kolejny pomysł jak tylko wyprać kasę nic więcej bo sam pomysł jak wiele innych pomysłów pisu jest do dupy i to tylko marnowanie pieniędzy podatników ...
@Piotr01
Plany Platformy były dużo skromniejsze. Nie zakładały aż tak dużych inwestycji. Pierwotne plany sięgają PRLu. Te za czasów Tuska zakładały budowę łącznika kolejowego Wrocław Poznań Łódź Warszawa i rozważano lotnisko, ale wtedy też powstał Modlin(2012 rok) i ruch lotniczy nie był tak duży jak obecnie.Nawet Modlin powstawał na raty. To było już kilkanaście lat temu.
@bartolini123
Gdzie oprócz PISowskiej prasy pojawiają się głosy na nie od Niemców ? I kto konkretnie się na ten temat negatywnie wypowiadał ? Bo ewentualna konkurencja dla lotnisk w Niemczech jest pryszczem w porównaniu z ruchem jaki mają Niemcy. Nie słyszałem, żadnych oficjalnych protestów od nich.
Problem z projektami PISowskimi jest taki, że nikt nie zaczął ich nawet realizować i finansować... To, że naprojektowali i nazamawiali rzeczy, nie oznacza, że jesteśmy przy obecnym rozdawnictwie w stanie je utrzymać.
Już zastanawiający jest sam fundusz z którego finansujemy zakup uzbrojenia, który oficjalnie jest poza budżetem kraju i jest do dyspozycji Ministra obrony narodowej.
Obecnie nasz kraj utrzymują zarabiający za granicą. Za kilka lat może skończyć się eldorado.
OdpowiedzKomentuj obrazkiem
Zmodyfikowano
4 razy.
Ostatnia modyfikacja:
12 lutego 2024 o 17:31
@pawel1481 Jesteś kolejną osobą która G...no wie o projekcie PiS się guzdrał, PiS stracił mnóstw czasu Ale, ALE gdy tylko zapadnie decyzja lokalizacyjna,to jeszcze w tym roku zaczna się pracę na budową lotniska, decyzja powinna juz zapaść ale fajnopolak wojewoda mazowiecki jeszcze jej nie wydał a już dawno miał to zrobić zgodnie z obowiązującym prawem.
Budowa lotniska, bedzie kosztować około miliarda złotych rocznie !! polskiego podatnika , ja akurat stawiałbym na 2 miliardy jest to jakiś tam mały procent co kosztuja nas 13-14 emerytury.
Kolej tak czy siak i tak musi być unowocześniana jeżeli chcemy być nowoczesnym państwem
Projekt CPK to jest pomysł na Polskę od wielu dziesięcioleci dotąd nigdy nie zrealizowany a jest to wielka szansa na rozwój kraju,
Problem Polski są politycy i barany które za nimi idą !!! Dla mnie jest ważne jaka gówniana partia to zrobi, czy zapewni rozwój kraju. wkur...ja mnie juz te polityczne wojny. nie zrobimy tego po to pomysł innej partii. to jest złe !!!.
OdpowiedzKomentuj obrazkiem
Zmodyfikowano
1 raz.
Ostatnia modyfikacja:
12 lutego 2024 o 20:03
@Skar2k19
P...sz głupoty.
Sam pomysł jest dobry, transport lotniczy dynamicznie się rozwija, a przepustowość i możliwości rozwoju innych lotnisk są ograniczone. Okęcia nie da się powiększyć, bo praktycznie ze wszystkich stron jest otoczone zabudową, Modlin z kolei jest otoczony terenami Natura 2000, a Radom ma słabe połączenia komunikacyjne, poza tym wymagał by znacznej rozbudowy. Lotniska w Radomiu i Modlinie są dość małe i spełniają raczej funkcję pomocniczą, a skupienie transportu lotniczego na jednym zamiast 3 lotnisk pozwoli stworzyć porządny hub transportowy, który korzystnie wpłynie na rozwój kraju.
CPK pozwoli na rozwój lotnictwa cargo - obecnie większość towarów transportowanych na jakimś etapie drogą lotniczą, które trafiają finalnie do polski, przeładowuje się na lotniskach niemieckich.
Pewną kontrowersją jest planowana sieć kolejowa - tzw szprychy, ale i tu jest uzasadnienie - nasza sieć kolejowa jest w większości przestarzała i w nie najlepszym stanie technicznym, a wiele nawet dość dużych miast jest pozbawiona dostępu do kolei - te linie kolejowe i tak kiedyś by musiały zostać wyremontowane, odbudowane, czy wybudowane na nowo.
Owszem wszystkie inwestycje związane z CPK to gigantyczne koszty, ale one się zwrócą.
@bartolini123
Bo CPK to konkurencja dla ich lotnisk, żegluga śródlądowa u nas prawie nie istnieje, a u Niemców jest dobrze rozwinięta - więc też kwestia konkurencji, a co do elektrowni atomowych - skoro Niemcy to debile i swoje zamykają, to chcą by reszta europy też była (eko)debilami i pozamykała swoje.
@pawel1481
Modlin miał być rozwiązaniem tymczasowym - miał odciążyć zapchane lotnisko Okęcie i był prostszy do realizacji - same lotnisko już było, brakowało tylko części infrastruktury.
@Skar2k19 Brawo brawo. Pomysł PISu. Od lat 70 jest mówione że trzeba wybudować CPK. Było od tamtego czasu chyba z 15 analiz. Nie sądze Że w latach 70 był PIS.
@pawel1481, choćby w niemieckiej prasie, ale rozumiem że szwabski jest dla ciebie zbyt trudny.
To samo wciskaliście przy przekopie mierzei, nie ma kasy, nie ma planów, a patrz, przekop skończony, a teraz jest wojna o to kto ma zarządzać portem w elblągu, ciekawe czemu?
Utrzymują pracujący za granic? Skąd ty takie brednie bierzesz?
@pawel1481 Pewnie jest tak jak piszesz ( nie znam wcześniejszych założeń i planów bo byłem za młody by się interesować polityką), chodziło mi o to że pomysł nie powstał za ostatnich rządów pisu tylko wcześniej. Jasne jest to że potrzeba rzetelnej debaty i szybkiego podejmowania decyzji.
