W każdym aspekcie życia istnieją pewne różnice. Mamy bowiem pełne prawo mieć odmienne podejście do aspektów związanych z naszą codziennością. Jak to wygląda w świecie konsumenckim? Czy istnieją spore różnice w kwestii zakupów u kobiet i mężczyzn? Odpowiedzi udzielimy w artykule. Nie będą to puste frazesy - będziemy bowiem bazować na danych pochodzących z raportu Mr. & Mrs E-commerce z 2022 r. Sprawdźmy zatem, które założenia dotyczące zakupów w sieci są już przestarzałe, a które mogą okazać się przydatne i ważne dla osób zarządzających sklepami online.
Obszerny raport nawyków zakupowych w sieci dotyczących mężczyzn, kobiet oraz seniorów został opracowany przez Izbę Gospodarki Elektronicznej. Wnioski oczywiście przedstawimy na końcu, ale warto wyjść od pytań, czy rozbieżność przyzwyczajeń konsumpcyjnych między kobietami i mężczyznami się rozmywa, jakie kwoty wydają na zakupy obie grupy i z jaką częstotliwością dokonują e-zakupów? Czy powszechne stwierdzenie, że rozrzutność jest wyłącznie kobiecą cechą a zakupy zdecydowaną domeną kobiet, jest nadal aktualne?
Dane z raportu z pewnością okażą się pomocne przy opracowywaniu planu optymalizacji, a także samych treści na stronę z uwzględnieniem potrzeb konkretnych klientów. Pozwolą sprawdzić, gdzie pojawiają się różnice w tendencjach zakupowych u kobiet i mężczyzn, jak również poznać ich zachowania zakupowe.
Przygotowanie strategii marketingowej to nie lada wyzwanie. Warto więc powierzyć je agencji SEO. Przeprowadzenie audytu, optymalizacja i pozycjonowanie to czynności, którymi nie będziesz musiał się przejmować. Jeśli masz sklep online, ale działasz też stacjonarnie, dobrym rozwiązaniem będzie pozycjonowanie lokalne. Agencje działające w danym regionie, np. w okolicach Torunia, mają lepsze rozeznanie na regionalnym rynku. To bardzo ważne, jeśli chcesz dotrzeć do konkretnej grupy odbiorców na bliskim terenie. Wejdź i sprawdź, na czym polega https://boo.pl/pozycjonowanie-torun/.
Jak wyglądają pierwsze kroki na ścieżce zakupowej internautek oraz internatów? Przeszło 66% z nich przed złożeniem zamówienia w e-sklepie dokonuje rozeznania.To ważny sygnał dla wszystkich właścicieli sklepów internetowych - trzeba zadbać o treści na swojej witrynie. Nie można zapomnieć też o recenzjach dotychczasowych klientów. W ten sposób możesz poprawić miejsce swojej witryny w rankingu wyszukiwarki, a także dostarczyć odpowiedzi na pytania e-klientów. 16% ankietowanych przedstawicielek płci pięknej ufa bowiem opiniom innych osób, a 15% z nich przegląda blogi i vlogi, by dotrzeć do wiarygodnych wiadomości o produkcie.
W przypadku mężczyzn jest nieco inaczej. 14% z nich bazuje na informacjach publikowanych przez użytkowników na forach internetowych. Ponadto chętnie korzysta z porównywarek cen.
Mimo tych rozbieżności zdecydowanie warto skupiać się na swojej stronie na sekcjach: blog i recenzje dotyczące produktów. Takie treści, często o charakterze poradnikowym, dostarczają użytkownikowi potrzebnej wiedzy. Nie musi on szukać dalej, gdyż czuje, że Twoja strona jest rzetelna, a produkt odpowiada jego potrzebom. W ten sposób wspierasz swoich potencjalnych klientów w decyzjach zakupowych, a przy tym efektywnie wpływasz na https://boo.pl/pozycjonowanie-stron/.
Gdy Twoją grupą docelową są w głównej mierze seniorzy, możesz pomyśleć o założeniu infolinii lub czatu ze sprzedawcą. Badania wskazują, że aż 33% seniorów przed zakupem uwzględnia opinie rodziny, a nawet samym sprzedawców. Wybierają bezpośrednią formę kontaktu.
