@Thevipervip jak ich znam wyprodukują zdanie w stylu "Bóg jest tak doskonały że aż nie sposób go dostrzec" i zbiją piony. Przecież nikt (oprócz tych co zostali katolikami z własnej woli a nie od narodzin) w kościele nie jest tam dlatego że filozofia jest przekonująca tylko dlatego że ojciec z matką kazali i jakoś tak zostało. Wątpliwości są dla zarządu panie areczku. Dla pana jest ślepe posłuszeństwo
Jakby na to nie patrzeć, to dwa zupełnie odmienne zjawiska. Pomogę zauważyć parę różnic:
- powszechność praktyki,
- powtarzalność procedury i inne dowody na jej realność,
- koszt zajścia w ciążę,
- epoka, w której praktyka miała mieć miejsce lub ma miejsce.
@Sevivo
No tak, nadliczbowe zarodki wynikają z niedoskonałości technologii, im więcej in vitro, tym lepsza technologia i mniej "nadliczbowych" zarodków.
Zresztą czym są te nadliczbowe zarodki wobec sztucznego (nienaturalnego) stworzenia Jezusa tylko po to, żeby go następnie zabić?
A te "dziewice po gwałcie", przez większość historii kościoła, miały wybór: klasztor albo burdel....
Niech sobie krytykują, negują, zabraniają. Kto tego słucha i po co! Zostawcie kler sam ze sobą, przestańcie łożyć datki i słuchać czarnej szarańczy. Mam ich w dupie od dawna i dobrze mi z tym. Niech każdy robi wedle uznania. Kler niech pilnuje swoich kleryków, wolni ludzie swojego życia. Nikt za nikogo nie umrze, więc żyjmy po swojemu.
@Jury1974 Problem polega na tym, że kler i katole próbują ustawiać życie normalnym ludziom, o uwłaszczeniu kleru na budżecie państwowym nie wspominając. Więc sorry, ale to nie jest tak, że ich można po prostu zostawić samym sobie.
Jak zrobi się kler odciętym od żłoba, odspawa się go od koryta i sprawi się, by miał 0 wpływu na życie osób niewierzących - to wtedy będzie można mówić o zostawieniu ich w spokoju, a niech sobie nawet orgie robią bananowe - na zdrowie, o ile odpier*olą się od normalnej części społeczeństwa i jego pieniędzy.
@Loganesko Problem polega na tym, iż ateiści na tej stronce nieustannie atakują kościół, a nie ma nawet jednego, który by atakował tutaj ateistów. To kto od kogo powinien się odpier*olić?
I nie to żebym sie czepiał, ale ateiści rządzili w Polsce od 1944 do 1989r, jakoś kiepsko wam to wyszło.
@lefel Ateiści rządzili? Ty chyba pomyliłeś sobie ugrupowania, kk był przyspawany w prlu układem, dzięki któremu byli nietykalni, robili co chcieli. Do tej pory pamiętam zdjęcia z imprezy w MSW, na której ojciec pokazywał, jak ówczesny, biedny kościółek zjeżdżał się biskupami na dziwki na imprezy. Dragi, alkohol i baby, których pozazdrościliby gangsterzy z hollywoodzkich filmików.
I różnica między ateistami i kk jest taka, że kk dyktuje WSZYSTKIM, jak mają żyć, a ateiści chcą żeby się od nich i ich rodzin odpier*olić, bo akurat to właśnie watykański pasożyt ma za dużo do powiedzenia w kwestii życia gospodarczego i społecznego. Ateiści nie mają praktycznie żadnego wpływu i nie chcemy mieć wpływu na życie katoli, róbta sobie co chceta - chcecie dawać dzieci pedofilom kieckowym to to róbcie, ale od naszych się odpier*olić. Zrozumiał?
@michalSFS
Sporów z antyteistami nie traktuje jako swojego celu. Głownie odpowiadam na ich zarzuty albo koryguje kłamstwa. Dlatego niezbyt mnie widać, do przeciętnych czytelników nie trafiam, bo po co. Nie zamierzam nikogo nawracać na własny światopogląd.
OdpowiedzKomentuj obrazkiem
Zmodyfikowano
1 raz.
Ostatnia modyfikacja:
28 grudnia 2023 o 14:58
Ciekawostka taka... ateista silko nawet w święta pluje na kościół, ale żąda by szanowano jego poglądy i by było śmieszniej, innym zarzuca hipokryzje.
