A ja bym poszedł dalej. Pół afryki się napierdziela, korea północna, czeczenia i część
ameryki południowej też nikogo nie obchodzą. Ale łatwiej jest przyłączyć się do grupy na
facebooku "freedom for libia" i sadzic ze sie cos zmienia, niz myslec.
OdpowiedzKomentuj obrazkiem
Zmodyfikowano
1 raz.
Ostatnia modyfikacja:
24 marca 2011 o 21:39
pewnie, olać fakt, że zarówno w Somali jak i Sudanie były interwencje ze strony zachodu, a Kaddafi wydaje rozkazy zabijania ludności cywilnej. pomijając już fakt, że jego usunięcie owocuje wyższymi cenami owej ropy dla zachodu.
ej pier$ mnie to, ej po co stwierdzasz fakty oczywiste, ej pier$ mnie to.
($-czyt. "doli")
bardziej zainteresowalbym sie iloscia pozostalych na swiecie misek nigdy nie podgrzewanych w mikrofalowce niz czyms co wie kazdy, Doda ma racje, ja tez mam. usuwaj konto i zjedz koze
Nie koniecznie, w Libii walczą o swoją wolność, a Kadaffi ostro przegina, więc nie dziwne że inne kraje się burzą, pozatym jest to stosunkowo nowa wiadomość, a media podążają za nowościami, więc za jakieś 2-3 tyg.nie będą już o tym mówić.
Niestety - Kaddafi jest tylko pionkiem. Jego wojna jest na rękę bo zaraz nato i onz jednak zrewidują poglądy i pewnie wjadą do Libii bronić demokracji. W praktyce dostaną ropę. Jeśli tak się stanie to Kaddafi i tak pewnie zginie więc na jego miejscu wysadziłbym wszystkie instalacje wydobywcze, a szyby podpalił.
Somalia-20 lat wojny domowej
Sudan-wojna domowa na tle religijnej
WKS-kilka miesięcy po wyborach a oficjalnie prezydenta nie ma. (w sumie to jest,ale ten co przegrał nie chcę ustąpić)
Chyba nie do końca. W Libii za dużo ropy raczej nie ma. Kraj leży bezpośrednio nad Morzem Śródziemnym, blisko Włoch (i nie tylko). Jakieś zagrożenie dla żeglugi istnieje, sąsiednie państwa mogą czuć się zagrożone. Kaddafi też nie jest świętym bojownikiem w walce ze złym Zachodem i robi "niefajne" rzeczy. Poza tym wojna wcale nie jest tania. Chyba warto trochę pomyśleć, zanim dołączy się do "wspaniałego" ruchu "antyzachodniego", który zrobi tyle, co wspomniane już dołączenie do grupy "freedom for lybia" na failbooku.
Doda ma racje. To samo co w Iraku, czym tu się dziwić. Poza tym ceny ropy mają wpływ na twoje życie, a jaki wpływ ma to czy 100 000 mużynów w Somalii się zabije i w jaki sposób? kur.wakalmar: Ale tamte interwencje kończyły się po pierwszym niepowodzeniu i nie były to interwencje na taką skalę(nieskuteczne z resztą) i nie robiono takiej "złej reklamy" przywódcom tamtych bojówek jak Kadaffiemu.
w Somalii to się tluka juz ladne pare lat, ale było o tym głośno dopuki byli tam amerykanie czyli jakos do 1994, od tego czasu to czasem cos powiedza w TV o jakichs piratach z Somalii i tyle;
o Sudanie i WKS nie słyszalem szczerze mowiac
Za komuny w Polsce władza też strzelała do ludzi, mimo to zachód milczał.
Gdyby okazało się że w Polsce też jest ropa to zapewne kwestią czasu było by uznanie Bronka i Donka za straszliwych tyranów, i podjęcie przez zachód działań militarnych mających na celu "oswobodzenie" Polaków.
W Somalii byli m. in. "ci ropożerczy Amerykanie". 12 grudnia 92 (kiedy było najgorzej) przyjechało tam 28,000 żołnierzy. Smutny epizod możesz sobie obejrzeć w "Black Hawk down". W tym kraju były ostatnio wybory i międzynarodowe siły czuwały nad bezpieczeństwem głosujących. Generalnie mam do Ciebie pytanie "Co ty pie*dolisz?!" To chyba normalne, że przy ograniczonych środkach najpierw starasz się działać prewencyjnie aby nie zrobił się taki bajzel jak w Somalii?
Prawdziwia Libia wygląda inaczej jak wam usiłują to przedstawić. Wielu z was jest przykładem na to że obecne pokolenia nie znają historii, a przewroty dziś robi się mediami, a ręce są jedynie dodatkiem. Kaddafi Libię uczynił bogatym krajem, mega bogatym. Wielu z was zabiera tu głos w sprawie nie mając pojęcia o Libii , nie mając pojęcia o co naprawdę toczy się gra w Libii. Kaddafi w 1970 roku zlikwidował w swoim kraju amerykańskie i brytyjskie bazy wojskowe, wydalił włoskie i żydowskie organizacje narodowe, a w 1973 dokonał nacjonalizacji przemysłu naftowego należącego do zachodnich inwestorów. Kaddafi prowadził bardzo aktywną politykę zagraniczną, wymierzoną przeciwko wpływom Stanów Zjednoczonych i Izraela oraz wspieraniem Organizacji Wyzwolenia Palestyny, przez co był oskarżany o wspieranie islamskiego terroryzmu. Wielokrotnie zabiegał o utworzenie ścisłej federacji państw północnoafrykańskich i bliskowschodnich. Proponował zawarcie unii m.in. Sudanowi, Egiptowi, Syrii oraz Malcie. W wyniku pogarszających się stosunków z Egiptem nawiązał współpracę z ZSRR, ale w zimnej wojnie pozostawał neutralny, wiążąc się z Ruchem Państw Niezaangażowanych. Od połowy lat 90. Kaddafi prowadził bardziej umiarkowaną politykę. Gdyby Kadafi na początku nie obalił starego, nieudolnego króla Libia do dziś utrzymywałaby się ze sprzedaży złomu, jako miło to miejsce przed 42 laty. Wówczas koczownicze plemiona zbierały to co zostawiła Armia Roomla i Montgomerego podczas II wojny światowej. To był istotny element PKB Libii jeszcze w latach 60. Wiecie jak wygląda standard życia w Libii dziś. Otóż najniższe wynagrodzenie w tym kraju to 600 dolarów, powtarzam najniższe!!!! Libijczycy nie płaca za prąd, szkoły są bezpłatne , służba zdrowia zatrudniająca min Polaków , Włochów, Brytyjczyków tez jest bezpłatna. Litr paliwa kosztuje 40 groszy polskich. Ceny są porównywalne do cen w Polsce, może nieco niższe. Mógłby tak pisac bez końca ale powiem wam jedno: wielu z was uważa się za Europejczyków, podczas gdy standard życia Libijczyków jest na europejskim poziomie , może nawet nieco wyższym, Polacy zaś żyją?. jak ?
Gdy do władzy w Libii dorwą się Ci , którzy dziś rękami 16 do 25 letnich prymitywnych chłopaków robią ten przewrót w Libii to w niedługim czasie i oni Libijczycy będą musieli , jak my Polacy jezdzić za chlebem na zmywaki w Europie!!!! Przeciętny Polak, nie mieszkaniec aglomeracji szczęśliwy jest jak nabędzie sobie starego Opla. Libijczycy już w latach 70 i 80 zostawiali nowe auta na peryferiach Trypolisu bo nie wiedzieli, że należy zmieniać olej i zajeżdżali auta na amen. Nie martwili się jednak kupowali kolejne nowe aby wozić Volvo czy Nissanem czy Datsunem swoje kozy. To nader częsty widok wówczas w Libii. Polak wówczas , za Gierka marzył o małym Fiacie. Jedno jest oczywiste Kaddafi nigdy nie będzie maił za sojuszników Europy Zachodniej ani Ameryki wszak to właśnie dzięki temu że ich wyrzucił ze swojego kraju ten kraj jest dziś tak bogaty. Tego faktu oni mu jednak nigdy nie zapomną , tej nacjonalizacji i utraty złóż ropy, jak stał się z dnia na dzień własnością Libijczyków. Dziś to właśnie rękami nieświadomych ludzi Ameryka i Izrael usiłują dostać się do najbardziej energetycznych złóż ropy w Afryce i przygotować się do ostatecznego starcia o wpływy na Bliskim Wschodzie z Iranem.
komentarz w necie
Zapomniałeś dodać (ty, czy ten koleś, którego komentarz tu wkleiłeś) o jego powiązaniach i jawnym wspieraniu terroryzmu 20-30 lat temu. Zapomniałeś napisać, że to dzięki niemu mieliśmy masakry cywilów na włoskich lotniskach. To on się wypowiadał pochlebnie o zamachowcach, których zaopatrzył w broń i użyczył terrutorium swojego kraju do ćwiczeń. Rozumiem, że świadomie przemilczałeś te fakty, by było łatwiej bronić swoje stanowisko, poglądy.
Wybrzeże kości słoniowej ma duże morskie złoża ropy naftowej. Mają kilkanaście platform. Eksploatują je amerykanie, kanadyjczycy, francuzi i rosjanie. Chińczycy negocjowali budowę drugiej rafinerii (pierwszą ma francuski Total). Po co walczyć o coś co się już ma...
Boncki głupoty gadasz, o czym pisał już travis.
USA wysłało swego czasu duży korpus ekspedycyjny do Somalii z ramienia ONZ (w operacji brali również udział polscy żołnierze). Proponuję najpierw poczytać, a potem się wypowiadać.
Jak sobie wyobrażacie przejęcie złóż ropy przez Amerykanów i innych diabolicznych zachodnich imperatorów ?
Ta operacja ma całkowite poparcie Organizacji Narodów Zjednoczonych, Unii Europejskiej, Ligii Arabskiej i Unii Afrykańskiej. Nikt z wyżej wymienionych nie zgodziłby się nawet na inwazję, a wy już widzicie jak Libia jest grabiona ze wszystkich surowców naturalnych.
Dla mnie chorym jest to, że ludzie widzą w tym jedynie próbę zagarnięcia ropy, a los cywili z Bengazi bombardowanych jeszcze przed interwencją, czy chorych ze szpitala w Misracie ostrzeliwanego przez artylerię Kaddafiego i będącego pod ciągłą obserwacją rządowych snajperów w ogóle nikogo nie obchodzi.
Wszyscy mówimy o tym jak to żadne z mocarstw nie przyszło na pomoc powstaniu warszawskiemu, kiedy faszyści praktycznie zrównali z ziemią W-wę, ale kiedy to samo dzieje się za morzem to już nie ma się co angażować, a wszystkim, którzy starają się powstrzymać masakrę zależy tylko na ropie...
Zastanówcie się nad sobą
Napiszę tu to samo, co napisałem w wiadomości do Sosencjasza, tak dla jasności.
Nie jestem anarchistą, ale gdy widzę, co robią politycy, to mam
wrażenie, że lepszy byłby brak władzy, w którym byśmy się
pozabijali, niż życie pod władzą pełną obłudy
Bardzo niesłusznie ignorujemy wojnę na Wybrzeżu Kości Słoniowej. To największy, albo jeden z największych dostawców kakao. Surowca tak samo niezbędnego do życia jak ropa. Czy dana jednostka jest szczęśliwa, czy nieszczęśliwa, potrzebuje czekolady w takiej samej ilości. O babce się przyśni, gdy dzieciom na święta będziemy dawać cukierki w polewie czekoladopodobnej. Mającej z czekoladą wspólny tylko kolor.
ja pierniczę nie rozumiem czegoś. najpierw wszyscy marudzili, że giną cywile i nikt z tym nic nie robi, że powinni wysłać wojska itp... a jak wreszcie wysłali wojska to teraz, że im chodzi tylko o ropę. ludzie do jasnej cholery zastanówcie się czego chcecie.
W Libii jest tyle ropy co mądrych ludzi u nas w sejmie.
Zaraz wymyślicie ropę w Afganistanie, albo wiem! Kosowo, to przecież żyła złota. Czad, Somalia, Dżibuti, Guam, Jugosławią(Interwencja w Kosowie), Haiti, Grenada. Tam wszędzie stacjonują lub stacjonowały Wojska USA. I jak powiecie mi że w którymś z tych państw są pokłady ropy naftowej, to nie mamy o czym rozmawiać.
