@Xar Człowieku, wyborcy PiS uważają że PiS wypłaca socjale ze swoich, że nie płacą żadnych podatków, że jak inflacja spadnie z 20% na 17% to oznacza że ceny w sklepach maleją a ty chcesz im wykresy pokazywać, jak większość z nich ma problem napis z tego baneru przeczytać.
OdpowiedzKomentuj obrazkiem
Zmodyfikowano
1 raz.
Ostatnia modyfikacja:
21 maja 2023 o 7:23
@thomassonss każda partia poza partią razem bo to już skrajny stalinizm. Nawet SLD jest znacznie bardziej prawicowe niż PiS. Pamiętaj że po złodziejach, aferzystach, ba nawet po wojnie da się odbudować gospodarkę za 10-15 lat przykład RFN. A po socjalistach pokroju PiS potrzeba dwóch pokoleń czyli 40 lat.
@kikurenty "i uważam tak bo..."? Sorry ale tak właśnie wygląda dla mnie 100% przeciwników politycznych w obecnej frakcji jak twoja wypowiedź. "Na nich nie głosuje bo rozdają". No fakt rozdaję jako młody pracujący przedsiębiorca też mnie to mega wkurza a jak już usłyszałem że dziadom po sześćdziesiątce chcą wszystkie leki refundować żeby już tylko chyba jedli je zamiast zdrowego jedzenia i podwyżki mandatów itp to sam mam ochotę tym yebnac. Potem 20% składka. Ale dajcie w końcu jakąś alternatywę! Plan wyborczy opozycji to dojść do władzy. Po co? Żeby dalej żreć ośmiorniczki i tym podobne? Sorry ale pan Tusk, Miller, Sikorski, Pawlak to dla mnie osobiście zdrajcy narodu i wiele razy pokazali dla kogo pracują i jakie decyzje podejmowali (kontrakty gazowe, prywatyzacja, zamykanie stoczni). Boję się ich dojścia do władzy. Byłem za konfederacją ale to co zaczęli ostatnio odwalać. Więc słucham ciebie kolego który jesteś bardzo inteligentny i umiesz czytać wykresy, proszę przekonaj mnie do jakiejś innej partii. Tylko tak konkretnie, co oni zmienią.
@thomassonss No to polecam PO, wystarczy spojrzeć na wskaźniki gospodarcze, jakie były za czasów ich ostatnich rządów. Inflacja jedna z najniższych w Europie, wzrost gospodarczy jeden z najwyższych. Wiele inwestycji, praktycznych a nie ideologicznych jak teraz. Polska błyskwicznie goniła Europę Zachodnią.
Przegrali w zasadzie tylko dlatego że jedli ośmiorniczki w restauracjach, a Komorowski w Japonii gadał o szogunie. PiS wygrał populistycznym 500+ i obniżką wieku emerytalnego, czyli w sumie zamiast reinwestować we wzrost, zaczęliśmy przejadać nasze profity, do tego skłócił nas z UE. Jak tak dalej pójdzie to już na zawsze zatrzymamy się na poziomie 50% Niemców, co w sumie będzie na rękę PiS bo nadal będzie miało kozła ofiarnego swoich niepowodzeń.
OdpowiedzKomentuj obrazkiem
Zmodyfikowano
1 raz.
Ostatnia modyfikacja:
21 maja 2023 o 19:30
@thomassonss Liczy się dla Ciebie program i głosujesz na PiS ? Jesteś przedsiębiorcą, nie chcesz żeby opozycja "żarła ośmiorniczki" a głosujesz na PiS bo oni nie żrą ? Oglądałeś przez ostatnie 8 lat tylko TVP ?
Nie interesuje Cię czemu za czasów PiS tak spadły inwestycje ? O ile wydłużyła się kolejka do lekarza, do sądu.. jak spadło finansowanie samorządów, jak wzrósł dług poza budżetem ?
Jesteś pewien że tym przedsiębiorcą jesteś w sektorze prywatnym ? A nie w jakiejś spółce Orlenu ?
@thomassonss polecam Partie Libertarianska - ile zapracujesz tyle masz. Nikt nie daje Tobie, Ty nikomu nie musisz oddawac. Chcesz wspomagac fundacje charytatywne czy cos - spoko, przeciez mozesz. Tylko nie zmuszaj innych zeby dawali niepracujacym
@thomassonss Nie jestem trollem żeby naganiać na jakąkolwiek partie. Przeżyłem już kilka rządów: SLD-PSL, AWS, SLD, 1szy PiS, PO i teraz znowu PiS, i każdy był beznadziejny. Dlatego cokolwiek bym Ci zaproponował to i tak się doje##esz bo każda partia ma swoje za uszami. W całej historii od zakończenia IIWŚ były w Polsce tylko dwa w miarę przyzwoite rządy. Pierwszy rząd to był (o zgrozo) komunistyczny rząd M. Rakowskiego, a konkretnie chodzi o reformy M. Wilczka. Człowieka dziś zapomnianego ale to jemu zawdzięczamy wszystko to co dobrego osiągnęła IIIRP. I jeszcze wyróżnił bym (o zgrozo) pierszy rząd PIS gdy ministrem finansów była Zyta Gilowska. Ale obecny PiS to przeciwieństwo tamtego PiSu i to jest dno dna i kilometr mułu, i takiego syfu nie było. Dlatego dziwię się bo podajesz się za przedsiębiorcę, ale przedsiębiorcy dla PiS są wrogiem nr 1 i nawet nie próbują tego ukrywać. Sam morawicki publicznie używa inwektywy „prywaciarz” uknuty przez poprzednią komunę aby zdyskredytować zaradnych i przedsiębiorczych ludzi. Na pocieszenie można dodać że ktokolwiek by po PiS nie rządził gorzej jak za PiSowskiej komuny rządzić się nie da poza jak wspomniałem partią razem bo jak kiedyś przeczytałem ich postulaty to jakbym czytał działa lenina. Ja zagłosuje na partię która ma najmniej ale ma szanse przekroczyć 5%. Bo im więcej partii w sejmie tym mniejsze szanse na samodzielne rządy PiS. A Socjaliści to największe przekleństwo jakie może spotkać Polskę. W każdym innym przypadku sobie jakoś poradzę.
@Goretex pierdu pierdu ale sobie pogadałeś. Miało być o konkretach a ty jedziesz kolejnymi mainstreamowymi populizmami ostatnich lat. Jakie konkretne inwestycje spadły? jak się zmieniła kolejka? dane jakieś masz? Szczerze mówiąc w d*pie mam ośmiorniczki, arogancja PO była tylko kroplą goryczy. Najbardziej zabolało mnie zayebanie moich 500zl oszczędzonych w OFE z pierwszej pracy (dla przypomnienia było to 150 miliardów czyli całkowity koszt do dzisiaj słynnego 500+). Kolejny slogan czyli koszt palywa, w 2010 płaciłem 6 zł a zarabiałem 10 na godzinę (i tak dobrze). Dzika prywatyzacja. Nikt nie mówił że było drogo. Teraz niby taka inflacja, samochodów 10 razy tyle niż 15 lat temu, turystów, zakupów wszystkiego. Konflikt z UE? A co to UE (Niemcy) mają nas lubić? Przeważnie nas lubili jak zamykaliśmy nasze stocznie i kopalnie.
Ale wracając do meritum: nie napisałem nigdzie że mam plakat prezesa i kocham PiS, podaj KONKRETNY przykład z programu innej partii to na nich zagłosuję. Jeśli nie masz nic do powiedzenia tylko wytykanie jakiś 500 plusów to się nie odzywaj.
@pawel89def zgadzam się z wiekiem emerytalnym i przejadaniem wypracowanej kasy. Co do wskaźników gospodarczych to pokaż mi jakieś konkrety. Bo słynne paliwo kosztowało prawie tyle samo w 2011 co teraz. Inflacja w Polsce nikt nie należała do najniższych a nawet jeśli to nie jest żaden najważniejszy wyznacznik. Nie wiem jak ty ale ja zarabiam 4x tyle razy tyle co 10 lat temu więc chyba jest na plus. Wzrost gospodarczy w Polsce po prostu był wysoki bo wychodziliśmy dalej z komuny, potem weszliśmy do unii. Nie jest to zasługa żadnego rządu tylko po prostu Polaków.
@thomassonss Brak Ci podstawowej ekonomicznej wiedzy, stąd głupio wierzysz w to, co wmówił Ci PiS. Ukradziono Ci coś ? To kto to sobie zabrał ? Może Tusk ?
