@El_Polaco Na pewno nadrobię zaległości w ważnych lekturach, i tą przeczytam. Czuję że się wk***wię po niej jeszcze bardziej... Podobno ludzie po jej przeczytaniu decydują się na emigrację wiedząc, że tu nigdy nie będzie normalnie...
@Wolfi1485
Podstawowy problem był taki, że Balcerowicz był teoretykiem, bez praktycznego doświadczenia w zarządzaniu czymkolwiek. Dlatego mógłby być niezłym asystentem czy doradcą, który przy okazji nabywał by praktycznego doświadczenia. Drugi problem polegał na tym, że nie był elastyczny. Skoro raz postanowił wprowadzić konkretną doktrynę w życie, to robił to od początku do końca bez żadnych modyfikacji, nawet jak coś nie działało zgodnie z założeniami.
@El_Polaco Przed Balcerowiczem nikt wcześniej na świecie chyba nie przestawiał w sposób pokojowy zrujnowanej gospodarki socjalistycznej na wolnorynkową. Jemu błędy jeszcze mogę wybaczyć. Tym, którzy później przyczyniali się do dewastacji naszej gospodarki i zaniedbań - już nie.
@koszmarek66
Próbowano też w Boliwii. Mniej więcej z takim samym skutkiem jak w Polsce. Już nie pamiętam, czy to były demokratyczne rządy czy dyktatura. Część z założeń udało się zrealizować, ale terapia szokowa trwała kilka lat dłużej niż zakładano. W Polsce jakoś nikt z tych u władzy się tym nie zainteresował. Naprawdę polecam przeczytać "Patologię Transformacji". Tam wszystko jest całkiem dobrze wyjaśnione.
Możesz pominąć część teoretyczną, czyli pierwszą część książki. Potem autor przechodzi do analizy przemian gospodarczych w Polsce.
Sprowadził inflację z poziomu ok. 600% prawie do zera, złotówka stała się walutą wymienialną. Sznurek do snopowiązałek, papier toaletowy, mięso, masło itd. przestały być towarami deficytowymi, nie ma reglamentacji, talonów, zapisów na telewizor czy malucha.
To dobrze czy źle?
@w0lnosc zawsze jest mniejsze zło- upadły firmy bo sobie nie radziły z prawami ekonomii- trudno, źle , chciałeś im dokładać z w własnej kasy ? powiem brutalnie- ja nie chciałem , co z twoją wolnością , nie odpowiedziałeś inflacja spadła z 600 % do zera- źle ?
OdpowiedzKomentuj obrazkiem
Zmodyfikowano
2 razy.
Ostatnia modyfikacja:
30 czerwca 2021 o 11:39
@w0lnosc chciałeś by inflacja spadła do zera bez reform ? bez reform firmy by przetrwały ? masz pojęcie o prowadzeniu własnej prywatnej firmy ? "gieniuszu" o czym tu z tobą rozmawiać ? przypomnij ta inflacja do 600 % urosła bez reform i jak długo rosła, ty mówisz że " jeszcze z pół roku " ? no "gieniusz", przypomnij do samego górnictwa dopłacamy pół roku czy więcej ? podaj- ile już utopiono w górnictwie kasy ? może choć socjal tam zlikwidowano ?
OdpowiedzKomentuj obrazkiem
Zmodyfikowano
3 razy.
Ostatnia modyfikacja:
30 czerwca 2021 o 11:59
@w0lnosc . Niczego nie zniszczył. Socjalistyczne przedsiębiorstwa państwowe były zniszczone długo wcześniej. Trwały siłą bezwładu i tylko dzięki temu że całe otoczenie było równie porąbane, a od normalnej części świata dzieliła je żelazna kurtyna. A w 1990 roku przyszła chwila prawdy i to co od dawna było szmelcem w końcu trafiło na szmelc.
Przykład pierwszy z brzegu: pracowałem wtedy w firmie zatrudniającej kilka tysięcy pracowników. Zachodni inwestor otworzył w innej części kraju fabrykę w tej samej branży produkującą zbliżoną ilość wyrobów, ale zatrudniającą kilkaset osób. Różnica w wydajności ok. 10x! Podobnie było w każdej branży.
