Beryl wz. 96 strzela amunicją pośrednia NATO 5,56x 45 mm, AK 47 za to 7,62 × 39 mm wz. 43
Predkośc wylotowa w Berylu to 920 m/s, AK 47 715 m/s
Eneria poczatkowa to 1690J vs 2000J
Zasięg skuteczny 600m vs 400m
Szybkostrzelność teoretyczna 700 vs 600 strzałów na minutę.
Inna jest też waga, wymiary itd.
A, że zasada działania zbliżona, to tak jak w połowie tego typu karabinków szturmowych. Jednak ktoś kto mial w rekach obie konstrukcje nie stwierdzi, ze sa takie same. Beryl jest dużo wygodniejszy, zwlaszcza w wypadku prowadzenia ognia w ruchu.
OdpowiedzKomentuj obrazkiem
Zmodyfikowano
4 razy.
Ostatnia modyfikacja:
16 lutego 2022 o 12:20
@rafik54321 Masz rację. Chodziło mi bardziej o łuskę. Natomiast kaliber jak najbardziej 5,56. Różni się jeszcze magazynkiem. Zamiast metalowych ma plastikowe. Też taki badziew, troszkę.
@Elathir Może. Ale części są praktycznie te same. Oświeć mnie jakie są różnice między działaniem tłoka gazowego, zamka, iglicy itd. To jest poprostu pomniejszona kopia.
OdpowiedzKomentuj obrazkiem
Zmodyfikowano
1 raz.
Ostatnia modyfikacja:
16 lutego 2022 o 12:06
@sl4w3xto na 100% jego protoplasta, więcej podobieństw jest niż różnic.
W zasadzie to protoplasta większości karabinków szturmowych jakie powstały do lat 80-tych. Dopiero mniej więcej wtedy zaczęto grzebać w podstawach koncepcji jak eksperymenty z bronią bezłuskową itd.
@Buka1976 większość współczesnej broni ma plastikowe magazynki i nie tylko magazynki. Duża część korpusu broni, chwyt, kolba mogą być z plastiku.
Z tym że kaliber 5.56 jest taki sam dla wszystkich broni. Chyba g36 wali taka sama amunicja. Jak ogólnie większość europejskich karabinków szturmowych.
@rafik54321 Żeby to się jednak nie zacinało jak stary dobry dziadek AK ;) byłoby super. Ja nie miałem okazji testować ale co się nasłuchałem od użytkowników to moje.
@Buka1976 tylko że znowu jest tylko kilka takich ogólnych zasad działania broni. Są na zasadzie odprowadzania części gazów prochowych, na zasadzie odrzutu zamka swobodnego i pewnie kilka innych o których nie wiem. Jednak większość karabinków powiela te kilka najpopularniejszych rozwiązań i to od lat :/ .
Ba, jest taka broń Bul Axe. Broń jest tak bliźniaczo podobna do glocka, że można dosłownie zamieniać całe zamki plug&play. Co zresztą robi zacny jegomość w podanym materiale. https://www.youtube.com/watch?v=8nA9jk72ENg
Czy to oznacza że bul axe jest gorszy? Jest bronią precyzyjniejszą, bo dokładniej wykonaną, jest bronią sportową. To poprawiony glock. Tak samo beryl jest poprawionym kałachem, podciągniętym pod wymagania wojsk NATO.
Znowu tak popularny na wschodzie karabinek AK 74, to też poprawiony kałach. I to nikogo po oczach nie kuje?
Kałach to mimo wszystko udana konstrukcja, dlatego nie dziwnym jest że wciąż się na niej bazuje.
Znowu jak pojawił się GROT to też "znafcy" kręcili nosem, że to słabe, że nie strzela, że to, że tamto. No bo trzeba zawsze kuwa zachodnią broń wciskać XD. GROT może idealny nie jest, ale to pierwszy od dekad od początku nowy karabinek. Wiadomo że będzie wymagał poprawek. I może dopiero "dogonił" zachodni standard, ale przynajmniej mocno wyprzedził starego beryla.
