Demotywatory.pl

Menu Szukaj

Nie złączaj kluczyka samochodowego z wieloma rzeczami

Zbyt wiele przedmiotów przyłączonych do Twojego kluczyka może sprawić, że całość zacznie sporo ważyć. Podróżowanie z takim pękiem kluczy i breloczków włożonym do stacyjki może z czasem uszkodzić Twoją stacyjkę. Lepszym pomysłem jest ich rozdzielenie i trzymanie tylko niezbędnych rzeczy przy kluczyku samochodowym.

Pilnuj terminów wymiany oleju

Przede wszystkim warto stosować się do zaleceń producenta dot. częstotliwości wymiany oleju – informację taką na pewno znajdziesz w instrukcji użytkowania i serwisowania pojazdu. Szczególną uwagę na wymianę oleju powinny zwracać uwagę osoby posiadające nowy samochód. Niektórzy producenci samochodów używają bardzo rzadkiego oleju podczas gdy te są produkowane przez co olej ten powinien być wymieniony już po 1000 km. Standardowo przyjmuje się że olej samochodowy powinien być wymieniany co 10 tys. km lub też co roku.

Nie wlewaj zbyt dużo oleju do silnika

W każdej komorze silnika znajdziesz bagnet do mierzenia poziomu oleju. Gdy go wyciągniesz to zobaczysz na nim oznaczenia, które informują nas ile oleju jest w silniku (są tam zaznaczone też wartości MIN oraz MAX). Gdy dolewasz oleju to powinnaś to zrobić do kreski oznaczonej MAX i koniec! Nigdy nie dolewaj oleju pod korek tak jak często dolewasz płyn do butelki, ponieważ będzie to miało fatalny wpływ na Twój silnik jak oraz wywoła emisję dymu z każdego zakamarka Twojego samochodu – w najbardziej skrajnym przypadku samochód może się nawet zapalić.

Nie jeździj na rezerwie

Nawet najczystsze paliwo może zawierać małe cząsteczki, które są sprowadzone przez grawitacje na dno zbiornika paliwa. Jeżeli jeździsz na “oparach” to te niechciane cząsteczki zostają zassane do silnika – ma to bardzo negatywny wpływ na kondycje Twojego samochodu. Dobrym nawykiem jest wizyta na stacji benzynowej gdy wskaźnik paliwa wskaże 1/4 poziomu paliwa. Jeżdżenie na rezerwie w przypadku niektórych samochodów może powodować problem z pompą paliwa. Zdecydowana większość pomp musi pracować w pełnym zanurzeniu, dlatego też jazda na “oparach” może spowodować zatarcie się pompy paliwowej, co narazi nas na dodatkowe koszta.

Nie ignoruj błędów

Większość znaków ostrzegawczych sygnalizowanych przez nasze samochody jest zestandaryzowanych. Ich symbole często się pokrywają i często też bazują na kolorach. Zielony (a czasami niebieski) oznacza “informację” o tym, ze dany system został włączony. Żółte symbole sugerują że powinniśmy coś sprawdzić lub wybrać się do serwisu. Czerwony kolor oznacza poważną usterkę, po wystąpieniu której powinnaś jak najszybciej zatrzymać swój samochód, ponieważ ten może być niebezpieczny w eksploatacji. Najlepiej trzymać się jednej prostej zasady: jeżeli zobaczysz nowe światełko ostrzegawcze na swojej desce rozdzielczej to nie powinnaś tego ignorować – lepiej jest jak najszybciej wybrać się do najbliższego mechanika.

Pilnuj ciśnienia opon

Warto zapamiętać sobie ten dobry nawyk: podczas każdego tankowania sprawdzaj ciśnienie w oponach. Zbyt niski poziom powietrza w kołach objawia się tym że opona na styku z podłożem staje się coraz bardziej płaska. Jeżdżenie z takimi oponami jest bardzo niebezpieczne oraz sprawia, że nasze opony szybko się zużywają.

