@agronomista źródło chodziło mi o radę języka;) ona może tylko wydać zalecenie. Jedną osobą która może odmówić nadania imienia jest urzędnik z urzędu stanu cywilnego gdzie "rejestrujesz" urodzenie dziecka i nadajesz imię.
@Tibr, Violettę usunięto, ponieważ z alfabetu usunięto litery v i x. Xymena, Xawery i Xenia też odpadają. A przy okazji z imion obcego pochodzenia pousuwano podwójne litery, więc z pięknie brzmiącej Violetty została Wioleta.
@killerxcartoon Bo Boromir i Faramir mają etymologię elficką. Mir w elfickim znaczy klejnot. To zbieg okoliczności. Boromir nie jest słowiańskim imieniem, takim jest za to Borzymir.
OdpowiedzKomentuj obrazkiem
Zmodyfikowano
1 raz.
Ostatnia modyfikacja:
2 września 2021 o 9:59
@Soka89
To jest wschodniosłowiańskie imię - Rusińskie .. BOR jest pochodną starosłowiańską od storoskandynwaskiego BJUR czuli niedźwiedź (imię skandynawskie BIORN przez o umlaut czytane jak U znaczy niedźwiedź ) i powstała na Rusi Kijowskiej przez zlewanie się kulturowe Skandynawów ze Słowianami
Większość imion ma etymologię obcą
OdpowiedzKomentuj obrazkiem
Zmodyfikowano
1 raz.
Ostatnia modyfikacja:
2 września 2021 o 15:05
jak pisałam wcześniej, nie można nazwać zdrobnieniem. podaje się imię we właściwej formie, a nie od razu jego zdrobnienie np musi być Katarzyna a nie Kaśka
Rada języka może radzić nad poprawnością językową, a nie zakazywać. W związku z tym, zapytuję, co jest nie tak z imieniem Boromir? To z Tolkiena, jeśli się nie mylę, ale brzmi jak prawilne imię staropolskie.
Nie są zakazane przez Radę, ale to są obowiązujące wytyczne dla Urzędów Stanu Cywilnego odnośnie rejestrowania imion w prawidłowej pisowni, z unikaniem zdrobnień. Niedozwolone są litery nieobecne w języku polskim (x, v) i angielskojęzyczna (i każda inna obca) pisownia imion które mają polskie odpowiedniki. Np. Benjamin - Beniamin, Alexander - Aleksander, Xymena - Ksymena.
Odnośnie Boromira, to taka jest opinia RJP:
Boromir
Na pismo Urzędu Stanu Cywilnego w m.st. Warszawie, Oddział Wola, w sprawie opinii o nadaniu imienia Boromir, odpowiedzi udzieliła prof. dr hab. Aleksandra Cieślikowa:
„Słownik staropolskich nazw osobowych” nie notuje imienia Boromir. Ze względów morfonologicznych oczekiwalibyśmy zamiast niego formy Borzymir i taka forma rzeczywiście w Słowniku figuruje wraz z licznie reprezentowanymi Borzygniewami, Borzysławami, Borzywojami itp. (wszystkie formy męskie). Zdarzają się jednak tematy na -o pochodzenia werbalnego, np Sędomir, Sędosław, Sędowój. Imię Borzymir (podobnie jak Boromir) składa się z dwóch członów: borzy- (i odpowiednio boro-) + mir; borzy- (i boro-) należy kojarzyć z prasłowiańskim *borti (sę), *boriti (sę) (‘zmagać się, mocować się, walczyć’) + mir ‘pokój’. Krótko mówiąc: zaproponowałabym formę Borzymir, ale dopuściłabym też formę Boromir.
Problem w tym, że RJP ma takie same uprawnienia do wykluczania określonych imion, jak grupa meneli spod budki z piwem. Od jakiegoś czasu obowiązują przepisy, które pozwalają na rejestrację dowolnego imienia - najwyżej rodzic musi przedstawić uzasadnienie, jeśli budzi ono wątpliwości urzędnika. Wzięło się to stąd, że w Polsce mamy coraz więcej emigrantów i absurdem byłyby cudaki językowe typu "Stanisław Washington".
@KwZ "O możliwość nadania chłopcu imienia Kuba pytano członków Rady dwukrotnie.
