Demotywatory.pl

Pokaż panel
Szukaj
+
458 479
-

Komentarze ⬇⬇


Komentarze


Dodaj nowy komentarz Zamknij Dodaj obrazek
avatar predi888
+13 / 17

A gdzie Krupp, Steyr, Henshel, Maybach ?

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
V viper_
+1 / 3

A CO W TYM DZIWNEGO?

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
P Paszkwilant
+11 / 15

Można by jeszcze wymieniać: Junkers, Bayer czyli IG Farben, Thyssen, dziś ThyssenKrupp, Carl Zeiss... Wszystkie te firmy wspierały niemiecką armię i korzystały na ekspansji. Gdyby nie wspierały, byłoby to dziwne.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
avatar ~Dziadygadrwa
-1 / 1

@Paszkwilant i oczywiście komory gazowe z kotłami Buderus

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
S sceptyk00
+5 / 9

teraz te niemieckie marki w łapach karczystych sebów to prawdziwe maszyny śmierci

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
H Hakade
+21 / 27

A kto miał być? Czeska Skoda? Czy może Rollce Royce ?

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
M Max200012
+4 / 10

Rollce Royce produkował silniki do czołgów

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
avatar NTFS
+3 / 3

@Hakade No Skoda też produkowała dla Rzeszy

Odpowiedz Komentuj obrazkiem

Zmodyfikowano 1 raz. Ostatnia modyfikacja: 15 kwietnia 2018 o 12:56

avatar ~5u745u5r
0 / 0

@Hakade Oczywiście że polski polonez powinien zbroić niemiecki przemysł zbrojeniowy a nie jakieś niemieckie firmy.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
avatar Buka1976
+1 / 1

W odróżnieniu od Tygrysów Polonez odpalałby i jeździł pod Stalingradem w zimie 1941.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
avatar GunMeat
+11 / 13

No i co z tego? Wymień teraz rosyjskie zakłady zbrojeniowe.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
A Aliens_Hicks1
-3 / 3

@GunMeat A to z tego że wspierali zbrodniarza Hitlera i jego bandę świrów zamiast się zbuntować.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
D daclaw
+1 / 1

@Aliens_Hicks1 A jakby Bumar nadal produkował czołgi, to powinien był się zbuntować, gdy nastał 3-wybuchy-Antek? Przecież mówią, że to świr.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
avatar rafik54321
+9 / 9

Praktycznie każdą fabrykę pojazdów można łatwo przerobić na fabrykę czołgów czy sprzętu wojskowego. Park maszyn jest niemal taki sam (o ile nie taki sam - zależy co się produkowało).
Dlatego te firmy tak działały i dziś też by mogły tak działać (choć globalizacja mogłaby utrudnić to zadanie). Dajmy na to że taki mercedes ma fabrykę w Chinach i nagle wybucha wojna. Kto zabroniłby Chińczykom przejąć fabrykę i nakazać pracownikom klepać czołgi? Nie byłoby takiej opcji...

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
S sancz79
-2 / 2

@rafik54321 "Praktycznie każdą fabrykę pojazdów można łatwo przerobić na fabrykę czołgów"+chyba żartujesz.... "Twoją" fabrykę Mercedesa produkuje lekkie nieopancerzone pojazdy wyposażone w luksusowe wyposarzenie. Jak to ma się do fabryki gdzie trzeba produkować wielotonowe ,opancerzone pojazdy. Hala nie dzień dobry powinna min.50tonową suwnicę, wszytsko jest inne od materiału wykonania ,silniki po wyposażenie.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
avatar rafik54321
-1 / 1

@sancz79 hmm, a czy mercedes nie produkuje również ciągników siodłowych? Im już znacznie bliżej do czołgu. Czy od razu konieczna jest tak potężna suwnica? Tak, jeśli mówimy o taśmowej i szybkiej produkcji.
Ale np u siebie ostatnio wymieniałem tuleję zawieszenia w aucie. Teoretycznie jest do tego potrzebny podnośnik. Ale ze znajomym daliśmy radę bez niego. Jak? Na lewarku. Zeszło spoooro dłużej, ale się da.
W czołgu najwięcej waży pancerz. Ale jego można montować już na zbudowanej ramie czołgu, który by stał na własnych gąsienicach. A bez pancerza i wieży czołg będzie ważyć +- tyle co ciągnik siodłowy.

