Brakuje w punkcie 7. info, że ten rozstaw musiał być taki, żeby między kołami zmieścił się koński zad, spod którego z kolei (nomen omen) przemieszczały się końskie nogi, które nie mogły kopać kół.
OdpowiedzKomentuj obrazkiem
Zmodyfikowano
1 raz.
Ostatnia modyfikacja:
25 września 2021 o 19:08
@Fragglesik
Piotr I Wielki zmarł w 1725 roku
Pierwsza kolej w Rosji powstała w roku 1806 i działała do 1809. Była konna kolej kopalniana na Ałtaju i miała rozstaw szyn 1067 mm.
Pierwsza kolej w Rosi o rozstawie szyn 1524 mm powstała w 1845 roku, a od 1855 był to obowiązujący rozstaw na terenie Imperium Rosyjskiego. Carem był wtedy Mikołaj I Romanow.
Kolej Warszawsko - Wiedeńska, która powstała w 1848 roku miała rozstaw szyn europejski - 1435 mm
OdpowiedzKomentuj obrazkiem
Zmodyfikowano
1 raz.
Ostatnia modyfikacja:
27 września 2021 o 1:02
W początkach kolei żelaznej eksperymentowano z różnymi standardami rozstawu torów. Również w Anglii. Najbardziej chyba znanym przykładem jest Wielka Kolej Zachodnia https://en.wikipedia.org/wiki/Great_Western_Railway Dopiero potem weszła standaryzacja, która zmusiła wszystkich do dopasowania się do jednego wymiaru. Dlaczego akurat do takiego, to już inna historia. Niemniej na świecie wciąż nie ma jednego obowiązującego standardu, tylko już nie ma tak dużych różnic jak pomiędzy 1,435m, które jest standardem "zachodnim", a 2,140m Brunela, które funkcjonowało jakiś czas w GWR.
Skrót dla zapracowanych: rozstaw torów wziął się z rozstawu kół rzymskich pojazdów dalekobieznych.
Ciekawostka: rozstaw ten wynosi dwie końskie dupy bo tak było najwygodniej, więc teraz nawet zbiorniki wahadlowców ograniczane są do dwóch dup końskich również żeby było wygodnie.
@Albandur Raczej dla leniwych, osoba zapracowana nie przegląda demotywatorów w trakcie pracy a na przerwie woli kanapkę, a jeśli przegląda to praca tej osoby jest nic niewarta, najczęściej to samo tyczy się zawodu tej osoby i jest to usługa fanaberyjna (jak to nazywam), czyli coś w stylu fidget spinnerów, albo o zgrozo, tych badziewnych minideskorolek, wielkości palca środkowego kosztujących po dwieście pln, którymi się zachwycali burżujskie przygłupy z mojej szkoły 14 lat temu.
Niemniej osoba która je wymyśliła i wprowadziła w rynek to geniusz, sprzedać coś czego produkcja i transport za sztukę nie przekracza dolara (czyli bagatela, 4,70 pln) i sprzedać za dwieście złotych bez grosza. Wziąć jajko, warte 80 groszy, pomalować je na żółto i czarną farbą napisać "Premium", następnie sprzedać je za 100 złotych.
OdpowiedzKomentuj obrazkiem
Zmodyfikowano
1 raz.
Ostatnia modyfikacja:
29 września 2021 o 21:45
Naciągane jak majtki S, na dupę L. Na początku rozwoju transportu kolejowego stosowano co najmniej kilkanaście głównych rozstawów szyn, w samej Anglii było ich więcej niż kilka, a w Stanach pewnie kilkanaście! Do dziś w Europie, przy zwykłej kolei mamy minimum 4 zasadnicze szerokości (standardowy, rosyjski, iberyjski i irlandzki).
@adawo
Strasznie naciągane. Rozstawy kół w Anglii wzięły się z kolei kopalnianych, nie od tramwajów. W Australii jest 11 rozstawów i nie ma standardu. W Polsce, jakby dobrze policzyć, jest siedem rozstawów: 600, 750, 785, 900, 1000, 1435, 1520mm. Mogłem coś pominąć.
Dobre...
Brakuje w punkcie 7. info, że ten rozstaw musiał być taki, żeby między kołami zmieścił się koński zad, spod którego z kolei (nomen omen) przemieszczały się końskie nogi, które nie mogły kopać kół.