Nie wrzucaj biegu wstecznego podczas normalnej jazdy

Kolejną rzeczą której bezwzględnie należy się wystrzegać jest wybieranie biegu wstecznego podczas normalnej jazdy. W niektórych autach komputer pokładowy powinien zignorować komendę wrzucenia wstecznego biegu (dotyczy to tylko przypadku gdy pojazd jest wyposażony w automatyczną skrzynię biegów), jednak warto nie ryzykować. Taki manewr może doszczętnie zniszczyć Twoją skrzynię biegów a naprawa tego uszkodzenia będzie bardzo droga.

Wyważanie kół

Jeżeli wjechałaś mocno w krawężnik (przecież każda z nas zaliczyła przynajmniej jedną taką wpadkę) to lepiej pojedź do warsztatu i poproś mechanika o sprawdzenie wyważenia kół oraz o sprawdzenie geometrii kół. Jeżeli koła nie będą dobrze wyważone to możesz mieć problemy z prowadzeniem takiego auta. Pamiętajmy że przezorny zawsze ubezpieczony.

Nie naciskaj guzika “Wyłącz silnik” podczas jazdy

Jeżeli przypadkowo zdarzy się Tobie przycisnąć ten guzik podczas jazdy z rozsądną prędkością to nic złego się nie stanie. Nowoczesne samochody mają wiele mechanizmów zabezpieczających, które uniemożliwiają wykonywanie takich akcji. Jednak warto unikać tego zachowania jeżeli chcesz by auto posłużyło Tobie o wiele dłużej.

W skrzyni automatycznej nie wybieraj pozycji “P” (Parking) podczas jazdy

Nigdy tego nie rób! Niektóre komputery powinny zablokować taką komendę, jednak czasami wydawanie komend niezgodnych z sobą może poskutkować wykonaniem którejś z nich, co może poważnie uszkodzić Twój samochód. Manewr taki z pewnością poważnie uszkodzi Twoją skrzynię biegów… a koszty będą horrendalne.

+
72 117
-

Zobacz także:


B barteqssss
+11 / 11

W większości przypadków wstecznego nie da się wrzucić podczas jazdy do przodu.
Samochód można uszkodzić na wiele sposobów wiele wskazówek czysto eksploatacyjnych.

Co do przycisku "start" niech ktoś spróbuje jechać na rozruszniku ;)

Odpowiedz
~Skodaxxx
+7 / 7

@barteqssss @barteqssss Ja kiedyś jechałem na rozruszniku jakieś 4m. Była powódź i woda w pewnym momencie sięgnęła do połowy wysokości drzwi w skodzie favorit, w tym momencie zgasł. Właśnie na rozruszniku wyjechałem z wody. A tłum gapiów liczył ze nie wyjadę i będę musiał otworzyć drzwi XD

I Iceman31
+3 / 3

@Skodaxxx koleś powyżej napisać o jeździe na rozruszniku samochodem z przyciskiem START. Czaisz różnicę?

Admiral1
+26 / 34

,,Gdy dolewasz oleju to powinnaś" Czyli poradnik tylko dla kobiet, A podobno to takie dobre kierowczynie;)

Odpowiedz
O ookulary
+3 / 3

@Admiral1 "po prostu rodzaj żeński jest domyślnym rodzajem istnienia człowieka" dlaczego tak uważasz?

Admiral1
0 / 2

@focher Nie prawda. zazwyczaj domyśnym rodzajem jest rodzaj męski ,,Drogi czytelniku'' ,,Drodzy internauci'' zamiast ,,Drogie czytelniczki'' czy ,,Drogie internautki''. Dlatego nie miałBYM żadnych zastrzeżeń do takiego zwracania się.

Admiral1
0 / 0

@ookulary To nie ja;)

O ookulary
0 / 0

@Admiral1 wiem, że nie Ty, ale nie da się odpowiedzieć na podrzędny komentarz, tylko na główny.

Admiral1
0 / 2

@ookulary Poprostu po ,,małpie'' zamiast mojego nicku wpisz nick tego do kogo piszesz, bo inaczej nie dostanie powiadomienia że ktos mu odpowiedział.

~focher
-1 / 1

Widać biologię dopiero będziecie mieli w szkole i nie wiecie jak się płód rozwija.

rafik54321
+3 / 9

Breloczek ma uszkodzić stacyjkę? Proszę was XD... Dziś zresztą odchodzi się od idei mechanicznego kluczyka, na rzecz elektronicznych breloczków.

Wymiana oleju. Jeśli jeździmy głównie na mieście, po krótkich trasach, to warto wymieniać olej 2 razy częściej niż to zaleca producent. Wymiana oleju ZAWSZE powinna być związana z wymianą filtra oleju.

Zalanie oleju pod korek - praktycznie niewykonalne. Musiałbyś wlać z dobre 30l oleju aby tak go zalać.
Delikatne przekroczenie poziomu MAX nie jest szkodliwe. Ponieważ często nowe auta mają odrobinę wyższy stan oleju, gdyż w pierwszych kilometrach zapotrzebowanie na smarowanie jest wyższe. Jak również producent pozostawia pewien margines błędu.
Więc jeśli pod maks wchodzi 3,5l to jeśli wlejemy 3,6l to nic się nie stanie :) .

Jeżdżenie na rezerwie nie zabija pompy przez syf, ale przez brak paliwa do pompowania. W efekcie pompa podczas przyśpieszania pracuje "na sucho" co ją katuje.

Kontrolka check engine przełącza osprzęt silnika w tryb awaryjny. Więc ECU silnika zakłada że jeździ na tragicznym paliwie, odciąża silnik ile się da, kosztem zwiększonego poboru paliwa. Sam ten fakt powinien odstraszyć od ciągłej jazdy z tą kontrolką.

Opony. Po pierwsze, pompujemy je kiedy są zimne! Dlatego pompowanie na stacji benzynowej to średni pomysł (w czasie jazdy opona się nagrzewa).
Pkt 2. Na niskim ciśnieniu w kole zwiększa się zużycie paliwa (przez zwiększone opory toczenia).
Pkt 3. Jazda z niskim ciśnieniem szybciej zużywa oponę od środka (wewnątrz zaczyna się "mielić"), ale nie przeszkadza to bieżnikowi.
Powierzchnia styku opony z asfaltem powinna być właśnie płaska i równomierna na całej szerokości. To nie motocykl ;) .

Większość aut 6ciobiegowych, ma wsteczny bieg w miejscu 1szego biegu (po wciśnięciu dźwigni lub podciągnięciu "grzybka"). Auta 5ciobiegowe, mają wsteczny w miejscu 6tego biegu, ale z 5tki zwykle nie da się wbić wstecznego. Uszkodzeniu mogłaby ulec nie tylko skrzynia biegów, ale również sprzęgło. I nawet lepiej aby padło sprzęgło - jest tańsze w naprawie.

Przywalenie w krawężnik nie zmienia wyważenia kół (no chyba że zgubisz ciężarki). Jedyne co mechanik zrobi, to zakręcenie kołem i popatrzy czy nie lata krzywo. To samo można zrobić na lewarku pod domem...
Złe wyważenie objawia się drżeniem kierownicy w zakresie 100-120km/h. Powyżej lub poniżej tej prędkości objaw się zmniejsza lub całkowicie ustaje.

Odpowiedz
~JA_________________
+1 / 3

@rafik54321 Trochę Ci się pokręciło. W democie jest napisane o katowaniu pompy przez brak paliwa, ale też o niskim poziomie i zasysaniu farfocli. Kontrolka check engine NIE ZAWSZE przełącza osprzęt silnika w tryb awaryjny i nie w każdym samochodzie. Miałem tak gdy padł mi wyłącznik świateł stopu. Zaświeciła się kontrolka check engine ale parametry jazdy się nie zmieniły. "Jazda z niskim ciśnieniem szybciej zużywa oponę od środka....nie przeszkadza to bieżnikowi. " BZDURA. Bieżnik na zewnętrznej części opony się ściera. Przy zbyt wysokim ciśnieniu ściera się na środku. Z umiejscowieniem wstecznego biegu też mocno pokręciłeś. Jest w RÓŻNYCH miejscach w RÓŻNYCH autach. Są takie, gdzie R jest tam gdzie 6 a są też takie gdzie R jest obok 1. Po to jest opis na gałce, żeby kierowca wsiadający po raz pierwszy do jakiegoś modelu auta wiedział gdzie ma jaki bieg.

rafik54321
0 / 0

@~JA_________________ syfem z baku to pompę zabijasz zawsze, niezależnie od poziomu paliwa, bo i tak najczęściej smok pompy jest gdzieś na dnie zbiornika.

