Jak nie wiadomo o co chodzi to chodzi o pieniądze. Kto najlepiej robi pieniądz w Europie? Kto od zawsze ma imperialne zapędy? Opcja z ruskim gazem nie pykła, więc trzeba szybko inaczej...
@Zwierze_z_ Wodór, prąd z OZE i rezygnacja z paliw kopalnych to największe zagrożenie dla Rosji, która żyje ze sprzedaży ropy i gazu. Dlatego nie dziwi mnie silna finansowana z rosyjskich pieniędzy propaganda przeciwko odchodzeniu od samochodów benzynowych. Zapowiedzi "zielonego ładu" przeraziły Putina, bo stracił swój gazowy straszak.
A Ty pomagasz rozpowszechniać te lęki. Dlaczego?
@Zwierze_z_ W Niemczech bardzo dużą robotę robią ludzie związani z Rosją. Stąd spektakularna klęska energetyki jądrowej i kuriozalny powrót do węgla jako "lepszej" opcji od atomu. Podobne lęki były kiedyś w Polsce, ale teraz u nas wahadło przesunęło się w drugą stronę i nasz kochany nierząd zapowiada już 20 elektrowni jądrowych.
@Zwierze_z_ Jak możesz! Sam Obajtek to przecież obiecał! ;)
Choć przyznam, że obecność prywatnego inwestora budzi pewne nadzieje, że może choć jedną zbudują, nie przepłacając za dużo.
@jonaszewski Inwestor jest prywatny ale jak to u nas, nadzór pewnie będzie miała jakas widmo-spółka skarbu Państwa, a znając tych nieudolnych błaznów to wystraszą inwestora i atom zostanie tylko na papierze..
gila mnie rozmiar Grenlandii, Afryki, Australii i innych pustyń, tak jak gila mnie poziom IQ twórcy demota a gila mnie gdyż:
1) mamy obecnie około 1,5 mld samochodów osobowych i dostawczych na świecie,
2) z tego w Europie + Japonii i Korei Pd 1/3 tej liczby.. (kolejna 1/5 w samych USA)
3) do tego można się pokusić o zgadniecie gdzie wsiąka w te graty więcej paliwa (hej! niespodzianka: znowu Europa + Japonia + USA)
4) no to jak teraz wyglądamy? jeśli (na papierze) ograniczymy emisję spalin do 0 choćby tylko w 1/3 całości, to całość emisji spalin samochodowych (Ziemia) spadnie o 33%, no tak czy nie?
= nadal warto, bo od czegoś trzeba zacząć
5) inna rzecz że wolabym uczciwą konkurencję między eko zasilaniem a spalinowymi, bo to wpłynie korzystnie na jakość oferty eko, obecnie eko mogą mieć jakość w D, bo i tak monopol zagwarantowany
@csnrdi No i punkt 5., który Pan wymienił, pokazuje, dlaczego rozwiązanie, które jest obecnie promowane, NIE MA NAJMNIEJSZEGO SENSU, bo i efekt będzie taki jak np. z wydawaniem publicznych pieniędzy.
@Garfield2000 No i nie zapominajmy, że elektryki zasilane prądem uzyskiwanym ze spalania węgla wcale bardziej ekologiczne nie będą. Za to pokłady litu szybko się skończą, a niebezpieczeństwo sprawiają znaczne.
@Cascabel Poniekąd. W Polsce, przy naszej ebniętej elektryce węglowej, mamy produkcje 700g CO2 na kWH. Samochody elektryczne mają średnią wydajność 5km na kWh. Czyli w Polsce wytwarzasz 140g CO2 na km. Spalenie litra benzyny wytwarza 2300g CO2. Łatwo więc policzyć że elektryki pod względem śladu węglowego, są ekwiwalentem samochodów o spalaniu 6L/100km. Czyli lepiej niż większość aut na polskich drogach.
@rykacz bo to nie Polacy mają najwięcej CZYNNYCH elektrowni węglowych (na węgiel kamienny-ten czarny)...
@cnsrdi
co do ekonomii, to CHINOLE najwięcej na elektryfikacji wszystkiego teraz zyskują, bo mają monopol na elektronikę, LIT i KOBALT, ogrom części i samych zakładów produkcyjnych znajduje się tam...
...co do ilości samochodów na świecie, znowu cię pogrzało, znów najwięksi truciciele mają wy*ebane w to, co sobie zakłada na szyję Juropa...
...im dopóki auta elektryczne nie będą RZECZYWIŚCIE a nie tylko na papierze, bardziej eko, to jednak uznaję, że auta spalinowe mają ZDECYDOWANIE WIĘCEJ SENSU...
@csnrdi
EU odpowiada za 8% światowej emisji CO2
Motoryzacja osobowa to jakoś 1/3 z tego.
Wprowadzając zakaz spalinowych silników i ograniczając emisji CO2, szumnie, o połowę (bo prąd w gniazdku skądś się bierze), redukujesz światową produkcję CO2 o 1% z kawałkiem
Skąd wziąłeś 33%?
@sokolasty coś Ci zwoje przegrzało, bo wszystko mieszasz z wypowiedzi xD Poza tym EU oddziałuje na inne gospodarki jak USA czy Chiny - tam też wejdą zasady dot. wzmożonej redukcji CO2 :p
@k1275 Nie wiem, czy te wyliczenia są właściwe, ale jeżeli tak to zdecydowanie lepiej - przynajmniej póki co (czyli najbliższe kilkadziesiąt lat) - inwestować w auta spalinowe o spalaniu poniżej 6l (to żadno szczególne osiągnięcie), niż zmuszać ludzi do kupowania elektrycznych, które ani nie są wydajne, ani infrastruktura w Polsce nie jest do nich dostosowana.
@Cascabel Zgadza się: też wg mnie elektryki nie są żadną realną alternatywą dla dobra środowiska.
Poza tym tak drastyczne zmiany powinny następować poprzez wybór, a nie zmuszanie (wciąż biednych) ludzi do kupowania czegoś, na co ich nie stać.
fajnie, że sobie pogadaliśmy a teraz czas na zderzenie ze ścianą:
nie mamy wyboru ;) UE musi iść w kontrę dla paliwa..
Czemu?
Nie wiem czy ogarniacie kto obecnie kontroluje tzw Bliski Wschód ale w perspektywie parunastu lat UE po prostu NIE MA ROPY albo daje D aby ją dostać = musi iść w nowe technologie, tak samo Japonia i Korea PD, nie mają podstaw (tak samo jak my w UE) liczyć na to, że USA się podzieli ropą z obu Ameryk
patrzcie jakie są pomysły w UE:
1) 90-100% odzysku śmieci,
2) odnawialna energia, bo kto nam sprzeda uran? Chiny włażą już w Afrykę, ruSSki uran też odpada lub jest wątpliwy at best, i co zostaje? uranu z Australii nie starczy dla wszystkich..
