Z tego co wiem, to Lewandowski, a na pewno Błaszczykowski są osobami wierzącymi. Skoro są katolikami, to są częścią Kościoła, więc ich wpłaty należy policzyć jako wpłaty Kościoła.
@Zapity_wsiok Jakieś dowody na to, że Breivik był katolikiem? Dwa, że na Hitlerze tkwiła ekskomunika latae sententiae, a sam nazizm był potępiony w Mit Brennenden Sorgen.
@Obeznany
"Dwa, że na Hitlerze tkwiła ekskomunika latae sententiae"
moze ale z drugiej strony rudolf hoss, capo obozu w oswiecimiu byl wierzacym katolikiem
@Zapity_wsiok
wielu wpłacających na WOŚP to wierzący wiec trzeba też zaliczyć ich jako kościół... dobre..
Natomiast co do Hitlera... to religijność była istotną częścią faszyzmu i nazizmu.
I niestety kościół katolicki jak i protestancki miał swój udział w mordach często nawet bezpośredni
@Xar być może jedna właśnie spadła. Protektor pedofilów w sutannach - Janiak - już doświadcza początków upadku. Oby zwyrodnialca wydalili z kapłaństwa.
@Zapity_wsiok
Nie dostrzegasz systematycznej polityki. W Chorwacji nie dotyczyło kilku a ogromnej rzeszy przy czym wielu duchownych bezposrtednio mordowało lub prowadziło grupy ludzi jacy tego dokonywali dziki ich agitacji.
Cały kościół katolicki był mocno rasistowski i antysemicki. Choć Razcej za sprawą duchownych Austriackich Niemieckich Chorwackich i Słowackich i Węgierskich. Z tych krajów tylko pojedynczy księża nie mieli takiej implikacji. Rasizm i antysemityzm był też obecny we Francji i rzad Vichy ochoczo pozbywał się żydów. i to już w okresie przed I wojny o czym świadczy np proces Dreyfusa.
Miedzy innymi ten feudalno szlachecko rojalistyczny konserwatyzm i rasizm był przyczyną masowej ateizacji zachodniej europy oraz przyczyną II soboru watykańskiego jaki zmienił politykę Watykanu. Zniknęły np stałe w liturgii (bodaj od lat 50tych XIX wieku ) msze w intencji nawrócenia się nienawistnych i złych żydów.
Konflikt i te uprzedzenia mają podloże zmian społecznych jakie zaszły w XIX wieku w europie po okresie napoleońskim
z tego co wiem to Kościół dawał jakieś pieniądze na respiratory. chyba w łódzkim, o czym mówiono w tv. z tego co pamiętam - jak przez mgłę - coś tam jeszcze było. Być może kwoty nie astronomiczne, ale tutaj też powiem tyle - wiem że coś było, więc te "NIC" pisane wersalikami jest z deczka przesadzone
@Kocioo Zakonnice, zdaje się, z założenia mają pomagać chorym więc to żadna zasługa, choć miły gest, że nie zamknęły się za murami klasztoru. Co do Caritas jedno pytanie - skąd bierze pieniądze? Z datków zbieranych od ludzi. To fundacja jak każda inna. Więc to prawda, że kościół jako instytucja nie dał nic. Jacyś pojedynczy proboszczowie organizowali akcje w ramach swojej parafii ale to tyle.
@Vinyard
Dawanie kasy, której masz dużo to wielka zasługa. Zwłaszcza gdy jesteś firmą i możesz wpisać to w koszty. Ciężka praca i ryzykowanie własnym zdrowiem nie jest żadną zasługą. Doprawdy ciekawy punkt widzenia
Skąd Caritas (a także KRK) bierze pieniądze? Od ludzi. czyli sam nic nie daje. A skąd rząd bierze pieniądze? Tak samo od ludzi. W dodatku nie z dobrowolnych datków, tylko z przymusowych podatków. I robi to KAŻDY rząd. Krytykowanie Kościoła, przy jednoczesnym chwaleniu KTÓREGOKOLWIEK rządu jest wiec przykładem hipokryzji. No chyba że Bosak zostanie prezydentem, a Korwin premierem, ale nie jestem wystarczająco "wierzący" by takie political fiction uznać za prawdopodobne.
@Rydzykant dla sióstr zakonnych pomoc chorym i potrzebującym nie jest zasługą, ponieważ zobowiązują się do tego wstępując do zakonu. Robią to zatem niejako z powołania i własnej nieprzymuszonej woli. Chociaż podziękować za pomoc zawsze należy, tym bardziej za taką bezinteresowną.
Natomiast nigdzie nie napisałem, że te firmy, które rzuciły kasę są jakieś święte. Ale z drugiej strony takich firm jest w kraju znacznie więcej niż te wymienione więc czemu inne nie wpadły na pomysł żeby sobie taką wrzutkę w koszty zrobić? Skoro to żaden problem i żadna strata?
Zaznaczam - ja nikogo nie chwalę, ani sportowców ani celebrytów ani firm, za dawanie kasy na walkę z pandemią. Zauważam tylko, że autor demota ma rację, że Kościół nic nie dał. Jego przedstawiciele z własnej inicjatywy coś tam organizowali, ale "ich pracodawca" już palcem nie kiwnął. Watykan dalej sobie na swoim złocie siedzi i czeka na dalsze wpłaty. Nasz genialny rząd nawet im maseczki i kombinezony wysłał jak u nas ciągle brakowało... Także do chwalenia rządu też mi cholernie daleko...
OdpowiedzKomentuj obrazkiem
Zmodyfikowano
2 razy.
Ostatnia modyfikacja:
26 czerwca 2020 o 15:36
@Vinyard A co jest w "zakresie obowiązków" strażaków i policjantów? Uświadomię ci. Zaden z nich nie ma obowiązku podejmowania działań, jeśli mogą one doprowadzić funkcjonariusza do kalectwa lub śmierci. A jednak w pracy ryzykują oni życiem. Podobnie jest z zakonnicami. Zobowiązują się do pomocy, a nie do narażania własnego życia. Skoro pomagają w miejscach, gdzie personel medyczny zwyczajnie uciekł, to chyba ich działanie jednak jest zasługą. Nie sądzisz?
Stwierdzenie "nic nie dał" jest zbyt ogólnikowe i zakłamuje rzeczywistość. Znacznie bardziej feministki "nic nie dały" samotnym kobietom z dziećmi. Bo przecież nie prowadzą ani jednego Domu Samotnej Matki. A może ty powiesz, co organizacje ateistyczne dały chorym na koronawirusa?
Najzabawniejsze jest to twoje "Watykan siedzi na złocie". Ciekawostka. Powiedz ile Luwr dał na ratowanie chorych. Też siedzą na złocie, w dodatku nieźle zarabiają na turystach. A fe, jak im nie wstyd.
Wspólnoty Kościelne w różnych krajach podejmują działania ratunkowe dla swoich okolic. Watykan wspiera finansowo te regiony, które ucierpiały najbardziej. Niestety nie ma w zwyczaju chwalić się swoimi działaniami, bo hejterzy podobni do ciebie wytknęliby "promowania się na cudzej krzywdzie". Każde działanie KRK potraficie negatywnie skomentować.
Dlaczego Watykan nie pomógł Polsce? A czy w Polsce sytuacja była tak dramatyczna, by taka zagraniczna pomoc była potrzebna? To raczej nasz rząd przewalał nasze pieniądze na respiratory od dostawców broni, maseczki od narciarzy oraz tureckie testy, które znajomy ministra sprzedawał Polsce w cenie sześciokrotnie przekraczającej prawdziwą cenę producenta. Widoczni jesteśmy bogaci, więc po co Watykan miałby wysyłać do nas złot zeskrobane z zabytków?
@LeClerc2 może faktycznie niefortunnie się wyraziłem. Nie miałem na myśli, że siostrom zakonnym chcę powiedzieć "cicho siedźcie i róbcie co do was należy". To naprawdę miło z ich strony, że pomagają chorym i potrzebującym, ale nie zmienia to faktu, że robią to zgodnie ze złożonymi ślubami więc mamy do czynienia z poświęceniem całego życia pomocy ludziom a nie tylko z okazji epidemii. Absolutnie nie neguję składania im podziękowań - człowiek kulturalny za otrzymane dobro, pod jakąkolwiek postacią by ono nie było, jakby "automatycznie" dziękuje i nie jest to nic dziwnego.
Wypowiadałem się w duchu "co kościół jako instytucja zrobił dla pomocy w pandemii" i mówiąc o zakonnicach zwyczajnie sprzeciwiam się przypisywaniu ich osobistych czynów ich zwierzchnikom. To tak jakby za mój datek na jakąś fundację laury chciał zbierać mój pracodawca... Trochę nie w porządku wg mnie.
OdpowiedzKomentuj obrazkiem
Zmodyfikowano
1 raz.
Ostatnia modyfikacja:
26 czerwca 2020 o 15:37
@Rydzykant możemy tak bez końca wymieniać kto nic nie dał - to fakt. Że nasz rząd ukręcił lody na grube miliony też nie da się ukryć. Może faktycznie przegiąłem z krytyczną oceną, bo spojrzałem na temat zbyt wąsko. Uwierz, nie należę do ludzi, którzy "wszystko skrytykują" - zauważ, że w innych komentarzach starałem się obalić tezę, że firmy, które wpłaciły kasę na pomoc chorym zrobiły to tylko, żeby się zareklamować. Także Watykanowi przyznam, że faktycznie pomogli jeśli gdzieś o takiej pomocy usłyszę i nie będę ich z góry oskarżał o promowanie się kosztem chorych.
Nadal zwyczajnie irytuje mnie, że jak w jakiejś konkretnej parafii czy diecezji podejmowane są jakieś działania na rzecz pomocy to zasługi przypisuje się "kościołowi". Nadal wygląda mi to tak, jakby to mój pracodawca zbierał laury za to, że ja wpłaciłem kasę na jakąś fundację.
Więc podsumowując - księża z diecezji x zorganizowali pomoc - dziękuję księżom z diecezji x, nie Watykanowi. Zakonnice z zakonu y pomagają chorym - dziękuję zakonnicom z zakonu y, nie Watykanowi.
Watykan angażuje się w pomoc - dziękuję Watykanowi.
Po prostu niech laury za zasługi trafiają do tych, którym się faktycznie należą.
Vinyard idac twoim tokiem rozumowania Wosp to tez fundacjajak caritac czyli wosp tez nic nie dal? jak zawsze podkresle ze wierzacy nie jestem kazde z wysnan jest mi obojetne jak ktos wierzy jego sprawa ale nie przesadzajmy ze kosciol nic nie zrobil. kluje mnie w oczy ociekanie tluszczem i mamona duchownych kazdego wyznania.
