Demotywatory.pl

Pokaż panel
Szukaj
+
211 233
-

Komentarze ⬇⬇


Komentarze


Dodaj nowy komentarz Zamknij Dodaj obrazek
avatar gmail997
+8 / 10

Śmigłowce można wykorzystać do różnych zadań.
Zamknięcie FARA nie oznacza złomowania posiadanej flotylli wiertaliotów.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
avatar dokturbasen
-4 / 8

@gmail997 kto powiedział że ze złomują, widzą co pokazuje wojna w Ukrainie - nie są takie wspaniałe gdy są drony i samoloty, my mamy zamiar utopić 2 mld dolarów na 96 czegoś co traci na wartości bojowej.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
D drjak
+1 / 3

@gmail997 Jeśli dobrze kojarzę to polskie Apache mają służyć głównie jako "ciężarówka" dostarczającą AGM-114 Hellfire w rejon walk i wystrzeliwać je spoza zasięgu obrony plot przeciwnika. Nowe Hellfire maja chyba ponad 10km zasięgu więc ma to sens.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
D drjak
+1 / 3

@dokturbasen Polskie Apache mają być używane w/g innej koncepcji niż bezpośrednie wsparcie własnych wojsk lub walka z siłami pancernymi na krótkim dystansie

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
avatar Paveu69
+9 / 23

@Mateuszek_K jeśli nie będziemy się zbroić i pomagać Ukrainie teraz walczyć z Rosją, to raczej urwą większą część Ukrainy niż mniejszą.
Nie wiem czy jesteś na bierząco, ale armia rosyjska nie jest już tą samą bandą patałachów co rok temu, a wojsko ukraińskie traci weteranów i otrzymuje ułamek tego co rok temu i to ukraińcy dostają teraz lanie...
Ja bym się jednak na wszelki wypadek trochę dozbroił, bo dzięki ostatnim 20 latom rządów mamy skansen a nie nowoczesne wojsko

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
G GramDaniel
+3 / 5

@Paveu69 a ja na w wszelki wypadek bym się bardzo dozbroił, bo "trochę" może nie pomóc

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
M Mateuszek_K
-3 / 3

@Paveu69 oczywiście należy (co popieram) wydawać 2% PKB na zbrojenia!
Jak to mówią: Jeśli chcesz pokoju, przygotuj się do wojny
Popieram przekazywanie przestarzałego uzbrojenia Ukrainie. Żaden kraj nie walczy tylko nowoczesnym sprzętem.
Mało tego, powinni ścigać te kraje NATO, które tego nie wydają 2% na zbrojenia! Powinni znaleźć jakiś formalny sposób by je ukarać ale nasi po prostu przesadzają. Nie ma dla nas praktycznego znaczenia jak duża będzie Ukraina po wojnie.
4% nas po prostu nie stać i nie jesteśmy sami ! A Rosja nie radzi sobie z Ukrainą.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem

Zmodyfikowano 1 raz. Ostatnia modyfikacja: 17 marca 2024 o 13:04

avatar dokturbasen
-2 / 6

@GramDaniel co ci to da to " bardzo" w starciu z mocarstwem ? opisz nam ile już stracili ukraińcy i rosjanie i czy wojna się kończy. Tylko utworzenie mocarstwa EU da nam bezpieczeństwo

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
R rwpd2
+1 / 1

@dokturbasen
Z jakim znowu mocarstwem? Z USA chcesz walczy, czy z Chinami?

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
J joseluisdiez
0 / 2

@Mateuszek_K
Polska musi się teraz zbroić, bo przez ostatnie 40 lat się rozbrajaliśmy. Już w latach 80 -tych, z powodu słabej sytuacji gospodarczej, sankcji zachodu i długów, Polska nie zakupiła wielu najnowszych systemów uzbrojenia, albo kupiono go znacznie mniej, niż planowano. A później z różnych powodów (głownie finansowych) nie zmodernizowano/ wymieniono na nowsze znacznej części uzbrojenia i wyposażenia.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
avatar dokturbasen
-1 / 1

@rwpd2 co ci daje dozbrajanie w ewentualnym starciu z mocarstwem ? wystarczy popatrzeć na Ukraina-rosja. pomoc w mld dolarów a jednak Ukraińcom nie idzie . bezpieczeństwo może ci dać tylko utworzenie mocarstwa EU

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
R rwpd2
0 / 0

@dokturbasen
Z jakim znowu mocarstwem? Nie graniczymy z żadnym.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
avatar perskieoko
+3 / 3