@Buka1976 a która współczesna broń się nie zacina? Każda się może zaciąć, a im jest precyzyjniejsza, tym częściej się zacina.
A dokładniej mówiąc, precyzyjniejsza broń jest bardziej wybredna na jakość amunicji. Zresztą (jeśli dobrze pamiętam) w podanym przeze mnie materiale, właśnie strzelec pruł z jednej broni, amunicją różnej jakości. Przy tej słabszej, broń zacinała się co wystrzał.
Kałach owszem się nie zacinał, ale przy tym był mało celny. Był mocny, ale niecelny na tle konkurencyjnych rozwiązań. Przy małym dystansie jeszcze jako tako dało się to znieść, ale na większym to już robiło różnicę. No i też ta jakość kałacha bywała dość różna. Bo podróbki kałacha też zacinały się masowo.
Chcesz na prawdę solidną broń, taką idiotoodporną? To byś musiał mieć karabinek winchestera 1873. Jeśli chodzi o trwałość i niezawodność, to temu karabinkowi, kałach może buty całować XD. No ale do wojska się taki karabinek nie nadaje, nie we współczesnej armii.
Taka jest po prostu broń palna. Jest mechaniczna, a mechanizmy nie lubią brudu.
Więc chyba ci wyjaśniłem że po prostu celność, ergonomia, powtarzalność strzałów i ogólnie aspekty stricte strzeleckie wykluczają się z pancerną niezawodnością.
Bo jeśli coś ma być piekielnie celne, to musi być delikatne. Jak waga laboratoryjna z podziałką co 0,001g.
Albo robimy "gniotsa-niełamiotsa" ale wtedy nie dziw się że na 20m nie trafisz w tarczę XD.
@rafik54321 Z kałaszka trafienie że 100 metrów nie jest wielkim problemem. Z beryla 96 już tak. Spróbuj. Koledzy z berylami mieli problem osiągnąć 50/60 pkt w strzelaniu na 100m. Ze zwykłym AK średnia celność (na około 20 szt broni) wychodziła 56. (Tarcza z punktacją do 12).
@rafik54321 kogoś kot wie co mówi to i milo posłuchać.
@Buka1976 ale ciekawe jestem, tez komu Beryl tak się zacinał? Fakt używałem w warunkach dość sterylnych, bo na strzelnicy, choć polowej, a i amunicja była tej lepszej jakości i żadnych problemów nie uświadczyłem. Pytanie czy na zacinanie miała tutaj wpływ słaba jakośc amunicji czy też może masa brudu i nieumiejętne dbanie o broń.
OdpowiedzKomentuj obrazkiem
Zmodyfikowano
1 raz.
Ostatnia modyfikacja:
17 lutego 2022 o 8:12
@Buka1976 a z beryla jeszcze mniejszy. Interesujące, niby kałach miał mieć lepszą celność a sporo mocniej kopie XD. Większy odrzut, większy podrzut... Coś tu bajki wyczuwam, albo ten beryl był po prostu już wrakiem. No i też jak ktoś strzelał całe życie kałachem to i z najlepszego karabinka nie będzie umiał celnie strzelać XD. No i jeszcze trzeba ustawić odpowiednio przyrządy celownicze :P
No i sam wypisujesz że średnia beryla i AK jest podobna.
@Elathir jakimś tam strzelcem nie jestem, no ale na logikę. To jak w mechanice. Im bardziej spasowane tłoki, zawieszenie itp, tym niby to lepiej pracuje, ale też jest bardziej podatne na uszkodzenia, zatarcia itp. Bo po coś te luzy się wstawia :P .
OdpowiedzKomentuj obrazkiem
Zmodyfikowano
1 raz.