Ile pieniędzy te osoby dają na co dzień dla hospicjów, kuchni dla biednych czy na świetlice dla dzieci biedoty? Nic? Aaaa bo pochwały społeczeństwa nie będzie? A tam siostry zakonne zaiwaniają codziennie i nikt im za to nie dziekuje publicznie.
Inaczej jest zrobić coś raz dla reklamy, odpisu od podatku czy poklasku a inaczej robić coś regularnie.
@inkognitko Pomoc biednym i chorym to część "zawodu" zakonnicy. I nie bój się, mają mnóstwo pochwał i podziękowań tylko nie na tak dużą skalę.
A co do sportowców i biznesmenów to owszem, pewnie jest jakieś drugie dno, ale nie zgodzę się, że "tylko" dla zysku to robią. Zauważ, że np. na taki WOŚP zazwyczaj nie wpłacają żywej gotówki z własnej kieszeni ale przekazują jakieś "fanty" na licytację, za które w praktyce płacą zwykli ludzie - to jest wg mnie działanie wyłącznie dla reklamy.
@Vinyard no zgadzam się z Tobą, że to nie zawsze dla poklasku ale chcę po prostu zwrócić uwagę, że są niektóre instytucje, które zawsze pomagają po cichu (tutaj akurat demot "oskarża" Kościół o nieróbstwo) a nie jednorazowo. Drugą kwestią jest "pomaganie to część zawodu zakonnicy" ale w tym samym tonie można powiedzie żę to także "zawód" WOŚP więc nie powinna się ona pojawić tutaj na liście wspaniałych darczyńców.
@inkognitko Trzymając się stwierdzenia, że liczymy tylko środki przeznaczone przez konkretne osoby czy instytucje z, nazwijmy to, "zasobów własnych" zgadzam się, że WOŚP czy jakakolwiek inna fundacja nie powinna się pojawiać w takich zestawieniach, ponieważ de facto rozporządzają one pieniędzmi swoich darczyńców nie mając żadnych własnych środków.
@Mentally
Do ciekawego kościoła chadzasz.
Ale w Polsce zawsze była tolerancja i nawet jak będziesz czcił buta to nikt nie zwróci na to uwagi. Chyba, że będziesz innych do tego zmuszał.
Pozdrawiam.
@ludek_z_lasu
Z powodów formalnych. Jeśli coś z samej definicji jest żarte, trudno to traktować poważnie. Może kiedyś w przyszłości Pastafarianie faktycznie zaczną wierzyć w swojego potwora, tak jak istnieją ludzie wierzący w moce Jedi. Wówczas ich wyznanie zapewne zostanie zarejestrowane.
@ludek_z_lasu
W Japonii możesz wziąć ślub z sex-robotem, ulubionym bohaterem anime albo nawet z poduszką.
Formalnie rzecz biorąc (na szczęście nikt tego prawa nie przestrzega) w Paryżu kobiety chodzące w spodniach powinny być karane mandatem, bo taki strój jest zabroniony. Co zabawne, przepis ten pochodzi z czasów na krótko po upadku Rewolucji Francuskiej. I jakoś "przez przeoczenie" do dziś nikt go nie anulował.
Czy powinniśmy bezrefleksyjnie kopiować przepisy obowiązujące w innych krajach?
Arcybiskup Grzegorz Ryś z Łodzi sam ufundował jeden respirator dla szpitala im. Barlickiego w Łodzi (cena 91 tys. zł.), na drugi respirator przekazał pieniądze z Archidiecezji oraz poprosił wiernych o zbiórkę na kolejne respiratory. Udało się zebrać i przekazać w ciągu dwóch dni na konto Okręgowej Izby Lekarskiej w Łodzi 780 tys. zł. To tylko jeden z przykładów.
Jeśli Kościół postępuje zgodnie z Pismem Świętym, choć dotyczy to darowizny dla nas wszystkich, a nie jałmużny "Kiedy zaś ty dajesz jałmużnę, niech nie wie lewa twoja ręka, co czyni prawa, aby twoja jałmużna pozostała w ukryciu. A Ojciec twój, który widzi w ukryciu, odda tobie." (Mt 6,3-4) to rozlega się głos "A dlaczego Kościół nic nie robił?" Gdyby o każdej darowiźnie dawano anonse tak by nikt jej nie przegapił pojawiłby się od razu zarzut, że się Kościół chwali.
Tak więc jeśli o czymś ludzie nie wiedzą nie znaczy, że to nie istnieje. Jedynie to, że o tym nie wiedzą.
@Melotte no i chwała księdzu biskupowi za taką akcję. Nadal nie jest to działanie kościoła jako instytucji tylko jednego z jej przedstawicieli. A zebranie pieniędzy od ludzi to też żaden wielki wyczyn. Na siepomaga jest mnóstwo takich zbiórek i to nie ich twórcom tylko wpłacającym się dziękuje.
@Vinyard Tak jak napisałam - podałam tylko jeden przykład, a instytucja Kościoła składa się z różnych osób i wiele z nich organizowało i organizuje nadal we własnym zakresie pomoc o czym szczegółowo napisali inni Demotowicze. Nie wiem czego oczekujesz. Odgórnego zarządzenia prymasa Polski czy rozporządzenia Episkopatu, żeby uznać akcję za ogólnokościelną? Jeśli tak to musisz pogodzić się z tym, że instytucja Kościoła nie funkcjonuje w taki sposób, więc nie jest możliwa tego typu akcja. Każda archidiecezja, diecezja, parafia, zakon, poszczególni duchowni czy wierni podejmują tego typu decyzje i działają we własnym zakresie niezależnie od innych.
W kwestii podziękowań - na portalach pomocowych trwają zbiórki i organizatorzy dziękują wszystkim wpłacającym, tak samo i podziękował biskup. Ale to on zainicjował zbiórkę oraz załatwił formalności i właśnie za to należy mu się podziękowanie. Tak samo i za to samo dziękuje się Jurkowi Owsiakowi. Za organizację.
Koronawirus. Księża z diecezji rzeszowskiej zebrali blisko 370 000 zł na walkę z niebezpiecznym wirusem
Zebrane pieniądze, po konsultacjach z władzami województwa podkarpackiego i zapoznaniu się z potrzebami szpitali leżących w części diecezji rzeszowskiej na terenie województwa małopolskiego, zostały podzielone na następujące placówki:
Szpital Specjalistyczny w Gorlicach (dofinansowanie zakupu respiratora),
Szpital Specjalistyczny w Jaśle (dofinansowanie zakupu nowoczesnego 4-głowicowego aparatu USG),
Szpital Miejski w Rzeszowie (zakup respiratora na oddział noworodków z podejrzeniem COVID-19),
Kliniczny Szpital Wojewódzki nr 2 w Rzeszowie (zakup sterylizatorów parowych laboratoryjnych dla materiału zakaźnego)
oraz Domy Pomocy Społecznej i Zakłady Pielęgnacyjno-Opiekuńcze prowadzone przez Caritas
Jeżeli o czymś nie słyszymy, to nie oznacza że tego nie ma.
Czasami zastanawiam się, czy za wypowiedziane słowa bezpodstawnie kiedyś ktoś poniesie jakieś konsekwencje?
@kowalski1313 No wlasnie...ZEBRALI..Czyli uzywajac szantazu emocjonalnego zwanego "zbawieniem" znowu wydoili rencistów i dewotki z ostatniego grosza " na sluszny cel"..Ale..swoich mercedesów nie sprzedali ??? Brawo ! No to sie wykazali..Co dali OD SIEBIE?? Z wlasnej kieszeni, z ICH PRYWATNYCH KONT BANKOWYCH??? Z czego zrezygnowali??????? Nic....Kler to pijawki i patologia.
OdpowiedzKomentuj obrazkiem
Zmodyfikowano
3 razy.
Ostatnia modyfikacja:
25 czerwca 2020 o 23:49
@kowalski1313 Dać coś, a zorganizować zbiórkę, na którą dają inni ludzie to dwie zupełnie różne rzeczy. Zgadzam się z @Andreas50 i razem z nim pytam ile kościół dał ZE SWOJEJ kasy, a nie ile wydoił od wiernych.
@Vinyard
Miło mi że wszyscy troszczą się o rencistów, starsze osoby itp.
w powyższym artykule zostało przekazane wprost, że zorganizowana zbiórka, została przeprowadzona wśród samych księży, a nie jak pisze Andreas50 że zostało wyciagnięte od kogoś,
polecam na przyszłość zgłębić nieco treść materiału przesłanego w linku, a nie uporczywie trwać przy swoich przekonaniach, a w ten sposób kłamać.
Vinyard pytasz ile dał kościół, z jednej strony została ci udzielona przykładowa odpowiedź, z której i tak kpisz, więc szkoda chyba szukać przykładów i argumentów bo i tak masz swój punkt widzenia, a z drugiej strony pytam kto to kościół? bo często mylimy to pojęcie, wylewając potok gorszacych słów na niewinne osoby.
@kowalski1313 Tak, księża z diecezji rzeszowskiej zrobili zbiórkę we własnym gronie. Chwała im za to ale to nadal nie jest odpowiedź na moje pytanie - ile dał kościół jako instytucja. Czy firmy, które przeznaczyły środki na walkę z wirusem zebrały kasę od swoich pracowników, czy wypłaciły z własnych kont - z dochodów firmy? Kościół (nadal mówimy o instytucji, nie o wspólnocie) posiada majątki grubo przewyższające majątki firm wspomnianych w democie. Czy jak ja wpłacam pieniądze np. na zbiórkę na siepomaga to podziękowania należą się mojemu pracodawcy?
Rozchodzi się po prostu o to, że "sama góra" czyli episkopat bardziej skupiony był na nieograniczaniu obecności wiernych na mszach niż na pomocy w pandemii. To, że księża w ramach swoich parafii czy rejonu organizowali jakieś akcje to bardzo dobrze, ale to nadal nie jest działanie kościoła jako instytucji tylko jego końcowych przedstawicieli. Jeszcze raz dla jasności - jeśli proboszczowie z parafii x, y i z wpłacili kasę na jakąś zbiórkę to to jest wyłącznie ICH działanie, nie ich "pracodawcy".
A pomyślcie ile "daje" wam państwo!!!
Kościół. tak samo jak państwo, nie ma swoich pieniędzy. Czasem ma jakieś zasoby i w krytycznej sytuacji może je spieniężyć, lecz zazwyczaj nie jest to najlepszy sposób funkcjonowania. A obecna epidemia nie jest sytuacją krytyczną.
A może napiszecie mi, ile pieniędzy dały od siebie organizacje ateistyczne, grupy feministyczne lub też środowiska LGBT. To byłaby ciekawa informacja.