Nie wiem jak w reszcie krajów ale w Jugosławi (Serbii) chodziło o zniszczenie tego kraju w w wirze wojny domowej gdysz był socjalistyczny z resztą amerykanie sobie w kosowie ładną baze wybudowali na arenie miedzynarodowaej upokorzyli Rosję i bezprawie zbombardowali Belgrad i do dzisiaj nie odpowiedzieli za to
Ropa w Afganistanie - Pseudo atak na WTC w 2001 roku
Ropa w XXX - Pseudo pomoc w tłumieniu buntów itp w xxxx roku.
W XXX wstaw nazwę Państwa w xxxx jakiś rok. Ten schemat będzie się ciągle powtarzał bo dla tych co 'rządzą' ważniejsza jest kasa niż My - Obywatele.. Tego niestety się nie da zmienić, bo co taki szary obywatel jak my może zrobić? Jedynie pierdo**** sobie w głowę i mieć święty spokój..
To że USA "pomaga przywrócić porządek" w krajach obfitych w ropę (i inne surowce) jest wiadome od dawna. Także nie widzę w tym żadnej nowości :) Tak już jest świat urządzony. A wy byście pomyśleli po kiego grzyba Polska wysyła gdziekolwiek wojsko, skoro nic konkretnego z tego właściwie nie mamy?!
Libijczycy żyli 42 lata w spokoju, pod władzą Kaddafiego. Mieli swobodę, i jak na afrykańskie realia, to mieli bardzo dobre warunki. Zysk czerpano z ropy, i wszyscy byli zadowoleni. Ta cała wojna, to spisek przeciwko Kaddafiemu, prawdopodobnie wywołany przez jednego z jego ex-rzeczników.
Bez ropy nie da rady prowadzić wojny. Zwłaszcza, że taka wojna może trwać kilka miesięcy, albo lat. Jeśli w obszarze interwencji nie ma sposobu na zaopatrywanie wojska w paliwo do pojazdów, to bez sensu jest je tam w ogóle wysyłać. Jakoś sobie nie wyobrażam, żeby UE lub USA wysyłało tankowiec z paliwem dla wojsk stacjonujących w Afryce.
Czy wiesz, że nie można sobie od tak wlać ropy z szybu i pojechać? Słyszałeś o rafineriach? Do takie zakłady, które rozdzielają warstwy na benzynę, (...), asfalt. Nawet silnik diesla wymaga przetworzonego paliwa...
Myślicie że kadafi bombarduje cywilów ale pomyślcie cywil z bronią jest żołnierzem po za tym to są rebelianci
oni też zabijają nawet w tv było pokazane jak zniszczyli wiele czołgów po za tym bez bombardowania było by
ciężko wyplenić rebelie z miasta . Amerykanie jakoś w iraku nie oszczedzali amunicji na bombardowanie miast gdzie
niby ukrywali się terrorysci . Powiem jeszcze jedno dla amerykanów TALIB+BROŃ=EGZEKUCJA Powiem tu jest to samo .
Jeszcze dodam żę wszędzie gdzie wojna tam USA wcześniej szykowali lotniskowiec na korea na szczęście się tylko przyglodali
OdpowiedzKomentuj obrazkiem
Zmodyfikowano
1 raz.
Ostatnia modyfikacja:
25 marca 2011 o 2:06
hameryka nie miala by z czego zyc jak by nie najezdzali krajow gdzie jest ropka. Pretekst to ocalanie ludzi ale to ze
zabijaja sami ludzi zeby ratowac ludzi to juz ma dla tych med sens
OdpowiedzKomentuj obrazkiem
Zmodyfikowano
1 raz.
Ostatnia modyfikacja:
10 maja 2011 o 13:10
Zachód to 8% światowej populacji, więc nie uważam, ażeby nawet w Libii reagował "świat", tylko biali ludzie, którzy mają potrzebę ratowania innych własnym kosztem. Mylę się? Sam ten demot karci za to, że nie pomagamy Somalii. Europa i Ameryka upadną z waszą mentalnością i tolerancją... upadnie szybciej niż wam się wydaje
OdpowiedzKomentuj obrazkiem
Zmodyfikowano
1 raz.
Ostatnia modyfikacja:
25 marca 2011 o 6:44
usa wedlug mnie probuje zachowac twarz wobec innych krajow, oni dobrze wiedza ze ostatnimi laty duzo stracili, kiedys samowystarczalna, najpotezniejsza gospodarka, dzis tak mowi sie o rosji o chinach itp. musza byc wszedzie zeby kazdy widzial ze wszyscy sie licza z ich slowem,
OdpowiedzKomentuj obrazkiem
Zmodyfikowano
1 raz.
Ostatnia modyfikacja:
25 marca 2011 o 6:51
Swoją drogą widzę, że sporo osób zapomniało, że nie kto inny, ale właśnie Kaddafi jest odpowiedzialny za katastrofę w Lockerbie, w której zginęło 259 osób na pokładzie i 11 na ziemi...
Wg Wikipedii 15 cywili, a raczysz może przypomnieć odwetem za co był wspomniany nalot ? Jeśli nie to ja to z chęcią uczynię.
Był to odwet za zamach bombowy w jednej z dyskotek w Berlinie w '86. 230 osób rannych, w tym ponad 50 żołnierzy amerykańskich.
Jako gratis przypomnę o zdetonowaniu bomby w samolocie francuskich linii lotniczych UTA w '89, gdzie śmierć poniosło 156 pasażerów i 15 członków załogi. Pozwolę Ci odgadnąć kto okazał się być odpowiedzialnym za ten zamach.
odnosnie amerykanskiej gospodarki. Nigdy nie byla samowystarczalna, bo USA od ZAWSZE przywozi sobie surowce z innych krajow, zeby nie wykorzystywac w pelni zloz znajdujacych sie na ich terenie. bardzo madre dzialanie, zeby na czarna godzine miec swoje.
Wojny przynoszą zyski. Wiesz ile kosztuje nowiutki nabój, karabin czy czołg... tylko trzeba znaleźć rynki na zbyt, i przy odpowiednim planowaniu niektórzy nieźle zarabiają na śmierci.
Ja osobiście nie byłem ale mój znajomy był w Afryce, nie wiem gdzie dokładnie ale w każdym razie tam na straganach możesz normalnie kupić broń jaką tylko chcesz, AK47 kosztował 50$ a w czasie takich konkretnych walk broń odpowiednio drożeje. A cała ta broń jaka tam się znajduje to też jest dobra opcja. Tam jest kompletne bezprawie i tam dosłownie każdy chodzi z bronią. Ciekawe tylko czemu z magazynów broni na świecie ginie po np 200 000 szt danej broni podczas transportu i nikt nie wie gdzie ona jest a odp jest prosta - w Afryce.
rozumiem, że NATO nie chce siedzieć bezczynnie i dopuścić do takiej masakry, jak w Jugosławii, ale dlaczego kiedy wybuchały protesty w Egipcie i Tunezji, nikt nic nie zrobił? hipokryzja i tyle.
