A moim zdaniem to zadanie nie ma sensu, bo jest wiele równie dobrych rozwiązań np pierwszy zegar nie pasuje do pozostałych bo pokazuje godzinę po 12-ej, inne przed.
@perskieoko Mi się wydaje, że odgadnięcie prawidłowego rozwiązania byłoby o wiele prostsze, jeśli wiadome było w jakiej tematyce jest osadzone zadanie, w sensie jaki temat jest omawiany w tej części podręcznika. Bo mając tylko samo zadanie, nie ma się czym się posiłkować celem jego rozwiązania.
@wyblinka
Ale nadal twierdzę że to głupie zadanie, bo kiedyś na "za piętnaście siódma" mówiło się "trzy kwadranse na siódmą", więc powiedzenie "45 minut po czwartej", nie jest niewłaściwe.
Nie pasuje zegar 3 bo na nim jest za piętnaście jedenasta a na pozostałych jest po 5tej po 9tej po 11tej. Myśmy tak to rozwiązali i też było jako praca domowa... Pani w szkole nie ogarnęła
@Slavek321
On też pokazuje PO godzinie 10/22. Wcześniejsze też pokazują przed innymi godzinami. Bez szerszego kontekstu można dopasować odpowiednią teorię do każdego przedstawionego zegarka. Dlaczego np. nie pierwszy zegarek jest tym nieodpowiednim? On jako jedyny pokazuje godzinę, która jest po 12/24. Inne pokazują przed. Taka sama logika jak to, że pokazuje przed pełną godziną...
@TomekOKM to mówisz czterdzieści pięć po dziesiątej czy za piętnaście jedenasta? Mamy piętnaście PO piątej, pięć PO dziewiątej, ZA piętnaście jedenasta, dwadzieścia pięć PO jedenastej lub pięć do pół dwunastej które jest już prawie nieużywane. Dzisiaj zresztą najczęściej odczytuje się godzinę w formacie "elekrtonicznym" - dziesiąta czterdzieści pięć, co właśnie powoduje trudności w tego typu zadaniach.
@Slavek321
Właśnie. Najczęściej mówię dziesiąta czterdzieści pięć. Albo jedenasta dwadzieścia. Nawet jak mam przed sobą "analogowy" zegarek. Być może błędnie :) Z tym zadaniem jest jak z interpretacją niektórych przepisów w ruchu drogowym, gdzie występują sytuacje, kiedy obie strony mają rację i każda solidarnie płaci mandat, pomimo, że winne są same niejasne przepisy.
Mnie się wydaje, że na 1; 2 i 4 wskazówka minutowa pokazuje minuty "po" jakiejś godzinie; natomiast na 3 jest "za" piętnaście jedenasta (można się upierać, że 45 "po" 10, ale raczej nikt tak nie mówi)
Więc tak - wskazówką do rozwiązania tego zadania jest pierwsza część - odczytaj godziny.
czas można zasadniczo odczytać na 2 sposoby. biorąc pod uwagę pierwszy przypadek będzie to:
piąta piętnaście, lub piętnaście minut po piątej. jeżeli miniemy trzydziestą minutę zaczynamy odliczanie minut do następnej godziny. czyli:
możemy powiedzieć dziesiąta czterdzieści pięć, lub piętnaście minut do godziny jedenastej.
Także tutaj odpowiedzią jest zegar nr 3.
Można by jeszcze wziąć pod uwagę "przed południem" i "po południu" niemniej ze względu na to, że zegar jest 12 godzinny nie można określić pory dnia, także ta opcja odpada.
na koniec - są jeszcze inne sposoby odczytywania czasu, niemniej biorąc pod uwagę " target" zadania można je zignorować
@1234tester1234 Jeśli czytać dosłownie i odczytywać same godziny to odczytujemy 5,9,10,11. 9,10,11 są kolejnymi liczbami. w takim przypadku nie pasuje godzina 5 czyli rys pierwszy
@1234tester1234 Podtytuł rozdziału: "Zimowa Baśń"
Pierwszy nie pasuje, bo nie świeci słońce w zimie.
Tak bym obstawił. niemniej określenie "nie pasuje" może być interpretowane na wiele sposobów. Możliwe że podpowiedź znajduje się we wcześniejszych zadaniach.
