@Mysquff, jak sam zauważyłeś prawie każdy, nikt im nie kazał tego robić. Zawsze mogła pisać w tzw. drugim obiegu, jak wielu artystów w czasach komuny ale ona jednak wolała wychwalać Stalina który praktycznie chciał zniszczenie Polski...
Cytat naszego Marszałka który został wyrwany z kontekstu i merytorycznie nie pasuje tutaj bowiem odnosił
się do czego innego. Patrz na Herberta on nie ugiął się przed komunizmem miał honor, a wielkim poetą
był. Inni pisali bo wybrali życie w luksusie u boku komunizmu i partii, a inni wybrali tułaczkę bo mieli honor.
OdpowiedzKomentuj obrazkiem
Zmodyfikowano
1 raz.
Ostatnia modyfikacja:
1 lutego 2012 o 21:53
'czuć' tutaj rękę wielkiego brata ;p cóż... obrazek może być 'przypasowany' do wszystkiego - opis
przeto można zmienić zawsze ;p i te ach źródło... przepraszam, ale albo ktoś tu jest jasnowidzem, albo
jest to ładne manipulowanie demotem (by nie powiedzieć wredna propaganda) ;p
OdpowiedzKomentuj obrazkiem
Zmodyfikowano
1 raz.
Ostatnia modyfikacja:
1 lutego 2012 o 22:16
tombak nieobiektywnym było by nie branie historii pod uwagę :) Zważ że nigdy nie ubolewała na tym epizodem nie wyrzekła się go i nie czuła się winna. Tak zacytuję dodatkowo z wikipedii: Najważniejszym zarzutem stawianym noblistce jest jej postawa w czasach PRL-u. W lutym 1953 Szymborska wraz innymi 52 osobistościami świata kultury podpisała tzw. Rezolucję Związku Literatów Polskich w Krakowie w sprawie procesu krakowskiego. Podpisanie rezolucji było na rękę władzy komunistycznej, która w pokazowym procesie księży kurii krakowskiej, oskarżonych o działalność na rzecz Stanów Zjednoczonych, chciała zademonstrować swą siłę wobec niezależnych struktur Kościoła katolickiego w Polsce. Manifest literatów miał zachęcić władzę do przyspieszenia wykonania wyroków śmierci na księżach krakowskich, stąd zarzut, iż poetka ma krew na piórze[2][6][7][8]. Szymborska tworzyła utwory popierające leninizm i stalinizm[9]. Np. w jednym z wierszy z tomiku "Dlatego żyjemy" Lenin został przez nią nazwany "nowego człowieczeństwa Adamem"[10].
"dwóch JEDNAKICH spojrzeń w oczy"!!! Błagam, zmieńcie to, bo to wręcz
nietakt, żeby wisiał
demot
z
błędem, mówiący o śmierci takiej Poetki!
Jest mi niesamowicie przykro, bo
dla mnie zawsze
pani
Wisława Szymborska była niezwykłą Artystką, jedną z nielicznych, której poezja
potrafiła
pochłonąć
mnie naprawdę na długo, gdy podczas poszukiwania jakiejś innej książki
przypadkowo wpadł mi
w ręce
tomik z jej poezją...
Edit: Dziękuję.
OdpowiedzKomentuj obrazkiem
Zmodyfikowano
5 razy.
Ostatnia modyfikacja:
2 lutego 2012 o 10:14
Uczył Marcin Marcina, a sam głupi jak świnia. Kim była ? Artystą ? To ma być po polsku. Artystką ! I
po kiego z dużej, to nie nazwa własna, ani nie początek zdania.
OdpowiedzKomentuj obrazkiem
Zmodyfikowano
1 raz.
Ostatnia modyfikacja:
1 lutego 2012 o 21:49
Skoro już zwracasz komuś uwagę, to sama się zastosuj do tego przysłowia :/ Znaki takie jak np. ? albo ! daje się bezpośrednio po jakimś słowie, a nie ,,słowo spacja wykrzyknik". Eh -,-
Z której strony wspaniała? Zakała, nie poetka. Wszystkie nagrody które zebrała powinny być jej odebrane właśnie za to co pisała. A teraz w szkołach wciska się dzieciom brednie o jej wspaniałości (przykład Ty, bo cóż o niej tak naprawdę wiesz?), brak szacunku, i honoru tylko to ją charakteryzuje oraz oddawanie czci Leninowi, Stalinowi, komunizmowi...
Testimo masz rację, kiedyś na języku polskim poruszyliśmy ten temat to było że musiała tak pisać bo by
z głodu pomarła, ale przecież byli inni wspaniali poeci co nigdy nie chwalili komuny bo mieli to coś czego
Szymborska nie miała, tą rzeczą był honor! edycja nie wiem czemu jak odświeżyłem do moja odpowiedź na komentarz Testimo zmieniła właściciela...
OdpowiedzKomentuj obrazkiem
Zmodyfikowano
1 raz.
Ostatnia modyfikacja:
1 lutego 2012 o 21:39
Wisława Szymborska
TEN DZIEŃ
"Życie Literackie" nr 11/61 z 15 marca 1953 r.
Jeszcze dzwonek, ostry dzwonek w uszach brzmi.
Kto u progu? Z jaką wieścią, i tak wcześnie?
Nie chcę wiedzieć. Może ciągle jestem we śnie.
Nie podejdę, nie otworzę drzwi.
Czy to ranek na oknami, mroźna skra
tak oślepia, że dokoła patrzę łzami?
Czy to zegar tak zadudnił sekundami.
Czy to moje własne serce werbel gra?
Póki nikt z was nie wypowie pierwszych słów,
brak pewności jest nadzieją, towarzysze...
Milczę. Wiedzą, że to czego nie chcę słyszeć -
muszę czytać z pochylonych głów.
Jaki rozkaz przekazuje nam
na sztandarach rewolucji profil czwarty?
- Pod sztandarem rewolucji wzmacniać warty!
Wzmocnić warty u wszystkich bram!
Oto Partia - ludzkości wzrok.
Oto Partia: siła ludów i sumienie.
Nic nie pójdzie z jego życia w zapomnienie.
Jego Partia rozgarnia mrok.
Niewzruszony drukarski znak
drżenia ręki mej piszącej nie przekaże,
nie wykrzywi go ból, łza nie zmaże.
A to słusznie. A to nawet lepiej tak."
Cthulhu1, co maja mohery do tego że ludzie nie zapominają że Szymborska za nic miała ojczyznę i honor. Nikt jej nie zmuszał do chwalenia komunizmu a jednak to robiła, jakby nie patrzeć pisała wiersze przeciwko Polsce i nie nalerzy tego zapominać, była wrogiem Polski.
mało wiecie. Kiedyś po śmierci Stalina padło pytanie do Szymborskiej: co czuje? odpowiedziała, że to, co wszyscy Polacy :)
Poza tym Ona nigdy nie wypierała się tych wierszy...