Środki z OFE masz na swoim koncie w ZUS. Nikt Ci ich nie ukradł, tak jak poprzednio gwarantowane są przez państwo i tak jak poprzednio państwo ich nie ma (tyle, że poprzednio musiało jeszcze na tą okazję wypuszczać obligacje, na których zarabiały banki)
Co powiesz na taki konkret ? Rozumiesz go, czy nadal wierzysz, że coś Ci ukradziono ?
" Teraz niby taka inflacja"
Widzę, że w odczyty inflacyjne też nie wierzysz ? GUS kłamie ?
"podaj KONKRETNY przykład z programu innej partii to na nich zagłosuję"
A to ogłoszono już wybory, że chcesz głosować ? Wiesz jakie partie wystartują ? Wiesz w jakich koalicjach ?
@Xar Inflacja jest podwyższona od początku rządów PiS. Teraz po prostu wystrzeliła.
Jasne, że pandemia i wojna miały wpływ, ale przy roztropniejszych rządach byłaby sporo niższa zarówno przed pandemią, jak i po.
Dalsze rozdawnictwo będzie tę inflację nasilać, aż w końcu przekręcimy tę śrubę. Patrz Grecja czy Turcja. Tam też nikt nie planował tego bagna które jest, ale po prostu w pewnym momencie przestrzelili i stracili kontrolę.
@Goretex widzę że każda twoja wypowiedź okraszona jest solidną porcją wypełniającej papki która w dodatku ma na celu obrażenie rozmówcy. Rozczaruję cię, cos z tej ekonomii jednak wiem bo w ciągu 10 lat zarobki urosły mi ponad tą twoją mityczną inflację, co jeszcze?
Co do OFE - tak jak napisałeś, kasa z mojego prywatnego konta (coś jak w banku) przeszła do budżetu państwa. Jak to nie jest zayebanie to nic nie mam do dodania.
@kikurenty nie nie do**bię się, bo też przeżyłem identyczny zestaw rządów pod końca komuny i tak zgodzę się że każdy był do bani. To właśnie dlatego jest dla mnie nie do pojęcia że nagle wszyscy agitują że jest tak źle a tak naprawdę nigdy nie było dobrze. A właściwie trzeba sobie powiedzieć że obiektywnie źle nie jest, ja bynajmniej mieszkam na południu Polski, każdy ma trzy samochody którymi jeździ 100 m do sklepu codziennie na zakupy itp itd. czy podzielimy losy Grecji Turcji to nie wiem. Na pewno nie chciałbym rządu który nie działa w moim interesie a mam wrażenie że do tej pory tak się działo. Chyba najlepszym przykładem na to jest że Unia (czytaj Niemcy) nas nie lubią.
Nie, wcale nie napisałem tych bzdur o "twoim prywatnym koncie". OFE to nie jest twoje prywatne konto, a jeśli uważasz, że jest, to postaraj się wypłacić sobie tą część, która Ci została w akcjach. I jak, udało się ?
"cos z tej ekonomii jednak wiem "
Ale masz luki w podstawach, skoro uważasz, że OFE to Twoje prywatne konto.
PPK jest prywatne, IKE i IKZE są prywatne, a OFE nie. Doczytaj może w tym temacie.
Powtarzam pytanie.. nadal uważasz że coś Ci ukradziono ? Ale odpowiedz na nie jak już zrozumiesz, czym różni się OFE od tych podanych powyżej.
@thomassonss Wyborca PIS i wszystko jasne. Ale Wy durni jesteście. Porównujesz ośmiorniczki za kilkaset zł. do pisowskich przekrętów na kilkaset milionów? O totalnym nepotyzmie nie wspomnę.
OdpowiedzKomentuj obrazkiem
Zmodyfikowano
1 raz.
Ostatnia modyfikacja:
22 maja 2023 o 17:00
@PMY po co się ograniczasz? przekręty na setki milionów tryliardów. Sam jesteś durny. Powtarzasz jak mantrę to co kółko wzajemnej adoracji, a tylko 1 osoba dała radę wykrzesać jakiś konkret. Wypisuję się z tej g*noburzy bo demotywatory to słabe miejsce na merytoryczne dyskusje. Czekam z popcornem w ręce na zwycięstwo partii która uratuje ten kraj.
Rozmowy na poziomie "moja racja mojsza niż twojsza" co za debilny kraj.
OdpowiedzKomentuj obrazkiem
Zmodyfikowano
1 raz.
Ostatnia modyfikacja:
22 maja 2023 o 7:46
@mattross przyjrzyj się inflacji bardziej szczegółowo, a nie na zasadzie, że jest albo jej nie ma, oraz na reakcję poszczególnych rządów. Jeśli gdzieś jest to 15% rocznie a w kraju obok 8%, to jest to jednak znaczna różnica.
Nasz rząd nie łagodzi inflacji, podejrzewam zresztą dlaczego. Zaraz usłyszymy o kolejnym wielkim "sukcesie" rządu, jakim będzie wzrost przychodów z podatków o kilkanaście %
@thomassonss "demotywatory to słabe miejsce na merytoryczne dyskusje"
Nie przesadzaj.. z OFE to jednak chyba trochę nowych rzeczy się dowiedziałeś, biorąc pod uwagę bzdury jakie wypisywałeś jeszcze kilka postów wcześniej.
@Goretex jestem przeciwnikiem nie merytorycznej krytyki - w przypadku PiSu mamy właśnie do czynienia z takim zjawiskiem - byle czym, byle jak, byle w PiS
pierwszy przykład z brzegu: TVN zrobił reportaż o 800+; dla PiSu baaardzo nieprzychylny a dla PO, które chce to świadczenie zaproponować od czerwca 2023 baaardzo przychylny
inflacja w Polsce jest na takim samym poziomie jak w innych krajach Europy Środkowowschodniej
Nie ma się co porównywać do Niemiec, bo to jedna z najsilniejszych gospodarek świata
@mattross Nie ma się też co porównywać do krajów z o wiele mniejszą gospodarką.
Nie twierdzę nigdzie, że PiS odpowiada za całą inflację, ale decyzje RPP, utrzymywanie wysokich cen paliw i energii , potrzeby pożyczkowe, to wszystko przekładało się na podbijanie dynamiki wzrostu. Słowem, rosło szybciej a spadać będzie wolniej.
Najbardziej widoczne oznaki tego co się działo ? Zyski spółek paliwowych za 2022 rok i cud noworoczny z ceną paliw, który jasno wskazuje że ich cena była pod koniec roku zawyżona o wartość VAT. Już sam Glapiński na czele NBP to jest dla mnie co najmniej +1% do inflacji
@thomassonss Właśnie widać jak ratuje. Wszystkie wskaźniki w dół. Właśnie przez takich przygłupów jak Ty jest coraz gorzej. Ale jak dałeś się skurvvić za 500+ to Twój problem.
@thomassonss Nigdzie się nie wypiszesz, chyba że ci oficer prowadzący z nowogrockiej pozwoli. Co ty przyjacielu myślisz że starego konia na skisły owies nabierzesz. PiSowskiego trolla potrafię z 1 kilometra rozpoznać. Choć muszę przyznać ze w odróżnieniu od innych PiSowskich trolli na tym portalu nie wciskasz tępej Pisowskiej propagandy tylko stosujesz psychologiczne sztuczki. Udajesz że niby czekasz na partie która "uratuje kraj", wciskasz się w dyskusje że niby jesteś niezdecydowany, prosisz o propozycje innych partii, piszesz że wszystkie partie są złe, ale jednocześnie w dyskusji wciskasz że w sumie teraz nie jest źle, a może nawet jest dobrze, a nawet jak jest źle to nigdy nie było dobrze, dlatego PiS może jest i zły ale jest zajebisty więc po co zmieniać itd. Na każdą propozycje oprócz PiS reagujesz niesmakiem. A na końcu jak widzisz że nikt się nie łapie na twoje psychologiczne sztuczki rzucasz focha i straszysz że zlikwidujesz konto. Powodzenia na innych portalach.
OdpowiedzKomentuj obrazkiem
Zmodyfikowano
1 raz.
Ostatnia modyfikacja:
22 maja 2023 o 12:54
@lingerer tylko ze np. w Szwajcarii to 3%, we Francji 6%, a w Polsce prawie 20%...A rok wczesniej 10 - popatrzmy sobie ile wynosi inflacja wzgledem czerwca 2019 w Polsce, we Francji(ktora jako mocniej oparta na turystyce mocniej oberwala lockdownami), w Szwajcarii i dopiero wtedy porownujmy do innych krajow.
