Demotywatory.pl

Menu Szukaj
+
206 259
-

Zobacz także:


R raven000
+85 / 93

Wałkowane n razy

Hierarchia "na skrzyżowaniu"
1. Policjant
2. Światła
3. Znaki pionowe
4. Znaki poziome
5. Zasady ogólne

I już po zagadce.

Zmodyfikowano 1 raz Ostatnia modyfikacja: 22 May 2019 2019 10:10

Odpowiedz
survive
0 / 10

@raven000 teraz jak zjeżdżać z ronda dwupasmowego bez wyznaczonych zjazdów i kierunków jazdy. Chyba nie ma jasno określonej zasady bo różne szkoły rożnie tłumaczą, ja stosują moim zdaniem najbezpieczniejszą metodę, zjeżdżając z ronda zawsze z zewnętrznego pasa, nie ma szansy bym wtedy komuś zajechał drogę.

Beretti
+6 / 6

@raven000 , AMEN :-))))

Zmodyfikowano 1 raz Ostatnia modyfikacja: 22 May 2019 2019 11:59

Sanjzu
+17 / 25

@raven000
Wszystko się zgadza ale pierwszy i tak przejedzie motocyklista.

N niemoja
0 / 8

@survive: zjazd z ronda to zwykły prawoskręt - po co mu jakieś specjalne zasady? Na rondzie masz drogę jednokierunkową, a na zjeździe -różnie: może być jedno- lub dwukierunkowa, jedno- lub dwupasmowa. I stosownie do tego jedziesz.

survive
-5 / 9

@niemoja, jeśli masz rondo dwupasmowe to i zjazdy najczęściej też są dwupasmowe, wtedy teoretycznie można zjeżdżać z ronda z wewnętrznego pasa prosto na lewy pas zjazdu, tylko, że w takim wypadku można się puknąć z kimś kto jedzie sobie zewnętrznym, choćby prosto, wielu kierowców w ten sposób przecina pas.

N niemoja
-4 / 4

@survive: Ale "z lewego na lewy" możesz zjechać tylko wtedy, gdy zjeżdża też pojazd z prawego pasa. Gdyby prawy pas na zjeździe był pusty, to - wjeżdżając na lewy - nie jesteś "najbliżej prawej krawędzi", a to już jest jazda niezgodna z przepisami. Z "lewego na prawy" też nie możesz skręcić, bo przepis zabrania. Zatem zostaje albo "z prawego na prawy" albo "z obok - prawego na obok - prawy" :)

J jamarkus
+5 / 7

@raven000
Auto osobowe pierwsze przejedzie, kierowca autobusu pobiegł klaskać @ravenon000 za klucz do bzdurnych zagadek podzielonych przez internautów.

P pawlon1
+2 / 2

@raven000
a 3/4 ludzi i tak nie ogarnie i sie bedzie zastanawiac ;)

P pawlon1
+7 / 7

@rsurvive
z ronda zawsze zjezdza sie tylko i wylacznie z ZEWNETRZNEGO pasa! nie ma tu zadnych niejasnosci. jadac srodkowym i chcac zjechac z ronda wykonujesz dwa manewry:
1. zmieniasz pas na zewnetrzny (nawet jak tego nie zauwazasz bo go przecinasz) i masz obowiazek ustapienia pierwszenstwa pojazdowi na tym pasie (jak przy kazdej zmianie pasa)
2. z pasa zewnetrznego zjezdzasz z ronda! i tutaj zjezdzajac mozesz zajac pas dowolny.

i najwiekszy mit:
NIE jest prawda ze zjezdzajac z ronda z pasa zewnetrznego musisz zajac prawy pas. mozesz zajac prawy albo lewy. nieuki mysla ze zjezdzajac musisz zajac prawy i oni jak zetna ze srodkowego zajma lew. jest to bzdura i powoduje mase wypadkow! wyjatkiem jest tylko i wylacznie rondo tzw turbinowe ktore ma wyrysowane linie do zjazdu, czasem nawet ograniczone kraweznikami.

J konto usunięte
0 / 6

@survive Jeżeli na rondzie nie ma szczególnej organizacji ruchu, to możesz z niego zjechać z dowolnego pasa na dowolny pas. Masz tylko uważać, by nie zajechać drogi kierowcom z twojej prawej. Jeżeli jedziesz wewnętrznym pasem ronda (lewym), a ktoś właśnie wjechał na prawy pas, to musisz go przepuścić, nim samemu zjedziesz z lewego. Proste jak szyna kolejowa, ale 30% tego jednak nie kuma, przynajmniej w ankiecie na Interii kilka lat temu nie kumało. Ba, nawet policja miejscami tego nie kuma, ale po policji to dzisiaj się wszystkiego można spodziewać.