że się asfalt z asfaltem bije to wiadomo od zawsze ale przynajmniej są na swoim miejscu i maja zajęcie /
Libia jest jednym z głównych dostawców ropy patrzcie co się dzieje z cena baryłki na giełdach
Nie mieszają się - ŹLE, bo są obojętni, nieczuli na ludzkie cierpienie etc. Zainteresowują się - TEŻ ŹLE, bo się wtrącają, chodzi im o ropę, narzucają nowy ład itd.
ZDECYDUJCIE SIĘ WRESZCIE CZEGO CHCECIE!!!
OdpowiedzKomentuj obrazkiem
Zmodyfikowano
1 raz.
Ostatnia modyfikacja:
25 marca 2011 o 15:53
oczywiście - bo w libi jest dyktator dlatego że przez 40 lat sam wybiera sie na przywodce a dlaczego ameryka wkroczyła z 2 powodów po 1 prosili ich o pomoc, po 2 kaddafi zabijał cywilów idioci a tak pozatym jak ameryka wkroczyła do iraku to nie zaczęła brać ropy od nich ani 1 zakładu nie założyła a nawet gdyby to im za to płaciła -.- debile
OdpowiedzKomentuj obrazkiem
Zmodyfikowano
1 raz.
Ostatnia modyfikacja:
26 marca 2011 o 8:19
Czy wy naprawdę myślicie że "zachodnich krajów" obchodzi los tych biednych ludzi?? Czemu nie reagują na krzywdę w
innych częściach świata, niedawno minęły 44 lata od czasu gdy ONZ uchwalił rezolucję o wycofaniu wojsk Izraela z
Palestyny i co?? Do dziś możemy usłyszeć o mordach w strefie gazy i bombardowaniu obozów uchodźców przez "naród
wybrany" ale zejdźmy z konfliktów. Kraje które są dotknięte głodem (większość kraje afrykańskie) ta
demokratyczna i dobroczynna USA jakby chciała zrezygnowałaby z chorych walk o ROPĘ (ach tak w telewizji mówią na
nią demokracja) wykarmiłaby za te pieniądze każde głodne dziecko uczyniłoby jej kraj lepszym gospodarczo i jeszcze
by zostało mnóstwo pieniędzy. Podobnie z Libią. Nie chce mi się wierzyć że pomoc nie nadeszła z "zewnątrz" dla
rebeliantów, no chyba że każdy libijczyk rebeliant w swoim gospodarstwie ma pickupa z działem przeciwlotniczym
OdpowiedzKomentuj obrazkiem
Zmodyfikowano
1 raz.
Ostatnia modyfikacja:
26 marca 2011 o 19:48
stefankosa masz rację niech stany przestaną budować swoją armię niech nas zatakują rosja bądż chiny i komuna wróć tak? a tak pozatym czy ameryka kradnie rope czy za nią płaci??? a to że po niższych cenach to głupota kraju który może narzucić stanom cenę normalną
przejdzmy do izraela; cywilów to może przez przypadek któryś zginie bo akurat tam przechodził a iran zbudował magazyn gdzie budują bombę atomową koło miasta i co z tego jak tego nie znisczą to wtedy iran ich zniszczy debilu i to większą ilość cywili
Następny niedoinformowany... ehhh.
Libijski wkład w eksport światowy ropy to tylko około 4% !
Zamiast zajmować się medialnymi pierdołami z pierwszych stron, może powinieneś wspomnieć o tym, że 75% żywności w Libii jest importowana ... (coś czego media nie podają)
żadna nowość nie rozumiem twojego bulwersu...
ładne RPG
A ja bym poszedł dalej. Pół afryki się napierdziela, korea północna, czeczenia i część
ameryki południowej też nikogo nie obchodzą. Ale łatwiej jest przyłączyć się do grupy na
facebooku "freedom for libia" i sadzic ze sie cos zmienia, niz myslec.
Zmodyfikowano 1 raz. Ostatnia modyfikacja: 24 marca 2011 o 21:39
pewnie, olać fakt, że zarówno w Somali jak i Sudanie były interwencje ze strony zachodu, a Kaddafi wydaje rozkazy zabijania ludności cywilnej. pomijając już fakt, że jego usunięcie owocuje wyższymi cenami owej ropy dla zachodu.
ej pier$ mnie to, ej po co stwierdzasz fakty oczywiste, ej pier$ mnie to.
($-czyt. "doli")
bardziej zainteresowalbym sie iloscia pozostalych na swiecie misek nigdy nie podgrzewanych w mikrofalowce niz czyms co wie kazdy, Doda ma racje, ja tez mam. usuwaj konto i zjedz koze
Nie koniecznie, w Libii walczą o swoją wolność, a Kadaffi ostro przegina, więc nie dziwne że inne kraje się burzą, pozatym jest to stosunkowo nowa wiadomość, a media podążają za nowościami, więc za jakieś 2-3 tyg.nie będą już o tym mówić.
..........
Człowieku nie bulwersuj się i poczytaj-http://twojereggae.pl.tl/Reggae.htm
Niestety - Kaddafi jest tylko pionkiem. Jego wojna jest na rękę bo zaraz nato i onz jednak zrewidują poglądy i pewnie wjadą do Libii bronić demokracji. W praktyce dostaną ropę. Jeśli tak się stanie to Kaddafi i tak pewnie zginie więc na jego miejscu wysadziłbym wszystkie instalacje wydobywcze, a szyby podpalił.
Somalia-20 lat wojny domowej
Sudan-wojna domowa na tle religijnej
WKS-kilka miesięcy po wyborach a oficjalnie prezydenta nie ma. (w sumie to jest,ale ten co przegrał nie chcę ustąpić)
smutna prawda taki stal sie swiat pieniadz jest bogiem
@WHHY:
Białoruś, anyone?