@Vinyard Papież - "sama góra", któremu episkopat jest podporządkowany, ich pracodawca, powołał fundusz kryzysowy i na walkę z Koronawirusem przekazał 750k dolarów.
"„Pomoc dla seniora” – to nowa akcja pomocowa Caritas zainicjowana w odpowiedzi na rosnące zagrożenie koronawirusem. Szczególnie narażone są osoby starsze, stanowiące dużą grupę podopiecznych organizacji. Na start akcji Caritas przeznacza milion złotych z własnych środków, jednocześnie apelując do Państwa o wpłaty, które pozwolą dalej pomagać najbardziej potrzebującym seniorom." - pierwsza z brzegu inicjatywa Caritasu, organizacji Kościelnej. Ale gdzieby autor poszukał, przecież toby mu zepsuło tezę a teza jest istotna - dowalić czarnym
Dominikanie w Gdańsku pomagali zamkniętym na kwarantannie. Można było zadzwonić, poprosić o zrobienie zakupów czy coś. Szkoda, że to są lokalne inicjatywy, a nie systemowe działanie Koscioła. Jeśli po coś on jeszcze jest, to właśnie po to, żeby pomagać w takich sytuacjach. Mają ludzi, infrastrukturę w całym kraju...
Jak możesz być taki bezczelny? Jak to kościół nic nie dał??? Poszukaj info i nie pisz szkalujących bredni. A ty ile dałeś na walkę z Covid? Może zacznij od siebie?
Tak czytam te komentarze, i wychodzą mi takie wnioski:
Kościół dał - "nic nie dał, bo nie ma własnych pieniędzy"
Kościół zorganizował zbiórkę - "też nic nie dał, bo to ludzie dali"
Zakonnicy pomagają - "to ich zawód"
To przepraszam, ale jaka jest prawidłowa odpowiedź?
OdpowiedzKomentuj obrazkiem
Zmodyfikowano
1 raz.
Ostatnia modyfikacja:
26 czerwca 2020 o 10:49
@myszata12 dowalić kościołowi, bo jest to poprawne politycznie ;) w końcu z murzynów się śmiać nie można, kobiety są chronione przez feministki, LGBT jest biedne i pokrzywdzone, więc pozostaje ,,udupienie" KK i PiS
Religia już dawno straciła rację bytu. Obecnie jest tylko powodem konfliktów. 9 na 10 wojen jest powodowanych religią. Kiedyś to było potrzebne, żeby władcom się podwładni nie mordowali wzajemnie. Ale teraz mamy badania DNA. Religie nie są już potrzebne więc się patologizują środowiska wokół nich a same koscioły będąc utrzymywane na siłę i generując zbędne koszty.
Za takie kłamstwa to jednak powinni rozliczać. Bądźmy obiektywni. Caritas, księża, zakonnicy wpłacali pieniądze na pomoc i sami pomagali. A może miech sam autor Demota się pochwali ile on pomógł??
@TrinityKiller sądząc po tym, że zdołał to napisać, to jednak go posiada. Jak już może mieć mały problem z użytkowaniem, albo jest bardzo stereotypowy.
Głośno o tym ostatnio, no to powiemy co dał Kościół.
Na wstępie powiem tylko, ze Kościół nigdy nie przestał dawać. Ale jak jest się daleko od Kościoła, to jak zobaczyć go od środka?
Kościół, to wspólnota ludzi, a skoro do niej nie należysz to skąd możesz wiedzieć jak funkcjonuje i co daje?
Filmy Sekielskiego, to nie wszystko.
To zaczynamy. Będzie długo.
Kościół Katolicki w Polsce prowadzi:
Dla dzieci i młodzieży obciążonych ubóstwem: 92 domy dziecka,
27 domów matki i dziecka,
27 burs,
378 świetlic terapeutycznych,
30 centrów interwencji kryzysowej,
105 podwórkowych klubów,
257 ośrodków kolonijnych,
21 telefonów zaufania
65 funduszów stypendialnych.
Dla osób starszych:
160 domów pomocy społecznej,
69 klubów seniora,
67 środowiskowych domów samopomocy.
Dla osób uzależnionych:
62 punkty konsultacyjne dotyczące problemów alkoholowych,
21 ośrodków terapii uzależnień dla dorosłych, a 10 dla dzieci.
Dla osób niepełnosprawnych:
116 wypożyczalni sprzętu rehabilitacyjnego, 108 warsztatów terapii zajęciowej oraz
18 zakładów aktywności zawodowej,
81 gabinetów rehabilitacyjnych,
16 centrów opieki dziennej
34 ośrodki wychowawcze.
Dla bezdomnych:
302 punkty pomocy doraźnej,
286 punktów wydawania odzieży,
121 mieszkań chronionych,
61 schronisk dla kobiet i mężczyzn, łaźnie, przytuliska, ogrzewalnie i noclegownie.
Dla bezrobotnych:
8 centrów aktywizacji,
12 klubów integracji społecznej,
6 świetlic,
20 spółdzielni socjalnych.
Dla migrantów i uchodźców:
15 diecezjalnych centrów pomocy migrantom i uchodźcom,
2 domy dla repatriantów
12 innych ośrodków pomocowych.
Ponadto instytucje kościelne prowadzą:
122 stacje opieki medycznej,
63 zakłady opiekuńczo-lecznicze,
61 hospicjów domowych,
40 hospicjów stacjonarnych,
270 jadłodajni,
19 aptek,
21 poradni środowiskowych.
Działa również 110 magazynów w ramach programu dystrybucji nadwyżek żywności PEAD i 92 magazyny do przechowywania ubrań i sprzętu.
Dalej z wyszczególnieniem
Charytatywna działalność zgromadzeń zakonnych.
Po 1989 r. zakony podjęły ogromny wysiłek odtwarzania odebranych im dzieł. W większości to się udało. Według danych z końca 2016 r. żeńskie zgromadzenia zakonne prowadzą m.in.
30 zakładów opiekuńczo-leczniczych,
17 gabinetów lekarskich,
8 zakładów rehabilitacyjnych,
2 hospicja,
65 ośrodków wychowawczych,
65 domów dziecka,
54 domy pomocy społecznej dla dzieci,
62 dla dorosłych,
14 placówek zapewniających całodobową opiekę niepełnosprawnym, osiem domów dla matek z małymi dziećmi, dwa przytuliska dla bezdomnych,
ponad 80 stołówek dla biednych.
Oprócz tego 31 okien życia.
Siostry zakonne pracują w 121 szpitalach, 20 przychodniach i 23 hospicjach prowadzonych przez inne podmioty.
Jako lekarki pracuje 34 sióstr, a jako pielęgniarki 1162 (dane na koniec 2018 r.).
Zakony męskie prowadzą również działalność charytatywną. Wśród prowadzonych przez nie dzieł jest:
6 szpitali,
12 hospicjów,
8 przychodni i ośrodków zdrowia,
24 domy opieki,
14 młodzieżowych ośrodków wychowawczych 13 ośrodków terapii dla osób uzależnionych.
Wiele ośrodków charytatywnych zlokalizowanych jest przy parafiach i wspólnotach zakonnych, jak np. 76 poradni psychologiczno-pedagogicznych, 126 świetlic dla dzieci, 49 kuchni dla ubogich, 38 ośrodków pomocy rodzinie oraz 30 warsztatów terapii zajęciowej dla niepełnosprawnych.
Caritas Polska wraz z Caritas diecezjalnymi prowadzą przeszło 900 placówek oraz ponad 1100 różnych działań, projektów, akcji – nie tylko w Polsce, ale także poza granicami.
Pomoc rodzinie i dzieciom
Najbardziej znaną akcją Caritas w Polsce, prowadzoną przez wszystkie Caritas diece
Co do żabki to nie przypadkiem klienci wpłacili kasę przez żappka zamieniając swoje punkty na pomoc z korona-wirusem ?? Z orlenem wydaje mi się ,że jest podobnie :)
No raport nt tego będzie chyba dopiero jak się zakończy bierzący rok, wątpie by była gdzieś odświeżana dziennie tabelka "ile kościół poświęcił na walke z koronawirusem" aktualizowana co 10 minut.
Ja wiem, że np (za TVN) mamy takie coś
"Walkę z koronawirusem toczą nie tylko lekarze, pielęgniarki i ratownicy medyczni - zmagają się z nim także pracownicy Domów Pomocy Społecznej. W Bochni o życie podopiecznych walczą wolontariusze i siostry zakonne. Tam ta walka jest szczególnie trudna, bo pacjenci to osoby starsze, które cierpią na rozmaitego typu dolegliwości, a więc najbardziej narażone na infekcję. Sytuację utrudnia dodatkowo brak sprzętu i personelu. Materiał reportera "Czarno na białym"."
oczywiście to że siostry zakonne pomagają się nie liczy - nie wiadomo ile osób się tam w zbiórce na co składało, czy dały po 5 zł czy po 15. Ale ważne jest to, że zakonnice pomagając chorym w domu opieki podczas pandemii nie dokonały żadnego przelewu więc śmiało można powiedzieć, że nie pomagały i nie zrobiły nic w walce z koronawirusem.
Swoją drogą drogi autorze - ile tu już przelałeś na walkę z wirusem?
Nawet na demotach bylo wrzucanych sporo spraw gdzie księża przekazywali jakies datki. Pamietam kilka takich sytuacji, m.in. ze pieniadze ktore zbieral na remont kosciola przeznaczyl na walke z korona, takze troche przegięcie. Episkopat to banda starych zachłannych tetryków takze calkiem mozliwe ze nic nie przekazali. Ale szeregowi ksieza to normlani ludzi. W wiekszosci przynajmniej.
co za zaściankowe, zmanipulowane i kłamliwe informacje!
Otóż jest dokładnie odwrotnie niż w tym democie w zakresie kłamliwych informacji o duchowieństwie.
Kościół na co dzień dawał i daje nadal wiele od siebie za darmo: prowadzenie hospicjów, opieka nad pacjentami, chorymi, dziećmi w szkołach i przedszkolach, organizowanie akcji, zbrórek, żłobków, szkół i przedszkoli, świadczenie sakramentów nie raz po kilka do kilkunastu godzin dziennie i wiele wiele innych.
Kościołowi nie musisz płacić, możesz złożyć ofiarę i od początku swojego założenia w swej misji ma za zadanie dbać de facto WYŁĄCZNIE o bliźniego.
