Demotywatory.pl

Menu Szukaj
+
220 222
-

Zobacz także:


M MG02
+6 / 8

Promy kosmiczne wyszły ze służby już tak dawno temu, że ta ciekwostka nadaje się bardziej do podręczników o historii.

Odpowiedz
U ubooot
0 / 2

ach ta nasa, jeden start za 1.5 mld dolarów a oszczędzali nawet na farbie.

Odpowiedz
kondon
+6 / 6

@ubooot Wzniesienie każdego kilograma kosztuje dziesiątki tysięcy dolarów, więc lepiej przy tej samej wadze wziąć więcej sprzętu, lub odchudzić całą rakietę.

U ubooot
0 / 0

@kondon więc po co malowali?

kondon
+1 / 1

@ubooot Nie wiem. Pewnie żeby go zabezpieczyć przed korozją.

S st45
+2 / 2

@ubooot To samo było pod koniec 2 wojny św. Amerykańskie latające fortece zamiast dziesiątek kilogramów zielonej i tak słabo maskującej farby zabierały parę bomb więcej. A poszycie z czystego aluminium przyjęło się, i tak latały samoloty jeszcze wiele lat po wojnie.

L lameria
+3 / 3

@kondon Zwiększyć albedo samego zbiornika, żeby odbijał więcej promieniowania słonecznego i w związku z tym słabiej się nagrzewał. Okazało się jednak, że izolacja termiczna jest na tyle skuteczna, że dodatkowe ciepło od Słoneczka (podczas stania na platformie startowej po napełnieniu a przed startem) nie powoduje niebezpiecznego nagrzewania zbiornika z ciekłym wodorem i tlenem, a 270 kilogramów dodatkowego sprzętu zamiast farby to LUKSUS (celowo duża litera, bo każdy kilogram na orbitę to grube pieniądze jak pisał @kondon) za cenę cieplejszego o jeden (a z pewnością mniej) stopień paliwa.

Zmodyfikowano 1 raz Ostatnia modyfikacja: 1 March 2024 2024 12:10

kondon
+1 / 1

@lameria Dzięki za informacje, ale pytanie zadał @ubooot a Ty tylko mnie wywołałaś :)
Spoko, już Ci go zawołałem ;]

Przy okazji - gładki metal (bez rdzy) też dobrze odbija ciepło, chyba jeszcze lepiej, niż biała farba.

L lameria
+1 / 1

@st45 Ale brak malowania to akurat był spowodowany totalną przewaga aliantów w powietrzu, plus jeszcze tego jest taki, że skraca się czas produkcji samolotu. Co najwyżej zamalowywano górną, przednią część kadłuba (np. w Mustangach i Thunderboltach), żeby pilota nie oślepiały, nie rozpraszały refleksy światła.

U ubooot
0 / 0

@kondon Izolację zabezpieczyć przed korozją? przecież ten zbiornik był pokryty izolacją. Wahadłowce używały ciekłego tlenu i ciekłego wodoru, oba potrzebują bardzo niskich temperatur.
Zresztą kawałek tej izolacji był przyczyną katastrofy Columbii gdy oderwał się przy starcie i uszkodził wahadłowiec.

kondon
0 / 0

@ubooot Na drugim zdjęciu wygląda na zardzewiałą. Nie wiem, strzelałem.
Izolacja może być zabezpieczona warstwą blachy - nie wiem czy jest.
Wiem tylko, że wynoszenie dodatkowych kilogramów jest bardzo drogie i rozumiem odchudzanie, że to nie chodzi (głównie) o koszt samej farby.

U ubooot
0 / 0

@kondon na wierzchu była pianka izolacyjna która przy każdym starcie rozpadała się i obsypywała wahadłowiec.

kondon
0 / 0

@ubooot Ostatnio ktoś (zdaje się bot) tu wrzucił demota z podpisem, że się rakieta rozpada. W komentarzach pisali, że to lód, który osadził się na zbiorniku.