@w0lnosc . Przed 1989 rokiem przemysł był państwowy. Prywatni to byli mali handlowcy, rzemieślnicy i badylarze oraz niewielka liczba firm joint venture powstałych za Rakowskiego i Wilczka.
@w0lnosc A dlaczego nie ruszono ówczesnego CPN? Bo tak jak węgiel, ropa, którą obracał jest surowcem strategicznym. Za PRL głównym rynkiem eksportu były ówczesne KDL. I jak po 1989 padły to załamał się rynek. I nawet te w miarę dobrze działające zakłady upadły bo nie miały gdzie eksportować. No i były technologicznie przestarzałe tak jak towar, który produkowały.
OdpowiedzKomentuj obrazkiem
Zmodyfikowano
1 raz.
Ostatnia modyfikacja:
30 czerwca 2021 o 13:35
@w0lnosc A mieliśmy wtedy jakiś sensowny przemysł? Ty tak jak komuniści uprawiasz propagandę sukcesu.
Zrozum wreszcie, że w prawie 100% to były bankruty.
@w0lnosc ale rolnik to nie firma, to nie przedsiębiorstwo. Znasz tych prywatnych przedsiębiorców, którzy potracili biznesy przez Balcerowicza czy nie? Krótka piłka.
@w0lnosc zaczynasz się taplać we własnych odchodach. Mącisz, kręcisz... Napisałeś, że znasz ludzi, którzy potracili biznesy. Jak pytam o te biznesy to twierdzisz, że to tak w zasadzie rolnicy, których uważasz za przedsiębiorców. Teraz odsyłasz do danych GUSowskich, których pewnie na oczy nie widziałeś i zamiast informacjami rzucasz przykładami anegdotycznymi, które nie mają potwierdzenia w rzeczywistości.
Krótko mówiąc - gówno wiesz, a się wymądrzasz. Prywatne firmy nie ucierpiały w ogóle na reformach Balcerowicza. Upadały tylko przedsiębiorstwa państwowe, do których PRL dopłacał ogromne pieniądze aby w ogóle funkcjonowały.
A rolnicy na tym stracili, bo brali kredyty, które stały się niemożliwe do spłacenia przez rosnącą inflację.
OdpowiedzKomentuj obrazkiem
Zmodyfikowano
1 raz.
Ostatnia modyfikacja:
30 czerwca 2021 o 14:07
@w0lnosc bredzisz w kółko niby masz "wolność" w tytule, ale jednak namawiasz do sięgania po cudze pieniądze dla ratowania nie rentownych firm , zadziwiające, ale jak zawsze mam rację, wszyscy wolnościowcy bredzą o wolności jednostki do czasu gdy dociska ich życie i wtedy kolektyw jest dobry .Masz pretensje do balcerowicza który zachował się jak fachowiec i zaproponował reformy -zgadza sięwielu na tym ucierpiało, dlaczego nie masz pretensji do społeczeństwa żyjącego na komuszym garnuszku że tak późno się obudziło ? jest choroba, podaje się chemię, nie leczy się witaminkami
@PIStozwis Tylko, że to bardzo trudne wytłumaczyć komunistom i zwolennikom modelu gospodarczego Białorusi. Oni tobie powiedzą, że Polska to montownia(choć mają częściowo rację). Ale co z tego, że Białorusini mają państwowy przemysł, skoro przeciętny mieszkaniec tego państwa żyje na znacznie niższym poziomie życia niż przeciętny Polak.
@w0lnosc firmy państwowe wszelka kasa jest z budżetu państwa, patrz np. górnictwo, nawet się nie zajakłeć ne temat górnictwa ,a to typowy przykład wolnościowca który bredzi o własnym ego a gdy potrzebna kasa, wspólna już nie jest zła
OdpowiedzKomentuj obrazkiem
Zmodyfikowano
1 raz.