Chyba nie do końca. W Libii za dużo ropy raczej nie ma. Kraj leży bezpośrednio nad Morzem Śródziemnym, blisko Włoch (i nie tylko). Jakieś zagrożenie dla żeglugi istnieje, sąsiednie państwa mogą czuć się zagrożone. Kaddafi też nie jest świętym bojownikiem w walce ze złym Zachodem i robi "niefajne" rzeczy. Poza tym wojna wcale nie jest tania. Chyba warto trochę pomyśleć, zanim dołączy się do "wspaniałego" ruchu "antyzachodniego", który zrobi tyle, co wspomniane już dołączenie do grupy "freedom for lybia" na failbooku.
Doda ma racje. To samo co w Iraku, czym tu się dziwić. Poza tym ceny ropy mają wpływ na twoje życie, a jaki wpływ ma to czy 100 000 mużynów w Somalii się zabije i w jaki sposób? kur.wakalmar: Ale tamte interwencje kończyły się po pierwszym niepowodzeniu i nie były to interwencje na taką skalę(nieskuteczne z resztą) i nie robiono takiej "złej reklamy" przywódcom tamtych bojówek jak Kadaffiemu.
w Somalii to się tluka juz ladne pare lat, ale było o tym głośno dopuki byli tam amerykanie czyli jakos do 1994, od tego czasu to czasem cos powiedza w TV o jakichs piratach z Somalii i tyle;
o Sudanie i WKS nie słyszalem szczerze mowiac
http://demotywatory.pl/2870171/W-wielu-panstwach-trwa-wojna-domowa
Ktoś się na mnie wzorował?
Libia eksportuje 2% światowej produkcji ropy. Nikt, prócz Włoch, nie ma żadnego "ropnego" interesu w Libii. Demot jak z dupy.
Heavy, nie wiem czy zauwazyles, ale wlasnie sam dowiodles ze wszystkim oplaca sie tam wchodzic, bo poki co nie maja zysku z tamtych terenow.
Tyle, że tam strzelaniny to codzienność, a w Libii mimo wszystko - nie.
Za komuny w Polsce władza też strzelała do ludzi, mimo to zachód milczał.
Gdyby okazało się że w Polsce też jest ropa to zapewne kwestią czasu było by uznanie Bronka i Donka za straszliwych tyranów, i podjęcie przez zachód działań militarnych mających na celu "oswobodzenie" Polaków.
Zachód milaczał, bo w końcu to ZSRR wyszedł na prowadzenie w potencjale jądrowym. Nie wiesz, nie wypowiadaj sie ;)
Może zachód milczał, bo obawiał się wojny ze Związkiem Radzieckim?
Gdy patrze na twoj komentarz widze tylko jedno "zazdrość" ze to nie ty wpadłeś na ten pomysł ; ]
W Somalii byli m. in. "ci ropożerczy Amerykanie". 12 grudnia 92 (kiedy było najgorzej) przyjechało tam 28,000 żołnierzy. Smutny epizod możesz sobie obejrzeć w "Black Hawk down". W tym kraju były ostatnio wybory i międzynarodowe siły czuwały nad bezpieczeństwem głosujących. Generalnie mam do Ciebie pytanie "Co ty pie*dolisz?!" To chyba normalne, że przy ograniczonych środkach najpierw starasz się działać prewencyjnie aby nie zrobił się taki bajzel jak w Somalii?
Brawo, bardzo mądry komentarz do tego demota
Dokładnie, jaki interes mieliby Amerykanie aby pomóc tym krajom? Przecież każda wojna to walka o surowce naturalne...
Tam tez wojsko strzela bezprawnie do swoich obywateli?
Tak, tam też
Prawda o Libii!
Prawdziwia Libia wygląda inaczej jak wam usiłują to przedstawić. Wielu z was jest przykładem na to że obecne pokolenia nie znają historii, a przewroty dziś robi się mediami, a ręce są jedynie dodatkiem. Kaddafi Libię uczynił bogatym krajem, mega bogatym. Wielu z was zabiera tu głos w sprawie nie mając pojęcia o Libii , nie mając pojęcia o co naprawdę toczy się gra w Libii. Kaddafi w 1970 roku zlikwidował w swoim kraju amerykańskie i brytyjskie bazy wojskowe, wydalił włoskie i żydowskie organizacje narodowe, a w 1973 dokonał nacjonalizacji przemysłu naftowego należącego do zachodnich inwestorów. Kaddafi prowadził bardzo aktywną politykę zagraniczną, wymierzoną przeciwko wpływom Stanów Zjednoczonych i Izraela oraz wspieraniem Organizacji Wyzwolenia Palestyny, przez co był oskarżany o wspieranie islamskiego terroryzmu. Wielokrotnie zabiegał o utworzenie ścisłej federacji państw północnoafrykańskich i bliskowschodnich. Proponował zawarcie unii m.in. Sudanowi, Egiptowi, Syrii oraz Malcie. W wyniku pogarszających się stosunków z Egiptem nawiązał współpracę z ZSRR, ale w zimnej wojnie pozostawał neutralny, wiążąc się z Ruchem Państw Niezaangażowanych. Od połowy lat 90. Kaddafi prowadził bardziej umiarkowaną politykę. Gdyby Kadafi na początku nie obalił starego, nieudolnego króla Libia do dziś utrzymywałaby się ze sprzedaży złomu, jako miło to miejsce przed 42 laty. Wówczas koczownicze plemiona zbierały to co zostawiła Armia Roomla i Montgomerego podczas II wojny światowej. To był istotny element PKB Libii jeszcze w latach 60. Wiecie jak wygląda standard życia w Libii dziś. Otóż najniższe wynagrodzenie w tym kraju to 600 dolarów, powtarzam najniższe!!!! Libijczycy nie płaca za prąd, szkoły są bezpłatne , służba zdrowia zatrudniająca min Polaków , Włochów, Brytyjczyków tez jest bezpłatna. Litr paliwa kosztuje 40 groszy polskich. Ceny są porównywalne do cen w Polsce, może nieco niższe. Mógłby tak pisac bez końca ale powiem wam jedno: wielu z was uważa się za Europejczyków, podczas gdy standard życia Libijczyków jest na europejskim poziomie , może nawet nieco wyższym, Polacy zaś żyją?. jak ?
