@MG02 Jeżeli trzymać się ściśle Twojego pytania, z tego co udało mi się znaleźć, to prace nad zastosowaniem ładowania bezprzewodowego w ruchu, prowadzą Toyota, BMW, Ford Stellantis oraz Tesla. Gotowymi rozwiązaniami jakoś nikt się jednak nie chwali.
Opcję bezprzewodowego ładowania miały także testowe autobusy wyprodukowane przez Solaris dla Niemców. W tym przypadku jednak ładowanie odbywało się nie podczas jazdy lecz stacjonarnie, a same testy w Berlinie zakończyły się niepowodzeniem.
Wygląda to trochę jak ślepa uliczka w rozwoju motoryzacji i szczerze dziwię się Szwedom, że pakują pieniądze w tak niepewny projekt.
@Ricochet69
Jako, że pracuję w jednej z tej firm w dziale R&D to przynajmniej w jednym przypadku mogę powiedzieć, że to co znalazłeś w internecie nie odzwierciedla rzeczywistość. Moja firm stanowczo odrzuciła pracę nad taką technologią ze zwględu na między innymi: cenę, szacowaną skuteczność takiego ładowania, straty prądu, skomplikowanie technologii, a przede wszytskim możliwość zapalenia się samochodu w czasie jazdy ze względu na uszkodzenie infrastruktury drogowej, czy zdrowie i bezpieczeństwo pasażerów, w tym np. osób z rozrusznikami serca, bądź implantami. Może ktoś kiedyś wpadnie na genialny pomysł jak bezpiecznie zrobić bezprzewodowe ładowanie w trakcje jazdy, ale póki na drogach nie pojawi się pierwszy milion takich samochodów to nie ma sensu budować dróg. Co innego naładować bezprzewodowo telefon przy napięciu 5V, a co innego jadący samochód przy napięciu 400V. Jak dla mnie jest to technicznie nie możliwe, dlatego pytam jaki samochód będzie korzytsał z takiej drogi.
@dokturbasen
Ładowarka indukcyjna w samochodzie jest do ładowania telefonu. Obecnie żaden seryjny samochód nie ma opcji ładowania indukcyjnego baterii.
A moje pytanie o to jaki samochód ma taką opcję sprowadza się do tego, że nie da się zaprojektować ładowarki, bez wiedzy co się będzie ładować. Z tego co wyczytałem to sami szwedzi tego nie wiedzą i dlatego nie zdecydowali nawet czy to ma być ładowanie indukcyjne, z szyny zamonotwanej w asfalcie, czy jak trolejbus poprzez pantograf. Jeśli to ostatnie to wcale nie będzie to piersza autostrada, bo taka już jest w miemczech. W takim wypadku to te gromkie zapowiedzi można sobke wsadzić gdzies głęboko, bo będą mogły korzystać z tego tylko ciężarówki. Takie trolejbusy to jeżdżą po Lublinie od lat 50 ubiegłego wieku.
@dokturbasen Acha, jedno, bo widzem, żem na prawdziwego znafce trafieł. Czy nie budują tego dlatego, bo w czasie ich zimy te całe cuda elektryczne zostają praktycznie unieruchomione, gdyż wydajność akumulatorów drastycznie spada, zmniejszając zasięg nawet o 70%?
@MG02 takie coś (JEŚLI OCZYWIŚIE ZADZIAŁĄ, a z tym może być różnie, zwłaszcza, że to SZWECJA...) będzie zdecydowanie lepszym rozwiązaniem, niż obecne systemy i samochody elektryczne, bo w praktyce wyeliminuje większość bolączek dzisiejsyh topornych elektryków...
...a system ładowania nie będie taki znowu bezprzewodowy i innowacyjny, będzie polegał na indukcji między kołami a nawierzhnią...
OdpowiedzKomentuj obrazkiem
Zmodyfikowano
1 raz.