Ostatnia modyfikacja:
17 lutego 2022 o 12:51
@rafik54321 Podobna? 30% mniej 12puntowych trafień. Może dla ciebie to bez znaczenia. Problem w tym , że lżejszy pocisk jest bardziej podatny na zawirowania. Z tym "kopaniem" to się zgadzam. W AK 74 poprawiono ten mankament.
@Buka1976 na 100m przy energii pocisku rzędu ponad 1600J to nie ma większego znaczenia.
Czytasz siebie? 30% mniej trafień? Podajesz 50-60pkt dla beryla i 56pkt dla kałacha XD. Przecież to praktycznie ten sam wynik. No chyba że dane sobie wyciągasz z tyłka :P .
Dodatkowo pomijasz że strzelec przyzwyczajony do kałacha, będzie celniejszy na kałachu niż dowolnej innej broni. Bo doskonale kałacha zna. Tylko jeśli by się ten sam strzelec przyzwyczaił do beryla, będzie lepiej trafiał na berylu.
To samo było z GROTem. Dano go zawodowym żołnierzom, przyzwyczajonym do beryla na przestrzelanie, to wychodziło średnio. Dano go sportowcom, którzy obstrzelali masę różnej broni, to na GROTcie mieli sporo lepsze wyniki niż na berylu ;) .
Waga pocisku nabiera znaczenia wraz z odległością.
O wiele większym problemem jest właśnie odrzut i podrzut, bo co z tego że broń byłaby piekielnie celna, jeśli by kopała tak mocno i miała taki podrzut, że by ci bronią rzucało?
Dlatego też z karabinów wielkokalibrowych strzela się z pozycji leżącej. Z pozycji stojącej byś nie trafił nawet na 200m XD. A nie powiesz mi że "snajperka" jest niecelna XD.
No i gdybyś był ciekawe to AK 74 strzela pociskiem 5,45x39, bardzo podobny nabój do 5,56x45 NATO, nie prawda? :P . Czyli sami ruscy poszli z rozwojem kałacha w kierunku zbliżonym do beryla XD. A nie poszli w kierunku jeszcze większej "kałasznikowości" XD.
Więc trochę sam się orasz. Po prostu AK 74 to taki rosyjski beryl.
Tendencja w broni wojskowej jest prosta. Większa precyzja, większa celność kosztem bezawaryjności.
Pamiętaj też że dla żołnierzy bardzo ważna jest waga broni i amunicji.
Uczepiłeś się jakiegoś dziwnego kultu zajefajności kałacha. No ale czasy się zmieniają. Już nawet klasyczna strzelba bojowa odchodzi z łask na rzecz nowocześniejszych konstrukcji.
I na tym kończę pustą dyskusję. Sam podajesz wyniki słuszności idei beryla i jednocześnie twierdzisz że beryl jest gorszy XD.
@rafik54321 50/60 możliwych. Błagam cię, czytaj ze zrozumieniem. Zwracaj uwagę na znaki. Był taki "/" a nie taki "-". Nie napisałem od 50do 60 tylko, że punktacją średnia to 50 / 60. Kończę dyskusje ponieważ nawet czytać nie umiesz.
@rafik54321 Acha. Jedna zaleta na konto AK 74 to nie jest wszystko na korzyść beryla. Przekręcasz moje wypowiedzi. Poza tym ty nawet koło kałaszka nie stałeś, nie mówiąc o strzelaniu. Ja ci uczciwie powiedziałem w jakich okolicznościach miałem z nim doczynienia, kontakt i czego się dowiedziałem od użytkowników. Ponadto powiedziałem, że sam z niego nie strzelałem. Ty natomiast z żadnego. Jeśli byś strzelał to nie wygadywał byś głupstw, że z AK 47 nie da się trafić z 20 metrów.