@Skar2k19 Jak widać Tusk ma więcej zdrowego rozsądku i na zimno podchodzi do tematu:
''Piekło się rozpętało wtedy, kiedy powiedzieliśmy, że to eksperci podejmą decyzję, czy naprawdę (są słuszne - red.) te kryteria, jakie przyjął PiS, oprócz ambicji, że Kaczyński będzie miał większe lotnisko niż mają Niemcy czy Francuzi. Ja nie mam kompleksu wobec Niemca czy Francuza, więc ja nie muszę każdego dnia udowadniać, że będę miał większe lotnisko''
"50 tysięcy złotych każda polska rodzina musiałaby położyć na stół, żeby CPK powstało". - Wiecie co to jest 50 tysięcy złotych dla przeciętnej polskiej rodziny? - Ja jestem człowiek odpowiedzialny. Jeśli ja mam powiedzieć tak, zrzucamy się, bo przecież my się zrzucamy na to, zrzucamy się na CPK, to ta decyzja musi być przemyślana i nie może mieć kontekstu politycznego czy ambicjonalnego, ona musi być trafiona w dziesiątkę.''
Źródło: https://tvn24.pl/polska/donald-tusk-o-cpk-ta-inwestycja-musi-byc-bardzo-przemyslana-7768052
@Jezuita a nie np na siec przesyłowa ? elektrownie atomowa ?
W Szwajcarii ludzie w referendum potrafią przegłosować podwyższenie wieku emerytalnego czy podatków. Wyobraź sobie swój glos w referendum, gdzie pytanie brzmi :
"żeby CPK powstało" to koszt 50 tysięcy złotych dla przeciętnej polskiej rodziny. Czy zgadzasz na przeznaczenie tej kwoty na :
a) CPK
b) elektrownie atomowa
c) rozdanie tych pieniędzy obywatelom
Można by dodać jeszcze inne opcje
d) dokończenie przekopu mierzei, żeby wreszcie mogla spełniać założone cele
e) zbudowanie 1 mln Izer itd itd :)
@bartoszewiczkrzysztof
tylko szkoda, że te 50 tys. to jakaś kwota z sufitu.
Lotnisko wraz z potrzebną infrastrukturą to ok. 42 mld zł
w miarę sensowna linia kolejowa W-wa CPK Łódź drugie tyle.
skąd Tusk wziął 600 miliardów ?
oczywiście jak doliczymy przebudowę wszystkich kolei w Polsce to można tyle naliczyć - tylko nikt rozsądny nie twierdzi , że to jest pilne albo niezbędne. Pilne jest lotnisko bo WAW się już przepełniło, oraz kolej do tego lotniska. Sieć szybkich kolei można robić etapami .
@bartoszewiczkrzysztof cpk import kontenerowy/tranzytowy są Polsce potrzebne. Czemu? Żeby nie płacić za przewóz towarów grubej kasy. Nie lubię ani PiSu ani Ko ale rozumiem że jest potrzebne
@IwanBardzoGrozny
No resztę dołożą "prywatni inwestorzy". Tylko obstawiam, że jak to PIS projektował, to na współfinansowanie zgodziły się spółki skarbu państwa... Czyli też my...
@KapitanPajk To powiedz tej rodzinie, żeby się tego zrzekła :-)
To nie jest tak, że mówię absolutne nie CPK. Jak już napisałem ''Liczę na naprawdę rzetelny audyt, w sprawie opłacalności budowy tego portu.'' I jeszcze jeden argument na ewentualne tak, to jest to że Sasin czy inny Cieszyński nie będzie tego nadzorował. A szczególnie cieszy mnie fakt, że PiS nie będzie ''pomagał'', przy budowie elektrowni atomowych, które niebawem ruszą.
@IwanBardzoGrozny a nie wystarczą zyski z lotniska w Radomiu , przecież samoloty po 2 tygodnie w powietrzu czekają aż się zwolni miejsce do lądowania i te miliony pasażerów dziennie przez tyle lat to przecież taka kasa że powinno starczyć na CPK (To jest tak ważne lotnisko że w czasie pandemii nie zmniejszyło ilości odprawianych pasażerów)
@IwanBardzoGrozny Przypuszczalnie CPK zwróci się wcześniej niż Przekop Mierzei Wiślanej, który według eksperta z Uniwersytetu Gdańskiego ma się zwrócić w 3022 ;)
@IwanBardzoGrozny Kiedy te zyski? Za 20, 30 lat? Do tego czasu to te szkoly czy siec energetyczna moze nie dotrwac. Chyba zapomniales, ze do 2035ma byc zrealizowany fit for 55. Nie zrealizujemy tego bez nowoczesnej sieci energetycznej wytrzymujacej podlaczona fotowoltanike na wiekszosci domow. Od 2030 kazdy dom musi byc zeroemisyjny, czytaj MUSI miec fotowoltaike, bo inaczej tego nie osiagniesz. Jak masz zamiar to polaczyc z przestarzala siecia energetyczna?
OdpowiedzKomentuj obrazkiem
Zmodyfikowano
1 raz.
Ostatnia modyfikacja:
11 lutego 2024 o 20:24
@Tamtam10
idąc Twoją logiką to można zaniechać właściwie wszystkich inwestycji , budowy dróg, rozbudowy torów, remontów szkół, a na pewno budowy takich idiotyzmów jak teatry, stadiony czy szpitale.
CPK jest ekonomicznie sensownym, dochodowym biznesem, pozwalającym utrzymać dynamikę wzrostu warszawskiego HUBu lotniczego, na którym zarabia państwo kupę kasy.
Remonty domów, linii energetycznych , przebudowa dróg , czy wymiana rur kanalizacyjnych to są inne projekty i skakanie pomiędzy nimi na zasadzie, że tamten pilniejszy gmatwa dyskusje i nie prowadzi do żadnych sensownych wniosków.
@IwanBardzoGrozny tak, tak projektów jest mnostwo, na kazdy trzeba kasy a my jestesmy krajem z gigantycznym dlugiem pyblicznym, ktory z roku na rok rosnie. Tak jakby nie mamy kasy na wszystko. W Polsce masz mnostwo lotnisk regionalnych, ktore swieca pustkami ale jak wybudujemy CPK to nagle zacznie sie ruch i bedzie panstwo zarabiac kupe kasy.
@IwanBardzoGrozny, to też szybkie linie kolejowe, nowe miejsca pracy itd, ale będą pisać o kompleksach jakby nie było innych argumentów. Podobnie z elektrowniami atomowymi, tylko by niemcy na nas nie narzekali, a to są prawdziwe kompleksu, bo co sąsiad powie...
@Jacek83218
Ale tak działają inwestycje, że wykładasz 10 PLN teraz, żeby co roku dostawać 1 PLN. Już po 10 latach wychodzisz na zero i każdy kolejny rok przynosi Ci zyski. Jeśli nie będziemy inwestować, to nie będzie dochodów, z których będzie można w przyszłości finansować wydatki typu remont szkół czy sieci energetycznych. Wówczas na wszystko będziesz musiał płacić bezpośrednio ze swoich (podwyższonych) podatków.
@adamm_1978
Nie, nie wystarczą. Z Radomia nie polecisz do np. Dubaju ale nie polecą stamtąd nasze wyroby (np. roboty medyczne eksportowane na wszystkie kontynenty). Do głupiej Szwajcarii musiałem ostatnio lecieć przez Frankfurt, bo połączenie przez Warszawę zajmowało 17h (przez Frankfurt 3h). Komunikacyjnie nadal żyjemy w Polsce w XX wieku, i to raczej w połowie, niż pod koniec.
@narynkuswinbezzmian kazde lotnisko jest w stanie obsługiwać loty towarowe nawet bardziej niz pasazerskie, bo do towarow jest potrzeba mniej wyposazenia.
@IwanBardzoGrozny To dlaczego nie wyplacaja ludziom porzadnych pieniedzy za ich utracone nieruchomosci tylko tak cwaniakuja. Jak to ma byc takie zyskowne to powinni im nowe domy ze zlotymi sedasami budowac .
@Tamtam10 fit for 55 to może w cieplejszej Francji albo Hiszpani. Na pewno nie u nas. Przy mocniejszej zimie te wszystkie pompy ciepła będą jechać na węglu aż miło.
Bodajże tylko 17% cargo do i z Polski idzie przez naze lotniska. Reszta jest obsługiwana przez zagraniczne CPK. To są ogromne straty dla Polski. Przy dzisiejszym zglobalizowanym świecie takie lotnisko jest niezbędny w tak dużym kraju jak Polska. Do tego zwolniło by się dużo miejsca po Okęciu pod nowe inwestycje.
Przez 8 ostatnich lat, stworzono 29 funduszy, w które PIS przepompował poza budżetem 290 mld złotych. Tak podała NIK. Można z nich wybudować 5 CPKów. Także chrzanienie o stanie szkól to tylko niemiecka propaganda.
@bartoszewiczkrzysztof same lotnisko to 42 mld. infrastruktura żeby mogłi działać to 67 mld. przebudowa sieci kolejowej i połączenie Wawy z Łodzią 70 mld. a gdzie wykup gruntów ? itd. itd. Zasadnicze pytanie brzmi, czy lotnisko ma szansę na siebie zarobić? Wszystkie porty lotnicze w Polsce w 2022 zarobiły 13,5 mln zł. wg informacji PPL, a to wynik zbliżony do tego sprzed pandemii.
dajcie już spokój z tym CPK, co to za pomysł żeby podbierać naszym niemieckim przyjaciołom dochody? No jak tak można, oni z sercem na dłoni do nas, a my nie tylko chcemy przestać dotować ich gospodarkę, to jeszcze im klientów podebrać. Są lotniska w Niemczech i wystarczy. W sumie to Gdańsk można by też trochę przystopować, co sobie myślą o nas koledzy z Hamburga?
Może cie to zszokuje ale przeciętna polska szkoła i tak wygląda lepiej od przeciętnej amerykańskiej, drogi też mamy ogólnie lepsze i infrastrukturę też.
- parę lat temu jak sobie zwiedzaliśmy dół USA (Tennessese, Floryda, Teksas i Luizjana, reszta po drodze w przelocie) to tam były miejsca gdzie normalnie kończył się asfalt i była droga szutrowa... nawet nie że kompletne zadupie, tylko za dużym miastem. Oświetlenia nie ma, więc nocą nie widać tam nic. Telefony nie działają... Ameryka panie...
- największym problemem USA jest to że jak tam mocniej powieje czy popada, czy przymarznie to oni tam potrafią potem 2 miesiące nie mieć prądu bo słupy mają z 80 lat i się walą...
Także - jasne nadal można narzekać, ale można się cieszyć że w USA mają gorzej. Plus jak zachorujesz to karzą ci płacić tysiace dolarów...
Do tego za budowę CPK odpowiada ktoś inny niż za remonty szkół, dróg (a tu bywa chaos, bo czasami nikt nie wie czyja to droga jest) i infrastruktury. Szkoły powinny remontować gminy, jeśli tego nie robią bo wolą postawić pomnik Jana Pawła II czy 50 rondo, bo 49 to za mało - to do nich z pretensjami.
OdpowiedzKomentuj obrazkiem
Zmodyfikowano
1 raz.
Ostatnia modyfikacja:
12 lutego 2024 o 17:32
CPK TO ZYSKI NIE TYLKO KOSZTY.
FOTOWOLTAIKA TO BZDURY
SZKOŁY, DROGI? JAKOŚ NIE BYŁO CPK I TEŻ NIKT ICH JAK ROZUMIEM NIE WYREMONTOWAŁ.
WIDAĆ, ŻE ZACZĘŁA SIĘ ZA WSZELKĄ CENĘ OBRZYDZENIE LUDZIOM CPK.