@szteker Widzę, że nie dociera do Ciebie co tu napisali. Może poczytaj, to przestaniesz sie ślinić do tego fake'a, a zaczniesz myśleć SAMODZIELNIE i szukać danych, zamiast dać się zmanipulować. Ale komu ja to mówię....:P
@szteker Co ma piernik do wiatraka? Dużo spędzałeś czasu na modlitwie? jakoś nie pamiętasz cytatu o tym, że Bóg doświadcza wybranych i oni mają gorsze życie niż reszta? Skoro tak miałeś źle i dużo się modliłeś i naprawdę wierzyłeś, to powinieneś się cieszyć, że miałeś pod górę. I dlaczego uważasz, że to akurat Tobie kościół miał pomóc? Kościół pomaga milionom ludzi i taka jest prawda i, jako wierzący i interesujący się kościołem kiedyś, powinieneś to wiedzieć. Jaka to była wiara i jakie zainteresowanie, że nie wiesz?
OdpowiedzKomentuj obrazkiem
Zmodyfikowano
2 razy.
Ostatnia modyfikacja:
26 czerwca 2020 o 23:18
Gdzie napisałem, że kościół ma akurat mnie pomóc? Taki prosty przykład: skoro kościół ma tak wiele instytucji, które pomagają ludziom, to po co zbiera datki, czy tam kolekty na jakieś cele? W dużej mierze kościół pozyskuje pieniądze od państwa, czyli z moich, twoich podatków. Zatem kto tak naprawdę pomaga? Kościół czy jednak zwykli ludzie, ale kościół przypusuje sobie te zasługi?
Dla dzieci i młodzieży obciążonych ubóstwem: 92 domy dziecka,
27 domów matki i dziecka,
27 burs,
378 świetlic terapeutycznych,
30 centrów interwencji kryzysowej,
105 podwórkowych klubów,
257 ośrodków kolonijnych,
21 telefonów zaufania
65 funduszów stypendialnych.
Dla osób starszych:
160 domów pomocy społecznej,
69 klubów seniora,
67 środowiskowych domów samopomocy.
Dla osób uzależnionych:
62 punkty konsultacyjne dotyczące problemów alkoholowych,
21 ośrodków terapii uzależnień dla dorosłych, a 10 dla dzieci.
Dla osób niepełnosprawnych:
116 wypożyczalni sprzętu rehabilitacyjnego, 108 warsztatów terapii zajęciowej oraz
18 zakładów aktywności zawodowej,
81 gabinetów rehabilitacyjnych,
16 centrów opieki dziennej
34 ośrodki wychowawcze.
Dla bezdomnych:
302 punkty pomocy doraźnej,
286 punktów wydawania odzieży,
121 mieszkań chronionych,
61 schronisk dla kobiet i mężczyzn, łaźnie, przytuliska, ogrzewalnie i noclegownie.
Dla bezrobotnych:
8 centrów aktywizacji,
12 klubów integracji społecznej,
6 świetlic,
20 spółdzielni socjalnych.
Dla migrantów i uchodźców:
15 diecezjalnych centrów pomocy migrantom i uchodźcom,
2 domy dla repatriantów
12 innych ośrodków pomocowych.
Ponadto instytucje kościelne prowadzą:
122 stacje opieki medycznej,
63 zakłady opiekuńczo-lecznicze,
61 hospicjów domowych,
40 hospicjów stacjonarnych,
270 jadłodajni,
19 aptek,
21 poradni środowiskowych.
Działa również 110 magazynów w ramach programu dystrybucji nadwyżek żywności PEAD i 92 magazyny do przechowywania ubrań i sprzętu.
Dalej z wyszczególnieniem
Charytatywna działalność zgromadzeń zakonnych.
Po 1989 r. zakony podjęły ogromny wysiłek odtwarzania odebranych im dzieł. W większości to się udało. Według danych z końca 2016 r. żeńskie zgromadzenia zakonne prowadzą m.in.
30 zakładów opiekuńczo-leczniczych,
17 gabinetów lekarskich,
8 zakładów rehabilitacyjnych,
2 hospicja,
65 ośrodków wychowawczych,
65 domów dziecka,
54 domy pomocy społecznej dla dzieci,
62 dla dorosłych,
14 placówek zapewniających całodobową opiekę niepełnosprawnym, osiem domów dla matek z małymi dziećmi, dwa przytuliska dla bezdomnych,
ponad 80 stołówek dla biednych.
Oprócz tego 31 okien życia.
Siostry zakonne pracują w 121 szpitalach, 20 przychodniach i 23 hospicjach prowadzonych przez inne podmioty.
Jako lekarki pracuje 34 sióstr, a jako pielęgniarki 1162 (dane na koniec 2018 r.).
Zakony męskie prowadzą również działalność charytatywną. Wśród prowadzonych przez nie dzieł jest:
6 szpitali,
12 hospicjów,
8 przychodni i ośrodków zdrowia,
24 domy opieki,
14 młodzieżowych ośrodków wychowawczych 13 ośrodków terapii dla osób uzależnionych.
Wiele ośrodków charytatywnych zlokalizowanych jest przy parafiach i wspólnotach zakonnych, jak np. 76 poradni psychologiczno-pedagogicznych, 126 świetlic dla dzieci, 49 kuchni dla ubogich, 38 ośrodków pomocy rodzinie oraz 30 warsztatów terapii zajęciowej dla niepełnosprawnych.
Caritas Polska wraz z Caritas diecezjalnymi prowadzą przeszło 900 placówek oraz ponad 1100 różnych działań, projektów, akcji – nie tylko w Polsce, ale także poza granicami.
Pomoc rodzinie i dzieciom
Najbardziej znaną akcją Caritas w Polsce, prowadzoną przez wszystkie Caritas diecezjalne, jest Wigilijne Dzieło Pomocy Dzieciom. Na przestrzeni 25 lat Wigilijne Dzieło Pomocy Dzieciom to ponad 50 mln świec i kilka pokoleń dzieci, które otrzymały pomoc dzięki akcji.
Z funduszy zebranych przez Wigilijne Dzieło Pomocy Dzieciom finansowana jest w dużej mierze Wakacyjna Akcja Caritas. Jej celem jest wyrównywanie szans rozwojowych i społecznych najbiedniejszych dzieci. Wakacje organizowane są we wszystkich rejonach Polski, a turnus trwa przeciętnie dwa tygodnie. Diecezjalne Caritas dysponują własnymi ośrodkami wypoczynkowymi. W 2018 r. z Wakacyjnej Akcji Caritas skorzystało ok. 30 tys. dzieci. Caritas Polska organizuje również kolonie wakacyjne dla polskich dzieci z Litwy, Białorusi i Ukrainy.
Zdaje mi się, że w jednej z diecezji wszyscy księża złożyli się z prywatnych pieniędzy po 500 złotych, łącznie zbierając tym kwotę około 140 tys. złotych, o czym warto wspomnieć, choć fakt, że od instytucji, a nie jej członków, jakoś pieniądze nie płynęły ;)
Szkoda, że autor mija się z prawdą. Jak by napisał, że Rydzyk nic nie dał, to może byłby bliżej prawdy. Jak by napisał, że niektórzy ludzie kościoła nic nie dali, też by można było się zgodzić. Ale sporo duchowieństwa pomagało, zarówno finansowo, jak i swoją pracą. No i skoro znalazła się w spisie WOŚP, to i Caritas trzeba było uwzględnić.
@Mentally Ty widzę tylko kasę liczysz. Po pierwsze - dał kasę, np. na respiratory, po drugie - zakonnice i zakonnicy opiekowali się chorymi, w OPSach, gdzie personel uciekł - zostali tylko oni. Część z sióstr pracowała w szpitalach przy opiece. Ty Tylko o kasie, a nie zawsze to jest najważniejsze.
OdpowiedzKomentuj obrazkiem
Zmodyfikowano
1 raz.
Ostatnia modyfikacja:
26 czerwca 2020 o 23:01
Idąc Twoim tokiem myślenia... Jeśli jesteś wierzący i chcesz wziąć ślub ale ksiądz Ci to za darmo nie udzieli to zapłać mu ile chce bo przecież dajesz kościołowi czyli sobie. A jak wykosztujesz się na wesele to ciekawe czy kościół pomoże Ci spłacić kredyt który być może na to wesele będziesz musiał wziąć.
kościół to mafia. zorganizowana szajka specjalizująca się w wyciąganiu pieniędzy w zamian za obietnicę nieba i odwalanie jakichś czarów, przemiebianie ciała w chleb , chipsy i bułkę z sezamem, ogłupianiu ludzi, utrzymywaniu ich w maksymalnej ciemnocie bo od takich tępych owieczek łatwiej doi sie kasę. każda religia to wrzód na dupie ludzkości.
Z tego co wiem, to Lewandowski, a na pewno Błaszczykowski są osobami wierzącymi. Skoro są katolikami, to są częścią Kościoła, więc ich wpłaty należy policzyć jako wpłaty Kościoła.
@Zapity_wsiok "Wymaga stanowczego oczyszczenia z zepsucia." - świętym światłem małej atomówki :P haha
@Zapity_wsiok Jakieś dowody na to, że Breivik był katolikiem? Dwa, że na Hitlerze tkwiła ekskomunika latae sententiae, a sam nazizm był potępiony w Mit Brennenden Sorgen.
@Obeznany a slyszales moze o linii szczurow? Jak nie, to poczytaj https://pl.wikipedia.org/wiki/Alois_Hudal
@Obeznany
"Dwa, że na Hitlerze tkwiła ekskomunika latae sententiae"
moze ale z drugiej strony rudolf hoss, capo obozu w oswiecimiu byl wierzacym katolikiem
@Zapity_wsiok
wielu wpłacających na WOŚP to wierzący wiec trzeba też zaliczyć ich jako kościół... dobre..
Natomiast co do Hitlera... to religijność była istotną częścią faszyzmu i nazizmu.
I niestety kościół katolicki jak i protestancki miał swój udział w mordach często nawet bezpośredni
Protestanccy naziści mieli własny kościół rozwiązano po wojnie
https://pl.wikipedia.org/wiki/Niemieccy_Chrze%C5%9Bcijanie
A ktolicy zmienili doktrynę na II soborze Watykańskim
obóz koncentracyjny Chorwackich ustaszy
https://pl.wikipedia.org/wiki/Jasenovac_(ob%C3%B3z_koncentracyjny)
Kardynał duszpasterz ustaszy
https://pl.wikipedia.org/wiki/Alojzy_Wiktor_Stepinac
Franciszkanin komendant obozu
https://pl.wikipedia.org/wiki/Miroslav_Filipovi%C4%87-Majstorovi%C4%87
Franciszkanin strażnik oprawca z obozu jeden z wielu franciszkanów w obozie
https://pl.wikipedia.org/wiki/Petar_Brzica
Kardynał jaki organizował ansslus Austrii
https://pl.wikipedia.org/wiki/Theodor_Innitzer
Ksiądz teolog przywódca Słowacji kolaborujący z nazistami
https://pl.wikipedia.org/wiki/Jozef_Tiso
Biskup organizujący ucieczkę zbrodniarzy nazistowaskich
https://pl.wikipedia.org/wiki/Alois_Hudal
@Xar być może jedna właśnie spadła. Protektor pedofilów w sutannach - Janiak - już doświadcza początków upadku. Oby zwyrodnialca wydalili z kapłaństwa.
@Zapity_wsiok Za to raczej powinno być 25 lat. Super kara: nie będziesz biskupem nosz ku*wa
@Zapity_wsiok
Nie dostrzegasz systematycznej polityki. W Chorwacji nie dotyczyło kilku a ogromnej rzeszy przy czym wielu duchownych bezposrtednio mordowało lub prowadziło grupy ludzi jacy tego dokonywali dziki ich agitacji.
Cały kościół katolicki był mocno rasistowski i antysemicki. Choć Razcej za sprawą duchownych Austriackich Niemieckich Chorwackich i Słowackich i Węgierskich. Z tych krajów tylko pojedynczy księża nie mieli takiej implikacji. Rasizm i antysemityzm był też obecny we Francji i rzad Vichy ochoczo pozbywał się żydów. i to już w okresie przed I wojny o czym świadczy np proces Dreyfusa.
Miedzy innymi ten feudalno szlachecko rojalistyczny konserwatyzm i rasizm był przyczyną masowej ateizacji zachodniej europy oraz przyczyną II soboru watykańskiego jaki zmienił politykę Watykanu. Zniknęły np stałe w liturgii (bodaj od lat 50tych XIX wieku ) msze w intencji nawrócenia się nienawistnych i złych żydów.
Konflikt i te uprzedzenia mają podloże zmian społecznych jakie zaszły w XIX wieku w europie po okresie napoleońskim
film anioly i demony tylko w realu i z POWODZENIEM
z tego co wiem to Kościół dawał jakieś pieniądze na respiratory. chyba w łódzkim, o czym mówiono w tv. z tego co pamiętam - jak przez mgłę - coś tam jeszcze było. Być może kwoty nie astronomiczne, ale tutaj też powiem tyle - wiem że coś było, więc te "NIC" pisane wersalikami jest z deczka przesadzone
Widziałem jak zakonnice pomagały w Ośrodkach Pomocy Społecznej , kiedy cała obsługa opuściła pensjonariuszy. Wiem ze Caritas pomagał osobom starszym "Pomoc dla Seniora".
https://caritas.pl/blog/2020/03/19/milion-zlotych-dla-seniorow-caritas-rusza-z-wielka-akcja-pomocy/
@Kocioo Zakonnice, zdaje się, z założenia mają pomagać chorym więc to żadna zasługa, choć miły gest, że nie zamknęły się za murami klasztoru. Co do Caritas jedno pytanie - skąd bierze pieniądze? Z datków zbieranych od ludzi. To fundacja jak każda inna. Więc to prawda, że kościół jako instytucja nie dał nic. Jacyś pojedynczy proboszczowie organizowali akcje w ramach swojej parafii ale to tyle.
@Vinyard
Dawanie kasy, której masz dużo to wielka zasługa. Zwłaszcza gdy jesteś firmą i możesz wpisać to w koszty. Ciężka praca i ryzykowanie własnym zdrowiem nie jest żadną zasługą. Doprawdy ciekawy punkt widzenia
Skąd Caritas (a także KRK) bierze pieniądze? Od ludzi. czyli sam nic nie daje. A skąd rząd bierze pieniądze? Tak samo od ludzi. W dodatku nie z dobrowolnych datków, tylko z przymusowych podatków. I robi to KAŻDY rząd. Krytykowanie Kościoła, przy jednoczesnym chwaleniu KTÓREGOKOLWIEK rządu jest wiec przykładem hipokryzji. No chyba że Bosak zostanie prezydentem, a Korwin premierem, ale nie jestem wystarczająco "wierzący" by takie political fiction uznać za prawdopodobne.
@LeClerc2 Na lekarzy teraz nie wypada pluć, a jak można uderzyć w Kościół nawet pluszowym kijem, to dlaczego by nie spróbować?
@Rydzykant dla sióstr zakonnych pomoc chorym i potrzebującym nie jest zasługą, ponieważ zobowiązują się do tego wstępując do zakonu. Robią to zatem niejako z powołania i własnej nieprzymuszonej woli. Chociaż podziękować za pomoc zawsze należy, tym bardziej za taką bezinteresowną.
Natomiast nigdzie nie napisałem, że te firmy, które rzuciły kasę są jakieś święte. Ale z drugiej strony takich firm jest w kraju znacznie więcej niż te wymienione więc czemu inne nie wpadły na pomysł żeby sobie taką wrzutkę w koszty zrobić? Skoro to żaden problem i żadna strata?
Zaznaczam - ja nikogo nie chwalę, ani sportowców ani celebrytów ani firm, za dawanie kasy na walkę z pandemią. Zauważam tylko, że autor demota ma rację, że Kościół nic nie dał. Jego przedstawiciele z własnej inicjatywy coś tam organizowali, ale "ich pracodawca" już palcem nie kiwnął. Watykan dalej sobie na swoim złocie siedzi i czeka na dalsze wpłaty. Nasz genialny rząd nawet im maseczki i kombinezony wysłał jak u nas ciągle brakowało... Także do chwalenia rządu też mi cholernie daleko...
Zmodyfikowano 2 razy. Ostatnia modyfikacja: 26 czerwca 2020 o 15:36
@Vinyard A co jest w "zakresie obowiązków" strażaków i policjantów? Uświadomię ci. Zaden z nich nie ma obowiązku podejmowania działań, jeśli mogą one doprowadzić funkcjonariusza do kalectwa lub śmierci. A jednak w pracy ryzykują oni życiem. Podobnie jest z zakonnicami. Zobowiązują się do pomocy, a nie do narażania własnego życia. Skoro pomagają w miejscach, gdzie personel medyczny zwyczajnie uciekł, to chyba ich działanie jednak jest zasługą. Nie sądzisz?
Stwierdzenie "nic nie dał" jest zbyt ogólnikowe i zakłamuje rzeczywistość. Znacznie bardziej feministki "nic nie dały" samotnym kobietom z dziećmi. Bo przecież nie prowadzą ani jednego Domu Samotnej Matki. A może ty powiesz, co organizacje ateistyczne dały chorym na koronawirusa?
Najzabawniejsze jest to twoje "Watykan siedzi na złocie". Ciekawostka. Powiedz ile Luwr dał na ratowanie chorych. Też siedzą na złocie, w dodatku nieźle zarabiają na turystach. A fe, jak im nie wstyd.
Wspólnoty Kościelne w różnych krajach podejmują działania ratunkowe dla swoich okolic. Watykan wspiera finansowo te regiony, które ucierpiały najbardziej. Niestety nie ma w zwyczaju chwalić się swoimi działaniami, bo hejterzy podobni do ciebie wytknęliby "promowania się na cudzej krzywdzie". Każde działanie KRK potraficie negatywnie skomentować.
Dlaczego Watykan nie pomógł Polsce? A czy w Polsce sytuacja była tak dramatyczna, by taka zagraniczna pomoc była potrzebna? To raczej nasz rząd przewalał nasze pieniądze na respiratory od dostawców broni, maseczki od narciarzy oraz tureckie testy, które znajomy ministra sprzedawał Polsce w cenie sześciokrotnie przekraczającej prawdziwą cenę producenta. Widoczni jesteśmy bogaci, więc po co Watykan miałby wysyłać do nas złot zeskrobane z zabytków?
@LeClerc2 może faktycznie niefortunnie się wyraziłem. Nie miałem na myśli, że siostrom zakonnym chcę powiedzieć "cicho siedźcie i róbcie co do was należy". To naprawdę miło z ich strony, że pomagają chorym i potrzebującym, ale nie zmienia to faktu, że robią to zgodnie ze złożonymi ślubami więc mamy do czynienia z poświęceniem całego życia pomocy ludziom a nie tylko z okazji epidemii. Absolutnie nie neguję składania im podziękowań - człowiek kulturalny za otrzymane dobro, pod jakąkolwiek postacią by ono nie było, jakby "automatycznie" dziękuje i nie jest to nic dziwnego.
Wypowiadałem się w duchu "co kościół jako instytucja zrobił dla pomocy w pandemii" i mówiąc o zakonnicach zwyczajnie sprzeciwiam się przypisywaniu ich osobistych czynów ich zwierzchnikom. To tak jakby za mój datek na jakąś fundację laury chciał zbierać mój pracodawca... Trochę nie w porządku wg mnie.
Zmodyfikowano 1 raz. Ostatnia modyfikacja: 26 czerwca 2020 o 15:37
@Rydzykant możemy tak bez końca wymieniać kto nic nie dał - to fakt. Że nasz rząd ukręcił lody na grube miliony też nie da się ukryć. Może faktycznie przegiąłem z krytyczną oceną, bo spojrzałem na temat zbyt wąsko. Uwierz, nie należę do ludzi, którzy "wszystko skrytykują" - zauważ, że w innych komentarzach starałem się obalić tezę, że firmy, które wpłaciły kasę na pomoc chorym zrobiły to tylko, żeby się zareklamować. Także Watykanowi przyznam, że faktycznie pomogli jeśli gdzieś o takiej pomocy usłyszę i nie będę ich z góry oskarżał o promowanie się kosztem chorych.
Nadal zwyczajnie irytuje mnie, że jak w jakiejś konkretnej parafii czy diecezji podejmowane są jakieś działania na rzecz pomocy to zasługi przypisuje się "kościołowi". Nadal wygląda mi to tak, jakby to mój pracodawca zbierał laury za to, że ja wpłaciłem kasę na jakąś fundację.
Więc podsumowując - księża z diecezji x zorganizowali pomoc - dziękuję księżom z diecezji x, nie Watykanowi. Zakonnice z zakonu y pomagają chorym - dziękuję zakonnicom z zakonu y, nie Watykanowi.
Watykan angażuje się w pomoc - dziękuję Watykanowi.
Po prostu niech laury za zasługi trafiają do tych, którym się faktycznie należą.
Vinyard idac twoim tokiem rozumowania Wosp to tez fundacjajak caritac czyli wosp tez nic nie dal? jak zawsze podkresle ze wierzacy nie jestem kazde z wysnan jest mi obojetne jak ktos wierzy jego sprawa ale nie przesadzajmy ze kosciol nic nie zrobil. kluje mnie w oczy ociekanie tluszczem i mamona duchownych kazdego wyznania.
Ile pieniędzy te osoby dają na co dzień dla hospicjów, kuchni dla biednych czy na świetlice dla dzieci biedoty? Nic? Aaaa bo pochwały społeczeństwa nie będzie? A tam siostry zakonne zaiwaniają codziennie i nikt im za to nie dziekuje publicznie.
