Demotywatory.pl

Pokaż panel
Szukaj

Poziom wody wokół Kanału Panamskiego spadł z powodu suszy. Setki statków czekają na przepłynięcie przez kanał, wiele z nich osiadło na mieliźnie. Ruch morski jest zablokowany

0:12

Mówi się o największym zatorze w historii

www.demotywatory.pl
+
250 257
-

Komentarze ⬇⬇


Komentarze


Dodaj nowy komentarz Zamknij Dodaj obrazek
avatar Laviol
+11 / 17

Ciekawe, kiedy do ludzi dotrze, że produkować i konsumować powinno się lokalnie, a ta niby taniość kosztuje nas bardzo drogo?

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
T Tibr
+15 / 17

@Laviol ale to eko oszołomy lansują zakaz produkcji lokalnego mięsa, a wspiera producentów awokado, które ekologicznie jest transportowane samolotami xD

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
avatar Laviol
+6 / 8

@Tibr, słowo "oszołomy" wyjaśnia wszystko i szkoda czasu na dalsze roztrząsanie tematu.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
B bilbao99
0 / 4

@Tibr nie. To nie "ekooszołomy". To międzynarodowe korpo w pogoni za tzw optymalizacją kosztów czyli zyskiem. One bardzo chcą abyś winił za wszystko tych mitycznych "ekooszołomów". Wydają kupę kasy na tzw greenwashing, przez co powstaje wrażenie, że to jakiś spisek wszechwładnych ekologów.
Dzięki temu kupujesz od nich więcej i bez wyrzutów sumienia.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
E Elterchet
0 / 2

@Laviol no nie do końca. Lokalna produkcja wszystkiego jest droższa, niż produkowanie na miejscu co dobrze idzie i sprowadzanie tego co u nas ciężko wyprodukować. Ale uniezależnia. A to się opłaca rządowi.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
H hubertnnn
0 / 2

@bilbao99 To nie korpo jest problemem, a ekooszolomy to bardziej objaw niż źródło. Głowy i problemami jest wysokość podatków oraz podejście ludzi do pracy.

W takich Chinach, Japonii, czy Korei praca jest szanowana przez co pracownicy są wydajni, dla odmiany w takiej Polsce gdzie prawie połowa ludzi woli nie pracowac, a połowa pracujących kombinuje jak przez połowę czasu nic nie robić jeden pracownik wyprodukuje 10x mniej niż np. w Chinach.

Dorzucamy do tego kilka wysokich podatków i nagle się okazuje że aby wyprodukować 1000 telefonów w Chinach zatrudniasz jednego gościa i płacisz mu 1000zl miesięcznie, a w Polsce musisz zatrudnić 10 i każdemu zapłacić po 6000.

Nagle okazuje się że łatwiej jest sprowadzić niż wyprodukować lokalnie.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
T Tibr
-1 / 1

@bilbao99 tak, ale jednakże ekooszołomy powodują, że to jest możliwe. Korporację kapitalistyczne odpowiadają na potrzeby rynku przede wszystkim, potem próbują kreować.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
avatar Laviol
0 / 0

@Elterchet, nie zgadzam się z Tobą. Po pierwsze, niezależność opłaca się każdemu. Jak ważna jest niezależność produkcyjna pokazała pandemia czy zablokowanie Kanału Sueskiego. Przerwanie łańcucha dostaw ma poważne skutki gospodarcze. W związku z zatorem na Kanale Panamskim już też się o tym mówi.
P.S. dodatkowo "Wysoki koszt niskich cen"
Po drugie, ta taniość wychodzi nam bardzo drogo, jeśli policzysz inne wydatki z tym związane. Np. przeniesienie produkcji do tanich krajów, to utrata miejsc pracy lokalnych, a co za tym idzie zwiększające się bezrobocie i wzrost podatków. Ma to skutki finansowo - gospodarcze - vide jak aktualne zarzynanie naszej gospodarki wysokimi podatkami i daninami, polityczne - do władzy dochodzą socjalistyczni populiści jak PiS, komunistyczne Chiny stają się gospodarczą potęgą, społeczne - m.in. rosnące rozwarstwienie ekonomiczne, zanikanie klasy średniej, a nawet psychologiczne - tu skutki pozostawię do Twojego przemyślenia. Do tego dochodzą skutki środowiskowe, których koszt również ponosimy - zanieczyszczenia i produkcja CO2 związane z produkcją i dalekim, światowym transportem, to niszczenie środowiska, które jest podstawą naszej egzystencji, bo jesteśmy jego częścią. Zły stan środowiska przekłada się na zły stan zdrowia i rosnące koszty leczenia. Nadal uważasz, że to tanio? Wszystkie dziedziny naszego życia są ze sobą powiązane, a zmiana w jednej efektem domina leci po wszystkich. Nie możesz niczego rozpatrywać tylko w kontekście jednej, bo niczego tak się nie da zrozumieć ani naprawić.
To tylko ściąga z tego co się dzieje. Część z tego co napisałam przybliży Ci film na yt "Tanio, taniej, najtaniej. Kto da mniej ?".