Ja osobiście uwielbiam jej wiersz "kot w pustym mieszkaniu" napisany po śmierci ukochanego, szkoda tylko, że teraz tak się skomercjalizował i jest w każdym artykule na temat jej śmierci
Kurcze, dowiedziałem się niedawno w radiu o jej śmierci i do tej pory nie mogę uwierzyć. To strata dla polskiej kultury, którą odczuje każdy, ale jest coś co pozostawiła po sobie dla nas, a konkretnie jej twórczość, która mnie zaciekawiła mimo, że niezbyt interesuję się literaturą. Odeszła od nas wspaniała osoba i powinniśmy to uszanować oraz pamiętać o tym co napisała przez całe swoje życie. Pokój jej duszy.
zanim napisze co chce wyrazic to powiem,ze dla mnie tez byla bardzo wyjatkowa poetka,jej poezja dawala wiele do myslenia,ale zauwazcie to:demot wrzucony 31 stycznia a Wislawa Szymborska zmarla dzis 1 lutego... kathrina357 wtf?
a ode mnie łapiesz minusa, bo lubiłam język polski, lektury niekoniecznie, poezję jak najbardziej. uwielbiałam wiersze stachury których niestety nie przerabialiśmy, ale były 2 w podręczniku i bardzo go polubiłam przez to
Mysquff a moim zdaniem tu nie chodzi o to, że się wierszy nie rozumie, tylko to jest kwestia tego, że
narzucają nam w szkole pewne wzorce. Ten problem poruszył Gombrowicz w "Ferdydurke"- dlaczego Słowacki
wielkim poetą był?
"GAŁKIEWICZ
Ale ja nie mogę zrozumieć! Nie mogę zrozumieć, jak zachwyca, jeśli nie
zachwyca.
NAUCZYCIEL
Jak to nie zachwyca Gałkiewicza, jeśli tysiąc razy tłumaczyłem Gałkiewiczowi, że
go zachwyca.
GAŁKIEWICZ
A mnie nie zachwyca.
NAUCZYCIEL
To prywatna sprawa Gałkiewicza. Jak widać,
Gałkiewicz nie jest inteligentny. Innych zachwyca.
GAŁKIEWICZ
Ale, słowo honoru, nikogo nie zachwyca. Jak
może zachwycać, jeśli nikt nie czyta oprócz nas, którzy jesteśmy w wieku szkolnym, i to dlatego, że nas
zmuszają siłą...
NAUCZYCIEL
Ciszej na Boga! To dlatego, że niewielu jest ludzi kulturalnych i na
wysokości..."
OdpowiedzKomentuj obrazkiem
Zmodyfikowano
1 raz.
Ostatnia modyfikacja:
1 lutego 2012 o 22:04
Cóż pokój jej duszy, będziemy o niej pamietać. Jednak nigdy nie lubiłam jej poezji, zawsze uważałam, że nie zasłużyła, by byc laureatką Nagrody Nobla w dziedzinie literatury. Myślę, że Zbigniew Herbert powinien dostać swego czasu...
Widzicie datę wrzucenia?31stycznia a w źródle podane, że zmarła 1lutego nie mniej szkoda, że mądrzy ludzie odchodzą;/Mądrość odchodzi głupota pozostaje.
Jestem z '93r. i szczerze mówiąc nigdy za bardzo nie interesowałem się jej poezją, bo i w szkole dużo o
niej nie ma. Ale znałem ją z wywiadów i podobał mi się jej sposób bycia, taki strasznie pozytywny. Mam
obawy, że z moich czasów nikt nie będzie już tak WIELKI jak JP II, Boniek, Miłosz, Szymborska. No bo kto: DODA, ICH
TROJE...
OdpowiedzKomentuj obrazkiem
Zmodyfikowano
1 raz.
Ostatnia modyfikacja:
1 lutego 2012 o 21:59
Mam rozumieć, że ludzie, którzy piszą te negatywne komentarze, nigdy nie popełniają błędów... Te wiersze, o które się tak strasznie buracie, napisała dawno temu. Nie wiecie, jak wyglądała Polska za czasów komunizmu, więc się nie wypowiadajcie. Może poeci byli zastraszeni, może nie, nie wiem. Pamiętajcie też, że żołnierze radzieccy wygonili Niemców z Polski. Poza tym, ludzie się zmieniają. Jeżeli nie przekonałem tych, którzy plują jadem, to trudno, ale nawet jeśli Szymborskiej nie lubicie, to KAŻDEMU należy się szacunek. Mnie jest przykro z powodu jej śmierci. Cóż, na każdego kiedyś przyjdzie czas...
http://www.naszawitryna.pl/jedwabne_782.html proszę zapoznać się z artykułem dr Stanisława Krajskiego. Napisała dawno temu ale to nie znaczy że to nie jest ważne! Hmm doskonale to zobrazowano w Królu Lwie. Simba mówił do Pawiana że przeszłość jest nie ważna bo to już było, na słowa Simby Pawian skarcił go laską po głowie i powiedział to że Cię uderzyłem to już przeszłość to po co do tego przywiązujesz wagę.
@MrDe w moim mniemaniu na szacunek trzeba zasłużyć. Może i Szymborska była wielką poetką, ale stawianie jej jednocześnie za wzór cnót i autorytet moralny (co próbują nam wmówić media) to zwyczajna potwarz dla tych artystów którzy w czasach komuny mieli dość odwagi by przeciwstawić się okupantowi, a nie lizać dupę Stalinowi w swoich dziełach.
@cnotka.Jakby miała poglądy np. nazistowskie to też byś to tak ochoczo popierała?W swoich dziełach popierała potworny system który doprowadził do śmierci milionów.Komunizm i nazizm to dwie najgorsze ideologie jakie spłodził ludzki umysł,ale znajdują się takie lemingi co popierają jeden albo drugi.
Naprawdę wielka poetka, a zanim ktoś mnie zminusuje za to, że chwaliła komunizm przytoczę cytat z
Sapkowskiego "Poglądy są jak dupa - każdy ma swoje, ale to nie powód by się z nimi obnosić". Zamiast
epizodów z partią zwróćmy uwagę na ponadczasową problematykę wielu jej utworów, ich piękno oraz to,
że nie była ślepo zapatrzona w swą poezję jak większość poetów, zamiast tego w inteligentny sposób
dyskutowała - a na tym świecie nie ma już wielu ludzi z dystansem do siebie.--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------No i zminusowała mnie banda pseudodziałaczy demokratyczch i małolatów zdemotywowanych materiałem do matury. Moje odpowiedzi brzmią - 1):2 pradziadków zginęło w partyzantce, dziadek został pobity na śmierć bo publicznie powiedział, że nie zapisze się do partii, ja po prostu ignoruję jej przekonania - każdy ma jakieś swoje 2): trzeba się było uczyć do matury, a nie teraz psioczyć na ludzi.
OdpowiedzKomentuj obrazkiem
Zmodyfikowano
1 raz.
Ostatnia modyfikacja:
2 lutego 2012 o 2:17
Prawdę mówiąc mało mnie interesuje to czy pisała wiersze o Stalinie,Leninie czy Papieżu. Życie nie jest tylko czarne albo białe... ja patrzę na nią przez pryzmat tego co napisała i mimo,że ogromną jej fanką nigdy nie byłam to napisała kilka wierszy które są bliskie mojemu sercu, a to,że pisała też o Leninie? Co z tego? Ma do tego prawo,te wiersze akurat mało mnie interesują i nie ujmują piękna innym.
Mój ulubiony wiersz Szymborskiej to:
O śmierci Józefa Stalina
Jaki rozkaz przekazuje nam
na sztandarach rewolucji profil czwarty?
- Pod sztandarem rewolucji wzmacniać warty!
Wzmocnić warty u wszystkich bram!
Oto Partia - ludzkości wzrok.
Oto Partia: siła ludów i sumienie.
Nic nie pójdzie z jego życia w zapomnienie.
Jego Partia rozgarnia mrok.
Niewzruszony drukarski znak
drżenia ręki mej piszącej nie przekaże,
nie wykrzywi go ból, łza nie zmaże.
A to słusznie. A to nawet lepiej tak.
Jak jak kocham tych pseudo-indywidualistów szydzących i wyłapujących brudy każdej przedstawionej osoby,
nie ważne czy Paipeż czy poetka...