W zaleznosci do tematyki:
Ostatni pokazuje kat wiekszy niz 90 stopni, wczesniejsze pokazuja katy ostre(nie jestem pewien drugiego od lewej a nie chce mi sie liczyc,ale roznica jest znaczna miedzy ostatnim a pozostalymi). Druga opcja jest to, ze moze nie pasowac pierwszy od lewej jako pokazujacy godzine poranna/popoludniowa
Jesli natomiast mowimy o tematyce godziny po ktorejs(np. kwadrans po 15) to nie pasuje zegarek trzeci od lewej(bo pokazuje przed 11)
@BruceD Mam w domu 8latka, od 3tygodni przerabiają zegary, "po" mowia jak najbardziej, jest na etapie przerabiania "po" na "za". Widac to zadanie z tego etapu
@Elathir Nie wiem czy chodziłeś/aś do szkoły, w szkole rozwiązanie musi być zgodne z kluczem i to, że jest nieprecyzyjne i ma wiele prawidłowych rozwiązań nie ma znaczenia.
Można wybrać każdy ze względu na przyjęte założenie:
1. Jako jedyny ma wskazówkę godzinową w prawej połowie tarczy (godziny 0-6)
2. Jako jedyny ma wskazówkę minutową w górnej połowie tarczy
3. Jako jedyny ma wskazówkę minutową w drugiej (lewej) połowie godziny
4. Jako jedyny ma wskazówkę minutową w dolnej połowie tarczy
bez sensu 2 część bo jest masa uzasadnień na różne zegary np.:
pierwszy - bo wskazuje czas gdy nie odbywają się lekcje
drugi - bo jaki jedyny wskazuje jednocyfrową liczbę minut
trzeci - bo jako jedyny minutową ma w drugiej połówce
czwarty - bo jako jedyny do pełnej godziny ma więcej niż kwadrans.
Trzeci, bo jako jedyny pokazuje zepsuty zegar. Wskazówka godzinowa jest w połowie pomiędzy godzinami, więc minutowa powinna być w okolicach szóstki a nie dziewiątki,
Ale tępi z was ludzie. Nikt nie zwrócił uwagi ze miedzy 2 a 3 zegarem jest 40min roznicy i 3 a 4 zegarem rownież? To 1 zegar nie pasuje do pozostałych geniusze :D
OdpowiedzKomentuj obrazkiem
Zmodyfikowano
1 raz.
Ostatnia modyfikacja:
3 lutego 2022 o 16:53
Ostatni, bo ma największy rozmach - wskazówki na obu "połowach" tarczy, z której strony by nie patrzeć. Pierwsze trzy są "skromniejsze i mieszczą się na jednej połówce tarczy :D
Można by też wg kątów, ale wtedy 2 i 4 mają rozwarte. A ogólnie to nie pasuje całość, ponieważ mamy "odczytaj godziny...", a następnie "który nie pasuje", zatem konstrukcja nie jest gramatycznie i językowo poprawna.
Pierwszy, bo pozostałe trzy wskazują godzinę przed 12, a pierwszy po 12? ;)
3 pierwsze mają poziomą kreskę, ostatni nie ma takiej kreski więc nie pasuje :)
@Iiyrryyr3iit 09:05 nie ma poziomej kreski
@Iiyrryyr3iit godzina 9:05 nie ma poziomej kreski. Wskazówka godzinowa jest lekko uniesiona
Do 8latka ma :)
@adam606l a 11:25 ma poziomą?
moim zdaniem 1 ponieważ tylko u niego wskazówka godzinowa jest w 2 połowie (12-6) tarczy
@adam606l tak, i to oznacza czas 'po szkole' :)
A moim zdaniem to zadanie nie ma sensu, bo jest wiele równie dobrych rozwiązań np pierwszy zegar nie pasuje do pozostałych bo pokazuje godzinę po 12-ej, inne przed.
@perskieoko Mi się wydaje, że odgadnięcie prawidłowego rozwiązania byłoby o wiele prostsze, jeśli wiadome było w jakiej tematyce jest osadzone zadanie, w sensie jaki temat jest omawiany w tej części podręcznika. Bo mając tylko samo zadanie, nie ma się czym się posiłkować celem jego rozwiązania.
@perskieoko Nie, to zadanie z cyklu zadań określających godziny i minuty, "po" i "za", mam 8latka w domu. Nie pasuje zegar 3
@wyblinka
Ale nadal twierdzę że to głupie zadanie, bo kiedyś na "za piętnaście siódma" mówiło się "trzy kwadranse na siódmą", więc powiedzenie "45 minut po czwartej", nie jest niewłaściwe.
@perskieoko Nie wiem gdzie i kiedy niby tak się mówiło, mam 42 lata i pierwszy raz coś takiego słyszę
@wyblinka
No cóż, jestem 20 lat starszy...
