Sądzimy że wkuwanie encyklopedycznej wiedzy i dat w żaden sposób nie przystaje do tego, czym powinna być edukacja w XXI wieku. Lepiej by tam zamieścili schemat udzielania pierwszej pomocy.
A mnie to boli. Nie daty i wydarzenia, ale sposób nauki historii. Generalnie, aby otrzymać w szkole 5 z tego przedmiotu należy wyryć co ważniejsze daty i ewentualnie władców/dowódców/nazwy organizacji itp. Niestety to jest trochę nauka dla małp. Nikt nie stara się przy okazji omawiania wydarzeń przedstawić powodów dla których zaszły - kto miał jaki interes (często prywatny), jak działała dyplomacja, jakie było szeroko pojęte tło wydarzeń. Co komu z tego, że wszyscy wiedzą, że Grunwald 1410 jak na pytanie o jakie i czyje interesy była ta bitwa ...mało kto odpowie. Od dat i nazw jest wujek Google, szkoła powinna być od myślenia.
Zmodyfikowano
2 razy
Ostatnia modyfikacja: 26 November 2018 2018 11:21
@tjd84 Masz rację! Np. taka bitwa pod Kannami. Dwa razy słabsza i mniejsza armia Hannibala przez pozorowany odwrót zdołała otoczyć Rzymian i wycisnąć ich jak pryszcza. Mnie vvkurvvia, że nie uczy się o historii nowoczesnej. Nie ma ani chwili mowy o Iraku, o Afganistanie. NIC! Plama w głowie uczniów. A czy walka między czwartą największą armią na świecie a ONZ nie jest ciekawa? Czy użycie nowoczesnych czołgów challenger nie jest ciekawe? Czy nie można zamiast kazać wkuć daty dać zadanie: Porównaj czołgi po obu stronach (Challenger, 7-72)? To nie uczyłoby myślenia?
Po pierwsze, znajomość słabych i mocnych stron danego czołgu to nie jest znajomość historii. Po drugie, wydarzenia współczesne to rozgrywki wywiadów, kapitałów, interesów państw jak i pojedynczych polityków. I to są póki co informacje tajne, przysłowiowo zakopane pod metrami ziemi, betonu i stali. I nikt nie ma pełnej wiedzy na temat tła wydarzeń współczesnych.
Choćby, dlaczego podczas pierwszej wojny w Zatoce Bush podjął decyzję o zatrzymaniu wojsk nacierających Bagdad i wymusił to też na Anglikach? Przeciwwaga dla Iranu, jak to oficjalnie tłumaczono? To dlaczego podczas drugiej wojny z Irakiem, jego syn tym się nie przejmował, choć Iran był już o wiele potężniejszy niż wtedy?
Nie znamy tła wydarzeń sprzed 20-30 lat, a co tu mówić o wydarzeniach sprzed kilku lat czy nawet teraźniejszych.
Zmodyfikowano
2 razy
Ostatnia modyfikacja: 26 November 2018 2018 12:06
@Ashardon Dokładnie. Samo znanie dat nic przecież do życia nie wnosi. Jaki wpływ na światopogląd ma to, że hołd pruski był w 1525r? Albo fakt, że unia w lublinie odbyła się w 1569r, jak ma mi niby pomóc w rozumieniu dzisiejszej sytuacji geopolitycznej? Przecież to nie ma żadnego sensu.
Bardzo, baaardzo istotne wiadomości. A kiedy wynaleziono przekładnię zębatą? YYYY, cooo, a co to takiego ???? :)
No dobra, ale tak na poważnie. To bardzo ważne, bo jest z czego kartkówkę zrobić. (powiedziało grono)
Zmodyfikowano
1 raz
Ostatnia modyfikacja: 26 November 2018 2018 16:04
Stawałbym od czasu do czasu i czytał, by nauczyć się na pamięć. Blokując połowę schodów. Znam szkoły, gdzie są korki na przerwach na schodach nawet bez osób stojących na środku i utrudniających wszystkim życie.
zaraz lewactwo bedzie skomlec zeby nie patrzec w przeslosc
OdpowiedzDobre, ale jeszcze przydałaby się wysokość pańszczyzny.
OdpowiedzNp. taka Konstytucja 3 Maja wielkodusznie ograniczała pańszczyznę do 5 dni w tygodniu z łana.
Więc już wiadomo z czego na pewno nie będzie pytania na sprawdzianie. Szkolnictwo nie chce sprowadzić co umiesz, tylko czego nie umiesz.
OdpowiedzSądzimy że wkuwanie encyklopedycznej wiedzy i dat w żaden sposób nie przystaje do tego, czym powinna być edukacja w XXI wieku. Lepiej by tam zamieścili schemat udzielania pierwszej pomocy.