I nie to żebym się czepiał, ale ateiści już w Polsce rządzili i to 59 lat, byli wtedy pod czerwonym sztandarem, dzisiaj byliby pod tęczowym.
OdpowiedzKomentuj obrazkiem
Zmodyfikowano
1 raz.
Ostatnia modyfikacja:
25 grudnia 2023 o 17:05
@lefel za to kościół pomagał uciekać do Argentyny oficerom ss i nie potępił holocaustu. Za to dzisiaj nie wie kto jest agresorem na Ukrainie. Święta żyją tylko dzięki coca coli i komercjalizacji napędzanej przez reklamy i rządzę zysku. Bóg jest do tego jedynie zbędnym dodatkiem i tak pomijanym w większości domów. Wszystkie święta kradzione od pogan. Nawet sianko jest dla wierzchowca Odyna. I jeszcze mimo zaślepienia macie czelność udawać że o coś wam chodzi
@lefel Co to jest 59 lat gdy Inkwizycja Kościelna trwała jakieś 350 lat w czasie którym zabijano na wszystkie najgorsze sposoby, torturowano, katowano zawsze do zgonu, palono na stosie niewinne osoby w imię Boga!
@Rydzykant "Ciekawe dlaczego w papieskiej klinice Castel Gandolfo, od chwili napaści sowietów leczono setki dzieci z Ukrainy, a nie udzielają podobnego ratunku rosyjskim dzieciom?" Pewnie dlatego że w tej specjalnej trzydniowej operacji specjalnej trwającej już ponad 660 dni nie ma rosyjskich cywilów atakowanych przez ukraińską armię, a całą ta operacja odbywa się na terenie Ukrainy
@querty
Dziękuję za skorygowanie. Oczywiście masz rację
@Iameria
W klinice Gemelli udziela się pomocy zagranicznym OFIAROM. Czasem są to ludzie z obszarów objętych wojną, czasem z katastrof naturalnych itp. Klinika zajmuje się leczeniem, a nie opatrywaniem ran. Najczęściej trafiają tam osoby z nowotworami lub innymi poważnymi chorobami, których nie da się leczyć w zagrożonym obszarze.
Czyli skoro zakwalifikowano do leczenia Ukraińców, a nie zakwalifikowano Rosjan, to najwidoczniej Franciszek wie kto jest ofiarą, a kto agresorem. Mieszkańcy obu krajów są wyznawcami prawosławia, czyli czynnik religijny nie ma wpływu na dokonany wybór.
Aj, sliko, opuszczasz się. Przecież in vitro jest krytykowane, bo ludzie zajmują się tym, co boskie, czyli tworzeniem życia. To głównie z tym ma problem religia. Ponadto ludzie przy tym część zarodków uśmiercają czy mrożą. To faktycznie trochę przypomina produkcję człowieka z kontrolą jakości i odpadami. Musisz przyznać, że może to budzić wątpliwości moralne.
Co do Maryi i jej dziewictwa, tu chodzi o seks, a nie o błonę. Owszem, błona dziewicza służy do rozpoznawania dziewictwa, ale już dawno zauważono, że część kobiet nigdy jej nie miała lub miała w tak skromnej postaci, że można by na jej podstawie domniemywać wcześniejszą utratę dziewictwa. Tak więc reasumując, zgodnie z dogmatem Maryja była dziewicą, bo nie odbyła stosunku płciowego. Czy to prawda, to inna kwestia, ale jak ktoś wierzy w Boga, to wierzy też w cuda typu „zapylenie duchem”.
@karolina1128 Nie chodzi tylko o stosunek płciowy. Doktorzy kościoła uznawali, że kobieta traci dziewictwo nawet podejmując pracę w niestosownym miejscu. Błonkę może sobie mieć.
JP2 powołał nawet komisję co do zbrodni wojennych i gwałtów. Uznano, że takie kobiety pozostają dziewicami. Kiedy urodzą też.
Ojcowie kościoła też o tym wspominają. Najwcześniej chyba św. Augustyn w „Państwu Bożym“. Szczegółowo to precyzuje, i nawet gdy ciało odczuje przyjemność taka kobieta pozostanie dziewicą itp.