Nie jestem Frankofilem, ale to już jest nudne powoli. To że Petain trzeźwo ocenił sytuację i poprosił o warunki kapitulacji to dla mnie raczej oznaka patriotyzmu. Nie zostawił swoich rodaków jak nasi dygnitarze i nie uciekł za granicę. Dzięki temu ocalił życie wielu milionom Francuzów, w odróżnieniu od naszych "wielkich dowódców" którzy fajnie się bawili w Londynie i innych miastach, wysyłając miliony na rzeź (a bawili za pieniądze właśnie tych co ginęli). Przypomnę jeszcze że żaden z dowódców Powstania Warszawskiego nie wziął czynnego udziału w walce, a większość dożyła sobie spokojnej starości u Anglosasów. Dlatego jakoś dużo bardziej cenię sobie Francuskich polityków którzy gdy zrozumieli że nie wygrają, to zaczęli szukać sposobu jak ratować swoich obywateli. A o męstwie Francuzów niech świadczy to, że to oni stworzyli imprerium od Kanady i Luizjany, po Maroko i Algierię czy Wietnam
Lubię G36, ma fajny zintegrowany celownik, strzela celnie a po nagrzaniu trzyma grupę, niestety nie na każdej strzelnicy go mają. Co do Beryla to wolę już normalnego kałacha z 7,62x39, jak chcę 5,56x45 to AR15 [gdy nie ma G36]. Beretty 70/90 nie miałem okazji obmacać, może gdzieś znajdę. L85A2 wydaję się toporny i "pudełkowy" ale wystrzeliłem tylko parę naboi, może przy dłuższym kontakcie było by lepiej. AUG A1 podobnie jak przy L85A2 ale raczej na korzyść AUG. Reszty raczej nie miałem w rękach.
@Thevipervip G36 na strzelnicy może się wydawać dobry, ale jak pojechali z nim na wojnę, to okazało się, że po szybkim wystrzelaniu czterech magazynków przegrzewa się i wygina tak, że nadaje się do śmieci.
Beryl 96 to taki eufemizm na AK47. Strzela tą samą amunicją, ma taką samą szybkostrzelność, ma taki sam schemat działania.
@Buka1976 i mimo że nowszy to troche gorzej działa.
@Buka1976 a beryl właśnie nie jest na amunicję 5.56 NATO? I tym się różni od kalacha. Bo kałach paruje amo 7.62.
@Buka1976 ale bzdury.
Beryl wz. 96 strzela amunicją pośrednia NATO 5,56x 45 mm, AK 47 za to 7,62 × 39 mm wz. 43
Predkośc wylotowa w Berylu to 920 m/s, AK 47 715 m/s
Eneria poczatkowa to 1690J vs 2000J
Zasięg skuteczny 600m vs 400m
Szybkostrzelność teoretyczna 700 vs 600 strzałów na minutę.
Inna jest też waga, wymiary itd.
A, że zasada działania zbliżona, to tak jak w połowie tego typu karabinków szturmowych. Jednak ktoś kto mial w rekach obie konstrukcje nie stwierdzi, ze sa takie same. Beryl jest dużo wygodniejszy, zwlaszcza w wypadku prowadzenia ognia w ruchu.
Zmodyfikowano 4 razy. Ostatnia modyfikacja: 16 lutego 2022 o 12:20
@rafik54321 Masz rację. Chodziło mi bardziej o łuskę. Natomiast kaliber jak najbardziej 5,56. Różni się jeszcze magazynkiem. Zamiast metalowych ma plastikowe. Też taki badziew, troszkę.
@Elathir Może. Ale części są praktycznie te same. Oświeć mnie jakie są różnice między działaniem tłoka gazowego, zamka, iglicy itd. To jest poprostu pomniejszona kopia.
Zmodyfikowano 1 raz. Ostatnia modyfikacja: 16 lutego 2022 o 12:06
@Elathir to jeszcze trzeba uwzględnić stg44. Bo to najprawdopodobniej protoplasta ak47.
@sl4w3xto na 100% jego protoplasta, więcej podobieństw jest niż różnic.
W zasadzie to protoplasta większości karabinków szturmowych jakie powstały do lat 80-tych. Dopiero mniej więcej wtedy zaczęto grzebać w podstawach koncepcji jak eksperymenty z bronią bezłuskową itd.