I irvis3000
+5 / 9

@raven000 Na pewno pojawi się tam kierowca SOP i rozpierdaczy cały system

survive
-1 / 1

@J_R @pawlon1 @niemoja
No i widzicie, trzy opinie i trzy różne zdania :))
Jedno jest zapisane, jedno jest uczone a co jest stosowane to już głowa mała.
Ja zjeżdżam na tego typu rondzie zawsze z zewnętrznego(pawlon1, pisząc z zewnętrznego mam namyśli nie samo przecięcie tego pasa a zajęcie go niedługo po przejechaniu wcześniejszego zjazdu, jest to bardziej płynne niż ewentualne zatrzymanie się na środku ronda by ustępować tym na zewnętrznym, daję sobie więcej czasu na manewr) i zajmuję prawy pas, jazda inaczej jest zwyczajnie niebezpieczna i wymaga zbyt wiele zaufania do innych.

Nawet jak pasy wjazdu na rondo mają strzałki to niczym niecodziennym jest, że ktoś kto jadąc równo ze mną po mojej prawej stronie(strzałka w na wprost + prawo), zjeżdża na trzecim zjeździe...
Teoretycznie mam prawo uważać, że ludzie poruszają się zgodnie z zasadami, jednak tego typu rondo to małpi gaj, wątpię bym bez nagrania mógł się wytłumaczyć tym, że koleś nie mógł z tego pasa tak pojechać.

pawlon, co do tego mitu, to polemizowałbym, jeśli przyjmuje się, że prawy pas jest do jazdy w prawo i na wprost, to auta jadące równolegle na wprost, żeby uniknąć kolizji powinny zajmować odpowiednio z zewnętrznego prawy a z wewnętrznego lewy pas a nie dowolnie wg. uznania.
Ok, nie zrozumiałem w pierwszej chwili, nawet nie wiedziałem, że istnieje takie głupie przekonanie.

PS.
Jeżdżę po takich rondach już parę ładnych lat, nawet ryski nie zrobiłem, mimo stosunkowo wielu incydentów, więc jakoś sobie radzę.

Zmodyfikowano 2 razy Ostatnia modyfikacja: 25 May 2019 2019 12:39

A konto usunięte
0 / 0

@survive @niemoja z takiego ronda ZAWSZE się zjeżdża z zewnętrznego pasa. Do tego jeśli za rondem masz dwa możliwe pasy do zajęcia to oba przysługują TOBIE do zajęcia, a nie pajacowi który jedzie po wewnętrznym pasie ronda i postanowi sobie zjechać zajeżdżając innym drogę.

Zmodyfikowano 1 raz Ostatnia modyfikacja: 25 May 2019 2019 13:20

survive
-1 / 1

@AIkanaro, to jest twoja opinia, czy jest to gdzieś zapisane, że nie wolno zjeżdżać z ronda z wewnętrznego pasa? Bo ja znam zasady ogólne mówiące o tym, że mając dwa pasy, pas prawy jest dla jadących w prawo i na wprost, pas lewy dla jadących na wprost, lewo i zawracających, nawet jak nie ma strzałek tak należy jechać. Najgorsi są ci co nie wiedzą po co w ogóle jest wewnętrzny pas i jeżdżą dookoła ronda po zewnętrznym.

T Tempo1
0 / 0

@raven000 zgadzam się. Co do znaków pionowych należy jeszcze powiedzieć, że hierarchia znaków regulujących pierwszeństwo przejazdu wygląda następująco:
najpierw D-1 "droga z pierwszeństwem",
potem równoważnie A-7 "Ustąp pierwszeństwa" i B-20 "STOP" oraz
na końcu równoważnie znaki D-53 "Koniec strefy ruchu", D-47 "Koniec drogi wewnętrznej" oraz D-41 "Koniec strefy zamieszkania".
W razie kolizji na tym samym szczeblu "ważności" znaku regulującego pierwszeństwo przejazdu - pierwszeństwo mają nadjeżdżający z prawej (tzw. zasada/reguła prawej ręki).

