Demotywatory.pl

Pokaż panel
Szukaj
+
646 653
-

Komentarze ⬇⬇


Komentarze


Dodaj nowy komentarz Zamknij Dodaj obrazek
avatar Fragglesik
+6 / 8

Dobre...

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
avatar koszmarek66
+1 / 1

Brakuje w punkcie 7. info, że ten rozstaw musiał być taki, żeby między kołami zmieścił się koński zad, spod którego z kolei (nomen omen) przemieszczały się końskie nogi, które nie mogły kopać kół.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem

Zmodyfikowano 1 raz. Ostatnia modyfikacja: 25 września 2021 o 19:08

avatar bartoszewiczkrzysztof
+3 / 3

Tak podobno było w Rosji.
-Towarzyszu Stalin, tory robimy jak w całej Europie, czy szerzej?
-Na ch,,j szerzej?
-Dobrze.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
avatar Fragglesik
+2 / 6

@bartoszewiczkrzysztof To było o carze Piotrze Wielkim, gdy zaczęto budować kolej...

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
R rkcb
+1 / 5

@Fragglesik
Piotr I Wielki zmarł w 1725 roku
Pierwsza kolej w Rosji powstała w roku 1806 i działała do 1809. Była konna kolej kopalniana na Ałtaju i miała rozstaw szyn 1067 mm.
Pierwsza kolej w Rosi o rozstawie szyn 1524 mm powstała w 1845 roku, a od 1855 był to obowiązujący rozstaw na terenie Imperium Rosyjskiego. Carem był wtedy Mikołaj I Romanow.
Kolej Warszawsko - Wiedeńska, która powstała w 1848 roku miała rozstaw szyn europejski - 1435 mm

Odpowiedz Komentuj obrazkiem

Zmodyfikowano 1 raz. Ostatnia modyfikacja: 27 września 2021 o 1:02

avatar Fragglesik
-1 / 3

@rkcb To jednak i Stalin też nie decydował.,..:)

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
avatar cheng54_
+7 / 7

Podoba mi się taka analiza techniczno-historyczna, extra!

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
K KocurMM
+1 / 1

W początkach kolei żelaznej eksperymentowano z różnymi standardami rozstawu torów. Również w Anglii. Najbardziej chyba znanym przykładem jest Wielka Kolej Zachodnia https://en.wikipedia.org/wiki/Great_Western_Railway Dopiero potem weszła standaryzacja, która zmusiła wszystkich do dopasowania się do jednego wymiaru. Dlaczego akurat do takiego, to już inna historia. Niemniej na świecie wciąż nie ma jednego obowiązującego standardu, tylko już nie ma tak dużych różnic jak pomiędzy 1,435m, które jest standardem "zachodnim", a 2,140m Brunela, które funkcjonowało jakiś czas w GWR.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
A Albandur
0 / 0

Skrót dla zapracowanych: rozstaw torów wziął się z rozstawu kół rzymskich pojazdów dalekobieznych.
Ciekawostka: rozstaw ten wynosi dwie końskie dupy bo tak było najwygodniej, więc teraz nawet zbiorniki wahadlowców ograniczane są do dwóch dup końskich również żeby było wygodnie.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
H konto usunięte
0 / 0

@Albandur Raczej dla leniwych, osoba zapracowana nie przegląda demotywatorów w trakcie pracy a na przerwie woli kanapkę, a jeśli przegląda to praca tej osoby jest nic niewarta, najczęściej to samo tyczy się zawodu tej osoby i jest to usługa fanaberyjna (jak to nazywam), czyli coś w stylu fidget spinnerów, albo o zgrozo, tych badziewnych minideskorolek, wielkości palca środkowego kosztujących po dwieście pln, którymi się zachwycali burżujskie przygłupy z mojej szkoły 14 lat temu.

Niemniej osoba która je wymyśliła i wprowadziła w rynek to geniusz, sprzedać coś czego produkcja i transport za sztukę nie przekracza dolara (czyli bagatela, 4,70 pln) i sprzedać za dwieście złotych bez grosza. Wziąć jajko, warte 80 groszy, pomalować je na żółto i czarną farbą napisać "Premium", następnie sprzedać je za 100 złotych.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem

Zmodyfikowano 1 raz. Ostatnia modyfikacja: 29 września 2021 o 21:45

D daclaw
-1 / 1

@Hostis_Humani_Generis Nie pal więcej tego świństwa!

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
A adawo
+1 / 3

Naciągane jak majtki S, na dupę L. Na początku rozwoju transportu kolejowego stosowano co najmniej kilkanaście głównych rozstawów szyn, w samej Anglii było ich więcej niż kilka, a w Stanach pewnie kilkanaście! Do dziś w Europie, przy zwykłej kolei mamy minimum 4 zasadnicze szerokości (standardowy, rosyjski, iberyjski i irlandzki).

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
A asdf34
0 / 2

@adawo
Strasznie naciągane. Rozstawy kół w Anglii wzięły się z kolei kopalnianych, nie od tramwajów. W Australii jest 11 rozstawów i nie ma standardu. W Polsce, jakby dobrze policzyć, jest siedem rozstawów: 600, 750, 785, 900, 1000, 1435, 1520mm. Mogłem coś pominąć.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem