Metoda strącania V-1 poprzez podważenie jej skrzydła skrzydłem samolotu była chętnie stosowana przez pilotów myśliwców, którzy starali się uniknąć strzelania do niej z broni pokładowej. W przypadku trafienia, wybuch był tak silny, że zagrażał myśliwcowi nawet przy strzelaniu z maksymalnej skutecznej odległości. Była ona skuteczna w początkowym okresie. Niemcy prędko się o niej dowiedzieli i zaczęli instalować w końcówkach skrzydeł włączniki naciskowe, powodujące detonację przy dotknięciu.
@madamos
1 - V1 zwykle szły na wysokości kilkuset metrów, a nie na 5.000
2 - Najczęściej używania wersja do polowań to mk.XIV (z silnikiem RR Griffon 65) oficjalnie miała ok 629 km/h na 1600m
Piszę oficjalnie, bo zwalczania V1 modyfikowano silniki aby uzyskać większą moc na małych wysokościach (inna regulacja sprężarki dającej wysokie ciśnienie już na małym pułapie) wymuszało to stosowanie paliwa 150 oktanowego i zmniejszało żywotność silnika.
Rekordziści próbowali kilkanaście razy podważyć jedną bombę :) - byli zawzięci :).
@Yellow_Jester Są wzmianki w raportach z lotów 303 dywizjonu, głównie obserwacje o pilotach, którzy "zbliżyli się do V-1, prawdopodobnie z zamiarem jej wywrócenia, jednak ta eksplodowała" wraz z informacjami, że zaczęło się tak dziać od pewnego momentu. Również we wspomnieniach Jana Zumbacha są wzmianki wprost z informacją o "zapalnikach w końcówkach skrzydeł V-1", montowanych przez Niemców po tym, jak zaobserwowali stosowaną przez aliantów technikę ich niszczenia. W brytyjskich materiałach zapewne też są wzmianki. W końcowym okresie stosowanie techniki wywracania bomb V-1 było surowo zakazane przez regulamin RAF.
OdpowiedzKomentuj obrazkiem
Zmodyfikowano
1 raz.
Ostatnia modyfikacja:
5 listopada 2018 o 21:36
@madamos: Piloci startowali z wyzszego pulapu przy przechwyceniachi, po czym nurkowali, aby nabrac predkosci i w ten sposob zrownac sie z V1. Nie wiem nic o samolotach przewyzszajacych osiagami V1 (wysokooktanowa benzyna, modyfikowane silniki itp), ale ciekawie brzmi :)
Metoda strącania V-1 poprzez podważenie jej skrzydła skrzydłem samolotu była chętnie stosowana przez pilotów myśliwców, którzy starali się uniknąć strzelania do niej z broni pokładowej. W przypadku trafienia, wybuch był tak silny, że zagrażał myśliwcowi nawet przy strzelaniu z maksymalnej skutecznej odległości. Była ona skuteczna w początkowym okresie. Niemcy prędko się o niej dowiedzieli i zaczęli instalować w końcówkach skrzydeł włączniki naciskowe, powodujące detonację przy dotknięciu.
@nicoz: Od dziecka znam tę metodę, a opowiedział mi o niej mój ojciec, który historii wojskowości uczył się w PRL ;-)
@nicoz Supermarine Spitfire Prędkość maks.582 km/h na wysokości 5790 m
Fieseler Fi 103 Prędkość 645 km/h
@~madamos czyli jedno podejście,albo klapa.
@madamos
1 - V1 zwykle szły na wysokości kilkuset metrów, a nie na 5.000
2 - Najczęściej używania wersja do polowań to mk.XIV (z silnikiem RR Griffon 65) oficjalnie miała ok 629 km/h na 1600m
Piszę oficjalnie, bo zwalczania V1 modyfikowano silniki aby uzyskać większą moc na małych wysokościach (inna regulacja sprężarki dającej wysokie ciśnienie już na małym pułapie) wymuszało to stosowanie paliwa 150 oktanowego i zmniejszało żywotność silnika.
Rekordziści próbowali kilkanaście razy podważyć jedną bombę :) - byli zawzięci :).
@Yellow_Jester Są wzmianki w raportach z lotów 303 dywizjonu, głównie obserwacje o pilotach, którzy "zbliżyli się do V-1, prawdopodobnie z zamiarem jej wywrócenia, jednak ta eksplodowała" wraz z informacjami, że zaczęło się tak dziać od pewnego momentu. Również we wspomnieniach Jana Zumbacha są wzmianki wprost z informacją o "zapalnikach w końcówkach skrzydeł V-1", montowanych przez Niemców po tym, jak zaobserwowali stosowaną przez aliantów technikę ich niszczenia. W brytyjskich materiałach zapewne też są wzmianki. W końcowym okresie stosowanie techniki wywracania bomb V-1 było surowo zakazane przez regulamin RAF.
Zmodyfikowano 1 raz. Ostatnia modyfikacja: 5 listopada 2018 o 21:36
@ZIWK najczęściej do polowań to używano Hawker Tempest'a, a nie Spitfire'a.
@madamos: Piloci startowali z wyzszego pulapu przy przechwyceniachi, po czym nurkowali, aby nabrac predkosci i w ten sposob zrownac sie z V1. Nie wiem nic o samolotach przewyzszajacych osiagami V1 (wysokooktanowa benzyna, modyfikowane silniki itp), ale ciekawie brzmi :)
@~loolo12345 patrz komentarz wyżej. Hawker Tempest 700 km/h vs V1 650 km/h
Nagano Maksymalna prędkość:Hawker Tempest Mk. V
696 km / h na 5.200 m
630 km / h niski pułap
@~loolo12345 "Szybcy i wściekli" sie na oglądal ?
A zdjęcie zrobione smartfonem przez drugiego pilota :)