Demotywatory.pl

Pokaż panel
Szukaj

Różnica w przyczepności

0:12

www.demotywatory.pl
+
241 256
-

Komentarze ⬇⬇


Komentarze


Dodaj nowy komentarz Zamknij Dodaj obrazek
avatar rafik54321
+2 / 4

Nie o tyle przyczepności, co sile docisku oraz masie ;) .

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
S Sevivo
+11 / 11

@rafik54321 Ja jestem zdziwiony, że bolid się aż tak oderwał od ziemi.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
K Kokokoko0912
+3 / 5

rafik54321
Gdyby ten bolid miał taką zarąbista przyczepność jak miał w zakręcie to w życiu nie oderwalby się od jezdni.
Ale życie to jedno, a gra to coś innego .
Ps. Siła docisku, to właśnie przyczepność, a masa to tylko jedna z wypadkowych przyczepności

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
avatar rafik54321
+2 / 4

@Kokokoko0912 "Siła docisku, to właśnie przyczepność, a masa to tylko jedna z wypadkowych przyczepności" - No właśnie nie. Bez docisku nie będzie przyczepności, to fakt, ale bez dorosłych, nie będzie dzieci, a dziecko to nie dorosły (pomijam nastoletnich rodziców).
Siła docisku to WYŁĄCZNIE siła która dociska auto do podłoża. A na przyczepność ma wpływ dużo większa liczba czynników, takich jak choćby faktura podłoża, temperatura, jakość opon ich rozmiar, stan zawieszenia pojazdu, ciśnienie w kole i masa innych drobiazgów. A na siłę docisku ma wpływ prędkość, opór powietrza i faktura aerodynamiczna pojazdu (często poprawiana przez np spojler, aby dociskał tylną, zwykle napędową, oś).

Wydaje mi się że ty widzisz przyczepność tak, jakby auto się "przyklejało" do jezdni. Ale tak nie jest!

Jak myślisz, dlaczego bolidy F1, pomimo szerokich opon i olbrzymiej mocy, przy jednocześnie niewielkiej masie, nie startują jak myśliwce? BO OPONY SĄ ZBYT SZEROKIE! Jakby chciał dać po garach, to jedynie by palił kapcia w miejscu. Bolid F1 musi jechać bardzo szybko aby wgl działał. Przy dużej prędkości, wytwarza się bardzo duża siła docisku, wtedy szeroka opona nabiera dużo sensu.

I zobacz sobie że jednak ten punkt wyskoku jest mocno przełamany. Sugerujesz że super przyczepność, zapobiegłaby wyskoczeniu ze skarpy, tylko "magicznie" by zaczął zjeżdżać w dół? XD...

Właśnie masa przy przyczepności nie ma aż tak wiele do powiedzenia - nie przy tych prędkościach. Weź pod uwagę to, że w wyścigach na torze są nieco inne warunki, wyższe prędkości i drastycznie inne pojazdy. Pokazany na wideo GTR nissana, waży koło 2t. Bolid F1 waży w okolicach 500kg.

Reasumując, da się zbudować 2 pojazdy o tej samej sile docisku, ale różnej przyczepności. Ba, weź dowolny samochód, załóż mu dedykowane opony, a potem je zmień, na koła od taczki. W końcu ten sam wóz, ta sama siła docisku, a przyczepność będzie drastycznie inna. Pozamiatane.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
avatar Antykaczka
0 / 4

@rafik54321 @Sevivo @Kokokoko0912
Uwielbiam, kiedy ludzie rozmyślają tak nad sceną z gry ;)

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
S Sevivo
0 / 2

@Antykaczka A co tu rozmyślać. Bolidy są ustawione by pęd je dociskał do jezdni. Nie mogą lecieć w górę skoro potrafią w teorii jechać do góry nogami (nie po pętli, po prostym torze). Znaczy duża siła mogła by je wybić lekko, ale powinny się szybko przykleić do drogi. A czy to gra czy nie... nie ma znaczenia, coś nierealistycznego i dziwnego jest na filmiku.

