Tak. To dar. Akurat może nie od boga. Ale umieć wyru....ć wszystkich tak, żeby nikt sie nie zorientował a później uciec pod skrzydła bandyty z Żoliborza... tak, to dar.
@PedzacyRumak Ja rozumiem, że pewne rzeczy w zakresie ekonomii mogą być zagadką, więc pomogę - za Obajtka: 1. Orlen kupił Możejki - takie transakcje odbywają się na zasadzie kredytu bankowego - nikt nie przyjeżdża z walizkami kasy do właściciela rafinerii, dając mu 3000 kg. papierowych banknotów. 2. Orlen wszedł na rynek niemiecki - tak samo. 3. Kupuje Lotos - również na tych samych zasadach. Takie transakcje spłacają się długo, to nie jest tak, ze kupisz Lotos czy Możejki z oszczędności lub zysków, lub w trzy lata ci się wyrówna.
Zmodyfikowano
1 raz
Ostatnia modyfikacja: 25 March 2021 2021 15:24
@Fragglesik
Orlen kupił Możejki w 2007 roku. Z tym głupim zakupem musiał się mierzyć Orlen za czasów PO, stad miał taki mały zysk. Kiedy Orlen został wyprowadzony na prostą przyszedł PiS i znowu chce zniszczyć Orlen.
@BOFH Dl;aczego uważasz, że to jest głupi zakup? Przez ten zakup większość paliwa kupowanego przez Litwinów jest orlenowska, czyli ich rynek jest nasz. Zdobycie rynku to dla Ciebie głupota?
@Fragglesik
2 również jest bzdurą. Orlen jest na rynku niemieckim od 2003 roku. Na własnej stronie chwalą się, że w 2015 roku mieli tam 6% rynku. To co się teraz zmienia to rebranding ich marki Star (podobno powstałej dlatego, że Niemcy nie chcieli kupować na polskich stacjach, ale tego punktu pewny nie jestem) na Orlen
@Fragglesik Czyli skłamałeś! Tak trudno się przyznać? Po drugie ten rynek litewski to jest niecałe 3 mln. ludzi, czyli ca 1,5 mln samochodów. Mniej niż aglomeracja warszawska. Rzeczywiście imponujący rynek:) A w niemiecki rynek tak głęboko weszli, że liczą straty. I po co kłamać? Nie lepiej być przyzwoitym człowiekiem?
Zmodyfikowano
1 raz
Ostatnia modyfikacja: 25 March 2021 2021 20:51
@tema_lina "Czyli skłamałeś!" - Nie. Kłamstwo to celowe wprowadzanie w błąd, gdy kłamiący zna prawdziwą odpowiedź. Ja sie po prostu pomyliłem, bo wysnułem błędny wniosek.
@BOFH trzeba jeszcze dodać, że ten wykup Możejek został nagrany przez PiS krótko przed rozłamem koalicji i rozwiązaniem rządu. Za PO doszło do finalizacji, bo nie dało się już tego odkręcić.
@Fragglesik Zminusują cę, bo śmiesz mieć swój rozum. Ja Obajtka nie bronię, ale żaden z tu komentujących nie ma zielonego pojęcia o tym jak zarządzać taką firmą, jak działają takie "długi", ale każdy się musi wypowiedzieć, bo o obajtkowych rzekomych przewałach, kombinacjach i matactwach mówi telewizja. Któy z komentujących jest w stanie samemu ocenić sytuację w firmie na podstawie dostępnych danych? Nikt. Nie twierdzę oczywiście, że Obajtek dobrze, ani, że źle. Nie wiem, nie zagłębiałem się w to. I żaden komentujący tutaj też nie. A demot jest z dupy, bo zadłużenie tak naprawdę niewiele mówi o kondycji firmy.
@Maliniak_duda Ja nie jestem ani za PiS ani za KO. Jestem czysto obiektywny. Ktoś wlepia sobie wykresik bez podania źródła, i większość z automatu to kupi mimo, iż nikt tego nie zweryfikował. Ale widzę, że wielu ma z tego powodu wielki ból dupy.
Nie dość, że nie wiadomo skąd zostały zaczerpnięte dane do wykresu to jeszcze poseł nie potrafi odczytać z niego poprawnie danych. Poseł ma problemy z elementarną matematyką a w dodatku manipuluje ludźmi - a Ci bezmyślnie powielają błędy. Ale przecież ktoś wybrał tego Pana na posła... wstyd i żenada.