Inaczej jest zrobić coś raz dla reklamy, odpisu od podatku czy poklasku a inaczej robić coś regularnie.
@inkognitko Pomoc biednym i chorym to część "zawodu" zakonnicy. I nie bój się, mają mnóstwo pochwał i podziękowań tylko nie na tak dużą skalę.
A co do sportowców i biznesmenów to owszem, pewnie jest jakieś drugie dno, ale nie zgodzę się, że "tylko" dla zysku to robią. Zauważ, że np. na taki WOŚP zazwyczaj nie wpłacają żywej gotówki z własnej kieszeni ale przekazują jakieś "fanty" na licytację, za które w praktyce płacą zwykli ludzie - to jest wg mnie działanie wyłącznie dla reklamy.
@Vinyard no zgadzam się z Tobą, że to nie zawsze dla poklasku ale chcę po prostu zwrócić uwagę, że są niektóre instytucje, które zawsze pomagają po cichu (tutaj akurat demot "oskarża" Kościół o nieróbstwo) a nie jednorazowo. Drugą kwestią jest "pomaganie to część zawodu zakonnicy" ale w tym samym tonie można powiedzie żę to także "zawód" WOŚP więc nie powinna się ona pojawić tutaj na liście wspaniałych darczyńców.
@inkognitko Trzymając się stwierdzenia, że liczymy tylko środki przeznaczone przez konkretne osoby czy instytucje z, nazwijmy to, "zasobów własnych" zgadzam się, że WOŚP czy jakakolwiek inna fundacja nie powinna się pojawiać w takich zestawieniach, ponieważ de facto rozporządzają one pieniędzmi swoich darczyńców nie mając żadnych własnych środków.
@Vinyard no i mamy porozumienie :D
@Mentally
Do ciekawego kościoła chadzasz.
Ale w Polsce zawsze była tolerancja i nawet jak będziesz czcił buta to nikt nie zwróci na to uwagi. Chyba, że będziesz innych do tego zmuszał.
Pozdrawiam.
@takj Tolerancyjna Polska ? To dlaczego nie zarejestrowali "Latający Potwór Spaghetti" ?
@ludek_z_lasu
Z powodów formalnych. Jeśli coś z samej definicji jest żarte, trudno to traktować poważnie. Może kiedyś w przyszłości Pastafarianie faktycznie zaczną wierzyć w swojego potwora, tak jak istnieją ludzie wierzący w moce Jedi. Wówczas ich wyznanie zapewne zostanie zarejestrowane.
@Rydzykant Jak na razie w kilku państwach jest religią oficjalną i pełnoprawną.
@ludek_z_lasu
W Japonii możesz wziąć ślub z sex-robotem, ulubionym bohaterem anime albo nawet z poduszką.
Formalnie rzecz biorąc (na szczęście nikt tego prawa nie przestrzega) w Paryżu kobiety chodzące w spodniach powinny być karane mandatem, bo taki strój jest zabroniony. Co zabawne, przepis ten pochodzi z czasów na krótko po upadku Rewolucji Francuskiej. I jakoś "przez przeoczenie" do dziś nikt go nie anulował.
Czy powinniśmy bezrefleksyjnie kopiować przepisy obowiązujące w innych krajach?
No i gdzie jest Watykan i Caritas w takich momentach. A, zapomniałem. Oni troszczą się o ludzi tylko, gdy jest im to na rękę.
Arcybiskup Grzegorz Ryś z Łodzi sam ufundował jeden respirator dla szpitala im. Barlickiego w Łodzi (cena 91 tys. zł.), na drugi respirator przekazał pieniądze z Archidiecezji oraz poprosił wiernych o zbiórkę na kolejne respiratory. Udało się zebrać i przekazać w ciągu dwóch dni na konto Okręgowej Izby Lekarskiej w Łodzi 780 tys. zł. To tylko jeden z przykładów.
Jeśli Kościół postępuje zgodnie z Pismem Świętym, choć dotyczy to darowizny dla nas wszystkich, a nie jałmużny "Kiedy zaś ty dajesz jałmużnę, niech nie wie lewa twoja ręka, co czyni prawa, aby twoja jałmużna pozostała w ukryciu. A Ojciec twój, który widzi w ukryciu, odda tobie." (Mt 6,3-4) to rozlega się głos "A dlaczego Kościół nic nie robił?" Gdyby o każdej darowiźnie dawano anonse tak by nikt jej nie przegapił pojawiłby się od razu zarzut, że się Kościół chwali.
Tak więc jeśli o czymś ludzie nie wiedzą nie znaczy, że to nie istnieje. Jedynie to, że o tym nie wiedzą.
@Melotte no i chwała księdzu biskupowi za taką akcję. Nadal nie jest to działanie kościoła jako instytucji tylko jednego z jej przedstawicieli. A zebranie pieniędzy od ludzi to też żaden wielki wyczyn. Na siepomaga jest mnóstwo takich zbiórek i to nie ich twórcom tylko wpłacającym się dziękuje.
@Vinyard Tak jak napisałam - podałam tylko jeden przykład, a instytucja Kościoła składa się z różnych osób i wiele z nich organizowało i organizuje nadal we własnym zakresie pomoc o czym szczegółowo napisali inni Demotowicze. Nie wiem czego oczekujesz. Odgórnego zarządzenia prymasa Polski czy rozporządzenia Episkopatu, żeby uznać akcję za ogólnokościelną? Jeśli tak to musisz pogodzić się z tym, że instytucja Kościoła nie funkcjonuje w taki sposób, więc nie jest możliwa tego typu akcja. Każda archidiecezja, diecezja, parafia, zakon, poszczególni duchowni czy wierni podejmują tego typu decyzje i działają we własnym zakresie niezależnie od innych.
W kwestii podziękowań - na portalach pomocowych trwają zbiórki i organizatorzy dziękują wszystkim wpłacającym, tak samo i podziękował biskup. Ale to on zainicjował zbiórkę oraz załatwił formalności i właśnie za to należy mu się podziękowanie. Tak samo i za to samo dziękuje się Jurkowi Owsiakowi. Za organizację.
Całość na stronie:
https://rzeszow.naszemiasto.pl/koronawirus-ksieza-z-diecezji-rzeszowskiej-zebrali-blisko/ar/c1-7667685
Koronawirus. Księża z diecezji rzeszowskiej zebrali blisko 370 000 zł na walkę z niebezpiecznym wirusem
Zebrane pieniądze, po konsultacjach z władzami województwa podkarpackiego i zapoznaniu się z potrzebami szpitali leżących w części diecezji rzeszowskiej na terenie województwa małopolskiego, zostały podzielone na następujące placówki:
Szpital Specjalistyczny w Gorlicach (dofinansowanie zakupu respiratora),
Szpital Specjalistyczny w Jaśle (dofinansowanie zakupu nowoczesnego 4-głowicowego aparatu USG),
Szpital Miejski w Rzeszowie (zakup respiratora na oddział noworodków z podejrzeniem COVID-19),
Kliniczny Szpital Wojewódzki nr 2 w Rzeszowie (zakup sterylizatorów parowych laboratoryjnych dla materiału zakaźnego)
oraz Domy Pomocy Społecznej i Zakłady Pielęgnacyjno-Opiekuńcze prowadzone przez Caritas
Jeżeli o czymś nie słyszymy, to nie oznacza że tego nie ma.
Czasami zastanawiam się, czy za wypowiedziane słowa bezpodstawnie kiedyś ktoś poniesie jakieś konsekwencje?
@kowalski1313 No wlasnie...ZEBRALI..Czyli uzywajac szantazu emocjonalnego zwanego "zbawieniem" znowu wydoili rencistów i dewotki z ostatniego grosza " na sluszny cel"..Ale..swoich mercedesów nie sprzedali ??? Brawo ! No to sie wykazali..Co dali OD SIEBIE?? Z wlasnej kieszeni, z ICH PRYWATNYCH KONT BANKOWYCH??? Z czego zrezygnowali??????? Nic....Kler to pijawki i patologia.
Zmodyfikowano 3 razy. Ostatnia modyfikacja: 25 czerwca 2020 o 23:49
@kowalski1313 Dać coś, a zorganizować zbiórkę, na którą dają inni ludzie to dwie zupełnie różne rzeczy. Zgadzam się z @Andreas50 i razem z nim pytam ile kościół dał ZE SWOJEJ kasy, a nie ile wydoił od wiernych.
@Vinyard
Miło mi że wszyscy troszczą się o rencistów, starsze osoby itp.
w powyższym artykule zostało przekazane wprost, że zorganizowana zbiórka, została przeprowadzona wśród samych księży, a nie jak pisze Andreas50 że zostało wyciagnięte od kogoś,
polecam na przyszłość zgłębić nieco treść materiału przesłanego w linku, a nie uporczywie trwać przy swoich przekonaniach, a w ten sposób kłamać.
Vinyard pytasz ile dał kościół, z jednej strony została ci udzielona przykładowa odpowiedź, z której i tak kpisz, więc szkoda chyba szukać przykładów i argumentów bo i tak masz swój punkt widzenia, a z drugiej strony pytam kto to kościół? bo często mylimy to pojęcie, wylewając potok gorszacych słów na niewinne osoby.
@kowalski1313 Tak, księża z diecezji rzeszowskiej zrobili zbiórkę we własnym gronie. Chwała im za to ale to nadal nie jest odpowiedź na moje pytanie - ile dał kościół jako instytucja. Czy firmy, które przeznaczyły środki na walkę z wirusem zebrały kasę od swoich pracowników, czy wypłaciły z własnych kont - z dochodów firmy? Kościół (nadal mówimy o instytucji, nie o wspólnocie) posiada majątki grubo przewyższające majątki firm wspomnianych w democie. Czy jak ja wpłacam pieniądze np. na zbiórkę na siepomaga to podziękowania należą się mojemu pracodawcy?
Rozchodzi się po prostu o to, że "sama góra" czyli episkopat bardziej skupiony był na nieograniczaniu obecności wiernych na mszach niż na pomocy w pandemii. To, że księża w ramach swoich parafii czy rejonu organizowali jakieś akcje to bardzo dobrze, ale to nadal nie jest działanie kościoła jako instytucji tylko jego końcowych przedstawicieli. Jeszcze raz dla jasności - jeśli proboszczowie z parafii x, y i z wpłacili kasę na jakąś zbiórkę to to jest wyłącznie ICH działanie, nie ich "pracodawcy".
@Andreas50
@Vinyard
A pomyślcie ile "daje" wam państwo!!!
Kościół. tak samo jak państwo, nie ma swoich pieniędzy. Czasem ma jakieś zasoby i w krytycznej sytuacji może je spieniężyć, lecz zazwyczaj nie jest to najlepszy sposób funkcjonowania. A obecna epidemia nie jest sytuacją krytyczną.