PYTANIE CZEMU? CZY ZA BARDZO LUDZIE SIĘ ZJEDNOCZYLI PRZY NIM I WIADOMO TRZEBA ZNÓW ICH PODZIELIĆ BO ŁATWIEJ TAKIMI RZĄDZIĆ. A MOŻE RZECZYWIŚCIE W CZYIMŚ OBCYM INTERESIE JEST BY NIE POWSTAŁO?
@Grzes1981 Na budowie CPK najbardziej zależało tym, którzy doją z tego kasę nie patrząc na rentowność (podobnie jak z przekopem mierzei). Liczę na naprawdę rzetelny audyt, w sprawie opłacalności budowy tego portu.
OdpowiedzKomentuj obrazkiem
Zmodyfikowano
1 raz.
Ostatnia modyfikacja:
12 lutego 2024 o 19:30
Myślę, że jakby zrezygnować z topienia pieniędzy w 800+ ( 69 mld PLN rocznie ) i Ukrainie ( wuj wie ile, ale ostatnio podliczono na 4% PKB więc jakieś 150+ mld ) to za 220 mld PLN mamy CPK lub dwie elektrownie jądrowe. Ja wolę te ostatnie, bo neoluddyści od fotowoltaiki mnie męczą....
@KapitanPajk Ja również jestem za elektrownią atomową. Czysta i bezpieczna energia. A prądu będziemy potrzebowali tylko i włącznie coraz więcej. Cywilizacja. I żadne przepisy UE tego nie zmienią.
@Amper80 elektrownia atomowa nie jest ani czysta ani bezpieczna ani tania. Natomiast przepisy UE mogą to jeszcze pogorszyć bo uran jest przecież paliwem kopalnym więc elektrownia atomowa nie podpada pod OZE.
@KapitanPajk na pewno są większym od nas bo sprawdzili ten problem w praktyce, u nas są tylko sami teoretycy jedni mądrzejsi od drugich - przynajmniej w teorii.
Równie dobrze można powiedzieć, że kasa, która mogła iść na drogi, szkoły i linie energetyczne została roztrwoniona na bezsensowne inwestycje, z których nic nie wyszło np. Ostrołęka), albo których przydatność dla gospodarki jest znikoma (np. przekop przez Mierzeję Wiślaną), kary jakie płacimy za do UE za błędy rządów pisu, mniejsze afery typu wybory Sasina, maseczki, respiratory, willa+ itd., finansowanie przydupasów pisu - Rydzyka, Ordo Iuris, Bąkiewicza itd. O wszelakich programach "+", 13 - tkach i innym rozdawnictwie nie wspominając.
Wbrew pozorom Polska wcale nie jest takim biednym krajem, problemem jest racjonalne gospodarowanie środkami.
CPK to ogromne koszty które nigdy się nie zwrócą. CPK to również wyrok śmierci dla LOTu, którego przy życiu poza państwowymi dotacjami utrzymuje na powierzchni brak poważnej konkurencji na Okęciu. Na CPK LOT zostanie rozszarpany przez tanie linie lotnicze które zaoferują loty dużo tańsze i bardziej dostępne oraz dużych przewoźników którzy z CPK będą realizować loty długodystansowe taniej od politycznego i nieefektywnego LOTu.
@ubooot
finalnie to zawsze chodzi o skomunikowanie ze światem i wygodę pasażera. To czy połączenie będzie realizował LOT czy inna linia ma drugorzędne znaczenie. Bezpośrednie połączenia lotnicze dają zawsze olbrzymi impuls gospodarce
@IwanBardzoGrozny nie ma zapotrzebowania to nie ma lotów. Nie ma żadnych przeciwskazań aby uruchomić takie loty z lotnisk regionalnych lub nawet Warszawa-Radom. Nikt nie uruchamia bo nie ma chętnych.
aby było zapotrzebowanie musisz mieć HUB.
Zebrać ludzi z całej Polski , rynek lokalny Radomia, Wrocławia, czy nawet W-wy nie generuje wystarczającego zapotrzebowania.
Rynek Frankfurtu czy Kopenhagi także nie generuje takiego zapotrzebowania, ale dzięki temu że w Kopenhadze jest Hub podbierają trochę naszych chętnych, trochę czeskich chętnych, trochę litewskich i po z sumowaniu z duńskimi masz już wystarczająco dużo , żeby utworzyć połączenie.
BUDUJ TO CPK, TUSK!
@Jezuita :D dobra przepowiednia :D przynajmniej bardzo realna :)
kolejny pomysł jak tylko wyprać kasę nic więcej bo sam pomysł jak wiele innych pomysłów pisu jest do dupy i to tylko marnowanie pieniędzy podatników ...
@Skar2k19 Plany cpk były za platformy jeszcze przez rządami pisu ( ostanie 8 lat)
@Skar2k19, temu ten głupi pomysł tak mocno negują niemcy, podobnie jak poprawienie szlaku wodnego na odrze i elektrownie atomowe...
@Piotr01
Plany Platformy były dużo skromniejsze. Nie zakładały aż tak dużych inwestycji. Pierwotne plany sięgają PRLu. Te za czasów Tuska zakładały budowę łącznika kolejowego Wrocław Poznań Łódź Warszawa i rozważano lotnisko, ale wtedy też powstał Modlin(2012 rok) i ruch lotniczy nie był tak duży jak obecnie.Nawet Modlin powstawał na raty. To było już kilkanaście lat temu.
@bartolini123
Gdzie oprócz PISowskiej prasy pojawiają się głosy na nie od Niemców ? I kto konkretnie się na ten temat negatywnie wypowiadał ? Bo ewentualna konkurencja dla lotnisk w Niemczech jest pryszczem w porównaniu z ruchem jaki mają Niemcy. Nie słyszałem, żadnych oficjalnych protestów od nich.
Problem z projektami PISowskimi jest taki, że nikt nie zaczął ich nawet realizować i finansować... To, że naprojektowali i nazamawiali rzeczy, nie oznacza, że jesteśmy przy obecnym rozdawnictwie w stanie je utrzymać.
Już zastanawiający jest sam fundusz z którego finansujemy zakup uzbrojenia, który oficjalnie jest poza budżetem kraju i jest do dyspozycji Ministra obrony narodowej.