"Kontrolka check engine NIE ZAWSZE przełącza osprzęt silnika w tryb awaryjny i nie w każdym samochodzie. Miałem tak gdy padł mi wyłącznik świateł stopu. " - wtedy nie powinna się zapalić kontrolka check engie... Tak na marginesie...

"Bieżnik na zewnętrznej części opony się ściera. Przy zbyt wysokim ciśnieniu ściera się na środku." - przy prawidłowym ciśnieniu również ściera się na bokach. Jedynie jest to mniej widoczne. Jazda z zbyt niskim ciśnieniem, jedynei bardziej uwidacznia to, ale groźniejsze jest ryzyko ścierania boku opony (który jest meeega cienki).

"Jest w RÓŻNYCH miejscach w RÓŻNYCH autach. Są takie, gdzie R jest tam gdzie 6 a są też takie gdzie R jest obok 1." - poczytaj dobrze to się dowiesz że NIE pokręciłem... Obok 1 wsteczny jest wtedy kiedy auto jest 6ciobiegowe, rzadziej 5ciobiegowe. Jednie europejskie auta mają R w obok 1 przy 5ciu biegach.
Ale jak chcesz się bawić w niuanse, to wiedz że mercedes potrafi mieć 1kę do siebie i w tył. Że potrafi mieć hamulec ręczny jako 4ty pedał. Że aby odpalić saba to trzeba wrzucić wsteczny i wcisnąć sprzęgło...

~JA_________________
0 / 2

@rafik54321 No, nie ja zacząłem się bawić w niuanse. Jak krytykujesz jakiś demot (zresztą całkiem słusznie w tym przypadku) to bądź rzetelny. Wierz mi, że w Octavii 1 po uszkodzeniu wyłącznika stop zaświeca się check engine i nie ma żadnego ograniczenia pracy silnika. Po wymianie wyłącznika i adaptacji, znika. Jest jedynie zapisane jako zdarzenie na liście. Zresztą w samochodach jest paręset czujników, więc do jednej kontrolki przypisuje się wiele zdarzeń. Dawniej samochody były mniej oklejone elektroniką. Kontrolki to były ważne w sumie dwie. Ładowanie akumulatora i ciśnienie oleju. Ale postęp to znak naszych czasów.

~focher
0 / 2

@rafik54321 A gdzie niby pompować koła jak nie na stacji benzynowej? Mam dmuchać jak balonik?

rafik54321
0 / 0

@~JA_________________ tak, zacząłeś się bawić w niuanse, bo motoryzacja nie kończy się na VW, skodzie, seatowi oraz audi (swoją drogą to dokładnie takie same auta różniące się tylko budą).

Z tym paręset czujników to przesadziłeś. Jest kilkanaście-kilkadziesiąt.

@~focher widocznie nie słyszałeś o czymś takim jak ręczna pompka do kół. Albo nożna. Są też kompresorki podłączane do gniazda zapalniczki w aucie.
Na stacji benzynowej oczywiście można napompować koła, ale wtedy zalecałbym aby dojazd na stację nie trwał dłużej niż 5-10min.

~focher
-1 / 1

@rafik54321 Jak już kiedyś będziesz dorosła, będziesz miała swoje auto i mieszkanie, które będziesz utrzymywała ze swoich ciężko zarobionych pieniędzy, to może zrozumiesz, że nie płaci się za to, co można mieć za darmo, jeśli się nie chce wylądować na bruku.

rafik54321
0 / 0

@~focher pkt 1. Jestem facetem.
Pkt 2. Mam swoje auto (i to nie pierwsze), za swoje pieniądze.
Pkt 3. Kompresory na stacjach benzynowych są ZAWODNE (bardzo często nie są czynne).
Pkt 4. Kiedy ty po raz ostatni pompowałeś np koło zapasowe? Co jeśli przyjdzie ci na trasie zmienić koło? A tu wielka D, bo zapasowe koło ma flaka...