Czy wam się w dupach poprzewracało? Nie macie nic lepszego do roboty,
niż trąbić jaką to z Szymborskiej była komunistka? Zmarłemu należy się szacunek, a wasze
ględzenie i bawienie się w propagandę swoich "jedynie słusznych" idei politycznych, wytykanie kto jest tym
złym a kto dobrym, branie argumentów z dupy i popisywanie się sztuczną elokwencją 16 latka, jest po prostu niesmaczne, niestosowne i przede wszystkim mocno wkurzające. Nikomu nie odpuścicie?
OdpowiedzKomentuj obrazkiem
Zmodyfikowano
1 raz.
Ostatnia modyfikacja:
2 lutego 2012 o 0:34
tyle ze ona popierala zbrodniczy system.Obejrzyjcie sobie film "Generał Nil" i poczytajcie o żołnierzach wykletych Jakby byla nazistką to byscie ja pewnie wyklęli.Nie rozumiem dlaczego po doświadczeniach XX wieku ktos moze byc poblazliwy wobec komunizmu ktory byl zbrodniczy nawet bardziej niz nazizm.
To ze byla "tylko" poetka nie usprawiedliwia jej. Wychwalała zbrodniczy system za co powinna zostać potępiona a
nie uwazana za wielka poetke i wzor moralny.
nikomu nie szkodziła?
"W lutym 1953 wraz innymi 52
osobistościami świata kultury podpisała tzw. Rezolucję Związku Literatów Polskich w Krakowie w sprawie
procesu krakowskiego. Podpisanie rezolucji było na rękę władzy komunistycznej, która w pokazowym procesie
księży kurii krakowskiej, oskarżonych o działalność na rzecz Stanów Zjednoczonych, chciała
zademonstrować swą siłę wobec niezależnych struktur Kościoła katolickiego w Polsce. Manifest literatów
miał zachęcić władzę do przyspieszenia wykonania wyroków śmierci na księżach krakowskich, stąd
zarzut, iż poetka ma krew na piórze." nie na żadnego usprawiedliwienia dla szmacenia sie.Zbigniew Herbert jest przykladem wzoru moralnego bo nie chcial sluzyc zbrodniczemu systemowi i udal sie na emigracje wewnetrzna byl autorem niepokornym wobec rezimu
OdpowiedzKomentuj obrazkiem
Zmodyfikowano
5 razy.
Ostatnia modyfikacja:
2 lutego 2012 o 16:30
a mi wgl nie smutno.... lepiej poczytajcie na temat komunistycznej przeszłości waszej idolki o tym jak pisała wiersze o Stalinie i Leninie i wielbiła rewolucje bolszewicką w której zgineło miliony ludzi no ale skąd wy możecie o tym wiedzieć pani na polskim powiedziała że to wielka pisarka i w telewizji że to "nasza" noblistka więc trzeba teraz ubolewać ludzie pomyślcie troche czasem....
Tobie i święty Paweł by nie pasował, bo w młodości był prześladowcą chrześcijan... Na szczęście Szymborska stworzyła więcej, niż peany na cześć Stalina; ale by docenić jej twórczość trzeba zdjąć klapki z oczu...
Ja najbardziej lubue ten cytat:
"Tyle o sobie wiemy, na ile nas sprawdzono".
Bardzo lubie jej tworczosc.
Fajny demotywator i piekne zdjecie z Budapesztu. Zdaje sie,ze takze mam zdiecie w tatmtym miejscu:)
W. Szymborska jest dobrą poetką. Nawet bardzo dobrą (że Z. Herbert był poetą lepszym, nie jej wina — nie każdy zostaje przez Boga tknięty iskrą geniuszu).
Ta kobieta ma wszakże wieczną skazę charakteru — lubi służyć silniejszym.
Dlatego typowo salonowe kłamstwo stanowi opinia A. Międzyrzeckiego, iż Szymborska jest „wzorem moralnym", bo „jej zachowanie było zawsze bez zarzutu".
Odwrotnie — Szymborska jest antywzorem etycznym, a jej zachowanie było zawsze pełne nikczemnego serwilizmu wobec ludzi terroryzujących kraj.
W erze stalinowskiej chwaliła swym piórem wszystko, co Stalin kazał apologetyzować, i piętnowała wszystko, co było antybolszewickie i patriotyczne. Lenina wprost deifikowala, zwąc go „Adamem nowego człowieczeństwa"; Stalina hagiografowała, twierdząc, że „nic nie pójdzie z jego życia w zapomnienie"; partie mordującą akowców opiewała jako „to najpiękniejsze co może się zdarzyć"; religie katolicką opluwała jako „cichą truciznę" i „nieczystą wodę"; rewolucję bolszewicką sławiła jako „ wodę źródlaną, z miłością podaną pragnącemu", etc., etc., etc.
Notabene te prostalinowskie wierszydła Szymborskiej są (gdy sie patrzy na ich stronę formalną) ekspozycją dobrej poezji, ujawniającą duży talent, zupełnie tak samo jak bolszewickie rymy W. Broniewskiego.
Marni ludzie często tworzyli arcydzieła; sztuka nie musi brać ślubu z przyzwoitością, żeby wykuwać jakość klasy olimpijskiej...." - z książki Salon: Rzeczpospolita kłamców
Waldemar Łysiak nie jest żadnym autorytetem. Krytykuje wszystko, co ma związek z Kuroniem i Michnikiem. Jako publicysta "Uważam Rze" jasno określa się jako zwolennik "kaczyńskiego" poglądu na Polskę. Stąd nie uznaję jego oceny Szymborskiej za obiektywną... Do dzieła – minusujcie :P
Zacytowane słowa są piękne jak ten cały wiersz. Naprawdę trzeba być wyjątkowym człowiekiem aby mieć taki talent. Cóż. Tak oto straciliśmy Noblistkę.
Zboczę z tematu: ...straciliśmy Noblistkę i Polska powoli przestaje istnieć -,-
Mało kto wie, że była przeciw radiu wolna Europa i była wielką komunistką. Nawet nakłaniała do zabójstwa kilku kapłanów. Nie mówiąc o jej wierszach pochwalających Stalina i Lenina.
@Cnotka mi coś wciska tusk ? hahahaha przypomne Ci że to Komorowski wręczał jej państwowe ordery więc może lepiej zasięgnij fachowej wiedzy a nie piszesz bzdury
Pani Szymborska może i miała talent, choć miała coś o wiele cenniejszego: wiedziała komu ten talent ofiarować. Najpierw towarzyszowi Stalinowi później zyskała sobie dzięki zdobyciu Nobla tzw. "immunitet historyczny" i każdy kto śmie jej wypomnieć wątpliwy talent (w porównaniu z Herbertem chociażby) i jeszcze bardziej wątpliwą "czerwoną" przeszłość jest zacofanym idiotą. Wczoraj jak usłyszałam, że jakiś polityk z PO (niestety nie pamietam który) powiedział, że "nie wie jak się po tym podniesie" to o mało nie padłam. Teraz będzie wysyp jej wielbicieli i pewnika: SZYMBORSKA WIELKĄ POETKĄ BYŁA! Ale cieszę się, że wiele osób tu się wypowiadających jednak potrafi wytknąć jej haniebną przeszłość, zwłaszcza lat 50. kiedy to jako osoba po 30 już na pewno wiedziała co robi i nie można tego zwalić na karb "błędów mlodości". A co do tego, że o zmarłym albo dobrze albo wcale to jest to dość notabene wybiórcze.