Obecnie nasz kraj utrzymują zarabiający za granicą. Za kilka lat może skończyć się eldorado.
Zmodyfikowano 4 razy. Ostatnia modyfikacja: 12 lutego 2024 o 17:31
@Skar2k19 @Piotr01 plany CPK były już za Gierka...
@pawel1481 Jesteś kolejną osobą która G...no wie o projekcie PiS się guzdrał, PiS stracił mnóstw czasu Ale, ALE gdy tylko zapadnie decyzja lokalizacyjna,to jeszcze w tym roku zaczna się pracę na budową lotniska, decyzja powinna juz zapaść ale fajnopolak wojewoda mazowiecki jeszcze jej nie wydał a już dawno miał to zrobić zgodnie z obowiązującym prawem.
Budowa lotniska, bedzie kosztować około miliarda złotych rocznie !! polskiego podatnika , ja akurat stawiałbym na 2 miliardy jest to jakiś tam mały procent co kosztuja nas 13-14 emerytury.
Kolej tak czy siak i tak musi być unowocześniana jeżeli chcemy być nowoczesnym państwem
Projekt CPK to jest pomysł na Polskę od wielu dziesięcioleci dotąd nigdy nie zrealizowany a jest to wielka szansa na rozwój kraju,
Problem Polski są politycy i barany które za nimi idą !!! Dla mnie jest ważne jaka gówniana partia to zrobi, czy zapewni rozwój kraju. wkur...ja mnie juz te polityczne wojny. nie zrobimy tego po to pomysł innej partii. to jest złe !!!.
Zmodyfikowano 1 raz. Ostatnia modyfikacja: 12 lutego 2024 o 20:03
@Skar2k19
P...sz głupoty.
Sam pomysł jest dobry, transport lotniczy dynamicznie się rozwija, a przepustowość i możliwości rozwoju innych lotnisk są ograniczone. Okęcia nie da się powiększyć, bo praktycznie ze wszystkich stron jest otoczone zabudową, Modlin z kolei jest otoczony terenami Natura 2000, a Radom ma słabe połączenia komunikacyjne, poza tym wymagał by znacznej rozbudowy. Lotniska w Radomiu i Modlinie są dość małe i spełniają raczej funkcję pomocniczą, a skupienie transportu lotniczego na jednym zamiast 3 lotnisk pozwoli stworzyć porządny hub transportowy, który korzystnie wpłynie na rozwój kraju.
CPK pozwoli na rozwój lotnictwa cargo - obecnie większość towarów transportowanych na jakimś etapie drogą lotniczą, które trafiają finalnie do polski, przeładowuje się na lotniskach niemieckich.
Pewną kontrowersją jest planowana sieć kolejowa - tzw szprychy, ale i tu jest uzasadnienie - nasza sieć kolejowa jest w większości przestarzała i w nie najlepszym stanie technicznym, a wiele nawet dość dużych miast jest pozbawiona dostępu do kolei - te linie kolejowe i tak kiedyś by musiały zostać wyremontowane, odbudowane, czy wybudowane na nowo.
Owszem wszystkie inwestycje związane z CPK to gigantyczne koszty, ale one się zwrócą.
@bartolini123
Bo CPK to konkurencja dla ich lotnisk, żegluga śródlądowa u nas prawie nie istnieje, a u Niemców jest dobrze rozwinięta - więc też kwestia konkurencji, a co do elektrowni atomowych - skoro Niemcy to debile i swoje zamykają, to chcą by reszta europy też była (eko)debilami i pozamykała swoje.
@pawel1481
Modlin miał być rozwiązaniem tymczasowym - miał odciążyć zapchane lotnisko Okęcie i był prostszy do realizacji - same lotnisko już było, brakowało tylko części infrastruktury.
@Skar2k19 Brawo brawo. Pomysł PISu. Od lat 70 jest mówione że trzeba wybudować CPK. Było od tamtego czasu chyba z 15 analiz. Nie sądze Że w latach 70 był PIS.
@pawel1481, choćby w niemieckiej prasie, ale rozumiem że szwabski jest dla ciebie zbyt trudny.
To samo wciskaliście przy przekopie mierzei, nie ma kasy, nie ma planów, a patrz, przekop skończony, a teraz jest wojna o to kto ma zarządzać portem w elblągu, ciekawe czemu?
Utrzymują pracujący za granic? Skąd ty takie brednie bierzesz?
@pawel1481 Pewnie jest tak jak piszesz ( nie znam wcześniejszych założeń i planów bo byłem za młody by się interesować polityką), chodziło mi o to że pomysł nie powstał za ostatnich rządów pisu tylko wcześniej. Jasne jest to że potrzeba rzetelnej debaty i szybkiego podejmowania decyzji.
@jamarkus wiesz że CPK to nie tylko lotnisko? Całkowity koszt projektu pod 300 mld podchodzi.
@pawel1481
F-16 też kupiliśmy na podstawie specjalnej uchwały i spoza budżetu MON - i z tych samych powodów.
@Skar2k19 Jak widać Tusk ma więcej zdrowego rozsądku i na zimno podchodzi do tematu:
''Piekło się rozpętało wtedy, kiedy powiedzieliśmy, że to eksperci podejmą decyzję, czy naprawdę (są słuszne - red.) te kryteria, jakie przyjął PiS, oprócz ambicji, że Kaczyński będzie miał większe lotnisko niż mają Niemcy czy Francuzi. Ja nie mam kompleksu wobec Niemca czy Francuza, więc ja nie muszę każdego dnia udowadniać, że będę miał większe lotnisko''
"50 tysięcy złotych każda polska rodzina musiałaby położyć na stół, żeby CPK powstało". - Wiecie co to jest 50 tysięcy złotych dla przeciętnej polskiej rodziny? - Ja jestem człowiek odpowiedzialny. Jeśli ja mam powiedzieć tak, zrzucamy się, bo przecież my się zrzucamy na to, zrzucamy się na CPK, to ta decyzja musi być przemyślana i nie może mieć kontekstu politycznego czy ambicjonalnego, ona musi być trafiona w dziesiątkę.''
