Dachowanie na rondzie w Mokronosie Dolnym pod Wrocławiem
Kobieta kierująca fordem, zjeżdżając z wewnętrznego pasa, nie ustąpiła pierwszeństwa prawidłowo jadącemu pojazdowi ciężarowemu. Oba pojazdy się zderzyły. Tir stanął w miejscu, samochód osobowy dachował. Wypadek wygląda bardzo poważnie, ale na szczęście nikt nie ucierpiał.
"Pani pomimo szoku była bardzo kulturalna i po wytłumaczeniu co poszło nie tak, nawet przeprosiła. Myślała, że tak można jechać, ponieważ wszyscy w tym miejscu tak jeżdżą. Pani przyjęła mandat, nikomu nic się nie stało. Szkoda mi jej było, ale nie mogłem uniknąć zderzenia" - powiedział kierowca ciężarówki
nie kolego ciężarówka ma ciężko użyć jednego pasa na rondzie a od kiedy to z wewnętrznego wpierniczasz się pod tira to trzeba być skończonym kretynem zasada że większy ma pierwszeństwo nie jest głupia tylko bezpieczna tego fordzika by mógł najechać kołem gdyby do była terenowa ciężarówka i wtedy ta tępa dzida już nie wyjdzie
@Thevipervip Zewnętrznego pasa powinno się używać do pierwszego i drugiego zjazdu. Wewnętrznego do 3ciego zjazdu oraz zawracania. Jednakże, jeśli oznakowanie poziome nie wskazuje na konkretny tor jazdy z konkretnych pasów, to w myśl obowiązujących przepisów, masz prawo objechać całe rondo wyłącznie pasem zewnętrznym.
@rafik54321
Przy czym to rondo ma tylko 2 zjazdy - spotykają się trzy drogi. Na tym rondzie często można spotkać kierowców mających głęboko w... obowiązek ustąpienia pierwszeństwa opuszczając pas prawym pasem. Kierowca tira prawdopodobnie nawet jej nie widział.
@bobycob myślę że odpowiednie oznakowanie poziome mogłoby po prostu rozwiązać problem. Prawy (zewnętrzny) pas służyłby wyłącznie do jazdy "na wprost" (pierwszy zjazd), a drugi pas do pozostałych zjazdów i ewentualnie też jazdy na wprost.
U nas w Toruniu jest sporo takich rond, gdzie w konkretnych kierunkach jeździ się z konkretnych pasów. I tak np wjeżdżając na rondo, nagle np pas zewnętrzny się kończy XD.
@rafik54321 Wszystkie błędy na rondach kończą się że jak przekraczasz jakiś pas to musisz ustąpić pojazdom na tym pasie. Koniec nie ma więcej zasad jak wyjechać z ronda.
Turbinowe ronda pomagają ale nie zawsze da się je zastosować.
@rafik54321 Zalecam zapoznać się z tym poradnikiem: https://oskduet.pl/a/jazda-po-rondzie-2. Teoretycznie masz prawo jeździć w kółko zewnętrznym pasem jak Griswold ale prędzej czy później spowodujesz wypadek.
Druga sprawa, że rondo ma po to 2 czy więcej pasów właśnie po to aby usprawnić przejazd. Jazda tylko po zewnętrznym pasie spowalnia ruch. Ostatecznie z dwojga złego, jak ktoś jest stereotypową blondynką, która jakimś cudem zdała prawko pod lasem, to niech już lepiej jeździ tylko po zewnętrznym XD.
@solarize Jakim cudem babeczka ma widzieć prawy kierunkowskaz jak jest z lewej strony pojazdu?
A po drugie zjeżdżając z takiego ronda jak na obrazku kierowca może zająć dowolny pas. Można zauważyć często kierowcy tirów czy autobusów zjeżdżają na drugi od prawej, aby się wyrobić dużym pojazdem i od razu wracają na skrajny prawy.
@pawcio1212 To, czy widziała, czy nie widziała, jeszcze trudniej by było ustalić, więc myślę wyłącznie nad literalnym zastosowaniem prawa. Sygnalizujesz skręt, a go nie wykonujesz - wprowadzasz w błąd innych uczestników ruchu i możesz doprowadzić do wypadku.
Druga kwestia jest ważniejsza, faktycznie zapomniałem, że raczej nie ma obowiązku zajęcia prawego pasa przy zjeździe z ronda. Powinno się tak zrobić, bo generalnie zajmuje się prawy pas, jeśli jest wolny, ale dywagacje na ten temat znajdują się nawet w artykułach jak ten https://motoryzacja.interia.pl/wiadomosci/polski-kierowca/news-zjezdzasz-z-ronda-na-ktory-pas,nId,3174403 i chyba konsensus jest taki, że nie ma zasady zjazdu wyłącznie na prawy pas, zatem masz rację.
@solarize nie. Ponieważ w tym przypadku, nie mamy ronda turbinowego, więc zjeżdżać wolno WYŁĄCZNIE z zewnętrznego pasa. Tak jak masz np drogę 3 pasmową bez wyznaczenia kierunków jazdy, to w prawo wolno skręcić WYŁĄCZNIE ze skrajnego prawego pasa, a nie ze środkowego, czy jak komu czapka stoi.