A jak już naprawdę mocno by podbiło samochód to tak by to wyglądało:
https://www.youtube.com/watch?v=JUcjrtA416g

Odpowiedz Komentuj obrazkiem

Zmodyfikowano 2 razy. Ostatnia modyfikacja: 12 maja 2021 o 15:09

K Kokokoko0912
-1 / 1

Rafik bolid nie odrywa się od podłoża nie za sprawą opon, lecz podciśnienia. I właśnie to podciśnienie trzyma go w zakrętach jak i na hopkach
Sorki, nie chce mi się dalej tłumaczyć. Za gorąco.
Googlaj sobie

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
avatar rafik54321
0 / 2

@Antykaczka fakt że to gra niczego nie zmienia.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
K Kokokoko0912
0 / 0

@Antykaczka już dawno zauważyłem że dwa zdania do przeczytania to co najmniej o jedno za dużo.
Trzymam kciuki żebys dotrwał (a) jednak do końca wypowiedzi.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
avatar johnyrabarbarowiec
0 / 0

@rafik54321 Eeem, tak trochę łopatologicznie to zrobię, ale zrobię.

PRZYCZEPNOŚĆ OGÓLNA POJAZDU = masa + aerodynamika + prędkość + przyczepność opon + gęstość powietrza + rozkład masy + systemy przełożeń napędu (komputery) + twardość zawieszenia + wilgotność nawierzchni + wielkość kół + rozstaw kół.

Dla przykładu bolidy F1 są ogólnie bardzo lekkie z tego powodu, żeby zwiększyć przyspieszenie, ale dzięki aerodynamice w trakcie nabierania prędkości ich masa względna się zwiększa do pewnego poziomu, żeby mogły skręcać przy dużych prędkościach, jakby były zbyt ciężkie lub zbyt lekkie to jadąc z prędkością 200 km/h byłyby totalnie nieskrętne, zwyczajnie auto nie reagowałoby na kierownicę, a przednie koła traciły trakcję. W samochodach osobowych często też jest to zauważalne, jednak nie w takiej skali, w osobówkach samochód przy prędkości 200 km/h zyskuje 2-10% masy względnej, natomiast bolid F1 przy tej samej prędkości zyskuje grubo ponad 100%.

@Sevivo To, że oderwał się od ziemi to akurat nie jest takie dziwne. Bolid F1 generuje energię kinetyczną, teoretycznie przy chyba 120 km/h bolid byłby w stanie jechać do góry nogami po idealnie prostej powierzchni dzięki aerodynamice ponieważ jego masa względna przy takiej prędkości wzrasta o równe 100% czyli nacisk do podłoża jest taki sam jak masa bolidu. Oczywiście to tylko czysta teoria, bo żeby tak się stało, bolid musiałby się rozpędzić do takiej prędkości do góry nogami. Energia kinetyczna natomiast działa tak jak w często czujemy w osobówkach, w trakcie jazdy po prostej nie czujemy niczego, kiedy zaczyna się górka zaczyna nas wbijać i czuć, że samochód jakby się wbijał w drogę, zwyczajnie energia kinetyczna i jej wektor się dostosowują do pochyłości drogi (a wektor energii kinetycznej skierowany jest bardziej w drogę, nie równolegle z nią), ale trochę to zajmuje stąd takie wrażenie wbijania się w drogę, kiedy górka się kończy i zaczynamy znowu zjeżdżać w dół czujemy lekkość, "prąd w jajkach" i czujemy, że samochód traci przyczepność, dzieje się tak ponieważ powierzchnia drogi i wektor energii kinetycznej się rozchodzą i znowu następuje zjawisko równoważenia wektora do płaszczyzny drogi. W przypadku kiedy różnice w wektorze energii kinetycznej, a drogą są odpowiednio gwałtownie "rozdzielone" wtedy następuje "zerwanie", chodzi o to, żeby energia kinetyczna samochodu na moment wygenerowała większą "masę" (tutaj nie pamiętam jak to fachowo się nazywa) niż masa samochodu, jeśli chociaż na moment to się uda zrobić pojawia się kolejne zjawisko czyli aerodynamika, samochód od spodu jest płaski więc zachowuje się jak skrzydło i stawia opór powietrzu dzięki czemu zaczyna się szybowanie. Aczkolwiek fakt, tutaj trochę polecieli z fizyką bo nie powinien przy takim "uskoku" się oderwać.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem

Zmodyfikowano 1 raz. Ostatnia modyfikacja: 12 maja 2021 o 15:45

S Sevivo
-1 / 1

@johnyrabarbarowiec To fajnie, że wyjaśniasz mi co znaczy podbić, ale nie prosiłem o to. I szybowanie się nie zaczyna w przypadku samochodu wyścigowego, bo tył jest mocno dociskany i robi się to co na filmiku który wkleiłem.

Podbija, pod spodem tworzy się nadciśnienie, tył mocniej jest dociskany do jezdni niż przód (bo tak zestraja się te samochody, bo to daje lepszą przyczepność przy przyspieszaniu), spód samochodu stawia coraz większy opór, i fikołek.

Problem w tym, że bolidu F1 nie powinno tak podbić w teorii na takiej górce tylko bardziej na rampie do skakania i wtedy też zrobi salto do tyłu przez to tylko, że tył jest agresywniej zestrajany.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem

Zmodyfikowano 5 razy. Ostatnia modyfikacja: 12 maja 2021 o 16:16

A Agitana
0 / 0

@Kokokoko0912 Czasy gdy decydowalo podcisnienie skonczyly sie sporo lat temu, bo bylo to po prostu zbyt niebezpieczne. Male podbicie i tracisz przyczepnosc. Teraz decyduje glownie docisk z gory i tutaj wlasnie zadzialal.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
P PitBull9010
0 / 0

@Kokokoko0912 odwrotnie: to przyczepność jest wypadkową właśnie między innymi masy, konstrukcji, prędkości, warunków...
jak dla mnie, ten seryjny wóz powinien mieć lepszą przyczepność, ale te wszystkie spojlery i niska masa mają znaczenie

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
P PitBull9010
0 / 0

@rafik54321 opony bolidów są coraz szersze, żeby coraz lepiej przenosić coraz większą moc na jezdnię, a nie zapobiegają odrywaniu się pojazdu od jezdni...
poza tym, weź zobacz dragstery, mają jeszcze większe opony, często mniej ciśnienia w nich i jeszcze większe spojlery, a jednak często startują właśnie jak rakiety...

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
avatar rafik54321
0 / 0

@PitBull9010 Yyy tylko że dragster jest duuużo cięższy! Dzięki czemu ma większą siłę docisku już od startu, a wszystko inne nadrabia brutalną mocą, kosztem zerowego prowadzenia i braku hamulców.

" ten seryjny wóz powinien mieć lepszą przyczepność, ale te wszystkie spojlery i niska masa mają znaczenie" - i jednostkowo ma lepszą przyczepność, teoretycznie. Ale przez większą masę, ma większe "zapotrzebowanie" na przyczepność, bo ma większą bezwładność.

Tak jak TIR teoretycznie ma lepszą przyczepność niż osobówka, opona szersza, większy docisk, potężniejsze hamulce, ale masa tylukrotnie większa że głowa mała...

Odpowiedz Komentuj obrazkiem

Zmodyfikowano 1 raz. Ostatnia modyfikacja: 12 maja 2021 o 21:42

K Kokokoko0912
-1 / 1

@Agitana
Jaki docisk z góry?
Co dociska bolid do dołu? Dlaczego ten docisk jest tylko przy wyższych prędkościach? Dlaczego tego docisku nie ma przy niższych prędkościach? Skąd się bierze ten docisk?