@Xar do tego trzeba dodać do porównania zmianę PKB, aby mieć pełen obraz. Bez tego to tylko powtarzana propaganda.
Rozdawnictwo to w mniejszym stopniu transfery socjalne, a przede wszystkim wszelkiego rodzaju tarcze antykryzysowe finasowane z kredytów na kwotę ponad 350 mld zł (16% PKB) w 2 lata. Zdaniem ekonomistów zwiazanynych z biznesem ma to tylko 3-4 % wpływu na inflację. Natomiast Ci sami ekonomiści przy 22 mld rocznie na 800+ mówią także o 3-4%. Hmm 350 do 22 i ten sam wynik? Moim zdaniem to jest min. 10% rocznie przez kilka lat. Owszem zachód także miał tarcze, ale z "głową". Do tego samego wniosku dochodzi coraz wiecej niezależnych ekonomistów - ostatnio nawet (co nigdy bym się nie spodziewał) na łamach Gazety Wyborczej.
@Xar może był byś łaskaw porównać do krajów o podobnym PKB (z przed epidemii) oraz podać dane, a nie propagandę Pato Okupantów według danych nie tylko Polskich wynika że kwiecień zamknął się inflacją 14% a Francja faktycznie 6,9% czyli o połowę mniejsza (Szwajcaria nie jest w unii i nie musi spełniać niektórych wyjątkowo mundrych dyrektyw)
Szwajcaria w 2020r. PKB 740 mld.$ per capita 87351$
Francja w 2020r. 2,6 tld $ (tryliard) -||- 40162$
Polska w 2020r. PKB 600 mld $ -||- 15 718$
teraz możemy porównywać, choć niektórym naszym sąsiadom się i tak wydaje że za dużo
@pawelkolodziej U nas z pewnych przyczyn jest wyższa niż na zachód od Odry. Co nie oznacza że Koalicja PO-SLD-WIOSKA z programem wyborczym TERAZ MY zmieni w tej kwesti coś na lepsze. Rozdawnictwo będzie. Zmieni się tylko program wasalny z USA na Niemcy. Jakie "korzysci" ekonomiczne z tego będą to większość wie.
Polska ma 4 najwyższą inflację w UE, więc nie bardzo.
Poza tym jak już inni wskazywali, jeszcze przed inwazją na Ukrainę w Polsce inflacja wjechała na 9% i już wtedy była jedną z najwyższych w Europie.
@pawelkolodziej W całej europie jest 16% ? Serio ?
Rozumiem, że dla ciebie inflacja podwyższona do 5-6% a podwyższona do 16% to bez różnicy, bo przecież tak i tak jest dużo. Ale wg mnie jest różnica i to spora, bo trzykrotna.
@nasper porównuj Polskę do krajów Europy Środkowowschodniej a nie do najsilniejszych gospodarek świata
jakbyś winił twórców Matiza, że nie leci 220 km/h - nie ten segment
@pawelkolodziej Ale rozumiesz, że rozdawnictwo socjalne przy 16% inflacji jest delikatnie mówiąc, nieodpowiedzialne.
Co innego gdy inflacja był 2%, a co innego teraz.
Sero wierzysz, że rząd wynalazł maszynkę do robienia pieniędzy ? Czy może po polskiemu "jakoś to będzie". A później płacz, zgrzytanie zębów i obwinianie wszystkich dookoła, Putina, Marsjan i tak dalej.
Pragnę zauważyć, że dopiero co mieliśmy afery w stylu szpiegowania niewygodnych władzy osób Pegazusem przez służby w trakcie kampanii wyborczej, katastrofę ekologiczną na Odrze czy ogromne defraudacje publicznych pieniędzy na wille i spółki, które powstały chwilę przed zamknięciem przetargu. I nic. Ludzie nie są zainteresowani rzeczami, za które w innych Państwach byłyby dymisje, trybunały i zamieszki na ulicach. Niestety ale Ci sami ludzie mają też wywalone na spowodowaną polityką PIS inflację.
@lolo7 Wyborcy PiS nie będą zainteresowani, ponieważ ich mottem jest PnP czyli Pij nie Pierdziel.
Próbujcie w sklepie odegrać scenkę: Zdejmij towar z półki, postaw na ladzie, powiedz, że to dla personelu prezent od Ciebie. Wychodząc powiedz, że tak działa PiS. Nie wiem czy wyjęcie pieniędzy z kasy i wręczenie jej sprzedawcy to już nie jest przestępstwo, więc nie polecam, niemniej póki nieopłacony towar zostaje w sklepie to luz
@qkenkenu Ceny gazu rzeczywiście chwilowo wystrzeliły. Podkreślam, CHWILOWO. Natomiast... PiS dało to pretekst do podwyżki na stałe. Koszt nabycia surowców spadł, cena sprzedaży została, to już dziecko w szkole obliczy, że zysk wzrósł
@leopardowski oni zawsze takkota ogonem odwrócą jakby kupowali najdroższy gaz zawsze w najgorszym momencie.
I tu zawsze dylemat - czy pozwalać na Państwowe molochy (choc orlen (17Bilionów $) jest 8x mniejszy od takiego brytyjskiego SHELLA i sto razy mniejszy niż Saudi Aramco - ale "dla nas" to cholerny dojący nas monopolista
@qkenkenu o qzwa - strzał w kolano - wszystkie tarcze i programy dla przedsiębiorców wyniosły 350 mld. zł. Czyżby pracodawcy okradli swoich pracowników? No pod takim kątem na to nie patrzyłem.
PFR (kreatywna księgowość pozabudżetowa zmorawieckiego) wydał 400 MLD na pseudo pomoc w pseudo pandemii - co ty łączysz ze kto kogo okrada?
Firmy mogły NORMALNIE PRACOWAC, pandemia była tylko pretekstem do uchwalania absurdalnych przepisów prawa.
Wiec firmy "odgórnie" Państwowo pozamykano, przetrzebiono - polskie spólki sk panstwa powykupowywały co się dało (zbańczyło), teraz lecą w ch**ja z cenami energii - robiąc znów niemozliwe i nie opłacalne prowadzenie małych rodzinnych biznesów...
ale spokojnie. Poczekaj aż zrobią Pandemię 2.0 bo założę się że takie coś się wydarzy
@qkenkenu przyznaj się ile przytuliłeś! :)
Nie, nie wszystkie normalnie pracowały i to do nich miała być kierowana pomoc, tak jak np. w Niemczech. Te 400 mld ,o których mówisz to gdzie poszły i skąd się wzięły? Zainteresowaleś się tym może? Czy tylko brałeś, bo dawali? 87% firm przytuliło kasiurkę. W democie, który bezmyślnie wstawiles/zrobiłeś jest jasno napisane, że rząd okrada pracujacych (nie pracodawców) i rozdaje publiczne pieniądze - mldy o których wspominasz poszło do pracodawców, na "ochronę" miejsc pracy. Czyli co Twoim zdaniem rząd wziął pracującym i dał pracodawcą? No tak wynika z Twojego demota.
Pieniądz nie zarobiony a WYDRUKOWANY, ROZDANY, zwraca się w podatku.
Ceny energii w EUROPIE - mam podejrzenie że są zmową - pretekst jest oczywiście putin - ale cel żebyś sobie nie kopał kryptowalut, stało się to nie ekonomiczne (czyli drukował własnych pieniędzy) których nie da się opodatkować
@qkenkenu
oczywiście powód moze być mniej prozaiczny - niż krypto - niemcy nie mają gdzie sprzedawać więc ciągną europę w serię bezsensownych technologii, które oczywiście przede wszystkim oni posiadają (przez kilkadziesiat lat pompowali swoją gospodarkę węglem, weszli na wyższy poziom energetyczny - i narzucają go wokoło - ale to u nich kupujesz
stara praktyka jak świat - chcesz utrzymać pozycje monopolisty - robisz obostrzenia, normy, regulacje, zakazy - kt nikt wchodzący w biznes nie spełni i zostajesz bez konkurencji - bo konkurencja zamioast inwestować w rozwój, rozpyla zasoby na spełniania gówno norm
@qkenkenu właśnie Twojego demota komentuję, bo wstawiłes screena z niego.
Cały czas Ci powtarzam, że te pieniądze nie zostały "wydrukowane", a pożyczone na obligacje dłużne, głównie przez banki i różnego rodzaju instytucje finansowe. Dlatego banki nie są zainteresowane lokatami. Natomiast to o czym piszesz, choć masz sporo racji, nie ma nic wspólnego z tymi 400 mld.