Niepokalane poczęcie i dziewictwo, co potem w ramach braku możliwości obrony zamieniamy na "metaforę". Jeżeli ktoś w to wierzy to tym bardziej zasługuje by nie mieć ni grama wpływu na żywot innych ludzi, a już na pewno nie na życie osób niewierzących.
Wg Wikipedii: "Dziewictwo, również prawictwo – termin określający stan osoby, która nigdy nie podejmowała stosunków seksualnych"
Wg Słownika Języka Polskiego: dziewictwo «fizjologiczny stan kobiety do pierwszego stosunku płciowego».
Abstrahując zatem od wiary religijnej: dziewica to kobieta, która nigdy nie współżyła seksualnie. Zatem zgodnie z tą definicją jeśli np. kobieta nigdy nie współżyła seksualnie z mężczyzną, ale została zapłodniona (no właśnie) metodą in vitro, to może być w ciąży, urodzić dziecko - i dalej jest dziewicą.
@13Puchatek Przeczytaj wcześniejsze komentarze. Próba wytłumaczenia, że dziewictwo matki cieśli było symboliczne, czyli metaforyczne (nie dosłowne, czyli że był brak stosunku płciowego) to odwracanie kota ogonem od pierwszych założeń tej kalekiej sekty.
In Vitro jako metoda zapładnia to jest bardzo, ale to bardzo nowa (młoda) metoda, sto lat temu, czy dwieście lat temu nikt o tym nie słyszał praktycznie, więc przyrównywanie kobiety sprzed ponad 2000 lat do tego zestawienia jest co najmniej nielogiczne.
W teorii to o czym piszesz jest możliwe TERAZ, wtedy to byłoby marzenie ściętej głowy karane spaleniem/ukrzyżowaniem/utopieniem/etc. za szerzenie herezji.
Dlaczego? Bo symbol poczęcia niepokalanego (w sensie, że matka hesusa niby nigdy nie odbyła stosunku) miał być dowodem na jego "boskość". A że potem nie tylko podważano, ale i udowadniano naukowo, że nie jest to możliwe, zaczęto przenosić to znaczenie (dziewictwa) na znaczenie metaforyczne mało subtelnie, a wręcz idiotycznie zastępując słowo cnota (jako jedno z tych wyrażeń, które mogło zarówno dotyczyć dziewictwa kobiety, jak i tak zwanych dobrych wzorców zachowań).
@Loganesko Niepokalane poczęcie to nie inne określenie wcielenia Jezusa. Niepokalane poczęcie tyczy się tego, że Maryja nie miała grzechu pierworodnego.
@Loganesko Nic nie pisałem że w przypadku Maryi to metafora. Wcielenie określane jest jako tajemnica. Co do niepokalanego poczęcia to mylisz terminy i nie wiesz czego się tyczy, bo nie wcielenia.
@Sevivo Klasyka wciskania ciemnoty przez KK - jeśli jest to możliwe wciska się ją "na żywca" , jeśli jest jednak (przy obecnym stanie wiedzy) zupełnie irracjonalna - określa się ją mianem "alegorii" i po takim znieczuleniu też się wciska gawiedzi na chwałę i dobro KK - władcy i strażnika ciemnoty
To może jednak Ty przeczytaj uważniej, bo najwyraźniej nie rozumiesz słów, których używasz - i jeszcze sprawiasz wrażenie, jakbyś był z tego dumny.
1. Dziewictwo - jak napisałem - znaczy tyle, że kobieta nie współżyła seksualnie. Tak więc według tego, w co wierzą chrześcijanie, Maria, matka Jezusa, był dziewicą także po jego urodzeniu - bo sam fakt URODZENIA dziecka nie musi oznaczać utraty dziewictwa, jak sugerowali komentujący wyżej. To, co napisałem o in vitro, było tylko PRZYKŁADEM - tak, drogi cpt. Obvious, zdaję sobie sprawę, że w czasach Jezusa nie funkcjonowało in vitro. Podałem tylko przykład na to, że TECHNICZNIE możliwe jest zachowanie dziewictwa mimo urodzenia dziecka. Chrześcijanie wierzą, że Maria poczęła Jezusa bez udziału mężczyzny (bez współżycia), więc _w_ramach_tej_koncepcji_ fakt urodzenia dziecka nie przeczy zachowaniu dziewictwa. Oczywiście rozumiem, że Ty w to nie wierzysz - ale też nie o tym tu rozmawiamy.
2. "Niepokalane poczęcie" to zupełnie inny termin i zupełnie co innego oznacza, nie dotyczy poczęcia Jezusa, tylko poczęcia Marii (czyli sytuacji, kiedy jej życie się zaczęło). I bynajmniej nie ma nic wspólnego z faktem, że Maria poczęła się - w sensie "technicznym" - w zupełnie normalny sposób, tak, jak każdy z nas, na skutek współżycia seksualnego swoich rodziców. Powtórzę: nie używaj słów, których znaczenia nie znasz - zanim się zacznie krytykować, warto się czegoś dowiedzieć.
NATOMIAST (żeby to było jasne) absolutnie nie wchodzę w dyskusje na temat wiary i tego, w co wierzą np, chrześcijanie, a w co nie wierzą (rzecz prosta) niewierzący.
@13Puchatek ... O czym nie wiedziała bo wymyślono to lata później i zrobiono dogmatem. (Kościół to taki wydawca. Mówi który fanfik jest kanoniczny a który nie. Autorytet właściciela.)
@sliko Przy obecnym stanie wiedzy, człowiek może za pomocą in vitro zapłodnić dziewicę, ale dalej uznajesz że taki przypadek jest irracjonalny i w żaden sposób niemożliwy do zaistnienia.
Twierdzenie, że Maria nie miała tzw. grzechu pierworodnego jest katolickim wymysłem i nie ma najmniejszych podstaw biblijnych. Podobnie jak dożywotnie dziewictwo Marii.
@adamis62
A czym jest podstawa biblijna? Żaden dowód czy potwierdzenie, tylko spisane historyjki z morałem.
Mogą być nawet przydatne, jak bajki (o ile człowiek sam nie potrafi dojść do pewnych wniosków i trzeba prowadzić go za rękę jak 10-latka). Tak czy owak to zręcznie ubrana mitologia hebrajska. A księża najwyższego szczebla na przestrzeni wieków też dodawali swoje, żeby interes kręcił się jeszcze lepiej.
rzecz w tym ze invitro bylo by sporym zagrozeniem dla dogmatu dziewictwa marii
wyobrazasz sobie sytuacje gdzie masz swiat w ktorym polowa kobiet w ciazy to dziewice?
wiem wiem to troche dystopijna wizja, co nie zmienia faktu ze realna
bo sytuacja w ktorej polowa kobiet w ciazy nigdy nie uprawiala seksu oznacza ze mamy swiat w ktorym sa jakies problemy na poziomie relacji damsko-meskich
Akurat w krytyce in vitro chodzi o zamrażanie na wieki zarodków ludzkich, można to potraktować jak ich zabijanie. To już każdego moralność co zrobi z takimi zarodkami. Można np. zapłodnić i zaimplantowac dwa. Wtedy nie ma tu sprzeczności z wiarą katolicka.
@Genialnyborsuk oraz sprzedawanie ich do laboratoriów o czym było głośno. Moim zdaniem są gdzieś niehumanitarne laboratoria gdzie te dzieci się rodzą a potem robią na nich doświadczenia medyczne lub produkują na organy lub dla pedofili.
Czytając wasze ,niekiedy idiotyczne ,wypociny dotyczące dziewictwa lub jego braku ,strasznie się uśmiałem . Niektórzy z Was w swej zajadłości żywcem przypominają biskupów toczących swoje spory nad tym czy pierd jakiegoś świętego z Xwieku to był "boski oddech" czy też tylko znak .....
Teraz nawet teolodzy doszli do wniosku że Boga nie da się wytłumaczyć więc teologia stała się o kant d rozbić.
@Thevipervip jak ich znam wyprodukują zdanie w stylu "Bóg jest tak doskonały że aż nie sposób go dostrzec" i zbiją piony. Przecież nikt (oprócz tych co zostali katolikami z własnej woli a nie od narodzin) w kościele nie jest tam dlatego że filozofia jest przekonująca tylko dlatego że ojciec z matką kazali i jakoś tak zostało. Wątpliwości są dla zarządu panie areczku. Dla pana jest ślepe posłuszeństwo
Jakby na to nie patrzeć, to dwa zupełnie odmienne zjawiska. Pomogę zauważyć parę różnic:
- powszechność praktyki,
- powtarzalność procedury i inne dowody na jej realność,
- koszt zajścia w ciążę,
- epoka, w której praktyka miała mieć miejsce lub ma miejsce.
