Pamiętam (z Bydgoszczy jestem). jak przed wieloma laty, podczas wyborów samorządowych, jedna z posłanek lewej strony sceny politycznej (oni pieniędzy nie liczą, bo nie ich) wypaliła z pomysłem linii metra w Bydgoszczy.
Ktoś zripostował ten światły plan poprzez propozycję, aby linia ta biegła od toru F1 do kosmodromu.
@Ashardon Bydgoszcz jak Bydgoszcz, ale Kraków i Łódź są jednymi z największych miast w Europie bez metra. W 3 razy mniejszym Oslo jest 3 razy większe metro niż w Warszawie. Czyli w znacznie mniejszych miastach już się opłaca. Oczywiście tylko za granicą, bo w Cebulandii już nie.
@mietek_obszczymur Nieprawda.
W Niemczech metro mają tylko 4 miasta (nie mają go np. Kolonia, Frankfurt czy Stuttgart). W UK nie ma metrach w tak dużych miastach jak Birmingham, Leeds czy popularny turystycznie Liverpool.
Co więcej - wszystkie demoludy (oprócz Rosji) mają tylko jedno metro w kraju (Czechy, Węgry, Rumunia, Bułgaria). Tak więc za bardzo nie odstajemy, chociaż nasze metro jest najmłodsze.
Metra nie ma również tak wielkie miasto jak Belgrad (a tam by się bardzo przydało!).
OdpowiedzKomentuj obrazkiem
Zmodyfikowano
1 raz.
Ostatnia modyfikacja:
10 lutego 2021 o 0:43
@mietek_obszczymur Słowem klucz jest tu pojęcie potencjału gospodarczego Norwegii i Polski. Ich po prostu na to stać. Należy też zauważyć, że jest to jedyne norweskie miasto, które posiada metro.
Ba! Potężne USA ma "raptem" 14 miast posiadających metro.
To się nie bierze znikąd.
@Ashardon no tak, ulubiony dla wielu argument "potencjał gospodarczy". Więc inny przyklad: Bukareszt - tyle samo ludności co Warszawa a 2 razy większe metro, Praga - 0,7 ludności Warszawy a 2 razy większe metro, Moskwa - 7 razy więcej ludności niż Warszawa a 12 razy większe metro. Ukraina - podobna liczba ludności co w Polsce a 3 miasta mają metro. Wszystkie wyżej wymienione systemy metra są w krajach o podobnym lub niższym "potencjale gospodarczym" co Polska.
@solarize Naprawdę jest takie długie. Szybki pomiar linijką wskazuje, że od południowego końca do północnego końca metra na mapie w democie jest 21 km w linii prostej, tymczasem Mapy Google wskazują 20 km.
Metro musi być opłacalne.
Pamiętam (z Bydgoszczy jestem). jak przed wieloma laty, podczas wyborów samorządowych, jedna z posłanek lewej strony sceny politycznej (oni pieniędzy nie liczą, bo nie ich) wypaliła z pomysłem linii metra w Bydgoszczy.
Ktoś zripostował ten światły plan poprzez propozycję, aby linia ta biegła od toru F1 do kosmodromu.
@maksiking9 Weryfikowałeś kiedyś koszta budowy metra?
@maksiking9
"Tak, kosztuje w ciul, ale się opłaca, tak jak każda inwestycja, która z założenia ma poprawić jakość życia, a nie się zwrócić."
Nie mam pytań :-)
@Ashardon Bydgoszcz jak Bydgoszcz, ale Kraków i Łódź są jednymi z największych miast w Europie bez metra. W 3 razy mniejszym Oslo jest 3 razy większe metro niż w Warszawie. Czyli w znacznie mniejszych miastach już się opłaca. Oczywiście tylko za granicą, bo w Cebulandii już nie.
@mietek_obszczymur Nieprawda.
W Niemczech metro mają tylko 4 miasta (nie mają go np. Kolonia, Frankfurt czy Stuttgart). W UK nie ma metrach w tak dużych miastach jak Birmingham, Leeds czy popularny turystycznie Liverpool.
Co więcej - wszystkie demoludy (oprócz Rosji) mają tylko jedno metro w kraju (Czechy, Węgry, Rumunia, Bułgaria). Tak więc za bardzo nie odstajemy, chociaż nasze metro jest najmłodsze.
Metra nie ma również tak wielkie miasto jak Belgrad (a tam by się bardzo przydało!).
Zmodyfikowano 1 raz. Ostatnia modyfikacja: 10 lutego 2021 o 0:43
@mietek_obszczymur Słowem klucz jest tu pojęcie potencjału gospodarczego Norwegii i Polski. Ich po prostu na to stać. Należy też zauważyć, że jest to jedyne norweskie miasto, które posiada metro.
Ba! Potężne USA ma "raptem" 14 miast posiadających metro.
To się nie bierze znikąd.
@Ashardon no tak, ulubiony dla wielu argument "potencjał gospodarczy". Więc inny przyklad: Bukareszt - tyle samo ludności co Warszawa a 2 razy większe metro, Praga - 0,7 ludności Warszawy a 2 razy większe metro, Moskwa - 7 razy więcej ludności niż Warszawa a 12 razy większe metro. Ukraina - podobna liczba ludności co w Polsce a 3 miasta mają metro. Wszystkie wyżej wymienione systemy metra są w krajach o podobnym lub niższym "potencjale gospodarczym" co Polska.
To chyba nie jest zgodne ze skalą, nie? To metro nie jest takie długie.
@solarize Naprawdę jest takie długie. Szybki pomiar linijką wskazuje, że od południowego końca do północnego końca metra na mapie w democie jest 21 km w linii prostej, tymczasem Mapy Google wskazują 20 km.