Z wykresu można odczytać, że na koniec 2017 roku było ok. 6000mln a więc 6mld, a nie tak jak poseł sugeruje 0,76mld czyli 760 mln.
Rozumiem, że poseł może być niedouczony.... zrozumiem nawet że autor demota może mieć problemy z matematyką.... ale żeby takie coś przepuszczali na główną admini??
Szkoda, że kolejny portal staje się polityczny
Zmodyfikowano
1 raz
Ostatnia modyfikacja: 26 March 2021 2021 10:40
@redsun1 mimo tej pomyłki wzrost z 7,6 mld na 18 mld w przeciągu dwóch lat - szacun. Gdybym ja tak gospodarował domowym budżetem mieszkałbym pod mostem, a nie w trzydziestu paru nieruchomościach...
Tutaj jest artykuł o zysku Orlenu w 2020 roku. Dług nie świadczy o kondycji firmy. Jak wezmę 200 tysięcy kredytu i wrzucę go w otwarcie ja wiem, sklepu nocnego, remont, wyposażenie, towar i tak dalej, a biznes chwyci i bedzie generowałzyski na tyle duże by zadłużenie zgodnie z harmonogramem spłacać i pozwoli jeszcze mi przeżyć to po pierwsze firma nadal ma długi a dwa, przynosi właścicielowi odpowiednie zyski i jest w dobrej kondyncji finansowej. Dług o niczym nie świadczy.
Oczywiście ten artykuł nie jest dowodem na geniusz Obajtka, bo to czy z niego naprawdę dobry prezes, który lubi sobie troszeczkę siana na boku przytulić jak ma ku temu sposobność, czy niekompetentny kolega prezesa, który robi drobne w porównaniu z kasą którą obraca firma przekręty, a decyzję podejmuje ktoś inny podsuwając mu tylko umowy do podpisania tego nie wiem.
@LUPUS1962 Jak kupisz firmę na kredyt, to nagle zbankrutujesz? Nie ma tu żadnej informacji o posiadanych aktywach, pasywach i żadnego harmonogramu spłat zadłużenia. Masa ludzi nagle jest po kilkaset tysięcy na minusie gdy kupują dom na kredyt. To nie znaczy, że doprowadzają się do bankructwa. Musisz uwzględnić co kupili, co mają, ile przynoszą zysków i ile czasu zajmie im spłata zadłużenia.
Tak samo w wielu krajach podaje się dług publiczny, ale rzadko się porównuje aktualny stan materialny kraju. Lepiej mieć 200mld długu i działająca, doinwestowaną służbę zdrowia niż mieć 100mld długu i nie mieć nic. Jak dług pokrywa się z inwestycjami, to nie jest stratą.
@ZONTAR jeśli inwestycje są sensowne i dadzą spłatę długu (lub przewyższą wartością jego wysokość) jest OK. Natomiast nie przypominam sobie jakichś wielkich inwestycji Orlenu (a byłyby roztrąbione jak np "sukces" LOTu) poza zakupem w zeszłym roku czasopism na zlecenie partyjne. Ale czasopisma to 2020, a wykres dotyczy szczególnie 2019. Dług w kapitalizmie jest rzeczą normalną, pod warunkiem, że umiemy się z nim obchodzić, i że odsetki z kwotą spłaty nie przekroczą dochodów, bo inaczej amba. Ale nadmierny skok długu w krótkim okresie, bez wyraźnej inwestycji jest sygnałem ostrzegawczym. Popatrz, co się dzieje z kursem akcji Orlenu w tym samym skazanym tutaj okresie.
@LUPUS1962 No wygląda to ciekawie. W 2019 przynieśli 4,5mld dochodu netto, a mimo to ich zadłużenie wzrosło o 12 mld. Jeśli chodzi o kapitalizację, o Orlen od 2016 kolejno miał kapitalizację 36mld, 45mld, 46mld, 35mld, 26mld. Wiem, że w 2018 kupili Unipetrol i to nieco podbiło ich dług. W bodajże 2020 Orlen kupił Grupę Energa. Chwalili się tez jakiś czas temu nad budową nowej stacji visbreakingu zdaje się w Płocku i budowę farm wiatrowych na Bałtyku. Chwalili się też wsparciem budowy bloku gazowego Ostrołęka C. Tu można się doszukiwać pewnych machlojek, szczególnie w przypadku Energi. Tak się składa, że ponad 50% akcji sprzedał skarb państwa. Możliwe, że po prostu Orlen odkupił gorącego ziemniaczka. Trzeba brać pod uwagę to, że Orlen idzie mocno w powiązane sektory, energia odnawialna, nawozy, nowe procesy technologiczne. Pakują grubą kasę w różne projekty i to wydaje się dobrym posunięciem. Podobnie do rządów Dubaju chcą korzystać z aktualnej sytuacji aby zapewnić sobie alternatywne źródła przychodu.