W obydwu wypadkach odpowiedzi udzielił prof. dr hab. Walery Pisarek:
Zapewne ucieszy Pana wiadomość, że – jak pisał przed dwoma laty o imieniu Kuba przewodniczący naszej Rady, profesor Andrzej Markowski – „Rada Języka Polskiego na posiedzeniu plenarnym 15 maja br. pozytywnie zaopiniowała tę formę jako formę oficjalną imienia. W uzasadnieniu podkreślono, że imię w takiej formie jest notowane w dokumentach polskich od czasu średniowiecza”.
Dając takie ziebane imię dziecku automatycznie pozbawia się go dzieciństwa, a te, jak wiadomo, ma się tylko jedno.
Kiedyś jakiś geniusz z Katowic próbował dać synowi na imię Batman, ale przez urząd nie przeszło xD Czytałem też kiedyś artykuł, że pewien ojciec z Ukrainy chciał dać na imię też synowi - TERMINATOR :D
OdpowiedzKomentuj obrazkiem
Zmodyfikowano
1 raz.
Ostatnia modyfikacja:
2 września 2021 o 11:44
@n0p
Zasadniczo zgadzam się się że można głupim pomysłem można zrobić z własnego dziecka dziwoląga. Kłopot w tym że moda dotyczy też imion. Jeśli damy dziecku najzwyklejsze imię ale takie które akurat nie jest modne, też możemy dziecku zrobić krzywdę.
Bardzo mi się to podoba! Skończmy raz na zawsze z tym pesudo-amerykańskim prymitywizmem!
Następny niewolnik, zara zakażą ci wychodzenia z domu po 11 i co wtedy?
@Wolfi1485 Możemy skończyć, ale oddolnie, Po co komu zakazy i nakazy?
@agronomista @jacekgr41 @Wolfi1485 a może by tak sprawdzić źródło. Na jakiej podstawie rada języka może coś zakazać? XD
Może ta rada języka jak i reszta darmozjadów w końcu się od nas odpi...? Mam wyj... na ich zakazy
@Tibr Nie ma źródła więc odnoszę się tylko do wypowiedzi użytkownika Wolfi1485.
@agronomista źródło chodziło mi o radę języka;) ona może tylko wydać zalecenie. Jedną osobą która może odmówić nadania imienia jest urzędnik z urzędu stanu cywilnego gdzie "rejestrujesz" urodzenie dziecka i nadajesz imię.
@Tibr, Violettę usunięto, ponieważ z alfabetu usunięto litery v i x. Xymena, Xawery i Xenia też odpadają. A przy okazji z imion obcego pochodzenia pousuwano podwójne litery, więc z pięknie brzmiącej Violetty została Wioleta.
@Laviol chodzi o to, że rada językowa nic nie może zakazać;)
Radek zakazany?
bo to zdrobnienie, Radosław jest dostępny, tu chodzi o zdrobnienia imion właściwych
Dlaczego Boromir .. piękne staro rusińskie imię zostało wykluczone ?
@killerxcartoon Bo Boromir i Faramir mają etymologię elficką. Mir w elfickim znaczy klejnot. To zbieg okoliczności. Boromir nie jest słowiańskim imieniem, takim jest za to Borzymir.
Zmodyfikowano 1 raz. Ostatnia modyfikacja: 2 września 2021 o 9:59
@Soka89
To jest wschodniosłowiańskie imię - Rusińskie .. BOR jest pochodną starosłowiańską od storoskandynwaskiego BJUR czuli niedźwiedź (imię skandynawskie BIORN przez o umlaut czytane jak U znaczy niedźwiedź ) i powstała na Rusi Kijowskiej przez zlewanie się kulturowe Skandynawów ze Słowianami
Większość imion ma etymologię obcą
Zmodyfikowano 1 raz. Ostatnia modyfikacja: 2 września 2021 o 15:05
Co jest złego w Radku?
@kanapkazechlebem Pewnie to, ze jest to zdrobnienie a nie pełne imię.
@agronomista No i co z tego właściwie? Ja nigdy nie używam swojego pełnego imienia, wolałabym mieć zdrobnienie w dowodzie.
Ten demot, to bzdura do kwadratu, ale tak jest jak się gdzieś zobaczy obrazek i robisz kopiuj/wklej.
jak pisałam wcześniej, nie można nazwać zdrobnieniem. podaje się imię we właściwej formie, a nie od razu jego zdrobnienie np musi być Katarzyna a nie Kaśka
A co jest nie tak z Benjaminem?
@Bitzy Bo po polsku to Beniamin i taka wersja jest dozwolona.