Źródło: https://tvn24.pl/polska/donald-tusk-o-cpk-ta-inwestycja-musi-byc-bardzo-przemyslana-7768052
@Jezuita Przecież mowa jest o zrzutce, a nie wypłacie? Ja budować nie mam zamiaru, więc może za mnie ktoś wyłoży. :-)
@Jezuita a nie np na siec przesyłowa ? elektrownie atomowa ?
W Szwajcarii ludzie w referendum potrafią przegłosować podwyższenie wieku emerytalnego czy podatków. Wyobraź sobie swój glos w referendum, gdzie pytanie brzmi :
"żeby CPK powstało" to koszt 50 tysięcy złotych dla przeciętnej polskiej rodziny. Czy zgadzasz na przeznaczenie tej kwoty na :
a) CPK
b) elektrownie atomowa
c) rozdanie tych pieniędzy obywatelom
Można by dodać jeszcze inne opcje
d) dokończenie przekopu mierzei, żeby wreszcie mogla spełniać założone cele
e) zbudowanie 1 mln Izer itd itd :)
@bartoszewiczkrzysztof
tylko szkoda, że te 50 tys. to jakaś kwota z sufitu.
Lotnisko wraz z potrzebną infrastrukturą to ok. 42 mld zł
w miarę sensowna linia kolejowa W-wa CPK Łódź drugie tyle.
skąd Tusk wziął 600 miliardów ?
oczywiście jak doliczymy przebudowę wszystkich kolei w Polsce to można tyle naliczyć - tylko nikt rozsądny nie twierdzi , że to jest pilne albo niezbędne. Pilne jest lotnisko bo WAW się już przepełniło, oraz kolej do tego lotniska. Sieć szybkich kolei można robić etapami .
@bartoszewiczkrzysztof cpk import kontenerowy/tranzytowy są Polsce potrzebne. Czemu? Żeby nie płacić za przewóz towarów grubej kasy. Nie lubię ani PiSu ani Ko ale rozumiem że jest potrzebne
@IwanBardzoGrozny
No resztę dołożą "prywatni inwestorzy". Tylko obstawiam, że jak to PIS projektował, to na współfinansowanie zgodziły się spółki skarbu państwa... Czyli też my...
@bartoszewiczkrzysztof W jakim celu powielasz kłamstwa ?
@jamarkus O którym wpisie mówisz?
PS: Poproszę od razu o jakieś potwierdzenie powielania kłamstwa, przeproszę oczywiście.
@bartoszewiczkrzysztof
Wiesz ile to jest 50 tyś. rocznie dla rodziny? Powiem Ci: 2x 800+ i to 1500 które obecny rząd planuje. Rok z hakiem.
@KapitanPajk To powiedz tej rodzinie, żeby się tego zrzekła :-)
To nie jest tak, że mówię absolutne nie CPK. Jak już napisałem ''Liczę na naprawdę rzetelny audyt, w sprawie opłacalności budowy tego portu.'' I jeszcze jeden argument na ewentualne tak, to jest to że Sasin czy inny Cieszyński nie będzie tego nadzorował. A szczególnie cieszy mnie fakt, że PiS nie będzie ''pomagał'', przy budowie elektrowni atomowych, które niebawem ruszą.
@IwanBardzoGrozny 300 mld podał ekspert pisu.
CPK to są spore zyski, z których można finansować szkoły i remont przestarzałych sieci energetycznych
@IwanBardzoGrozny a nie wystarczą zyski z lotniska w Radomiu , przecież samoloty po 2 tygodnie w powietrzu czekają aż się zwolni miejsce do lądowania i te miliony pasażerów dziennie przez tyle lat to przecież taka kasa że powinno starczyć na CPK (To jest tak ważne lotnisko że w czasie pandemii nie zmniejszyło ilości odprawianych pasażerów)
@IwanBardzoGrozny
Nam te inwestycje są JUŻ NATYCHMIAST potrzebne a CPK najpierw trzeba zbudować a potem się musi wiele lat zwracać.
@IwanBardzoGrozny Przypuszczalnie CPK zwróci się wcześniej niż Przekop Mierzei Wiślanej, który według eksperta z Uniwersytetu Gdańskiego ma się zwrócić w 3022 ;)
@IwanBardzoGrozny Kiedy te zyski? Za 20, 30 lat? Do tego czasu to te szkoly czy siec energetyczna moze nie dotrwac. Chyba zapomniales, ze do 2035ma byc zrealizowany fit for 55. Nie zrealizujemy tego bez nowoczesnej sieci energetycznej wytrzymujacej podlaczona fotowoltanike na wiekszosci domow. Od 2030 kazdy dom musi byc zeroemisyjny, czytaj MUSI miec fotowoltaike, bo inaczej tego nie osiagniesz. Jak masz zamiar to polaczyc z przestarzala siecia energetyczna?
Zmodyfikowano 1 raz. Ostatnia modyfikacja: 11 lutego 2024 o 20:24
@Tamtam10
idąc Twoją logiką to można zaniechać właściwie wszystkich inwestycji , budowy dróg, rozbudowy torów, remontów szkół, a na pewno budowy takich idiotyzmów jak teatry, stadiony czy szpitale.
CPK jest ekonomicznie sensownym, dochodowym biznesem, pozwalającym utrzymać dynamikę wzrostu warszawskiego HUBu lotniczego, na którym zarabia państwo kupę kasy.
Remonty domów, linii energetycznych , przebudowa dróg , czy wymiana rur kanalizacyjnych to są inne projekty i skakanie pomiędzy nimi na zasadzie, że tamten pilniejszy gmatwa dyskusje i nie prowadzi do żadnych sensownych wniosków.
@IwanBardzoGrozny tak, tak projektów jest mnostwo, na kazdy trzeba kasy a my jestesmy krajem z gigantycznym dlugiem pyblicznym, ktory z roku na rok rosnie. Tak jakby nie mamy kasy na wszystko. W Polsce masz mnostwo lotnisk regionalnych, ktore swieca pustkami ale jak wybudujemy CPK to nagle zacznie sie ruch i bedzie panstwo zarabiac kupe kasy.