Warto im patrzeć na ręce, ale nigdzie nie widzę jawnych dowodów na to, że marnują kasę czy są źle zarządzani. Kredyty obrotowe to dosyć normalna rzecz. Jak posiadasz ogromną spółkę, to planujesz z wyprzedzeniem różne działania i jak się opłaci, to pokrywasz ich koszta z kredytu obrotowego. Nie zawsze szybki dochód to ten najlepszy. Czasem trzeba się zadłużyć aby szybko się wybić na czymś.
@LUPUS1962 mój komentarz miał na celu zwrócić uwagę przeglądających na takie "pomyłki" i aby zastanowili się nad tym co właściwie widzą. Sprawą drugorzędną jest dla mnie ile wynosi długi i jakiego rodzaju jest to dług, dlatego że nie mam w tej kwestii odpowiednio dużo informacji aby się wypowiedzieć. Ale jeżeli widzę jakiś pseudo wykres wraz z opisem, który nie jest zgodny z tym co przedstawia wykres to mogę to od razu zweryfikować. Dodając do tego fakt, że autorem opisu jest poseł to wprawia mnie to w jeszcze większe oburzenie. Takie "pomyłki" rodzą fake newsy, a gdy maczają w tym palce politycy to z całą pewnością mogę stwierdzić, że ma to konkretny cel.
Jeżeli ludzie nie potrafią zweryfikować danych które widzą, to mam wątpliwości czy zweryfikują te, które trzeba jeszcze dodatkowo wyszukać. I w ten jakże prymitywny sposób można manipulować ludźmi.
Jeżeli ktoś ma aspiracje do rządzenia krajem tym bardziej nie powinien robić takich rzeczy bo świadczy to po prostu o tym, że jest osobą niekompetentną.
@redsun1 Masz całkowitą rację, że należy przyjąć, że nie było to przejęzyczenie a celowe przekłamanie. Z drugiej strony, to polscy politykierzy (obojętnie z której opcji - bo polityków z prawdziwego zdarzenia w tym kraju ani na lekarstwo) już tacy są, i jeśli ktoś im wierzy, to sam sobie winien.
A tymczasem kapitalizacja Orlenu to 27 mld zł. Czyli dług to jakieś 3/4 wartości firmy. No manager z Obajtka nie ma co. I to strategiczna firma na dodatek.
2019 - 4,5mld netto zysku
2020 - 3,4mld netto zysku
Zakup Lotosu powinien im jeszcze podnieść zyski, więc ta kwota to coś około 4 lat zysków. Jakbyś miał okazję rozbudować firmę zwiększając swoje zyski i spłacić rozbudowę w kilka lat, to byś to uznał za nieopłacalne? Kapitalizacja to wyłącznie wartość spółki giełdowej. Orlen rocznie przynosi zyski netto na poziomie ~15-20% swojej wartości. Ja bym chciał mieć biznes, który po kilku latach sam spłaci swoje kredyty i będzie mi przynosił tyle kasy w kolejnych latach.
Nie żebym jakoś bronił obajtka, ale w tym może mieć udział sama pandemia, bo właśnie rok temu, ceny paliw poleciały łeb na szyję, ze względu na mniejszy popyt. A dopiero teraz ceny paliw osiągają ceny sprzed obniżki. Więc myślę że to też może mieć istotny wpływ na taką sytuację.
@LUPUS1962 widzę że wykres jest jeszcze nawet od 2017 r.
Tylko było tak, 2017r do 2018 r, spory wzrost. 2018 - 2019, mały wzrost i od 2019r olbrzymi wzrost.
Nie wiem kiedy obajtek przejął stery, ale w 2019r zaczęła się pandemia a z tym spadło zapotrzebowanie na paliwo. Nie twierdzę że to jedyny powód takiego stanu rzeczy, ale z pewnością to nie jest bez znaczenia.
Bo jeśli rok wcześniej, paliwo stoi w okolicach 5,50/l, a w 2020r stało po 3,80/l, to jest 1,70/l różnicy. To dużo, jakieś 20%, no może trochę mniej - nie będę liczył dokładnie. A jest to dużo, zważywszy na to że główną część ceny paliwa stanowią podatki i marża producenta paliwa to kilka procent i z tych kilku procent, chcesz jeszcze uciąć 1/5? To musiało się jakoś odbić czkawką.
Oczywiście masz rację z tą czkawką. chodziło mi o to, ze faktyczny skok jest w roku 2019, a pandemia u nas zaczęła się w marcu 2020. Obajtek przyszedł do Orlenu bodajże w lutym 2018 - nie chce mi się sprawdzać. czyli mamy taki wzorzec - przychodzi, rok się uczy, jak funkcjonuje firma (bo głupi nie jest) a potem już wie jak i gdzie zmarnować kasę, żeby coś dało się uskubnąć bez przypału... Sadzę, że to dość realistyczny scenariusz...
@rafik54321 chciałbym zamienić twoje określenia: "spory wzrost", "mały wzrost" i "olbrzymi wzrost" na liczby.
Od 2017 do 2018 wzrost z 0,76 mld do 6mld, a więc blisko 8-krotny wzrost.
Od 2018 do 2020 wzrost z ok. 6mld do 18mld, a więc ok. 3-krotny wzrost.
Jeżeli dane na wykresie są prawdziwe, to poprzedni właściciel Orlenu w ciągu roku zwiększył 8-krotnie zadłużenie spółki, a obecny w ciągu 2 lat zwiększył je 3-krotnie.
Przeraża mnie to jak mało ludzi potrafi poprawnie odczytać dane z wykresu.
Poseł chciał uderzyć w Obajtka ale przytoczone przeze mnie wyżej liczby bezwzględne przedstawiają sprawę zupełnie inaczej.
Zmodyfikowano
1 raz
Ostatnia modyfikacja: 27 March 2021 2021 19:44
no i znów się dziwio!!! czego nie rozumiecie - facet skończył technikum rolnicze w 95 - po wielu trudach w 2015 roku studia (ochrona środowiska) w prywatnej szkole za piniondze. czego nie rozumiecie? kto i gdzie miał tego biednego człowieka nauczyć zarządzania i prowadzenia koncernu???
Firmy często biorą kredyty na inwestycje, firma ma zadłużenie, ale większą wartość i dochody. Czy tak jest w przypadku orlenu? Nie wiem, ale umieszczanie samego takiego wykresu to manipulacja.
pytanie ile długu to koszt przejęcia Lotosu - bo to formalnie inwestycja która powinna powiększyć aktywa i pasywa...
OdpowiedzTak. To dar. Akurat może nie od boga. Ale umieć wyru....ć wszystkich tak, żeby nikt sie nie zorientował a później uciec pod skrzydła bandyty z Żoliborza... tak, to dar.
@PedzacyRumak Ja rozumiem, że pewne rzeczy w zakresie ekonomii mogą być zagadką, więc pomogę - za Obajtka: 1. Orlen kupił Możejki - takie transakcje odbywają się na zasadzie kredytu bankowego - nikt nie przyjeżdża z walizkami kasy do właściciela rafinerii, dając mu 3000 kg. papierowych banknotów. 2. Orlen wszedł na rynek niemiecki - tak samo. 3. Kupuje Lotos - również na tych samych zasadach. Takie transakcje spłacają się długo, to nie jest tak, ze kupisz Lotos czy Możejki z oszczędności lub zysków, lub w trzy lata ci się wyrówna.
Zmodyfikowano 1 raz Ostatnia modyfikacja: 25 March 2021 2021 15:24
Odpowiedz@Fragglesik
Orlen kupił Możejki w 2007 roku. Z tym głupim zakupem musiał się mierzyć Orlen za czasów PO, stad miał taki mały zysk. Kiedy Orlen został wyprowadzony na prostą przyszedł PiS i znowu chce zniszczyć Orlen.
@BOFH Dl;aczego uważasz, że to jest głupi zakup? Przez ten zakup większość paliwa kupowanego przez Litwinów jest orlenowska, czyli ich rynek jest nasz. Zdobycie rynku to dla Ciebie głupota?
@Fragglesik wiec klamales piszac ze za Obajtka Orlen kupil Mozejki?