@Buka1976 większość współczesnej broni ma plastikowe magazynki i nie tylko magazynki. Duża część korpusu broni, chwyt, kolba mogą być z plastiku.
Z tym że kaliber 5.56 jest taki sam dla wszystkich broni. Chyba g36 wali taka sama amunicja. Jak ogólnie większość europejskich karabinków szturmowych.
@rafik54321 Żeby to się jednak nie zacinało jak stary dobry dziadek AK ;) byłoby super. Ja nie miałem okazji testować ale co się nasłuchałem od użytkowników to moje.
@Buka1976 tylko że znowu jest tylko kilka takich ogólnych zasad działania broni. Są na zasadzie odprowadzania części gazów prochowych, na zasadzie odrzutu zamka swobodnego i pewnie kilka innych o których nie wiem. Jednak większość karabinków powiela te kilka najpopularniejszych rozwiązań i to od lat :/ .
Ba, jest taka broń Bul Axe. Broń jest tak bliźniaczo podobna do glocka, że można dosłownie zamieniać całe zamki plug&play. Co zresztą robi zacny jegomość w podanym materiale.
https://www.youtube.com/watch?v=8nA9jk72ENg
Czy to oznacza że bul axe jest gorszy? Jest bronią precyzyjniejszą, bo dokładniej wykonaną, jest bronią sportową. To poprawiony glock. Tak samo beryl jest poprawionym kałachem, podciągniętym pod wymagania wojsk NATO.
Znowu tak popularny na wschodzie karabinek AK 74, to też poprawiony kałach. I to nikogo po oczach nie kuje?
Kałach to mimo wszystko udana konstrukcja, dlatego nie dziwnym jest że wciąż się na niej bazuje.
Znowu jak pojawił się GROT to też "znafcy" kręcili nosem, że to słabe, że nie strzela, że to, że tamto. No bo trzeba zawsze kuwa zachodnią broń wciskać XD. GROT może idealny nie jest, ale to pierwszy od dekad od początku nowy karabinek. Wiadomo że będzie wymagał poprawek. I może dopiero "dogonił" zachodni standard, ale przynajmniej mocno wyprzedził starego beryla.
@Buka1976 a która współczesna broń się nie zacina? Każda się może zaciąć, a im jest precyzyjniejsza, tym częściej się zacina.
A dokładniej mówiąc, precyzyjniejsza broń jest bardziej wybredna na jakość amunicji. Zresztą (jeśli dobrze pamiętam) w podanym przeze mnie materiale, właśnie strzelec pruł z jednej broni, amunicją różnej jakości. Przy tej słabszej, broń zacinała się co wystrzał.
Kałach owszem się nie zacinał, ale przy tym był mało celny. Był mocny, ale niecelny na tle konkurencyjnych rozwiązań. Przy małym dystansie jeszcze jako tako dało się to znieść, ale na większym to już robiło różnicę. No i też ta jakość kałacha bywała dość różna. Bo podróbki kałacha też zacinały się masowo.
Chcesz na prawdę solidną broń, taką idiotoodporną? To byś musiał mieć karabinek winchestera 1873. Jeśli chodzi o trwałość i niezawodność, to temu karabinkowi, kałach może buty całować XD. No ale do wojska się taki karabinek nie nadaje, nie we współczesnej armii.
Taka jest po prostu broń palna. Jest mechaniczna, a mechanizmy nie lubią brudu.
Więc chyba ci wyjaśniłem że po prostu celność, ergonomia, powtarzalność strzałów i ogólnie aspekty stricte strzeleckie wykluczają się z pancerną niezawodnością.
Bo jeśli coś ma być piekielnie celne, to musi być delikatne. Jak waga laboratoryjna z podziałką co 0,001g.
Albo robimy "gniotsa-niełamiotsa" ale wtedy nie dziw się że na 20m nie trafisz w tarczę XD.
@rafik54321 Z kałaszka trafienie że 100 metrów nie jest wielkim problemem. Z beryla 96 już tak. Spróbuj. Koledzy z berylami mieli problem osiągnąć 50/60 pkt w strzelaniu na 100m. Ze zwykłym AK średnia celność (na około 20 szt broni) wychodziła 56. (Tarcza z punktacją do 12).
@rafik54321 kogoś kot wie co mówi to i milo posłuchać.
@Buka1976 ale ciekawe jestem, tez komu Beryl tak się zacinał? Fakt używałem w warunkach dość sterylnych, bo na strzelnicy, choć polowej, a i amunicja była tej lepszej jakości i żadnych problemów nie uświadczyłem. Pytanie czy na zacinanie miała tutaj wpływ słaba jakośc amunicji czy też może masa brudu i nieumiejętne dbanie o broń.
Zmodyfikowano 1 raz. Ostatnia modyfikacja: 17 lutego 2022 o 8:12
@Buka1976 a z beryla jeszcze mniejszy. Interesujące, niby kałach miał mieć lepszą celność a sporo mocniej kopie XD. Większy odrzut, większy podrzut... Coś tu bajki wyczuwam, albo ten beryl był po prostu już wrakiem. No i też jak ktoś strzelał całe życie kałachem to i z najlepszego karabinka nie będzie umiał celnie strzelać XD. No i jeszcze trzeba ustawić odpowiednio przyrządy celownicze :P
No i sam wypisujesz że średnia beryla i AK jest podobna.
@Elathir jakimś tam strzelcem nie jestem, no ale na logikę. To jak w mechanice. Im bardziej spasowane tłoki, zawieszenie itp, tym niby to lepiej pracuje, ale też jest bardziej podatne na uszkodzenia, zatarcia itp. Bo po coś te luzy się wstawia :P .
Zmodyfikowano 1 raz. Ostatnia modyfikacja: 17 lutego 2022 o 12:51
@rafik54321 Podobna? 30% mniej 12puntowych trafień. Może dla ciebie to bez znaczenia. Problem w tym , że lżejszy pocisk jest bardziej podatny na zawirowania. Z tym "kopaniem" to się zgadzam. W AK 74 poprawiono ten mankament.
@Buka1976 na 100m przy energii pocisku rzędu ponad 1600J to nie ma większego znaczenia.
Czytasz siebie? 30% mniej trafień? Podajesz 50-60pkt dla beryla i 56pkt dla kałacha XD. Przecież to praktycznie ten sam wynik. No chyba że dane sobie wyciągasz z tyłka :P .
Dodatkowo pomijasz że strzelec przyzwyczajony do kałacha, będzie celniejszy na kałachu niż dowolnej innej broni. Bo doskonale kałacha zna. Tylko jeśli by się ten sam strzelec przyzwyczaił do beryla, będzie lepiej trafiał na berylu.
To samo było z GROTem. Dano go zawodowym żołnierzom, przyzwyczajonym do beryla na przestrzelanie, to wychodziło średnio. Dano go sportowcom, którzy obstrzelali masę różnej broni, to na GROTcie mieli sporo lepsze wyniki niż na berylu ;) .
Waga pocisku nabiera znaczenia wraz z odległością.
O wiele większym problemem jest właśnie odrzut i podrzut, bo co z tego że broń byłaby piekielnie celna, jeśli by kopała tak mocno i miała taki podrzut, że by ci bronią rzucało?
Dlatego też z karabinów wielkokalibrowych strzela się z pozycji leżącej. Z pozycji stojącej byś nie trafił nawet na 200m XD. A nie powiesz mi że "snajperka" jest niecelna XD.
No i gdybyś był ciekawe to AK 74 strzela pociskiem 5,45x39, bardzo podobny nabój do 5,56x45 NATO, nie prawda? :P . Czyli sami ruscy poszli z rozwojem kałacha w kierunku zbliżonym do beryla XD. A nie poszli w kierunku jeszcze większej "kałasznikowości" XD.