3) niespalinowy transport drogowy
to nie są przypadkowe kierunki ludzie, więc dość tego jojczenia, UE powoli staje się oblężoną twierdzą, głównie dzięki wybitnie ch. polityce naszego sojusznika wujka Sama na bliskim wschodzie, obecnie złoża Iraku i Iranu wpadły w łapy Chin, które przedtem ogarnęły ropę z Indonezji i Rosyjską
żadna ilość minusów nie zmieni rzeczywistości ;) możecie płakać i kręcić nosem ale karawana pojedzie dalej
@rykacz
dobrze, ładnie a teraz ZŁOŻA, poproszę:
Ranking Country Lithium content (tonnes)
1 Chile 9,200,000
2 Australia 5,700,000
3 Argentina 2,200,000
4 China 1,500,000
jakoś UE tu nie występuje :P
OdpowiedzKomentuj obrazkiem
Zmodyfikowano
1 raz.
Ostatnia modyfikacja:
17 kwietnia 2023 o 19:25
skup się proszę : emisja spalin od 1,5 mld samochodów z pkt 1.. jak Ty porównujesz udział w INNEJ wartości (emisja CO2 niezależnie od źródła pochodzenia CO2) to Ci raczej nie może wyjść,ale to tak jakby nie mój problem
@Cascabel prędzej problemem jest sam lit i cała grupa metali ziem rzadkich. Paradoksalnie UE zamieni uzależnienie od Rosji na uzależnienie od Chin, które posiadają większość zasobów tych pierwiastków na świecie. Osobna sprawa, że zapędy imperialne, to nie wiem które z tych 2 państw ma większe.
@y0u Dlatego o licie wspomniałam, a nie tylko o CO2. Ogólnie utylizacja nieszczelnych baterii oględnie mówiąc zbyt fajna dla środowiska nie jest, tak swoją drogą.
dla mnie walka z samochodami spalinowymi przez najbliższe 20-30 lat to absurd, powinni najpierw opracowywać, wdrażać i edukować najlepsze rozwiązania, a dopiero gdy one będą w (powiedzmy) 80-90% działać, pokazać społeczeństwu, że to jest lepsze...
@csnrdi Przejście na biopaliwa spowodowałoby dramatyczny wzrost cen żywności, w konsekwencji ogromne przyspieszenie migracji z południa na północ.
I tak czeka nas wojna domowa z migrantami z Bliskiego Wschodu i Afryki. Jedyną alternatywą dla niej byłoby mordowanie nielegałów na granicach. Mam wrażenie że ktoś chce odsunąć ją w czasie bo nie chce dożyć czasów kiedy trzeba będzie sobie powiedzieć że czasami stosowanie metod samoobrony w stylu Hitlera jest konieczne.
@PitBull9010 Jakie najlepsze rozwiązania? Ciągnąć dalej ropę od narodów które marzą o wymordowaniu nas, bo tak im mówi Koran? Albo od Rosji?
A może przejść na biopaliwo? Ceny żarcia skoczyłyby na światowych rynkach o ponad 1000%. Rocznie byłoby 100 milionów imigrantów nieznających języka i nie rozumiejących zasad współżycia społecznego walących do Europy drzwiami i oknami, z czego połowa to też byliby Muzułmanie.
Co ci da redukcja spalin w Europie, jeśli przy Indiach, Chinach i USA jesteśmy drobnymi żuczkami? Jaki cel osiągniesz?
W Polsce używanie samochodu elektrycznego to napędzanie go węglem. Jedynie we Francji to ma jakiś sens, gdzie jakoś 3/4 energii elektrycznej pochodzi z elektrowni atomowych
@Loganesko kolejna poprawka - nie sprzedaży a rejestracji no wych. Nadal będzie można sprzedawać urzywane pojazdy spalinowe dzięki czemu czeka nas los Kuby czyli skansen motoryzacyjny. Francuzi już budują fabryki które będą remontować urzywane pojazdy i udostępniać je na terminowy wynajem abonamentowy.
Jeżeli będziemy w zamian mieć sprawną komunikację miejską i samochody elektryczne to jedynymi którzy na tym stracą są szejkowie i oligarchowie rosyjscy, dla mnie bomba.
@saz06 Aha czy ty w ogóle wiesz ile kosztuje samochód elektryczny i czy rozumiesz dlaczego spalinowe są o tyle tańsze, choć tylko niektóre. Ponieważ zachodzi efekt skali, samochody elektryczne są drogie bo mało się ich produkuje !!!
Ja jestem za eko jak najbardziej. Mam jednak swoje "ale"
1. Samochody elektryczne na stan obecnej technologii nie mają większego zastosowania - za mały zasięg, zbyt długo czas ładowania, zbyt mała liczba stacji do ładowania, zagrożenie wybuchem i sam wybuch takiej baterii jest o wiele groźniejszy niż benzyny. Jak opracują ogniwa przynajmniej o dwu-trzykrotnie większej pojemności, skrócą czas ich ładowania do 5 min (inaczej będą na stacjach mega kolejki) to można pogadać o elektrykach.
2. Ceny elektryków.... hmm... jak to się nie zmieni to większości nie będzie na nie stać.
3. Przydałoby się by jeszcze żywotność ogniw była satysfakcjonująca i by dało się je z powodzeniem regenerować, a nie utylizować - nie wiem jak to wygląda na dziś.
Jeśli do tego 2035r producentom uda się dokonać takiego postępu (w co szczerze wątpię) to jak najbardziej ma to sens.
Pozostają pytania otwarte:
1. Dlaczego na początek nikt nie rozwija technologii LPG, tak by produkować silniki zasilane wyłącznie na ten gaz ? Spaliny już wtedy były by o wiele bardziej czyste niż z nie wiadomo jak filtrowanych/oczyszczanych spalin Pb lub ON. Paliwo byłoby by tańsze...
2. Dlaczego nie rozwija się technologia silników na wodór ?
3. Czy produkcja ogniw do elektryków, nie generuje jeszcze większych zanieczyszczeń niż sama eksploatacja spalinówek ? (tego nie wiem)
@KCNO
1. 90% ludzi w UE używa samochodów do pokonania do 50km dziennie. Zasięg np. ZOE to około 350km. Szybkie ładowanie do zasięgu 300km to około 1,5-2h. Jasne dzisiaj jakby każda spalinówka zamieniła się w elektryka to byłaby katastrofa w każdym większym mieście w UE, ale problem do rozwiązania w ciągu 12 lat - infrastruktura zacznie się rozwijać w miarę potrzeb, ale politycy muszą pamiętać o dostosowaniu infrastruktury państwowej.
Elektryki nie palą się częściej niż spalinówki w przeliczeniu na 1000 aut. Wybuch baterii jest tak samo prawdopodobny jak wybuch lpg w samochodzie... Gaszenie auta elektrycznego rozwinie się do wrzucenia go do kontenera z wodą po wstępnym ugaszeniu...
2. Nikt nie każe posiadać obywatelowi nowego auta. W 2035 dalej będą dostępne passaty i golfy od Niemca wyprodukowane w 2020r.
3. Ogniwa w samochodzie o zasięgu 350km dobrze eksploatowane przejadą spokojnie 700 000 km lub pożyją 15 lat.
4. LPG jest niewiele "zdrowsza" od zwykłej benzyny. W dodatku przy rozruchu w niskich temperaturach jest problem z uszczelkami w reduktorze - przemarzają.
5. Rozwija, jednak wszystkie samochody na wodór są duże, by miały sensowny zasięg. Dla 100km zasięgu potrzebny jest zbiornik około 15-20l.