"Że w bój poprowadził krzywdzonych, że trwałość zwycięstwu nadał, dla nadchodzących epok stawiając mocny fundament - grób, w którym leży ten nowego człowieczeństwa Adam,wieńczony będzie kwiatami z nieznanych dziś jeszcze planet."-wiersz Wisławy Szymborskiej pt. "Lenin".Jak napiszę podobny o Hitlerze to mnie lewactwo wylansuje i dostanę Nobla oraz order?
OdpowiedzKomentuj obrazkiem
Zmodyfikowano
2 razy.
Ostatnia modyfikacja:
2 lutego 2012 o 20:03
Niestety na podstawie komentarzy pod tym demotem widać, jak nieszczęśliwą ewolucję przeszła ta strona pod wpływem całej afery z ACTA. Ewolucję, której już chyba nie da się odwrócić. Demotywatory.pl pod względem profilu politycznego (mówię głównie o zdecydowanej większości użytkowników) absolutnie niczym nie różnią się od takich stron jak salon24.pl czy niezalezna.pl. Pluralizm na tej stronie zanikał już od pewnego czasu, teraz już praktycznie nie istnieje. Oczywiście można się z tego cieszyć, choć nie wiem, co to za przyjemność brać udział w dyskusji, w której wszyscy mają jedno zdanie, a jeśli ktoś się wyłamie, i tak jego wypowiedzi nikt nie ujrzy spod gradu minusów. Administratorzy coraz częściej wypowiadają się pod demotami, nierzadko w sposób bardzo brutalny wobec użytkowników, z którymi się nie zgadzają, nawet nie próbując zachować pozorów neutralności (a, z uwagi na niepolityczny zamysł, z jakim założono tę stronę, neutralność w tej kwestii powinna być cechą administracji - przynajmniej nie powinni stosować "nieruszalnych" kont do publikowania tego typu opinii). Od tygodni nie ma dnia, by na główną nie wszedł demot skierowany przeciw ACTA, Tuskowi, Komorowskiemu czy PO. Przypadek Szymborskiej tylko to potwierdza. Nie oczekuję, naturalnie, że flirt z komunizmem zostanie jej zapomniany. Problem tkwi w tym, że jej najsłynniejsza twórczość z polityką nic wspólnego nie ma, a jednakże w komentarzach powyżej przywołuje się jedynie jej proleninowskie wiersze. Niestety jest to przypadek dolegliwości, na którą ogromna rzesza użytkowników demotywatorów cierpi od bardzo dawna - nieumiejętność oddzielenia poglądów politycznych od osoby. Konflikt między prawicą i lewicą to dla nich synonim walki dobra ze złem, infantylnie pozbawionej jakichkolwiek odcieni szarości. Ja np. jestem w stanie, oceniając twórczość Zbigniewa Herberta, nie brać pod uwagę jego skrajnie prawicowych poglądów, wielu bardzo niesprawiedliwych ataków z jego strony na Michnika, Miłosza czy porozumienia Okrągłego Stołu. Wy zaś nie potraficie spojrzeć na Szymborską (czy nawet Miłosza) poza pryzmatem politycznej nienawiści. Czasem zastanawiam się, jakimi ludźmi jesteście prywatnie. W moich wyobrażeniach przy okazji poznawania nowej osoby pierwsze, co musicie się dowiedzieć, to to, jakie jest jej stanowisko wobec lustracji, religii, Unii itp., zanim zdecydujecie, czy warto nawiązywać z nią bliższą znajomość, a gdy ktoś wepchnie się przed wami do autobusu, jest to dla was wystarczający dowód na to, że owa osoba jest w głębi serca tym mitycznym lewakiem. To jest właśnie przypadłość, z którą należy walczyć: zaślepienie dziewiętnastowiecznymi ideologiami politycznymi, które to determinują to, jakimi ludźmi są ich zwolennicy, a nie odwrotnie.
Demot wrzucony dzień przed jej śmiercią... nie ma to jak wyczucie czasu...
Zmodyfikowano 1 raz. Ostatnia modyfikacja: 1 lutego 2012 o 21:22
A wiersze o Stalinie i wyższości komunizmu nad wszystkim też pamiętacie? :)
Jaki rozkaz przekazuje nam
na sztandarach rewolucji profil czwarty?
- Pod sztandarem rewolucji wzmacniać warty!
Wzmocnić warty u wszystkich bram!
Oto Partia - ludzkości wzrok.
Oto Partia: siła ludów i sumienie.
Nic nie pójdzie z jego życia w zapomnienie.
Jego Partia rozgarnia mrok.
Niewzruszony drukarski znak
drżenia ręki mej piszącej nie przekaże,
nie wykrzywi go ból, łza nie zmaże.
A to słusznie. A to nawet lepiej tak.
@Mysquff, jak sam zauważyłeś prawie każdy, nikt im nie kazał tego robić. Zawsze mogła pisać w tzw. drugim obiegu, jak wielu artystów w czasach komuny ale ona jednak wolała wychwalać Stalina który praktycznie chciał zniszczenie Polski...
Cytat naszego Marszałka który został wyrwany z kontekstu i merytorycznie nie pasuje tutaj bowiem odnosił
się do czego innego. Patrz na Herberta on nie ugiął się przed komunizmem miał honor, a wielkim poetą
był. Inni pisali bo wybrali życie w luksusie u boku komunizmu i partii, a inni wybrali tułaczkę bo mieli honor.
Zmodyfikowano 1 raz. Ostatnia modyfikacja: 1 lutego 2012 o 21:53
'czuć' tutaj rękę wielkiego brata ;p cóż... obrazek może być 'przypasowany' do wszystkiego - opis
przeto można zmienić zawsze ;p i te ach źródło... przepraszam, ale albo ktoś tu jest jasnowidzem, albo
jest to ładne manipulowanie demotem (by nie powiedzieć wredna propaganda) ;p
Zmodyfikowano 1 raz. Ostatnia modyfikacja: 1 lutego 2012 o 22:16
tombak nieobiektywnym było by nie branie historii pod uwagę :) Zważ że nigdy nie ubolewała na tym epizodem nie wyrzekła się go i nie czuła się winna. Tak zacytuję dodatkowo z wikipedii: Najważniejszym zarzutem stawianym noblistce jest jej postawa w czasach PRL-u. W lutym 1953 Szymborska wraz innymi 52 osobistościami świata kultury podpisała tzw. Rezolucję Związku Literatów Polskich w Krakowie w sprawie procesu krakowskiego. Podpisanie rezolucji było na rękę władzy komunistycznej, która w pokazowym procesie księży kurii krakowskiej, oskarżonych o działalność na rzecz Stanów Zjednoczonych, chciała zademonstrować swą siłę wobec niezależnych struktur Kościoła katolickiego w Polsce. Manifest literatów miał zachęcić władzę do przyspieszenia wykonania wyroków śmierci na księżach krakowskich, stąd zarzut, iż poetka ma krew na piórze[2][6][7][8]. Szymborska tworzyła utwory popierające leninizm i stalinizm[9]. Np. w jednym z wierszy z tomiku "Dlatego żyjemy" Lenin został przez nią nazwany "nowego człowieczeństwa Adamem"[10].
Tombak jeżeli chamskim nazywasz przytaczanie faktów...
GRAFOMANKA
@tombak90 a gdyby pisała wiersze chwalące nazizm, Hitlera, R.Hessa albo Mussoliniego to jej poglądy polityczne też by cię g***o obchodziły?:P
"dwóch JEDNAKICH spojrzeń w oczy"!!! Błagam, zmieńcie to, bo to wręcz
nietakt, żeby wisiał
demot
z
błędem, mówiący o śmierci takiej Poetki!