Ostatnia modyfikacja:
8 lutego 2024 o 0:21
Czy na pewno nie było łatwiej i ekonomiczniej zaprojektować w ten sposób napęd pojazdów a nie doładowywanie aku, które muszą rozpędzać także siebie (kilkaset kg) oraz silnik elektryczny?
@Ala_nina w skrócie w ch...j ze względu na straty energii. Czysty idiotyzm do ratowania technologii elektryków, która na ten czas jest lekko mówiąc beznadziejna.
@mmosiek1 Albo Szwedzi próbują "ponownie wymyślić koło", albo co bardziej prawdopodobne, pismaki jak to zwykle bywa, sklecili dziennikarskiego gniota na podstawie nierzetelnie zebranych informacji.
Czy autor wie ile to jest 25% "wszystkich szwedzkich dróg"? Rozmawiamy o dziesiątkach miliardów Euro na samą elektryfikację dróg. A ile będzie kosztowało utrzymanie takiej drogi? Ile będzie kosztowało wytworzenie i przesłanie prądu do takiej instalacji?
Ciekawa ile zużywa odcinek takiej drogi w stanie włączonym ale bezczynnym, w trasach kolejowych nie dość że maja dużo efektywniejsze ładowanie przez styk dwóch metalowych elementów to jeszcze praktywcznie całą dobę jest tam chociaż jeden pociąg
Ale bzdura. Efektywnośc bezprzewodowego ładowania. Samochód el jadąc tempem autostradowym zyżywa jakieś 17 kwh/100 km. CZyli powiedzmy 20 kWh w ciągu godziny - potrzebujemy ładować 20 kW. Proste. Sprawność ładowania to 80-90%. To już mamy 24 kW. Sprawnośc ładowarki Indukcyjnej gdzy cewki leżą na sobie praktycznie dochodzi do 50%. Tu nie dośc że szczelina będzie duża a nawet ogromna - przy ładowarce 150W przy 2 cm przestaje działać a sprawnośc to jakies 5%. + przerzucanie się się miedzy kolejnymi cewkami - większość czasu cewki nie będą centralnie nad sobą to nawet przy wymyśleniu jakiejs cudownej technologi, zawieszenia na kołkach drewnianych i podwozia 1 cm nad powierzchnia nie wróże więcej niż 20% sprawności.
Żeby dostarczyć 20kWh do samochodu bedzie trzeba zużyć 120 kWh? 140?. Chyba że mają jakieś kosmiczne technologie o których jeszcze nikt nie słyszał.
OdpowiedzKomentuj obrazkiem
Zmodyfikowano
2 razy.
Ostatnia modyfikacja:
6 lutego 2024 o 21:21
Tak z cielawości.... jaki samochód ma opcję bezprzewodowego ładowania?
@MG02 już niebawem, jeszcze jakieś pytania ?
Zmodyfikowano 1 raz. Ostatnia modyfikacja: 4 lutego 2024 o 16:28
@dokturbasen
"Już niebawem" jest odpowiedzią na pytanie "Kiedy?", a nie na pytanie "Który".
@MG02 Parafrazując: Ekoterroryzm rozwiązuje dzielnie problemy, które sam wcześniej stworzył.
@MG02 zachowujesz się tak jakbyś nie zdawał sobie sprawy że technologia się rozwija i to rozwiązuje pojawiające się problemy.
@MG02 Jeżeli trzymać się ściśle Twojego pytania, z tego co udało mi się znaleźć, to prace nad zastosowaniem ładowania bezprzewodowego w ruchu, prowadzą Toyota, BMW, Ford Stellantis oraz Tesla. Gotowymi rozwiązaniami jakoś nikt się jednak nie chwali.
Opcję bezprzewodowego ładowania miały także testowe autobusy wyprodukowane przez Solaris dla Niemców. W tym przypadku jednak ładowanie odbywało się nie podczas jazdy lecz stacjonarnie, a same testy w Berlinie zakończyły się niepowodzeniem.
Wygląda to trochę jak ślepa uliczka w rozwoju motoryzacji i szczerze dziwię się Szwedom, że pakują pieniądze w tak niepewny projekt.