Odpowiedz Komentuj obrazkiem

Zmodyfikowano 1 raz. Ostatnia modyfikacja: 27 sierpnia 2023 o 10:47

avatar Kocioo
+2 / 10

Tam zawsze stoi i czeka pełno statków i nikt nigdy nie mówił o zatorze .

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
avatar Laviol
+6 / 8

@Kocioo, nie no, jak do tej pory nie było, to i teraz być nie może. Nie ma takiej możliwości.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
K Ktostamskadstam
+8 / 16

@Laviol Oczywiście. A jeśli jest, to jest wina złej gospodarki operatora kanału a nie zmian klimatu a to dla tego że kanał zaczyna się i kończy w zatokach Panamskiej i Colón a więc poziom ich wód jest uzależniony od poziomów oceanów a te są uzależnione od pływów księżycowych. Dodatkowo skoro od lat topnieją lodowce i podnosi się poziom oceanów i grozi nam zalanie wielu nadbrzeżnych terenów to z jakiej okazji ta woda opadła?
Opaść mogła jedynie w sztucznym jeziorze Gatun a to jest wina operatora a nie pogody.
Ta "wstrząsająca wiadomość" to typowa demagogia obliczona pod wywołanie określonego, zgodnego z oficjalną propagandą , efektu w społeczeństwie które jest zbyt leniwe i głupie aby zrozumieć manipulację jakiej jest poddawane.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
avatar Obyczajowy
+5 / 9

@Ktostamskadstam

"Problemy z dostępnością wody w Kanale Panamskim są odczuwalne już od kilku lat. W 2019 roku zasoby wody dostępne dla administracji kanału spadły do 3 mld metrów sześciennych, o ponad 2 mld mniej, niż wymagane do pełnej operacyjności.

W tym roku skala problemu może być podobna lub jeszcze większa ze względu na zjawisko atmosferyczne El Nino - szacują władze kanału. W lipcu poziom wody w Anajuela i Gatún ma osiągniąć rekordowo niski poziom."

Oczywiście internetowy specjalista wie zawszę lepiej.
Według Ciebie powinni tam nasikać? Czy wodę nosić wiaderkami..? A może po prostu odkręcić kran i niech woda leci sobię cały czas..

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
avatar Laviol
+5 / 7

@Ktostamskadstam, z tym, że to nie jest jedna śluza, a system śluz. Wystarczy ciocia Wiki, żeby dowiedzieć się, że" " Długość kanału wynosi 81,6 km, z czego 16,4 km przypada na płytkie wody przybrzeżne Zatok: Panamskiej i Colón. Płynąc od strony Morza Karaibskiego pokonuje się 11,3 km na poziomie zwierciadła wód morskich, aż do systemu trzech Śluz Gatuńskich, które podnoszą statki na poziom 25,9 m n.p.m. – poziom sztucznego jeziora Gatún. Po opuszczeniu jeziora płyną 11-kilometrowym wykopem w skałach, a po przebyciu następnych 13 km docierają do kolejnego systemu śluz. Pokonawszy dalsze 13 km statki wchodzą do portów Panama i Balboa. "
Wiedzę uzupełni artykuł https://biznes.interia.pl/gospodarka/news-susza-utrudnia-transport-kanalem-panamskim-to-problem-dla-pa,nId,6831180#utm_source=paste&utm_medium=paste&utm_campaign=firefox
"Susza drenuje jeziora Alajuela i Gatún. Te położone w środkowej Panamie sztuczne zbiorniki to źródła wody dostarczanej system śluz do Kanału Panamskiego. "
Jak widać problem nie są śluzy przylegające do oceanów, a te środkowe powiązane z jeziorami, które dotknęła susza.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
avatar Kocioo
0 / 4

@Laviol Stwierdzam tylko fakt , przed kanałem stoi zawsze pełno statków , tym razem być może trochę więcej a poziom wody jeżeli opadł to wewnątrz a nie " wokół " .