@Moim_zdaniem hej, gotówki "elektronicznej" jest znacznie więcej niż tej fizycznej, na covidkach, powstało zapotrzebowanie na realną gotówkę "w ręku" - bo jakt to jest z gotówką w banku to masz choćby przykład grecji (obrazowo: masz milion - oddamy ci najwyżej 200tys w 4 lata)
Skąd wzięła się gotówka której nie było (105mld zł)
ja rozumiem że "bank" wymysla kwotę, którą pożycza, pod pewnien zastaw środków które MOŻE MA MIEĆ MOGŁBY BY (swoją droga uwielbiam te scenę z filmu Ziemia Obiecana - jak moryc idzie pożyczyć hajsy, a potem jak je idzie oddać)
potem w ramach papierów wartościowych, NBP sobie skupuje - oferując w zamian PIENIĄDZ fizyczny. NBP sam te emituje obligacje, ktore ktoś np skupuje...(często sam bank centralny) powoidując ze te obligacje odkupuje za mniej niz je sprzedał, możemy tak sobie do rana wymieniać te zabawy
Fakt jest taki ze są to puste dodruki, jak chwilówki.
Pieniądz wykreowany (wyemitowany z potrzeby kredytu) z potrzeby rozwoju to inny pieniądz. NA szybko robi się to jakimś papierem wartościowym i po sprawie.
Jak mas zdużo hajsu, to sobibe na inne rzeczy pozwalasz, w końcu hajsu jest za dużo i przestaje on mieć swoje oparcie w jego potrzebie ponownego wykorzystania - czyli przekierowania w kolejną inwestycję
Zanim zbierze się pieniądze z rynku to też TRWA i zachęca się do tego przez stopy procentowe na lokatach. ZNOWU TRWA.
wiec rząd jak nam monopolista odpala zwyżkę kosztów energgii to odpala BOMBĘ tępemu narodowi - a sobie dodatkowe miliardy z podatków.
Tyle ze to się rozpędza jak silnik elektryczny - DO NIESKOŃCZONOŚCI
"Mianem dodruku określa się emisję pieniądza, ale i skupowanie obligacji skarbowych od banków komercyjnych, dokonując ich zamiany na bardziej płynne aktywa. Dodruk pieniędzy może odbywać się tylko na polecenie władz kraju, a dokonuje go bank centralny"
pozdro! i dałem + twojemu komentowi - gdybyś się zastanawiał
Gospodarczo PiS mi nie odpowiada. Nieźle zarabiam, nie mam żony ani dzieci, więc nie mam żadnych benefitów z obecnej władzy, jedynie na to wszystko muszę płacić. Jednak jestem rusofobem, homofobem i przeciwnikiem aborcji, a to jest dla mnie ważniejsze niż kwestie gospodarcze, dlatego głosuję na PiS. Możecie mi wskazać jakąś inna partię na którą mógłbym głosować zgodnie z moimi przekonaniami?
OdpowiedzKomentuj obrazkiem
Zmodyfikowano
1 raz.
Ostatnia modyfikacja:
21 maja 2023 o 20:17
@tomac Skoro nie masz kobiety to nie dziwota że jesteś przeciwnikiem aborcji. Może kiedyś jakąś spotkasz, będziecie chcieli założyć rodzinę a tu cyk! niespodzianka! ciężkie uszkodzenie płodu, dziecko najprawdopodobniej umrze zaraz po porodzie albo pożyje kilka lat jako warzywo. No ale rodzić trzeba. Ciekawe czy nadal będziesz przeciwnikiem aborcji czy wtedy to będzie "wyjątkowa sytuacja".
@panna_zuzanna_i_wanna "pożyje kilka lat jako warzywo", ale jeżeli to będzie po wypadku samochodowym, kiedy Twoje dziecko będzie miało już 3 latka to też je zabijesz?
@mattross Nie ma to jak porównywać 3 miesięczny płód z 3 letnim dzieckiem, prawda? I mam nadzieję że twoje miłosierdzie sprowadza się również do swojego własnego cierpienia a nie tylko cudzego? Bo jeśli czerpiesz perwersyjną przyjemność z patrzenia na cierpienie i bezsensowną, krótką egzystencję płodu który mógł się po prostu nie urodzić, to ja cię (twoją kobietę) do aborcji zmuszać nie zamierzam. Ale dlaczego w drugą stronę to już nie działa? Dlaczego proliferzy muszą swoją moralność podtykać każdemu pod nos? Wg mnie jesteście socjopatami ze skłonnościami sadystycznymi ale jakoś nie zmuszam nikogo do robienia aborcji.
@panna_zuzanna_i_wanna Jestem w takim wieku, że już rodziny raczej nie założę. Ale mieliśmy w domu umierającego Ojca. I powiem tak: Chociaż było ciężko to nawet, gdyby eutanazja była dopuszczalna to byśmy się nie zdecydowali na zabicie Taty. Myślę, że podobnie byłoby w przypadku dziecka. Choćby aborcja była dopuszczalna, nie zdecydowałbym się na zabicie dziecka.
@panna_zuzanna_i_wanna 3-miesięczy "płód" jest dzieckiem - TWOIM dzidziusiem - jaką trzeba być okrutną osobą, żeby chcieć je zabić z obojętnie jakiego powodu?
Na początku 3. miesiąca życia płodowego płód mierzy 5–6 cm (od ciemienia do końca tułowia) i waży ok. 8 g. Najważniejsze narządy wewnętrzne, takie jak serce, nerki, wątroba, jelita, mózg są już ukształtowane i funkcjonują. Przez resztę ciąży będą się po prostu powiększały i dojrzewały. W 10. tygodniu od zapłodnienia (czyli 12. tygodniu ciąży) zaczyna produkować hormony przysadka mózgowa – gruczoł niezwykle ważny dla wzrastania i funkcjonowania ludzkiego organizmu.
Ciekawe, czyją winą jest wysoka inflacja na Węgrzech (25,6%), na Litwie (17.2%), w Czechach (16,5%), Estonii (15.6%), na Litwie (15.2%), Słowacji (14.8%)
tam chyba nie rządzi PiS?
propaganda działa w najlepsze
napisz coś złego o PiSie a wszyscy posikają się ze szczęścia
@mattross @tomac @Moim_zdaniem niepamięć, właśnie to jest dzisiejszą bolączką bo przecież Kopacz miała podobny program do 500+ tylko nie zdążyła bo latała za dinozaurami z kamieniami a i wiek emerytalny mieli przywrócić tylko czasu brakło
@mattross Ciekawe, że zawsze ludzie porównują jedną chorobę do drugiej, zamiast chorobę do zdrowia?
Czy to naprawdę tak trudno zrozumieć, że w krajach, które stosują podobną politykę socjalną, podobną "walkę z wirusem", podobne blokady gospodarki, itd. - inflacja będzie podobna?
Jak się pirównujecie z głupim sąsiadem, to własna głupota tak nie razi. Ale porównajcie się z kimś mądrzejszym...
@Garfield2000 niestety nie wszystko i nie wszystkich da się porównać
porównuję Polskę do innych krajów Europy Środkowowschodniej - może o mniejszych gospodarkach, ale o podobnej przeszłości gospodarczej
porównywanie się np. do Niemiec nie ma sensu bo to najsilniejsza gospodarka w Europie / wszyscy wychodzą przy nich blado
Nie no zamysl ogolnie fajny, tylko przydaloby sie wiecej konkretow
Albo przynajmniej taki wykres
Zmodyfikowano 1 raz. Ostatnia modyfikacja: 21 maja 2023 o 6:24
@Xar Człowieku, wyborcy PiS uważają że PiS wypłaca socjale ze swoich, że nie płacą żadnych podatków, że jak inflacja spadnie z 20% na 17% to oznacza że ceny w sklepach maleją a ty chcesz im wykresy pokazywać, jak większość z nich ma problem napis z tego baneru przeczytać.
Zmodyfikowano 1 raz. Ostatnia modyfikacja: 21 maja 2023 o 7:23
@kikurenty jestem wyborcą PIS, ale aż bym z ciekawości zagłosował na opcję polityczną jaką mi zaproponujesz żeby zobaczyć ten dobrobyt. Polecisz coś?
@thomassonss każda partia poza partią razem bo to już skrajny stalinizm. Nawet SLD jest znacznie bardziej prawicowe niż PiS. Pamiętaj że po złodziejach, aferzystach, ba nawet po wojnie da się odbudować gospodarkę za 10-15 lat przykład RFN. A po socjalistach pokroju PiS potrzeba dwóch pokoleń czyli 40 lat.
@kikurenty "i uważam tak bo..."? Sorry ale tak właśnie wygląda dla mnie 100% przeciwników politycznych w obecnej frakcji jak twoja wypowiedź. "Na nich nie głosuje bo rozdają". No fakt rozdaję jako młody pracujący przedsiębiorca też mnie to mega wkurza a jak już usłyszałem że dziadom po sześćdziesiątce chcą wszystkie leki refundować żeby już tylko chyba jedli je zamiast zdrowego jedzenia i podwyżki mandatów itp to sam mam ochotę tym yebnac. Potem 20% składka. Ale dajcie w końcu jakąś alternatywę! Plan wyborczy opozycji to dojść do władzy. Po co? Żeby dalej żreć ośmiorniczki i tym podobne? Sorry ale pan Tusk, Miller, Sikorski, Pawlak to dla mnie osobiście zdrajcy narodu i wiele razy pokazali dla kogo pracują i jakie decyzje podejmowali (kontrakty gazowe, prywatyzacja, zamykanie stoczni). Boję się ich dojścia do władzy. Byłem za konfederacją ale to co zaczęli ostatnio odwalać. Więc słucham ciebie kolego który jesteś bardzo inteligentny i umiesz czytać wykresy, proszę przekonaj mnie do jakiejś innej partii. Tylko tak konkretnie, co oni zmienią.
@thomassonss No to polecam PO, wystarczy spojrzeć na wskaźniki gospodarcze, jakie były za czasów ich ostatnich rządów. Inflacja jedna z najniższych w Europie, wzrost gospodarczy jeden z najwyższych. Wiele inwestycji, praktycznych a nie ideologicznych jak teraz. Polska błyskwicznie goniła Europę Zachodnią.
Przegrali w zasadzie tylko dlatego że jedli ośmiorniczki w restauracjach, a Komorowski w Japonii gadał o szogunie. PiS wygrał populistycznym 500+ i obniżką wieku emerytalnego, czyli w sumie zamiast reinwestować we wzrost, zaczęliśmy przejadać nasze profity, do tego skłócił nas z UE. Jak tak dalej pójdzie to już na zawsze zatrzymamy się na poziomie 50% Niemców, co w sumie będzie na rękę PiS bo nadal będzie miało kozła ofiarnego swoich niepowodzeń.
Zmodyfikowano 1 raz. Ostatnia modyfikacja: 21 maja 2023 o 19:30
@thomassonss Liczy się dla Ciebie program i głosujesz na PiS ? Jesteś przedsiębiorcą, nie chcesz żeby opozycja "żarła ośmiorniczki" a głosujesz na PiS bo oni nie żrą ? Oglądałeś przez ostatnie 8 lat tylko TVP ?
Nie interesuje Cię czemu za czasów PiS tak spadły inwestycje ? O ile wydłużyła się kolejka do lekarza, do sądu.. jak spadło finansowanie samorządów, jak wzrósł dług poza budżetem ?
Jesteś pewien że tym przedsiębiorcą jesteś w sektorze prywatnym ? A nie w jakiejś spółce Orlenu ?
@thomassonss polecam Partie Libertarianska - ile zapracujesz tyle masz. Nikt nie daje Tobie, Ty nikomu nie musisz oddawac. Chcesz wspomagac fundacje charytatywne czy cos - spoko, przeciez mozesz. Tylko nie zmuszaj innych zeby dawali niepracujacym
@thomassonss Nie jestem trollem żeby naganiać na jakąkolwiek partie. Przeżyłem już kilka rządów: SLD-PSL, AWS, SLD, 1szy PiS, PO i teraz znowu PiS, i każdy był beznadziejny. Dlatego cokolwiek bym Ci zaproponował to i tak się doje##esz bo każda partia ma swoje za uszami. W całej historii od zakończenia IIWŚ były w Polsce tylko dwa w miarę przyzwoite rządy. Pierwszy rząd to był (o zgrozo) komunistyczny rząd M. Rakowskiego, a konkretnie chodzi o reformy M. Wilczka. Człowieka dziś zapomnianego ale to jemu zawdzięczamy wszystko to co dobrego osiągnęła IIIRP. I jeszcze wyróżnił bym (o zgrozo) pierszy rząd PIS gdy ministrem finansów była Zyta Gilowska. Ale obecny PiS to przeciwieństwo tamtego PiSu i to jest dno dna i kilometr mułu, i takiego syfu nie było. Dlatego dziwię się bo podajesz się za przedsiębiorcę, ale przedsiębiorcy dla PiS są wrogiem nr 1 i nawet nie próbują tego ukrywać. Sam morawicki publicznie używa inwektywy „prywaciarz” uknuty przez poprzednią komunę aby zdyskredytować zaradnych i przedsiębiorczych ludzi. Na pocieszenie można dodać że ktokolwiek by po PiS nie rządził gorzej jak za PiSowskiej komuny rządzić się nie da poza jak wspomniałem partią razem bo jak kiedyś przeczytałem ich postulaty to jakbym czytał działa lenina. Ja zagłosuje na partię która ma najmniej ale ma szanse przekroczyć 5%. Bo im więcej partii w sejmie tym mniejsze szanse na samodzielne rządy PiS. A Socjaliści to największe przekleństwo jakie może spotkać Polskę. W każdym innym przypadku sobie jakoś poradzę.
@Goretex pierdu pierdu ale sobie pogadałeś. Miało być o konkretach a ty jedziesz kolejnymi mainstreamowymi populizmami ostatnich lat. Jakie konkretne inwestycje spadły? jak się zmieniła kolejka? dane jakieś masz? Szczerze mówiąc w d*pie mam ośmiorniczki, arogancja PO była tylko kroplą goryczy. Najbardziej zabolało mnie zayebanie moich 500zl oszczędzonych w OFE z pierwszej pracy (dla przypomnienia było to 150 miliardów czyli całkowity koszt do dzisiaj słynnego 500+). Kolejny slogan czyli koszt palywa, w 2010 płaciłem 6 zł a zarabiałem 10 na godzinę (i tak dobrze). Dzika prywatyzacja. Nikt nie mówił że było drogo. Teraz niby taka inflacja, samochodów 10 razy tyle niż 15 lat temu, turystów, zakupów wszystkiego. Konflikt z UE? A co to UE (Niemcy) mają nas lubić? Przeważnie nas lubili jak zamykaliśmy nasze stocznie i kopalnie.
Ale wracając do meritum: nie napisałem nigdzie że mam plakat prezesa i kocham PiS, podaj KONKRETNY przykład z programu innej partii to na nich zagłosuję. Jeśli nie masz nic do powiedzenia tylko wytykanie jakiś 500 plusów to się nie odzywaj.
@pawel89def zgadzam się z wiekiem emerytalnym i przejadaniem wypracowanej kasy. Co do wskaźników gospodarczych to pokaż mi jakieś konkrety. Bo słynne paliwo kosztowało prawie tyle samo w 2011 co teraz. Inflacja w Polsce nikt nie należała do najniższych a nawet jeśli to nie jest żaden najważniejszy wyznacznik. Nie wiem jak ty ale ja zarabiam 4x tyle razy tyle co 10 lat temu więc chyba jest na plus. Wzrost gospodarczy w Polsce po prostu był wysoki bo wychodziliśmy dalej z komuny, potem weszliśmy do unii. Nie jest to zasługa żadnego rządu tylko po prostu Polaków.
@thomassonss Brak Ci podstawowej ekonomicznej wiedzy, stąd głupio wierzysz w to, co wmówił Ci PiS. Ukradziono Ci coś ? To kto to sobie zabrał ? Może Tusk ?
Środki z OFE masz na swoim koncie w ZUS. Nikt Ci ich nie ukradł, tak jak poprzednio gwarantowane są przez państwo i tak jak poprzednio państwo ich nie ma (tyle, że poprzednio musiało jeszcze na tą okazję wypuszczać obligacje, na których zarabiały banki)
Co powiesz na taki konkret ? Rozumiesz go, czy nadal wierzysz, że coś Ci ukradziono ?
" Teraz niby taka inflacja"
Widzę, że w odczyty inflacyjne też nie wierzysz ? GUS kłamie ?
"podaj KONKRETNY przykład z programu innej partii to na nich zagłosuję"
A to ogłoszono już wybory, że chcesz głosować ? Wiesz jakie partie wystartują ? Wiesz w jakich koalicjach ?
@Xar Inflacja jest podwyższona od początku rządów PiS. Teraz po prostu wystrzeliła.
Jasne, że pandemia i wojna miały wpływ, ale przy roztropniejszych rządach byłaby sporo niższa zarówno przed pandemią, jak i po.