Zauważalne jest podobieństwo w sposobie robienia e-zakupów przez kobiety i mężczyzn, a także w wydawanych sumach, natomiast różnice widać w tym, jakie kategorie produktów wybierają przedstawiciele obu grup. U kobiet są to artykuły z działu moda, kosmetyki oraz akcesoria dla dzieci. U mężczyzn: sprzęt elektroniczny, gadżety, a także produkty z działu moda i uroda. Zaskakujące? Z pewnością dla wielu z nas - tak! Wyniki badań jednak wyraźnie pokazują, że branża beauty czy fashion nie są wyłącznie kobiecą domeną.
W naszym kraju e-klienci z większą odwagą wykorzystują funkcjonalność zakupów w Internecie np. w przypadku darmowych zwrotów produktów, które okazały się nieodpowiednie. Takie działanie jest bliskie aż dla 44% kobiet i w niewiele mniejszym stopniu (41%) dla mężczyzn.
Według statystyk 8 na 10 osób decyduje się na zakupy internetowe z reguły 1 lub 2 razy w miesiącu, bez względu na płeć. Wyniki dotyczą też seniorów. Przedstawicielki płci pięknej zamawiają poprzez sklepy internetowe, portale aukcyjne lub zakupowe (zadeklarowała tak ⅓ ankietowanych). Przedstawiciele silniejszej z płci tylko w kilku procentach więcej przejawiają tendencje do korzystania z platform aukcyjnych i zakupowych. Chętniej też kupują w sklepach, które mają własne aplikacje mobilne. To z kolei znak dla właścicieli e-sklepów, aby zadbali o optymalizację swojego e-commerce pod kątem urządzeń mobilnych. Tego typu działania również bez problemu można powierzyć agencji SEO.
W obecnych czasach nikogo już nie zdziwi, że najczęściej e-klienci korzystają ze smartfonów, aby zrobić zakupy w sieci. Według badań około 40% transakcji zakupowych pochodzi właśnie z tych urządzeń, a niemal drugie tyle - z laptopów. Warto wskazać, że frazy: „na sprzedaż” i „na sprzedaż w pobliżu” wyszukiwane na urządzeniach mobilnych wzrosły o 250% w latach 2017-2019!
E-konsumenci robią zakupy również za pomocą smartwatcha. Tutaj zauważamy dużą rozbieżność - 10% mężczyzn zadeklarowało takie działania, a udział kobiet to tylko 2%. U seniorów wynik 83% dotyczy korzystania z laptopów, a 41% - ze stacjonarnych komputerów.
Średni przedział wydatków (według ⅓ ankietowanych) dla grupy kobiet i mężczyzn to 201-400 zł. Z kolei jednorazowa kwota mieści się w przedziale 51-100 zł. Dotychczas panowało przekonanie, że to kobiety są bardziej rozrzutne i wydają większe kwoty na e-zakupy, a jednak… to już nieprawda! Taki wynik jest powodem bardzo dynamicznego rozwoju branży e-commerce, do którego przyczyniła się z pewnością pandemia. Wówczas niemal wszyscy byliśmy zmuszeni do korzystania z e-usług - i tak w wielu przypadkach zostało do dziś. Ponadto klienci obu grup doceniają darmowe dostawy, szybką realizację zamówień, a także bezpieczne i łatwe formy płatności.
Analiza nawyków konsumpcyjnych może posłużyć działalnościom nastawionym na konkretną grupę odbiorców. Warto wiedzieć, jakie są różnice w zachowaniach zakupowych zarówno u mężczyzn, jak i kobiet oraz, w którym momencie się one zacierają. To ważne, aby trafić ze swoją ofertą do klientów, na których szczególnie nastawiamy się pod względem sprzedażowym. Istotne jest dostosowanie swojej działalności w odniesieniu nie tylko do płci odbiorców, ale przede wszystkim do ich wieku. To pozwoli poprawnie sprofilować grupę indywidualnych e-użytkowników i względem niej opracować skuteczne działania marketingowe.
Jak zatem kupują kobiety i mężczyźni w Internecie? Wbrew pozorom bardzo podobnie - koniec ze stereotypami!