@tomkosz Po prostu nie pamiętałem kiedy Możejki były kupione, raban na ten temat był już za pisu, więc załozyłem, że to zrobił Obajtek.
@Fragglesik
Może dlatego, że już dołożył do interesu 4 mld dolarów, z czego 1,9 to jest sam zakup.
@Fragglesik
2 również jest bzdurą. Orlen jest na rynku niemieckim od 2003 roku. Na własnej stronie chwalą się, że w 2015 roku mieli tam 6% rynku. To co się teraz zmienia to rebranding ich marki Star (podobno powstałej dlatego, że Niemcy nie chcieli kupować na polskich stacjach, ale tego punktu pewny nie jestem) na Orlen
@micb też tą wersję o tych stacjach słyszałem. Ale daleko szukać, jak skończył u nas Łukoil?
@micb Ale weszli "głębiej".
@Fragglesik Czyli skłamałeś! Tak trudno się przyznać? Po drugie ten rynek litewski to jest niecałe 3 mln. ludzi, czyli ca 1,5 mln samochodów. Mniej niż aglomeracja warszawska. Rzeczywiście imponujący rynek:) A w niemiecki rynek tak głęboko weszli, że liczą straty. I po co kłamać? Nie lepiej być przyzwoitym człowiekiem?
Zmodyfikowano 1 raz Ostatnia modyfikacja: 25 March 2021 2021 20:51
@tema_lina ale wtedy byłby musiał przyznać, że pis to nieudacznicy a to trollowi pisowskiemu przez gardło (klawiaturę) nie przejdzie.
@tema_lina "Czyli skłamałeś!" - Nie. Kłamstwo to celowe wprowadzanie w błąd, gdy kłamiący zna prawdziwą odpowiedź. Ja sie po prostu pomyliłem, bo wysnułem błędny wniosek.
@BOFH trzeba jeszcze dodać, że ten wykup Możejek został nagrany przez PiS krótko przed rozłamem koalicji i rozwiązaniem rządu. Za PO doszło do finalizacji, bo nie dało się już tego odkręcić.
@Fragglesik Zminusują cę, bo śmiesz mieć swój rozum. Ja Obajtka nie bronię, ale żaden z tu komentujących nie ma zielonego pojęcia o tym jak zarządzać taką firmą, jak działają takie "długi", ale każdy się musi wypowiedzieć, bo o obajtkowych rzekomych przewałach, kombinacjach i matactwach mówi telewizja. Któy z komentujących jest w stanie samemu ocenić sytuację w firmie na podstawie dostępnych danych? Nikt. Nie twierdzę oczywiście, że Obajtek dobrze, ani, że źle. Nie wiem, nie zagłębiałem się w to. I żaden komentujący tutaj też nie. A demot jest z dupy, bo zadłużenie tak naprawdę niewiele mówi o kondycji firmy.
@tema_lina Za przyzwoitość mniej płacą.
@Klifton Od kiedy posiadanie rozumu to notoryczne rozmijanie się z prawdą lub omijanie jej szerokim łukiem?
W zły rachunek patrzysz, spójrz na Bezmajtowe finanse ile wzrosły i to bez przepisywania na żonę bo brak.
Odpowiedzile z tych brakujących pieniędzy jest na kontach pisu i prywatnych kontach pisiorów
OdpowiedzWiele wskazuje na to, że ORLEN jest lewą kasą pis. W przeciwnym razie kaczelnik nie wychwalałby obajtka i nie wycofywałby aktu oskarżenia z sądu.
OdpowiedzDług firmy rośnie proporcjonalnie do prywaty.
OdpowiedzMinus za brak źródła. Wyjąć z dupy wykres to każdy potrafi.
OdpowiedzTy pisiury zaiste z dupy lubicie wyjmować
@Maliniak_duda Ja nie jestem ani za PiS ani za KO. Jestem czysto obiektywny. Ktoś wlepia sobie wykresik bez podania źródła, i większość z automatu to kupi mimo, iż nikt tego nie zweryfikował. Ale widzę, że wielu ma z tego powodu wielki ból dupy.
Nie dość, że nie wiadomo skąd zostały zaczerpnięte dane do wykresu to jeszcze poseł nie potrafi odczytać z niego poprawnie danych. Poseł ma problemy z elementarną matematyką a w dodatku manipuluje ludźmi - a Ci bezmyślnie powielają błędy. Ale przecież ktoś wybrał tego Pana na posła... wstyd i żenada.