Dalsze rozdawnictwo będzie tę inflację nasilać, aż w końcu przekręcimy tę śrubę. Patrz Grecja czy Turcja. Tam też nikt nie planował tego bagna które jest, ale po prostu w pewnym momencie przestrzelili i stracili kontrolę.
@Goretex widzę że każda twoja wypowiedź okraszona jest solidną porcją wypełniającej papki która w dodatku ma na celu obrażenie rozmówcy. Rozczaruję cię, cos z tej ekonomii jednak wiem bo w ciągu 10 lat zarobki urosły mi ponad tą twoją mityczną inflację, co jeszcze?
Co do OFE - tak jak napisałeś, kasa z mojego prywatnego konta (coś jak w banku) przeszła do budżetu państwa. Jak to nie jest zayebanie to nic nie mam do dodania.
@kikurenty nie nie do**bię się, bo też przeżyłem identyczny zestaw rządów pod końca komuny i tak zgodzę się że każdy był do bani. To właśnie dlatego jest dla mnie nie do pojęcia że nagle wszyscy agitują że jest tak źle a tak naprawdę nigdy nie było dobrze. A właściwie trzeba sobie powiedzieć że obiektywnie źle nie jest, ja bynajmniej mieszkam na południu Polski, każdy ma trzy samochody którymi jeździ 100 m do sklepu codziennie na zakupy itp itd. czy podzielimy losy Grecji Turcji to nie wiem. Na pewno nie chciałbym rządu który nie działa w moim interesie a mam wrażenie że do tej pory tak się działo. Chyba najlepszym przykładem na to jest że Unia (czytaj Niemcy) nas nie lubią.
@thomassonss "tak jak napisałeś"
Nie, wcale nie napisałem tych bzdur o "twoim prywatnym koncie". OFE to nie jest twoje prywatne konto, a jeśli uważasz, że jest, to postaraj się wypłacić sobie tą część, która Ci została w akcjach. I jak, udało się ?
"cos z tej ekonomii jednak wiem "
Ale masz luki w podstawach, skoro uważasz, że OFE to Twoje prywatne konto.
PPK jest prywatne, IKE i IKZE są prywatne, a OFE nie. Doczytaj może w tym temacie.
Powtarzam pytanie.. nadal uważasz że coś Ci ukradziono ? Ale odpowiedz na nie jak już zrozumiesz, czym różni się OFE od tych podanych powyżej.
@thomassonss Wyborca PIS i wszystko jasne. Ale Wy durni jesteście. Porównujesz ośmiorniczki za kilkaset zł. do pisowskich przekrętów na kilkaset milionów? O totalnym nepotyzmie nie wspomnę.
Zmodyfikowano 1 raz. Ostatnia modyfikacja: 22 maja 2023 o 17:00
@PMY po co się ograniczasz? przekręty na setki milionów tryliardów. Sam jesteś durny. Powtarzasz jak mantrę to co kółko wzajemnej adoracji, a tylko 1 osoba dała radę wykrzesać jakiś konkret. Wypisuję się z tej g*noburzy bo demotywatory to słabe miejsce na merytoryczne dyskusje. Czekam z popcornem w ręce na zwycięstwo partii która uratuje ten kraj.
Rozmowy na poziomie "moja racja mojsza niż twojsza" co za debilny kraj.
Zmodyfikowano 1 raz. Ostatnia modyfikacja: 22 maja 2023 o 7:46
@Goretex kto jest winny inflacji w pozostałych krajach Europy Środkowo-Wschodniej? tam z tego co wiem nie rządzi PiS
@mattross przyjrzyj się inflacji bardziej szczegółowo, a nie na zasadzie, że jest albo jej nie ma, oraz na reakcję poszczególnych rządów. Jeśli gdzieś jest to 15% rocznie a w kraju obok 8%, to jest to jednak znaczna różnica.
Nasz rząd nie łagodzi inflacji, podejrzewam zresztą dlaczego. Zaraz usłyszymy o kolejnym wielkim "sukcesie" rządu, jakim będzie wzrost przychodów z podatków o kilkanaście %
@thomassonss "demotywatory to słabe miejsce na merytoryczne dyskusje"
Nie przesadzaj.. z OFE to jednak chyba trochę nowych rzeczy się dowiedziałeś, biorąc pod uwagę bzdury jakie wypisywałeś jeszcze kilka postów wcześniej.
@Goretex jestem przeciwnikiem nie merytorycznej krytyki - w przypadku PiSu mamy właśnie do czynienia z takim zjawiskiem - byle czym, byle jak, byle w PiS
pierwszy przykład z brzegu: TVN zrobił reportaż o 800+; dla PiSu baaardzo nieprzychylny a dla PO, które chce to świadczenie zaproponować od czerwca 2023 baaardzo przychylny
inflacja w Polsce jest na takim samym poziomie jak w innych krajach Europy Środkowowschodniej
Nie ma się co porównywać do Niemiec, bo to jedna z najsilniejszych gospodarek świata
@mattross Nie ma się też co porównywać do krajów z o wiele mniejszą gospodarką.
Nie twierdzę nigdzie, że PiS odpowiada za całą inflację, ale decyzje RPP, utrzymywanie wysokich cen paliw i energii , potrzeby pożyczkowe, to wszystko przekładało się na podbijanie dynamiki wzrostu. Słowem, rosło szybciej a spadać będzie wolniej.
Najbardziej widoczne oznaki tego co się działo ? Zyski spółek paliwowych za 2022 rok i cud noworoczny z ceną paliw, który jasno wskazuje że ich cena była pod koniec roku zawyżona o wartość VAT. Już sam Glapiński na czele NBP to jest dla mnie co najmniej +1% do inflacji
No i te dość bliskie kontakty NBP i rządu sugerują, że NBP nie dba o to, co powinien
https://www.bankier.pl/wiadomosc/Oslabienie-zlotego-wywindowalo-zysk-NBP-do-rekordowego-poziomu-8319673.html
@thomassonss Właśnie widać jak ratuje. Wszystkie wskaźniki w dół. Właśnie przez takich przygłupów jak Ty jest coraz gorzej. Ale jak dałeś się skurvvić za 500+ to Twój problem.
@thomassonss Nigdzie się nie wypiszesz, chyba że ci oficer prowadzący z nowogrockiej pozwoli. Co ty przyjacielu myślisz że starego konia na skisły owies nabierzesz. PiSowskiego trolla potrafię z 1 kilometra rozpoznać. Choć muszę przyznać ze w odróżnieniu od innych PiSowskich trolli na tym portalu nie wciskasz tępej Pisowskiej propagandy tylko stosujesz psychologiczne sztuczki. Udajesz że niby czekasz na partie która "uratuje kraj", wciskasz się w dyskusje że niby jesteś niezdecydowany, prosisz o propozycje innych partii, piszesz że wszystkie partie są złe, ale jednocześnie w dyskusji wciskasz że w sumie teraz nie jest źle, a może nawet jest dobrze, a nawet jak jest źle to nigdy nie było dobrze, dlatego PiS może jest i zły ale jest zajebisty więc po co zmieniać itd. Na każdą propozycje oprócz PiS reagujesz niesmakiem. A na końcu jak widzisz że nikt się nie łapie na twoje psychologiczne sztuczki rzucasz focha i straszysz że zlikwidujesz konto. Powodzenia na innych portalach.
Zmodyfikowano 1 raz. Ostatnia modyfikacja: 22 maja 2023 o 12:54
@thomassonss zacznij czytać, choćby dane GUS, lider wyłoni Ci się sam. Byle byś nie szukał "wiedzy" w tv pis. tam jej nie znajdziesz.
niewiedziałem ze PIS rzadzi całą ewropą bo jak już to z ich przyczyny mamy tylko wyższa niż przeciętna
@lingerer tylko ze np. w Szwajcarii to 3%, we Francji 6%, a w Polsce prawie 20%...A rok wczesniej 10 - popatrzmy sobie ile wynosi inflacja wzgledem czerwca 2019 w Polsce, we Francji(ktora jako mocniej oparta na turystyce mocniej oberwala lockdownami), w Szwajcarii i dopiero wtedy porownujmy do innych krajow.
@Xar do tego trzeba dodać do porównania zmianę PKB, aby mieć pełen obraz. Bez tego to tylko powtarzana propaganda.