6. Nie, eksploatacja auta spalinowego to około 75% wydalanego CO2. Produkcja i utylizacja elektryków to około 150% tego co w przypadku spalinówki, a eksploatacja wydala z 2-4 razy mniej. Więc cykl życia elektryka to około 60% CO2 co w przypadku odpowiednika spalinowego.
OdpowiedzKomentuj obrazkiem
Zmodyfikowano
1 raz.
Ostatnia modyfikacja:
17 kwietnia 2023 o 8:50
@rykacz
1. Ciekawe jak to będzie wyglądało w Polsce...
2. Ogólnie i tak to słabo widzę, jeśli auta z 2020 r konstrukcyjnie to totalne dno - 100 kkm to dla nich szczyt osiągnięcia bez poważnych awarii graniczących z opłacalnością naprawy...
3. Tu nie mam wiedzy, ale jeśli tak jest, to tylko się cieszyć.
4. Wydaje mi się, że jednak NOx będzie zdecydowanie mniej niż z benzyny, jednak w propan-butanie zawartość dodatkowych zanieczyszczeń innych związków organicznych będzie znacznie niższa. Podejrzewam, że łatwiej też byłoby osiągnąć niższy poziom CO, choćby dlatego że w propan-butanie mamy mniejszy stosunek C/H niż we frakcjach cięższych jakie posiada benzyna. Wiadomo że emisji CO2 się i tak nie ominie... Dlatego stwierdziłem, że dobre byłoby to na sam początek chociaż.
5. A jak jest doinwestowaniem badań w tym kierunku ? Szybkość/intensywność badań prowadzonych w jakimś kierunku zależy od liczby sponsorów.
6. Oby tak było.
I możliwe że tak jak piszesz za 15-20 lat w krajach zachodnich się to na tyle rozwinie, że z powodzeniem będą hulały elektryki i każdy będzie zadowolony.
A w Polsce ?
@KCNO @rykacz Pozwolę sobie jeszcze coś dodać:
1. Dlaczego wybuch baterii miałby być groźniejszy od wybuchu benzyny? Baterie nie eksplodują, choć mocno się palą. Opary benzyny to z kolei bardzo wybuchowa substancja.
2. Ależ to się już zmienia. Zrównanie się cen obu rodzajów napędów powinno zgodnie z obecnym trendem nastąpić za jakieś 3-4 lata. No i co z kosztami eksploatacji? Elektryk jest znacznie tańszy, jeśli nie ładujesz go w szybkich ładowarkach.
4. LPG to produkt uboczny rafinacji ropy naftowej. Jeśli chcesz produkować go więcej, musisz zużywać więcej ropy. Dlatego kiedyś był bardzo tani, ale wzrost popytu spowodował wzrost ceny. Dawny odpad zamienił się w pożądany produkt.
5. Zgodnie z planem REPowerEU produkcja wodoru odnawialnego w UE do 2030 roku ma wynieść 10 milionów ton. Europa robi ogromny zwrot w stronę wodoru, buduje się zakłady, inwestuje w technologie. To, że o tym nie słyszałeś, nie znaczy, że to nie istnieje. Większym problemem jest co najwyżej to, żeby ten wodór tanio pozyskiwać w ekologiczny sposób. Do tego trzeba dużo OZE. No i wodór jest niewygodny w przechowywaniu, trwają dopiero prace nad pastą wodorową i podobnymi paliwami. Zresztą samochody nie spalają wodoru, wykorzystują go w ogniwach do generowania energii elektrycznej - tak więc samochody na wodór to także elektryki.
DO WSZYSTKICH, CO MAJĄ JAKIEŚ ALE W SPRAWIE WODORU JAKO PALIWA:
1. PRZEHOWYWANIE TO PRAWIE TA SAMA TECH CO BUTLE PROPAN-BUTAN, TRZEBA SKROPLIĆ I ZAMKNAĆ W CIŚNIENIOWEJ BUTLI/ZBIORNIKU...
...JAK NAJBARDZIEJ WYKONALNE I BARDZIEJ OPŁACALNE NIŻ MARNOWANIE GIGAWATÓW ENERGII W NIC...
...2. AUTA ELEKTRYCZNE WYBUCHAJĄ Z NICZEGO, A ŻEBY AUTO SPALINOWE SIĘ ZAPALIŁO, TRZEBA UKŁAD PAIWOWY ROZWALIĆ ALBO PRZECIĄŻYĆ INNE ELEMENTY (NP. HAMULCE, ELEKTRONIKĘ WŁAŚNIE0...
3.SAMOCHODY NA WODÓR NIE SĄ ANI WIĘKSE, ANI CIĘŻSZE OD "ZWYKŁYCH" AUT, BA, MOGĄ MIE NAWET LEPSZE OSIĄGI XD
TU ODSYŁAM DO TEGO FILMU, A JAK KTOŚ CIEKAWY I UMIE W INGLISZ, SOBIE POCZYTA, CO TO JEST: https://www.youtube.com/watch?v=K54neQJTZok&ab_channel=Povagowani
@PitBull9010 Jezeli bedziesz przechowywal wodor w takiej butli jak propan-butan to albo bedzie go tam bardzo malo, albo ucieknie (wodor to najmniejsza czasteczka i instalacje szczelne dla inych gazow nie sa szczelne dla wodoru) albo ja rozsadzi.
Napedzanie samochodow wodorem ma fatalna wydajnosc. Proces produkcji, skroplenia lub kompresji, transportu, tankowania i uzycia w ogniwie wodorowym ma calosciowa sprawnosc ponizej 25%. Samochody z bateriami wygladaja pod tym wzgledem duzo lepiej.
Gigawat to jednoska mocy, nie energii.
Auta elektyczne pala sie duzo rzadziej niz samochody spalinowe (nie wazne jak to liczyc, na ilosc sprzedanych, na przejechane kilometry) i duuuuuzo rzadziej od hybryd. Przy tym pala sie wolniej a wiec bepieczniej.
O "chłopski rozum" w natarciu...
Zaznaczony kawałek to terytorium UE. UE to 2. gospodarka świata. UE ma realne oddziaływanie w handlu na USA i Chiny, więc tam też zacznie się zastępowanie spalinówek elektrykami - w Chinach już mocno to się dzieje btw....
UE + USA + Chiny + Japonia + Korea + Australia + Kanada (główne gospodarki świata, na które oddziałuje UE) to pewne jakieś 40-60% samochodów osobowych...
OdpowiedzKomentuj obrazkiem
Zmodyfikowano
1 raz.
Ostatnia modyfikacja:
17 kwietnia 2023 o 8:50
@PitBull9010
ok, podaj mi proszę chińska markę samochodu podbijającą rynek UE, czekam :P
to właśnie ziomek ma na myśli pisząc, że UE kontroluje rozwój technologii we wspomnianych rejonach, toż że produkujemy u nich każdy piard NA NASZYCH technologiach to inna sprawa.. i powoli ulega zmianie
+ obstawiam docelowo technologię na wodorze i bynajmniej nie dziwi mnie czemu nikt się nie przyznaje do postępów, ci co je rozwijali przedtem mają motywację aby wygryźć elektryki i wszyscy się tylko ucieszą, czyż nie?
jak dla mnie elektryki to ściema, taki fałszywy zając do gonienia, za to odejście od paliw kopalnych (ropa/gaz/węgiel) ściemą nie jest, jest koniecznością!
powaga zachowana, bo unia ma być kołhozem według włodarzy :) według nich plebs ma pracować a nie podróżować. niestety kogoś boli że własny środek transportu jest bardzo łatwo dostępny dla każdego
Ziemię najbardziej trują Chiny, Ameryka Poludniowa i Afryka. Nawet gdyby Unia Europejska byla zeroemisyjna absolurtnie dla Świata nic to nie zmieni. U męża w Senegalu jak mi opowiadal to nie przejmują się i palą doslownie czym tylko popadnie.
