@1988Michu po co w napędzie 3x8 zębatka 52t?
skoro masz 11 z tyłu i 42 z przodu. Przełożenie bardzo mocne - rowery górskie nie potrzebują tarcz 52T
Co innego szosowe
@klimech duża zębatka z tyłu to niskie przełożenie
@1988Michu 1x12 przód 36T, tył 11-52T: https://prnt.sc/11w16gk
3x9 przód 22-32-42T, tył 11-32T: https://prnt.sc/11w1del
3x9 przód 22-32-42T, tył 11-40T: https://prnt.sc/11w1jtk
a jeśli ktoś chce to może sobie kupić kasetę 11-13-16-20-24-30-36-42-50
@Robsta76 tak to prawda - i manetce tez. Ale jakie krocie płacisz za kasetę i korbę i łańcuch. Podlicz sobie. Normalnie kaseta 8ka kosztuje 50 zł - kaseta 11-12 kosztuje 200+ (podaję minimalne ceny - nie mówimy o kasetach XT). Korba 3 rzędowa - kupisz fajną za 100 - korba 1 rzędowa to 250 zł za minimalny sprzę (pomijam najtańsze dziadostwo w obu kategoriach) i tak dalej i tak dalej
OK, ja też uważam, że to idzie gdzieś w złą stronę. To trochę jak z rozmiarami kół. Były 26, potem się pojawiły ninery, potem weszły 27,5. Trochę paranoja.
Ale.
Wbrew temu, co się wielu osobom wydaje, układ 3x8, czy 3x9 wcale nie daje 24, czy 27 przełożeń.
Ze względu na wygięcie łańcucha efektywnie "zdrowo dla łańcucha" przy 3x8 mamy - powiedzmy ok. 15-16 przełożeń.
@tinnytin Trochę tak, ale w momencie jak wchodziły na rynek z wielkim hukiem ninery, ja od dawna miałem już rower na 28". Niner to po prostu trochę szersza obręcz i grubsza opona. Żaden tam przełomowy wynalazek.
Co do przełozeń - no cóż, 48x11 też raczej mało kto jeździ cały czas, zwłaszcza w terenie ;-) A cienki łańcuch to konieczność wymiany praktycznie całego napędu, bo nagle się okazuje, że w wyższych grupach dostępne są łatwo tylko te nowe wynalazki. I się nagle okazuje, że łatwiej (co nie znaczy taniej) jest razem z kasetą wymienić korby, przerzutki, manetki i - być może - całe tylne koło.
Po pierwsze: układ 3X9 nie daje 27 biegów - to reklama dla głupców. Przełożenia się powtarzają, więc realnie jest tyle biegów ile trybów z przodu i z tyłu (z wyjątkiem przypadku jednego trybu z przodu). W powyższym przykładzie jest to 12 biegów. Po drugie: rower z jednym trybem z przodu a 10 czy 12 z tyłu będzie źle pracował (mocno przekoszony łańcuch to szybciej zużywające się tryby i łańcuch), dlatego nie powinno się używać przełożenia na skrajnych trybach, po przeciwnych stronach.
Tylko jakiś ignoany musiał to pisać. Pokaż mi prosze rower, który przy napędzie 3x8/ 3x9, czy nawet 3x10 - obsłuży kasete 50/52 lub 52T.
Pokaz mi taki łańcuch, który będzie w stanie to zrobić!
Pokaż mi taką przednią przerzutkę, która to wszystko ogranie.
Nie znasz się to nie pisz.
Poza tym - napęd 1x12 mają rowery z najwyszej pólki a na ich cene składa sie wiele innych komponentów.
@1988Michu po co w napędzie 3x8 zębatka 52t?
skoro masz 11 z tyłu i 42 z przodu. Przełożenie bardzo mocne - rowery górskie nie potrzebują tarcz 52T
Co innego szosowe
@klimech duża zębatka z tyłu to niskie przełożenie
@1988Michu 1x12 przód 36T, tył 11-52T: https://prnt.sc/11w16gk
3x9 przód 22-32-42T, tył 11-32T: https://prnt.sc/11w1del
3x9 przód 22-32-42T, tył 11-40T: https://prnt.sc/11w1jtk
a jeśli ktoś chce to może sobie kupić kasetę 11-13-16-20-24-30-36-42-50
za to oszczędzasz na przedniej przerzutce...bo jej nie potrzeba
@Robsta76 tak to prawda - i manetce tez. Ale jakie krocie płacisz za kasetę i korbę i łańcuch. Podlicz sobie. Normalnie kaseta 8ka kosztuje 50 zł - kaseta 11-12 kosztuje 200+ (podaję minimalne ceny - nie mówimy o kasetach XT). Korba 3 rzędowa - kupisz fajną za 100 - korba 1 rzędowa to 250 zł za minimalny sprzę (pomijam najtańsze dziadostwo w obu kategoriach) i tak dalej i tak dalej
OK, ja też uważam, że to idzie gdzieś w złą stronę. To trochę jak z rozmiarami kół. Były 26, potem się pojawiły ninery, potem weszły 27,5. Trochę paranoja.
Ale.
Wbrew temu, co się wielu osobom wydaje, układ 3x8, czy 3x9 wcale nie daje 24, czy 27 przełożeń.
Ze względu na wygięcie łańcucha efektywnie "zdrowo dla łańcucha" przy 3x8 mamy - powiedzmy ok. 15-16 przełożeń.
@tinnytin Trochę tak, ale w momencie jak wchodziły na rynek z wielkim hukiem ninery, ja od dawna miałem już rower na 28". Niner to po prostu trochę szersza obręcz i grubsza opona. Żaden tam przełomowy wynalazek.
Co do przełozeń - no cóż, 48x11 też raczej mało kto jeździ cały czas, zwłaszcza w terenie ;-) A cienki łańcuch to konieczność wymiany praktycznie całego napędu, bo nagle się okazuje, że w wyższych grupach dostępne są łatwo tylko te nowe wynalazki. I się nagle okazuje, że łatwiej (co nie znaczy taniej) jest razem z kasetą wymienić korby, przerzutki, manetki i - być może - całe tylne koło.
Po pierwsze: układ 3X9 nie daje 27 biegów - to reklama dla głupców. Przełożenia się powtarzają, więc realnie jest tyle biegów ile trybów z przodu i z tyłu (z wyjątkiem przypadku jednego trybu z przodu). W powyższym przykładzie jest to 12 biegów. Po drugie: rower z jednym trybem z przodu a 10 czy 12 z tyłu będzie źle pracował (mocno przekoszony łańcuch to szybciej zużywające się tryby i łańcuch), dlatego nie powinno się używać przełożenia na skrajnych trybach, po przeciwnych stronach.
@perskieoko no zgoda - ale to wie każdy nikt nie jeździ na najmniejszej tarczy z przodu i najmniejszej z tyłu - to oczywiste że to aż kole w oczy
Widać, że ktoś bez pojęcia tworzył tego demona. Dramat...