Materiał? Hmm, czasem w pojazdach luksusowych jest nawet lepszy materiał niż w fabryce czołgów XD. Przykładowo niektóre sportowe fury klepie się z tytanu, który jest X razy mocniejszy niż stal.

Masz bardzo wąskie myślenie. Wg ciebie fabryki aut nie dałoby się przerobić na fabrykę motocykli. Oczywiście że się da. Oczywiście będzie taka fabryka klepać pojazdy wolniej niż fabryka wyspecjalizowana pod kątem konkretnego typu pojazdu, ale jest to jak najbardziej wykonalne.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
S sancz79
-2 / 2

@rafik54321 .Jasne a fabrykę motocykli na fabrykę parowozów .W sumie parowóz bez kotla ,kabiny maszynerii tez może ważyć tyle co motocykl. Powalające. W sumie to lewarkiem i zestawem kluczy można montować czołgi w garażu .
"Czy od razu konieczna jest tak potężna suwnica? "-to pytanie retoryczne? A jak np założysz wieże na podwozie czy kilutset kilogramowe komponenty
https://www.24gliwice.pl/wiadomosci/wp-content/uploads/2014/12/bumar-wzt3-13_luty_2012_167-510x287.jpg "-powiedz tym Panom że marnują zasoby i żeby podnosili sobie na lewarku. Wg ciebie można to zrobic w lokalnym warsztacie
"Przykładowo niektóre sportowe fury klepie się z tytanu, który jest X razy mocniejszy niż stal".Przecież czołgi nie są samochodami sportowymi. Mają inne cele ,służą do czegoś innego ,maja inną konstrukcję. Samochód sportowy nie musi miec pancerza ..Jak to można porównywać

Odpowiedz Komentuj obrazkiem

Zmodyfikowano 1 raz. Ostatnia modyfikacja: 16 kwietnia 2018 o 12:08

avatar rafik54321
-1 / 1

@sancz79 pkt 1 napisałem "praktycznie" a nie "zawsze i każdą". Po drugie napisałem "przerobić" a nie odpalić jako...
Myślisz że tokarka do wykonywania wałków silnika samochodowego różni się czymś od tokarki do czołgów? ABSOLUTNIE NIE!
To że niektórych maszyn faktycznie może brakować, ok - faktycznie może brakować, ale nie są to problemy nie do obejścia.
W fabryce masz choćby różnego rodzaju spawarki, tokarki, frezarki itp. Jest możliwe że taka fabryka dałaby radę sobie nawet wyprodukować odpowiednią suwnicę.

"A jak np założysz wieże na podwozie czy kilutset kilogramowe komponenty" - przeczytaj pytanie jeszcze raz. "Czy od razu konieczna jest tak POTĘŻNA suwnica?" - bo suwnica na mniejsze wagi jest w fabryce aut. Zresztą - temat suwnicy został opisany akapit wyżej jak żeś taki uparty...