- krytykuje nadliczbowe zarodki
- a uznaje dziewictwo nawet po gwałcie
@Sevivo
No tak, nadliczbowe zarodki wynikają z niedoskonałości technologii, im więcej in vitro, tym lepsza technologia i mniej "nadliczbowych" zarodków.
Zresztą czym są te nadliczbowe zarodki wobec sztucznego (nienaturalnego) stworzenia Jezusa tylko po to, żeby go następnie zabić?
A te "dziewice po gwałcie", przez większość historii kościoła, miały wybór: klasztor albo burdel....
Niech sobie krytykują, negują, zabraniają. Kto tego słucha i po co! Zostawcie kler sam ze sobą, przestańcie łożyć datki i słuchać czarnej szarańczy. Mam ich w dupie od dawna i dobrze mi z tym. Niech każdy robi wedle uznania. Kler niech pilnuje swoich kleryków, wolni ludzie swojego życia. Nikt za nikogo nie umrze, więc żyjmy po swojemu.
@Jury1974 Problem polega na tym, że kler i katole próbują ustawiać życie normalnym ludziom, o uwłaszczeniu kleru na budżecie państwowym nie wspominając. Więc sorry, ale to nie jest tak, że ich można po prostu zostawić samym sobie.
Jak zrobi się kler odciętym od żłoba, odspawa się go od koryta i sprawi się, by miał 0 wpływu na życie osób niewierzących - to wtedy będzie można mówić o zostawieniu ich w spokoju, a niech sobie nawet orgie robią bananowe - na zdrowie, o ile odpier*olą się od normalnej części społeczeństwa i jego pieniędzy.
@Loganesko Problem polega na tym, iż ateiści na tej stronce nieustannie atakują kościół, a nie ma nawet jednego, który by atakował tutaj ateistów. To kto od kogo powinien się odpier*olić?
I nie to żebym sie czepiał, ale ateiści rządzili w Polsce od 1944 do 1989r, jakoś kiepsko wam to wyszło.
@lefel Ateiści rządzili? Ty chyba pomyliłeś sobie ugrupowania, kk był przyspawany w prlu układem, dzięki któremu byli nietykalni, robili co chcieli. Do tej pory pamiętam zdjęcia z imprezy w MSW, na której ojciec pokazywał, jak ówczesny, biedny kościółek zjeżdżał się biskupami na dziwki na imprezy. Dragi, alkohol i baby, których pozazdrościliby gangsterzy z hollywoodzkich filmików.
I różnica między ateistami i kk jest taka, że kk dyktuje WSZYSTKIM, jak mają żyć, a ateiści chcą żeby się od nich i ich rodzin odpier*olić, bo akurat to właśnie watykański pasożyt ma za dużo do powiedzenia w kwestii życia gospodarczego i społecznego. Ateiści nie mają praktycznie żadnego wpływu i nie chcemy mieć wpływu na życie katoli, róbta sobie co chceta - chcecie dawać dzieci pedofilom kieckowym to to róbcie, ale od naszych się odpier*olić. Zrozumiał?
@Rydzykant
Postaraj się.
Coś cię ostatnio nie widać (albo nie trafiam).
@michalSFS
Sporów z antyteistami nie traktuje jako swojego celu. Głownie odpowiadam na ich zarzuty albo koryguje kłamstwa. Dlatego niezbyt mnie widać, do przeciętnych czytelników nie trafiam, bo po co. Nie zamierzam nikogo nawracać na własny światopogląd.
Zmodyfikowano 1 raz. Ostatnia modyfikacja: 28 grudnia 2023 o 14:58
Ciekawostka taka... ateista silko nawet w święta pluje na kościół, ale żąda by szanowano jego poglądy i by było śmieszniej, innym zarzuca hipokryzje.
I nie to żebym się czepiał, ale ateiści już w Polsce rządzili i to 59 lat, byli wtedy pod czerwonym sztandarem, dzisiaj byliby pod tęczowym.