Ewidentnie zdania ekspertów są podzielone; właśnie niedawno czytałem artykuł mówiący o tym jak śmigłowce rosyjskie osłabiły ukraińską kontrofensywę w zeszłym roku.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
avatar zelalem
+5 / 5

Drony do rozpoznania - oczywiście, są mniejsze, tańsze i bezzałogowe.
F35 do wsparcia - owszem, ale nie w górach i tylko rakietowo bombowego.
Śmigłowce nadal są niezastąpione w trudnym terenie i tam, gdzie wsparcie polega na ostrzale karabinowym.
Ponadto nawet Apacz może przerzucić kilku ludzie lub zabrać rannych.
Nam oprócz Apaczy potrzebne są Caracale, które były przeznaczone właśnie do transportu, wymogu 24 osób nie spełniały żadne inne oferowane maszyny.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
avatar dokturbasen
-3 / 3

@zelalem śmigłowce padają jak muchy gdy obrońcy mają p-lot , nawet ręczne

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
avatar Paveu69
+2 / 2

@dokturbasen dlatego śmigłowców nie używa się tak jak to robili rosjanie na początku konfliktu.
Śmigłowców szturmowych używa się dokładnie tak jak robili to rosjanie podczas ukraińskiej kontrofensywy - praktycznie one ją zatrzymały.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
avatar dokturbasen
-5 / 5

@Paveu69 tak, ale jak widzisz sami amerykanie stwierdzają że są zbędne bo łatwo je stracić a można zastąpić samolotami albo dronami

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
R rwpd2
+1 / 1

@dokturbasen

Ta, amerykanie anulujący (po raz trzeci, pamiętasz jeszcze RAH-66 Comanche?) program śmigłowca ZWIADOWCZEGO, bo zwiad robią małe drony, zdecydowanie oznacza że SZTURMOWE śmigłowce są zbędne :)

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
J joseluisdiez
0 / 0

@dokturbasen
Śmigłowiec ma taką zaletę, że może działać sam, dron musi być kierowany przez operatora, a łączność dron-operator można łatwo zagłuszyć. Użycie dronów na Ukrainie jest masowe, ale też są masowo niszczone. Jedynymi przewagami dronów jest ich cena i że w przypadku zniszczenia drona, nie giną ludzie.
Poza tym doświadczenia wojny na Ukrainie wcale nie muszą odzwierciedlać konfliktu np. NATO z jakimś mocarstwem ze wschodu. Wojna na Ukrainie, to wojna biednych, Ukraińcy dysponują małą częścią możliwości NATO, a ich sprzęt to zbieranina wszystkiego co wygrzebali u siebie + datki z innych krajów - w większości ten sprzęt jest już przestarzały. Drony to w pewnym sensie broń improwizowana - zastępująca pociski manewrujące, satelity, artylerię, lotnictwo - Ukraina musi używać dronów, bo nie ma ww. Rosja też wcale nie dysponuje jakąś supertechnologią, duża część tego nowocześniejszego sprzętu została zniszczona i muszą wygrzebywać starocie z magazynów.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem

Zmodyfikowano 1 raz. Ostatnia modyfikacja: 3 kwietnia 2024 o 11:50

J joseluisdiez
0 / 0

@zelalem
Załoga Apacza to 2 osoby, gdzie ty chcesz wozić jeszcze paru innych? Chyba że uczepią się płóz.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
L lameria
0 / 0

@dokturbasen Wszystko pada ja muchy kiedy któraś ze stron ma totalną przewagę w powietrzu, czy to śmigłowce, drony czy czołgi.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
avatar dokturbasen
-1 / 1

@rwpd2 jeszcze raz przeczytaj co o śmigłowcach mówią amerykanie.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
avatar dokturbasen
0 / 0

@joseluisdiez a jednak amerykanie patrząc co dzieje się w Ukrainie, w Gazie, stwierdzają że nie będą rozwijać swojego programu śmigłowcowego mimo utopionych mld dolarów. Ciekawe dlaczego .