A konto usunięte
+2 / 2

@survive Z lewego pasa na rondzie to sobie generalnie możesz zrobić tor do bicia rekordów gdy nie jest to rondo turbinowe z liniami Cię prowadzącymi do zjazdu. Jak wspomniano wyżej, z ronda ZAWSZE zjeżdża się z pasa ZEWNĘTRZNEGO (co bardzo dobrze wytłumaczył @pawlon1 - jeśli masz wątpliwości czytaj jego post aż zrozumiesz co tam jest napisane) i zjeżdżając z rzeczonego pasa masz otwartą drogę do zajęcia DOWOLNEGO pasa ruchu za rondem (jeśli jest ich więcej niż jeden) bo tak wynika z konstrukcji, a raczej rozplanowania pasów ruchu na rondzie gdy jest to rondo z pasem zewnętrznym i wewnętrznym. To nie jest moja opinia tylko praktyka wyniesiona ze szkoly nauki jazdy.

P Pasqdnik82
0 / 0

@survive.. nie wiem jak tłumaczą szkoły, ja się stosuję do zasady... że jeżeli na rondo jest wjazd i zjazd dwupasmowy.. to w zależności.. jeśli opuszczam pierwszą poprzeczną lub jadę prosto.. zajmuję zewnętrzny pas... jeśli na rondzie zawracam lub zjeżdżam 3 poprzeczną... wjeżdżam na rondo z lewego pasa i zajmuję pas wewnętrzny.... jest to jasny sygnał dla kierowców wjeżdżających na rondo z mojej prawej strony jak i tych jadących z naprzeciwka... (gorzej jak się na kierowcę debila trafi.. no ale trudno, wszystkiego się nie przewidzi)... ale póki co, to działa od 17 lat... Irytują mnie natomiast ci... co jadą właśnie zewnętrznym pasem...a "skręcają" w lewo lub zawracają...

Zmodyfikowano 1 raz Ostatnia modyfikacja: 26 May 2019 2019 1:45

rafik54321
0 / 0

@survive powiem ci więcej. To jedyna prawidłowa metoda. Bo bez żadnych znaków itp, rondo to skrzyżowanie równorzędne wielo (tj conajmniej dwu) pasmowe. A przepisy mówią wyraźnie że kiedy nie ma wyznaczonych pasów do zjeżdżania, to zjeżdżamy ze skrajnego pasa (w przypadku ronda zawsze jest to pas zewnętrzny).

Fakt że zjazd z ronda jest dwupasmowy nie oznacza że wolno zjeżdżać z wewnętrznego pasa. Absolutnie. To zejżdżając z pasa wewnętrznego możesz sobie zająć dowolny z pasów. Jest to poniekąd ukłon dla TIRów które zwyczajnie nie zmieszczą się na jednym pasie.
To w praktyce ludzie tak robią, ale nie powinni. Jest to błąd porównywalny z olewaniem zatrzymania na strzałce warunkowej.

@niemoja nie. Nawet wtedy nie może. Bo nie zjeżdża ze skrajnego pasa, a tego wymagają przepisy jeśli nie ma wyznaczonych pasów zjazdowych.

E Egghead
0 / 0

@survive:
pawlon1 wyjaśnił wszystko i tu nie ma w zasadzie nic do dodania.
Natomiast ze względów na poprawienie płynności ruchu stosuję dodatkową zasadę: staram się jechać pasem wewnętrznym jak najdalej, zajmuję zewnętrzny dopiero za zjazdem bezpośrednio poprzedzającym mój. Nie zajmuję pasa wewnętrznego wcale jeśli zjeżdżam pierwszym zjazdem. Od zjazdu poprzedzającego mój sygnalizuję zamiar opuszczenia ronda kierunkowskazem. Jeżeli zjeżdżam pierwszym zjazdem włączam kierunkowskaz zaraz po wjechaniu na rondo.
Przydałoby się jakieś ogólnopolskie przypominanie przepisów, albo obowiązkowa lektura posta @pawlon1 dla każdego kierowcy.

N niemoja
0 / 0

@rafik54321: Ależ ja zjeżdżam z zewnętrznego pasa, tyle ze zmianę pasa robię na wysokości zjazdu, korzystając z zablokowania prawego pasa przez zjeżdżający na prawy pas :) Potrzebuję do tego tylko jednej rzeczy - na przedzjazdowym wlocie ma stać pojazd z prawym kierunkowskazem (będzie zjeżdżał pierwszym zjazdem). To wtedy ja - zamiast zjechać na prawy pas - kulturalnie go wpuszczam i zjeżdżamy oboje najbliższym zjazdem.
Ale chyba trzeba będzie zarzucić ten styl jazdy, bo jak mi się trafi jakiś specjalista od zjeżdżania na dwa pasy, to może być cienko, a szkoda mi auta.

rafik54321
0 / 0

@niemoja no właśnie tak nie jest. Gdyby rozwinąć rondo na skrzyżowanie równorzędne, to byłoby tak jakbyś ze środkowego pasa chciał zjechać w prawo :/ . Przepisy nie dopuszczają takiej ewentualności chyba że są to pasy o wyznaczonych kierunkach jazdy.
Zjeżdżając tak jak ty to opisujesz, to nie zjeżdżasz z zewnętrznego pasa, tylko go przecinasz.