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
avatar Laviol
+2 / 4

@Kocioo, wszyscy wiemy jakie bzdury potrafią pisać w demotach boty. Tak, to jest demot bota. Natomiast takie stwierdzenie jak Twoje sugeruje, że nic niezwykłego się nie dzieje. A dzieje.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
avatar Kocioo
-2 / 2

@Laviol Kanał nie jest już pod zarządem USA , nie wiemy jak Panama sobie z tym radzi, byłem tam dwa razy w życiu , przepływałem przez ten kanał i zawsze uwagę zwracało mnóstwo statków czekających na wpłynięcie , po drodze są wąskie kanały , jezioro i tam być może obniżył się poziom wody , być może brak melioracji przez nowy zarząd . Świat się nie wali.. Poziom Morza Karaibskiego się nie zmienił..

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
avatar Laviol
+2 / 4

@Kocioo, czego nie zrozumiałeś w stwierdzeniu, że problem są wysychające jeziora dostarczające wodę do śluz, więc poziom Morza Karaibskiego nie ma tu nic do rzeczy?
Gratuluję tak dalekich wyjazdów, ale jeśli obecnie tam nie jesteś i nie możesz naocznie stwierdzić jaki jest poziom wód w jeziorach i owych śluzach, to twoja wiedza jest nieaktualna. To, że zawsze czekało tam wiele statków - mam nadzieję, że rozumiesz różnicę między kolejką i zatorem.
Wysychanie jezior i rzek jest faktem. To problem wielu regionów. Specjalnie dla Ciebie wyszukałam artykuł, w którym znajdziesz odniesienia do wielu takich rzek w różnych miejscach. To na początek, resztę możesz sobie sam wyszukać. https://strefaagro.pl/susza-zmienia-najwieksze-rzeki-w-strumyki-ktore-mozna-przejsc-pieszo-stoi-za-tym-kryzys-klimatyczny-jak-mozna-zapobiegac/ar/c8-16797241
Zmiany są faktem, możemy dyskutować czy są naturalne czy antropogeniczne, ale nie nad tym w ogóle są.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
avatar Kocioo
-2 / 4

@Laviol Odnoszę się do demotywatora i " wód wokół " kanału a to jest Morze Karaibskie i to tam rzekomo statki stoją na mieliźnie. W tym artykule jest stanowcze stwierdzenie że za kryzysem klimatycznym stoi człowiek . Owszem mogę stwierdzić to naocznie bo na kanale są rozmieszczone kamery ' live " https://multimedia.panama-canal.com/Webcams/gatun.html nic nie jest wyschnięte , wręcz przeciwnie poziom wody jest dosyć wysoki. Pomijam fakt że jest tam teraz pora deszczowa i trudno o dzień w który nie pada , w lipcu to samo .W Sierpniu nie było dnia żeby nie padało https://www.meteoprog.com/weather/Panamacitypa/month/august/ Więc o jakiej suszy mówimy ?

Odpowiedz Komentuj obrazkiem

Zmodyfikowano 2 razy. Ostatnia modyfikacja: 22 sierpnia 2023 o 16:55

avatar Laviol
+1 / 3

@Kocioo, nie wiem, co widzisz z tej kamery, bo mnie jedno mrygnięcie na kilka sekund niewiele daje. Pory roku to, nie rozkład jazdy pociągów w Japonii. Nigdy nie słyszałeś, żeby pora sucha się przeciągnęła? A prognoza pogody podaje, że to były lekkie deszczyki (jedna kropla), to drastycznie nie zmieni sytuacji, zwłaszcza przy tak wielkim jeziorze. Poza tym, trochę trwa zanim wody opadowe zinfiltrują glebę i dotrą do rzek czy jezior. To co popadło na taflę wody nie wystarczy.
A tu masz artykuł sprzed 2 dni, który ładnie wyjaśnia co i dlaczego się tam dzieje.
https://www.rp.pl/transport/art38974241-kanal-panamski-dawkuje-ruch-statkow
I nie mów, że wiesz lepiej, skoro obecnie Cię tam nie ma.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
K Ktostamskadstam
0 / 0

@Elterchet I dlatego to jest wina operatora kanału. O korupcji w tamtejszych urzędach głośno mówi się od lat. Limity limitami a statków i tak przepycha się ile wlezie.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
B beeveer
-1 / 11

No ale jak? przecież kanał lączy 2 oceany, a ekolodzy od lat krzyczą, że poziom wody w oceanach rośnie..

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
avatar Laviol
+5 / 9

@beeveer @adamIM, to nie jest jeden kanał łączący oceany, tylko system kanałów. Macie wyjaśnienie w moim komentarzu powyżej.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
avatar Kocioo
-3 / 5

@Laviol Kanał bo tak to się nazywa KANAŁ Panamski ... powtórzę za Tobą , czego nie rozumiesz w tym co ten człowiek napisał ?