A może napiszecie mi, ile pieniędzy dały od siebie organizacje ateistyczne, grupy feministyczne lub też środowiska LGBT. To byłaby ciekawa informacja.
@Vinyard Papież - "sama góra", któremu episkopat jest podporządkowany, ich pracodawca, powołał fundusz kryzysowy i na walkę z Koronawirusem przekazał 750k dolarów.
@messijan2 Nie słyszałem o tym, ale cieszy mnie ta wiadomość. Dzięki za informację.
"„Pomoc dla seniora” – to nowa akcja pomocowa Caritas zainicjowana w odpowiedzi na rosnące zagrożenie koronawirusem. Szczególnie narażone są osoby starsze, stanowiące dużą grupę podopiecznych organizacji. Na start akcji Caritas przeznacza milion złotych z własnych środków, jednocześnie apelując do Państwa o wpłaty, które pozwolą dalej pomagać najbardziej potrzebującym seniorom." - pierwsza z brzegu inicjatywa Caritasu, organizacji Kościelnej. Ale gdzieby autor poszukał, przecież toby mu zepsuło tezę a teza jest istotna - dowalić czarnym
Dominikanie w Gdańsku pomagali zamkniętym na kwarantannie. Można było zadzwonić, poprosić o zrobienie zakupów czy coś. Szkoda, że to są lokalne inicjatywy, a nie systemowe działanie Koscioła. Jeśli po coś on jeszcze jest, to właśnie po to, żeby pomagać w takich sytuacjach. Mają ludzi, infrastrukturę w całym kraju...
I dlatego powinien być podciągnięty pod ministerstwo kultury i opodatkowany.
@DemonZniszczenia Tyle, że to typowy fake, a Ty jak widzę łykasz wszystko....:P
Jak możesz być taki bezczelny? Jak to kościół nic nie dał??? Poszukaj info i nie pisz szkalujących bredni. A ty ile dałeś na walkę z Covid? Może zacznij od siebie?
Tak czytam te komentarze, i wychodzą mi takie wnioski:
Kościół dał - "nic nie dał, bo nie ma własnych pieniędzy"
Kościół zorganizował zbiórkę - "też nic nie dał, bo to ludzie dali"
Zakonnicy pomagają - "to ich zawód"
To przepraszam, ale jaka jest prawidłowa odpowiedź?
Zmodyfikowano 1 raz. Ostatnia modyfikacja: 26 czerwca 2020 o 10:49
@myszata12 dowalić kościołowi, bo jest to poprawne politycznie ;) w końcu z murzynów się śmiać nie można, kobiety są chronione przez feministki, LGBT jest biedne i pokrzywdzone, więc pozostaje ,,udupienie" KK i PiS
Wiele lokalnych firm w moim mieście przeznaczało na szpital na zakup po 200 300 tys
Religia już dawno straciła rację bytu. Obecnie jest tylko powodem konfliktów. 9 na 10 wojen jest powodowanych religią. Kiedyś to było potrzebne, żeby władcom się podwładni nie mordowali wzajemnie. Ale teraz mamy badania DNA. Religie nie są już potrzebne więc się patologizują środowiska wokół nich a same koscioły będąc utrzymywane na siłę i generując zbędne koszty.
Za takie kłamstwa to jednak powinni rozliczać. Bądźmy obiektywni. Caritas, księża, zakonnicy wpłacali pieniądze na pomoc i sami pomagali. A może miech sam autor Demota się pochwali ile on pomógł??
Autor demota nie posiada mózgu.
@TrinityKiller sądząc po tym, że zdołał to napisać, to jednak go posiada. Jak już może mieć mały problem z użytkowaniem, albo jest bardzo stereotypowy.
Fajne de demoty takie nie za dużo mające kontakt z rzeczywistością.
1 źródło: http://www.em.kielce.pl/kosciol/37057-biskup-jan-piotrowski-wsparl-pomoc-strazakow-w-obliczu-koronawirusa?fbclid=IwAR2hKccuSkZfiAVyQD-MWzi2L1Zqtee9H1AqEg1lblvEiDuZChrOlTteB-U
2 źródło fp diecezji sosnowieckiej: https://www.facebook.com/diecezja/photos/a.10150873327536866/10158118746486866/?type=3&theater&ifg=1.
A Kościół nie dał nic.
Głośno o tym ostatnio, no to powiemy co dał Kościół.
Na wstępie powiem tylko, ze Kościół nigdy nie przestał dawać. Ale jak jest się daleko od Kościoła, to jak zobaczyć go od środka?
Kościół, to wspólnota ludzi, a skoro do niej nie należysz to skąd możesz wiedzieć jak funkcjonuje i co daje?
Filmy Sekielskiego, to nie wszystko.
To zaczynamy. Będzie długo.
Kościół Katolicki w Polsce prowadzi:
Dla dzieci i młodzieży obciążonych ubóstwem: 92 domy dziecka,
27 domów matki i dziecka,
27 burs,
378 świetlic terapeutycznych,
30 centrów interwencji kryzysowej,
105 podwórkowych klubów,
257 ośrodków kolonijnych,
21 telefonów zaufania
65 funduszów stypendialnych.
Dla osób starszych:
160 domów pomocy społecznej,
69 klubów seniora,
67 środowiskowych domów samopomocy.
Dla osób uzależnionych:
62 punkty konsultacyjne dotyczące problemów alkoholowych,
21 ośrodków terapii uzależnień dla dorosłych, a 10 dla dzieci.
Dla osób niepełnosprawnych:
116 wypożyczalni sprzętu rehabilitacyjnego, 108 warsztatów terapii zajęciowej oraz
18 zakładów aktywności zawodowej,
81 gabinetów rehabilitacyjnych,
16 centrów opieki dziennej
34 ośrodki wychowawcze.
Dla bezdomnych:
302 punkty pomocy doraźnej,
286 punktów wydawania odzieży,
121 mieszkań chronionych,
61 schronisk dla kobiet i mężczyzn, łaźnie, przytuliska, ogrzewalnie i noclegownie.
Dla bezrobotnych:
8 centrów aktywizacji,
12 klubów integracji społecznej,
6 świetlic,
20 spółdzielni socjalnych.
Dla migrantów i uchodźców:
15 diecezjalnych centrów pomocy migrantom i uchodźcom,
2 domy dla repatriantów
12 innych ośrodków pomocowych.
Ponadto instytucje kościelne prowadzą:
122 stacje opieki medycznej,
63 zakłady opiekuńczo-lecznicze,
61 hospicjów domowych,
40 hospicjów stacjonarnych,
270 jadłodajni,
19 aptek,
21 poradni środowiskowych.
Działa również 110 magazynów w ramach programu dystrybucji nadwyżek żywności PEAD i 92 magazyny do przechowywania ubrań i sprzętu.
Dalej z wyszczególnieniem
Charytatywna działalność zgromadzeń zakonnych.
Po 1989 r. zakony podjęły ogromny wysiłek odtwarzania odebranych im dzieł. W większości to się udało. Według danych z końca 2016 r. żeńskie zgromadzenia zakonne prowadzą m.in.
30 zakładów opiekuńczo-leczniczych,
17 gabinetów lekarskich,
8 zakładów rehabilitacyjnych,
2 hospicja,
65 ośrodków wychowawczych,
65 domów dziecka,
54 domy pomocy społecznej dla dzieci,
62 dla dorosłych,
14 placówek zapewniających całodobową opiekę niepełnosprawnym, osiem domów dla matek z małymi dziećmi, dwa przytuliska dla bezdomnych,
ponad 80 stołówek dla biednych.
Oprócz tego 31 okien życia.
Siostry zakonne pracują w 121 szpitalach, 20 przychodniach i 23 hospicjach prowadzonych przez inne podmioty.
Jako lekarki pracuje 34 sióstr, a jako pielęgniarki 1162 (dane na koniec 2018 r.).
Zakony męskie prowadzą również działalność charytatywną. Wśród prowadzonych przez nie dzieł jest:
6 szpitali,
12 hospicjów,
8 przychodni i ośrodków zdrowia,
24 domy opieki,
14 młodzieżowych ośrodków wychowawczych 13 ośrodków terapii dla osób uzależnionych.
Wiele ośrodków charytatywnych zlokalizowanych jest przy parafiach i wspólnotach zakonnych, jak np. 76 poradni psychologiczno-pedagogicznych, 126 świetlic dla dzieci, 49 kuchni dla ubogich, 38 ośrodków pomocy rodzinie oraz 30 warsztatów terapii zajęciowej dla niepełnosprawnych.
Caritas Polska wraz z Caritas diecezjalnymi prowadzą przeszło 900 placówek oraz ponad 1100 różnych działań, projektów, akcji – nie tylko w Polsce, ale także poza granicami.
Pomoc rodzinie i dzieciom
Najbardziej znaną akcją Caritas w Polsce, prowadzoną przez wszystkie Caritas diece
@topornik43 Wspaniałe podsumowanie. Jestem pełna uznania.
Co do żabki to nie przypadkiem klienci wpłacili kasę przez żappka zamieniając swoje punkty na pomoc z korona-wirusem ?? Z orlenem wydaje mi się ,że jest podobnie :)
Kościół nie dał nic!
NIC!
NIC NIC NIC!
No raport nt tego będzie chyba dopiero jak się zakończy bierzący rok, wątpie by była gdzieś odświeżana dziennie tabelka "ile kościół poświęcił na walke z koronawirusem" aktualizowana co 10 minut.
Ja wiem, że np (za TVN) mamy takie coś
"Walkę z koronawirusem toczą nie tylko lekarze, pielęgniarki i ratownicy medyczni - zmagają się z nim także pracownicy Domów Pomocy Społecznej. W Bochni o życie podopiecznych walczą wolontariusze i siostry zakonne. Tam ta walka jest szczególnie trudna, bo pacjenci to osoby starsze, które cierpią na rozmaitego typu dolegliwości, a więc najbardziej narażone na infekcję. Sytuację utrudnia dodatkowo brak sprzętu i personelu. Materiał reportera "Czarno na białym"."
oczywiście to że siostry zakonne pomagają się nie liczy - nie wiadomo ile osób się tam w zbiórce na co składało, czy dały po 5 zł czy po 15. Ale ważne jest to, że zakonnice pomagając chorym w domu opieki podczas pandemii nie dokonały żadnego przelewu więc śmiało można powiedzieć, że nie pomagały i nie zrobiły nic w walce z koronawirusem.
Swoją drogą drogi autorze - ile tu już przelałeś na walkę z wirusem?