Bzdura pierwsza: nie bedzie zakazu uzywania a rejestracji nowych samochodow spalinowych.
Bzdura druga: mieszkam w Szwecji i zakaz wchodzi w zycie w 2030 roku
Bzdura 3cia: gdzie na tej mapie jest Kanada?
4ta: A gdzie Chiny?
... Norwegia jakas taka niepomalowana a tez duzo wczesniej wchodzi zakaz
Generalnie prosze: tu pelniejszy spis https://en.wikipedia.org/wiki/Phase-out_of_fossil_fuel_vehicles
I tak mi się wydaje że hybryda z modułowa baterią była by dobrym rozwiązaniem, pare modułów 10kg baterii tak żeby kupić tyle ile trzeba na codzien do roboty i silnik spalinowy do dłuższych tras który robił by za generator pracując przy optymalnych obrotach.
@CoGitare Na pierwszy rzut oka mogloby sie tak wydawac ale kiedy zaczniemy zglebiac temat to troche sie zmienia.
Pomysl modlulowej baterii zawsze mi sie podobal ale prawda jest taka, ze w dobrych EV bateria jest czescia nosna samochodu a przez to redukujemy jego mase poprawiajac bezpieczenstwo, osiagi, zmniejszajac zapotrzebowanie na materialy.
'hybrydy nadal musza spelniac wszelkie normy spalania i bezpieczenstwa - to nie jest ani tanie ani proste. Jezeli pomyslimy np o kolizji kiedy miedzy kierowca a tym w co trafia znajduje sie silnik spalinowy. Drugie to inercja a konkretnie moment bezwladnosci. Jeeli przypomnisz sobie najczestrzy przypadek lyzwiarza figurowego, ktory obraca sie szybciej sciagajac rece blizej ciala - podobnie jest z bateria, ktora jest miedzy osiami zamiast silnika daleko od srodka masy. Hybrydy roniez pala sie duzo czesciej niz nawet samochody spalinowe i duuuuuzo czesciej od elektrycznych - kto by pomyslal, ze paliwo w poblizo rozgrzanego silnika i instalacji wysokiego napiecia w samochodzie, ktory jest zbudowany tak zeby byc tanszy od czystego EV moze sprawiac takie problemy.
Nastepna sprawa to same ogniwa - kazde ogniwo ma tak zwany C rating. Jezeli bateria jest przeznaczona do rozladowywania calej swojej pojemnosci przez godzine to C rating wynosi 1, Jezeli w pol godziny to wartosc ta wynosi 2 itd. Im wyzszy prad rozladowania tym mniejsza uzyteczna energia i mniej cykli wytrzyma ogniwo. Dlatego duze baterie w dobrych EV wytrzymaja sporo wiecej niz wiekszosc samochodow.
Same koszta robia tez swoje - po co pakowac dosyc skomplikowane i drogie komponenty jak silnik spalinowy, skrzynia biegow, wydech, katalizatory, uklad paliwowy, chlodzenie silnika itd skoro koszt baterii spada coraz bardziej. Juz teraz mozna kupic Tesle Model 3 lub Y za mniej niz srednia cena samochodu w wielu krajach. A zasieg i szybkosc ladowania maja bardziej niz wystarczajace do kazdej trasy.
@kedaruss Nie wiem ja bardziej się teraz czaje na BMW i3 albo w ostateczności opla ampere. Chociaż nissan leaf też ma pare plusów z tego powodu że gdzieś tam w Holandii shakowali baterie i moga ją regenerować modyfikować BMS i dodawać np wkład na spód bagażnika który daje dodatkowy zasięg z ogniw jakie sobie znajdą. Co za tym idzie możliwość przerobienia starych baterii z nissana leaf pierwszej generacji na nowe ogniwa w przyszłości były by o wiele większe, gdzie przy tesli wszystko jest programowo powiązane jak w iphonie. Chociaż jak już mówiłem jeżeli nic się nie zmieni to bmw i3 z spalinowym range extenderem albo ostatecznie opel ampera wyląduje na moim podjeździe.
@CoGitare Super! Cokolwiek nie wyboerzesz mam nadzieje, ze bedziesz zadowolony. Z lym Leaferm to nie wiem bo jednak 1st gen ma problemy z utrzymaniem ogniw we wlasciwej temperaturze. Ja mysle, ze nastepny u mnie bedzie model Y na LFP (nigdy wiecej nawet myslenia o baterii) i pewnie Cybertruck bo potrzebny tez wiekszy samochod w rodzinie.
Może nie jestem fanem elektryfikacji samochodów, ale jeszcze bardziej nie lubię kłamstwa i manipulacji, więc ta próba trollingu w moim odczuciu powinna być prędziutko wycięta przez adminów.
Uzyles niepoprawnej mapy, pokazuje ona ze panstwa polnocne sa wieksze niz w rzeczywistosci
https://www.visualcapitalist.com/mercator-map-true-size-of-countries/
@Assasinsninja Mapy mogą być wierne albo odległościowo albo powierzchniowo albo kątowo albo z niczym nie być wierne jak powyższa xD
@Assasinsninja Żeby mieć poprawną mapę potrzebny byłby monitor w kształcie globusa.
Zmodyfikowano 1 raz. Ostatnia modyfikacja: 17 kwietnia 2023 o 18:29
Jak nie wiadomo o co chodzi to chodzi o pieniądze. Kto najlepiej robi pieniądz w Europie? Kto od zawsze ma imperialne zapędy? Opcja z ruskim gazem nie pykła, więc trzeba szybko inaczej...
@Zwierze_z_ Wodór, prąd z OZE i rezygnacja z paliw kopalnych to największe zagrożenie dla Rosji, która żyje ze sprzedaży ropy i gazu. Dlatego nie dziwi mnie silna finansowana z rosyjskich pieniędzy propaganda przeciwko odchodzeniu od samochodów benzynowych. Zapowiedzi "zielonego ładu" przeraziły Putina, bo stracił swój gazowy straszak.
A Ty pomagasz rozpowszechniać te lęki. Dlaczego?
@jonaszewski heh, ale mi w ogóle nie chodziło o ruskich tylko o przyjaciół z za zachodniej granicy. Jak dla mnie ruski może, a nawet musi się rozpaść.
@Zwierze_z_ W Niemczech bardzo dużą robotę robią ludzie związani z Rosją. Stąd spektakularna klęska energetyki jądrowej i kuriozalny powrót do węgla jako "lepszej" opcji od atomu. Podobne lęki były kiedyś w Polsce, ale teraz u nas wahadło przesunęło się w drugą stronę i nasz kochany nierząd zapowiada już 20 elektrowni jądrowych.
@jonaszewski Wątpię aby powstała chociaż jedna....
@Zwierze_z_ Jak możesz! Sam Obajtek to przecież obiecał! ;)
Choć przyznam, że obecność prywatnego inwestora budzi pewne nadzieje, że może choć jedną zbudują, nie przepłacając za dużo.
@jonaszewski Inwestor jest prywatny ale jak to u nas, nadzór pewnie będzie miała jakas widmo-spółka skarbu Państwa, a znając tych nieudolnych błaznów to wystraszą inwestora i atom zostanie tylko na papierze..
nie zakażą , wprowadzą restrykcyjne normy spalin , powstanie inne paliwo
gila mnie rozmiar Grenlandii, Afryki, Australii i innych pustyń, tak jak gila mnie poziom IQ twórcy demota a gila mnie gdyż:
1) mamy obecnie około 1,5 mld samochodów osobowych i dostawczych na świecie,
2) z tego w Europie + Japonii i Korei Pd 1/3 tej liczby.. (kolejna 1/5 w samych USA)
3) do tego można się pokusić o zgadniecie gdzie wsiąka w te graty więcej paliwa (hej! niespodzianka: znowu Europa + Japonia + USA)
4) no to jak teraz wyglądamy? jeśli (na papierze) ograniczymy emisję spalin do 0 choćby tylko w 1/3 całości, to całość emisji spalin samochodowych (Ziemia) spadnie o 33%, no tak czy nie?
= nadal warto, bo od czegoś trzeba zacząć
5) inna rzecz że wolabym uczciwą konkurencję między eko zasilaniem a spalinowymi, bo to wpłynie korzystnie na jakość oferty eko, obecnie eko mogą mieć jakość w D, bo i tak monopol zagwarantowany
@csnrdi No i punkt 5., który Pan wymienił, pokazuje, dlaczego rozwiązanie, które jest obecnie promowane, NIE MA NAJMNIEJSZEGO SENSU, bo i efekt będzie taki jak np. z wydawaniem publicznych pieniędzy.
@Garfield2000 No i nie zapominajmy, że elektryki zasilane prądem uzyskiwanym ze spalania węgla wcale bardziej ekologiczne nie będą. Za to pokłady litu szybko się skończą, a niebezpieczeństwo sprawiają znaczne.
@Cascabel Dlaczego bierzesz zje*any polski system energetyczny jako wzorcowy dla świata? xD
Zmodyfikowano 1 raz. Ostatnia modyfikacja: 17 kwietnia 2023 o 8:49
@Cascabel Poniekąd. W Polsce, przy naszej ebniętej elektryce węglowej, mamy produkcje 700g CO2 na kWH. Samochody elektryczne mają średnią wydajność 5km na kWh. Czyli w Polsce wytwarzasz 140g CO2 na km. Spalenie litra benzyny wytwarza 2300g CO2. Łatwo więc policzyć że elektryki pod względem śladu węglowego, są ekwiwalentem samochodów o spalaniu 6L/100km. Czyli lepiej niż większość aut na polskich drogach.
@rykacz bo to nie Polacy mają najwięcej CZYNNYCH elektrowni węglowych (na węgiel kamienny-ten czarny)...
@cnsrdi
co do ekonomii, to CHINOLE najwięcej na elektryfikacji wszystkiego teraz zyskują, bo mają monopol na elektronikę, LIT i KOBALT, ogrom części i samych zakładów produkcyjnych znajduje się tam...
...co do ilości samochodów na świecie, znowu cię pogrzało, znów najwięksi truciciele mają wy*ebane w to, co sobie zakłada na szyję Juropa...
...im dopóki auta elektryczne nie będą RZECZYWIŚCIE a nie tylko na papierze, bardziej eko, to jednak uznaję, że auta spalinowe mają ZDECYDOWANIE WIĘCEJ SENSU...
@PitBull9010
To że mamy zje*any system energrtyczny, nie oznacza, że mamy być stawiani jako wzorzec do obliczeń xD
@PitBull9010 Połowa wydobycia litu to Australia - Chiny mają +- 15%
@csnrdi
EU odpowiada za 8% światowej emisji CO2
Motoryzacja osobowa to jakoś 1/3 z tego.
Wprowadzając zakaz spalinowych silników i ograniczając emisji CO2, szumnie, o połowę (bo prąd w gniazdku skądś się bierze), redukujesz światową produkcję CO2 o 1% z kawałkiem
Skąd wziąłeś 33%?
@sokolasty coś Ci zwoje przegrzało, bo wszystko mieszasz z wypowiedzi xD Poza tym EU oddziałuje na inne gospodarki jak USA czy Chiny - tam też wejdą zasady dot. wzmożonej redukcji CO2 :p
@k1275 Nie wiem, czy te wyliczenia są właściwe, ale jeżeli tak to zdecydowanie lepiej - przynajmniej póki co (czyli najbliższe kilkadziesiąt lat) - inwestować w auta spalinowe o spalaniu poniżej 6l (to żadno szczególne osiągnięcie), niż zmuszać ludzi do kupowania elektrycznych, które ani nie są wydajne, ani infrastruktura w Polsce nie jest do nich dostosowana.
@Cascabel Zgadza się: też wg mnie elektryki nie są żadną realną alternatywą dla dobra środowiska.
Poza tym tak drastyczne zmiany powinny następować poprzez wybór, a nie zmuszanie (wciąż biednych) ludzi do kupowania czegoś, na co ich nie stać.
fajnie, że sobie pogadaliśmy a teraz czas na zderzenie ze ścianą:
nie mamy wyboru ;) UE musi iść w kontrę dla paliwa..
Czemu?
Nie wiem czy ogarniacie kto obecnie kontroluje tzw Bliski Wschód ale w perspektywie parunastu lat UE po prostu NIE MA ROPY albo daje D aby ją dostać = musi iść w nowe technologie, tak samo Japonia i Korea PD, nie mają podstaw (tak samo jak my w UE) liczyć na to, że USA się podzieli ropą z obu Ameryk
patrzcie jakie są pomysły w UE:
1) 90-100% odzysku śmieci,
2) odnawialna energia, bo kto nam sprzeda uran? Chiny włażą już w Afrykę, ruSSki uran też odpada lub jest wątpliwy at best, i co zostaje? uranu z Australii nie starczy dla wszystkich..
3) niespalinowy transport drogowy
to nie są przypadkowe kierunki ludzie, więc dość tego jojczenia, UE powoli staje się oblężoną twierdzą, głównie dzięki wybitnie ch. polityce naszego sojusznika wujka Sama na bliskim wschodzie, obecnie złoża Iraku i Iranu wpadły w łapy Chin, które przedtem ogarnęły ropę z Indonezji i Rosyjską
żadna ilość minusów nie zmieni rzeczywistości ;) możecie płakać i kręcić nosem ale karawana pojedzie dalej
@rykacz
dobrze, ładnie a teraz ZŁOŻA, poproszę:
Ranking Country Lithium content (tonnes)
1 Chile 9,200,000
2 Australia 5,700,000
3 Argentina 2,200,000
4 China 1,500,000
jakoś UE tu nie występuje :P
Zmodyfikowano 1 raz. Ostatnia modyfikacja: 17 kwietnia 2023 o 19:25
@sokolasty
skup się proszę : emisja spalin od 1,5 mld samochodów z pkt 1.. jak Ty porównujesz udział w INNEJ wartości (emisja CO2 niezależnie od źródła pochodzenia CO2) to Ci raczej nie może wyjść,ale to tak jakby nie mój problem
@Cascabel prędzej problemem jest sam lit i cała grupa metali ziem rzadkich. Paradoksalnie UE zamieni uzależnienie od Rosji na uzależnienie od Chin, które posiadają większość zasobów tych pierwiastków na świecie. Osobna sprawa, że zapędy imperialne, to nie wiem które z tych 2 państw ma większe.