Ostatnia modyfikacja:
1 lipca 2021 o 9:30
@w0lnosc człowieku przestań bredzić- był problem do rozwiązania , nigdy nie ma idealnego wyjścia , zawsze jest mniejsze zło- stwierdzono że będziemy wprowadzać plan Balcerowicza , gdyby wygrał twój plan po iluś tam latach odzywali by się gamonie podobni do ciebie że wszystko było żle zrobione.
Cóż.. teraz każdy jest specjalista od ekonomii i zrobiłby to lepiej, nie każdy jednak pamięta w jakich okolicznościach plan Balcerowicza był wprowadzany i jakie było jego główne zadanie.
@w0lnosc Tyle że tamten do tego się przyznał, a Balcerowicza dalej robi się bohatera. Z sekretarzy partii i ich przydupasów zrobił prezesów spółek, gospodarka odczuwa to do dziś. A ludzie się cieszą, są hurtownie, montownie. A przemysł? Na co nam przemysł. Ludziom trudno jest wytłumaczyć że gospodarka opiera się na majątku trwałym. Polska żyje za pożyczone pieniądze.
@Banasik Nie zgodzę się z tobą. Balcerowicz jako ekonomista patrzył wyłącznie na gospodarkę, nie patrząc jaki będzie skutek dla społeczeństwa. A w przypadku wszystkich reform trzeba znaleźć "złoty środek". Co z tego, że np. portugalskie Escudo w latach 70-tych było wymieniane na złoto i uważano je za jedną z najmocniejszych walut świata, gdy społeczeństwo było biedne. Spora część posunięć Balcerowicza była słuszna, ale niektóre należało rozłożyć w czasie lub zastosować inne metody.
@Banasik Jeśli się nie mylę ( bo nie mam czasu szukać) Bankier.pl " Jak uczyniliśmy z Polski kraj taniej siły roboczej". Tu na zachodzie jest tego świadomość.
@esbek2 . Nie ma tak, że coś jest dobre dla gospodarki a niedobre dla społeczeństwa. Gospodarka nie jest sama dla siebie, lecz służy społeczeństwu. Tylko trzeba na sprawę patrzeć całościowo, w długiej perspektywie.
Jak lekarz odcina kończynę zajętą przez gangrenę to robi dobrze czy źle? Z jednej strony jest trauma zabiegu i trwałe kalectwo, ale z drugiej jest ocalone życie i z czasem odzyskane zdrowie. Litowanie się nad gnijąca kończyną jest głupie, bo prowadzi do śmierci całego organizmu.
@KonserwaWolnosciowa . Jaki pewien postęp? Przecież ta zmiana to jest mega rewolucja! 30 lat temu śliniliśmy się na widok wystawy w Pewexie albo w byle Aldiku w Berlinie Zachodnim. Teraz każdy sklep, nawet w najmniejszej dziurze, jest o wiele lepszy niż Pewex, niczym nie ustępujemy Zachodowi do którego przez dekady wzdychaliśmy z zazdrością i pożądaniem.
@KonserwaWolnosciowa . Oczywiście że tak. Spore braki są i po stronie państwa i po stronie obywateli, w ich świadomości, postawach, wyborach. Niemniej jednak w zakresie zamożności, poziomu życia, dostępności dóbr, konsumpcji, infrastruktury i wielu innych zrobiliśmy przez ostatnie 30 lat gigantyczny postęp. To jest postęp ciągły i to się trudno zauważa, ale gdyby przeciętnego malkontenta przenieść do roku 1988 to szok by go poraził.
Czy Was, przeciwników Balcerowicza nie zastanawia, co miałoby kierować tym rzekomo podłym człowiekiem? Jeśli miałby na celu wyzyskać, zniewolić zwykłych Polaków, to gdzie jego nagroda? Wiele zdziałał, wiele mógł - człowiek światowego formatu - a nie załatwił sobie fabryki, pałacu na wyspie czy innego wielkiego majątku. Mógłby tam się zaszyć daleko od nienawiści i pogardy. Lub też mógłby uzyskać jakieś znaczące stanowisko w światowej klasy banku i gnębić Polaków na wiele większą skalę, jeśli to samo w sobie stanowiłoby dla niego nagrodę. Zamiast tego wszystkiego mozolnie odrabia swoją żmudną robotę za grosze, narażając się na ataki. Jakieś FOR, wykłady, publikacje. To ma być nagroda? Masochista jakiś. Nie tacy jak on dostają w "podzięce" miliony i stanowiska.