@Tamtam10 tak, bo to będzie głównie lotnisko towarowe.
@IwanBardzoGrozny, to też szybkie linie kolejowe, nowe miejsca pracy itd, ale będą pisać o kompleksach jakby nie było innych argumentów. Podobnie z elektrowniami atomowymi, tylko by niemcy na nas nie narzekali, a to są prawdziwe kompleksu, bo co sąsiad powie...
@Jacek83218
Ale tak działają inwestycje, że wykładasz 10 PLN teraz, żeby co roku dostawać 1 PLN. Już po 10 latach wychodzisz na zero i każdy kolejny rok przynosi Ci zyski. Jeśli nie będziemy inwestować, to nie będzie dochodów, z których będzie można w przyszłości finansować wydatki typu remont szkół czy sieci energetycznych. Wówczas na wszystko będziesz musiał płacić bezpośrednio ze swoich (podwyższonych) podatków.
@adamm_1978
Nie, nie wystarczą. Z Radomia nie polecisz do np. Dubaju ale nie polecą stamtąd nasze wyroby (np. roboty medyczne eksportowane na wszystkie kontynenty). Do głupiej Szwajcarii musiałem ostatnio lecieć przez Frankfurt, bo połączenie przez Warszawę zajmowało 17h (przez Frankfurt 3h). Komunikacyjnie nadal żyjemy w Polsce w XX wieku, i to raczej w połowie, niż pod koniec.
@narynkuswinbezzmian kazde lotnisko jest w stanie obsługiwać loty towarowe nawet bardziej niz pasazerskie, bo do towarow jest potrzeba mniej wyposazenia.
@Tamtam10 ale wiesz, że najbardziej opłacalne jest przewożenie towarów i pasażerów jednocześnie i takie są obecnie tendencje na świecie?
@IwanBardzoGrozny To dlaczego nie wyplacaja ludziom porzadnych pieniedzy za ich utracone nieruchomosci tylko tak cwaniakuja. Jak to ma byc takie zyskowne to powinni im nowe domy ze zlotymi sedasami budowac .
@sliko jedno i drugie się zwróci. Tysiąc lat po tym jak juz się dawno w proch rozsypie.
@Tamtam10 fit for 55 to może w cieplejszej Francji albo Hiszpani. Na pewno nie u nas. Przy mocniejszej zimie te wszystkie pompy ciepła będą jechać na węglu aż miło.
Bodajże tylko 17% cargo do i z Polski idzie przez naze lotniska. Reszta jest obsługiwana przez zagraniczne CPK. To są ogromne straty dla Polski. Przy dzisiejszym zglobalizowanym świecie takie lotnisko jest niezbędny w tak dużym kraju jak Polska. Do tego zwolniło by się dużo miejsca po Okęciu pod nowe inwestycje.
@IwanBardzoGrozny zyski porównywalne z tymi z lotniska Warszawa-Radom?
Skoro priorytetem jest tabletka po i pomaganie Ukrainie CPK nie może mieć najwyższego priorytetu :)
Przez 8 ostatnich lat, stworzono 29 funduszy, w które PIS przepompował poza budżetem 290 mld złotych. Tak podała NIK. Można z nich wybudować 5 CPKów. Także chrzanienie o stanie szkól to tylko niemiecka propaganda.
CPK a ile już zrobione. a ile już wydali zobaczyć kto ma działki i dlaczego i za ile.
Na ostatnim zdjęciu jest słup telekomunikacyjny a nie energetyczny.
@bartoszewiczkrzysztof same lotnisko to 42 mld. infrastruktura żeby mogłi działać to 67 mld. przebudowa sieci kolejowej i połączenie Wawy z Łodzią 70 mld. a gdzie wykup gruntów ? itd. itd. Zasadnicze pytanie brzmi, czy lotnisko ma szansę na siebie zarobić? Wszystkie porty lotnicze w Polsce w 2022 zarobiły 13,5 mln zł. wg informacji PPL, a to wynik zbliżony do tego sprzed pandemii.
dajcie już spokój z tym CPK, co to za pomysł żeby podbierać naszym niemieckim przyjaciołom dochody? No jak tak można, oni z sercem na dłoni do nas, a my nie tylko chcemy przestać dotować ich gospodarkę, to jeszcze im klientów podebrać. Są lotniska w Niemczech i wystarczy. W sumie to Gdańsk można by też trochę przystopować, co sobie myślą o nas koledzy z Hamburga?
Może cie to zszokuje ale przeciętna polska szkoła i tak wygląda lepiej od przeciętnej amerykańskiej, drogi też mamy ogólnie lepsze i infrastrukturę też.
- parę lat temu jak sobie zwiedzaliśmy dół USA (Tennessese, Floryda, Teksas i Luizjana, reszta po drodze w przelocie) to tam były miejsca gdzie normalnie kończył się asfalt i była droga szutrowa... nawet nie że kompletne zadupie, tylko za dużym miastem. Oświetlenia nie ma, więc nocą nie widać tam nic. Telefony nie działają... Ameryka panie...
- największym problemem USA jest to że jak tam mocniej powieje czy popada, czy przymarznie to oni tam potrafią potem 2 miesiące nie mieć prądu bo słupy mają z 80 lat i się walą...
Także - jasne nadal można narzekać, ale można się cieszyć że w USA mają gorzej. Plus jak zachorujesz to karzą ci płacić tysiace dolarów...
Do tego za budowę CPK odpowiada ktoś inny niż za remonty szkół, dróg (a tu bywa chaos, bo czasami nikt nie wie czyja to droga jest) i infrastruktury. Szkoły powinny remontować gminy, jeśli tego nie robią bo wolą postawić pomnik Jana Pawła II czy 50 rondo, bo 49 to za mało - to do nich z pretensjami.
Zmodyfikowano 1 raz. Ostatnia modyfikacja: 12 lutego 2024 o 17:32
I znów ta retoryka albo.. albo...
CPK TO ZYSKI NIE TYLKO KOSZTY.
FOTOWOLTAIKA TO BZDURY
SZKOŁY, DROGI? JAKOŚ NIE BYŁO CPK I TEŻ NIKT ICH JAK ROZUMIEM NIE WYREMONTOWAŁ.
WIDAĆ, ŻE ZACZĘŁA SIĘ ZA WSZELKĄ CENĘ OBRZYDZENIE LUDZIOM CPK.
PYTANIE CZEMU? CZY ZA BARDZO LUDZIE SIĘ ZJEDNOCZYLI PRZY NIM I WIADOMO TRZEBA ZNÓW ICH PODZIELIĆ BO ŁATWIEJ TAKIMI RZĄDZIĆ. A MOŻE RZECZYWIŚCIE W CZYIMŚ OBCYM INTERESIE JEST BY NIE POWSTAŁO?
@Grzes1981 Na budowie CPK najbardziej zależało tym, którzy doją z tego kasę nie patrząc na rentowność (podobnie jak z przekopem mierzei). Liczę na naprawdę rzetelny audyt, w sprawie opłacalności budowy tego portu.
Zmodyfikowano 1 raz. Ostatnia modyfikacja: 12 lutego 2024 o 19:30
Szanowny autorze. Na ostatnim zdjęciu po prawej stronie jest stara linia telekomunikacyjna a nie energetyczna.
jeżeli Niemcy czegoś zabraniają Polsce, tzn że do jest dobre dla Polski dla Niemców już nie
Myślę, że jakby zrezygnować z topienia pieniędzy w 800+ ( 69 mld PLN rocznie ) i Ukrainie ( wuj wie ile, ale ostatnio podliczono na 4% PKB więc jakieś 150+ mld ) to za 220 mld PLN mamy CPK lub dwie elektrownie jądrowe. Ja wolę te ostatnie, bo neoluddyści od fotowoltaiki mnie męczą....
@KapitanPajk Ja również jestem za elektrownią atomową. Czysta i bezpieczna energia. A prądu będziemy potrzebowali tylko i włącznie coraz więcej. Cywilizacja. I żadne przepisy UE tego nie zmienią.
@Amper80 elektrownia atomowa nie jest ani czysta ani bezpieczna ani tania. Natomiast przepisy UE mogą to jeszcze pogorszyć bo uran jest przecież paliwem kopalnym więc elektrownia atomowa nie podpada pod OZE.
@ubooot
Jest o rzędy wielkości czystsza i bezpieczniejsza niż cokolwiek innego.
@KapitanPajk opowiedz te bajki Niemcom, którzy nie wiedzą gdzie składować odpady z tych elektrowni.
@ubooot
To niech się dowiedzą, jak świat to robi. Serio, Niemcy nie są w temacie żadnym autorytetem.
@KapitanPajk na pewno są większym od nas bo sprawdzili ten problem w praktyce, u nas są tylko sami teoretycy jedni mądrzejsi od drugich - przynajmniej w teorii.
@ubooot
Jest jeszcze reszta cywilizowanego świata. A Ty nadal bredzisz.
Równie dobrze można powiedzieć, że kasa, która mogła iść na drogi, szkoły i linie energetyczne została roztrwoniona na bezsensowne inwestycje, z których nic nie wyszło np. Ostrołęka), albo których przydatność dla gospodarki jest znikoma (np. przekop przez Mierzeję Wiślaną), kary jakie płacimy za do UE za błędy rządów pisu, mniejsze afery typu wybory Sasina, maseczki, respiratory, willa+ itd., finansowanie przydupasów pisu - Rydzyka, Ordo Iuris, Bąkiewicza itd. O wszelakich programach "+", 13 - tkach i innym rozdawnictwie nie wspominając.
Wbrew pozorom Polska wcale nie jest takim biednym krajem, problemem jest racjonalne gospodarowanie środkami.
Każdy widzi to, co chce zobaczyć.
CPK to ogromne koszty które nigdy się nie zwrócą. CPK to również wyrok śmierci dla LOTu, którego przy życiu poza państwowymi dotacjami utrzymuje na powierzchni brak poważnej konkurencji na Okęciu. Na CPK LOT zostanie rozszarpany przez tanie linie lotnicze które zaoferują loty dużo tańsze i bardziej dostępne oraz dużych przewoźników którzy z CPK będą realizować loty długodystansowe taniej od politycznego i nieefektywnego LOTu.
@ubooot
finalnie to zawsze chodzi o skomunikowanie ze światem i wygodę pasażera. To czy połączenie będzie realizował LOT czy inna linia ma drugorzędne znaczenie. Bezpośrednie połączenia lotnicze dają zawsze olbrzymi impuls gospodarce
@IwanBardzoGrozny To my nie jesteśmy obecnie skomunikowani? Brakuje ci połączeń lotniczych?
@ubooot
biznesowo nie jesteśmy. Na wakacje w Europie wystarczy. Biznesowo przez HUBy we Frankfurcie, Wiedniu, Kopenhadze.
Wakacyjnie do Azji przesiadki głównie w Turcji lub AUH
Afryka , Ameryka Płd, i także północna w ogóle kwiczy
@IwanBardzoGrozny nie ma zapotrzebowania to nie ma lotów. Nie ma żadnych przeciwskazań aby uruchomić takie loty z lotnisk regionalnych lub nawet Warszawa-Radom. Nikt nie uruchamia bo nie ma chętnych.
@ubooot
aby było zapotrzebowanie musisz mieć HUB.
Zebrać ludzi z całej Polski , rynek lokalny Radomia, Wrocławia, czy nawet W-wy nie generuje wystarczającego zapotrzebowania.
Rynek Frankfurtu czy Kopenhagi także nie generuje takiego zapotrzebowania, ale dzięki temu że w Kopenhadze jest Hub podbierają trochę naszych chętnych, trochę czeskich chętnych, trochę litewskich i po z sumowaniu z duńskimi masz już wystarczająco dużo , żeby utworzyć połączenie.
@IwanBardzoGrozny połączenia przez huby to przeszłość, teraz realizuje się loty p2p - wystarczy spojrzeć na sprzedaż samolotów wąskokadłubowych