Rozdawnictwo to w mniejszym stopniu transfery socjalne, a przede wszystkim wszelkiego rodzaju tarcze antykryzysowe finasowane z kredytów na kwotę ponad 350 mld zł (16% PKB) w 2 lata. Zdaniem ekonomistów zwiazanynych z biznesem ma to tylko 3-4 % wpływu na inflację. Natomiast Ci sami ekonomiści przy 22 mld rocznie na 800+ mówią także o 3-4%. Hmm 350 do 22 i ten sam wynik? Moim zdaniem to jest min. 10% rocznie przez kilka lat. Owszem zachód także miał tarcze, ale z "głową". Do tego samego wniosku dochodzi coraz wiecej niezależnych ekonomistów - ostatnio nawet (co nigdy bym się nie spodziewał) na łamach Gazety Wyborczej.
@Xar może był byś łaskaw porównać do krajów o podobnym PKB (z przed epidemii) oraz podać dane, a nie propagandę Pato Okupantów według danych nie tylko Polskich wynika że kwiecień zamknął się inflacją 14% a Francja faktycznie 6,9% czyli o połowę mniejsza (Szwajcaria nie jest w unii i nie musi spełniać niektórych wyjątkowo mundrych dyrektyw)
Szwajcaria w 2020r. PKB 740 mld.$ per capita 87351$
Francja w 2020r. 2,6 tld $ (tryliard) -||- 40162$
Polska w 2020r. PKB 600 mld $ -||- 15 718$
teraz możemy porównywać, choć niektórym naszym sąsiadom się i tak wydaje że za dużo
PiS rządzi całą Europą z tego wynika.
@pawelkolodziej U nas z pewnych przyczyn jest wyższa niż na zachód od Odry. Co nie oznacza że Koalicja PO-SLD-WIOSKA z programem wyborczym TERAZ MY zmieni w tej kwesti coś na lepsze. Rozdawnictwo będzie. Zmieni się tylko program wasalny z USA na Niemcy. Jakie "korzysci" ekonomiczne z tego będą to większość wie.
@pawelkolodziej
Polska ma 4 najwyższą inflację w UE, więc nie bardzo.
Poza tym jak już inni wskazywali, jeszcze przed inwazją na Ukrainę w Polsce inflacja wjechała na 9% i już wtedy była jedną z najwyższych w Europie.
@pawelkolodziej W całej europie jest 16% ? Serio ?
Rozumiem, że dla ciebie inflacja podwyższona do 5-6% a podwyższona do 16% to bez różnicy, bo przecież tak i tak jest dużo. Ale wg mnie jest różnica i to spora, bo trzykrotna.
@nasper porównuj Polskę do krajów Europy Środkowowschodniej a nie do najsilniejszych gospodarek świata
jakbyś winił twórców Matiza, że nie leci 220 km/h - nie ten segment
@nasper Tak ale porównywać Polskę z krajami posiadającymi własną gospodarkę to złe porównanie.
@abaddon81 Koalicja PO-PiS-SLD-PSL-Kukiz-Konfederacja-Hołownia-Dziewiętnastowieczna.pl-agrochujnia itp
@pawelkolodziej Ale rozumiesz, że rozdawnictwo socjalne przy 16% inflacji jest delikatnie mówiąc, nieodpowiedzialne.
Co innego gdy inflacja był 2%, a co innego teraz.
Sero wierzysz, że rząd wynalazł maszynkę do robienia pieniędzy ? Czy może po polskiemu "jakoś to będzie". A później płacz, zgrzytanie zębów i obwinianie wszystkich dookoła, Putina, Marsjan i tak dalej.
Pragnę zauważyć, że dopiero co mieliśmy afery w stylu szpiegowania niewygodnych władzy osób Pegazusem przez służby w trakcie kampanii wyborczej, katastrofę ekologiczną na Odrze czy ogromne defraudacje publicznych pieniędzy na wille i spółki, które powstały chwilę przed zamknięciem przetargu. I nic. Ludzie nie są zainteresowani rzeczami, za które w innych Państwach byłyby dymisje, trybunały i zamieszki na ulicach. Niestety ale Ci sami ludzie mają też wywalone na spowodowaną polityką PIS inflację.
@lolo7 Wyborcy PiS nie będą zainteresowani, ponieważ ich mottem jest PnP czyli Pij nie Pierdziel.
Próbujcie w sklepie odegrać scenkę: Zdejmij towar z półki, postaw na ladzie, powiedz, że to dla personelu prezent od Ciebie. Wychodząc powiedz, że tak działa PiS. Nie wiem czy wyjęcie pieniędzy z kasy i wręczenie jej sprzedawcy to już nie jest przestępstwo, więc nie polecam, niemniej póki nieopłacony towar zostaje w sklepie to luz
https://demotywatory.pl/5194101/pan-GLAPINSKI-i-jego-stan-umyslu-wydrukowali-400
@qkenkenu Ceny gazu rzeczywiście chwilowo wystrzeliły. Podkreślam, CHWILOWO. Natomiast... PiS dało to pretekst do podwyżki na stałe. Koszt nabycia surowców spadł, cena sprzedaży została, to już dziecko w szkole obliczy, że zysk wzrósł
@leopardowski oni zawsze takkota ogonem odwrócą jakby kupowali najdroższy gaz zawsze w najgorszym momencie.
I tu zawsze dylemat - czy pozwalać na Państwowe molochy (choc orlen (17Bilionów $) jest 8x mniejszy od takiego brytyjskiego SHELLA i sto razy mniejszy niż Saudi Aramco - ale "dla nas" to cholerny dojący nas monopolista
https://companiesmarketcap.com/oil-gas/largest-oil-and-gas-companies-by-market-cap/
@qkenkenu o qzwa - strzał w kolano - wszystkie tarcze i programy dla przedsiębiorców wyniosły 350 mld. zł. Czyżby pracodawcy okradli swoich pracowników? No pod takim kątem na to nie patrzyłem.
@Moim_zdaniem co ty bredzisz?
PFR (kreatywna księgowość pozabudżetowa zmorawieckiego) wydał 400 MLD na pseudo pomoc w pseudo pandemii - co ty łączysz ze kto kogo okrada?
Firmy mogły NORMALNIE PRACOWAC, pandemia była tylko pretekstem do uchwalania absurdalnych przepisów prawa.
Wiec firmy "odgórnie" Państwowo pozamykano, przetrzebiono - polskie spólki sk panstwa powykupowywały co się dało (zbańczyło), teraz lecą w ch**ja z cenami energii - robiąc znów niemozliwe i nie opłacalne prowadzenie małych rodzinnych biznesów...
ale spokojnie. Poczekaj aż zrobią Pandemię 2.0 bo założę się że takie coś się wydarzy
@qkenkenu przyznaj się ile przytuliłeś! :)
Nie, nie wszystkie normalnie pracowały i to do nich miała być kierowana pomoc, tak jak np. w Niemczech. Te 400 mld ,o których mówisz to gdzie poszły i skąd się wzięły? Zainteresowaleś się tym może? Czy tylko brałeś, bo dawali? 87% firm przytuliło kasiurkę. W democie, który bezmyślnie wstawiles/zrobiłeś jest jasno napisane, że rząd okrada pracujacych (nie pracodawców) i rozdaje publiczne pieniądze - mldy o których wspominasz poszło do pracodawców, na "ochronę" miejsc pracy. Czyli co Twoim zdaniem rząd wziął pracującym i dał pracodawcą? No tak wynika z Twojego demota.
@Moim_zdaniem
to nie mój mem który komentujesz..
i dorabiasz "legendę" jak kiepskiej maści oficer.
Pieniądz nie zarobiony a WYDRUKOWANY, ROZDANY, zwraca się w podatku.
Ceny energii w EUROPIE - mam podejrzenie że są zmową - pretekst jest oczywiście putin - ale cel żebyś sobie nie kopał kryptowalut, stało się to nie ekonomiczne (czyli drukował własnych pieniędzy) których nie da się opodatkować
@qkenkenu
oczywiście powód moze być mniej prozaiczny - niż krypto - niemcy nie mają gdzie sprzedawać więc ciągną europę w serię bezsensownych technologii, które oczywiście przede wszystkim oni posiadają (przez kilkadziesiat lat pompowali swoją gospodarkę węglem, weszli na wyższy poziom energetyczny - i narzucają go wokoło - ale to u nich kupujesz
stara praktyka jak świat - chcesz utrzymać pozycje monopolisty - robisz obostrzenia, normy, regulacje, zakazy - kt nikt wchodzący w biznes nie spełni i zostajesz bez konkurencji - bo konkurencja zamioast inwestować w rozwój, rozpyla zasoby na spełniania gówno norm
@qkenkenu właśnie Twojego demota komentuję, bo wstawiłes screena z niego.