Może kiedy dorośniesz, to zrozumiesz, że przezorny jest zawsze ubezpieczony. Umiesz liczyć? Licz na siebie... TO jest prawdziwa dorosłość, istny synonim niezależności. Nawet od tego co "dajo za darmo".

V Voitcus
+2 / 10

@bartekss1 Dla kobiet.

pokos
+17 / 17

A gdzie najważniejsze: nigdy nie rozpalaj ogniska w samochodzie?

Odpowiedz
G Geoffrey
+13 / 13

Nie wychodź z samochodu podczas szybkiej jazdy, nie wlewaj płynu do spryskiwaczy do wlewu oleju, nie wjeżdżaj samochodem do rzeki, nie wjeżdżaj w przechodniów na chodniku, nie uruchamiaj stacyjki pilniczkiem do paznokci, nie zmieniaj opon podczas jazdy. Sporo takich rad mogę jeszcze udzielić.

Odpowiedz
J juby22
+2 / 2

A myślałem że jak wrzucę R to się rakieta odpali
(Poradnik dla debili od debil)

Odpowiedz
A adamis62
+2 / 2

Mniej więcej ok i z sensem, ale co do wymiany oleju wg. zaleceń producenta auta, to już porażka. Niestety, producenci stosuję długie terminy wymiany oleju, np. co 25,30tys.km, jako chwyt marketingowy. Auto w okresie gwarancyjnym nie padnie z tego powodu, ale już po gwarancji są problemy. Doświadczyło tego miliony kierowców, głównie drugich czy trzecich właścicieli, których silniki aut padały właśnie z powodu tak rzadkiej wymiany oleju.To samo dotyczy oleju w automatycznej skrzyni biegów. Nie jedna skrzynia czy silnik zostały uratowane dzięki nie stosowaniu się do zaleceń producenta jeśli właściciel auta częściej wymieniał olej.

Odpowiedz
W wiesiu73
0 / 0

Kup skrobaczkę, okulary przeciwsloneczne, papier toaletowy..., preparat antypara na szyby...

Odpowiedz
Nemesea
+1 / 1

To są rzeczy tak oczywiste, że nie wiem czy można to nazwać ,,poradnikiem".

Odpowiedz
taki_tam_tam
0 / 0

Dodam od siebie podczas parkowania używaj hamulca ręcznego na pochyłości zwłaszcza w skrzyniach automatycznych przełącznik "P" powoduje blokade skrzyni ale na niej spoczywa ciężar auta jak coś nie wytrzryma to auto pojedzie a ty będziesz miał skrzynie do naprawy...

Odpowiedz
A konto usunięte
0 / 0

Niewłaściwe ciśnienie w oponach powoduje również zwiększone zużycie paliwa. Poza tym polecam pompować koła azotem, wtedy nie trzeba pamiętać o sprawdzaniu ciśnienia. Uprzedzając ewentualne uwagi czy uszczypliwości innych muszę zaznaczyć, że przy poinformowaniu obsługi w serwisie wulkanizacyjnym o chęci napompowania kół azotem należy stać ch*jom nad głową i pilnować czy pompują koła z butli. Jeśli manometr jest podłączony do przewodu który ma gniazdo gdzieś na ścianie to na 99.99999999% pompują zwykłe powietrze z sieci podłączonej do kompresora. Kasując tym samym klienta za coś co normalnie robią za darmochę.

Odpowiedz
~ertyujkhgf
0 / 0

@AIkanaro A ty wiesz, że powietrze zawiera jakieś 3/4 azotu i każdy gaz wpompowany w cokolwiek będzie wywierał jakieś ciśnienie na ścianki naczynia, a z nieszczelnego naczynia azot będzie uciekać równei szybko, jak azot z dodatkiem tlenu?

A konto usunięte
0 / 0

@~ertyujkhgf Po pierwsze w przeciwieństwie do powietrza, azot nie zmienia swojej objętości pod wpływem temperatury. Po drugie jak masz dziurawą oponę to należy ją zwulkanizować tak by ciśnienie nie spadało. Chcesz jeszcze jakieś mądrości tutaj wylać?

M matPROx
0 / 0

nie podjeżdżaj Skodą favorit na gaz w kraju gdzie nie ma gazu w czasie burzy bez paliwa

Odpowiedz