Zmodyfikowano 1 raz. Ostatnia modyfikacja: 25 grudnia 2023 o 17:05
@lefel https://www.youtube.com/watch?v=0vp-B4N2JqM
@lefel za to kościół pomagał uciekać do Argentyny oficerom ss i nie potępił holocaustu. Za to dzisiaj nie wie kto jest agresorem na Ukrainie. Święta żyją tylko dzięki coca coli i komercjalizacji napędzanej przez reklamy i rządzę zysku. Bóg jest do tego jedynie zbędnym dodatkiem i tak pomijanym w większości domów. Wszystkie święta kradzione od pogan. Nawet sianko jest dla wierzchowca Odyna. I jeszcze mimo zaślepienia macie czelność udawać że o coś wam chodzi
@lefel Co to jest 59 lat gdy Inkwizycja Kościelna trwała jakieś 350 lat w czasie którym zabijano na wszystkie najgorsze sposoby, torturowano, katowano zawsze do zgonu, palono na stosie niewinne osoby w imię Boga!
@Rydzykant "Ciekawe dlaczego w papieskiej klinice Castel Gandolfo, od chwili napaści sowietów leczono setki dzieci z Ukrainy, a nie udzielają podobnego ratunku rosyjskim dzieciom?" Pewnie dlatego że w tej specjalnej trzydniowej operacji specjalnej trwającej już ponad 660 dni nie ma rosyjskich cywilów atakowanych przez ukraińską armię, a całą ta operacja odbywa się na terenie Ukrainy
@wwo23 https://youtube.com/shorts/2lcYbg9mvsM?si=pE4osT3hzZkOFNtX
nie mówię, że jest dobrze. tylko się pytam czy nie jest lepiej? :D
@Rydzykant Castel Gandolfo to papieski palac letni a nie klinika!
@querty
Dziękuję za skorygowanie. Oczywiście masz rację
@Iameria
W klinice Gemelli udziela się pomocy zagranicznym OFIAROM. Czasem są to ludzie z obszarów objętych wojną, czasem z katastrof naturalnych itp. Klinika zajmuje się leczeniem, a nie opatrywaniem ran. Najczęściej trafiają tam osoby z nowotworami lub innymi poważnymi chorobami, których nie da się leczyć w zagrożonym obszarze.
Czyli skoro zakwalifikowano do leczenia Ukraińców, a nie zakwalifikowano Rosjan, to najwidoczniej Franciszek wie kto jest ofiarą, a kto agresorem. Mieszkańcy obu krajów są wyznawcami prawosławia, czyli czynnik religijny nie ma wpływu na dokonany wybór.
Aj, sliko, opuszczasz się. Przecież in vitro jest krytykowane, bo ludzie zajmują się tym, co boskie, czyli tworzeniem życia. To głównie z tym ma problem religia. Ponadto ludzie przy tym część zarodków uśmiercają czy mrożą. To faktycznie trochę przypomina produkcję człowieka z kontrolą jakości i odpadami. Musisz przyznać, że może to budzić wątpliwości moralne.
Co do Maryi i jej dziewictwa, tu chodzi o seks, a nie o błonę. Owszem, błona dziewicza służy do rozpoznawania dziewictwa, ale już dawno zauważono, że część kobiet nigdy jej nie miała lub miała w tak skromnej postaci, że można by na jej podstawie domniemywać wcześniejszą utratę dziewictwa. Tak więc reasumując, zgodnie z dogmatem Maryja była dziewicą, bo nie odbyła stosunku płciowego. Czy to prawda, to inna kwestia, ale jak ktoś wierzy w Boga, to wierzy też w cuda typu „zapylenie duchem”.
@karolina1128 Nie chodzi tylko o stosunek płciowy. Doktorzy kościoła uznawali, że kobieta traci dziewictwo nawet podejmując pracę w niestosownym miejscu. Błonkę może sobie mieć.
JP2 powołał nawet komisję co do zbrodni wojennych i gwałtów. Uznano, że takie kobiety pozostają dziewicami. Kiedy urodzą też.
Ojcowie kościoła też o tym wspominają. Najwcześniej chyba św. Augustyn w „Państwu Bożym“. Szczegółowo to precyzuje, i nawet gdy ciało odczuje przyjemność taka kobieta pozostanie dziewicą itp.
@Sevivo Idealne mydlenie oczu.
Niepokalane poczęcie i dziewictwo, co potem w ramach braku możliwości obrony zamieniamy na "metaforę". Jeżeli ktoś w to wierzy to tym bardziej zasługuje by nie mieć ni grama wpływu na żywot innych ludzi, a już na pewno nie na życie osób niewierzących.
@Sevivo Nie uważacie, że fascynacja kościoła kobiecą seksualnością jest cokolwiek dziwna?
@Izyda666 I ironiczna, biorąc pod uwagę, że nie tylko ograniczają kobiety w wielu kwestiach, ale i interesują ich ze sfery seksualnej także dzieci.
@Sevivo dzięki za komentarz. Czyli stąd dziewice określano również mianem „niewinnych”. Człowiek uczy się całe życie :)
@Loganesko
Jaka metafora? Czy Ty wiesz, co to słowo znaczy?…
Wg Wikipedii: "Dziewictwo, również prawictwo – termin określający stan osoby, która nigdy nie podejmowała stosunków seksualnych"
Wg Słownika Języka Polskiego: dziewictwo «fizjologiczny stan kobiety do pierwszego stosunku płciowego».
Abstrahując zatem od wiary religijnej: dziewica to kobieta, która nigdy nie współżyła seksualnie. Zatem zgodnie z tą definicją jeśli np. kobieta nigdy nie współżyła seksualnie z mężczyzną, ale została zapłodniona (no właśnie) metodą in vitro, to może być w ciąży, urodzić dziecko - i dalej jest dziewicą.
@13Puchatek Przeczytaj wcześniejsze komentarze. Próba wytłumaczenia, że dziewictwo matki cieśli było symboliczne, czyli metaforyczne (nie dosłowne, czyli że był brak stosunku płciowego) to odwracanie kota ogonem od pierwszych założeń tej kalekiej sekty.
In Vitro jako metoda zapładnia to jest bardzo, ale to bardzo nowa (młoda) metoda, sto lat temu, czy dwieście lat temu nikt o tym nie słyszał praktycznie, więc przyrównywanie kobiety sprzed ponad 2000 lat do tego zestawienia jest co najmniej nielogiczne.
W teorii to o czym piszesz jest możliwe TERAZ, wtedy to byłoby marzenie ściętej głowy karane spaleniem/ukrzyżowaniem/utopieniem/etc. za szerzenie herezji.
Dlaczego? Bo symbol poczęcia niepokalanego (w sensie, że matka hesusa niby nigdy nie odbyła stosunku) miał być dowodem na jego "boskość". A że potem nie tylko podważano, ale i udowadniano naukowo, że nie jest to możliwe, zaczęto przenosić to znaczenie (dziewictwa) na znaczenie metaforyczne mało subtelnie, a wręcz idiotycznie zastępując słowo cnota (jako jedno z tych wyrażeń, które mogło zarówno dotyczyć dziewictwa kobiety, jak i tak zwanych dobrych wzorców zachowań).
Stąd użycie słowa - metafora. Teraz czytelniej?
@Loganesko Niepokalane poczęcie to nie inne określenie wcielenia Jezusa. Niepokalane poczęcie tyczy się tego, że Maryja nie miała grzechu pierworodnego.
@Loganesko Nic nie pisałem że w przypadku Maryi to metafora. Wcielenie określane jest jako tajemnica. Co do niepokalanego poczęcia to mylisz terminy i nie wiesz czego się tyczy, bo nie wcielenia.
@Sevivo Klasyka wciskania ciemnoty przez KK - jeśli jest to możliwe wciska się ją "na żywca" , jeśli jest jednak (przy obecnym stanie wiedzy) zupełnie irracjonalna - określa się ją mianem "alegorii" i po takim znieczuleniu też się wciska gawiedzi na chwałę i dobro KK - władcy i strażnika ciemnoty
@sliko Właśnie o tym pisałem, takie krótkie, rzetelne podsumowanie tego, o co mi chodziło, dziękuję.
@Loganesko
To może jednak Ty przeczytaj uważniej, bo najwyraźniej nie rozumiesz słów, których używasz - i jeszcze sprawiasz wrażenie, jakbyś był z tego dumny.
1. Dziewictwo - jak napisałem - znaczy tyle, że kobieta nie współżyła seksualnie. Tak więc według tego, w co wierzą chrześcijanie, Maria, matka Jezusa, był dziewicą także po jego urodzeniu - bo sam fakt URODZENIA dziecka nie musi oznaczać utraty dziewictwa, jak sugerowali komentujący wyżej. To, co napisałem o in vitro, było tylko PRZYKŁADEM - tak, drogi cpt. Obvious, zdaję sobie sprawę, że w czasach Jezusa nie funkcjonowało in vitro. Podałem tylko przykład na to, że TECHNICZNIE możliwe jest zachowanie dziewictwa mimo urodzenia dziecka. Chrześcijanie wierzą, że Maria poczęła Jezusa bez udziału mężczyzny (bez współżycia), więc _w_ramach_tej_koncepcji_ fakt urodzenia dziecka nie przeczy zachowaniu dziewictwa. Oczywiście rozumiem, że Ty w to nie wierzysz - ale też nie o tym tu rozmawiamy.