Jest mi niesamowicie przykro, bo
dla mnie zawsze
pani
Wisława Szymborska była niezwykłą Artystką, jedną z nielicznych, której poezja
potrafiła
pochłonąć
mnie naprawdę na długo, gdy podczas poszukiwania jakiejś innej książki
przypadkowo wpadł mi
w ręce
tomik z jej poezją...
Edit: Dziękuję.
Zmodyfikowano 5 razy. Ostatnia modyfikacja: 2 lutego 2012 o 10:14
Uczył Marcin Marcina, a sam głupi jak świnia. Kim była ? Artystą ? To ma być po polsku. Artystką ! I
po kiego z dużej, to nie nazwa własna, ani nie początek zdania.
Zmodyfikowano 1 raz. Ostatnia modyfikacja: 1 lutego 2012 o 21:49
Skoro już zwracasz komuś uwagę, to sama się zastosuj do tego przysłowia :/ Znaki takie jak np. ? albo ! daje się bezpośrednio po jakimś słowie, a nie ,,słowo spacja wykrzyknik". Eh -,-
Cnotka- to jest tylko fragment tekstu. Więc raczej nie mów, że trzeba się odnosić do podstawowej wiedzy, skoro sama takowej nie posiadasz.
Uczyłam się go w podstawówce a do dziś pamiętam, chyba dlatego, że to mój ulubiony:) Plusik za przypomnienie.
Socjalizm, to nie to samo, co komunizm. Wróć do szkoły...
Z której strony wspaniała? Zakała, nie poetka. Wszystkie nagrody które zebrała powinny być jej odebrane właśnie za to co pisała. A teraz w szkołach wciska się dzieciom brednie o jej wspaniałości (przykład Ty, bo cóż o niej tak naprawdę wiesz?), brak szacunku, i honoru tylko to ją charakteryzuje oraz oddawanie czci Leninowi, Stalinowi, komunizmowi...
Testimo masz rację, kiedyś na języku polskim poruszyliśmy ten temat to było że musiała tak pisać bo by
z głodu pomarła, ale przecież byli inni wspaniali poeci co nigdy nie chwalili komuny bo mieli to coś czego
Szymborska nie miała, tą rzeczą był honor! edycja nie wiem czemu jak odświeżyłem do moja odpowiedź na komentarz Testimo zmieniła właściciela...
Zmodyfikowano 1 raz. Ostatnia modyfikacja: 1 lutego 2012 o 21:39
Jedyny wiersz którego bez problemu nauczyłam się na pamięć, a niedawno ''wytypowałam go'' do swojej pracy maturalnej.
Cnotko, zalecam powrót do przedszkola i ponowną naukę liczenia do czterech.
wers = linijka, brawo. Ja w tym wierszu znalazłem 32 wersy. Chyba ja też muszę zasięgnąć podstawowej wiedzy zanim zacznę krytykować ;/
Cnotka, czy ty uważasz że autor zamieścił cały wiersz w opisie demota? Jesteś idiotą czy tylko udajesz?!?
Nic dwa razy sie nie zdarza
I nie zdarzy. Z tej przyczyny
Zrodziliśmy sie bez wprawy
I pomrzemy bez rutyny.
Choćbyśmy uczniami byli
Najtępszymi w szkole świata,
Nie będziemy repetować
Żadnej zimy ani lata.
Żaden dzień sie nie powtórzy,
Nie ma dwóch podobnych nocy,
Dwóch tych samych pocałunków,
Dwóch jednakich spojrzeń w oczy.
Wczoraj, kiedy twoje imię
Ktoś wymówił przy mnie głośno,
Tak mi było, jakby róża
Przez otwarte wpadła okno.
Dziś, kiedy jesteśmy razem,
Odwróciłam twarz ku ścianie.
Róża? Jak wygląda róża?
Czy to kwiat? A może kamień?
Czemu ty sie, zła godzino,
Z niepotrzebnym mieszasz lękiem?
Jesteś- a więc musisz minąć.
Miniesz- a więc to jest piękne.
Uśmiechnięci, wpółobjęci,
Spróbujemy szukać zgody,
Choć różnimy sie od siebie,
Jak dwie krople czystej wody.
Nie masz racji, więc próbuję cię uświadomić. Jedna zwrotka w tym wierszu ma 4 wersy, ale zwrotek jest trochę więcej.
Zacytuję jeden z jej "przepięknych" wierszy:
Szymborska Wisława
TEN DZIEŃ
Wisława Szymborska
TEN DZIEŃ
"Życie Literackie" nr 11/61 z 15 marca 1953 r.
Jeszcze dzwonek, ostry dzwonek w uszach brzmi.
Kto u progu? Z jaką wieścią, i tak wcześnie?
Nie chcę wiedzieć. Może ciągle jestem we śnie.
Nie podejdę, nie otworzę drzwi.
Czy to ranek na oknami, mroźna skra
tak oślepia, że dokoła patrzę łzami?
Czy to zegar tak zadudnił sekundami.
Czy to moje własne serce werbel gra?
Póki nikt z was nie wypowie pierwszych słów,
brak pewności jest nadzieją, towarzysze...
Milczę. Wiedzą, że to czego nie chcę słyszeć -
muszę czytać z pochylonych głów.
Jaki rozkaz przekazuje nam
na sztandarach rewolucji profil czwarty?
- Pod sztandarem rewolucji wzmacniać warty!
Wzmocnić warty u wszystkich bram!
Oto Partia - ludzkości wzrok.
Oto Partia: siła ludów i sumienie.
Nic nie pójdzie z jego życia w zapomnienie.
Jego Partia rozgarnia mrok.
Niewzruszony drukarski znak
drżenia ręki mej piszącej nie przekaże,
nie wykrzywi go ból, łza nie zmaże.
A to słusznie. A to nawet lepiej tak."
Ciekawy, ale inne są lepsze. Poczytaj.
Wiersze pochwalne Stalina, Lenina i komunizmu to także jej dorobek. Nie rusza mnie jej śmierć.
Idź do kościoła się pomodlić moherku...
Oho, dwa kolejne mohery. Proponuję by całe kółka fanów radia maryja polazły modlić się do kościoła a normalnym ludziom zostawiły demotywatory.pl
Cthulhu1, co maja mohery do tego że ludzie nie zapominają że Szymborska za nic miała ojczyznę i honor. Nikt jej nie zmuszał do chwalenia komunizmu a jednak to robiła, jakby nie patrzeć pisała wiersze przeciwko Polsce i nie nalerzy tego zapominać, była wrogiem Polski.
@Ciby, a nieznajomość zasad ortografii i interpunkcji to nie działanie przeciwko polskości? :)
mało wiecie. Kiedyś po śmierci Stalina padło pytanie do Szymborskiej: co czuje? odpowiedziała, że to, co wszyscy Polacy :)
Poza tym Ona nigdy nie wypierała się tych wierszy...
Ja osobiście uwielbiam jej wiersz "kot w pustym mieszkaniu" napisany po śmierci ukochanego, szkoda tylko, że teraz tak się skomercjalizował i jest w każdym artykule na temat jej śmierci
Kurcze, dowiedziałem się niedawno w radiu o jej śmierci i do tej pory nie mogę uwierzyć. To strata dla polskiej kultury, którą odczuje każdy, ale jest coś co pozostawiła po sobie dla nas, a konkretnie jej twórczość, która mnie zaciekawiła mimo, że niezbyt interesuję się literaturą. Odeszła od nas wspaniała osoba i powinniśmy to uszanować oraz pamiętać o tym co napisała przez całe swoje życie. Pokój jej duszy.
Jaka strata? Nareszcie jest tam gdzie powinna, i z kim, dołączyła do Stalina i Lenina, do swoich idoli.