@Ricochet69
Jako, że pracuję w jednej z tej firm w dziale R&D to przynajmniej w jednym przypadku mogę powiedzieć, że to co znalazłeś w internecie nie odzwierciedla rzeczywistość. Moja firm stanowczo odrzuciła pracę nad taką technologią ze zwględu na między innymi: cenę, szacowaną skuteczność takiego ładowania, straty prądu, skomplikowanie technologii, a przede wszytskim możliwość zapalenia się samochodu w czasie jazdy ze względu na uszkodzenie infrastruktury drogowej, czy zdrowie i bezpieczeństwo pasażerów, w tym np. osób z rozrusznikami serca, bądź implantami. Może ktoś kiedyś wpadnie na genialny pomysł jak bezpiecznie zrobić bezprzewodowe ładowanie w trakcje jazdy, ale póki na drogach nie pojawi się pierwszy milion takich samochodów to nie ma sensu budować dróg. Co innego naładować bezprzewodowo telefon przy napięciu 5V, a co innego jadący samochód przy napięciu 400V. Jak dla mnie jest to technicznie nie możliwe, dlatego pytam jaki samochód będzie korzytsał z takiej drogi.
@dokturbasen
Jeszcze. Ja się nie pytam, czy technologia się rozwija, tylko o to, który samochód ma opcję bezprzewodowego ładowania podczas jazdy.
@MG02 Jak widać na obrazku - Opel Meriva 1,7 CDTI z 2004r ;-)
@MG02 wiesz co ? chyba każdy - już jest coś takiego jak ładowarka indukcyjna do samochodu.
@dokturbasen
Ładowarka indukcyjna w samochodzie jest do ładowania telefonu. Obecnie żaden seryjny samochód nie ma opcji ładowania indukcyjnego baterii.
A moje pytanie o to jaki samochód ma taką opcję sprowadza się do tego, że nie da się zaprojektować ładowarki, bez wiedzy co się będzie ładować. Z tego co wyczytałem to sami szwedzi tego nie wiedzą i dlatego nie zdecydowali nawet czy to ma być ładowanie indukcyjne, z szyny zamonotwanej w asfalcie, czy jak trolejbus poprzez pantograf. Jeśli to ostatnie to wcale nie będzie to piersza autostrada, bo taka już jest w miemczech. W takim wypadku to te gromkie zapowiedzi można sobke wsadzić gdzies głęboko, bo będą mogły korzystać z tego tylko ciężarówki. Takie trolejbusy to jeżdżą po Lublinie od lat 50 ubiegłego wieku.
@dokturbasen Tym pojawiajacym sie problemem byly samochody przystosowane do ladowania indukcyjnego ktore nie mialy jak sie naladowac?
@dokturbasen Acha, jedno, bo widzem, żem na prawdziwego znafce trafieł. Czy nie budują tego dlatego, bo w czasie ich zimy te całe cuda elektryczne zostają praktycznie unieruchomione, gdyż wydajność akumulatorów drastycznie spada, zmniejszając zasięg nawet o 70%?
@MG02 takie coś (JEŚLI OCZYWIŚIE ZADZIAŁĄ, a z tym może być różnie, zwłaszcza, że to SZWECJA...) będzie zdecydowanie lepszym rozwiązaniem, niż obecne systemy i samochody elektryczne, bo w praktyce wyeliminuje większość bolączek dzisiejsyh topornych elektryków...
...a system ładowania nie będie taki znowu bezprzewodowy i innowacyjny, będzie polegał na indukcji między kołami a nawierzhnią...
Zmodyfikowano 1 raz. Ostatnia modyfikacja: 8 lutego 2024 o 0:21
w Polsce było by 100 mln euro za km
Szwedzi powinni budować autostrady w Polsce, gdzie km autostrady kosztuje ok 28 mln zł...nie muszą być elektryczne.