Teraz inna zagwozdka. Jeśli na rondzie nie ma wyznaczonych pasów kierunkowych, to do skrętu w lewo, możesz całe rondo oblecieć zewnętrznym pasem XD. Przepisy nie nakazują jazdy w takim przypadku pasem wewnętrznym. Ba, kiedyś słyszałem że egzaminator oblał kursantkę za taki manewr, a w sądzie kursantka wygrała sprawę.

P pawlon1
0 / 0

@survive
z tym co napisalem nie ma co polemizowac, to nie moje "przyjmowanie" czy "domniemanie" tylko informacje ktore kazdy moze znalezc na YT bezposrednio od panow z drogowki obslugujacych wypadki. dla mnie to jest jedyne 100% rzetelne zrodlo informacji bo to Ci panowie pozniej orzekaja o winie dla ubezpieczyciela i wlepiaja mandat. jezeli w szkolach nauki jazdy ucza kogos inaczej to nalezy oswiecic instruktora bo moze ostatni raz doksztalcal sie w PRL ;)
nie wymagam by ktos mi wierzyl na slowo - dla bezpieczenstwa nas wszystkich proponuje znalezc odpowiednie filmiki na YT :)

O Obeznany
+18 / 28

Samochód, gdyż w czasie działania sygnalizacji świetlnej, nie funkcjonuje pierwszeństwo wynikające ze znaków.

Odpowiedz
A konto usunięte
+1 / 7

@Finger03 No to chyba jasnym jest, że autobus który ma zamiar przeciąć tor jazdy samochodu musi mu ustąpić pierwszeństwa, a nie wymuszać na kierowcy samochodu to pierwszeństwo...

P piernikjezyk
+11 / 17

Kto nie wie, nie powinien mieć prawa jazdy. Co obowiązuje? Włączone światła czy znaki? Proste...

Odpowiedz
zjebmaker
+11 / 25

Sytuacja raczej wskazała, komu należy odebrać prawo jazdy. Debile nie znają kodeksu o ruchu drogowym.

Odpowiedz
G Glaedr
+5 / 9

@zjebmaker nie wiem dlaczego Cię tutaj minusują. To chyba Ci, którzy nie mają pojęcia jaka jest prawidłowa odpowiedź :)

C ciomak12
-1 / 1

@lordcain Nawet jeżeli masz "błędną" sygnalizację to masz się do niej stosować. Jeżeli Ci życie miłe to nie wjeżdżaj na czerwonym świetle na skrzyżowanie niezależnie jak "błędne" WYDAJE CI SIĘ oświetlenie.

Otóż systemów świateł masz dziesiątki rodzajów. Czasem światło włącza się tylko z jednej strony i dopiero po jakimś czasie włącza się z naprzeciwka. Natomiast sygnalizacja jest zupełnie niezależna od znaków pionowych regulujących pierwszeństwo przejazdu. I taka sytuacja jak na obrazku jest jak najbardziej prawidłowa.

S Sajles92
+2 / 8

Znaki informujące o pierwszeństwie obowiązują w momencie gdy sygnalizacja nie działa(np. w nocy gdy mruga na żółto).

Odpowiedz
Niktobcy
-5 / 9

No i na cholere sobie komplikowac zycie...

E Elathir
-1 / 5

Podzieliła, bo połowa osób w Polsce nie powinna mieć prawo jazdy patrząc po tym co się dzieje na drogach. Jestem z Gdańska i widzę to po znajomych, którzy przeprowadzili się tutaj z Mazur (w większości zostali po studiach), oraz co większość z nich sama przyznaje: Otóż dopiero tutaj uczą się jeździć. Tam po prostu ze względu na ubogą infrastrukturę drogową (mowa o kresie ponad 10 lat temu, teraz tam się podobno zmienia) spora część przepisów i zasad to była dla nich czysta teoria. I widać to choćby na droga wielopasmowych, że często ludzie nie rozumieją np. do czego służy lewy pas na takiej obwodnicy.