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
avatar Laviol
+3 / 5

@Kocioo, nazwa Kanał Panamski to zbiorcza nazwa dla całości, a w niej można wyróżnić mniejsze kanały. "Poza tym ma zostać wybudowany nowy 11,2-kilometrowy kanał dostępowy, istniejące kanały mają zostać poszerzone i pogłębione".
https://inzynieria.com/drogi/projekty/10538,ekspansja-kanalu-panamskiego
KANAŁY. Czy będziesz wiedzieć lepiej niż inżynierowie?

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
A adamIM
0 / 8

wokół Kanału Panamskiego jest dwa oceany Atlantycki i Spokojny. nie wiedziałem że susza ma aż taki wpływ na poziom oceanów że statki osiadły na mieliźnie :) :) :)

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
avatar Obyczajowy
+4 / 8

@adamIM , @beeveer tak i ta woda z oceanów sama płynie w górę. Niczym łosoś na tarło.. na siłę ciśnie się w górę kanału. Taka mądra woda.

Wiecie jak działa kanał..?

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
A adamIM
+3 / 7

@Obyczajowy
jednak nie zrozumiałeś :)
wokół a nie w samym kanale, wokół. a wokół jest ocean a nawet dwa :) :) jak z powodu suszy mogła opaść woda wokół kanału??
co innego w samym kanale, który zasilany jest wodami jezior Gatun i Alajuela. te statki na mieliźnie mogą znajdować się na jeziorze Gatun, przez które przebiega tor wodny kanału. one nie mogą wypłynąć z kanału więc nic do kanału nie można wpuścić. a woda z oceanów nie ciśnie się do kanału a wręcz odwrotnie to woda z kanału wpływa do obu oceanów.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
A adamIM
-1 / 1

@Obyczajowy
widać nie rozumiesz :)
w tytule demota jest słowo klucz "wokół". wokół kanału jest dwa oceany więc woda w nich nie mogła opaść do poziomu, który powoduje osiadanie statków na mieliźnie :)
kanał jest zasilany wodami dwóch jezior Gatun i Alajuela i jak już to te wody mogły opaść a szczególnie ta w jeziorze Gatun, przez które biegnie tor wodny kanału. tam mogły statki utknąć. woda z oceanów nie ciśnie się do kanału a wręcz odwrotnie to woda z kanału wpływa do tych oceanów

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
avatar Obyczajowy
+1 / 1

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
avatar Obyczajowy
-1 / 1

@adamIM ja doskonale rozumiem co znaczy wokół.. jak widać nie wszyscy jednak zrozumieć potrafią..

Jak już to oceany "są" a nie oceany jest.. xD

I są po obu stronach/końcach kanału.. nie w okol. Bo leżą po dwóch różnych stronach a nie opływają kanału wokół..

Także ten.. ;)

Pozdrawiam

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
avatar Obyczajowy
+4 / 6

@adamIM tu masz obrazek z zaznaczeniem co oznacza wokół.. :D

Bo chyba nie myślicie że Ci co informują o niskim poziomie wody to mają na myśli oceany.. LoL :))))

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
avatar Laviol
+2 / 2

@adamIM, demot jest dodany przez bota, więc nie należy się za bardzo sugerować tym co piszą, bo wszyscy wiemy, jakie bzdury potrafią wrzucić.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
Y ysub3334
+2 / 2

opaść to mogła woda co najwyżej w jeziorze przez który prowadzi trasa kanału.

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
C csnrdi
+1 / 5

ale u szmondaka z Pcimia za oknem deszcz, więc wuja tam z globalnym ociepleniem skoro jemu ciepło nie jest..

a ja uwielbiam łączenie G-L-O-B-A-L-N-E-G-O ocieplenia z L-O-K-A-L-N-Y-M-I wrażeniami przez ameby umysłowe

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
R romekrz
0 / 0

No to objazd!

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
A artulappi
0 / 0

Czytaj: Paczki z aliexpres i innych chińskich sklepów nie dotrą w najbliższym czasie XD

Odpowiedz Komentuj obrazkiem
W weeek
0 / 0

Zastanawia mnie ten 'najniższy" poziom oceanu. Jeszcze niedawno "naukowcy" od globalnego ocieplenia straszyli nas wzrostem poziomu oceanów o metr i zalaniem najniżej położonych terenów nadmorskich a tu statki stoją na mieliznach!!! Powie ktoś w końcu prawdę?

Odpowiedz Komentuj obrazkiem