Taki sam jak ZMora. Dobry dla światowej banksterki.
Przeczytaj "Patologię Transformacji" Witolda Kieżuna, to się dowiesz.
@El_Polaco Na pewno nadrobię zaległości w ważnych lekturach, i tą przeczytam. Czuję że się wk***wię po niej jeszcze bardziej... Podobno ludzie po jej przeczytaniu decydują się na emigrację wiedząc, że tu nigdy nie będzie normalnie...
@Wolfi1485
Podstawowy problem był taki, że Balcerowicz był teoretykiem, bez praktycznego doświadczenia w zarządzaniu czymkolwiek. Dlatego mógłby być niezłym asystentem czy doradcą, który przy okazji nabywał by praktycznego doświadczenia. Drugi problem polegał na tym, że nie był elastyczny. Skoro raz postanowił wprowadzić konkretną doktrynę w życie, to robił to od początku do końca bez żadnych modyfikacji, nawet jak coś nie działało zgodnie z założeniami.
@El_Polaco Przed Balcerowiczem nikt wcześniej na świecie chyba nie przestawiał w sposób pokojowy zrujnowanej gospodarki socjalistycznej na wolnorynkową. Jemu błędy jeszcze mogę wybaczyć. Tym, którzy później przyczyniali się do dewastacji naszej gospodarki i zaniedbań - już nie.
@koszmarek66 Przed Balerowiczem byli jeszcze Chicago Boys w Chile, chociaż oni doszli do władzy bo Pinochet zrobił zamach stanu.
@KonserwaWolnosciowa dlatego napisałem "w sposób pokojowy"
@koszmarek66
Próbowano też w Boliwii. Mniej więcej z takim samym skutkiem jak w Polsce. Już nie pamiętam, czy to były demokratyczne rządy czy dyktatura. Część z założeń udało się zrealizować, ale terapia szokowa trwała kilka lat dłużej niż zakładano. W Polsce jakoś nikt z tych u władzy się tym nie zainteresował. Naprawdę polecam przeczytać "Patologię Transformacji". Tam wszystko jest całkiem dobrze wyjaśnione.
Możesz pominąć część teoretyczną, czyli pierwszą część książki. Potem autor przechodzi do analizy przemian gospodarczych w Polsce.
@El_Polaco
To socjalista.
Sprowadził inflację z poziomu ok. 600% prawie do zera, złotówka stała się walutą wymienialną. Sznurek do snopowiązałek, papier toaletowy, mięso, masło itd. przestały być towarami deficytowymi, nie ma reglamentacji, talonów, zapisów na telewizor czy malucha.
To dobrze czy źle?
@w0lnosc zawsze jest mniejsze zło- upadły firmy bo sobie nie radziły z prawami ekonomii- trudno, źle , chciałeś im dokładać z w własnej kasy ? powiem brutalnie- ja nie chciałem , co z twoją wolnością , nie odpowiedziałeś inflacja spadła z 600 % do zera- źle ?
Zmodyfikowano 2 razy. Ostatnia modyfikacja: 30 czerwca 2021 o 11:39
@w0lnosc chciałeś by inflacja spadła do zera bez reform ? bez reform firmy by przetrwały ? masz pojęcie o prowadzeniu własnej prywatnej firmy ? "gieniuszu" o czym tu z tobą rozmawiać ? przypomnij ta inflacja do 600 % urosła bez reform i jak długo rosła, ty mówisz że " jeszcze z pół roku " ? no "gieniusz", przypomnij do samego górnictwa dopłacamy pół roku czy więcej ? podaj- ile już utopiono w górnictwie kasy ? może choć socjal tam zlikwidowano ?