I tak, najpierw pojedzie czerwony samochód.

Odpowiedz
pawelkolodziej
+1 / 5

@Elathir najpierw z poprzecznego kierunku na czerwonym pod prąd pojedzie rowerzysta jak zawsze machający ręcami, że on ma pierwszeństwo

solarize
+5 / 7

To nie jest żadna zagadka i nie podzieliła żadnych kierowców. Minusik.

Odpowiedz
Q qqryq123
+1 / 7

znaki pionowe służą w tym przypadku tylko do określania zasad gdy nie działa sygnalizacja świetlna... gdyby było inaczej to światło zielone musiałoby być zapalone dla drogi poprzecznej tylko zgodnie z "pierwszeństwem łamanym" a takie rozwiązanie spowodowałoby chaos... autobus ma zielone ale przy lewoskręcie przepuszcza pojazd osobowy... i tyle

Odpowiedz
C ciomak12
0 / 0

@rododendron90 @przytycki

Praktycznie każde skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną ma jakieś znaki regulujące pierwszeństwo przejazdu. I żadne prawo tego nie zabrania. Wręcz przeciwnie, prawo drogowe określa na co mamy patrzeć. I jeżeli ktoś chodził na kurs na prawo jazdy to wie że musi patrzeć na sygnalizację świetlną. A dopiero kiedy ona jest wyłączona lub kiedy mruga pomarańczowe światło to ma jeździć według znaków.

Czego przykłądem może być art 5.3 w prawie o ruchu drogowym. "Sygnały świetlne mają pierwszeństwo przed znakami drogowymi regulującymi pierwszeństwo przejazdu."

Skoro prawo reguluje ważność sygnalizacji nad znakami to zgodnie z logiką dopuszcza a nawet spodziewa się miejsc gdzie sygnalizacja będzie istniała razem ze znakami drogowymi regulującymi pierwszeństwo przejazdu.

C ciomak12
0 / 0

@rododendron90

A czym prawnie różnią się skrzyżowania z "łamanym" pierwszeństwem od tych z "prostym" pierwszeństwem w kontekście posiadania sygnalizacji świetlnej? Nie widziałem przepisu aby prawo nakazywało by na skrzyżowaniach z "łamanym"można kierować ruch tylko w sposób "łamany". Owszem jeżeli chcesz poprzez sygnalizację mieć ruch łamany to używasz sygnalizatorów s-3 a jak nie to s-1 czy s-2. Ale nigdzie nie ma wymagań że na równorzędnym skrzyżowaniu nie można kierować ruchem w sposób łamany. Kierowanie ruchem jest dokładnie po to by zmienić zasady, które były uprzednio.

Czy mogę zobaczyć przepis który to określa? bo jakoś go przeoczyłem?

Zmodyfikowano 1 raz Ostatnia modyfikacja: 28 May 2019 2019 0:05

I iwa24
0 / 2

Jak bede miec zielone i bede zapier**alac zeby zdazyc przejechac znaku nawet nie zauwaze

Odpowiedz
C ciomak12
0 / 0

@unydkodotelepatatorka Nie tak proste bo nie zauważyłeś sygnalizacji świetlnej. Prawo o ruchu drogowym art 5.3 Sygnały świetlne mają pierwszeństwo przed znakami drogowymi regulującymi pierwszeństwo przejazdu.

Czyli jednak autobus musi przepuścić auto osobowe jak na każdym innym skrzyżowaniu kolizyjnym.

U Utoplok
0 / 2

Zagadka podzieliła kierowców na tych, którzy znają przepisy i na takich, ktorzy prawko znaleźli w czipsach.

Odpowiedz
Kaizenpol
-1 / 3

Z jakiego kraju kodeks drogowy trzeba znać? Bo na pewno nie jest to polskie oznakowanie i polska organizacja ruchu.
Światła nie zmieniają pierwszeństwa - sygnalizują tylko, czy można za linie wjechać, czy nie.

Odpowiedz
C ciomak12
-2 / 2

@Kaizenpol

Trzeba znać kodeks drogowy kraju, w którym zamierzasz poruszać się po drogach. Czy to jako pieszy czy jako kierowca.

Prawo o ruchu drogowym art 5.3 Sygnały świetlne mają pierwszeństwo przed znakami drogowymi regulującymi pierwszeństwo przejazdu.