OdpowiedzA mnie to boli. Nie daty i wydarzenia, ale sposób nauki historii. Generalnie, aby otrzymać w szkole 5 z tego przedmiotu należy wyryć co ważniejsze daty i ewentualnie władców/dowódców/nazwy organizacji itp. Niestety to jest trochę nauka dla małp. Nikt nie stara się przy okazji omawiania wydarzeń przedstawić powodów dla których zaszły - kto miał jaki interes (często prywatny), jak działała dyplomacja, jakie było szeroko pojęte tło wydarzeń. Co komu z tego, że wszyscy wiedzą, że Grunwald 1410 jak na pytanie o jakie i czyje interesy była ta bitwa ...mało kto odpowie. Od dat i nazw jest wujek Google, szkoła powinna być od myślenia.
Zmodyfikowano 2 razy Ostatnia modyfikacja: 26 November 2018 2018 11:21
Odpowiedz@tjd84 Masz rację! Np. taka bitwa pod Kannami. Dwa razy słabsza i mniejsza armia Hannibala przez pozorowany odwrót zdołała otoczyć Rzymian i wycisnąć ich jak pryszcza. Mnie vvkurvvia, że nie uczy się o historii nowoczesnej. Nie ma ani chwili mowy o Iraku, o Afganistanie. NIC! Plama w głowie uczniów. A czy walka między czwartą największą armią na świecie a ONZ nie jest ciekawa? Czy użycie nowoczesnych czołgów challenger nie jest ciekawe? Czy nie można zamiast kazać wkuć daty dać zadanie: Porównaj czołgi po obu stronach (Challenger, 7-72)? To nie uczyłoby myślenia?
@Jeremi978
Po pierwsze, znajomość słabych i mocnych stron danego czołgu to nie jest znajomość historii. Po drugie, wydarzenia współczesne to rozgrywki wywiadów, kapitałów, interesów państw jak i pojedynczych polityków. I to są póki co informacje tajne, przysłowiowo zakopane pod metrami ziemi, betonu i stali. I nikt nie ma pełnej wiedzy na temat tła wydarzeń współczesnych.
Choćby, dlaczego podczas pierwszej wojny w Zatoce Bush podjął decyzję o zatrzymaniu wojsk nacierających Bagdad i wymusił to też na Anglikach? Przeciwwaga dla Iranu, jak to oficjalnie tłumaczono? To dlaczego podczas drugiej wojny z Irakiem, jego syn tym się nie przejmował, choć Iran był już o wiele potężniejszy niż wtedy?
Nie znamy tła wydarzeń sprzed 20-30 lat, a co tu mówić o wydarzeniach sprzed kilku lat czy nawet teraźniejszych.
Zmodyfikowano 2 razy Ostatnia modyfikacja: 26 November 2018 2018 12:06
@Klebern Jak dla mnie nie można nauczać historii bez wiedzy jakimi sposobami się ludzie zajeI8ywali. ;)
@Jeremi978 przecież uczą o wojnie w Afganistanie, Iraku itd. Historia współczesna również jest w podstawie programowej. Miałam to w pierwszej liceum.
W nauce historii nie powinno chodzić o wkuwanie dat, a o zrozumienie procesu i wyciągnięcie wniosków.
Odpowiedz@Ashardon Dokładnie. Samo znanie dat nic przecież do życia nie wnosi. Jaki wpływ na światopogląd ma to, że hołd pruski był w 1525r? Albo fakt, że unia w lublinie odbyła się w 1569r, jak ma mi niby pomóc w rozumieniu dzisiejszej sytuacji geopolitycznej? Przecież to nie ma żadnego sensu.
Bardzo, baaardzo istotne wiadomości. A kiedy wynaleziono przekładnię zębatą? YYYY, cooo, a co to takiego ???? :)
No dobra, ale tak na poważnie. To bardzo ważne, bo jest z czego kartkówkę zrobić. (powiedziało grono)
Zmodyfikowano 1 raz Ostatnia modyfikacja: 26 November 2018 2018 16:04
OdpowiedzStawałbym od czasu do czasu i czytał, by nauczyć się na pamięć. Blokując połowę schodów. Znam szkoły, gdzie są korki na przerwach na schodach nawet bez osób stojących na środku i utrudniających wszystkim życie.
OdpowiedzŻadnej z tych dat nie znam, a połowa wydarzeń nic mi nie mówi. I szczerze mam to gdzieś
Odpowiedz- Co było w 1773 roku?
Odpowiedz- Hugo wie :)