@y0u Dlatego o licie wspomniałam, a nie tylko o CO2. Ogólnie utylizacja nieszczelnych baterii oględnie mówiąc zbyt fajna dla środowiska nie jest, tak swoją drogą.
@rykacz
Australia to zaraz po RPA drugi kraj co do ilości w wydobyciu złota, diamentów i kamieni szlachetnych...
litu jest tam niewiele w stosunku do powierzchni i wydiobycia na skalę światową...
...za to Chiny mają lit u siebie i mają go więcej ni cała resta świata razem wzięta...
Zmodyfikowano 1 raz. Ostatnia modyfikacja: 17 kwietnia 2023 o 22:12
@sokolasty
będą bardiej dokłądnym to o jakieś 0,004%, proszę tu jest research kogoś, kto w tym siedzi bardziej niż ja:
https://www.youtube.com/watch?v=DCvJqZMpl4I&ab_channel=Povagowani
dla mnie walka z samochodami spalinowymi przez najbliższe 20-30 lat to absurd, powinni najpierw opracowywać, wdrażać i edukować najlepsze rozwiązania, a dopiero gdy one będą w (powiedzmy) 80-90% działać, pokazać społeczeństwu, że to jest lepsze...
@csnrdi
chiny mają NAJWIĘKSZE ZŁOŻA I PRZEMYSŁ
a 25% światowego wydobycia pochodzi z Konga...
a Ty poleciałeś z tymi krajami teraz...
@csnrdi Przejście na biopaliwa spowodowałoby dramatyczny wzrost cen żywności, w konsekwencji ogromne przyspieszenie migracji z południa na północ.
I tak czeka nas wojna domowa z migrantami z Bliskiego Wschodu i Afryki. Jedyną alternatywą dla niej byłoby mordowanie nielegałów na granicach. Mam wrażenie że ktoś chce odsunąć ją w czasie bo nie chce dożyć czasów kiedy trzeba będzie sobie powiedzieć że czasami stosowanie metod samoobrony w stylu Hitlera jest konieczne.
@PitBull9010 Jakie najlepsze rozwiązania? Ciągnąć dalej ropę od narodów które marzą o wymordowaniu nas, bo tak im mówi Koran? Albo od Rosji?
A może przejść na biopaliwo? Ceny żarcia skoczyłyby na światowych rynkach o ponad 1000%. Rocznie byłoby 100 milionów imigrantów nieznających języka i nie rozumiejących zasad współżycia społecznego walących do Europy drzwiami i oknami, z czego połowa to też byliby Muzułmanie.
@rykacz
Misiu, grzeczniej
Co ci da redukcja spalin w Europie, jeśli przy Indiach, Chinach i USA jesteśmy drobnymi żuczkami? Jaki cel osiągniesz?
W Polsce używanie samochodu elektrycznego to napędzanie go węglem. Jedynie we Francji to ma jakiś sens, gdzie jakoś 3/4 energii elektrycznej pochodzi z elektrowni atomowych
California juz chwile temu to ogłosiła, a jako niepodległe państwo byłaby 6 gospodarką świata
A Kanada? Oni podobno też (czy się mylę?).
Wiem, niewiele to zmienia.... ;)
Zmodyfikowano 1 raz. Ostatnia modyfikacja: 17 kwietnia 2023 o 7:40
Poprawka - nie używania, a produkcji i sprzedaży.
@Loganesko kolejna poprawka - nie sprzedaży a rejestracji no wych. Nadal będzie można sprzedawać urzywane pojazdy spalinowe dzięki czemu czeka nas los Kuby czyli skansen motoryzacyjny. Francuzi już budują fabryki które będą remontować urzywane pojazdy i udostępniać je na terminowy wynajem abonamentowy.
@Ktostamskadstam Racja, mój błąd.
@Loganesko
Potem i używania. Bo np spalinowym nie wjedziesz do centrum miasta czy jakiejś miejscowości turystycznej.
Jeżeli będziemy w zamian mieć sprawną komunikację miejską i samochody elektryczne to jedynymi którzy na tym stracą są szejkowie i oligarchowie rosyjscy, dla mnie bomba.
@Pletiks Samochody elektryczne będzie mieć garstka najbogatszych.
@saz06 Aha czy ty w ogóle wiesz ile kosztuje samochód elektryczny i czy rozumiesz dlaczego spalinowe są o tyle tańsze, choć tylko niektóre. Ponieważ zachodzi efekt skali, samochody elektryczne są drogie bo mało się ich produkuje !!!
Moze by sie tak statkami morskimi zajac a nie pajacowac z autkami ktore emituja tyle co nic
Ja jestem za eko jak najbardziej. Mam jednak swoje "ale"
1. Samochody elektryczne na stan obecnej technologii nie mają większego zastosowania - za mały zasięg, zbyt długo czas ładowania, zbyt mała liczba stacji do ładowania, zagrożenie wybuchem i sam wybuch takiej baterii jest o wiele groźniejszy niż benzyny. Jak opracują ogniwa przynajmniej o dwu-trzykrotnie większej pojemności, skrócą czas ich ładowania do 5 min (inaczej będą na stacjach mega kolejki) to można pogadać o elektrykach.
2. Ceny elektryków.... hmm... jak to się nie zmieni to większości nie będzie na nie stać.
3. Przydałoby się by jeszcze żywotność ogniw była satysfakcjonująca i by dało się je z powodzeniem regenerować, a nie utylizować - nie wiem jak to wygląda na dziś.
Jeśli do tego 2035r producentom uda się dokonać takiego postępu (w co szczerze wątpię) to jak najbardziej ma to sens.
Pozostają pytania otwarte:
1. Dlaczego na początek nikt nie rozwija technologii LPG, tak by produkować silniki zasilane wyłącznie na ten gaz ? Spaliny już wtedy były by o wiele bardziej czyste niż z nie wiadomo jak filtrowanych/oczyszczanych spalin Pb lub ON. Paliwo byłoby by tańsze...
2. Dlaczego nie rozwija się technologia silników na wodór ?
3. Czy produkcja ogniw do elektryków, nie generuje jeszcze większych zanieczyszczeń niż sama eksploatacja spalinówek ? (tego nie wiem)
@KCNO
1. 90% ludzi w UE używa samochodów do pokonania do 50km dziennie. Zasięg np. ZOE to około 350km. Szybkie ładowanie do zasięgu 300km to około 1,5-2h. Jasne dzisiaj jakby każda spalinówka zamieniła się w elektryka to byłaby katastrofa w każdym większym mieście w UE, ale problem do rozwiązania w ciągu 12 lat - infrastruktura zacznie się rozwijać w miarę potrzeb, ale politycy muszą pamiętać o dostosowaniu infrastruktury państwowej.