Zmodyfikowano 3 razy. Ostatnia modyfikacja: 30 czerwca 2021 o 11:59
@w0lnosc do górnictwa cały czas dopłacamy i jakoś tego dochodu 6x nie widać... coś chyba jednak źle główkujesz.
@w0lnosc . Niczego nie zniszczył. Socjalistyczne przedsiębiorstwa państwowe były zniszczone długo wcześniej. Trwały siłą bezwładu i tylko dzięki temu że całe otoczenie było równie porąbane, a od normalnej części świata dzieliła je żelazna kurtyna. A w 1990 roku przyszła chwila prawdy i to co od dawna było szmelcem w końcu trafiło na szmelc.
Przykład pierwszy z brzegu: pracowałem wtedy w firmie zatrudniającej kilka tysięcy pracowników. Zachodni inwestor otworzył w innej części kraju fabrykę w tej samej branży produkującą zbliżoną ilość wyrobów, ale zatrudniającą kilkaset osób. Różnica w wydajności ok. 10x! Podobnie było w każdej branży.
@w0lnosc wiesz, że tysiące firm upadło, ale chyba nie bardzo wiesz co to były za firmy...
@w0lnosc ale wiesz, że upadały firmy państwowe? Czy nie wiesz?
@w0lnosc ooo to chyba nic nie stoi na przeszkodzie abyś podał kilka przykładów takich firm?
@w0lnosc . Przed 1989 rokiem przemysł był państwowy. Prywatni to byli mali handlowcy, rzemieślnicy i badylarze oraz niewielka liczba firm joint venture powstałych za Rakowskiego i Wilczka.
@Banasik Nie z 600% tylko z 1395.
https://www.bankier.pl/wiadomosc/20-lat-temu-inflacja-w-Polsce-osiegnela-rekordowy-poziom-1395-proc-2107735.html
@w0lnosc Jakich firm? Tych państwowych niewydolnych, zadłużonych i nic nie produkujących molochów. Myśl człowieku.
@w0lnosc A dlaczego nie ruszono ówczesnego CPN? Bo tak jak węgiel, ropa, którą obracał jest surowcem strategicznym. Za PRL głównym rynkiem eksportu były ówczesne KDL. I jak po 1989 padły to załamał się rynek. I nawet te w miarę dobrze działające zakłady upadły bo nie miały gdzie eksportować. No i były technologicznie przestarzałe tak jak towar, który produkowały.
Zmodyfikowano 1 raz. Ostatnia modyfikacja: 30 czerwca 2021 o 13:35
@w0lnosc A mieliśmy wtedy jakiś sensowny przemysł? Ty tak jak komuniści uprawiasz propagandę sukcesu.
Zrozum wreszcie, że w prawie 100% to były bankruty.
@w0lnosc ale rolnik to nie firma, to nie przedsiębiorstwo. Znasz tych prywatnych przedsiębiorców, którzy potracili biznesy przez Balcerowicza czy nie? Krótka piłka.
@w0lnosc zaczynasz się taplać we własnych odchodach. Mącisz, kręcisz... Napisałeś, że znasz ludzi, którzy potracili biznesy. Jak pytam o te biznesy to twierdzisz, że to tak w zasadzie rolnicy, których uważasz za przedsiębiorców. Teraz odsyłasz do danych GUSowskich, których pewnie na oczy nie widziałeś i zamiast informacjami rzucasz przykładami anegdotycznymi, które nie mają potwierdzenia w rzeczywistości.
Krótko mówiąc - gówno wiesz, a się wymądrzasz. Prywatne firmy nie ucierpiały w ogóle na reformach Balcerowicza. Upadały tylko przedsiębiorstwa państwowe, do których PRL dopłacał ogromne pieniądze aby w ogóle funkcjonowały.
A rolnicy na tym stracili, bo brali kredyty, które stały się niemożliwe do spłacenia przez rosnącą inflację.
Zmodyfikowano 1 raz. Ostatnia modyfikacja: 30 czerwca 2021 o 14:07
@w0lnosc bredzisz w kółko niby masz "wolność" w tytule, ale jednak namawiasz do sięgania po cudze pieniądze dla ratowania nie rentownych firm , zadziwiające, ale jak zawsze mam rację, wszyscy wolnościowcy bredzą o wolności jednostki do czasu gdy dociska ich życie i wtedy kolektyw jest dobry .Masz pretensje do balcerowicza który zachował się jak fachowiec i zaproponował reformy -zgadza sięwielu na tym ucierpiało, dlaczego nie masz pretensji do społeczeństwa żyjącego na komuszym garnuszku że tak późno się obudziło ? jest choroba, podaje się chemię, nie leczy się witaminkami
@w0lnosc
Zmodyfikowano 1 raz. Ostatnia modyfikacja: 30 czerwca 2021 o 14:22
@PIStozwis Tylko, że to bardzo trudne wytłumaczyć komunistom i zwolennikom modelu gospodarczego Białorusi. Oni tobie powiedzą, że Polska to montownia(choć mają częściowo rację). Ale co z tego, że Białorusini mają państwowy przemysł, skoro przeciętny mieszkaniec tego państwa żyje na znacznie niższym poziomie życia niż przeciętny Polak.
@w0lnosc firmy państwowe wszelka kasa jest z budżetu państwa, patrz np. górnictwo, nawet się nie zajakłeć ne temat górnictwa ,a to typowy przykład wolnościowca który bredzi o własnym ego a gdy potrzebna kasa, wspólna już nie jest zła
Zmodyfikowano 1 raz. Ostatnia modyfikacja: 1 lipca 2021 o 9:30
@w0lnosc płaczesz nad losem nierentownych firm które nie rdziły sobie z planem balcerowicza- to były w większości państwowe firmy czy " kołchozy"
@w0lnosc człowieku przestań bredzić- był problem do rozwiązania , nigdy nie ma idealnego wyjścia , zawsze jest mniejsze zło- stwierdzono że będziemy wprowadzać plan Balcerowicza , gdyby wygrał twój plan po iluś tam latach odzywali by się gamonie podobni do ciebie że wszystko było żle zrobione.
Cóż.. teraz każdy jest specjalista od ekonomii i zrobiłby to lepiej, nie każdy jednak pamięta w jakich okolicznościach plan Balcerowicza był wprowadzany i jakie było jego główne zadanie.
To tak na odświeżenie pamięci:
https://www.rp.pl/Opinie/181229514-Strach-chwalic-Balcerowicza-Ale-sprobujemy.html
@w0lnosc Sachs przeprosił ? A to może jakoś ostatnio, bo jeszcze w 2014 roku za nic nie przepraszał.
https://wpolityce.pl/polityka/199444-jeffrey-sachs-o-swojej-roli-w-polskiej-transformacji-ja-tylko-doradzalem-ale-reformy-okazaly-sie-skuteczne-powinniscie-byc-z-tego-dumni-a-nie-narzekac
Podeślij linka do tych przeprosin, chętnie poczytam.
@w0lnosc Tyle że tamten do tego się przyznał, a Balcerowicza dalej robi się bohatera. Z sekretarzy partii i ich przydupasów zrobił prezesów spółek, gospodarka odczuwa to do dziś. A ludzie się cieszą, są hurtownie, montownie. A przemysł? Na co nam przemysł. Ludziom trudno jest wytłumaczyć że gospodarka opiera się na majątku trwałym. Polska żyje za pożyczone pieniądze.
Trochę jak Tracz wygląda.
@joanna198 Tracz jest szlachetniejszy
Balcerowicz musi odejść.Jak to ktoś,kiedyś mówił;)
Najgorszy w historii, mam nadzieję że już takiego nie będziemy nigdy mieli w rządzie.
Dobry dla gospodarki, zły dla ludzi.
@esbek2 . To jest myślenie dziecka, które uważa że pielęgniarka podająca bolesny zastrzyk wyrządza krzywdę w nie dobro.