Żegnamy wielką Polkę http://www.facebook.com/pages/%C5%BBegnamy-Wis%C5%82aw%C4%99-Szymborsk%C4%85/336017656438540?sk=wall
zanim napisze co chce wyrazic to powiem,ze dla mnie tez byla bardzo wyjatkowa poetka,jej poezja dawala wiele do myslenia,ale zauwazcie to:demot wrzucony 31 stycznia a Wislawa Szymborska zmarla dzis 1 lutego... kathrina357 wtf?
Ómarła ;_;?
Opłakujcie śmierć Szymborskiej- przeklinajcie jej wiersze na języku polskim. Kolejna hipokryzja w czystej postaci. Czekam na minusy.
Łap plusa ode mnie. Na minusa nie zasługujesz :)
a ode mnie łapiesz minusa, bo lubiłam język polski, lektury niekoniecznie, poezję jak najbardziej. uwielbiałam wiersze stachury których niestety nie przerabialiśmy, ale były 2 w podręczniku i bardzo go polubiłam przez to
Mysquff a moim zdaniem tu nie chodzi o to, że się wierszy nie rozumie, tylko to jest kwestia tego, że
narzucają nam w szkole pewne wzorce. Ten problem poruszył Gombrowicz w "Ferdydurke"- dlaczego Słowacki
wielkim poetą był?
"GAŁKIEWICZ
Ale ja nie mogę zrozumieć! Nie mogę zrozumieć, jak zachwyca, jeśli nie
zachwyca.
NAUCZYCIEL
Jak to nie zachwyca Gałkiewicza, jeśli tysiąc razy tłumaczyłem Gałkiewiczowi, że
go zachwyca.
GAŁKIEWICZ
A mnie nie zachwyca.
NAUCZYCIEL
To prywatna sprawa Gałkiewicza. Jak widać,
Gałkiewicz nie jest inteligentny. Innych zachwyca.
GAŁKIEWICZ
Ale, słowo honoru, nikogo nie zachwyca. Jak
może zachwycać, jeśli nikt nie czyta oprócz nas, którzy jesteśmy w wieku szkolnym, i to dlatego, że nas
zmuszają siłą...
NAUCZYCIEL
Ciszej na Boga! To dlatego, że niewielu jest ludzi kulturalnych i na
wysokości..."
Zmodyfikowano 1 raz. Ostatnia modyfikacja: 1 lutego 2012 o 22:04
Cóż pokój jej duszy, będziemy o niej pamietać. Jednak nigdy nie lubiłam jej poezji, zawsze uważałam, że nie zasłużyła, by byc laureatką Nagrody Nobla w dziedzinie literatury. Myślę, że Zbigniew Herbert powinien dostać swego czasu...
"Umrzeć - tego się nie robi kotu. Bo co ma począć kot w pustym mieszkaniu..."
kocięta
Widzicie datę wrzucenia?31stycznia a w źródle podane, że zmarła 1lutego nie mniej szkoda, że mądrzy ludzie odchodzą;/Mądrość odchodzi głupota pozostaje.
Jestem z '93r. i szczerze mówiąc nigdy za bardzo nie interesowałem się jej poezją, bo i w szkole dużo o
niej nie ma. Ale znałem ją z wywiadów i podobał mi się jej sposób bycia, taki strasznie pozytywny. Mam
obawy, że z moich czasów nikt nie będzie już tak WIELKI jak JP II, Boniek, Miłosz, Szymborska. No bo kto: DODA, ICH
TROJE...
Zmodyfikowano 1 raz. Ostatnia modyfikacja: 1 lutego 2012 o 21:59
Moja ulubiona poetka, wiersz "Nic dwa razy" znam na pamięć, była jedyna i niepowtarzalna, miała wielki talent i potrafiła się nim dzielić....
Mam rozumieć, że ludzie, którzy piszą te negatywne komentarze, nigdy nie popełniają błędów... Te wiersze, o które się tak strasznie buracie, napisała dawno temu. Nie wiecie, jak wyglądała Polska za czasów komunizmu, więc się nie wypowiadajcie. Może poeci byli zastraszeni, może nie, nie wiem. Pamiętajcie też, że żołnierze radzieccy wygonili Niemców z Polski. Poza tym, ludzie się zmieniają. Jeżeli nie przekonałem tych, którzy plują jadem, to trudno, ale nawet jeśli Szymborskiej nie lubicie, to KAŻDEMU należy się szacunek. Mnie jest przykro z powodu jej śmierci. Cóż, na każdego kiedyś przyjdzie czas...
http://www.naszawitryna.pl/jedwabne_782.html proszę zapoznać się z artykułem dr Stanisława Krajskiego. Napisała dawno temu ale to nie znaczy że to nie jest ważne! Hmm doskonale to zobrazowano w Królu Lwie. Simba mówił do Pawiana że przeszłość jest nie ważna bo to już było, na słowa Simby Pawian skarcił go laską po głowie i powiedział to że Cię uderzyłem to już przeszłość to po co do tego przywiązujesz wagę.
@MrDe w moim mniemaniu na szacunek trzeba zasłużyć. Może i Szymborska była wielką poetką, ale stawianie jej jednocześnie za wzór cnót i autorytet moralny (co próbują nam wmówić media) to zwyczajna potwarz dla tych artystów którzy w czasach komuny mieli dość odwagi by przeciwstawić się okupantowi, a nie lizać dupę Stalinowi w swoich dziełach.
członkini PZPR ... coś jeszcze
@cnotka.Jakby miała poglądy np. nazistowskie to też byś to tak ochoczo popierała?W swoich dziełach popierała potworny system który doprowadził do śmierci milionów.Komunizm i nazizm to dwie najgorsze ideologie jakie spłodził ludzki umysł,ale znajdują się takie lemingi co popierają jeden albo drugi.
akurat noce wszystkie podobne do siebie...
pamietam ten wiersz jeszcze z gimnazjum chyba czy podstawówki dobrych kilkanascie lat temu i do dzis moge go recytowac bez problemu... dziekujemy
"Niech żyje nam towarzysz Stalin, co usta słodsze ma od malin!" Ps. Niech pozdrowi towarzysza Stalina ijego koleżke Lenina.
Zmodyfikowano 1 raz. Ostatnia modyfikacja: 1 lutego 2012 o 22:20
wiem,że to smutna sytuacja itp...ale TEN DEMOT został wrzucony 31 stycznia...troche sie boje...
Pozostanie wiecznie żywa w swojej poezji i twórczości.
Exegi monumentum!
Naprawdę wielka poetka, a zanim ktoś mnie zminusuje za to, że chwaliła komunizm przytoczę cytat z
Sapkowskiego "Poglądy są jak dupa - każdy ma swoje, ale to nie powód by się z nimi obnosić". Zamiast
epizodów z partią zwróćmy uwagę na ponadczasową problematykę wielu jej utworów, ich piękno oraz to,
że nie była ślepo zapatrzona w swą poezję jak większość poetów, zamiast tego w inteligentny sposób
dyskutowała - a na tym świecie nie ma już wielu ludzi z dystansem do siebie.--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------No i zminusowała mnie banda pseudodziałaczy demokratyczch i małolatów zdemotywowanych materiałem do matury. Moje odpowiedzi brzmią - 1):2 pradziadków zginęło w partyzantce, dziadek został pobity na śmierć bo publicznie powiedział, że nie zapisze się do partii, ja po prostu ignoruję jej przekonania - każdy ma jakieś swoje 2): trzeba się było uczyć do matury, a nie teraz psioczyć na ludzi.