Elektryki nie palą się częściej niż spalinówki w przeliczeniu na 1000 aut. Wybuch baterii jest tak samo prawdopodobny jak wybuch lpg w samochodzie... Gaszenie auta elektrycznego rozwinie się do wrzucenia go do kontenera z wodą po wstępnym ugaszeniu...
2. Nikt nie każe posiadać obywatelowi nowego auta. W 2035 dalej będą dostępne passaty i golfy od Niemca wyprodukowane w 2020r.
3. Ogniwa w samochodzie o zasięgu 350km dobrze eksploatowane przejadą spokojnie 700 000 km lub pożyją 15 lat.
4. LPG jest niewiele "zdrowsza" od zwykłej benzyny. W dodatku przy rozruchu w niskich temperaturach jest problem z uszczelkami w reduktorze - przemarzają.
5. Rozwija, jednak wszystkie samochody na wodór są duże, by miały sensowny zasięg. Dla 100km zasięgu potrzebny jest zbiornik około 15-20l.
6. Nie, eksploatacja auta spalinowego to około 75% wydalanego CO2. Produkcja i utylizacja elektryków to około 150% tego co w przypadku spalinówki, a eksploatacja wydala z 2-4 razy mniej. Więc cykl życia elektryka to około 60% CO2 co w przypadku odpowiednika spalinowego.
Zmodyfikowano 1 raz. Ostatnia modyfikacja: 17 kwietnia 2023 o 8:50
@rykacz
1. Ciekawe jak to będzie wyglądało w Polsce...
2. Ogólnie i tak to słabo widzę, jeśli auta z 2020 r konstrukcyjnie to totalne dno - 100 kkm to dla nich szczyt osiągnięcia bez poważnych awarii graniczących z opłacalnością naprawy...
3. Tu nie mam wiedzy, ale jeśli tak jest, to tylko się cieszyć.
4. Wydaje mi się, że jednak NOx będzie zdecydowanie mniej niż z benzyny, jednak w propan-butanie zawartość dodatkowych zanieczyszczeń innych związków organicznych będzie znacznie niższa. Podejrzewam, że łatwiej też byłoby osiągnąć niższy poziom CO, choćby dlatego że w propan-butanie mamy mniejszy stosunek C/H niż we frakcjach cięższych jakie posiada benzyna. Wiadomo że emisji CO2 się i tak nie ominie... Dlatego stwierdziłem, że dobre byłoby to na sam początek chociaż.
5. A jak jest doinwestowaniem badań w tym kierunku ? Szybkość/intensywność badań prowadzonych w jakimś kierunku zależy od liczby sponsorów.
6. Oby tak było.
I możliwe że tak jak piszesz za 15-20 lat w krajach zachodnich się to na tyle rozwinie, że z powodzeniem będą hulały elektryki i każdy będzie zadowolony.
A w Polsce ?
@KCNO @rykacz Pozwolę sobie jeszcze coś dodać:
1. Dlaczego wybuch baterii miałby być groźniejszy od wybuchu benzyny? Baterie nie eksplodują, choć mocno się palą. Opary benzyny to z kolei bardzo wybuchowa substancja.
2. Ależ to się już zmienia. Zrównanie się cen obu rodzajów napędów powinno zgodnie z obecnym trendem nastąpić za jakieś 3-4 lata. No i co z kosztami eksploatacji? Elektryk jest znacznie tańszy, jeśli nie ładujesz go w szybkich ładowarkach.
4. LPG to produkt uboczny rafinacji ropy naftowej. Jeśli chcesz produkować go więcej, musisz zużywać więcej ropy. Dlatego kiedyś był bardzo tani, ale wzrost popytu spowodował wzrost ceny. Dawny odpad zamienił się w pożądany produkt.
5. Zgodnie z planem REPowerEU produkcja wodoru odnawialnego w UE do 2030 roku ma wynieść 10 milionów ton. Europa robi ogromny zwrot w stronę wodoru, buduje się zakłady, inwestuje w technologie. To, że o tym nie słyszałeś, nie znaczy, że to nie istnieje. Większym problemem jest co najwyżej to, żeby ten wodór tanio pozyskiwać w ekologiczny sposób. Do tego trzeba dużo OZE. No i wodór jest niewygodny w przechowywaniu, trwają dopiero prace nad pastą wodorową i podobnymi paliwami. Zresztą samochody nie spalają wodoru, wykorzystują go w ogniwach do generowania energii elektrycznej - tak więc samochody na wodór to także elektryki.
@KCNO 2. Dlaczego nie rozwija się technologia silników na wodór ? - Dlatego, że na skale przemysłową wytwarza się z gazu ziemnego.
DO WSZYSTKICH, CO MAJĄ JAKIEŚ ALE W SPRAWIE WODORU JAKO PALIWA:
1. PRZEHOWYWANIE TO PRAWIE TA SAMA TECH CO BUTLE PROPAN-BUTAN, TRZEBA SKROPLIĆ I ZAMKNAĆ W CIŚNIENIOWEJ BUTLI/ZBIORNIKU...
...JAK NAJBARDZIEJ WYKONALNE I BARDZIEJ OPŁACALNE NIŻ MARNOWANIE GIGAWATÓW ENERGII W NIC...
...2. AUTA ELEKTRYCZNE WYBUCHAJĄ Z NICZEGO, A ŻEBY AUTO SPALINOWE SIĘ ZAPALIŁO, TRZEBA UKŁAD PAIWOWY ROZWALIĆ ALBO PRZECIĄŻYĆ INNE ELEMENTY (NP. HAMULCE, ELEKTRONIKĘ WŁAŚNIE0...
3.SAMOCHODY NA WODÓR NIE SĄ ANI WIĘKSE, ANI CIĘŻSZE OD "ZWYKŁYCH" AUT, BA, MOGĄ MIE NAWET LEPSZE OSIĄGI XD
TU ODSYŁAM DO TEGO FILMU, A JAK KTOŚ CIEKAWY I UMIE W INGLISZ, SOBIE POCZYTA, CO TO JEST:
https://www.youtube.com/watch?v=K54neQJTZok&ab_channel=Povagowani
@PitBull9010 Jezeli bedziesz przechowywal wodor w takiej butli jak propan-butan to albo bedzie go tam bardzo malo, albo ucieknie (wodor to najmniejsza czasteczka i instalacje szczelne dla inych gazow nie sa szczelne dla wodoru) albo ja rozsadzi.
Napedzanie samochodow wodorem ma fatalna wydajnosc. Proces produkcji, skroplenia lub kompresji, transportu, tankowania i uzycia w ogniwie wodorowym ma calosciowa sprawnosc ponizej 25%. Samochody z bateriami wygladaja pod tym wzgledem duzo lepiej.
Gigawat to jednoska mocy, nie energii.
Auta elektyczne pala sie duzo rzadziej niz samochody spalinowe (nie wazne jak to liczyc, na ilosc sprzedanych, na przejechane kilometry) i duuuuuzo rzadziej od hybryd. Przy tym pala sie wolniej a wiec bepieczniej.
O "chłopski rozum" w natarciu...