Z wykresu można odczytać, że na koniec 2017 roku było ok. 6000mln a więc 6mld, a nie tak jak poseł sugeruje 0,76mld czyli 760 mln.
Rozumiem, że poseł może być niedouczony.... zrozumiem nawet że autor demota może mieć problemy z matematyką.... ale żeby takie coś przepuszczali na główną admini??
Szkoda, że kolejny portal staje się polityczny
Zmodyfikowano 1 raz Ostatnia modyfikacja: 26 March 2021 2021 10:40
Odpowiedz@redsun1 mimo tej pomyłki wzrost z 7,6 mld na 18 mld w przeciągu dwóch lat - szacun. Gdybym ja tak gospodarował domowym budżetem mieszkałbym pod mostem, a nie w trzydziestu paru nieruchomościach...
@LUPUS1962 https://www.bankier.pl/wiadomosc/PKN-Orlen-z-zyskiem-na-poziomie-3-4-mld-zl-8050214.html
Tutaj jest artykuł o zysku Orlenu w 2020 roku. Dług nie świadczy o kondycji firmy. Jak wezmę 200 tysięcy kredytu i wrzucę go w otwarcie ja wiem, sklepu nocnego, remont, wyposażenie, towar i tak dalej, a biznes chwyci i bedzie generowałzyski na tyle duże by zadłużenie zgodnie z harmonogramem spłacać i pozwoli jeszcze mi przeżyć to po pierwsze firma nadal ma długi a dwa, przynosi właścicielowi odpowiednie zyski i jest w dobrej kondyncji finansowej. Dług o niczym nie świadczy.
Oczywiście ten artykuł nie jest dowodem na geniusz Obajtka, bo to czy z niego naprawdę dobry prezes, który lubi sobie troszeczkę siana na boku przytulić jak ma ku temu sposobność, czy niekompetentny kolega prezesa, który robi drobne w porównaniu z kasą którą obraca firma przekręty, a decyzję podejmuje ktoś inny podsuwając mu tylko umowy do podpisania tego nie wiem.
@LUPUS1962 Jak kupisz firmę na kredyt, to nagle zbankrutujesz? Nie ma tu żadnej informacji o posiadanych aktywach, pasywach i żadnego harmonogramu spłat zadłużenia. Masa ludzi nagle jest po kilkaset tysięcy na minusie gdy kupują dom na kredyt. To nie znaczy, że doprowadzają się do bankructwa. Musisz uwzględnić co kupili, co mają, ile przynoszą zysków i ile czasu zajmie im spłata zadłużenia.
Tak samo w wielu krajach podaje się dług publiczny, ale rzadko się porównuje aktualny stan materialny kraju. Lepiej mieć 200mld długu i działająca, doinwestowaną służbę zdrowia niż mieć 100mld długu i nie mieć nic. Jak dług pokrywa się z inwestycjami, to nie jest stratą.
@ZONTAR jeśli inwestycje są sensowne i dadzą spłatę długu (lub przewyższą wartością jego wysokość) jest OK. Natomiast nie przypominam sobie jakichś wielkich inwestycji Orlenu (a byłyby roztrąbione jak np "sukces" LOTu) poza zakupem w zeszłym roku czasopism na zlecenie partyjne. Ale czasopisma to 2020, a wykres dotyczy szczególnie 2019. Dług w kapitalizmie jest rzeczą normalną, pod warunkiem, że umiemy się z nim obchodzić, i że odsetki z kwotą spłaty nie przekroczą dochodów, bo inaczej amba. Ale nadmierny skok długu w krótkim okresie, bez wyraźnej inwestycji jest sygnałem ostrzegawczym. Popatrz, co się dzieje z kursem akcji Orlenu w tym samym skazanym tutaj okresie.