Więc mam pytanie skąd kierowca osobowego auto może wiedzieć, że autobus nie wjechał na skrzyżowanie na czerwonym świetle? Otóż nie ma takiej informacji i nie musi mieć, bo ma zielone światło które mu pozwala jechać. I jadąc swoim pasem musi jedynie ustąpić drogi pieszemu na pasach. Jeżeli zaś na skrzyżowaniu kolizyjnym skręca w lewo musi ustąpić tym jadącym z naprzeciwka. Bo po to masz sygnalizacje aby sterować ruchem.

Nigdzie nie masz napisane że znaki mają pierwszeństwo nad sygnalizacją.

Masz nawet sygnalizację w formie strzałek, kiedy wręcz sygnalizacja informuje Cię, że masz pierwszeństwo nad wszystkimi innymi pojazdami(prócz uprzywilejowanych). A prawo drogowe nie mówi, że znaki są ponad zwykłą sygnalizacją po przekroczeniu sygnalizatora ale już nie ponad specjalną sygnalizacją.

Masz jasny komunikant policjant>sygnalizacja>znaki>normy w przepisach ruchu drogowego.

Kaizenpol
-1 / 1

@ciomak12
Czemu cytujesz polski KD, skoro to nie jest to polskie skrzyżowanie?

Sygnalizacja świetlna ma pierwszeństwo przed znakami, ale nie ustala pierwszeństwa przejazdu. Nie zmienia też ogólnych zasad pierwszeństwa.
Gdyby sygnalizacja świetlna ustalała zasady pierwszeństwa, to na jakiej podstawie jeden z pojazdów miałby ustępować drugiemu? Maja identyczny sygnał świetlny.

C ciomak12
0 / 0

@Kaizenpol Kierowanie ruchem wedle polskiego prawa drogowego
ruch kierowany– ruch otwierany i zamykany za pomocą sygnalizacji świetlnej albo przez uprawnioną osobę;

Czyli tak samo jak policjant otwiera i zamyka skrzyżowanie tak samo robi to sygnalizacja świetlna. KIERUJE RUCHEM.

Dodatkowo masz napisane w polskim prawie drogowym, że zarówno policjant jak i sygnalizacja jest przed znakami mówiącymi o pierwszeństwie.Nie przed zasadami ogólnymi, nie przed innymi znakami poziomymi, nie przed wszystkim. Jest napisane przed znakami regulującymi pierwszeństwo przejazdu.

A nawet jeżeli sygnalizacja czy policjant kieruje Cię inaczej niż na to pozwalają inne przepisy(np jazda pod prąd) to i tak sygnalizacja czy inny sposób kierowania ruchem jest nadrzędny.

Więc jak najbardziej może być to polskie skrzyżowanie. Bo czy policjant może na takim skrzyżowaniu pokierować ruchem WBREW znakom mówiącymi o pierwszeństwie? TAK. Podobnie nie ma zapisu mówiącego o tym, że projektując sygnalizację musimy zachowywać formę założoną przez znaki. Nic takiego nie ma. Sygnalizacja to jeden temat a znaki o pierwszeństwie przejazdu inny.

A jak mamy się zachowywać jeżeli dwaj kierowcy mają zielone światło. Dokładnie tak samo jak w przypadku kiedy piesi i samochód mają zielone światło. Czyli patrzymy na przepisy ogólne. A te np mówią by przepuścić pieszego na przejściu. A kiedy chcemy skręcić w lewo żeby przepuścić tych jadących z naprzeciwka. Podobnie to że masz zielone światło nie sprawia że możesz przekraczać ciągłą linię i zmienić pas. Tak samo zielone światło nie zwalnia Cię z używania kierunkowskazu.

Podobnie gdyby na tym skrzyżowaniu z demota podjechał samochód z prawej strony i miałby małą zieloną strzałkę w prawo. To pytanie czy ma patrzeć na to że zielona strzałka pozwala mu skręcić jeżeli nikomu nie przeszkadza czy na znak który mówi mu o pierwszeństwie przy skręcie? Otóż wracamy do początku, czyli sygnalizacja kieruje ruchem a nie znaki mówiące o pierwszeństwie.

Kaizenpol
0 / 0

@ciomak12

A podasz podstawę prawną, że stosujemy przepisy ogólne, a nie znaki drogowe? W tym przypadku to robi drastyczną różnicę.

C ciomak12
0 / 0

@Kaizenpol Prawo o ruchu drogowym Dział I art. 2.24 o tym czym jest ruch kierowany

następnie w tym samym prawie Dział II, rozdział 1 art 5. a w szczególności punt 3 Sygnały świetlne mają pierwszeństwo przed znakami drogowymi regulującymi pierwszeństwo przejazdu.