Więc trochę sam się orasz. Po prostu AK 74 to taki rosyjski beryl.
Tendencja w broni wojskowej jest prosta. Większa precyzja, większa celność kosztem bezawaryjności.
Pamiętaj też że dla żołnierzy bardzo ważna jest waga broni i amunicji.
Uczepiłeś się jakiegoś dziwnego kultu zajefajności kałacha. No ale czasy się zmieniają. Już nawet klasyczna strzelba bojowa odchodzi z łask na rzecz nowocześniejszych konstrukcji.
I na tym kończę pustą dyskusję. Sam podajesz wyniki słuszności idei beryla i jednocześnie twierdzisz że beryl jest gorszy XD.
@rafik54321 50/60 możliwych. Błagam cię, czytaj ze zrozumieniem. Zwracaj uwagę na znaki. Był taki "/" a nie taki "-". Nie napisałem od 50do 60 tylko, że punktacją średnia to 50 / 60. Kończę dyskusje ponieważ nawet czytać nie umiesz.
@rafik54321 Acha. Jedna zaleta na konto AK 74 to nie jest wszystko na korzyść beryla. Przekręcasz moje wypowiedzi. Poza tym ty nawet koło kałaszka nie stałeś, nie mówiąc o strzelaniu. Ja ci uczciwie powiedziałem w jakich okolicznościach miałem z nim doczynienia, kontakt i czego się dowiedziałem od użytkowników. Ponadto powiedziałem, że sam z niego nie strzelałem. Ty natomiast z żadnego. Jeśli byś strzelał to nie wygadywał byś głupstw, że z AK 47 nie da się trafić z 20 metrów.
A już myślałem że w przypadku kamuflażu Francji będzie biała flaga :-)
@Mod_Tech_Edge
Nie jestem Frankofilem, ale to już jest nudne powoli. To że Petain trzeźwo ocenił sytuację i poprosił o warunki kapitulacji to dla mnie raczej oznaka patriotyzmu. Nie zostawił swoich rodaków jak nasi dygnitarze i nie uciekł za granicę. Dzięki temu ocalił życie wielu milionom Francuzów, w odróżnieniu od naszych "wielkich dowódców" którzy fajnie się bawili w Londynie i innych miastach, wysyłając miliony na rzeź (a bawili za pieniądze właśnie tych co ginęli). Przypomnę jeszcze że żaden z dowódców Powstania Warszawskiego nie wziął czynnego udziału w walce, a większość dożyła sobie spokojnej starości u Anglosasów. Dlatego jakoś dużo bardziej cenię sobie Francuskich polityków którzy gdy zrozumieli że nie wygrają, to zaczęli szukać sposobu jak ratować swoich obywateli. A o męstwie Francuzów niech świadczy to, że to oni stworzyli imprerium od Kanady i Luizjany, po Maroko i Algierię czy Wietnam
troche przestarzała informacja. taka sprzed 2017
Lubię G36, ma fajny zintegrowany celownik, strzela celnie a po nagrzaniu trzyma grupę, niestety nie na każdej strzelnicy go mają. Co do Beryla to wolę już normalnego kałacha z 7,62x39, jak chcę 5,56x45 to AR15 [gdy nie ma G36]. Beretty 70/90 nie miałem okazji obmacać, może gdzieś znajdę. L85A2 wydaję się toporny i "pudełkowy" ale wystrzeliłem tylko parę naboi, może przy dłuższym kontakcie było by lepiej. AUG A1 podobnie jak przy L85A2 ale raczej na korzyść AUG. Reszty raczej nie miałem w rękach.
@Thevipervip G36 na strzelnicy może się wydawać dobry, ale jak pojechali z nim na wojnę, to okazało się, że po szybkim wystrzelaniu czterech magazynków przegrzewa się i wygina tak, że nadaje się do śmieci.