Cały czas Ci powtarzam, że te pieniądze nie zostały "wydrukowane", a pożyczone na obligacje dłużne, głównie przez banki i różnego rodzaju instytucje finansowe. Dlatego banki nie są zainteresowane lokatami. Natomiast to o czym piszesz, choć masz sporo racji, nie ma nic wspólnego z tymi 400 mld.
@Moim_zdaniem hej, gotówki "elektronicznej" jest znacznie więcej niż tej fizycznej, na covidkach, powstało zapotrzebowanie na realną gotówkę "w ręku" - bo jakt to jest z gotówką w banku to masz choćby przykład grecji (obrazowo: masz milion - oddamy ci najwyżej 200tys w 4 lata)
Skąd wzięła się gotówka której nie było (105mld zł)
ja rozumiem że "bank" wymysla kwotę, którą pożycza, pod pewnien zastaw środków które MOŻE MA MIEĆ MOGŁBY BY (swoją droga uwielbiam te scenę z filmu Ziemia Obiecana - jak moryc idzie pożyczyć hajsy, a potem jak je idzie oddać)
potem w ramach papierów wartościowych, NBP sobie skupuje - oferując w zamian PIENIĄDZ fizyczny. NBP sam te emituje obligacje, ktore ktoś np skupuje...(często sam bank centralny) powoidując ze te obligacje odkupuje za mniej niz je sprzedał, możemy tak sobie do rana wymieniać te zabawy
Fakt jest taki ze są to puste dodruki, jak chwilówki.
Pieniądz wykreowany (wyemitowany z potrzeby kredytu) z potrzeby rozwoju to inny pieniądz. NA szybko robi się to jakimś papierem wartościowym i po sprawie.
Jak mas zdużo hajsu, to sobibe na inne rzeczy pozwalasz, w końcu hajsu jest za dużo i przestaje on mieć swoje oparcie w jego potrzebie ponownego wykorzystania - czyli przekierowania w kolejną inwestycję
Zanim zbierze się pieniądze z rynku to też TRWA i zachęca się do tego przez stopy procentowe na lokatach. ZNOWU TRWA.
wiec rząd jak nam monopolista odpala zwyżkę kosztów energgii to odpala BOMBĘ tępemu narodowi - a sobie dodatkowe miliardy z podatków.
Tyle ze to się rozpędza jak silnik elektryczny - DO NIESKOŃCZONOŚCI
"Mianem dodruku określa się emisję pieniądza, ale i skupowanie obligacji skarbowych od banków komercyjnych, dokonując ich zamiany na bardziej płynne aktywa. Dodruk pieniędzy może odbywać się tylko na polecenie władz kraju, a dokonuje go bank centralny"
pozdro! i dałem + twojemu komentowi - gdybyś się zastanawiał
Pochwała dla fundacji za pomoc ofiarom - nazywam rzeczy po imieniu - apartheidu sanitarnego (szczepionkowego)
UWAGA FOLIARZ !!!
Gospodarczo PiS mi nie odpowiada. Nieźle zarabiam, nie mam żony ani dzieci, więc nie mam żadnych benefitów z obecnej władzy, jedynie na to wszystko muszę płacić. Jednak jestem rusofobem, homofobem i przeciwnikiem aborcji, a to jest dla mnie ważniejsze niż kwestie gospodarcze, dlatego głosuję na PiS. Możecie mi wskazać jakąś inna partię na którą mógłbym głosować zgodnie z moimi przekonaniami?
Zmodyfikowano 1 raz. Ostatnia modyfikacja: 21 maja 2023 o 20:17
@tomac Nie. Głosuj dalej na pis, skoro najważniejsze
@tomac (wysłało mi się niechcący ;) )…
Cd.: skoro najważniejsze są dla Ciebie kwestie, które opisałeś, to PIS.jest partią dla Ciebie idealną.
@Garfield2000 PiS nie jest partią idealną, bo mi gospodarczo nie odpowiada. Ale z braku lepszej alternatywy jest dla mnie jedynym możliwym wyborem.
@tomac Skoro nie masz kobiety to nie dziwota że jesteś przeciwnikiem aborcji. Może kiedyś jakąś spotkasz, będziecie chcieli założyć rodzinę a tu cyk! niespodzianka! ciężkie uszkodzenie płodu, dziecko najprawdopodobniej umrze zaraz po porodzie albo pożyje kilka lat jako warzywo. No ale rodzić trzeba. Ciekawe czy nadal będziesz przeciwnikiem aborcji czy wtedy to będzie "wyjątkowa sytuacja".
@panna_zuzanna_i_wanna zorientuj się trochę lepiej i wróć tu komentować a nie powtarzaj wrogiej propagandy
@panna_zuzanna_i_wanna "pożyje kilka lat jako warzywo", ale jeżeli to będzie po wypadku samochodowym, kiedy Twoje dziecko będzie miało już 3 latka to też je zabijesz?
@lingerer Bo?
@mattross Nie ma to jak porównywać 3 miesięczny płód z 3 letnim dzieckiem, prawda? I mam nadzieję że twoje miłosierdzie sprowadza się również do swojego własnego cierpienia a nie tylko cudzego? Bo jeśli czerpiesz perwersyjną przyjemność z patrzenia na cierpienie i bezsensowną, krótką egzystencję płodu który mógł się po prostu nie urodzić, to ja cię (twoją kobietę) do aborcji zmuszać nie zamierzam. Ale dlaczego w drugą stronę to już nie działa? Dlaczego proliferzy muszą swoją moralność podtykać każdemu pod nos? Wg mnie jesteście socjopatami ze skłonnościami sadystycznymi ale jakoś nie zmuszam nikogo do robienia aborcji.
@panna_zuzanna_i_wanna Jestem w takim wieku, że już rodziny raczej nie założę. Ale mieliśmy w domu umierającego Ojca. I powiem tak: Chociaż było ciężko to nawet, gdyby eutanazja była dopuszczalna to byśmy się nie zdecydowali na zabicie Taty. Myślę, że podobnie byłoby w przypadku dziecka. Choćby aborcja była dopuszczalna, nie zdecydowałbym się na zabicie dziecka.
@panna_zuzanna_i_wanna 3-miesięczy "płód" jest dzieckiem - TWOIM dzidziusiem - jaką trzeba być okrutną osobą, żeby chcieć je zabić z obojętnie jakiego powodu?
Na początku 3. miesiąca życia płodowego płód mierzy 5–6 cm (od ciemienia do końca tułowia) i waży ok. 8 g. Najważniejsze narządy wewnętrzne, takie jak serce, nerki, wątroba, jelita, mózg są już ukształtowane i funkcjonują. Przez resztę ciąży będą się po prostu powiększały i dojrzewały. W 10. tygodniu od zapłodnienia (czyli 12. tygodniu ciąży) zaczyna produkować hormony przysadka mózgowa – gruczoł niezwykle ważny dla wzrastania i funkcjonowania ludzkiego organizmu.
Ciekawe, czyją winą jest wysoka inflacja na Węgrzech (25,6%), na Litwie (17.2%), w Czechach (16,5%), Estonii (15.6%), na Litwie (15.2%), Słowacji (14.8%)
tam chyba nie rządzi PiS?
propaganda działa w najlepsze
napisz coś złego o PiSie a wszyscy posikają się ze szczęścia
@mattross @tomac @Moim_zdaniem niepamięć, właśnie to jest dzisiejszą bolączką bo przecież Kopacz miała podobny program do 500+ tylko nie zdążyła bo latała za dinozaurami z kamieniami a i wiek emerytalny mieli przywrócić tylko czasu brakło
"Ciekawe, czyją winą jest wysoka inflacja na Węgrzech...
Zapewne min. tamtejszych rządów, @mattross.
@mattross Ciekawe, że zawsze ludzie porównują jedną chorobę do drugiej, zamiast chorobę do zdrowia?
Czy to naprawdę tak trudno zrozumieć, że w krajach, które stosują podobną politykę socjalną, podobną "walkę z wirusem", podobne blokady gospodarki, itd. - inflacja będzie podobna?
Jak się pirównujecie z głupim sąsiadem, to własna głupota tak nie razi. Ale porównajcie się z kimś mądrzejszym...
@Garfield2000 niestety nie wszystko i nie wszystkich da się porównać
porównuję Polskę do innych krajów Europy Środkowowschodniej - może o mniejszych gospodarkach, ale o podobnej przeszłości gospodarczej
porównywanie się np. do Niemiec nie ma sensu bo to najsilniejsza gospodarka w Europie / wszyscy wychodzą przy nich blado