Czy na pewno nie było łatwiej i ekonomiczniej zaprojektować w ten sposób napęd pojazdów a nie doładowywanie aku, które muszą rozpędzać także siebie (kilkaset kg) oraz silnik elektryczny?
Jak bardzo to nie jest ekologiczne?
@Ala_nina w skrócie w ch...j ze względu na straty energii. Czysty idiotyzm do ratowania technologii elektryków, która na ten czas jest lekko mówiąc beznadziejna.
Moim zdaniem to świetny pomysł, gdyby 100 dróg i parkingów było w takiej technologii i nikt nie musiał by tankować.
@Sok__Jablkowy Tak. Założmy że będa samochody elektryczne faktycznie z łądowaniem indukcyjnym. Wiesz jaka jest sprawność? Świetny pomysł zaiste.
@abaddon81
Nie wiem ale zakładam, że na tych drogach będą auta elektryczne ładowane indukcja.
Za milion euro za kilometr to wybudują co najwyżej ścieżkę rowerową
Wracamy do idei trolejbusów?
@mmosiek1 Albo Szwedzi próbują "ponownie wymyślić koło", albo co bardziej prawdopodobne, pismaki jak to zwykle bywa, sklecili dziennikarskiego gniota na podstawie nierzetelnie zebranych informacji.
Ciekawe w jaki sposób kierowca będzie za to płacił i jak podłoże będzie rozróżniać auta, które zapłaciły, od tych, które nie zapłaciły.
@solarize to akurat najmniejszy problem przy całej masie idiotyzmów towarzyszącym tej inicjatywie.
Czy autor wie ile to jest 25% "wszystkich szwedzkich dróg"? Rozmawiamy o dziesiątkach miliardów Euro na samą elektryfikację dróg. A ile będzie kosztowało utrzymanie takiej drogi? Ile będzie kosztowało wytworzenie i przesłanie prądu do takiej instalacji?
Czyli co? Jakiś Szwedzki Sasin postanowił zrobić potrzymaj mi piwo w kategorii jak przerżnąć miliony ojro?
W polsce to nawet zwykłych autostrad tak tanio nie mamy.
Proponuje robić tylko elektryczne, wyjdzie taniej a nóż się przydadzą.
Ciekawa ile zużywa odcinek takiej drogi w stanie włączonym ale bezczynnym, w trasach kolejowych nie dość że maja dużo efektywniejsze ładowanie przez styk dwóch metalowych elementów to jeszcze praktywcznie całą dobę jest tam chociaż jeden pociąg
wow, tera bedo wybuchać podczas jazdy
Ale bzdura. Efektywnośc bezprzewodowego ładowania. Samochód el jadąc tempem autostradowym zyżywa jakieś 17 kwh/100 km. CZyli powiedzmy 20 kWh w ciągu godziny - potrzebujemy ładować 20 kW. Proste. Sprawność ładowania to 80-90%. To już mamy 24 kW. Sprawnośc ładowarki Indukcyjnej gdzy cewki leżą na sobie praktycznie dochodzi do 50%. Tu nie dośc że szczelina będzie duża a nawet ogromna - przy ładowarce 150W przy 2 cm przestaje działać a sprawnośc to jakies 5%. + przerzucanie się się miedzy kolejnymi cewkami - większość czasu cewki nie będą centralnie nad sobą to nawet przy wymyśleniu jakiejs cudownej technologi, zawieszenia na kołkach drewnianych i podwozia 1 cm nad powierzchnia nie wróże więcej niż 20% sprawności.
Żeby dostarczyć 20kWh do samochodu bedzie trzeba zużyć 120 kWh? 140?. Chyba że mają jakieś kosmiczne technologie o których jeszcze nikt nie słyszał.
Zmodyfikowano 2 razy. Ostatnia modyfikacja: 6 lutego 2024 o 21:21
Świat buduje elektryczne autostrady a mu kur* nie opanowaliśmy jeszcze jak porządnie łatać dziury w asfalcie
Jaki świat, @sinusoida789?
To będzie coś jak tramwaj dla kilku zaledwie osób :D