Nie rozumiesz i totalnie przeinaczasz fakty.
Budowanie pojazdu bez wyspecjalizowanych maszyn (używając tylko maszyn uniwersalnego przeznaczenia) nie powoduje marnowania zasobów (poza czasem). Ponieważ to jedynie wydłuża proces produkcyjny.
Przykładowo, czy do wymiany tulei zawieszenia jest absolutnie niezbędna prasa hydrauliczna? Teoretycznie tak. Ponieważ wyciśnięcie starej wymaga przyłożenia dużej siły (nawet 20t). W praktyce da się to obejść. Wystarczy wyciąć gumę z tulei (lub wypalić - nie polecam ze względów ekologicznych), potem przełożyć brzeszczot i przeciąć zewnętrzną tuleję uważając aby nie przeciąć wahacza. Da się? Da. Ale zamiast to załatwić w 5min, musisz się bawić godzinę. I o TYM, dokładnie mówię. Całej kompletnej wieży też nie musisz montować na raz. Możesz pojedynczymi elementami ważącymi po np tonę. Jest to po prostu wykonalne.

"Przecież czołgi nie są samochodami sportowymi. Mają inne cele ,służą do czegoś innego ,maja inną konstrukcję. Samochód sportowy nie musi miec pancerza ..Jak to można porównywać" - przywaliłeś o jakości materiałów to dostałeś kontrargument.

Myślałeś że co, rozmowa pomiędzy dyrektorem zakładu (DZ) oraz generałem (G) by wyglądała tak?
G - macie zaprzestać produkcji aut! My potrzebować czołgóf na frunt!
DZ - tak, jest panie generale, jutro oddamy do pańskiej dyspozycji 20 nowiutkich czołgów!
G - bardzo dobrze, towarzyszu dyrektorze! Z tym że 10 ma być już dziś wieczurem!

Jesteś niepoważny. Prawdą jest że fabryka aut, nie nadaje się tak od razu, z partyzanta do klepania innych pojazdów. Mało tego - nie nadaje się nawet do produkcji innego modelu auta XD .
Wymagana by była zmiana linii montażowej. Wyprodukowanie części, a przede wszystkim - zaprojektowanie czołgu.
Myślę że potrzeba by nawet kilku miesięcy aby dostosować fabrykę aut pod produkcję czołgów. Choć może potrzeba by mniej czasu. To już problem czysto inżynieryjny.

Motoryzacja to taka branża gdzie automatyzacja, wyspecjalizowane maszyny są stosowane tylko do zwiększenia wydajności produkcji, zwiększenia powtarzalności produkcji i zwiększenia opłacalności produkcji. Ale bynajmniej nie jest to zabieg bezwzględnie konieczny.
Istnieją małe firmy motoryzacyjne które robią auta na zamówienie. Jak myślisz, czy oni dysponują linią montażową długą na kilometr? XD . Nie.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
S sancz79
-1 / 3

@rafik54321 Jesteś nie konsekwentny.Trzy twoje cytaty "Praktycznie każdą fabrykę pojazdów można łatwo przerobić na fabrykę czołgów czy sprzętu wojskowego" oraz "Prawdą jest że fabryka aut, nie nadaje się tak od razu, z partyzanta do klepania innych pojazdów""Myślę że potrzeba by nawet kilku miesięcy aby dostosować fabrykę aut pod produkcję czołgów". To jak to w koncu jest?.łatwo i szybko można przerobić fabrykę czy wymaga to czasu?
Prawda jest taka że przedstawienie produkcji z aut na czołgi wymagało by przebudowy fabryki oraz nowej linii technologicznej z nowymi urządzeniami.
Przykładowo masz halę w której montujesz sportowe samochody. Obciążenie chodzby na posadzkę jest całkowicie inne niż w fabryce w której będą stały 50tonowe pojazdy. W niekażdej hali założysz ciężką suwnicę. Istotne jest aby słupy hali mogły przenieść obciązenia z tej suwnicy.No i reszta konstrukcji mogła przenisci obciążenia od pracy suwnicy Do tego jest mnóstwo innych technologicznych problemów do rozwiązania (od wielkości bram po inny materiał wykorzytswany w produkcji).

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
avatar rafik54321
-1 / 1

@sancz79 Widzę że masz problemy z logicznym myśleniem. Fakt że coś jest czasochłonne, nie musi oznaczać że jest trudne. Z faktu że fabryka aut nie jest "na pstryk" przystosowana do produkcji czołgów to fakt i potrzeba czasu aby rozpocząć produkcję. Samo zaprojektowanie czołgu może trwać kilka miesięcy. Wygodnie to pominąłeś...
Nie dokładaj słów od siebie - nie napisałem że można to zrobić szybko. To już twój domysł.

Temat suwnicy w nawet drewnianej szopie...
http://fotoforum.gazeta.pl/photo/5/xc/wd/tmln/27mNkEz6EpFpkU79gB.jpg
Jest to mniejsza suwnica kolejowa. Jak widzisz, nie jest to ani skomplikowane, ani nie obciąża konstrukcji budynku. Postawienie 2 szyn wzdłóż hali to też nie jest wybitnie czasochłonna czy trudna operacja (tym bardziej że nie trzeba tego stawiać 5km, a tylko np 50m.
Czołg nie jest wiele szerszy od ciągnika siodłowego, więc najpewniej zmieściłby się w bramie. Za to jest znacznie niższy, a długość jest tutaj nieistotna.

Co do materiałów. Niech ci będzie. Ale i tak bez materiałów nie możesz produkować nawet rowerów. Więc argument ciągnięty na siłę.
Pamiętaj że produkcja pojazdów dla wojska nie jest obarczona chomątem ekonomicznym. Tu pojazd ma być prosty, trwały, bezawaryjny, łatwo naprawialny. Nie trzeba się silić na "wygibasy". Zobacz sobie jak sławny "tygrys" został zjedzony przez ruskie czołgi. Bo tygrys był przekombinowany.
Wytrzymałość posadzki. Popatrz też na powietrznię na jakiej stoi auto, a na jakiej czołg. Zobacz sobie że gąsienica jest długa i szeroka. Fakt że czołg waży 50t, ale auto osobowe waży 2t, z tym że jego powierzchnia styku z nawierzchnią to powierzchnia kartki A4. Jak myślisz? Gąsienice będą miały powierzchnię styku z halą większą niż 25 kartek A4? Z całą pewnością...

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
S sancz79
-1 / 3

@rafik54321 brak słów ."Fakt że coś jest czasochłonne, nie musi oznaczać że jest trudne"a napisałem tak?
Przebudowę i zmianę montażu na całkowicie inną rzecz jest skomplikowane i dość trudne.
"Samo zaprojektowanie czołgu może trwać kilka miesięcy"-raczej lat. Polska modernizuje czołgi z lat 80 , zaprojektowanie całkowicie nowego czołgu i wdrożenie go do produkcji przerasta możliwości polskiego przemysłu zbrojeniowego.
"Nie dokładaj słów od siebie - nie napisałem że można to zrobić szybko. To już twój domysł " Twój cytat-"Dajmy na to że taki mercedes ma fabrykę w Chinach i nagle wybucha wojna. Kto zabroniłby Chińczykom przejąć fabrykę i nakazać pracownikom klepać czołgi?". To co napisałeś sugeruje wprost że po NAGŁYM przejęciu fabryki "klepali by tam czołgi" bez zmian technologi ,maszynerii itd.
"Jest to mniejsza suwnica kolejowa. Jak widzisz, nie jest to ani skomplikowane"-potraktuje to jako żart. Taka suwnica jak na zdjęciu była by w fabryce czołgów raczej mało przydatna. Mówimy o suwnicy 20-50 tonowych. W Gliwicach masz Bumar ,jak myślisz mają tam szopowe suwnice?
"Postawienie 2 szyn wzdłóż hali to też nie jest wybitnie czasochłonna czy trudna operacja"-taka suwica stważała by stałe zagrożenie dla osługi. Dlatego robi się na słupach krótkie wsporniki aby suwnica swobodnie mogła sie poruszać wzdłuż hali a nie wciągała ludzi i urządzenia.
"Zobacz sobie jak sławny "tygrys" został zjedzony przez ruskie czołg"-To nie tygrys był przekombinowany tylko ruscy robili w gigantycznej ilosci czołgi.Wbrew pozorom T34 nie był ekonomicznym wariantem (http://okruchyhistorii.blogspot.com/2015/06/t-34-najlepszy-czog-ii-wojny-swiatowej.html)
"Popatrz też na powietrznię na jakiej stoi auto, a na jakiej czołg".Ciekawe co by się stało z drogą gdyby przejechał po niej 50tonowy czołg. Porównywanie lekkiego auta z gumowanymi oponami z czołgiem o masie 46ton ze stalowmi gąsenicmi jest raczej nieporozumieniem.
Zeby ni było po próżnicy przebudowa zakładu przemysłowego wraz ze zmianą technolologi i całego profilu produkcji zawsze jest skomplikowanym zadaniem . Możesz mi wierzyć na słowo .Uczestniczyłem w modernizacjach zakładów przemysłowych.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
avatar rafik54321
-1 / 1

@sancz79 tak. Dostawienie JEDNEJ istotnej zmiany to skomplikowane i dość trudne... Tam gdzie ty widzisz trudność, ja widzę problem oraz jego rozwiązanie w logiczny sposób.

"raczej lat. Polska modernizuje czołgi z lat 80 , zaprojektowanie całkowicie nowego czołgu i wdrożenie go do produkcji przerasta możliwości polskiego przemysłu zbrojeniowego. " - projekt Manhatan. Całkowicie po omacku, w czasie wojny w kilka lat wynaleziono bombę atomową. Nie mając absolutnie żadnego wyznaczonego kierunku badań.
Ile lat trwała II WŚ? 6 lat. Czyli kilka. Ile generacji czołgów udało się nazistom zaprojektować w tym czasie? Bodajże 4 generacje Panzer oraz 2 tygrys. To nie jest kwestia czasu. To jest kwestia możliwości oraz nacisku państwa. Jak są pieniądze, to zamiast zastanawiać się miesiącami jaki będzie efekt projektu, po prostu klepie się prototyp, tłucze się go na poligonie, sprawdza co padło i poprawia.

Nie potrafisz pojąć skrótu myśleniowego, zaczyna ci brakować argumentów więc czepiasz się słówek. To może dokładniej jak dla kogoś nieobytego w logice.
Kto zabroniłby przejąć Chińczykom fabrykę, nakazać jej przystosowanie na biegu pod produkcję czołgów (a Chińczycy mogliby dać gotowe plany stosowanych w ich armii czołgów).

Sam jesteś zabawny. Wyciągnąłem pierwszą lepszą suwnicę z brzegu. Dla ciebie to wszystko jest żartem, bo nie pasuje do twojej ideologii. No ale... Znalazł się fachowiec który jak widzę nie ma pojęcia o mechanice...

Yyy, czołgi jeżdżą po drogach publicznych. Mało tego - są dopuszczone do ruchu. Kolejny fajny przykład. TIR. Spokojnie sobie waży te 20-30t. Drogi są w stanie wytrzymać taki ciężar. Powierzchnia styku jest proporcjonalna z czołgiem.

"Możesz mi wierzyć na słowo .Uczestniczyłem w modernizacjach zakładów przemysłowych." - a ja rozbierałem i składałem auta bez specjalistycznego zaplecza technicznego, które teoretycznie jest wymagane, więc wiem co się da, jeśli się tylko chce...