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
J joseluisdiez
0 / 0

@dokturbasen
Amerykański budżet na wojsko nie jest z gumy, nie stać ich na kontynuowanie wszystkich programów. Amerykanie stwierdzili, że nie potrzebują śmigłowca rozpoznawczego, a odnośnie śmigłowców szturmowych mają prawie 1k apaczy i kobr, które lepiej modernizować, niż wyprodukować 1k nowych. Środki uwolnione po rezygnacji z pewnych programów mogą przeznaczyć na rozwój np. środków zwalczania dronów. Nie porównuj Ukrainy i Strefy Gazy do ew. konfliktu NATO z jakimś wschodnim mocarstwem. To jest błąd w myśleniu wielu "specjalistów" od wojska, którzy myślą, że kolejna wojna będzie podobna do poprzedniej - z reguły mylą się.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem

Zmodyfikowano 1 raz. Ostatnia modyfikacja: 4 kwietnia 2024 o 16:18

R rwpd2
0 / 0

@dokturbasen
Jeszcze raz przeczytaj, że to trzeci uwalony program rozwoju śmiglowców ROZPOZNAWCZYCH

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
R rwpd2
+1 / 1

Apache to śmigłowiec szturmowy, taki jak KA-52 które pomogły powstrzymać Ukraińską kontrofensywę w zeszłym roku.

Uwalono program nowego śmigłowca ROZPOZNAWCZEGO bo rozpoznanie robią drony.

Czego nie zrozumiałeś?

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
R robokop23
+3 / 5

to mi śmierdzi ruską onucą, macior uwalił kontrakt, polskie służby muszą pożyczać śmigłowce od sojuszników, a ten tu wstawia , że niecałe 100 porządnych helikopterów to za dużo na całą polską armię, pacnij się w czoło k. eXspercie

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
J joseluisdiez
0 / 2

Program FARA dotyczył pozyskania nowego śmigłowca dalekiego rozpoznania, a nie uderzeniowego!
Z doświadczeń kilku konfliktów z lat 80-90 tych i pocz XXI wieku wieszczono koniec czołgu, a wojna na Ukrainie pokazuje, że czołg nadal stanowi istotny element pola walki, a co ciekawe nawet starsze modele (ale zmodernizowane) jak T 55, T 62, czy Leopard 1 dają radę.
Wojna na Ukrainie nie podważa sensu śmigłowców bojowych samych w sobie, tylko zasad ich użytkowania. Na współczesnym polu walki śmigłowce nadal pozostają środkiem niezastąpionym, z uwagi na ich prędkość, zwinność, uniwersalność i możliwość przenoszenia ładunków. Słabą stroną śmigłowców jest podatność na broń przeciwlotniczą - MANPADS. Niszczone rosyjskie śmigłowce to straty maszyn dysponujących starszymi i już mało skutecznymi systemami samoobrony - nieskutecznymi wobec rakiet najnowszych generacji jak np. polski piorun. Tu trzeba stosować nowocześniejsze środki obronne, czy np. rakiety przeciwpancerne większego zasięgu. Do tego aby używać śmigłowców trzeba uzyskać przynajmniej lokalne panowanie w powietrzu. Drony nie zastąpią w pełni śmigłowców - bo ich sygnał można łatwo zagłuszyć.
Inna sprawa, że Polsce przydały by się bardziej maszyny uniwersalne, a nie stricte szturmowe.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem

Zmodyfikowano 1 raz. Ostatnia modyfikacja: 3 kwietnia 2024 o 11:29

avatar dokturbasen
-1 / 1

@joseluisdiez jeszcze raz przeczytaj co o śmigłowcach piszą amerykanie .

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
Z Zeter
+1 / 1

Co roku zmienia się technologia, lepiej mieć wszystkiego po trochu.
Załóżmy że niedługo wejdzie mocna obrona przeciw-dronowa, przykładowo zakłócając przesył sygnału. Wtedy taki śmigłowiec zyska wartość, a dron straci. Wszystko zależy od sprzętu 2 strony.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
M marecki936
0 / 2

Oho, uwielbiam debatę Januszy na demotach o tematyce zapotrzebowań wojska...

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
avatar Koniot
0 / 0

Język polska trudna?

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
avatar polski_niewolnik
0 / 0

Taka ciekawostka na dzisiaj. Wiedziałeś, że największa fabryka prochu w Polsce produkuje proch metodą z 1922 roku? Zakup w pytkę drogiego sprzętu za ileś tam setek miliardów, a przyjdzie co do czego to po dwóch dniach walk żołnierze będą strzelać do wroga z procy albo czekać na dostawy z zachodu. Jeszcze niech se kuźwa wybudują bazę na księżycu.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem

Zmodyfikowano 1 raz. Ostatnia modyfikacja: 4 kwietnia 2024 o 15:13