@adawo dzieki, nie wiedzialam.
Nie no... fajnie było by mieć na imię Poziomka, nie? Tylko jak to zdrobnić?
Ziomka XD
Rada języka może radzić nad poprawnością językową, a nie zakazywać. W związku z tym, zapytuję, co jest nie tak z imieniem Boromir? To z Tolkiena, jeśli się nie mylę, ale brzmi jak prawilne imię staropolskie.
Nie są zakazane przez Radę, ale to są obowiązujące wytyczne dla Urzędów Stanu Cywilnego odnośnie rejestrowania imion w prawidłowej pisowni, z unikaniem zdrobnień. Niedozwolone są litery nieobecne w języku polskim (x, v) i angielskojęzyczna (i każda inna obca) pisownia imion które mają polskie odpowiedniki. Np. Benjamin - Beniamin, Alexander - Aleksander, Xymena - Ksymena.
Odnośnie Boromira, to taka jest opinia RJP:
Boromir
Na pismo Urzędu Stanu Cywilnego w m.st. Warszawie, Oddział Wola, w sprawie opinii o nadaniu imienia Boromir, odpowiedzi udzieliła prof. dr hab. Aleksandra Cieślikowa:
„Słownik staropolskich nazw osobowych” nie notuje imienia Boromir. Ze względów morfonologicznych oczekiwalibyśmy zamiast niego formy Borzymir i taka forma rzeczywiście w Słowniku figuruje wraz z licznie reprezentowanymi Borzygniewami, Borzysławami, Borzywojami itp. (wszystkie formy męskie). Zdarzają się jednak tematy na -o pochodzenia werbalnego, np Sędomir, Sędosław, Sędowój. Imię Borzymir (podobnie jak Boromir) składa się z dwóch członów: borzy- (i odpowiednio boro-) + mir; borzy- (i boro-) należy kojarzyć z prasłowiańskim *borti (sę), *boriti (sę) (‘zmagać się, mocować się, walczyć’) + mir ‘pokój’. Krótko mówiąc: zaproponowałabym formę Borzymir, ale dopuściłabym też formę Boromir.
Problem w tym, że RJP ma takie same uprawnienia do wykluczania określonych imion, jak grupa meneli spod budki z piwem. Od jakiegoś czasu obowiązują przepisy, które pozwalają na rejestrację dowolnego imienia - najwyżej rodzic musi przedstawić uzasadnienie, jeśli budzi ono wątpliwości urzędnika. Wzięło się to stąd, że w Polsce mamy coraz więcej emigrantów i absurdem byłyby cudaki językowe typu "Stanisław Washington".
Osób o imieniu Kuba w bazie PESEL jest z 15 tys. oidp.
@KwZ "O możliwość nadania chłopcu imienia Kuba pytano członków Rady dwukrotnie.
W obydwu wypadkach odpowiedzi udzielił prof. dr hab. Walery Pisarek:
Zapewne ucieszy Pana wiadomość, że – jak pisał przed dwoma laty o imieniu Kuba przewodniczący naszej Rady, profesor Andrzej Markowski – „Rada Języka Polskiego na posiedzeniu plenarnym 15 maja br. pozytywnie zaopiniowała tę formę jako formę oficjalną imienia. W uzasadnieniu podkreślono, że imię w takiej formie jest notowane w dokumentach polskich od czasu średniowiecza”.
2008 r."
Dając takie ziebane imię dziecku automatycznie pozbawia się go dzieciństwa, a te, jak wiadomo, ma się tylko jedno.
Kiedyś jakiś geniusz z Katowic próbował dać synowi na imię Batman, ale przez urząd nie przeszło xD Czytałem też kiedyś artykuł, że pewien ojciec z Ukrainy chciał dać na imię też synowi - TERMINATOR :D
Zmodyfikowano 1 raz. Ostatnia modyfikacja: 2 września 2021 o 11:44
@n0p
Zasadniczo zgadzam się się że można głupim pomysłem można zrobić z własnego dziecka dziwoląga. Kłopot w tym że moda dotyczy też imion. Jeśli damy dziecku najzwyklejsze imię ale takie które akurat nie jest modne, też możemy dziecku zrobić krzywdę.
Źródło?
Niektórzy nie powinni mieć dzieci. Jak można ośmieszać swoje dziecko imieniem typu Opieniek?
Btw mam ciotkę i koleżankę, które mają na imię Violetta.