Zaznaczony kawałek to terytorium UE. UE to 2. gospodarka świata. UE ma realne oddziaływanie w handlu na USA i Chiny, więc tam też zacznie się zastępowanie spalinówek elektrykami - w Chinach już mocno to się dzieje btw....
UE + USA + Chiny + Japonia + Korea + Australia + Kanada (główne gospodarki świata, na które oddziałuje UE) to pewne jakieś 40-60% samochodów osobowych...
Zmodyfikowano 1 raz. Ostatnia modyfikacja: 17 kwietnia 2023 o 8:50
@rykacz
sam sobie zaprzeczasz...
...już Ci tłumaczę, że to CHINY mają BARDZO REALNY wpływ na Nasą (Juropejską) gospę, a nie na odwrót...
@PitBull9010
ok, podaj mi proszę chińska markę samochodu podbijającą rynek UE, czekam :P
to właśnie ziomek ma na myśli pisząc, że UE kontroluje rozwój technologii we wspomnianych rejonach, toż że produkujemy u nich każdy piard NA NASZYCH technologiach to inna sprawa.. i powoli ulega zmianie
+ obstawiam docelowo technologię na wodorze i bynajmniej nie dziwi mnie czemu nikt się nie przyznaje do postępów, ci co je rozwijali przedtem mają motywację aby wygryźć elektryki i wszyscy się tylko ucieszą, czyż nie?
jak dla mnie elektryki to ściema, taki fałszywy zając do gonienia, za to odejście od paliw kopalnych (ropa/gaz/węgiel) ściemą nie jest, jest koniecznością!
Tymczasem w zeszłym roku co czwarte nowe auto sprzedane w Chinach było elektryczne.
powaga zachowana, bo unia ma być kołhozem według włodarzy :) według nich plebs ma pracować a nie podróżować. niestety kogoś boli że własny środek transportu jest bardzo łatwo dostępny dla każdego
Ziemię najbardziej trują Chiny, Ameryka Poludniowa i Afryka. Nawet gdyby Unia Europejska byla zeroemisyjna absolurtnie dla Świata nic to nie zmieni. U męża w Senegalu jak mi opowiadal to nie przejmują się i palą doslownie czym tylko popadnie.
"Samochodów na silnik spalinowy".... boshe...
Bzdura pierwsza: nie bedzie zakazu uzywania a rejestracji nowych samochodow spalinowych.
Bzdura druga: mieszkam w Szwecji i zakaz wchodzi w zycie w 2030 roku
Bzdura 3cia: gdzie na tej mapie jest Kanada?
4ta: A gdzie Chiny?
... Norwegia jakas taka niepomalowana a tez duzo wczesniej wchodzi zakaz
Generalnie prosze: tu pelniejszy spis https://en.wikipedia.org/wiki/Phase-out_of_fossil_fuel_vehicles
I tak mi się wydaje że hybryda z modułowa baterią była by dobrym rozwiązaniem, pare modułów 10kg baterii tak żeby kupić tyle ile trzeba na codzien do roboty i silnik spalinowy do dłuższych tras który robił by za generator pracując przy optymalnych obrotach.
@CoGitare Na pierwszy rzut oka mogloby sie tak wydawac ale kiedy zaczniemy zglebiac temat to troche sie zmienia.
Pomysl modlulowej baterii zawsze mi sie podobal ale prawda jest taka, ze w dobrych EV bateria jest czescia nosna samochodu a przez to redukujemy jego mase poprawiajac bezpieczenstwo, osiagi, zmniejszajac zapotrzebowanie na materialy.
'hybrydy nadal musza spelniac wszelkie normy spalania i bezpieczenstwa - to nie jest ani tanie ani proste. Jezeli pomyslimy np o kolizji kiedy miedzy kierowca a tym w co trafia znajduje sie silnik spalinowy. Drugie to inercja a konkretnie moment bezwladnosci. Jeeli przypomnisz sobie najczestrzy przypadek lyzwiarza figurowego, ktory obraca sie szybciej sciagajac rece blizej ciala - podobnie jest z bateria, ktora jest miedzy osiami zamiast silnika daleko od srodka masy. Hybrydy roniez pala sie duzo czesciej niz nawet samochody spalinowe i duuuuuzo czesciej od elektrycznych - kto by pomyslal, ze paliwo w poblizo rozgrzanego silnika i instalacji wysokiego napiecia w samochodzie, ktory jest zbudowany tak zeby byc tanszy od czystego EV moze sprawiac takie problemy.
Nastepna sprawa to same ogniwa - kazde ogniwo ma tak zwany C rating. Jezeli bateria jest przeznaczona do rozladowywania calej swojej pojemnosci przez godzine to C rating wynosi 1, Jezeli w pol godziny to wartosc ta wynosi 2 itd. Im wyzszy prad rozladowania tym mniejsza uzyteczna energia i mniej cykli wytrzyma ogniwo. Dlatego duze baterie w dobrych EV wytrzymaja sporo wiecej niz wiekszosc samochodow.
Same koszta robia tez swoje - po co pakowac dosyc skomplikowane i drogie komponenty jak silnik spalinowy, skrzynia biegow, wydech, katalizatory, uklad paliwowy, chlodzenie silnika itd skoro koszt baterii spada coraz bardziej. Juz teraz mozna kupic Tesle Model 3 lub Y za mniej niz srednia cena samochodu w wielu krajach. A zasieg i szybkosc ladowania maja bardziej niz wystarczajace do kazdej trasy.
@kedaruss Nie wiem ja bardziej się teraz czaje na BMW i3 albo w ostateczności opla ampere. Chociaż nissan leaf też ma pare plusów z tego powodu że gdzieś tam w Holandii shakowali baterie i moga ją regenerować modyfikować BMS i dodawać np wkład na spód bagażnika który daje dodatkowy zasięg z ogniw jakie sobie znajdą. Co za tym idzie możliwość przerobienia starych baterii z nissana leaf pierwszej generacji na nowe ogniwa w przyszłości były by o wiele większe, gdzie przy tesli wszystko jest programowo powiązane jak w iphonie. Chociaż jak już mówiłem jeżeli nic się nie zmieni to bmw i3 z spalinowym range extenderem albo ostatecznie opel ampera wyląduje na moim podjeździe.
@CoGitare Super! Cokolwiek nie wyboerzesz mam nadzieje, ze bedziesz zadowolony. Z lym Leaferm to nie wiem bo jednak 1st gen ma problemy z utrzymaniem ogniw we wlasciwej temperaturze. Ja mysle, ze nastepny u mnie bedzie model Y na LFP (nigdy wiecej nawet myslenia o baterii) i pewnie Cybertruck bo potrzebny tez wiekszy samochod w rodzinie.
I bardzo, ku.., dobrze.
Przecież to jawna manipulacja, zwykły fake - pierwszy link z googla weryfikuje powyższą mapkę jako moocno nieaktualną:
https://en.wikipedia.org/wiki/Phase-out_of_fossil_fuel_vehicles
Może nie jestem fanem elektryfikacji samochodów, ale jeszcze bardziej nie lubię kłamstwa i manipulacji, więc ta próba trollingu w moim odczuciu powinna być prędziutko wycięta przez adminów.
@okboomer dokladnie