@LUPUS1962 No wygląda to ciekawie. W 2019 przynieśli 4,5mld dochodu netto, a mimo to ich zadłużenie wzrosło o 12 mld. Jeśli chodzi o kapitalizację, o Orlen od 2016 kolejno miał kapitalizację 36mld, 45mld, 46mld, 35mld, 26mld. Wiem, że w 2018 kupili Unipetrol i to nieco podbiło ich dług. W bodajże 2020 Orlen kupił Grupę Energa. Chwalili się tez jakiś czas temu nad budową nowej stacji visbreakingu zdaje się w Płocku i budowę farm wiatrowych na Bałtyku. Chwalili się też wsparciem budowy bloku gazowego Ostrołęka C. Tu można się doszukiwać pewnych machlojek, szczególnie w przypadku Energi. Tak się składa, że ponad 50% akcji sprzedał skarb państwa. Możliwe, że po prostu Orlen odkupił gorącego ziemniaczka. Trzeba brać pod uwagę to, że Orlen idzie mocno w powiązane sektory, energia odnawialna, nawozy, nowe procesy technologiczne. Pakują grubą kasę w różne projekty i to wydaje się dobrym posunięciem. Podobnie do rządów Dubaju chcą korzystać z aktualnej sytuacji aby zapewnić sobie alternatywne źródła przychodu.
Warto im patrzeć na ręce, ale nigdzie nie widzę jawnych dowodów na to, że marnują kasę czy są źle zarządzani. Kredyty obrotowe to dosyć normalna rzecz. Jak posiadasz ogromną spółkę, to planujesz z wyprzedzeniem różne działania i jak się opłaci, to pokrywasz ich koszta z kredytu obrotowego. Nie zawsze szybki dochód to ten najlepszy. Czasem trzeba się zadłużyć aby szybko się wybić na czymś.
@LUPUS1962 Biorąc pod uwagę wieloletnią tendencję spadkową nakładu prasy papierowej w Polsce, ta inwestytcja wydaje się ryzykowna.
@Pietrok Powiedzmy szczerze - to nie była inwestycja Orlenu, tylko wypełnianie poleceń służbowych wydanych na Nowogrodzkiej.
@LUPUS1962 mój komentarz miał na celu zwrócić uwagę przeglądających na takie "pomyłki" i aby zastanowili się nad tym co właściwie widzą. Sprawą drugorzędną jest dla mnie ile wynosi długi i jakiego rodzaju jest to dług, dlatego że nie mam w tej kwestii odpowiednio dużo informacji aby się wypowiedzieć. Ale jeżeli widzę jakiś pseudo wykres wraz z opisem, który nie jest zgodny z tym co przedstawia wykres to mogę to od razu zweryfikować. Dodając do tego fakt, że autorem opisu jest poseł to wprawia mnie to w jeszcze większe oburzenie. Takie "pomyłki" rodzą fake newsy, a gdy maczają w tym palce politycy to z całą pewnością mogę stwierdzić, że ma to konkretny cel.
Jeżeli ludzie nie potrafią zweryfikować danych które widzą, to mam wątpliwości czy zweryfikują te, które trzeba jeszcze dodatkowo wyszukać. I w ten jakże prymitywny sposób można manipulować ludźmi.
Jeżeli ktoś ma aspiracje do rządzenia krajem tym bardziej nie powinien robić takich rzeczy bo świadczy to po prostu o tym, że jest osobą niekompetentną.
@redsun1 Masz całkowitą rację, że należy przyjąć, że nie było to przejęzyczenie a celowe przekłamanie. Z drugiej strony, to polscy politykierzy (obojętnie z której opcji - bo polityków z prawdziwego zdarzenia w tym kraju ani na lekarstwo) już tacy są, i jeśli ktoś im wierzy, to sam sobie winien.
A tymczasem kapitalizacja Orlenu to 27 mld zł. Czyli dług to jakieś 3/4 wartości firmy. No manager z Obajtka nie ma co. I to strategiczna firma na dodatek.
Odpowiedz2019 - 4,5mld netto zysku
2020 - 3,4mld netto zysku
Zakup Lotosu powinien im jeszcze podnieść zyski, więc ta kwota to coś około 4 lat zysków. Jakbyś miał okazję rozbudować firmę zwiększając swoje zyski i spłacić rozbudowę w kilka lat, to byś to uznał za nieopłacalne? Kapitalizacja to wyłącznie wartość spółki giełdowej. Orlen rocznie przynosi zyski netto na poziomie ~15-20% swojej wartości. Ja bym chciał mieć biznes, który po kilku latach sam spłaci swoje kredyty i będzie mi przynosił tyle kasy w kolejnych latach.
Nie żebym jakoś bronił obajtka, ale w tym może mieć udział sama pandemia, bo właśnie rok temu, ceny paliw poleciały łeb na szyję, ze względu na mniejszy popyt. A dopiero teraz ceny paliw osiągają ceny sprzed obniżki. Więc myślę że to też może mieć istotny wpływ na taką sytuację.