Nie pasuje zegar 3 bo na nim jest za piętnaście jedenasta a na pozostałych jest po 5tej po 9tej po 11tej. Myśmy tak to rozwiązali i też było jako praca domowa... Pani w szkole nie ogarnęła
Jak tam z Waszą logiką? Nie pasuje zegar nr 3 ponieważ wskazuje przed pełną godziną a pozostałe po.
@Slavek321
On też pokazuje PO godzinie 10/22. Wcześniejsze też pokazują przed innymi godzinami. Bez szerszego kontekstu można dopasować odpowiednią teorię do każdego przedstawionego zegarka. Dlaczego np. nie pierwszy zegarek jest tym nieodpowiednim? On jako jedyny pokazuje godzinę, która jest po 12/24. Inne pokazują przed. Taka sama logika jak to, że pokazuje przed pełną godziną...
@TomekOKM to mówisz czterdzieści pięć po dziesiątej czy za piętnaście jedenasta? Mamy piętnaście PO piątej, pięć PO dziewiątej, ZA piętnaście jedenasta, dwadzieścia pięć PO jedenastej lub pięć do pół dwunastej które jest już prawie nieużywane. Dzisiaj zresztą najczęściej odczytuje się godzinę w formacie "elekrtonicznym" - dziesiąta czterdzieści pięć, co właśnie powoduje trudności w tego typu zadaniach.
@Slavek321
Właśnie. Najczęściej mówię dziesiąta czterdzieści pięć. Albo jedenasta dwadzieścia. Nawet jak mam przed sobą "analogowy" zegarek. Być może błędnie :) Z tym zadaniem jest jak z interpretacją niektórych przepisów w ruchu drogowym, gdzie występują sytuacje, kiedy obie strony mają rację i każda solidarnie płaci mandat, pomimo, że winne są same niejasne przepisy.
Mnie się wydaje, że na 1; 2 i 4 wskazówka minutowa pokazuje minuty "po" jakiejś godzinie; natomiast na 3 jest "za" piętnaście jedenasta (można się upierać, że 45 "po" 10, ale raczej nikt tak nie mówi)
@Maryusz "dziesiąta czterdzieści pięć" mówią, oj mówią: informatycy i wojskowi.
Więc tak - wskazówką do rozwiązania tego zadania jest pierwsza część - odczytaj godziny.
czas można zasadniczo odczytać na 2 sposoby. biorąc pod uwagę pierwszy przypadek będzie to:
piąta piętnaście, lub piętnaście minut po piątej. jeżeli miniemy trzydziestą minutę zaczynamy odliczanie minut do następnej godziny. czyli:
możemy powiedzieć dziesiąta czterdzieści pięć, lub piętnaście minut do godziny jedenastej.
Także tutaj odpowiedzią jest zegar nr 3.
Można by jeszcze wziąć pod uwagę "przed południem" i "po południu" niemniej ze względu na to, że zegar jest 12 godzinny nie można określić pory dnia, także ta opcja odpada.
na koniec - są jeszcze inne sposoby odczytywania czasu, niemniej biorąc pod uwagę " target" zadania można je zignorować
@1234tester1234 Jeśli czytać dosłownie i odczytywać same godziny to odczytujemy 5,9,10,11. 9,10,11 są kolejnymi liczbami. w takim przypadku nie pasuje godzina 5 czyli rys pierwszy
@1234tester1234 Podtytuł rozdziału: "Zimowa Baśń"
Pierwszy nie pasuje, bo nie świeci słońce w zimie.
Tak bym obstawił. niemniej określenie "nie pasuje" może być interpretowane na wiele sposobów. Możliwe że podpowiedź znajduje się we wcześniejszych zadaniach.
W zaleznosci do tematyki:
Ostatni pokazuje kat wiekszy niz 90 stopni, wczesniejsze pokazuja katy ostre(nie jestem pewien drugiego od lewej a nie chce mi sie liczyc,ale roznica jest znaczna miedzy ostatnim a pozostalymi). Druga opcja jest to, ze moze nie pasowac pierwszy od lewej jako pokazujacy godzine poranna/popoludniowa
Jesli natomiast mowimy o tematyce godziny po ktorejs(np. kwadrans po 15) to nie pasuje zegarek trzeci od lewej(bo pokazuje przed 11)
Nie pasuje zegar 3,
1, 2 i 4 odczytujemy jako 15, 5, 20 "po"
3 jako "za" 15"
@wyblinka Jest jedno ale. Zazwyczaj 8-latek nie poda ci godziny mówiąc "za" lub "po" tylko powie dokładną godzinę.
