W Polsce też się takie buduje. Autostrada Wielkopolska, wykonawca A2, wybudowała ponad 150 przejść i przepustów dla zwierząt: 26 przejść górnych dla większych zwierząt (takie, jak na zdjęciu), 12 dla średnich, 68 dla małych zwierząt, a także 50 przejść dla płazów i gadów. To czyni polską A2 najbardziej proekologiczną inwestycją drogową na kontynencie. Wybudowanie jednego dużego, górnego przejścia dla zwierząt kosztuje około 20 mln zł. Aż jedna czwarta wydatków na A2 była przeznaczona na ekologię. W UE przepisy wymagają, by wzdłuż autostrad były ogrodzenia, zabezpieczające przed zwierzętami. Skoro są ogrodzenia, muszą być też przejścia. W Kanadzie i USA nie ma takich przepisów więc i ogrodzeń, zwierzęta mogą wchodzić na jezdnie i dochodzi do wypadków
@next_2 Czytałem wybiórczo bo artykuł długi i dla mnie nienatywny ;) ale nie wiemy jak bardzo "large" są te tunele. Nie są tak skuteczne jak estakady. A koszty poszczególnych budowli nie są liczone tylko inwestycyjnie (budowlanie) a znacznie szerzej. Mimo wszystko inżynierska dusza się we mnie rozdziera kiedy widzę koszt estakady nad drogą wielokrotnie wyższy od kosztów tunelu. Rzuciłem tylko okiem na warianty przeprawy w Świnoujściu. Skala jest nieporównywalnie większa ale koszt tunelu był 2x wyższy niż zwykłego mostu z częścią obrotową.
Jest tylko jedna możliwość obniżenia kosztów tunelu. Wykonanie go przed wykonaniem drogi :) To wtedy rzeczywiście taniej.
OdpowiedzKomentuj obrazkiem
Zmodyfikowano
1 raz.
Ostatnia modyfikacja:
27 stycznia 2024 o 12:59
Jprdl w koncu do USA dotarło to co od dawna jest w Europie w tym w Polsce.. Może niedługo pójda krok dalej w rozwoju cywilizacyjnym i porzucą czeki a "wynajdą" karty płatnicze.
Przecież takie przejścia dla zwierząt, to normalność, również nad naszymi drogami szybkiego ruchu i autostradami. Normalnie, Kanada panie :-)
https://www.crazynauka.pl/przejscia-dla-zwierzat-nad-drogami-w-polsce-jak-wygladaja-ile-ich-naprawde-jest/
W Polsce też się takie buduje. Autostrada Wielkopolska, wykonawca A2, wybudowała ponad 150 przejść i przepustów dla zwierząt: 26 przejść górnych dla większych zwierząt (takie, jak na zdjęciu), 12 dla średnich, 68 dla małych zwierząt, a także 50 przejść dla płazów i gadów. To czyni polską A2 najbardziej proekologiczną inwestycją drogową na kontynencie. Wybudowanie jednego dużego, górnego przejścia dla zwierząt kosztuje około 20 mln zł. Aż jedna czwarta wydatków na A2 była przeznaczona na ekologię. W UE przepisy wymagają, by wzdłuż autostrad były ogrodzenia, zabezpieczające przed zwierzętami. Skoro są ogrodzenia, muszą być też przejścia. W Kanadzie i USA nie ma takich przepisów więc i ogrodzeń, zwierzęta mogą wchodzić na jezdnie i dochodzi do wypadków
@nicoz
Takiego to ja w Polsce nie widziałem że jakby las przechodził na drugą stronę autostrady. Na naszych jest łysa łąka.
@Jacek83218 Drzewa rosną powoli
@drjak
Zakładałem że one są sadzone celowo.
Znaczy: projekt zmniejszył ilość kolizji czy raczej wybudowane przejścia? o.O Bo mój projekt zmniejsza ilość projektowanych kolizji az o 82% :)
co za strata środków - tunel pod tą drogą byłby 10 x tańszy
@next_2 Nie wszystkie zwierzęta, chcą z takich tuneli korzystać.
@bartoszewiczkrzysztof to ich wybór - jako człowiek osobiście boję się wysokości ale zmuszam się do korzystania z wiaduktów czy wind bo nie ma wyjścia
@next_2 Nie wszystkie zwierzęta lubią tunele. A jak ptaki miałyby to przechodzić?
BTW. Polemizowałbym z tym, że tunel byłby 10x tańszy ;)
@koszmarek66 a co z rybami???
@next_2 Właśnie! A koralowce?!
@koszmarek66
a co do kosztow: https://link.springer.com/article/10.1007/s10980-020-01047-z
cytuję: The average costs:
Euro 5,791,000 for ecoducts (crossing bridges),
Euro 794,000 for large fauna tunnels
@next_2 Czytałem wybiórczo bo artykuł długi i dla mnie nienatywny ;) ale nie wiemy jak bardzo "large" są te tunele. Nie są tak skuteczne jak estakady. A koszty poszczególnych budowli nie są liczone tylko inwestycyjnie (budowlanie) a znacznie szerzej. Mimo wszystko inżynierska dusza się we mnie rozdziera kiedy widzę koszt estakady nad drogą wielokrotnie wyższy od kosztów tunelu. Rzuciłem tylko okiem na warianty przeprawy w Świnoujściu. Skala jest nieporównywalnie większa ale koszt tunelu był 2x wyższy niż zwykłego mostu z częścią obrotową.
Jest tylko jedna możliwość obniżenia kosztów tunelu. Wykonanie go przed wykonaniem drogi :) To wtedy rzeczywiście taniej.
Zmodyfikowano 1 raz. Ostatnia modyfikacja: 27 stycznia 2024 o 12:59
@koszmarek66 , :-))))))))
"Albercik! Wychodzimy! Nie wiemy gdzie to jest!"
https://www.google.pl/maps/@51.2703518,15.4002616,492m/data=!3m1!1e3?entry=ttu
Autostrada A4 w kierunek Zgorzelec, jest kilka takich przejeść węższych, szerszych, niektóre idą pod autostradą. Dla niewtajemniczonych jak autor tego wpisu A4 przecina bory dolnośląskie - dość rozległy kompleks leśny.
Doskonale miejsce polowań dla wilków :)
Przecież u nas też są takie zielone przejścia.
Jprdl w koncu do USA dotarło to co od dawna jest w Europie w tym w Polsce.. Może niedługo pójda krok dalej w rozwoju cywilizacyjnym i porzucą czeki a "wynajdą" karty płatnicze.
Ktoś tu chyba nadal jeździ rowerem i najdalej był w drugiej wsi hehe