Odpowiedz@rafik54321 zwróć uwagę że wykres jest między 2018 a 2020 - wtedy nie było jeszcze pandemii
@LUPUS1962 widzę że wykres jest jeszcze nawet od 2017 r.
Tylko było tak, 2017r do 2018 r, spory wzrost. 2018 - 2019, mały wzrost i od 2019r olbrzymi wzrost.
Nie wiem kiedy obajtek przejął stery, ale w 2019r zaczęła się pandemia a z tym spadło zapotrzebowanie na paliwo. Nie twierdzę że to jedyny powód takiego stanu rzeczy, ale z pewnością to nie jest bez znaczenia.
Bo jeśli rok wcześniej, paliwo stoi w okolicach 5,50/l, a w 2020r stało po 3,80/l, to jest 1,70/l różnicy. To dużo, jakieś 20%, no może trochę mniej - nie będę liczył dokładnie. A jest to dużo, zważywszy na to że główną część ceny paliwa stanowią podatki i marża producenta paliwa to kilka procent i z tych kilku procent, chcesz jeszcze uciąć 1/5? To musiało się jakoś odbić czkawką.
Oczywiście masz rację z tą czkawką. chodziło mi o to, ze faktyczny skok jest w roku 2019, a pandemia u nas zaczęła się w marcu 2020. Obajtek przyszedł do Orlenu bodajże w lutym 2018 - nie chce mi się sprawdzać. czyli mamy taki wzorzec - przychodzi, rok się uczy, jak funkcjonuje firma (bo głupi nie jest) a potem już wie jak i gdzie zmarnować kasę, żeby coś dało się uskubnąć bez przypału... Sadzę, że to dość realistyczny scenariusz...
@rafik54321 chciałbym zamienić twoje określenia: "spory wzrost", "mały wzrost" i "olbrzymi wzrost" na liczby.
Od 2017 do 2018 wzrost z 0,76 mld do 6mld, a więc blisko 8-krotny wzrost.
Od 2018 do 2020 wzrost z ok. 6mld do 18mld, a więc ok. 3-krotny wzrost.
Jeżeli dane na wykresie są prawdziwe, to poprzedni właściciel Orlenu w ciągu roku zwiększył 8-krotnie zadłużenie spółki, a obecny w ciągu 2 lat zwiększył je 3-krotnie.
Przeraża mnie to jak mało ludzi potrafi poprawnie odczytać dane z wykresu.
Poseł chciał uderzyć w Obajtka ale przytoczone przeze mnie wyżej liczby bezwzględne przedstawiają sprawę zupełnie inaczej.
Zmodyfikowano 1 raz Ostatnia modyfikacja: 27 March 2021 2021 19:44
A teraz kolejne fakty porównanie q4 2019 2020
OdpowiedzZysk operacyjny +203%
Zysk przed opodatkowaniem +76%
Zysk netto +64%
Uwielbiam takie wykresiki dla debili którzy lapią się na wszytko bez większej refleksji...
oj tam oj tam... ale za to przybyło dziesięć nieruchomości prezesowi Orlenu.
OdpowiedzHmm, bo może w końcu robi inwestycje zamiast brak hajsy? Jak by siedział i nie wydawał to byłoby że siedzi i tylko bierze hajs.
OdpowiedzTo nie firma, lecz skarbonka z której duże dzieci wyciągają nie swoje kieszonkowe.
Odpowiedzno i znów się dziwio!!! czego nie rozumiecie - facet skończył technikum rolnicze w 95 - po wielu trudach w 2015 roku studia (ochrona środowiska) w prywatnej szkole za piniondze. czego nie rozumiecie? kto i gdzie miał tego biednego człowieka nauczyć zarządzania i prowadzenia koncernu???
OdpowiedzCzysty PiS
OdpowiedzJak można zadłużyć firmę, która ma miliony klientów i ciągły popyt na swoje towary oraz niemalże monopol?
Odpowiedz@Ortomen każda większa firma jest zadłużona, po prostu bierze kredyty na inwestycje.
Firmy często biorą kredyty na inwestycje, firma ma zadłużenie, ale większą wartość i dochody. Czy tak jest w przypadku orlenu? Nie wiem, ale umieszczanie samego takiego wykresu to manipulacja.
OdpowiedzCzy te dane zostały potwierdzone przez naukowców z Uniwersytetu Ekonomicznego w Masachusset?
Odpowiedz