@Banasik Nie zgodzę się z tobą. Balcerowicz jako ekonomista patrzył wyłącznie na gospodarkę, nie patrząc jaki będzie skutek dla społeczeństwa. A w przypadku wszystkich reform trzeba znaleźć "złoty środek". Co z tego, że np. portugalskie Escudo w latach 70-tych było wymieniane na złoto i uważano je za jedną z najmocniejszych walut świata, gdy społeczeństwo było biedne. Spora część posunięć Balcerowicza była słuszna, ale niektóre należało rozłożyć w czasie lub zastosować inne metody.
@Banasik Jeśli się nie mylę ( bo nie mam czasu szukać) Bankier.pl " Jak uczyniliśmy z Polski kraj taniej siły roboczej". Tu na zachodzie jest tego świadomość.
@esbek2 Mieszkańcy takiego Pomorza Środkowego czy Mazur ucierpieli, ale ogólnie w skali całego kraju widać pewien postęp od 1990 roku.
@esbek2 . Nie ma tak, że coś jest dobre dla gospodarki a niedobre dla społeczeństwa. Gospodarka nie jest sama dla siebie, lecz służy społeczeństwu. Tylko trzeba na sprawę patrzeć całościowo, w długiej perspektywie.
Jak lekarz odcina kończynę zajętą przez gangrenę to robi dobrze czy źle? Z jednej strony jest trauma zabiegu i trwałe kalectwo, ale z drugiej jest ocalone życie i z czasem odzyskane zdrowie. Litowanie się nad gnijąca kończyną jest głupie, bo prowadzi do śmierci całego organizmu.
@KonserwaWolnosciowa . Jaki pewien postęp? Przecież ta zmiana to jest mega rewolucja! 30 lat temu śliniliśmy się na widok wystawy w Pewexie albo w byle Aldiku w Berlinie Zachodnim. Teraz każdy sklep, nawet w najmniejszej dziurze, jest o wiele lepszy niż Pewex, niczym nie ustępujemy Zachodowi do którego przez dekady wzdychaliśmy z zazdrością i pożądaniem.
@Banasik Do Zachodu brakuje nam jeszcze trochę jeśli chodzi o jakość usług publicznych czy łatwość prowadzenia działalności gospodarczej.
@KonserwaWolnosciowa . Oczywiście że tak. Spore braki są i po stronie państwa i po stronie obywateli, w ich świadomości, postawach, wyborach. Niemniej jednak w zakresie zamożności, poziomu życia, dostępności dóbr, konsumpcji, infrastruktury i wielu innych zrobiliśmy przez ostatnie 30 lat gigantyczny postęp. To jest postęp ciągły i to się trudno zauważa, ale gdyby przeciętnego malkontenta przenieść do roku 1988 to szok by go poraził.
@Banasik Część malkontentów powie ci, że gospodarka PRL to był tygrys, a kłopoty lat 80 to wina solidaruchów i USA.
@KonserwaWolnosciowa . Jakbym słyszał Urbana.
@Banasik Nie tylko on, są na tym portalu takie osobniki.
bandyta
Ja bym powiedział że kiepski
Czy Was, przeciwników Balcerowicza nie zastanawia, co miałoby kierować tym rzekomo podłym człowiekiem? Jeśli miałby na celu wyzyskać, zniewolić zwykłych Polaków, to gdzie jego nagroda? Wiele zdziałał, wiele mógł - człowiek światowego formatu - a nie załatwił sobie fabryki, pałacu na wyspie czy innego wielkiego majątku. Mógłby tam się zaszyć daleko od nienawiści i pogardy. Lub też mógłby uzyskać jakieś znaczące stanowisko w światowej klasy banku i gnębić Polaków na wiele większą skalę, jeśli to samo w sobie stanowiłoby dla niego nagrodę. Zamiast tego wszystkiego mozolnie odrabia swoją żmudną robotę za grosze, narażając się na ataki. Jakieś FOR, wykłady, publikacje. To ma być nagroda? Masochista jakiś. Nie tacy jak on dostają w "podzięce" miliony i stanowiska.
Jak mowiono Balcerowicz musi odejść
Aaron Bucholtz zwany Balcerowiczem był dobrym wykonawcą planu.