Gdy do władzy w Libii dorwą się Ci , którzy dziś rękami 16 do 25 letnich prymitywnych chłopaków robią ten przewrót w Libii to w niedługim czasie i oni Libijczycy będą musieli , jak my Polacy jezdzić za chlebem na zmywaki w Europie!!!! Przeciętny Polak, nie mieszkaniec aglomeracji szczęśliwy jest jak nabędzie sobie starego Opla. Libijczycy już w latach 70 i 80 zostawiali nowe auta na peryferiach Trypolisu bo nie wiedzieli, że należy zmieniać olej i zajeżdżali auta na amen. Nie martwili się jednak kupowali kolejne nowe aby wozić Volvo czy Nissanem czy Datsunem swoje kozy. To nader częsty widok wówczas w Libii. Polak wówczas , za Gierka marzył o małym Fiacie. Jedno jest oczywiste Kaddafi nigdy nie będzie maił za sojuszników Europy Zachodniej ani Ameryki wszak to właśnie dzięki temu że ich wyrzucił ze swojego kraju ten kraj jest dziś tak bogaty. Tego faktu oni mu jednak nigdy nie zapomną , tej nacjonalizacji i utraty złóż ropy, jak stał się z dnia na dzień własnością Libijczyków. Dziś to właśnie rękami nieświadomych ludzi Ameryka i Izrael usiłują dostać się do najbardziej energetycznych złóż ropy w Afryce i przygotować się do ostatecznego starcia o wpływy na Bliskim Wschodzie z Iranem.
komentarz w necie
Nie wierzę że sam to napisałeś... Ctrl + A, Ctrl + C, Ctrl + V
jakbys zobaczyl na ostatnie zdanie to bys wiedzial ze znalazlem w necie
Zapomniałeś dodać (ty, czy ten koleś, którego komentarz tu wkleiłeś) o jego powiązaniach i jawnym wspieraniu terroryzmu 20-30 lat temu. Zapomniałeś napisać, że to dzięki niemu mieliśmy masakry cywilów na włoskich lotniskach. To on się wypowiadał pochlebnie o zamachowcach, których zaopatrzył w broń i użyczył terrutorium swojego kraju do ćwiczeń. Rozumiem, że świadomie przemilczałeś te fakty, by było łatwiej bronić swoje stanowisko, poglądy.
144 tony złota- ciekawe ile ma na prawdę: http://www.newsweek.pl/artykuly/sekcje/swiat/kadafi-ma-zloto--duzo-zlota,74161,1 i jak tu nie myśleć o dyktaturze jako formie władzy...
Wybrzeże kości słoniowej ma duże morskie złoża ropy naftowej. Mają kilkanaście platform. Eksploatują je amerykanie, kanadyjczycy, francuzi i rosjanie. Chińczycy negocjowali budowę drugiej rafinerii (pierwszą ma francuski Total). Po co walczyć o coś co się już ma...
Boncki głupoty gadasz, o czym pisał już travis.
USA wysłało swego czasu duży korpus ekspedycyjny do Somalii z ramienia ONZ (w operacji brali również udział polscy żołnierze). Proponuję najpierw poczytać, a potem się wypowiadać.
Jak sobie wyobrażacie przejęcie złóż ropy przez Amerykanów i innych diabolicznych zachodnich imperatorów ?
Ta operacja ma całkowite poparcie Organizacji Narodów Zjednoczonych, Unii Europejskiej, Ligii Arabskiej i Unii Afrykańskiej. Nikt z wyżej wymienionych nie zgodziłby się nawet na inwazję, a wy już widzicie jak Libia jest grabiona ze wszystkich surowców naturalnych.
Dla mnie chorym jest to, że ludzie widzą w tym jedynie próbę zagarnięcia ropy, a los cywili z Bengazi bombardowanych jeszcze przed interwencją, czy chorych ze szpitala w Misracie ostrzeliwanego przez artylerię Kaddafiego i będącego pod ciągłą obserwacją rządowych snajperów w ogóle nikogo nie obchodzi.
Wszyscy mówimy o tym jak to żadne z mocarstw nie przyszło na pomoc powstaniu warszawskiemu, kiedy faszyści praktycznie zrównali z ziemią W-wę, ale kiedy to samo dzieje się za morzem to już nie ma się co angażować, a wszystkim, którzy starają się powstrzymać masakrę zależy tylko na ropie...
Zastanówcie się nad sobą
Przynajmniej o Smoleńsku mało gadają
A niech się powystrzelają murzyny jedne. A potem może wreszcie wakacje w Afryce stanieją. :)
Gdzieś ty w Libii widział Murzyna ?
Tam są Arabowie, czyli w większości ludność rasy białej.
przede wszystkim. pamiętajcie o powodach wojen w tych krajach. Somalia etc. to nie dyktatorzy, a wrogie plemiona.
Jak dla mnie obłuda rządzących sięgnęła zenitu.Jak widze, co wyprawiają Camerony i inni Sarkozy'owie, to anarchistyczny nóż mi się otwiera w kieszeni.
Napiszę tu to samo, co napisałem w wiadomości do Sosencjasza, tak dla jasności.
Nie jestem anarchistą, ale gdy widzę, co robią politycy, to mam
wrażenie, że lepszy byłby brak władzy, w którym byśmy się
pozabijali, niż życie pod władzą pełną obłudy
Bardzo niesłusznie ignorujemy wojnę na Wybrzeżu Kości Słoniowej. To największy, albo jeden z największych dostawców kakao. Surowca tak samo niezbędnego do życia jak ropa. Czy dana jednostka jest szczęśliwa, czy nieszczęśliwa, potrzebuje czekolady w takiej samej ilości. O babce się przyśni, gdy dzieciom na święta będziemy dawać cukierki w polewie czekoladopodobnej. Mającej z czekoladą wspólny tylko kolor.
ja pierniczę nie rozumiem czegoś. najpierw wszyscy marudzili, że giną cywile i nikt z tym nic nie robi, że powinni wysłać wojska itp... a jak wreszcie wysłali wojska to teraz, że im chodzi tylko o ropę. ludzie do jasnej cholery zastanówcie się czego chcecie.
Teraz tylko czekają aż coś się w Wenezueli wydarzy, żeby reagować.
śwaitowe targi broni...
Wiadomo na co idzie kasa, która ma karmić dzieci z Afryki. Gdyby zamiast broni kupowali żarcie, nie byłoby tam głodu.
oni też będą coś montować z rurek pcv ?
W Libii jest tyle ropy co mądrych ludzi u nas w sejmie.
Zaraz wymyślicie ropę w Afganistanie, albo wiem! Kosowo, to przecież żyła złota. Czad, Somalia, Dżibuti, Guam, Jugosławią(Interwencja w Kosowie), Haiti, Grenada. Tam wszędzie stacjonują lub stacjonowały Wojska USA. I jak powiecie mi że w którymś z tych państw są pokłady ropy naftowej, to nie mamy o czym rozmawiać.
lays - Libia jest jednym z największych producentów ropy naftowej na świecie.
