Demotywatory.pl

Menu Szukaj

Kiedy nigdy nie słyszałeś pojęcia "równoważenie ładunku"

www.demotywatory.pl
+
273 278
-

Zobacz także:


H hokek
+12 / 16

raczej: Kiedy jesteś idiotą przewożącym na przyczepie ładunek znacznie przekraczający masę samochodu, o znacznie wyżej położonym środku ciężkości, z niedozwoloną prędkością, przeładowaną przyczepą i totalnym brakiem umiejętności transportu gabarytowego na przyczepie.
edit: w sumie można by jeszcze dodać bezmyślne ustawienie tej ciężarówki na przyczepie. jakby wjechał nią odwrotnie byłoby znacznie stabilniej

Zmodyfikowano 2 razy Ostatnia modyfikacja: 18 May 2021 2021 15:16

Odpowiedz
P pejter
+6 / 8

@hokek Ogólnie największy ciężar na przód przyczepy, przód samochodu wydaje mi się, że jest cięższy, więc powinno być prawidłowo no i opór powietrza mniejszy, no chyba, że ten na lawecie miał coś załadowane na pace

H hokek
-1 / 5

@pejter winny i tak jest kierowca idiota, bo to on to spowodował kręcąc w lewo i prawo. nie wiem bawił się we wzbudzanie fali czy co

P pejter
+3 / 3

@hokek pewnie filmik się zaczyna jak już nim miota

H hokek
-2 / 2

@pejter na początku jest dobrze a potem widać jak samochodem skręca w lewo i prawo (co odbija się znacznie mocniej na przyczepie. więc co robi? mocniej kręci kierownicą. zwykły idiota nie kierowca

T Tibr
+9 / 9

@hokek kręcił się nie dlatego, że chciał tylko zapierdał za szybko, wystarczył podmuch wiatru i przyczepa zaczęła nim miotać ponieważ masą przewyższała masę samochodu. W panice zaczął gwałtowanie zwalniać, a wtedy przyczepa zgodnie z prawem fizyki zaczęła go pchać, ten hamował to przyczepę zaczęło łamać itd.

H hokek
-2 / 2

@Tibr "W panice" tyle wystarczy - patrz kierowca debil

T Tibr
+3 / 3

@hokek ależ dokładnie tak, mój komentarz to nie kontra, a opisanie przyczyny;)
W teorii to przesłanka dla kategoryzacji prawa jazdy ze względu na tonaż i rodzaj przyczepy (tu jest dwu osiowa).

U ubooot
+3 / 3

@hokek przy złym rozłożeniu masy przyczepy nie masz szans skontrować.

C ciomak12
+1 / 1

@pejter Ogólnie to ma być z lekką przewagą na przód a nie "największy ciężar na przód". Najlepiej parędziesiąt kilo. Bo hak nie jest dobrze przystosowany do nacisku pionowego. I jak podczas jakiś zawirowań wyrwiesz hak to nic ci nie da że środek ciężkości jest dobrze.

A adaosi
0 / 0

Masz rację. Wydaje Ci się.

A adaosi
+1 / 1

Jezusie Nazareński, sami znaFcy. O hamulcu najazdowym slyszałeś kiedyś gdzieś coś?

V Vinyard
+1 / 1

@hokek dla każdego pojazdu jest określona dopuszczalna masa ciągniętej przyczepy (dla przyczepy z hamulcem i bez). Nie chodzi o to, żeby nie ciągnąć ładunku przekraczającego masę pojazdu. W rzeczywistości masa ciągniętej przyczepy musi być znacznie niższa niż masa pojazdu, który ją ciągnie. Wtedy prawidłowe rozłożenie ładunku na przyczepie ma jakikolwiek wpływ na sytuację. Jeśli się ciągnie na przyczepie coś co waży tyle samo lub więcej niż pojazd ciągnący to choćby nie wiem jak się rozkładało ciężar na przyczepie prędzej czy później dojdzie do takiej sytuacji jak na filmie. Jeśli cokolwiek zdestabilizuje przyczepę to ona z uwagi na swoją masę pociągnie holujący pojazd za sobą.
*oczywiście cały czas mówimy o masie przyczepy razem z ładunkiem - żeby nie było, że przyczepa sama w sobie ma 300kg i nagle ktoś uznaje, że sobie na nią 1,5t wrzuci i jakąś małą osobówką będzie to ciągnął ;)

M mr_spook
-3 / 5

@adaosi hamulec najazdowy przy takiej oscylacji goowno ci da, najlepiej przyśpieszyć by zmniejszyć oscylacje przyczepy, a potem zwalniać redukcją biegów, wtedy hamulec najazdowy może dopiero coś zdziałać.

K killerxcartoon
+2 / 2

@hokek
To bujanie to wina tzw sprzęgu przeciwnego przy układzie z opóźnioną reakcją. Niewielkie ruch przyczepy np w wyniku podskoczenia nw wyboju lub zawirowania powietrza spowodowało że kierowca odczuł lekkie ściąganie w danym kierunku wiec odruchowo kontruje w przeciwnym. Problem w tym że bodziec pojawia się z opóźnieniem i w tym czasie przyczepa już rozpoczęła ściąganie w przeciwnym kierunku ale kierowca jeszcze tego nie odczuł , wiec jego korekta zamiast wygasić zjeżdżanie przyczepy na bok pogłębią jeszcze bardziej bujniecie i za każdym cyklem ono zamiast maleć to zwiększa się ....
Winne jest złe załadowanie przyczepy i rozmieszczenie ciężaru za osią przyczepy. Ba przy mocnym przeciążeniu tyłu przyczepy to nawet brak kontry może powodować samoistnie zwiększanie się amplitudy bujnięć

Tu masz ilustrację różnicy rozłożenia mas
https://www.youtube.com/watch?v=8yzLMTwtNUM

@pejter tez przypuszczam ze ta półciężarówka jest załadowana na tej przyczepie a nie pusta.