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
K Kokokoko0912
-1 / 1

@Sevivo
Podbija, pod spodem tworzy się nadciśnienie, tył mocniej jest dociskany do jezdni niż przód (bo tak zestraja się te samochody, bo to daje lepszą przyczepność przy przyspieszaniu), spód samochodu stawia coraz większy opór, i fikołek.

Hahaha, dobre :)

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
S Sevivo
-1 / 1

@Kokokoko0912

Tak, wszelkie spojlery działają jak odwrócone skrzydła samolotu więc od pewnej prędkości dociskają taki bolid do ziemi. Tylne przeważnie są ustawione agresywniej. I skąd się bierze? Z odpowiednio dużej różnicy ciśnień.

A co pcha samoloty od pewnej prędkości do góry? Magia i czary.

W bolidach jeszcze podciśnienie pod spodem, ale nadciśnienie przy uniesionym przodzie ze względu na opór się i tak wytworzy (taka poduszka powietrzna jak w poduszkowcu, czy lepiej jak woda w aquaplaningu gdzie samochody tracą przyczepność jeżeli przez prędkość utworzy się gruba warstwa wody pod wysokim ciśnieniem między oponą a jezdnią co doprowadza do utraty przyczepności, tak samo tutaj jak przez uniesiony przód utworzy się nadciśnienie i fikołek).

A że Twoja osobówka jest ciężka i nie ma odpowiedniej aerodynamiki nie znaczy, że nie zrobiłaby fikołka. Przy odpowiedniej prędkości zrobiłaby (pewnie nieosiągalnej dla tej osobówki).

Odpowiedz Komentuj obrazkiem

Zmodyfikowano 6 razy. Ostatnia modyfikacja: 12 maja 2021 o 22:46

avatar rafik54321
-1 / 1

@Kokokoko0912 @Kokokoko0912 jaki ty jesteś zabawny... To sugerujesz że bolid równie dobrze mógłby mieć koła kolejowe i dalej super skręcać XD. Weź ty siebie posłuchaj.

Ile razy to można wałkować. Przyczepność to SUMA wielu czynników a nie TYLKO docisku! No jprdl, prościej się już nie da.
No ale jak nie potrafisz odróżniczyć siły docisku od przyczepności, to niestety ratunku dla ciebie już nie ma.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
P PitBull9010
-1 / 1

@rafik54321 yyyy, nie, przeciętny bolid waży max 600-650kg, gdy taki gtr ma już 1500-1800kg (zależy od konfiguracji), a dragstery bywają jeszcze lżejsze, bo masz bardzo lekką konstruksję (klatkową, dwa koła praktycznie bez masy (przód), niewielki zapas paliwa (1/4 mili to krótki dystans), brak jakichkolwiek systemów pokładowych (poza sterowaniem mocno przerobionym silnikierm)...
więc argument masy odpada...
a siłe docisku większą ma bolid, dragstery zazwyczaj zrywa przy starcie...

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
avatar Sztejer
+1 / 3

Forza horizon?

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
S SpYY
+1 / 1

Horizon? Na torze?

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
D Darkus
+1 / 1

@SpYY Asseto Corsa

Odpowiedz Komentuj obrazkiem

Zmodyfikowano 3 razy. Ostatnia modyfikacja: 12 maja 2021 o 17:17

U uderz_w_stol
+5 / 5

niezła grafika

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
K Kar4
+5 / 7

Mało realistyczna fizyka w tej grze.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
H hunter115
+1 / 1

Faake , to pewnie jakaś gra ...

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
G Guodny
+1 / 1

Kto robił tą grę i ile przedtem wypił? Zero zachowania praw fizyki

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
M marcinn_
0 / 2

Przecież to jest fragment gry komputerowej, a wy się doktoryzujecie jakby to była rzeczywistość xD

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
D Darkus
-1 / 1

Nikt nie da do gry 100% realnej fizyki, mało kto by w to wtedy grał.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem