Choć faktycznie jest to mapa Europy dzisiejszej, to w XIV wieku większa cześć tej zielonej plamy i tak należała do Polski. Czech i Słowacji nie było, lewa część plamy to byłe Imperium Habsburgów, a Dolna część zielonej plamy to imperium węgierskie. Jednak ok 70% tej plamy to rodowita Polska, bez księstwa Litewskiego.
Po pierwsza DestrO ma racje że to nie jest mapa z okresu średniowiecza
Po drugie ja też się leczę alkoholem, wtedy choruje tylko następnego dnia, nie cały tydzień
no mapa nie ta , bo ta na wikipedi jest słabo czytelna ale treść demota poprawna :)
co prawda mysle ze to nie powód do dumy , lecz jednak uśmiech sie pojawil :D pozdrawiam autora ^^
Akurat wszystko to prawda. A fakt że Polska została uratowana przez dżumę to nie zasługa wódy tylko zamknięcia miasta Gdańska. To z portów dżuma przeniosła się w głąb lądu a przez fakt odseparowania Gdańska (mojego miasta xd) Polska została uratowana. BTW 3/4 mieszkańców Gdańska wówczas zginęła. Powinniscie zatem być wdzięczni...
Polska jako jedyna na świecie wprowadzała kwarantanne zakażonych miast. Kilka miast i wsi zniknęło z powierzchni ziemi ale reszta uratowała się dzięki temu.
Dżuma zajęła wtedy prawie cały znany europejczykom świat, Epidemia zaczęła się w Mongolii, na Krymie zarazili się genueńscy kupcy którzy przenieśli chorobę do Włoch. W Rosji wbrew pozorom pito wtedy mniej i słabiej niż dziś, a Polska uratowała się dzięki większym spożyciu alkoholu i przede wszystkim kodrdonach sanitarnych(które otaczały zakażone miasta i nie wypuszczały nikogo do wygaśnięcia epidemii.) jak napisał towarzysz av3kpl
i co z tego... to że teraz mieszkają tam pijacy nie znaczy że kiedyś mieszkali... użyj mózgu, o ile go posiadasz, bo ten demot to zwykła manipulacja której nawet nie jesteś w stanie dostrzec jak ktoś ci palcem wskaże...
PS. właśnie cię obraziłem, ale nie wiem czy to dostrzegłeś ;]
Dżuma zatrzymała się na liniach Łaby i Odry, a do Finlandii, państw bałtyckich czy większości Rosji (wtedy rozbitych księstw ruskich) w ogóle jej nie było.
Co do mapy, to nie dość, że jest z XXI wieku to na wschodzie można zauważyć, że zarażone było Morze Czarne czy Jezioro Kaspijskie, no i ucięto Syrię , Liban i Izrael
OdpowiedzKomentuj obrazkiem
Zmodyfikowano
1 raz.
Ostatnia modyfikacja:
23 maja 2010 o 22:34
To naprawdę niesamowite, dżuma opanowała całe Morze Czarne!Jak również sporą część Morza Kaspijskiego, cały Kaukaz, dzisiejszą Syrię, Liban, kawałek Iraku... miała jaja ta dżuma, rozumiem, że na Morzach - Czarnym i Kaspijskim polowała na rosyjską flotę. Chociaż nie, to dopiero XIV wiek - w takim razie pewnie polowała na rybki. I dlatego od czasów czarnej śmierci Morze Czarne zwie się Czarnym! :D :D
Enmebaragesi - na Kaukazie, powiadasz? Pewnie w tych wysokich górach Czeczenii - ktoś zastosował broń biologiczną. Chociaż nie, to było jeszcze przed Iwanem Groźnym. A przypadkiem dżuma nie zaczęła się od Azji Centralnej?
Tak czy siak - dlaczego akurat tak ta mapa jest ucięta i dlaczego do diabła oba morza są na różowo?
W Europie dżuma zaczęła się bodaj od Wenecji. Zostałą przywleczona przez jakiś statek handlowy
z pasażerami na gapę na pokładzie. Mapka powyżej jest przekłamana. Tereny na wschód i
północny wschód od Polski, oraz Morze Czarne nie były dotknięte Czarną Śmiercią
OdpowiedzKomentuj obrazkiem
Zmodyfikowano
1 raz.
Ostatnia modyfikacja:
23 maja 2010 o 23:39
jako ciekawostkę dodam, że kiedy doszło do wybuchu reaktora w czarnobylu, najmniejsze uszkodzenia od promieniowania doznali ci, którzy w momencie wybuchu byli naprani. I różnica ta nie była mała! (kochanie... my tuuu sssspanem... ziutkiemm.. rozumiesz... my nie chcemy... ale musimy dla zdrowotnosci.. bo dzuma idzie... rozumiesz mnie?)
Warto wiedzieć że dżuma nie rozprzestrzeniła się w Polsce z powodu mądrego króla który zarządził na granicach jedno dniową strefę bezpieczeństwa i nie wpuszczał tych którzy mieli jakieś objawy choroby.
Polski klęski epidemiologiczne nie dotykały dzięki medycznemu konwojowi na granicach który wszystkich przyjezdnych zatrzymywał na 48h by sprawdzić czy nie choruje.
Jeśli to prawda, zauważmy że Polska jest na tle najmniej zakażonych osób a więc alkoholicy do potęgi to my ! :p po co nam prowadzić np. w UEFA jak prowadzimy w pijaństwie ;p
Gówno prawda!!!
W XIV w. w "Polsce" była dużo mniejsza gęstość zaludnienia aniżeli w Francji Angli itp. oraz higiena osobista była większa. Stąd też taki a nie inny obraz. Swoją drogą obszar występowania na tej mapie jest mocno naciągany. Poza tym w tamtych czasach wszyscy chlali na umór i nie była to tylko domena Polaków.
O boże ale debile. To naniesiony obraz występowania dżumy na obecną mapę.
KU*WA jakby dał mapę z XIV wieku to kolejne debile by nie wiedziały nawet gdzie Polska leżała.
gow..o prawda. Po prostu Polska od zawsze byla zacofana na arenie miedzynarodowej. Polske omijaly glowne szlaki handlowe bo to bylo wielkie zadupie i to paradoksalnie uchronilo nas przed Dżumą !!! a nie zaden alkohol
Jeżeli alkohol chronił przed dźumą to nie w wyniku pszesycenia organizmu %'tami (bo to w sumie prowadzi na dłuższą metę do osłabienia i wiekszej podatności na różne zakażeniea) ale tym że sam alkohol nie był skażony w przeciwieństwie np. do wód pitnych.
"Najczęściej występuje, zarówno wśród zwierząt jak i ludzi, dymienicza forma dżumy. Do zakażenia dochodzi zwykle w wyniku pokąsania przez pchły (głównie pchły szczurze, Xenopsylla cheopis) uprzednio zainfekowane w wyniku pokąsania szczurów, wiewiórek, piesków preriowych lub innych małych ssaków. W następstwie infekcji bakterie migrują wraz z krwią i chłonką do węzłów chłonnych, co po około pięciu dniach objawia się regionalnym powiększeniem tych narządów (tzw. dymienicą). Postać dymienicza dżumy wywołana może być także spożyciem skażonego >>pokarmu lub wody
Ardneh ma rację, w czasie epidemii dżumy obszar naszego kraju troszkę różnił się od obecnego :) Nie mieliśmy ani Pomorza Zachodniego, ani Gdańskiego. Znaczy Gdańskie w pewnym sensie, bo Kaziu Wielki zachował tytuł Pana Pomorza, ale Krzyżacy otrzymali je jako darowiznę. To było chyba w 1343. Nie mieliśmy Śląska, który straciliśmy po wojnie z Czechami. Mieliśmy za to Ziemię Halicką (dzisiejsza Ukraina), ale ją tak naprawdę dopiero od 1366, bo toczyliśmy o nią wojnę z Litwą, a więc już po epidemii dżumy. Mieliśmy też Wiielkopolskę, Ziemię Kujawsko-Dobrzyńską, Małopolskę, Ziemię Sandomierską i od bodajże 1351 roku zhołdowane Mazowsze. Piszę z pamięci, więc jeżeli się pomyliłem, to przepraszam :)
I pomyślec, że przez Mongołów umarło 30 mln. Europejczyków.
To w głównej mierze zasługa kordonów sanitarnych wprowadzonych przez Kazimierza Wielkiego, a nie alkoholu (piwo było w użyciu bardziej powszechne od wody, nawet dzieci zachęcano do picia, właśnie ze względu na czystość napoju, ale piła cała Europa, nie tylko Polska). Kordony sanitarne zatrzymywały podróżnych na granicy na 24h. jeśli po tym czasie nikt nie zachorował, puszczano dalej.
Bimer? Wóda ? XD Gówno prawda.
1)Nie tylko w miejscu, gdzie na współczesnej mapie znajduje się polska nie było wielu przypadków choroby
2)Chodzi tu wyłącznie o picie piwa...ludzie nie pili wody którą się zarażali tylko piwo. Podczas jego produkcji wymierało większość bakterii. Cała tajemnica ;/
Nawet jeśli to prawda, to autor zapomniał, że w tamtych czasach Polska była zdecydowanie przesunięta na wschód. Ta plama powinna dotyczyć Czechów głównie.
Chciałbym dodać, że powiedzenie "na zdrowie" wzięło się z Francji podczas "Czarnej śmierci". Gdy człowiek kichną uważano,że za niedługo ta osoba zachoruje,mówiono mu akurat te słowa.
ktoś się pytał o moc dawnych trunków. Otóż nie była ona za duża. Nie znano jeszcze takich metod produkcji, które pozwalały uzyskać np wino o mocy 15%. Piwo miało gdzieś do dwóch procent, dlatego też pito je codziennie, zamiast wody. wina z 6 maksymalnie. Jedynie wypalanki dawały w czambo. Nie wiem jak się sprawa miała z miodem pitnym, ale metody produkcji za wiele się nie zmieniły, to sądzę, że był dosyć mocny jak na tamte czasy
OdpowiedzKomentuj obrazkiem
Zmodyfikowano
1 raz.
Ostatnia modyfikacja:
24 maja 2010 o 16:48
Kolejny gówniany demot bazujacy na rewelacjach jakze profesjonalnej i bogatej w wiedze wikipedia, jest wikipedia po co Ci mozg. A co gorsze znajda się debile którzy wezma to na serio...i znowu bedzie trzeba słuchać gadki szczyli "tak sie naj..alem ze ledwo stałem, ale to dobrze bo bede zdrowszy"...kuwra za co?
bardzo możliwe.. ale drugi powód też jest taki, że w XIVw. Kazimierz Wielki za swego panowania na wpuszczał do kraju wielu Żydów, którzy jedli duże ilości czosnku, cebuli i to ponoć uchroniło ich przed dżumą ;). Coś w tym może jest...
To właśnie dzięki żydom Polska się uchroniła. W tych czasach nie było nigdzie tolerancji dla nich poza Polską. Dlatego tu się chowali. A nie zarażali się oni ponieważ myli ręce przed każdym posiłkiem (taki mieli zwyczaj religijny), a to właśnie brak higieny powodował tą chorobę.. Za epidemię dżumy oskarżono właśnie ich, bo tylko oni nie chorowali. Mam 2 z historii, a te rzeczy pamiętam:]
Generalnie podanie o zmianę mapki wysłałem, sorka, ale możecie zobaczyć sobie, że mapa królestwa polskiego z XIVw jeszcze bardziej pokrywa się z plamką :) pozdro
P.S. w Rosji też była epidemia
To może leki dla rakowców też jedzcie - w końcu takie dobre...komórki rakowe zabijają...
Wiecie czemu organizm pijącego jest mniej podatny na zakażenia ? nie ? wrzućcie sobie jajko do wódki - zetnie się, to samo dzieje się z białkami w organizmie - więc organizm ścina białka zarówno bakterii jak i NASZEGO WŁASNEGO ORGANIZMU - stąd między innymi zanik szarych komórek i psychozy u nałogowców, więc porównanie do leków na nowotwór jest bardzo trafne - one też zabijają komórki rakowe - zabijając przy okazji nasze własne.
ee.. na wschód od Polski wtedy była Ukraina?Nie ta mapa człowieku
A co z Rosja w takim razie? Chyba masz jakies mylne informacje
Wiśniowiecki w 14wieku?? Gratuluję wiedzy.
alkoholicy znajdą wszystko aby pokazać jak to alkohol jest dobry ;p
Polacy od zawsze piją "Na zdrowie" bądź "Dla zdrowotności".. .
Choć faktycznie jest to mapa Europy dzisiejszej, to w XIV wieku większa cześć tej zielonej plamy i tak należała do Polski. Czech i Słowacji nie było, lewa część plamy to byłe Imperium Habsburgów, a Dolna część zielonej plamy to imperium węgierskie. Jednak ok 70% tej plamy to rodowita Polska, bez księstwa Litewskiego.
Kto nie wierzy, link do mapy: http://www.lib.utexas.edu/maps/historical/colbeck/europe_14_century.jpg
Zmodyfikowano 3 razy. Ostatnia modyfikacja: 23 maja 2010 o 23:40
Święte Cesarstwo Rzymskie Narodu Niemieckiego to nie "Imperium Habsburgów"...
od kiedy Morze Czarne i Azowskie to państwa ;>
Po pierwsza DestrO ma racje że to nie jest mapa z okresu średniowiecza
Po drugie ja też się leczę alkoholem, wtedy choruje tylko następnego dnia, nie cały tydzień
Demot to bzdura...czy ktoś był w Kaplicy czaszek w Czernej na Dolnym Śląsku gdzie tylko z okolicy zebrano kości ponad 25 tys ludzi?
Taikoubou: I kaspijskie. Trafne spostrzeżenie.
Nie, nie to nie chodziło o żadną małą ilość miast. Po prostu mapa jest totalną fikcją.
Gdzie Morze Czarne?
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/29/Pestilence_spreading_1347-1351_europe.png
Pozdrawiam ! :*
Może i masz rację, ale podpis i tekst pod obrazkiem nie może być trafiony, jak widać, że Rosja była zakażona...
no mapa nie ta , bo ta na wikipedi jest słabo czytelna ale treść demota poprawna :)
co prawda mysle ze to nie powód do dumy , lecz jednak uśmiech sie pojawil :D pozdrawiam autora ^^
Akurat wszystko to prawda. A fakt że Polska została uratowana przez dżumę to nie zasługa wódy tylko zamknięcia miasta Gdańska. To z portów dżuma przeniosła się w głąb lądu a przez fakt odseparowania Gdańska (mojego miasta xd) Polska została uratowana. BTW 3/4 mieszkańców Gdańska wówczas zginęła. Powinniscie zatem być wdzięczni...
Polska jako jedyna na świecie wprowadzała kwarantanne zakażonych miast. Kilka miast i wsi zniknęło z powierzchni ziemi ale reszta uratowała się dzięki temu.
wątpię w prawdziwość statystyk ujętych na tym obrazku
Fakt jest taki, że dżuma niemal w ogóle nie dotknęła terytorium Polski - przynajmniej w porównaniu do reszty Europy. Epidemia zatrzymała się na Odrze.
wiem, aczkolwiek ten obrazek wyolbrzymia, bo nie wierzę w to, że epidemia dżumy dosięgnęła Laponii, Uralu czy na przykład Estonii
fakt, masz rację, nie zwróciłam na to uwagi na mapce :)
Dlatego nie bylo na terenie Polski epidemi dżumy praktycznie, poniewaz bylo coś a'la KORDONY SANITARNE na granicach no i spozycie alkoholu tez ;p
Dżuma zajęła wtedy prawie cały znany europejczykom świat, Epidemia zaczęła się w Mongolii, na Krymie zarazili się genueńscy kupcy którzy przenieśli chorobę do Włoch. W Rosji wbrew pozorom pito wtedy mniej i słabiej niż dziś, a Polska uratowała się dzięki większym spożyciu alkoholu i przede wszystkim kodrdonach sanitarnych(które otaczały zakażone miasta i nie wypuszczały nikogo do wygaśnięcia epidemii.) jak napisał towarzysz av3kpl
tak, nie wierze bo w rosji pija wiecej niz u nas :)
http://pl.wikipedia.org/wiki/Czarna_%C5%9Bmier%C4%87
Dla niedowiarków :)
Zmodyfikowano 1 raz. Ostatnia modyfikacja: 23 maja 2010 o 22:33
Jak kiedyś rozprzestrzeni się wirus gdzie wszyscy będą zmieniać się w zombie, to polacy będą jedynymi normalnymi ludźmi.
kolejne rewelacje na demotywatorach... 14 wiek i współczesne granice państw ;]
i co z tego... to że teraz mieszkają tam pijacy nie znaczy że kiedyś mieszkali... użyj mózgu, o ile go posiadasz, bo ten demot to zwykła manipulacja której nawet nie jesteś w stanie dostrzec jak ktoś ci palcem wskaże...
PS. właśnie cię obraziłem, ale nie wiem czy to dostrzegłeś ;]
Ale WTEDY Polska miała inne granice, więc NIEPRAWDĄ jest, że niemal cała Polska była wolna od dżumy.
Pier*****i idioci. Polska akurat wtedy pokrywała się prawie idealnie z tym zielonym obszarem. Pomorze było krzyżackie a Śląsk czeski.
http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Plik:Polska_1333_-_1370.png&filetimestamp=20091229205804
Tak to jest gdy ćwierćinteligenci chcą koniecznie napisać coś mądrego.
Dżuma zatrzymała się na liniach Łaby i Odry, a do Finlandii, państw bałtyckich czy większości Rosji (wtedy rozbitych księstw ruskich) w ogóle jej nie było.
Co do mapy, to nie dość, że jest z XXI wieku to na wschodzie można zauważyć, że zarażone było Morze Czarne czy Jezioro Kaspijskie, no i ucięto Syrię , Liban i Izrael
Zmodyfikowano 1 raz. Ostatnia modyfikacja: 23 maja 2010 o 22:34
XIV wiek i takie granice? to nie ta mapa ;)
hehe, to tak jak z tym kryzysem ^^
Polska miała wyznaczone drogi handlowe którymi mogli poruszać się handlarze i podczas epidemii straż nie wpuszczała handlarzy zza granicy.
Tzw. przymus drogowy
To naprawdę niesamowite, dżuma opanowała całe Morze Czarne!Jak również sporą część Morza Kaspijskiego, cały Kaukaz, dzisiejszą Syrię, Liban, kawałek Iraku... miała jaja ta dżuma, rozumiem, że na Morzach - Czarnym i Kaspijskim polowała na rosyjską flotę. Chociaż nie, to dopiero XIV wiek - w takim razie pewnie polowała na rybki. I dlatego od czasów czarnej śmierci Morze Czarne zwie się Czarnym! :D :D
Akurat na Kaukazie ta dżuma się zaczęła, a co do Syrii i Libanu, to zauważ, że są ucięte
Enmebaragesi - na Kaukazie, powiadasz? Pewnie w tych wysokich górach Czeczenii - ktoś zastosował broń biologiczną. Chociaż nie, to było jeszcze przed Iwanem Groźnym. A przypadkiem dżuma nie zaczęła się od Azji Centralnej?
Tak czy siak - dlaczego akurat tak ta mapa jest ucięta i dlaczego do diabła oba morza są na różowo?
W Europie dżuma zaczęła się bodaj od Wenecji. Zostałą przywleczona przez jakiś statek handlowy
z pasażerami na gapę na pokładzie. Mapka powyżej jest przekłamana. Tereny na wschód i
północny wschód od Polski, oraz Morze Czarne nie były dotknięte Czarną Śmiercią
Zmodyfikowano 1 raz. Ostatnia modyfikacja: 23 maja 2010 o 23:39
Zaczęła się na Kaukazie, Krymie i w Złotej Ordzie i została przywleczona do Europy przez genueńskich i weneckich kupców
Z tego wynika ze w Polsce najwiecej pili. I byli najdrowsi, ciekawe jak mocne trunki musieli miec. xD
jako ciekawostkę dodam, że kiedy doszło do wybuchu reaktora w czarnobylu, najmniejsze uszkodzenia od promieniowania doznali ci, którzy w momencie wybuchu byli naprani. I różnica ta nie była mała! (kochanie... my tuuu sssspanem... ziutkiemm.. rozumiesz... my nie chcemy... ale musimy dla zdrowotnosci.. bo dzuma idzie... rozumiesz mnie?)
Też to słyszałam:) Dziękuje za wstawienie!!! Jak najwięcej pozytywnych demotow!!!
na Morzu Czarnym też była dżuma ;D a może to Atlantyda?
Ten demot mija się z prawdą:/
nooo jednak pomorze nie pije jak n.p slask(pozdrawiam:)
Warto wiedzieć że dżuma nie rozprzestrzeniła się w Polsce z powodu mądrego króla który zarządził na granicach jedno dniową strefę bezpieczeństwa i nie wpuszczał tych którzy mieli jakieś objawy choroby.
Polski klęski epidemiologiczne nie dotykały dzięki medycznemu konwojowi na granicach który wszystkich przyjezdnych zatrzymywał na 48h by sprawdzić czy nie choruje.
Morze czarne tez chorowało?
Zmodyfikowano 1 raz. Ostatnia modyfikacja: 24 maja 2010 o 17:48
No czemu ruscy niby chorzy?
No, skoro to od alkoholu niby zależy, to czemu Rosja nie jest na zielono?;d Tam się pije hektolitrami
Nie znali metody destylacji.I chyba mongołowie tam rządzili jeszcze.
A ja myślałem, że to wina ówczesnej infrastruktury Polski, która praktycznie nie istniała i nie miało się jak u nas rozprzestrzenić
DŻUMA! Widzicie wieszcze nadchodzącej apokalipsy. Rok 2010 jest fatalny, ale bywało gorzej
Większą rolę tutaj odegrało nie pijaństwo, ale kordon strażników na granicy, poddający każdego przyjezdnego kwarantannie :P
Kurczę... nie wiedziałem, że Polska w XIV wieku była terytorialnie tak podobna do naszej... i nie wiedziałem, że Śląsk był wówczas nasz...
Jeśli to prawda, zauważmy że Polska jest na tle najmniej zakażonych osób a więc alkoholicy do potęgi to my ! :p po co nam prowadzić np. w UEFA jak prowadzimy w pijaństwie ;p
To nie jest mapa z 2010 inteligenci bo nie ma Kosowa ;)
A. Camus "Dżuma"...To tekst z jego książki...nie jest to wikipedyjny oryginał.
ale w Krakowie podobno była epidemia
była i to nie jedna. Tylko akurat nie wtedy, kiedy była w reszcie Europy
Gówno prawda!!!
W XIV w. w "Polsce" była dużo mniejsza gęstość zaludnienia aniżeli w Francji Angli itp. oraz higiena osobista była większa. Stąd też taki a nie inny obraz. Swoją drogą obszar występowania na tej mapie jest mocno naciągany. Poza tym w tamtych czasach wszyscy chlali na umór i nie była to tylko domena Polaków.
O boże ale debile. To naniesiony obraz występowania dżumy na obecną mapę.
KU*WA jakby dał mapę z XIV wieku to kolejne debile by nie wiedziały nawet gdzie Polska leżała.
Hm,no a co z Rosją?
gow..o prawda. Po prostu Polska od zawsze byla zacofana na arenie miedzynarodowej. Polske omijaly glowne szlaki handlowe bo to bylo wielkie zadupie i to paradoksalnie uchronilo nas przed Dżumą !!! a nie zaden alkohol
demot:"Zielona wyspa":czyli kolejne wciskanie kitu milionom Polaków
Zmodyfikowano 2 razy. Ostatnia modyfikacja: 23 maja 2010 o 23:58
Jeżeli alkohol chronił przed dźumą to nie w wyniku pszesycenia organizmu %'tami (bo to w sumie prowadzi na dłuższą metę do osłabienia i wiekszej podatności na różne zakażeniea) ale tym że sam alkohol nie był skażony w przeciwieństwie np. do wód pitnych.
"Najczęściej występuje, zarówno wśród zwierząt jak i ludzi, dymienicza forma dżumy. Do zakażenia dochodzi zwykle w wyniku pokąsania przez pchły (głównie pchły szczurze, Xenopsylla cheopis) uprzednio zainfekowane w wyniku pokąsania szczurów, wiewiórek, piesków preriowych lub innych małych ssaków. W następstwie infekcji bakterie migrują wraz z krwią i chłonką do węzłów chłonnych, co po około pięciu dniach objawia się regionalnym powiększeniem tych narządów (tzw. dymienicą). Postać dymienicza dżumy wywołana może być także spożyciem skażonego >>pokarmu lub wody
Ardneh ma rację, w czasie epidemii dżumy obszar naszego kraju troszkę różnił się od obecnego :) Nie mieliśmy ani Pomorza Zachodniego, ani Gdańskiego. Znaczy Gdańskie w pewnym sensie, bo Kaziu Wielki zachował tytuł Pana Pomorza, ale Krzyżacy otrzymali je jako darowiznę. To było chyba w 1343. Nie mieliśmy Śląska, który straciliśmy po wojnie z Czechami. Mieliśmy za to Ziemię Halicką (dzisiejsza Ukraina), ale ją tak naprawdę dopiero od 1366, bo toczyliśmy o nią wojnę z Litwą, a więc już po epidemii dżumy. Mieliśmy też Wiielkopolskę, Ziemię Kujawsko-Dobrzyńską, Małopolskę, Ziemię Sandomierską i od bodajże 1351 roku zhołdowane Mazowsze. Piszę z pamięci, więc jeżeli się pomyliłem, to przepraszam :)
I pomyślec, że przez Mongołów umarło 30 mln. Europejczyków.
W XXI też jesteśmy na zielono :D !!
Polska w XIV wieku nie mogła mieć takich granic.
tutaj inna mapka http://www.stankiewicze.com/obrazy/czarna.jpg
tylko czemu Rosja nie jest zielona?
demot:Nie mieliście wtedy dżumy:no to teraz macie powódź!
czytałem o tym
cos w tym jest
walili bimber albo czysty spiryt :)
- za kolejny demot dla alkoholików
Wdzięczni? Tak czy siak by zginęli i to chyba nie oni decydowali.
Wiekszosc tych terenow oznaczonych na zielono i tak w XIV w. nie nalezala do Polski...
U nas nic się nie utrzyma haha
źródło to wikipedia! Zarówno mapa jak i tekst! Następnym razem pisz, bo to plagiat...
Nie wiedziałem że Polska tak wyglądała w XIV wieku ;D
Albo ja jestem ślepy, albo z tą mapą coś nie tak - przecież kolor z legendy "Epidemia dżumy w XIV w" wcale nie występuje na mapie.
To w głównej mierze zasługa kordonów sanitarnych wprowadzonych przez Kazimierza Wielkiego, a nie alkoholu (piwo było w użyciu bardziej powszechne od wody, nawet dzieci zachęcano do picia, właśnie ze względu na czystość napoju, ale piła cała Europa, nie tylko Polska). Kordony sanitarne zatrzymywały podróżnych na granicy na 24h. jeśli po tym czasie nikt nie zachorował, puszczano dalej.
demot: rzął : nj3 rosumfie3m =( x dddd
Bimer? Wóda ? XD Gówno prawda.
1)Nie tylko w miejscu, gdzie na współczesnej mapie znajduje się polska nie było wielu przypadków choroby
2)Chodzi tu wyłącznie o picie piwa...ludzie nie pili wody którą się zarażali tylko piwo. Podczas jego produkcji wymierało większość bakterii. Cała tajemnica ;/
po prostu genialne ;d
Nawet jeśli to prawda, to autor zapomniał, że w tamtych czasach Polska była zdecydowanie przesunięta na wschód. Ta plama powinna dotyczyć Czechów głównie.
ten zielony plac.. to aktualnie miejsce powodzi jak dobrze mi się wydaje.
Chciałbym dodać, że powiedzenie "na zdrowie" wzięło się z Francji podczas "Czarnej śmierci". Gdy człowiek kichną uważano,że za niedługo ta osoba zachoruje,mówiono mu akurat te słowa.
polaki pijacy? ;d
ktoś się pytał o moc dawnych trunków. Otóż nie była ona za duża. Nie znano jeszcze takich metod produkcji, które pozwalały uzyskać np wino o mocy 15%. Piwo miało gdzieś do dwóch procent, dlatego też pito je codziennie, zamiast wody. wina z 6 maksymalnie. Jedynie wypalanki dawały w czambo. Nie wiem jak się sprawa miała z miodem pitnym, ale metody produkcji za wiele się nie zmieniły, to sądzę, że był dosyć mocny jak na tamte czasy
Zmodyfikowano 1 raz. Ostatnia modyfikacja: 24 maja 2010 o 16:48
Piwo jest pasteryzowane i wtedy niszczy się większość bakterii
wręcz biskupi zanurzali krzyże w piwie pokazując ze "ono" jest lepsze od wody
No a Polska na zielono ;d
Chcialbym was uswiadomic drogie dzieci ze w 15w tereny pokazane na mapie byly terenami niemieckimi o_O. Wiec niemcy duzo pija?
fajnie że granice się zgadzają z podpisem do obrazka... :-]
demot: mówcie co chcecie: Dla mnie najlepsze jest "wówczas (...) ówczesnej" :)
dżuma do nas nie dotarła także z powodu lasów i gór które zatrzymywały ludność. alkohol może i pomógł ale ta mapka to trefna jakaś
Kolejny gówniany demot bazujacy na rewelacjach jakze profesjonalnej i bogatej w wiedze wikipedia, jest wikipedia po co Ci mozg. A co gorsze znajda się debile którzy wezma to na serio...i znowu bedzie trzeba słuchać gadki szczyli "tak sie naj..alem ze ledwo stałem, ale to dobrze bo bede zdrowszy"...kuwra za co?
wg tej mapy w wiekszosci Polski dżumy nie było a ludzie i tak pili i piją do dzis alkohol, moze profilaktycznie ;p
To ja sie pytam dlaczego w Rosji była dżuma? xD
bardzo możliwe.. ale drugi powód też jest taki, że w XIVw. Kazimierz Wielki za swego panowania na wpuszczał do kraju wielu Żydów, którzy jedli duże ilości czosnku, cebuli i to ponoć uchroniło ich przed dżumą ;). Coś w tym może jest...
To właśnie dzięki żydom Polska się uchroniła. W tych czasach nie było nigdzie tolerancji dla nich poza Polską. Dlatego tu się chowali. A nie zarażali się oni ponieważ myli ręce przed każdym posiłkiem (taki mieli zwyczaj religijny), a to właśnie brak higieny powodował tą chorobę.. Za epidemię dżumy oskarżono właśnie ich, bo tylko oni nie chorowali. Mam 2 z historii, a te rzeczy pamiętam:]
"A co z Rosja w takim razie? Chyba masz jakies mylne informacje" w tym wieku nie bylo Rosji:) bylo za to Panstwo Moskiewskie, Nowogrod, pskow:)
ale z was to są debile to jest mapa współczesnej europy a nie z 14 wieku
Ta mapa jest współczesna, ale rzeczywiście pokazuje rozmiary ówczesnej epidemii i jest wzorowana na autentycznej mapie z Wikipedii.
Generalnie podanie o zmianę mapki wysłałem, sorka, ale możecie zobaczyć sobie, że mapa królestwa polskiego z XIVw jeszcze bardziej pokrywa się z plamką :) pozdro
P.S. w Rosji też była epidemia
bo ruscy się nie myli ;)
To może leki dla rakowców też jedzcie - w końcu takie dobre...komórki rakowe zabijają...
Wiecie czemu organizm pijącego jest mniej podatny na zakażenia ? nie ? wrzućcie sobie jajko do wódki - zetnie się, to samo dzieje się z białkami w organizmie - więc organizm ścina białka zarówno bakterii jak i NASZEGO WŁASNEGO ORGANIZMU - stąd między innymi zanik szarych komórek i psychozy u nałogowców, więc porównanie do leków na nowotwór jest bardzo trafne - one też zabijają komórki rakowe - zabijając przy okazji nasze własne.
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Bubonic_plague_map.PNG - jak ktoś nadal nie jest pewny czy mapka sie zgadza link do mapki z wikipedii
zrobiłeś z polaków mega alkoholików:D
Pozdro Romek :D
w Watykanie tez ładnie łoili ;D
To jest Polska, tu się pije!
nie może być, jakim cudem ruscy tak się dali ;D?