Niecałe 3% światowego wydobycia....
A jak wytłumaczysz inne państwa które wymieniłem?
Zmodyfikowano 2 razy. Ostatnia modyfikacja: 25 marca 2011 o 15:08
Nie wiem jak w reszcie krajów ale w Jugosławi (Serbii) chodziło o zniszczenie tego kraju w w wirze wojny domowej gdysz był socjalistyczny z resztą amerykanie sobie w kosowie ładną baze wybudowali na arenie miedzynarodowaej upokorzyli Rosję i bezprawie zbombardowali Belgrad i do dzisiaj nie odpowiedzieli za to
http://bi.gazeta.pl/im/8/5138/m5138428.jpg
Masz niedowiarku i radzę mniej oglądać TV i wiecej samodzielnego myslenia
Wychodzi na to, że żyjemy w czasach hipokryzji
Ropa w Afganistanie - Pseudo atak na WTC w 2001 roku
Ropa w XXX - Pseudo pomoc w tłumieniu buntów itp w xxxx roku.
W XXX wstaw nazwę Państwa w xxxx jakiś rok. Ten schemat będzie się ciągle powtarzał bo dla tych co 'rządzą' ważniejsza jest kasa niż My - Obywatele.. Tego niestety się nie da zmienić, bo co taki szary obywatel jak my może zrobić? Jedynie pierdo**** sobie w głowę i mieć święty spokój..
Pozdrawiam
To że USA "pomaga przywrócić porządek" w krajach obfitych w ropę (i inne surowce) jest wiadome od dawna. Także nie widzę w tym żadnej nowości :) Tak już jest świat urządzony. A wy byście pomyśleli po kiego grzyba Polska wysyła gdziekolwiek wojsko, skoro nic konkretnego z tego właściwie nie mamy?!
A mnie nie obchodzi ani jedna, ani druga, ani trzecia wojna - niech się w Afryce tłuką :) Byle rząd nie mieszał w to naszego kraju!
ale odkrycie... no naprawdę Nobel by się zawstydził przy Twoim sensacyjnym stwierdzeniu... a niech się zarżną będzie spokój.
Libijczycy żyli 42 lata w spokoju, pod władzą Kaddafiego. Mieli swobodę, i jak na afrykańskie realia, to mieli bardzo dobre warunki. Zysk czerpano z ropy, i wszyscy byli zadowoleni. Ta cała wojna, to spisek przeciwko Kaddafiemu, prawdopodobnie wywołany przez jednego z jego ex-rzeczników.
+
Bez ropy nie da rady prowadzić wojny. Zwłaszcza, że taka wojna może trwać kilka miesięcy, albo lat. Jeśli w obszarze interwencji nie ma sposobu na zaopatrywanie wojska w paliwo do pojazdów, to bez sensu jest je tam w ogóle wysyłać. Jakoś sobie nie wyobrażam, żeby UE lub USA wysyłało tankowiec z paliwem dla wojsk stacjonujących w Afryce.
0_0
Czy wiesz, że nie można sobie od tak wlać ropy z szybu i pojechać? Słyszałeś o rafineriach? Do takie zakłady, które rozdzielają warstwy na benzynę, (...), asfalt. Nawet silnik diesla wymaga przetworzonego paliwa...
travis911, a pomyślałeś może, że skoro kraj ma ropę to musi mieć także rafinerie?
wielki minus za demota.
Sudan- 7% zapotrzebowania Chin na ropę. Nie muszę już chyba nic więcej mówić.
Moim zdaniem mało trafiony demot. Ludzie bardziej interesują się Libią ponieważ ma wpływ na wiele państw czyli "ROPA"
Zmodyfikowano 1 raz. Ostatnia modyfikacja: 25 marca 2011 o 0:47
Myślicie że kadafi bombarduje cywilów ale pomyślcie cywil z bronią jest żołnierzem po za tym to są rebelianci
oni też zabijają nawet w tv było pokazane jak zniszczyli wiele czołgów po za tym bez bombardowania było by
ciężko wyplenić rebelie z miasta . Amerykanie jakoś w iraku nie oszczedzali amunicji na bombardowanie miast gdzie
niby ukrywali się terrorysci . Powiem jeszcze jedno dla amerykanów TALIB+BROŃ=EGZEKUCJA Powiem tu jest to samo .
Jeszcze dodam żę wszędzie gdzie wojna tam USA wcześniej szykowali lotniskowiec na korea na szczęście się tylko przyglodali
Zmodyfikowano 1 raz. Ostatnia modyfikacja: 25 marca 2011 o 2:06
w somali walczą w nocy i nie widać żołnierzy, dlatego nikt nic nie mówi;)
hameryka nie miala by z czego zyc jak by nie najezdzali krajow gdzie jest ropka. Pretekst to ocalanie ludzi ale to ze
zabijaja sami ludzi zeby ratowac ludzi to juz ma dla tych med sens
Zmodyfikowano 1 raz. Ostatnia modyfikacja: 10 maja 2011 o 13:10
Zachód to 8% światowej populacji, więc nie uważam, ażeby nawet w Libii reagował "świat", tylko biali ludzie, którzy mają potrzebę ratowania innych własnym kosztem. Mylę się? Sam ten demot karci za to, że nie pomagamy Somalii. Europa i Ameryka upadną z waszą mentalnością i tolerancją... upadnie szybciej niż wam się wydaje
Zmodyfikowano 1 raz. Ostatnia modyfikacja: 25 marca 2011 o 6:44
usa wedlug mnie probuje zachowac twarz wobec innych krajow, oni dobrze wiedza ze ostatnimi laty duzo stracili, kiedys samowystarczalna, najpotezniejsza gospodarka, dzis tak mowi sie o rosji o chinach itp. musza byc wszedzie zeby kazdy widzial ze wszyscy sie licza z ich slowem,
Zmodyfikowano 1 raz. Ostatnia modyfikacja: 25 marca 2011 o 6:51
Swoją drogą widzę, że sporo osób zapomniało, że nie kto inny, ale właśnie Kaddafi jest odpowiedzialny za katastrofę w Lockerbie, w której zginęło 259 osób na pokładzie i 11 na ziemi...