Po drugie, skręcając czy zjeżdżając z ronda masz prawo zająć dowolny pas, lewy, prawy, środkowy - jeden pies.
Nieco inaczej wygląda sprawa z rondami turbinowymi gdzie wyraźnie jest zaznaczone kto i gdzie ma jechać i który pas gdzie prowadzi (zwykle wtedy właśnie zewnętrzny pas doprowadzi do najbliższego zjazdu).
@Tomasz1977 no właśnie nie ma żadnych pasów wyznaczonych, więc skręcając w prawo masz prawny obowiązek zbliżyć się do prawej krawędzi pasa(tak samo jest z skrętem w lewo), a zanim to zrobisz masz przepuścić wszystkich poruszających się niewyznaczonym prawym pasem.
Dlatego nie lubię takich rond.... Zawsze mam problem jak skręcam w lewo ustawić się na wewnętrznym pasie bo później boję się zjazdu... Niestety, ale jak nie ma wyznaczonych pasów można na rondzie sobie robić kółka czy to z pierwszego czy drugiego pasa. Szkoda, że nie ma przepisów, które mówią, że prawy jest tylko na wprost i z prawo
Na logikę to ciężarówka jadąc prawym pasem przed rondem, nie powinna na rondzie skręcać w lewo. Natomiast w świetle prawa na rondzie nie ma dwóch pasów (nie ma przerywanej linii oddzielającej pasy od siebie) więc na teoretycznie wina jest tej kobiety. Choć w większości dla zwiększenia przepustowości przyjęło się zakładać że na rondzie są dwa pasy i z tego względu wydaje się że ciężarowy nie powinien używać lewego pasa do skręcania na rondzie w lewo.
Przynajmniej nauczy się zapinać pasy na przyszłość.
Dlatego jeżeli nie zjeżdża się na pierwszym zjeździe powinno używać się wewnętrznego pasa.
nie kolego ciężarówka ma ciężko użyć jednego pasa na rondzie a od kiedy to z wewnętrznego wpierniczasz się pod tira to trzeba być skończonym kretynem zasada że większy ma pierwszeństwo nie jest głupia tylko bezpieczna tego fordzika by mógł najechać kołem gdyby do była terenowa ciężarówka i wtedy ta tępa dzida już nie wyjdzie
@Thevipervip Zewnętrznego pasa powinno się używać do pierwszego i drugiego zjazdu. Wewnętrznego do 3ciego zjazdu oraz zawracania. Jednakże, jeśli oznakowanie poziome nie wskazuje na konkretny tor jazdy z konkretnych pasów, to w myśl obowiązujących przepisów, masz prawo objechać całe rondo wyłącznie pasem zewnętrznym.
@rafik54321
Przy czym to rondo ma tylko 2 zjazdy - spotykają się trzy drogi. Na tym rondzie często można spotkać kierowców mających głęboko w... obowiązek ustąpienia pierwszeństwa opuszczając pas prawym pasem. Kierowca tira prawdopodobnie nawet jej nie widział.
@Hajna89 Kobieta popełniła błąd bezsprzecznie ...ale nazywać ją tępą dzidą?
Dajesz świadectwo wysokiej kultury kierowców cieżarówek...
@bobycob myślę że odpowiednie oznakowanie poziome mogłoby po prostu rozwiązać problem. Prawy (zewnętrzny) pas służyłby wyłącznie do jazdy "na wprost" (pierwszy zjazd), a drugi pas do pozostałych zjazdów i ewentualnie też jazdy na wprost.
U nas w Toruniu jest sporo takich rond, gdzie w konkretnych kierunkach jeździ się z konkretnych pasów. I tak np wjeżdżając na rondo, nagle np pas zewnętrzny się kończy XD.
@rafik54321
Czyli tzw rondo turbinowe.
Skoro społeczeństwo nie jest w stanie nauczyć się poruszać na zwykłych rondach, powinny być tylko turbinowe.
@rafik54321 Wszystkie błędy na rondach kończą się że jak przekraczasz jakiś pas to musisz ustąpić pojazdom na tym pasie. Koniec nie ma więcej zasad jak wyjechać z ronda.
Turbinowe ronda pomagają ale nie zawsze da się je zastosować.
Problem z rondami jest taki ze duzo latwiej nie zauwazyc auta jadacego tuz za nami na drugim pasie. Zwlaszcza jak jedziesz czyms dlugim.
znowu te mini ronda sa za male aby solidnie okreslic czy masz dosc miejsca aby przejechac.
w zasadzie zawsze powinny byc ronda turbinowe.
U nas przerobili jedno rondo zwykle na turbinowe.
@rafik54321 Zalecam zapoznać się z tym poradnikiem: https://oskduet.pl/a/jazda-po-rondzie-2. Teoretycznie masz prawo jeździć w kółko zewnętrznym pasem jak Griswold ale prędzej czy później spowodujesz wypadek.