Koniec tematu.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
S sancz79
-3 / 3

@rafik54321 "Całkowicie po omacku, w czasie wojny w kilka lat wynaleziono bombę atomową"- z paroma noblistami w składzie ,gigantycznym nakładem. Porównywanie możliwości USA do Polski....
"Ile generacji czołgów udało się nazistom zaprojektować w tym czasie? Bodajże 4 generacje Panzer oraz 2 tygrys"-.Przecież PzKpfw I,PzKpfw Ii,PzKpfw III,PzKpfw IV były opracowane przed wojną. Projektowanie PzKpfw V i PzKpfw IV (Panter i Tygrysów)trwały dwa lata w sytuacji gdy te czołgi miały być na cito.
"zaczyna ci brakować argumentów więc czepiasz się słówek"-bo te słówka cos znaczą.Dla ciebie produkcja czołgów jest łatwa.wystarczy przejąć dowolną fabrykę i już masz możesz "klepać" czołgi. No bzdura.
"Kto zabroniłby przejąć Chińczykom fabrykę, nakazać jej przystosowanie na biegu pod produkcję czołgów"-Pojawiło się nowe słowo "PRZYSTOSOWANIE". Bo wg pierwszego postu było łatwe przejęcie i klepanie czołgów .
"Sam jesteś zabawny. Wyciągnąłem pierwszą lepszą suwnicę z brzegu. Dla ciebie to wszystko jest żartem, bo nie pasuje do twojej ideologii"-to w sumie podsumowuje ciebie. Wyciagasz pierwszą suwnice z brzegu i wg ciebie będzie się nadawała do fabryki ciężkiego sprzętu.
". Mało tego - są dopuszczone do ruchu. Kolejny fajny przykład. TIR. Spokojnie sobie waży te 20-30t. Drogi są w stanie wytrzymać taki ciężar. Powierzchnia styku jest proporcjonalna z czołgiem" Bo drogi są projektowane na obciążenia tego typu.Posadzka w dowolnej hali nie .
"a ja rozbierałem i składałem auta bez specjalistycznego zaplecza technicznego, które teoretycznie jest wymagane, więc wiem co się da, jeśli się tylko chce.." porównujesz "składanie" (SIC) samochodu do produkcji czołgu?. Bo poskręcałeś gotowe już elementy? A wyprodukowałeś w swoim zakładzie potrzebne rzeczy czy też je gotowe zakupiłeś.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
B barteqssss
0 / 10

Kupując produkty tych marek wspierasz Czwartą Rzeszę, trzeba kupować alianckie pojazdy.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem

Zmodyfikowano 1 raz. Ostatnia modyfikacja: 13 kwietnia 2018 o 9:52

avatar ~zorronict
0 / 2

@barteqssss - czyli brytyjskie szroty :)

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
B barteqssss
0 / 0

@~zorronict wszystko poza niemieckimi tdi, które muszą kopcić i są najgorszymi szrotami.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
J jaKlaudiusz
0 / 0

Mercedes produkował też piękne osobowe samochody... wciąz podoba mi się Mercedes 540k... Śliczny był...

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
K Kowallosu235
0 / 4

Wszystkie SZKOPY dorobiły się na wojnie.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
avatar ~asd44
+1 / 1

@Kowallosu235 dorobili się, zwłaszcza jak im Anglicy z Amerykanami urządzali naloty dywanowe i równali fabryki z ziemią.
Po wojnie Niemcy były ruiną, a nie się dorobili. Dopiero dzięki pomocy USA, odbudowali zniszczone zakłady i wznowili produkcję. USA też nie robiło tego bezinteresownie. RFN musiał mieć silną gospodarkę by utrzymać armię mogącą wytrzymać pierwsze uderzenie Układu Warszawskiego.
Były to i oficjalne dotacje dla państwa i "prywatne" umowy miedzy firmami z USA i Niemiec, do których rząd USA odpowiedni "zachęcał". Na przykład WV już w 1946r. ruszył ze sprzedażą swoich samochodów w USA, dostając ulgi podatkowe.
Podobne wsparcie od USA otrzymały też Korea Płd. i Japonia, blokujące komunistów od strony Pacyfiku.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
avatar survive
0 / 0

@asd44, a tym czasem w "zwycięskim" nadwiślańskim kraju wujcio Stalin dał w prezencie trochę gruzu z USA na pałac kultury w stolicy, wytrzebił pozostałości po IIRP i wywoził surowce i najważniejsze produkty do Rosji. Co prawda o NRD, fakt, ruskie też dbali.
Nie warto było walczyć za wartości których na świecie nie ma.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
avatar kraken11
+4 / 6

No dziwne, żeby sprzętu wosjkowego Niemcom dostarczali Alianci...

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
A Aliens_Hicks1
0 / 0

@kraken11 Jakby wszyscy przemysłowcy w geście solidarności anty-wojennej pokazali fucka Hitlerowi, to wyruszyłby on na wojnę na hulajnodze.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
avatar Nagano
+4 / 6

Miały się w czasie wojny przerzucić na produkcję luksusowych aut? Dostosowali się do potrzeb państwa, inaczej zakłady by upadły...

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
avatar Wandejczyk
0 / 4

Ale pewnie zaraz wykażą, że to polski kapitał. Polscy inwestorzy blablabla. Więc oddawać wszystkie polskie kamienice.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
F filarm
-3 / 3

a amerykanski ibm dostarczal maszyny liczace do obozow...te numerki to nadawala maszyna ibm taki powiedzmy wczesny komputer...

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
R rdaneel
+1 / 1

I pewnie coś z tego wynika?

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
avatar ~Fermvet
+1 / 1

A co miały te firmy robić, wspierać polską partyzantkę/bandyterkę? Litości.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
avatar ~vyukfkyuf
-1 / 1

i nadal istnieją i ich nikt nie rozliczył za to ...

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
avatar ~mecekbomba
+1 / 1

vw i audi wtedy nie istniały. Opel należał już do GM.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
avatar sebastos
0 / 0

No, a Henry Ford finansował NSDAP :(

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
D dncx
0 / 0

@sebastos Co lepsze Amerykanie do 1941 roku, do ataku na Pearl Harbour, nie brały udziału w IIWŚ, na co naciskały środowiska biznesowe i polityczne w USA. Dopiero jak Japończycy kopnęli ich w tyłek, w USA się zbulwersowali. Do tego czasu za całą pomoc zarówno UK, jak i Francja i inne kraje musiały płacić ciężkie dolary, a USA nie mieli skrupułów by wspierać Hitlera nieoficjalnie.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
A axial
0 / 2

No bo my Polacy raczej nie mamy się czym pochwalić....
...więc narzekamy na niemieckie firmy jakie to one są "be"
bo produkowały czołgi....
Kremem Nivea tez SS mani smarowali sobie odciski, no i co z tego?
Niektórzy to mają tak zryte mozgi, że będą do końca życia wypominać to co się działo kilka pokoleń temu, bo sami nie mają się czym pochwalić...

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
A Aliens_Hicks1
0 / 0

@axial Sam masz wyprany mózg debilu, pewnie ciebie wujek-pedofil smarował kremem nivea, to co było kilka pokoleń temu to było LUDOBÓJSTWO, więc należy to wypominać do koca świata!

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
A axial
0 / 0

@Aliens_Hicks1 Do koca to możesz sobie płakać....
Ludobójstwo było jest i będzie, taka ludzka natura.
Zresztą Twój poziom wypowiedzi świadczy wyłącznie o Tobie, jesteś tym żałosnym typem człowieka, przez którego to ludobójstwo się odbywa, latałbyś z siekierą po świecie i się mścił za dziadka...
Tak to się nakręca... i nie wiadomo kto zaczął.
Usiądź sobie z tym kocykiem, zapal świeczkę i zastanów się nad tym co zrobiłeś dla świata, swojej Ojczyzny, rodziny, rodaków, a potem odpowiedz sobie kto jest debilem (zajrzyj do np. Wikipedii aby zrozumieć to słowo)

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
avatar Taymishi
-1 / 1

to raczej normalne

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
A Aliens_Hicks1
0 / 0

@Taymishi Wspieranie chorego psychicznie Hitlera nie było normalne.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
avatar Taymishi
0 / 0

@Aliens_Hicks1 Wspierali oni państwo niemieckie, po uprzednim długoletnim indoktrynowaniu. Poza tym dla ówczesnych Niemców Hitler był bohaterem, który podniósł ich kraj z "kolan". Nie doszedł do władzy pod hasłem "zrobimy wojne i wymordujemy pół europy" tylko "jest źle, będzie lepiej". Do tego dochodzi manipulacja i indoktrynacja. Poza tym to NIC dziwnego, że Niemiecke firmy wspierają Niemieckie państwo/armie. To jak najbardziej naturalne i powszechne w każdym kraju. - no może poza polską, bo polacy też wspierają niemieckie firmy xD-

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
A adawo
0 / 2

a jakie miały go dostarzać? Koreańskie?

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
Q Quant
0 / 0

Trudno byłoby znaleźć jakiekolwiek niemieckie firmy działające w przemyśle, które w czasie wojny nie realizowały żadnej produkcji wojskowej. Podobnie zresztą było w przypadku innych krajów zaangażowanych w wojnę. Amerykańskie czy brytyjskie koncerny przemysłowe też zaopatrywały w sprzęt armie swoich krajów. Różnica polegała na tym, że te niemieckie korzystały z niewolniczej pracy robotników przymusowych.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
avatar ~moj_nick_jest_sue
0 / 0

@Quant A japonskie czy włoskie (zwłaszcza japonskie)? No slynne mitsubishi zero sluzylo do obciagania mieszkancom podbitych terenow

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
avatar Buka1976
0 / 0

Co to jest - "... obciąganie mieszkancom podbitych terenów" ?

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
avatar PogromcaCiapatychPrawiczkow
0 / 0

Podobnie jak Jeep, Renault, Citroen... Cała RZESZA alianckich producentów... Czy wydaje się tobie autorze że ci "dobrzy" producenci cieszyli się z zakończenia wojny??

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
L Lytek
0 / 0

W Peugeot fabrykę jakąś zniszczyli żeby nie wpadła w ręce niemców w '40 roku sam właściciel zniszczył ale jego imienia nie pamiętam...

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
A Aliens_Hicks1
0 / 0

@PogromcaCiapatychPrawiczkow Zgadza, się ale oni wspierali WŁAŚCIWE kraje, czyli te które walczyły przeciw Hitlerowi, a to jest DUŻA różnica.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
avatar PogromcaCiapatychPrawiczkow
0 / 0

@Aliens nie ma różnicy. i jedni i drudzy produkowali machiny wojenne. To że akurat Niemcy byli tymi złymi nie świadczy przeciwko firmom.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
avatar ~Donald Tusk
0 / 0

@PogromcaCiapatychPrawiczkow
I kto to mówi, w drugą stronę oczywiście to złe polactwo i cebulaki.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
avatar ~olcikoj
0 / 0

A co to było przykładowo mitsubishi A6M Zero albo Toyota KC 1944 czy Fiat G55?
Tak z ciekawości pytam.......

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
avatar ~wujekkazek
0 / 0

A ja mam Fiata i mi to lata!

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
L Lytek
0 / 0

Amerykański Standard Oil specjalnie z okazji wojny podzielił się na Exxon Mobil, Chevron i BP . A Allianz ubezpieczało Auschwitz. Fanta jest i była w "rodzinie" Coca-Coli. Nestle, Kodak, Dr.Oerker, IKEA ... i wiele innych.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
avatar ~Antey
0 / 0

BMW produkowało też silniki lotnicze.
Ale hitami są Bayer, Siemens, IG Farben... i tak czeska Skoda też. Ostatecznie, to głownie na sprzęcie czeskiej Skody Wehrmacht jechał po Armii Czerwonej.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
C cavalier1125
0 / 0

simens jeszcze dodać

Odpowiedz Komentuj obrazkiem