Zmodyfikowano 1 raz. Ostatnia modyfikacja: 2 lutego 2012 o 2:17
Prawdę mówiąc mało mnie interesuje to czy pisała wiersze o Stalinie,Leninie czy Papieżu. Życie nie jest tylko czarne albo białe... ja patrzę na nią przez pryzmat tego co napisała i mimo,że ogromną jej fanką nigdy nie byłam to napisała kilka wierszy które są bliskie mojemu sercu, a to,że pisała też o Leninie? Co z tego? Ma do tego prawo,te wiersze akurat mało mnie interesują i nie ujmują piękna innym.
A Hitler malował obrazy, które niejednemu przypadają do gustu. Co nie znaczy, że należy mu oddawać cześć.
Mój ulubiony wiersz Szymborskiej to:
O śmierci Józefa Stalina
Jaki rozkaz przekazuje nam
na sztandarach rewolucji profil czwarty?
- Pod sztandarem rewolucji wzmacniać warty!
Wzmocnić warty u wszystkich bram!
Oto Partia - ludzkości wzrok.
Oto Partia: siła ludów i sumienie.
Nic nie pójdzie z jego życia w zapomnienie.
Jego Partia rozgarnia mrok.
Niewzruszony drukarski znak
drżenia ręki mej piszącej nie przekaże,
nie wykrzywi go ból, łza nie zmaże.
A to słusznie. A to nawet lepiej tak.
Okej teraz tylko wszelki konteksty literackie aluzje motywy toposy środki artystyczne ironie drugie dna i jest matura z polaka zdana! ;)
Wisława Szymborska nie żyje. Dziwny zbieg okolicznosci, demot na głównej w przeddzień jej śmierci.
Prawdopodobnie demotywator powstał przedwczoraj a źródło zostało dopisane wczoraj.
Zmodyfikowano 1 raz. Ostatnia modyfikacja: 2 lutego 2012 o 0:12
Jak jak kocham tych pseudo-indywidualistów szydzących i wyłapujących brudy każdej przedstawionej osoby,
nie ważne czy Paipeż czy poetka...
Czy wam się w dupach poprzewracało? Nie macie nic lepszego do roboty,
niż trąbić jaką to z Szymborskiej była komunistka? Zmarłemu należy się szacunek, a wasze
ględzenie i bawienie się w propagandę swoich "jedynie słusznych" idei politycznych, wytykanie kto jest tym
złym a kto dobrym, branie argumentów z dupy i popisywanie się sztuczną elokwencją 16 latka, jest po prostu niesmaczne, niestosowne i przede wszystkim mocno wkurzające. Nikomu nie odpuścicie?
Zmodyfikowano 1 raz. Ostatnia modyfikacja: 2 lutego 2012 o 0:34
"Zmarłemu należy się szacunek"
To zależy, którym zmarłym. Szacunek można zdobyć jedynie za życia, po nim jest jużza późno.
tyle ze ona popierala zbrodniczy system.Obejrzyjcie sobie film "Generał Nil" i poczytajcie o żołnierzach wykletych Jakby byla nazistką to byscie ja pewnie wyklęli.Nie rozumiem dlaczego po doświadczeniach XX wieku ktos moze byc poblazliwy wobec komunizmu ktory byl zbrodniczy nawet bardziej niz nazizm.
To ze byla "tylko" poetka nie usprawiedliwia jej. Wychwalała zbrodniczy system za co powinna zostać potępiona a
nie uwazana za wielka poetke i wzor moralny.
nikomu nie szkodziła?
"W lutym 1953 wraz innymi 52
osobistościami świata kultury podpisała tzw. Rezolucję Związku Literatów Polskich w Krakowie w sprawie
procesu krakowskiego. Podpisanie rezolucji było na rękę władzy komunistycznej, która w pokazowym procesie
księży kurii krakowskiej, oskarżonych o działalność na rzecz Stanów Zjednoczonych, chciała
zademonstrować swą siłę wobec niezależnych struktur Kościoła katolickiego w Polsce. Manifest literatów
miał zachęcić władzę do przyspieszenia wykonania wyroków śmierci na księżach krakowskich, stąd
zarzut, iż poetka ma krew na piórze." nie na żadnego usprawiedliwienia dla szmacenia sie.Zbigniew Herbert jest przykladem wzoru moralnego bo nie chcial sluzyc zbrodniczemu systemowi i udal sie na emigracje wewnetrzna byl autorem niepokornym wobec rezimu
Zmodyfikowano 5 razy. Ostatnia modyfikacja: 2 lutego 2012 o 16:30
0_o Ona umarła 01.02 a demomt wrzucony 31.01. nie ma przypadków. przyznaj się morderco!
"Nic Dwa Razy" – moja ulubiona interpretacja:
http://www.youtube.com/watch?v=q_sMmIXxkJw&ob=av2e
Zmodyfikowano 3 razy. Ostatnia modyfikacja: 2 lutego 2012 o 1:43
Butthurt prawicowych kur.ew nie jest juz nawet smieszny
possałeś już dzisiaj k*rwinowi prawusie?
strasznie mi smutno gdy umierają tacy ludzie :( niech spoczywa w spokoju.
a mi wgl nie smutno.... lepiej poczytajcie na temat komunistycznej przeszłości waszej idolki o tym jak pisała wiersze o Stalinie i Leninie i wielbiła rewolucje bolszewicką w której zgineło miliony ludzi no ale skąd wy możecie o tym wiedzieć pani na polskim powiedziała że to wielka pisarka i w telewizji że to "nasza" noblistka więc trzeba teraz ubolewać ludzie pomyślcie troche czasem....
Tobie i święty Paweł by nie pasował, bo w młodości był prześladowcą chrześcijan... Na szczęście Szymborska stworzyła więcej, niż peany na cześć Stalina; ale by docenić jej twórczość trzeba zdjąć klapki z oczu...
Ja najbardziej lubue ten cytat:
"Tyle o sobie wiemy, na ile nas sprawdzono".
Bardzo lubie jej tworczosc.
Fajny demotywator i piekne zdjecie z Budapesztu. Zdaje sie,ze takze mam zdiecie w tatmtym miejscu:)
Uczyłam się tego wiersza na polski w 5 klasie
M131314 - dużo było demotów z Tuskiem ostatnio. szkoda, że na niego to tak nie podziałało..
Kocham ten wiersz... Jest magiczny. Tak jak cała twórczość Pani Wisławy. Odeszła ciałem, ale Jej duch i wspomnienie pozostanie.
http://demotywatory.pl/1074729/Zaden-dzien-sie-nie-powtorzy
to juz było :/
Waldemar Łysiak o Wisławie Szymborskiej:
W. Szymborska jest dobrą poetką. Nawet bardzo dobrą (że Z. Herbert był poetą lepszym, nie jej wina — nie każdy zostaje przez Boga tknięty iskrą geniuszu).
Ta kobieta ma wszakże wieczną skazę charakteru — lubi służyć silniejszym.
Dlatego typowo salonowe kłamstwo stanowi opinia A. Międzyrzeckiego, iż Szymborska jest „wzorem moralnym", bo „jej zachowanie było zawsze bez zarzutu".
Odwrotnie — Szymborska jest antywzorem etycznym, a jej zachowanie było zawsze pełne nikczemnego serwilizmu wobec ludzi terroryzujących kraj.
W erze stalinowskiej chwaliła swym piórem wszystko, co Stalin kazał apologetyzować, i piętnowała wszystko, co było antybolszewickie i patriotyczne. Lenina wprost deifikowala, zwąc go „Adamem nowego człowieczeństwa"; Stalina hagiografowała, twierdząc, że „nic nie pójdzie z jego życia w zapomnienie"; partie mordującą akowców opiewała jako „to najpiękniejsze co może się zdarzyć"; religie katolicką opluwała jako „cichą truciznę" i „nieczystą wodę"; rewolucję bolszewicką sławiła jako „ wodę źródlaną, z miłością podaną pragnącemu", etc., etc., etc.
