18 i 3x4 = 12
Wcześniejsze przykłady nie wskazują czy chodzi o n + 1 czy wartość z poprzedniego wiersza jednoznacznie. Dla 9 może to być constant.
@Elathir Wg mnie, gdyby chodziło o mnożenie przez liczbę z poprzedniego wiersza, to nad 9 powinna być 10, a jej nie ma. Zatem (zakładając, że "=" nie znaczy tego, co naprawdę znaczy) poprawne rozwiązanie tej zagadki to 12.
Ech... "=" jest tu znakiem umownym 9->90 , 8->72 itd . 3-> ? daje 3-> 18 (albo jak kto woli 3=18) bo kolejne wartości są liczbą będącą wynikiem przemnożenia z poprzednikiem czyli 3 x 6 =18. Ale jak widzę po komentarzach jest wielu znakomitych kandydatów na "kreatywnych księgowych" albo nawet na następcę Glapińskiego.
Zmodyfikowano 1 raz. Ostatnia modyfikacja: 17 marca 2023 o 10:25
@Captain_Nemo Z jakim poprzednikiem przemnożono 9?
Jedyne logiczne rozwiązanie tu to 12.
n*(n+1) -> WYNIK.
@Captain_Nemo Racja. Taka kombinacja to tzw. przeciażanie operatora, tylko to się kojarzy z programowaniem. Do matematyki blisko sa języki formalne, ale chwila szukania i tam jest tak, jak piszesz.
@andrkac 9->90 to wartość początkowa . gdyby ktoś pytał co mogło być wcześniej to byłoby 10=x gdzie x wskazywałoby na poprzednik 10. a tu kolejno:
8x9 =72 7x8 =56 , 6x7=42 , 3x6 = ....18.
@Captain_Nemo Zapis zagadki nie sugeruje nawet żadnej wartości początkowej, a rzuca się w oczy przeskoczenie kilku wartości w "ciągu". Jeżeli miałby to byc rzeczywiście ciąg, to powinien mieć sens. I wtedy używanie kolejnych wyrazów miałoby jakieś podstawy logiczne. Tu nie ma - to jest zbiór kilku przekształceń powiązanych ze sobą tylko sposobem przekształcenia, ale nie wartościami.
@Captain_Nemo rzeczywiście kolejne wartości są wynikiem przemnożenia z poprzednikiem. Podany przez kilka osób wzór n*(n+1) również można uznać za słuszny. Do wyciągnięcia poprawnego wniosku trzeba spojrzeć na problem w szerszym kontekście. Przede wszystkim zgadzam się, zadanie nie jest problemem matematycznym, a logicznym.
Istnieje jeszcze jedna zależność o której żaden z poprzedników nie wspomniał, a prowadzi do wyniku 18.
Zadanie zawiera 5 wierszy, cztery ze wskazówką oraz piąty z pytaniem. Analizując wiersz po wierszu, zależność lewej i prawej strony "równania", można zaobserwować:
Wiersz pierwszy 9*10 - 9*0 = 90 (9*0, zero reprezentuje pierwszy wiersz zadania, każdy następny wiersz będzie powiększał to zero o 1)
Drugi wiersz 8*10 - 8*1 = 72
Trzeci wiersz 7*10 - 7*2 = 56
Czwarty wiersz 6*10 -6*3 = 42
Piąty wiersz 3*10 - 3*4 = 18
Skoro to jest zagadka, nieprzypadkowo jej twórca 'opuścił' liczby 4,5. Zrobił to specjalnie w tym przypadku aby stworzyć drugą ścieżkę otrzymania wyniku poprawnego. Moim zdaniem autorowi zadania chodziło o odnalezienie wyniku =18.
18
To nie ma nic wspólnego z matematyką. W matematyce wszystko jest do bólu konkretne. Można użyć algebry symbolicznej i używać dowolnych symboli o dowolnie przypisanych znaczeniach ALE trzeba być w tym przypisaniu konsekwentnym.
12
To nie ma nic wspólnego z matematyką, tak jak wrzucający takiego demota z myśleniem.
18
18
jest mały szkopuł ... matematyka z tego co mi profesor na studiach wmawiał opiera się na założeniach.. ktoś założył że 2+2=4.. a ktoś wcześniej założył że 1=1 i ile to jest. idąc w tym kierunku konkrety w matematyce?
n*(n+1) wzór ogólny tego ciągu liczbowego.
(n*n)+n