Nawet na demotach bylo wrzucanych sporo spraw gdzie księża przekazywali jakies datki. Pamietam kilka takich sytuacji, m.in. ze pieniadze ktore zbieral na remont kosciola przeznaczyl na walke z korona, takze troche przegięcie. Episkopat to banda starych zachłannych tetryków takze calkiem mozliwe ze nic nie przekazali. Ale szeregowi ksieza to normlani ludzi. W wiekszosci przynajmniej.
A jak był demot o proboszczu co przekazał kasę na respiratory, to wszyscy się burzyli... Zdecydujcie się ludzie
Łatwo tak kłamać, co nie "autorze"?
co za zaściankowe, zmanipulowane i kłamliwe informacje!
Otóż jest dokładnie odwrotnie niż w tym democie w zakresie kłamliwych informacji o duchowieństwie.
Kościół na co dzień dawał i daje nadal wiele od siebie za darmo: prowadzenie hospicjów, opieka nad pacjentami, chorymi, dziećmi w szkołach i przedszkolach, organizowanie akcji, zbrórek, żłobków, szkół i przedszkoli, świadczenie sakramentów nie raz po kilka do kilkunastu godzin dziennie i wiele wiele innych.
Kościołowi nie musisz płacić, możesz złożyć ofiarę i od początku swojego założenia w swej misji ma za zadanie dbać de facto WYŁĄCZNIE o bliźniego.
Pewnego dnia kościół też będzie w potrzebie. Wtedy zrobimy to, co robi kościół by pomóc innym- pomodlimy się
@szteker Widzę, że nie dociera do Ciebie co tu napisali. Może poczytaj, to przestaniesz sie ślinić do tego fake'a, a zaczniesz myśleć SAMODZIELNIE i szukać danych, zamiast dać się zmanipulować. Ale komu ja to mówię....:P
@Fragglesik mówisz to komuś, komu Bóg rzucał kłody pod nogi, mimo że kiedyś ten ktoś dużo czasu spędzał na modlitwie i błaganiach w kościele.
@szteker Co ma piernik do wiatraka? Dużo spędzałeś czasu na modlitwie? jakoś nie pamiętasz cytatu o tym, że Bóg doświadcza wybranych i oni mają gorsze życie niż reszta? Skoro tak miałeś źle i dużo się modliłeś i naprawdę wierzyłeś, to powinieneś się cieszyć, że miałeś pod górę. I dlaczego uważasz, że to akurat Tobie kościół miał pomóc? Kościół pomaga milionom ludzi i taka jest prawda i, jako wierzący i interesujący się kościołem kiedyś, powinieneś to wiedzieć. Jaka to była wiara i jakie zainteresowanie, że nie wiesz?
Zmodyfikowano 2 razy. Ostatnia modyfikacja: 26 czerwca 2020 o 23:18
Gdzie napisałem, że kościół ma akurat mnie pomóc? Taki prosty przykład: skoro kościół ma tak wiele instytucji, które pomagają ludziom, to po co zbiera datki, czy tam kolekty na jakieś cele? W dużej mierze kościół pozyskuje pieniądze od państwa, czyli z moich, twoich podatków. Zatem kto tak naprawdę pomaga? Kościół czy jednak zwykli ludzie, ale kościół przypusuje sobie te zasługi?
g.... wiesz
Kościół Katolicki w Polsce prowadzi:
Dla dzieci i młodzieży obciążonych ubóstwem: 92 domy dziecka,
27 domów matki i dziecka,
27 burs,
378 świetlic terapeutycznych,
30 centrów interwencji kryzysowej,
105 podwórkowych klubów,
257 ośrodków kolonijnych,
21 telefonów zaufania
65 funduszów stypendialnych.
Dla osób starszych:
160 domów pomocy społecznej,
69 klubów seniora,
67 środowiskowych domów samopomocy.
Dla osób uzależnionych:
62 punkty konsultacyjne dotyczące problemów alkoholowych,
21 ośrodków terapii uzależnień dla dorosłych, a 10 dla dzieci.
Dla osób niepełnosprawnych:
116 wypożyczalni sprzętu rehabilitacyjnego, 108 warsztatów terapii zajęciowej oraz
18 zakładów aktywności zawodowej,
81 gabinetów rehabilitacyjnych,
16 centrów opieki dziennej
34 ośrodki wychowawcze.
Dla bezdomnych:
302 punkty pomocy doraźnej,
286 punktów wydawania odzieży,
121 mieszkań chronionych,
61 schronisk dla kobiet i mężczyzn, łaźnie, przytuliska, ogrzewalnie i noclegownie.
Dla bezrobotnych:
8 centrów aktywizacji,
12 klubów integracji społecznej,
6 świetlic,
20 spółdzielni socjalnych.
Dla migrantów i uchodźców:
15 diecezjalnych centrów pomocy migrantom i uchodźcom,
2 domy dla repatriantów
12 innych ośrodków pomocowych.
Ponadto instytucje kościelne prowadzą:
122 stacje opieki medycznej,
63 zakłady opiekuńczo-lecznicze,
61 hospicjów domowych,
40 hospicjów stacjonarnych,
270 jadłodajni,
19 aptek,
21 poradni środowiskowych.
Działa również 110 magazynów w ramach programu dystrybucji nadwyżek żywności PEAD i 92 magazyny do przechowywania ubrań i sprzętu.
Dalej z wyszczególnieniem
Charytatywna działalność zgromadzeń zakonnych.
Po 1989 r. zakony podjęły ogromny wysiłek odtwarzania odebranych im dzieł. W większości to się udało. Według danych z końca 2016 r. żeńskie zgromadzenia zakonne prowadzą m.in.
30 zakładów opiekuńczo-leczniczych,
17 gabinetów lekarskich,
8 zakładów rehabilitacyjnych,
2 hospicja,
65 ośrodków wychowawczych,
65 domów dziecka,
54 domy pomocy społecznej dla dzieci,
62 dla dorosłych,
14 placówek zapewniających całodobową opiekę niepełnosprawnym, osiem domów dla matek z małymi dziećmi, dwa przytuliska dla bezdomnych,
ponad 80 stołówek dla biednych.
Oprócz tego 31 okien życia.
Siostry zakonne pracują w 121 szpitalach, 20 przychodniach i 23 hospicjach prowadzonych przez inne podmioty.
Jako lekarki pracuje 34 sióstr, a jako pielęgniarki 1162 (dane na koniec 2018 r.).
Zakony męskie prowadzą również działalność charytatywną. Wśród prowadzonych przez nie dzieł jest:
6 szpitali,
12 hospicjów,
8 przychodni i ośrodków zdrowia,
24 domy opieki,
14 młodzieżowych ośrodków wychowawczych 13 ośrodków terapii dla osób uzależnionych.
Wiele ośrodków charytatywnych zlokalizowanych jest przy parafiach i wspólnotach zakonnych, jak np. 76 poradni psychologiczno-pedagogicznych, 126 świetlic dla dzieci, 49 kuchni dla ubogich, 38 ośrodków pomocy rodzinie oraz 30 warsztatów terapii zajęciowej dla niepełnosprawnych.
Caritas Polska wraz z Caritas diecezjalnymi prowadzą przeszło 900 placówek oraz ponad 1100 różnych działań, projektów, akcji – nie tylko w Polsce, ale także poza granicami.
Pomoc rodzinie i dzieciom
Najbardziej znaną akcją Caritas w Polsce, prowadzoną przez wszystkie Caritas diecezjalne, jest Wigilijne Dzieło Pomocy Dzieciom. Na przestrzeni 25 lat Wigilijne Dzieło Pomocy Dzieciom to ponad 50 mln świec i kilka pokoleń dzieci, które otrzymały pomoc dzięki akcji.
Z funduszy zebranych przez Wigilijne Dzieło Pomocy Dzieciom finansowana jest w dużej mierze Wakacyjna Akcja Caritas. Jej celem jest wyrównywanie szans rozwojowych i społecznych najbiedniejszych dzieci. Wakacje organizowane są we wszystkich rejonach Polski, a turnus trwa przeciętnie dwa tygodnie. Diecezjalne Caritas dysponują własnymi ośrodkami wypoczynkowymi. W 2018 r. z Wakacyjnej Akcji Caritas skorzystało ok. 30 tys. dzieci. Caritas Polska organizuje również kolonie wakacyjne dla polskich dzieci z Litwy, Białorusi i Ukrainy.
Do tego wyprawki i stypendia dla dzieci ubogic
@frankiebs Dobrze, że z topornik43 podaliście to sprawozdanie i dodatkowe informacje. Liczby mocniej przemawiają. Pozdrawiam :)
Zdaje mi się, że w jednej z diecezji wszyscy księża złożyli się z prywatnych pieniędzy po 500 złotych, łącznie zbierając tym kwotę około 140 tys. złotych, o czym warto wspomnieć, choć fakt, że od instytucji, a nie jej członków, jakoś pieniądze nie płynęły ;)
Szkoda, że autor mija się z prawdą. Jak by napisał, że Rydzyk nic nie dał, to może byłby bliżej prawdy. Jak by napisał, że niektórzy ludzie kościoła nic nie dali, też by można było się zgodzić. Ale sporo duchowieństwa pomagało, zarówno finansowo, jak i swoją pracą. No i skoro znalazła się w spisie WOŚP, to i Caritas trzeba było uwzględnić.
A ja myślałem, że Kulczyk nie żyje.
@Mentally Ty widzę tylko kasę liczysz. Po pierwsze - dał kasę, np. na respiratory, po drugie - zakonnice i zakonnicy opiekowali się chorymi, w OPSach, gdzie personel uciekł - zostali tylko oni. Część z sióstr pracowała w szpitalach przy opiece. Ty Tylko o kasie, a nie zawsze to jest najważniejsze.
Zmodyfikowano 1 raz. Ostatnia modyfikacja: 26 czerwca 2020 o 23:01
Idąc Twoim tokiem myślenia... Jeśli jesteś wierzący i chcesz wziąć ślub ale ksiądz Ci to za darmo nie udzieli to zapłać mu ile chce bo przecież dajesz kościołowi czyli sobie. A jak wykosztujesz się na wesele to ciekawe czy kościół pomoże Ci spłacić kredyt który być może na to wesele będziesz musiał wziąć.
propaganda mimo iż nie chodzę do kościoła to wiem że proboszcz z naszej parafii bardzo dużo pomaga napowno znacznie wiecej niz autor demota
kościół to mafia. zorganizowana szajka specjalizująca się w wyciąganiu pieniędzy w zamian za obietnicę nieba i odwalanie jakichś czarów, przemiebianie ciała w chleb , chipsy i bułkę z sezamem, ogłupianiu ludzi, utrzymywaniu ich w maksymalnej ciemnocie bo od takich tępych owieczek łatwiej doi sie kasę. każda religia to wrzód na dupie ludzkości.