Notabene te prostalinowskie wierszydła Szymborskiej są (gdy sie patrzy na ich stronę formalną) ekspozycją dobrej poezji, ujawniającą duży talent, zupełnie tak samo jak bolszewickie rymy W. Broniewskiego.
Marni ludzie często tworzyli arcydzieła; sztuka nie musi brać ślubu z przyzwoitością, żeby wykuwać jakość klasy olimpijskiej...." - z książki Salon: Rzeczpospolita kłamców
Waldemar Łysiak nie jest żadnym autorytetem. Krytykuje wszystko, co ma związek z Kuroniem i Michnikiem. Jako publicysta "Uważam Rze" jasno określa się jako zwolennik "kaczyńskiego" poglądu na Polskę. Stąd nie uznaję jego oceny Szymborskiej za obiektywną... Do dzieła – minusujcie :P
Nie sądzicie wszyscy ze troche za późno na takie "wyróżnienie"?
Zacytowane słowa są piękne jak ten cały wiersz. Naprawdę trzeba być wyjątkowym człowiekiem aby mieć taki talent. Cóż. Tak oto straciliśmy Noblistkę.
Zboczę z tematu: ...straciliśmy Noblistkę i Polska powoli przestaje istnieć -,-
wogole bardzo przepraszam,ale co TO ROBI NA GLOWNEJ?
przeciez to nawet nie jest demotywator.nie widze w tym nic co mogloby byc demotywujace:)
Mało kto wie, że była przeciw radiu wolna Europa i była wielką komunistką. Nawet nakłaniała do zabójstwa kilku kapłanów. Nie mówiąc o jej wierszach pochwalających Stalina i Lenina.
@Cnotka mi coś wciska tusk ? hahahaha przypomne Ci że to Komorowski wręczał jej państwowe ordery więc może lepiej zasięgnij fachowej wiedzy a nie piszesz bzdury
Pani Szymborska może i miała talent, choć miała coś o wiele cenniejszego: wiedziała komu ten talent ofiarować. Najpierw towarzyszowi Stalinowi później zyskała sobie dzięki zdobyciu Nobla tzw. "immunitet historyczny" i każdy kto śmie jej wypomnieć wątpliwy talent (w porównaniu z Herbertem chociażby) i jeszcze bardziej wątpliwą "czerwoną" przeszłość jest zacofanym idiotą. Wczoraj jak usłyszałam, że jakiś polityk z PO (niestety nie pamietam który) powiedział, że "nie wie jak się po tym podniesie" to o mało nie padłam. Teraz będzie wysyp jej wielbicieli i pewnika: SZYMBORSKA WIELKĄ POETKĄ BYŁA! Ale cieszę się, że wiele osób tu się wypowiadających jednak potrafi wytknąć jej haniebną przeszłość, zwłaszcza lat 50. kiedy to jako osoba po 30 już na pewno wiedziała co robi i nie można tego zwalić na karb "błędów mlodości". A co do tego, że o zmarłym albo dobrze albo wcale to jest to dość notabene wybiórcze.
Katrina ma info od Boga ;)
znam to na pamięć. na polaku sie tego uczyliśmy ..
"Że w bój poprowadził krzywdzonych, że trwałość zwycięstwu nadał, dla nadchodzących epok stawiając mocny fundament - grób, w którym leży ten nowego człowieczeństwa Adam,wieńczony będzie kwiatami z nieznanych dziś jeszcze planet."-wiersz Wisławy Szymborskiej pt. "Lenin".Jak napiszę podobny o Hitlerze to mnie lewactwo wylansuje i dostanę Nobla oraz order?
Zmodyfikowano 2 razy. Ostatnia modyfikacja: 2 lutego 2012 o 20:03
Ona wychwalała Stalina za czasów wojny,nie będę jej wspominał mile lecz będę się modlił o jej zbawienie. Chyba już za późno.
Z tego co mi wiadomo, to żałowała później tego, że te socrealistyczne wiersze pisała.
Niestety na podstawie komentarzy pod tym demotem widać, jak nieszczęśliwą ewolucję przeszła ta strona pod wpływem całej afery z ACTA. Ewolucję, której już chyba nie da się odwrócić. Demotywatory.pl pod względem profilu politycznego (mówię głównie o zdecydowanej większości użytkowników) absolutnie niczym nie różnią się od takich stron jak salon24.pl czy niezalezna.pl. Pluralizm na tej stronie zanikał już od pewnego czasu, teraz już praktycznie nie istnieje. Oczywiście można się z tego cieszyć, choć nie wiem, co to za przyjemność brać udział w dyskusji, w której wszyscy mają jedno zdanie, a jeśli ktoś się wyłamie, i tak jego wypowiedzi nikt nie ujrzy spod gradu minusów. Administratorzy coraz częściej wypowiadają się pod demotami, nierzadko w sposób bardzo brutalny wobec użytkowników, z którymi się nie zgadzają, nawet nie próbując zachować pozorów neutralności (a, z uwagi na niepolityczny zamysł, z jakim założono tę stronę, neutralność w tej kwestii powinna być cechą administracji - przynajmniej nie powinni stosować "nieruszalnych" kont do publikowania tego typu opinii). Od tygodni nie ma dnia, by na główną nie wszedł demot skierowany przeciw ACTA, Tuskowi, Komorowskiemu czy PO. Przypadek Szymborskiej tylko to potwierdza. Nie oczekuję, naturalnie, że flirt z komunizmem zostanie jej zapomniany. Problem tkwi w tym, że jej najsłynniejsza twórczość z polityką nic wspólnego nie ma, a jednakże w komentarzach powyżej przywołuje się jedynie jej proleninowskie wiersze. Niestety jest to przypadek dolegliwości, na którą ogromna rzesza użytkowników demotywatorów cierpi od bardzo dawna - nieumiejętność oddzielenia poglądów politycznych od osoby. Konflikt między prawicą i lewicą to dla nich synonim walki dobra ze złem, infantylnie pozbawionej jakichkolwiek odcieni szarości. Ja np. jestem w stanie, oceniając twórczość Zbigniewa Herberta, nie brać pod uwagę jego skrajnie prawicowych poglądów, wielu bardzo niesprawiedliwych ataków z jego strony na Michnika, Miłosza czy porozumienia Okrągłego Stołu. Wy zaś nie potraficie spojrzeć na Szymborską (czy nawet Miłosza) poza pryzmatem politycznej nienawiści. Czasem zastanawiam się, jakimi ludźmi jesteście prywatnie. W moich wyobrażeniach przy okazji poznawania nowej osoby pierwsze, co musicie się dowiedzieć, to to, jakie jest jej stanowisko wobec lustracji, religii, Unii itp., zanim zdecydujecie, czy warto nawiązywać z nią bliższą znajomość, a gdy ktoś wepchnie się przed wami do autobusu, jest to dla was wystarczający dowód na to, że owa osoba jest w głębi serca tym mitycznym lewakiem. To jest właśnie przypadłość, z którą należy walczyć: zaślepienie dziewiętnastowiecznymi ideologiami politycznymi, które to determinują to, jakimi ludźmi są ich zwolennicy, a nie odwrotnie.
Nie rozumiem, o co ci chodzi. Ja mówię o zaślepieniu ideologicznym na demotywatorach, ty wyjeżdżasz mi z żydami, Marksem i Palikotem... WTF?