Zauważ, że w przypadku kierowania ruchem przez osoby uprawnione są przed sygnalizacją świetlną oraz znakami drogowymi. Wszystkimi znakami drogowymi. Natomiast puntk niżej jest mowa jedynie o znakach drogowych regulujących pierwszeństwo przejazdu. Przypadek? Otóż nie. Bo syggnalizacja jest przed znakami regulującymi pierwszeństwo jak np o A7. Co oznacza, że nawet jak masz o ustąpieniu pierwszeństwa to kierowanie ruchem przez sygnalizacje daje ci pewność, że wszyscy inni mają światło czerwone. Podobnie jeżeli miałbyś znak STOP a masz zielone światło to możesz jechać i nie musisz się zatrzymywać przed linią.

Jednak są znaki nie regulujące pierwszeństwa przejazdu jak np przejścia dla pieszych. I teraz wedle zasad ogólnych masz przepuścić pieszego na przejściu. Podobnie też się ma kwestia z przepuszczeniem pojazdów jadących na wprost kiedy ty skręcasz w lewo.

I to prawo jest dosyć logiczne. Skoro sygnalizacja kieruje ruchem to nie robią już tego znaki które mówią o pierwszeństwie. Dlatego też prawo mówi, że jak chcemy dać pierwszeństwo "łamane" to musimy dać sygnalizatory S-3.

Podsumowując. 1.Jest jasno napisane, że sygnalizacja jest przed znakami regulującymi pierwszeństwo przejazdu. 2. Nie ma nigdzie napisane, że znaki regulujące pierwszeństwo przejazdu mamy stosować jednocześnie z kierowanym ruchem.

Kaizenpol
-1 / 1

@ciomak12
Czyli skoro nie ma napisane, że sygnalizacja świetlna ma pierwszeństwo przed zasadami ogólnymi to... czemu stosować sygnalizację, a nie zasady ogólne?
Pierwszeństwo sygnalizacja ma - ale nie zmienia zasad pierwszeństwa. Więc do tego, o czym sygnalizacja nie decyduje stosujemy znaki, a jak one nie rozstrzygają to dopiero zasady ogólne.

C ciomak12
0 / 0

@Kaizenpol Sygnalizacja to nie kolejny znak, ale kierowanie ruchem. Jak ci policjant pokazuje, że masz jechać a masz znak STOP to też będziesz stał i rozglądał się czy nikt nie jedzie?

D deanthehunter
-3 / 3

Ogólnie ta sytuacja jest bez sensu. Ale jakby co to.
Obaj mają:
1. Zielone światło (więc zasada ja mam zielone to przejeżdżam pierwszy się niweluje)
2. Poziomy znak STOP (więc oboje równoważnie muszą się zatrzymać)
Pokazywałem tę sytuację policjantom drogówki i pytałem co by było gdyby przyjechali do kolizji wynikającej ze zderzenia autobusu z samochodem osobowym. I zapytałem kto byłby winien. Popatrzyli na obrazek i stwierdzili, że winnym byłby samochód osobowy, bo pomimo, że miał zielone światło a samochód z naprzeciwka powinien mu ustąpić przejazdu( zasada prawej strony w ruchu na skrzyżowaniu) to JEDNAK znak pionowy informuje o tym, że autobus jest na drodze z pierwszeństwem przejazdu. A jak wiadomo znaki pionowe stoją w hierarchii wyżej niż zasada prawa strony na skrzyżowaniu. tyle w temacie.
Ale tak jak napisałem na początku sytuacją jesy bez sensu.

Odpowiedz
C ciomak12
0 / 0

@deanthehunter Czyli jak mam czerwone światło, ale znak pionowy mówi mi, że mam pierwszeństwo to mogę wjechać na skrzyżowanie?

To nie jest sytuacja bez sensu. Wyobraź sobie zwykłe skrzyżowanie gdzie jedna prosta droga jest z pierwszeństwem. I na takiej drodze jest sygnalizacja świetlna. To skoro znaki pionowe są ważniejsze to mam ignorować sygnalizacje? Proste pytanie...

Przykład takiego skrzyżowania to np Aleja Solidarności i Jana Pawła 2 w Warszawie. Możemy nawet założyć że tam nie ma tramwajów tylko te dwie ulice. To czy mogę ignorować czerwone światło skoro jest ono mniej ważne od znaków pionowych czy odwrotnie mam ignorować znaki pionowe a jeździć według świateł.