A powiesz mi ile ludzi zgineło w nalocie USA na Libię w 1986 roku ??
Wg Wikipedii 15 cywili, a raczysz może przypomnieć odwetem za co był wspomniany nalot ? Jeśli nie to ja to z chęcią uczynię.
Był to odwet za zamach bombowy w jednej z dyskotek w Berlinie w '86. 230 osób rannych, w tym ponad 50 żołnierzy amerykańskich.
Jako gratis przypomnę o zdetonowaniu bomby w samolocie francuskich linii lotniczych UTA w '89, gdzie śmierć poniosło 156 pasażerów i 15 członków załogi. Pozwolę Ci odgadnąć kto okazał się być odpowiedzialnym za ten zamach.
odnosnie amerykanskiej gospodarki. Nigdy nie byla samowystarczalna, bo USA od ZAWSZE przywozi sobie surowce z innych krajow, zeby nie wykorzystywac w pelni zloz znajdujacych sie na ich terenie. bardzo madre dzialanie, zeby na czarna godzine miec swoje.
już myślałam, że znowu chodzi o reprezentację Polski w piłce nożnej...
a co powiesz cywilom katowanym przed kaddafiego?
Wojny przynoszą zyski. Wiesz ile kosztuje nowiutki nabój, karabin czy czołg... tylko trzeba znaleźć rynki na zbyt, i przy odpowiednim planowaniu niektórzy nieźle zarabiają na śmierci.
Ja osobiście nie byłem ale mój znajomy był w Afryce, nie wiem gdzie dokładnie ale w każdym razie tam na straganach możesz normalnie kupić broń jaką tylko chcesz, AK47 kosztował 50$ a w czasie takich konkretnych walk broń odpowiednio drożeje. A cała ta broń jaka tam się znajduje to też jest dobra opcja. Tam jest kompletne bezprawie i tam dosłownie każdy chodzi z bronią. Ciekawe tylko czemu z magazynów broni na świecie ginie po np 200 000 szt danej broni podczas transportu i nikt nie wie gdzie ona jest a odp jest prosta - w Afryce.
Ach stara dobra Afryka :) Zawsze mi humor poprawia
rozumiem, że NATO nie chce siedzieć bezczynnie i dopuścić do takiej masakry, jak w Jugosławii, ale dlaczego kiedy wybuchały protesty w Egipcie i Tunezji, nikt nic nie zrobił? hipokryzja i tyle.
To właśnie NATO zrobiło tę masakrę
Libia i jej ropa to zaledwie 1% w OPEC, czyli nic. Wiec nie gadajcie, ze interweniowali dla ropy, bo to smieszne.
że się asfalt z asfaltem bije to wiadomo od zawsze ale przynajmniej są na swoim miejscu i maja zajęcie /
Libia jest jednym z głównych dostawców ropy patrzcie co się dzieje z cena baryłki na giełdach
Nie mieszają się - ŹLE, bo są obojętni, nieczuli na ludzkie cierpienie etc. Zainteresowują się - TEŻ ŹLE, bo się wtrącają, chodzi im o ropę, narzucają nowy ład itd.
ZDECYDUJCIE SIĘ WRESZCIE CZEGO CHCECIE!!!
Zmodyfikowano 1 raz. Ostatnia modyfikacja: 25 marca 2011 o 15:53
Świat się nie interesuje, to ludzie się interesują.
Nawet nie wiedziałem że jest tyle różnych rodzai rakiet ro RPG
tam sie zabijaja murzyny i swiat ma to w dupie - proste przeciez, Afryka to wrzod na dupie swiata
oczywiście - bo w libi jest dyktator dlatego że przez 40 lat sam wybiera sie na przywodce a dlaczego ameryka wkroczyła z 2 powodów po 1 prosili ich o pomoc, po 2 kaddafi zabijał cywilów idioci a tak pozatym jak ameryka wkroczyła do iraku to nie zaczęła brać ropy od nich ani 1 zakładu nie założyła a nawet gdyby to im za to płaciła -.- debile
Zmodyfikowano 1 raz. Ostatnia modyfikacja: 26 marca 2011 o 8:19
Ogarnijcie się - Wojska Wielkiej Brytanii stacjonują w ponad 80 krajach, niemożliwe że tam by nie stacjonowały.
Akurat w Sudanie też jest ropa .
http://img3.imageshack.us/i/sniegm.jpg/
Czy wy naprawdę myślicie że "zachodnich krajów" obchodzi los tych biednych ludzi?? Czemu nie reagują na krzywdę w
innych częściach świata, niedawno minęły 44 lata od czasu gdy ONZ uchwalił rezolucję o wycofaniu wojsk Izraela z
Palestyny i co?? Do dziś możemy usłyszeć o mordach w strefie gazy i bombardowaniu obozów uchodźców przez "naród
wybrany" ale zejdźmy z konfliktów. Kraje które są dotknięte głodem (większość kraje afrykańskie) ta
demokratyczna i dobroczynna USA jakby chciała zrezygnowałaby z chorych walk o ROPĘ (ach tak w telewizji mówią na
nią demokracja) wykarmiłaby za te pieniądze każde głodne dziecko uczyniłoby jej kraj lepszym gospodarczo i jeszcze
by zostało mnóstwo pieniędzy. Podobnie z Libią. Nie chce mi się wierzyć że pomoc nie nadeszła z "zewnątrz" dla
rebeliantów, no chyba że każdy libijczyk rebeliant w swoim gospodarstwie ma pickupa z działem przeciwlotniczym
Zmodyfikowano 1 raz. Ostatnia modyfikacja: 26 marca 2011 o 19:48
stefankosa masz rację niech stany przestaną budować swoją armię niech nas zatakują rosja bądż chiny i komuna wróć tak? a tak pozatym czy ameryka kradnie rope czy za nią płaci??? a to że po niższych cenach to głupota kraju który może narzucić stanom cenę normalną
przejdzmy do izraela; cywilów to może przez przypadek któryś zginie bo akurat tam przechodził a iran zbudował magazyn gdzie budują bombę atomową koło miasta i co z tego jak tego nie znisczą to wtedy iran ich zniszczy debilu i to większą ilość cywili
Następny niedoinformowany... ehhh.
Libijski wkład w eksport światowy ropy to tylko około 4% !
Zamiast zajmować się medialnymi pierdołami z pierwszych stron, może powinieneś wspomnieć o tym, że 75% żywności w Libii jest importowana ... (coś czego media nie podają)