2. "Niepokalane poczęcie" to zupełnie inny termin i zupełnie co innego oznacza, nie dotyczy poczęcia Jezusa, tylko poczęcia Marii (czyli sytuacji, kiedy jej życie się zaczęło). I bynajmniej nie ma nic wspólnego z faktem, że Maria poczęła się - w sensie "technicznym" - w zupełnie normalny sposób, tak, jak każdy z nas, na skutek współżycia seksualnego swoich rodziców. Powtórzę: nie używaj słów, których znaczenia nie znasz - zanim się zacznie krytykować, warto się czegoś dowiedzieć.
NATOMIAST (żeby to było jasne) absolutnie nie wchodzę w dyskusje na temat wiary i tego, w co wierzą np, chrześcijanie, a w co nie wierzą (rzecz prosta) niewierzący.
@13Puchatek ... O czym nie wiedziała bo wymyślono to lata później i zrobiono dogmatem. (Kościół to taki wydawca. Mówi który fanfik jest kanoniczny a który nie. Autorytet właściciela.)
@camper52
Nie wiedziała, skoro Ty tak mówisz, to po prostu MUSI być prawda :-)
A jak to się ma do treści dyksusji?…
@sliko Przy obecnym stanie wiedzy, człowiek może za pomocą in vitro zapłodnić dziewicę, ale dalej uznajesz że taki przypadek jest irracjonalny i w żaden sposób niemożliwy do zaistnienia.
Twierdzenie, że Maria nie miała tzw. grzechu pierworodnego jest katolickim wymysłem i nie ma najmniejszych podstaw biblijnych. Podobnie jak dożywotnie dziewictwo Marii.
@adamis62
A czym jest podstawa biblijna? Żaden dowód czy potwierdzenie, tylko spisane historyjki z morałem.
Mogą być nawet przydatne, jak bajki (o ile człowiek sam nie potrafi dojść do pewnych wniosków i trzeba prowadzić go za rękę jak 10-latka). Tak czy owak to zręcznie ubrana mitologia hebrajska. A księża najwyższego szczebla na przestrzeni wieków też dodawali swoje, żeby interes kręcił się jeszcze lepiej.
@michalSFS I tak od ~2000 lat.
@adamis62 Cała ta bajka to wymysł. Chrześcijański, katolicki czy protestancki, co za różnica.
rzecz w tym ze invitro bylo by sporym zagrozeniem dla dogmatu dziewictwa marii
wyobrazasz sobie sytuacje gdzie masz swiat w ktorym polowa kobiet w ciazy to dziewice?
wiem wiem to troche dystopijna wizja, co nie zmienia faktu ze realna
@mieteknapletek Dlaczego dystopijna?
@KyloRen
bo sytuacja w ktorej polowa kobiet w ciazy nigdy nie uprawiala seksu oznacza ze mamy swiat w ktorym sa jakies problemy na poziomie relacji damsko-meskich
Krytykują in vitro bo chcą mieć monopol.
Akurat w krytyce in vitro chodzi o zamrażanie na wieki zarodków ludzkich, można to potraktować jak ich zabijanie. To już każdego moralność co zrobi z takimi zarodkami. Można np. zapłodnić i zaimplantowac dwa. Wtedy nie ma tu sprzeczności z wiarą katolicka.
@Genialnyborsuk oraz sprzedawanie ich do laboratoriów o czym było głośno. Moim zdaniem są gdzieś niehumanitarne laboratoria gdzie te dzieci się rodzą a potem robią na nich doświadczenia medyczne lub produkują na organy lub dla pedofili.
Czytając wasze ,niekiedy idiotyczne ,wypociny dotyczące dziewictwa lub jego braku ,strasznie się uśmiałem . Niektórzy z Was w swej zajadłości żywcem przypominają biskupów toczących swoje spory nad tym czy pierd jakiegoś świętego z Xwieku to był "boski oddech" czy też tylko znak .....