Tych dwóch Panów drogówki jak widać sami nie potrafią jeździć skoro ignorują oświetlenie na rzecz znaków. Mam nadzieję że na Ciebie również nie trafię zarówno jako kierowca jak i pieszy...

rafik54321
+1 / 1

@deanthehunter To ja bym zagiął tych policjantów innym tekstem. A co kiedy na sygnalizatorze mamy znak STOP? To co, mam zielone, a za sygnalizatorem mam obowiązkowo się zatrzymać? XD...
A znak STOP nie może obowiązywać "połowicznie", czyli nie zobowiązywać do zatrzymania, ale zobowiązywać do ustąpienia pierwszeństwa.
Więc tekst policjantów jest totalnie z czapy.

K Kober4
-3 / 3

Zielone światło oznacza zezwolenie na wjazd za sygnalizator, nie ustala pierszenstwa przejazdu.
W tej dziwnej sytuacji pierszenstwo przejazdu ma autobus

Odpowiedz
C ciomak12
0 / 0

@Kober4 Prawo o ruchu drogowym art 5.3

Sygnały świetlne mają pierwszeństwo przed znakami drogowymi regulującymi pierwszeństwo przejazdu.

Czyli na czerwonym stoisz na zielonym jedziesz. Niezależnie co masz na znakach.

Owszem mimo zielonego światła nadal musisz pozwolić przejść pieszemu na pasach, a na skrzyżowaniu kolizyjnym kiedy chcesz skręcić w lewo musisz przepuścić samochody jadące z naprzeciwka.

C ciomak12
0 / 2

Nie kierowców, ale kursantów na kursie na prawo jazdy.

Kierowca wie, że jak ma zielone światło to może jechać. Zaś przy skręcaniu w lewo na skrzyżowaniu kolizyjnym musi przepuścić tych z naprzeciwka. Koniec wielkiej zagadki...

PS oczywiście pomijam wszelkie sytuacje typu kierowanie ruchem, wypadek czy samochód na sygnale

Odpowiedz
K Kober4
-1 / 1

Jest jasno wyznaczona droga z pierszenstwem przejazdu, zielone swiatlo nie zmienia pierszenstwa przejazdu, zezwala na wjazd za sygnalizator i to też pod pewnymi warunkami. Stosujesz przepis dotyczący dróg równorzędnych, czyli jak by droga z pierszwnstwe przejazdu " biegla na wprost". Czyli oba pojazdy znajdowaly sie na drodze głównej i autobus wykonując manewr skrętu w lewo musiał by przepuścić pojazd z naprzeciwka. A przy okazji nie z na przeciwka tylko z jego prawej strony. Właśnie takie skrzyżowania najczescie wystepuja i dlatego z przyzwyczajenia ludzie piszą takie brednie

C ciomak12
-1 / 1

@Kober4 A właśnie że sygnalizacja świetlna zastępuje znaki. I nawet jak masz drogę z pierwszeństwem i masz czerwone światło to nie możesz wjechać na skrzyżowanie. I jak już będziesz mieć prawo jazdy to naprawdę nie próbuj wjeżdżać na skrzyżowanie na czerwonym świetle bo masz drogę z pierwszeństwem przejazdu. SKończy się to w najlepszym wypadku stłuczką.

Proponuje się nawet kiedyś przejść na skrzyżowanie ze światłami i zobaczyć jak ludzie jeżdżą. I naprawdę nie zależnie czy jest to skrzyżowanie równorzędne czy nie i tak na czerwonym świetle samochody stoją a na zielonym jadą.

W odwrotnym wypadku sygnalizacja byłaby całkowicie zbędna. Bo jak sobie wyobrażasz jej działanie? Jak w magiczny sposób znikną znaki to jeździmy wedle sygnalizacji a jak znów magicznie się pojawią to już wedle znaków?

Prawo o ruchu drogowym art 5.3 Sygnały świetlne mają pierwszeństwo przed znakami drogowymi regulującymi pierwszeństwo przejazdu.

Czyli masz tutaj proste skrzyżowanie kolizyjne. Po to masz sygnalizację świetlną by się nie przejmować, która droga ma pierwszeństwo. Podobnie gdybyś miał znak STOP i zielone światło? Czy to by oznaczało, że każdy samochód ma się zatrzymać przed skrzyżowaniem mimo zielonego światła? Absurd.

M masky17
+1 / 1

Samochód jadący na wprost. Kiedy Swiatła są czynne, znaki pionowe i poziome mają niższy priorytet

Odpowiedz