@BruceD Mam w domu 8latka, od 3tygodni przerabiają zegary, "po" mowia jak najbardziej, jest na etapie przerabiania "po" na "za". Widac to zadanie z tego etapu
Nie chcę martwić autora, ale moja córka sobie z tym zadaniem poradziła. Dodam, że owe zadanie jest częścią kilku zadań.
Nie pasuje zegar nr 1. Dlaczego? Bo zaczynając od zegara nr 2 godzina wzrasta dokładnie o 1g i 40 minut w każdym następnym. 9:15, 10:45 i 11:25.
Między 10:45 a 11:25 jest tylko tylko 40 minut, nie 1h i 40 minut :D
@BruceD nieprawda. Między 10:45 a 11:25 jest tylko 40 minut różnicy.
@pawel89def Mała literówka. Sorki.
@Vivillane @sl4w3x Faktycznie. Ale babola zrobiłem. Wstyd :(
Ale i tak wciąż obstawiam pierwszy zegar. Wyłączając minuty mamy następujące godziny: 5, 9, 10, 11. I jak widać to 5-ka nie pasuje.
@BruceD spoko, miałam taką samą teorię na początku :D
Ale wiecie, że tego typu zadania nie musza mieć jednej poprawnej odpowiedzi o chodzi tylko o sprawdzenie tego jak dziecko uargumentuje swoje zdanie?
@Elathir Nie wiem czy chodziłeś/aś do szkoły, w szkole rozwiązanie musi być zgodne z kluczem i to, że jest nieprecyzyjne i ma wiele prawidłowych rozwiązań nie ma znaczenia.
O trzech można powiedzieć, że jest godzina "po" a ojednym, że "za". ;)
Mam też inny typ, a właściwie cztery.
@konradstru Tyle, że zazwyczaj ośmiolatek nie powie ci godziny "za" czy "po" tylko poda ci pełną godzinę.
@BruceD Jak mnie uczyli na takim to się mówiło np "piętnaście po piątej" ew. "piąta piętnaście" lub "za piętnaście jedenasta" :)
Można wybrać każdy ze względu na przyjęte założenie:
1. Jako jedyny ma wskazówkę godzinową w prawej połowie tarczy (godziny 0-6)
2. Jako jedyny ma wskazówkę minutową w górnej połowie tarczy
3. Jako jedyny ma wskazówkę minutową w drugiej (lewej) połowie godziny
4. Jako jedyny ma wskazówkę minutową w dolnej połowie tarczy
wszystkie poza 1 mają wskazówkę godzinową po lewej stronie tarczy
bez sensu 2 część bo jest masa uzasadnień na różne zegary np.:
pierwszy - bo wskazuje czas gdy nie odbywają się lekcje
drugi - bo jaki jedyny wskazuje jednocyfrową liczbę minut
trzeci - bo jako jedyny minutową ma w drugiej połówce
czwarty - bo jako jedyny do pełnej godziny ma więcej niż kwadrans.
Widać, że są ferie. Dzieci nadrabiają zadania na demotach...
Trzeci, bo jako jedyny pokazuje zepsuty zegar. Wskazówka godzinowa jest w połowie pomiędzy godzinami, więc minutowa powinna być w okolicach szóstki a nie dziewiątki,
Litości... To tylko jedno zadanie które jest bez sensu? Jeśli tak to znaczy że podręcznik jest wielkim sukcesem.
Trzeci. Tylko na nim jest "za". Na pozostałych jest "po".
Ale tępi z was ludzie. Nikt nie zwrócił uwagi ze miedzy 2 a 3 zegarem jest 40min roznicy i 3 a 4 zegarem rownież? To 1 zegar nie pasuje do pozostałych geniusze :D
Zmodyfikowano 1 raz. Ostatnia modyfikacja: 3 lutego 2022 o 16:53
No ale w czym problem?
Ostatni, bo ma największy rozmach - wskazówki na obu "połowach" tarczy, z której strony by nie patrzeć. Pierwsze trzy są "skromniejsze i mieszczą się na jednej połówce tarczy :D
Można by też wg kątów, ale wtedy 2 i 4 mają rozwarte. A ogólnie to nie pasuje całość, ponieważ mamy "odczytaj godziny...", a następnie "który nie pasuje", zatem konstrukcja nie jest gramatycznie i językowo poprawna.
Nie pasuje pierwszy zegar. Na pozostałych trzech, różnica między wskazywanymi godzinami wynosi 1h 40min.
Trzeci, bo jedyny jest 'przed godziną' (za piętnaście) a reszta jest Po. Wyraźnie jest napisane: Odczytaj godzinę!