@Thevipervip jeśli wszyscy będą jechać zgodnie z przepisami to nie spowodujesz wypadku, a przynajmniej nie ze swojej winy. To właśnie ludzie mają dziwny zwyczaj jechania jak niebieskie auto na tym obrazku
https://duet.mstat.waw.pl/wp-content/uploads/na_wprost_niema_pierwszenstwa.jpg
Ale tak jeździć NIE WOLNO!
Druga sprawa, że rondo ma po to 2 czy więcej pasów właśnie po to aby usprawnić przejazd. Jazda tylko po zewnętrznym pasie spowalnia ruch. Ostatecznie z dwojga złego, jak ktoś jest stereotypową blondynką, która jakimś cudem zdała prawko pod lasem, to niech już lepiej jeździ tylko po zewnętrznym XD.
To spróbuj zestawem na takim małym rondzie zjechać z wewnętrznego na zewnętrzny..
a zezwoliła na publikacje swojego wizerunku?
Jeśli tir mrugał kierunkowskazem, że zjeżdża, to jego wina moim zdaniem, acz trudno to by było potem ustalić.
@solarize Jakim cudem babeczka ma widzieć prawy kierunkowskaz jak jest z lewej strony pojazdu?
A po drugie zjeżdżając z takiego ronda jak na obrazku kierowca może zająć dowolny pas. Można zauważyć często kierowcy tirów czy autobusów zjeżdżają na drugi od prawej, aby się wyrobić dużym pojazdem i od razu wracają na skrajny prawy.
@pawcio1212 To, czy widziała, czy nie widziała, jeszcze trudniej by było ustalić, więc myślę wyłącznie nad literalnym zastosowaniem prawa. Sygnalizujesz skręt, a go nie wykonujesz - wprowadzasz w błąd innych uczestników ruchu i możesz doprowadzić do wypadku.
Druga kwestia jest ważniejsza, faktycznie zapomniałem, że raczej nie ma obowiązku zajęcia prawego pasa przy zjeździe z ronda. Powinno się tak zrobić, bo generalnie zajmuje się prawy pas, jeśli jest wolny, ale dywagacje na ten temat znajdują się nawet w artykułach jak ten https://motoryzacja.interia.pl/wiadomosci/polski-kierowca/news-zjezdzasz-z-ronda-na-ktory-pas,nId,3174403 i chyba konsensus jest taki, że nie ma zasady zjazdu wyłącznie na prawy pas, zatem masz rację.
@solarize nie. Ponieważ w tym przypadku, nie mamy ronda turbinowego, więc zjeżdżać wolno WYŁĄCZNIE z zewnętrznego pasa. Tak jak masz np drogę 3 pasmową bez wyznaczenia kierunków jazdy, to w prawo wolno skręcić WYŁĄCZNIE ze skrajnego prawego pasa, a nie ze środkowego, czy jak komu czapka stoi.
Po drugie, skręcając czy zjeżdżając z ronda masz prawo zająć dowolny pas, lewy, prawy, środkowy - jeden pies.
Nieco inaczej wygląda sprawa z rondami turbinowymi gdzie wyraźnie jest zaznaczone kto i gdzie ma jechać i który pas gdzie prowadzi (zwykle wtedy właśnie zewnętrzny pas doprowadzi do najbliższego zjazdu).
a gdzie pasy na tym rondzie? dlatego ronda tylko turbinowe
@Tomasz1977 no właśnie nie ma żadnych pasów wyznaczonych, więc skręcając w prawo masz prawny obowiązek zbliżyć się do prawej krawędzi pasa(tak samo jest z skrętem w lewo), a zanim to zrobisz masz przepuścić wszystkich poruszających się niewyznaczonym prawym pasem.
@pawcio1212 ale nie wolno wyprzedzać prawą stroną, jeśli nie ma wyznaczonych pasów
Niby wyszła o własnych siłach, ale profilaktycznie... Resuscytowałbym. ;)
Dlatego nie lubię takich rond.... Zawsze mam problem jak skręcam w lewo ustawić się na wewnętrznym pasie bo później boję się zjazdu... Niestety, ale jak nie ma wyznaczonych pasów można na rondzie sobie robić kółka czy to z pierwszego czy drugiego pasa. Szkoda, że nie ma przepisów, które mówią, że prawy jest tylko na wprost i z prawo
@Rogulek12
jak sie boisz zmieniac pas jadac samochodem to moze wcale nie powinienes jezdzic...
Na logikę to ciężarówka jadąc prawym pasem przed rondem, nie powinna na rondzie skręcać w lewo. Natomiast w świetle prawa na rondzie nie ma dwóch pasów (nie ma przerywanej linii oddzielającej pasy od siebie) więc na teoretycznie wina jest tej kobiety. Choć w większości dla zwiększenia przepustowości przyjęło się zakładać że na rondzie są dwa pasy i z tego względu wydaje się że ciężarowy nie powinien używać lewego pasa do skręcania na rondzie w lewo.
Czeski błąd: ciężarowy nie powinien używać prawego pasa do skŕecania na rondzie w lewo