Zmodyfikowano 2 razy Ostatnia modyfikacja: 19 May 2021 2021 11:25

P pejter
0 / 0

@killerxcartoon ja to właśnie wiem na podstawie powyższego filmiku ;)

V Vinyard
0 / 0

@pejter całe to zjawisko jest bardzo proste - przecież z fizycznego punktu widzenia to jest najzwyklejsza dźwignia - obciążenie na końcu przyczepy oznacza wydłużenie ramienia działającego na hak przy aucie (a wydłużenie ramienia powoduje wzrost działającej na hak siły), z kolei przesunięcie ciężaru bliżej haka skraca to ramie więc działająca siła maleje.
W filmiku z demota rozłożenie ciężaru na przyczepie ma znaczenie drugorzędne bo tam ciężar ciągniętego ładunku jest stanowczo za duży w stosunku do masy pojazdu ciągnącego - jakkolwiek by tego ciężaru nie rozkładać przyczepa zawsze będzie cięższa od samochodu więc tracąc stabilność pociągnie go za sobą.

K killerxcartoon
0 / 0

@Vinyard

W sumie racja że masa tej załadowanej przyczepy jest większa od masy samochodu ciągnącego a powinna być o połowę mniejsza
Ile waży waży samochód jaki to ciągnął 1400- 1500 kg Taka dwuosiowa przyczepa minimum 300 kg waży a taka półciężarówka z 1600-1700 kg

Zachodzi oddziaływanie mas..

Zmodyfikowano 1 raz Ostatnia modyfikacja: 19 May 2021 2021 12:58

K Kamikadze10001
0 / 0

@Tibr Takie przyczepki sprzedają jako jedno osiowe, co mnie zdziwiło jak wystawiałem sąsiadce podobna na sprzedaż. Oczywiście są też normalne dwu osiowe i jak się nie mylę zależy to od konstrukcji zawieszenia.

M mr_spook
-4 / 4

A wystarczyło przyśpieszyć by uspokoić oscylację przyczepy.

Odpowiedz
K killerxcartoon
0 / 0

@mr_spook

nie przy przeładowani tyłu przyczepy... wtedy nawet może ją jeszcze bardziej rozkołysać

F fdx
-1 / 1

W takiej sytuaji: zamiast hamowania przyspieszenie aby ustabilizowac (wyprostowac przyczepe) i wtedy hamulce na prostej tak zeby uruchomily sie hamulce przyczepy. ale reagowac trzeba od razu a nie jak juz samochodem telepie na prawo i lewo...

Odpowiedz
V Vinyard
0 / 0

@fdx tutaj nie było szans na ustabilizowanie bo masa przyczepy z ładunkiem jest wyraźnie większa niż masa ciągnącego samochodu. Fizyka po prostu - większa masa zawsze pociągnie za sobą mniejszą masę. Można sobie taką przyczepę ciągnąć ale co najwyżej kawałek po parkingu żeby ją przestawić - na pewno pod żadnym pozorem nie wyjeżdżać na drogę gdzie wystarczy lekkie wzniesienie lub powiew bocznego wiatru, żeby masa przyczepy z ładunkiem doprowadziła do tego, co widać na filmie.

B bwieczorek
+2 / 2

Przyspieszenie dziala dokładnie odwrotnie. Kilka dni temu ciągnąłem taką przeładowaną przyczepę. Po przekroczeniu pewnej prędkości nienal natychmiast pojawial się taki właśnie efekt. Tylko zmniejszenie prędkości likwidowało bujanie przyczepy. A dodam, że ładunek był dobrze rozłożony - trochę ciężej z przodu. i nie było wcale wysoko. Poprostu przyczepa cięższa niż samochód i takie są skutki. tylko odpowiednio mala prędkość może uchronić przed takim falowaniem.

Odpowiedz
V Vinyard
0 / 0

@bwieczorek przede wszystkim żaden pojazd nie ma prawa ciągnąć przyczepy cięższej niż ten pojazd. Spójrz do dowodu rejestracyjnego - tam jest podana dopuszczalna masa przyczepy z ładunkiem i jest dużo niższa niż masa własna pojazdu. Nie powinieneś w ogóle takim zestawem wyjeżdżać na drogę publiczną - gdyby doszło do jakiegoś wypadku musiałbyś ew. straty z własnej kieszeni pokrywać bo ubezpieczalnia by się zgodnie z prawem wypięła.

d4rek
0 / 0

Normalnie cud. Wiózł jedno auto do roboty a teraz ma dwa.

Odpowiedz
R Rozpraszacz
0 / 0

jedzie dosc wolno lecz wydaje mi ze i tak zbyt szybko jak na takie warunki, kiedys trafila mi sie jazda Passatem na letnich w zimie i jeszcze mialem ladunek ok 500kg, niesamowicie rzucalo tyłem pojazdu niejednokrotnie powodujac u mnie wzrost cisnienia ale nawet na autostradzie nie przekraczalem 60km/h i zdolalem pokonac cala trase 180km, poza tym dosc regularnie kursuje przeladowanym busem (w tym przekraczanie masy pojazdu masa ladunku) i to czuc ewidentnie podczas jazdy ale nie ma bata zebym wtedy mocniej wcisnal gaz, dlatego uwazam ze to predkosc jest kluczowa

Odpowiedz