Zmodyfikowano 1 raz. Ostatnia modyfikacja: 25 września 2021 o 19:08
Tak podobno było w Rosji.
-Towarzyszu Stalin, tory robimy jak w całej Europie, czy szerzej?
-Na ch,,j szerzej?
-Dobrze.
@bartoszewiczkrzysztof To było o carze Piotrze Wielkim, gdy zaczęto budować kolej...
@Fragglesik Dzięki.
@Fragglesik
Piotr I Wielki zmarł w 1725 roku
Pierwsza kolej w Rosji powstała w roku 1806 i działała do 1809. Była konna kolej kopalniana na Ałtaju i miała rozstaw szyn 1067 mm.
Pierwsza kolej w Rosi o rozstawie szyn 1524 mm powstała w 1845 roku, a od 1855 był to obowiązujący rozstaw na terenie Imperium Rosyjskiego. Carem był wtedy Mikołaj I Romanow.
Kolej Warszawsko - Wiedeńska, która powstała w 1848 roku miała rozstaw szyn europejski - 1435 mm
Zmodyfikowano 1 raz. Ostatnia modyfikacja: 27 września 2021 o 1:02
@rkcb To jednak i Stalin też nie decydował.,..:)
Podoba mi się taka analiza techniczno-historyczna, extra!
W początkach kolei żelaznej eksperymentowano z różnymi standardami rozstawu torów. Również w Anglii. Najbardziej chyba znanym przykładem jest Wielka Kolej Zachodnia https://en.wikipedia.org/wiki/Great_Western_Railway Dopiero potem weszła standaryzacja, która zmusiła wszystkich do dopasowania się do jednego wymiaru. Dlaczego akurat do takiego, to już inna historia. Niemniej na świecie wciąż nie ma jednego obowiązującego standardu, tylko już nie ma tak dużych różnic jak pomiędzy 1,435m, które jest standardem "zachodnim", a 2,140m Brunela, które funkcjonowało jakiś czas w GWR.
Skrót dla zapracowanych: rozstaw torów wziął się z rozstawu kół rzymskich pojazdów dalekobieznych.
Ciekawostka: rozstaw ten wynosi dwie końskie dupy bo tak było najwygodniej, więc teraz nawet zbiorniki wahadlowców ograniczane są do dwóch dup końskich również żeby było wygodnie.
@Albandur Raczej dla leniwych, osoba zapracowana nie przegląda demotywatorów w trakcie pracy a na przerwie woli kanapkę, a jeśli przegląda to praca tej osoby jest nic niewarta, najczęściej to samo tyczy się zawodu tej osoby i jest to usługa fanaberyjna (jak to nazywam), czyli coś w stylu fidget spinnerów, albo o zgrozo, tych badziewnych minideskorolek, wielkości palca środkowego kosztujących po dwieście pln, którymi się zachwycali burżujskie przygłupy z mojej szkoły 14 lat temu.
Niemniej osoba która je wymyśliła i wprowadziła w rynek to geniusz, sprzedać coś czego produkcja i transport za sztukę nie przekracza dolara (czyli bagatela, 4,70 pln) i sprzedać za dwieście złotych bez grosza. Wziąć jajko, warte 80 groszy, pomalować je na żółto i czarną farbą napisać "Premium", następnie sprzedać je za 100 złotych.
Zmodyfikowano 1 raz. Ostatnia modyfikacja: 29 września 2021 o 21:45
@Hostis_Humani_Generis Nie pal więcej tego świństwa!
Naciągane jak majtki S, na dupę L. Na początku rozwoju transportu kolejowego stosowano co najmniej kilkanaście głównych rozstawów szyn, w samej Anglii było ich więcej niż kilka, a w Stanach pewnie kilkanaście! Do dziś w Europie, przy zwykłej kolei mamy minimum 4 zasadnicze szerokości (standardowy, rosyjski, iberyjski i irlandzki).
@adawo
Strasznie naciągane. Rozstawy kół w Anglii wzięły się z kolei kopalnianych, nie od tramwajów. W Australii jest 11 rozstawów i nie ma standardu. W Polsce, jakby dobrze policzyć, jest siedem rozstawów: 600, 750, 785, 900, 1000, 1435, 1520mm. Mogłem coś pominąć.